,Ik ben soms bang' BARBRA STREISAND Imposant Voetbal op televisie WOENSDAG 27 APRIL 1966 LEIDSCH DAGBLAD PAGINA 5 In Londen kan men met moeite nog een kaartje bemachtigen voor de voor stelling van de musical Funny Girl" inbegin juli. Tot dan toe is men al geheel volgeboekt. Geen plaatsje meer te krijgen. Dat voornamelijk dankzij Barbra Streisand, Amerika s 24-jarige topartieste, die in recordtempo wereld faam verwierf. Jarenlang heeft haar show Funny Girl" op Broadway ge draaid. Avond aan avond was de zaal totaal uitverkocht. Nu heeft Funny Girl in Londen haar Europese doop onder gaan. De Britse hoofdstad loopt uit om Barbra Streisand te zien. Onze r.t.v.- medewerkster Elly van Hoeven had in Londen een gesprek met Barbra. een vrouw, die bijna gebukt gaat onder het succes. Heel Londen gonst van de musical „Funny Girl" en dan wel speciaal van hoofdrolspeelster Barbra Streisand. Er is een voortdurende beweging rond het theater van eerst hoopvol gestem den, dan teleurgestelden. Hier en daar worden zelfs al kaartjes zwart verkocht. De mensen zijn enthousiast over Barbra. Zelfs de Engelse kranten zijn uitbundig en dat nog wel ondanks de vele voorpubliciteit, die aan haar komst naar Engeland werd gegeven en die de verwachtingen best té hoog zou kunnen spannen. Beter actrice dan zangeres ,,Ze is eigenlijk nog een hetere actrice dan een zangeres", hoorden we een paar keer zeggen, „Ze hebben gelijkzegt Barbra zelf. „Na twee jaar Funny Girl voel ik me in de eerste plaats toneelspeelster"De voor stelling is afgelopen, er wordt even iets anders aangedaan, de zware make up blijft zitten. Om haar heen lopen haar echtgenoot, de acteur Elliott Gould en haar manager Martin Erlichman. Ze ziet er moe uit. Ofschoon ze imposant is, is ze beslist niet knap oemen. Ze kleedt zich voortref felijk, verzorgt zich perfect, heeft goede make up en goed gekapt haar, maar toch is er iets vreemds haar gezicht. Bij nader inzien blijkt het niet haar forse neus te maar haar ogen, die wat te dicht bij elkaar staan. Over dat uiterlijk heeft ze een minderwaar digheidscomplex en daarom is die rol Fanny Brice haar zo op het lijf geschreven, zegt men. Inderdaad komt de hoofdrol uit Funny Girl veel overeen met Bar bra's eigen leven: het bij het theater willen, maar niet de kans krijgen, omdat zij niet al het schoons dat moeder aarde soms zo kwistig weggeeft, tegelijk heeft, een taaie volharding en het aanpakken van het eerste het beste baantje dat haar dichter in de buurt van het theater brengt, het snel omhoogschieten van haar ster en het verdienen van scheppen geld. Verder' gaat de vergelijking gelukkig niet op. Ook echter niet op dit punt: Fanny Br ice uit Funny Girl, een zangeres uit de jaren tus sen de eerste en tweede wereldoorlog, kon niet leven buiten de aandacht en het applaus van het publiek. Met Barbra is dat anders gesteld. Onzeker Ze is na al die tijd Funny Girl, verschrikkelijk onzeker van zichzelf geworden. ,.Ik ben soms gewoon bang. Iedere avond weer op de plan ken staan maakt me soms ziek van nervositeit. Eigenlijk maak ik liever weer eens een film of televi sieshow. Als wij vragen hoe het toch mogelijk is, dat een vrouw met zulke algemeen gewaardeerde moge lijkheden in de war k; een zaaloptreden, horen we in de eer ste plaats, dat zij altijd al erg ner veus is geweest (Braken en huilen tijdens repetities, voor vrienden iets voorzingen mits ze achterstevoren zitten en niet stilletjes toch nog haar kijken). In de tweede plaats, dat ze steeds weer bang is, dat het op een