RIVATE VIEW
:>rd Snowdon s
jfotovisie op
de Londense
kunstwereld
SOPHIA
heeft ooit
Cary Grant
willen
trouwen
j
i boek over kunst dat anders is dan aide
•e boeken over kunst! Dat is „Private Vie/w"
vendige Engelse kunstwereld gefotografeerd
lord Snowdon en beschreven door Bryan
en John Russell. Zelden heb ik een
Blijk boek in han4en gehad dat er zo aanitrek-
uitzag: royaal formaat, fasoinerende om-
boeiende typografie en layout (van Genma-
acetti in samenwerking met lord Snowdon)
an de foto's: expressieve portretkoppen, in-
irs van schildersateliers, kunstzalen en aca-
es, van scihiiMenijen en beelden. De bedoeling
bet boek is een treffend beeld te geven van
pbloei van bet kunstleven in Londen na de
g. De Engelse beeldende kunsten hebben nooit
«restige gehad van de litteratuur of ook wel
juwkunst. Daar is na 1945 verandering in ge
in. Niet alleen dat Henry Moore door de
aming van de Grote Prijs voor de beeld
kunst op de eerste Venetiaanse Biennale
5 oorlog in 1948 officieel geconsacreerd werd
sen van de grootste kunstenaars van onze
maar spoed tg daarop volgde de opkomst
&en bent van jongere Engelse beeldhouwers
Snijders, die ervoor zorgden dat Moore, Bar-
j Hepwonth, Ben Nicholson, Graham Suther-
geen geïsoleerde figuren bleven. De schil -
mst van Francis Bacon heeft in de laatste
ar waarschijnlijk meer invloed uitgeoefend,
*p het vasteland, dan van enig ander schil-
Londen is naast Parijs en New York een
ie belangrijkste kunstcentra geworden. Dat
hoofdzaak maar niet uitsluitend aan de
enaars te danken.
I schrijvers, van wiie John Russell kunst-
sus is van de Sunday Times en Bryan Ro
on directeur van de Wihiteehapel Art Gallery,
(ben in dit boek alle factoren te analyseren
test klimaat van bet kunstleven mede helpen
ien. Zij schrijven over ondernemende mu-
üdirecteuren en kunstbandelaars, die door
rganiseren van tentoonstellingen van moder-
unst de onverschilligheid van het publiek
sn weten be doorbreken, zoals bij ons Sand-
Ij heeft gedaan. Zij schrijven over de British
die op dit gebied ook enorm actief is go-
en over academies en opleidingsscholen,
aij een nieuwe geest merkbaar is geworden.
shrijven, dikwijls in de vorm van een dis
ks, over verzamelaars en kunstcritici, kort-
J ver allen die zich op de een of andere wij-
ingezet voor de zaak van de moder-
lltnst. Natuurlijk valt de nadruk op de rol
jè kunstenaars zelf.
jun tachtig schilders en beeldhouwers wor-
por Russell kort en bondig besproken, rioe
en scherpzinnig de teksten ook zijn, toch
View in de eerste plaats een kijkboek,
'■sic van een begaafd fotograaf op een wereld
Mj 'an nabij kent. Wie wel eens kunstenaars
ebt heeft kent die typische sfeer van werk-
1 ts ffi woning, die men nergens anders zo aan-
vant kunstenaars hebben meer dan and
hui stempel op hun omgeving gedrukt, zo-
interieur de persoonlijkheid van zijn be
ar weerspiegelt. Snowdon heeft daar dank-
gsbruik van gemaakt en een variatie van op
en verkregen, die van geen andere groep
o» hetzelfde gebied werkzame personen mo-
k;zou zijn.
R. E. PENNING
BIJ DE FOTO'S:
Boven:
Links:
Onder:
New York Sophia Loren heeft
in het nieuwe nummer van „La-
dies' Home Journal" onthuld, dat
ze ooit heeft gedacht aan een hu-
I welijk met Cary Grant, maar het
plan heeft laten varen „omdat hij
nog onzekerder van zich zelf was
dan ik. Ik heb hem eens aanbeden.
Cary's ogen zijn zijn geheime wa
pen. Er was een ogenblik, dat ik
mij eens ernstig over mijn gevoe
lens voor hem moest beraden," zei
I miss Loren van de tijdloze „lover"
I die evenveel aanbidsters heeft ais
de Napolitaanse ster ronde Vormen.
I Hoewel hij het nooit met zoveel
j woorden heeft gezegd," aldus So
phia Lorens ontboezemingen, „wist
ik dat hij van me hield en dat ik,
als ik dat wilde, met hem kon
trouwen. Ik heb er ernstig over
gedacht".
Sophia Loren schreef haar bk>e-
dige tweestrijd te hebben moeten
I voeren toen ze met Grant en Frank
Sinatra The Pride and the Pas
sion maakte. „Ik maakte toen een
periode van wankelmoedigheid en
verwarring door. Carlo (de produ
cent Carlo Ponti met wie miss
Loren uiteindelijk is getrouwd) leef
de nog met zijn vrouw, verscheurd
door zijn toewijding voor mij en
zijn verpachtingen jegens zijn ge
zinDeed ik erg verkeerd? Mijn
laatste twijfels verdwenen toen ik
gewaar werd dat Cary, zoals ik
zelf overigens in veel grotere ma-
te, in de grond onstabiel was. Hij
gaf het toe. En wederzijdse onsta
biliteit is geen basis voor een hu
welijk. Toen wist ik dat, wat Carlo
ook zou doen, ik nooit van iemand
anders dan van hem zon kunnen
houden", aldus Sophia Loren.
Sir Anthony Blunt, curator van de schilde
rijen-verzameling van het Britse konings-
huis en directeur van het Courtauld insti
tuut bekijkt een dia van een bekend schil
derij van Picasso.
Heien Lessore in de Beaux Arts Gallery
waarvan zij directrice was tot deze kunst
zaal in 1965 werd gesloten. Zij heeft in
haar kunstzaal de aandacht gevestigd op
vele van de nu bekende kunstenaars.
Barbara Hepworth, beeldhouwster.
Grant haar had willen wennen aan
het gebruik van haflucinogenische
middelen, omdat hij dacht dat ieder-
een daar baat bij had.
Sophia heeft er niet aan gewild,
schreef ze m Ladies' Home Jour
nal, „omdat ik ronder een paar
complexen waarschijnlijk een saai
mens en een slechte actrice rijn
zou".
Sophia Loren denkt dit van en
kele aidere mannen die haar pad
gekruist hebbent
Frank Sinatrac rustig en terug
getrokken.
Marcello Mastroianni: een schit
terend acteur die eigenirpc liever
lui dan moe is.
Clifton Webb: een vrijgezel die
zo precies is dat bet bijna pedan
terie wordt.
William Holden: humeurig, ver
schrikkelijk opvliegend en vol twij
fels aan zich zelf.
Charlie Chaplin: de Mtpergentus
van de film.
Carlo Ponti: hfj zag dat het 5-
chaam ook een hart en hersens
had.