kwade keer niet goed „valt" bij haar auditorium. Overigens doet ze er alles aan om een eventuele misser te voorko men. Ze werkt, aldus man en ma nager, ontstellend consciëntieus. Ze streeft naar een volmaaktheid, een perfectie die aan het absurde grenst. Geen gebaar, geen beweging, geen noot wordt aan het toeval overgela ten. Geen moeite is haar ook teveel om haar doel te bereiken. Maar angstig blijft ze. „Wie hoog staat, kan diep vallen, dat is in dit vak niet veel voor nodig", zegt ze som ber. „Ik maak mezelf steeds banger bij het idee, dat het vandaag of morgen wel eens allemaal mis zal kunnen gaan". Mal mens" 9* „Ach, mal mens, hou toch eens op met die nonsens", zegt haar ma nager, maar zelf vertelt hij later, dat ze. als ze een van haar „toppers" door een andere artiest hoort zingen, zeer teneergslagen wordt en denkt, dat die uitvoering veel beter is dan de hare, dat daar meer platen van zullen worden verkocht en dat haar laatste dagen zijn geteld. Niettemin is het een plezierige vrouw om mee te praten, voorzover er dan tijd is na een uitvoering. Als de eerste vijf minuten voorbij zijn, komt ze wat los. Ze vertelt iets over haar voorkeu ren: goed eten (vooral Chinees eten, hoewel haar af en toe de lust be kruipt om gewoon een balletje gehakt of een stukje cake uit een automaat te halen), goed gekleed zijn ivroe ger droeg zij voornamelijk C en A'tjes of tweedehands kleren- nu staat zij op de lijst v?n de tien best geklede vrouwen in de wereld), het schilderen en verfraaien van haar huis in Manhattan, dat ze volstopt met antiek haar kleine dwergpoe del Sadie en over haar man. „Elliot is voor mij een solide rots. Ik steun erg op hem. Hij weet me uit iedere depressie te halen. Ik zou hem nooit kunnen missen". Bewust van talent Heeft ze enig idee waaraan ze haar succes te danken heeft? „Volgens mij ligt het hier aan: ik heb vanaf het eerste begin precies geweten, wat ik wilde. Ik wilde altijd al beroemd worden. Ik wilde het al tijd iets anders dan anderen doen. Ik heb altijd geweten, dat ik een bepaald talent had, en ik wilde de mensen bewijzen, dat dit geen holle frase, maar pure werkelijkheid was. Ik heb, zodra ik dan ook echt op de planken stond, precies geweten, hoe ik het publiek moest aanpakken". „Ik ben een kruising tussen een wasvrouw en een prinses. Aan de ene kant het wat domme, gewone soms een tikje vulgaire, maar altijd gezellige, aan de andere kant de sophisticated lady. Iedereen ziet in mij wel iets bekends tenminste, als ik op de planken sta. daar heb ik een duidelijk omlijnde persoon lijkheid. Hoe het er bij mij thuis voorstaat, weet ik eigenlijk niet. Daar ben ik geloof ik, niet zo'n in drukwekkende figuur," zegt ze aar zelend. TV-sliow Op het telqvisiefestival in Mon- treux wordt dezer dagen haar twee de, grote televisieshow getoond, die de naam „Colour me Babra" draagt. Een show. die in opzet wel enige gelijkenis vertoont met haar eerste, een half jaar geleden in ons land vertoonde tv-show. In haast onbe taalbare kostuums huppelt, zingt, en danst ze door dit 50 minuten durende programma heenz er zelfs te zien hossend en springend op een trampoline. „Een goede show", is Barbra's eigen oordeel: „Hij is be slist beter dan de eerste. Ik houd van televisie. Ik werk er graag vo Deden er eerst nog geruchten de ronde, dat Barbra naar ons land s komen, in ieder geval gaan die plan nen nu niet door in verband met de op handen zijnde gezinsuitbreiding. Niettemin hoopt Barbra, ondanks haar tot half juni druk bezette pro gramma, toch nog iets meer van Europa te zien: het bevalt haar hier uitstekend. Ze ondergaat het werken en luisteren hier als een verfrissing NEDERLAND 10.10 i 10.40 l 10.45 1 Teleac, Nieuws in het kort, NTS Klaas Vaak, voor de kleut Franse les Portret van een sportman NTS-journaal Een ton d'r op Wacht's even, t.v.-spel Politiek bekeken T.v.-fcstival in Montreux NTS-journaal Sluiting NEDERLAND II KRO Nieuws in het kort, NTS Kerk en kunst Bernard Lichtenberg Onze man in Keulen NTS-journaal Sluiting LIT HET RADIOPROGRAMMA HILVERSUM I HILVERSUM II 7.10 uur Meisjeskoor De Krekels 10.50 uur Contrasten Weinig rooskleurig H De dinsdag is een beetje een sprokkeldag, wat de televisie H betreft, 's Ochtend drie ver- schillende uitzendingen school- B televisie, 's avonds het journaal H voor gehoorgestoorden, de En- gelse les en aan het eind van de M avond Teleac-uitzending „Logi- H ka". Aan de andere kant van p de schutting een normaal pro- g gramma met tot slot de IKOR- uitzending „dichterbij". Daar- mee is dinsdagavond de onaan- g trekelijkste avond voor het p doorsnee-'kijkerspubliek gewor- l§ den -waarmee niets denegerends p bedoelt wordt. Een droevige bij- p komstigheid is nog, dat de serie H programma's die de NCRV op p Nederland 1 bijdraagt tot de H minst amusante van het corn- H plete pakket behoren. „Huwe- lijksvoorwaarden" is nooit ge il worden wat ervan verwacht s werd (de oorspronkelijke En- gelse versie sleepte een bekro- nirng weg) en „De methode Wanniger" leek heel in het be ll gin wel even iets leuks te heb- H ben, maar bleek weldra een log en boertig geval te zijn. dat de 1 spanning van een thriller en de humor van een komedie miste p en dus tussen beide stoelen op de grond viel. Voeg daarbij de p matigste actualiteitenrubriek H van ons vaderlands bestel (oor- p zaak: gebrek aan mankracht, H gebrek aan financiën en een 1 overmaat aan energie, want iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiii en 0ii>tereM alleen .Achter het nieuws" van de VARA vond evenveel man uien televisie als „Attentie", dan hebt u het weinig rooskleu- i rige beeld van de NCRV-dins- dagavond. Nederland 2 is daar- om een gewilde vluchthaven, al j stelt „Le petit theatre" ook niet veel voor en al leek het optre- den van Trea Dobbs in een ei gen programmatje iets te voor tijdig. Met „Z-cars" werpt de VARA echter een bijzonder sterke troef op tafel. Zij zal dat in de toekomst in versterkte mate blijven doen, want „Z- cars" zal voortaan op iedere VAR A-dinsdagavond, zowel op Nederland 1 als Nederland 2, te zien zijn. Gebrek aan materiaal iioeft voorlopig niet gevreesd te worden, er schijnen in Engeland il enige honderden afleveringen te zijn gemaakt en de kwaliteit ervan wil maar niet beneden goed tot uitstekend zakken. Overigens deed „Attentie" gis teravond met de reportage over de Turkse arbeiders die met TBC over de grens worden ge zet. niet onder voor ..Achter het nieuws" dat de 16de ver jaardag van de Republiek der Zuid-Molukken versloeg. We hoorden, via de vasthoudende reporter Henk Mochel, dat 10 van de 500 gekeurde Turkse ar beiders TBC bleken te 'hebben, van wie zes op het ogenblik in Nederland worden verpleegd, terwijl de vier anderen, met „gesloten TBC" onder de leden, de grens over werden gezet. Illllllllllllililllllllllllllllllllllllllllllllllltlllll||||||||ll;i!!l||||||||||||||||||lli;.i VOOR WOENSDAG 27 APRIL Hilversum 1, 402 m NCRV: 18.00 Koorzang: geest. lied. vofkslit aties. 18.50 Koorzang: Ned. ïderen potpourri. 19.00 Nws. en Draatje. 19.10 Radiokrant. 19.30 le man af. praatje. 19.35 Muziek Het Leger des Heils (opn). 19.50 Wereldpanorama. 20.00 Stereo: Licht 21.20 De vakbeweging in Afrika, lezing 22.10 Gram. of het kind: pedagogische etherleergang. 23.20 Concertgebouworkest, mod. 23.55—24.00 Nws uitdagend leidelijk Babra Streisand behoort tot de tien besigeklede vrouwen ter wereld. Hier met haar echtgenoot, de acteur Elliot Gould. Nadat- overeenstemming met de er betrokken Nederlandse clubs die zelf in de halve finales om de KNVB. beker op 5 mei spelen, en met de KNVB werd bereikt, is het voor de NTS mogelijk geworden om de finale i het toernooi om de Europa-cup >r bekerwinnaars tussen Liverpool Borussia Dortmund uit te zenden. Dit werd mogelijk gemaakt door een verschuiving van de halve finales naar een ander tijdstip. Weer 2 piratenzenders voor de Britse kust Volgende week krijgt Engeland er twee pirantenzenders bij. Het zijn twee Brits-Amerikaanse ondernemin gen, Radio Engeland en Radio Bri tain, die vanaf één schip, de 480 ton metende Olga Patricia zullen uitzenden. Het schip komt ter hoog te van Harwich buiten de territo riale wateren te liggen. Er zijn al zes zenders die vanaf schepen buiten de Britse territoriale wateren werken. De Britse overheid heeft nog geen rechtsmacht om te gen piratenzenders op te treden. De Times meldde dezer dagen dat er binnenkort proefuitzendingen kunnen worden verwacht van een piraten- televisiestation. De wedstrijd in Glasgow zal nu op 5 mei via Nederland 1 van 19.30 uur tot 21.15 uur in Nederland te volgen zijn. het commentaar wordt gespro ken door Koen Verhoeff.' Zoals reeds eerder gemeld, was er reeds toestemming verleend tot de uitzending van de fina-le van het toernooi om de Europacup voor landskampioenen in Brussel op 11 Verdere concentratie filmverhuurbedrijf (Van onze Hilversumse correspondent) De concentratie in het filmver huurbedrijf zet zich voort. Nadat reeds eerder de Amerikaanse maat schappij Paramount haar Neder lands filiaal had opgeheven en de verhuur van haar films in handen van het Tuschinski-concern had ge geven, zal dit concern met ingang van 1 juli ook de filmverhuurbe- langen gaan behartigen van de En gelse Rank-organisatie, waarmee vól zakelijke banden bestonden. Tot het Tuschinski-concern behoren reeds vele jaren de verhuurkantoren „Ne derland-film", dat op de vrijt markt films inkoopt en Nova, dat „United Artistsin ons land verte genwoordigt, terwijl men geïnteres seerd is in het kleinere verhuur kan- Joon Baez in ons land De 25-jarige Amerikaanse zangeres met het lange losse zwarte haar, Joan Baez, leidster van een „non-violence" discussieschool van geweldloosheid in Californië, die de geweldloosheid voorstaat, heeft gistermiddag bij haar aankomst op Schiphol meegedeeld, dat tot haar spijt Polen en Rusland geen prijs hebben gesteld op haar op treden. Joan Baez, die met. Pasen meeliep in een protestmars in Düsseldorf, is de dochter van een Britse moeder en een Mexicaanse vader. Hoewel zij een blanke huid heeft moest ze in Cali fornië, waar ze opgroeide, toch ge scheiden van de blanke bevolking le ven. Met haar stem en haar gitaar stelt ze zich thans te weer tegen alles wat zij in deze wereld als onrecht vaardig beschouwt. Haar grote faam kreeg ze door haar volksliedjes en haar protestsongs tegen rassendiscri minatie en oorlog. Vandaag neemt de VARA twee programma's van haar op, die op 6 mei worden uitgezonden. toor „Filmex". Het theaterpark om vat een twintigtal bioscopen in zeven steden. Op het ogenblik hebben nog vier Amerikaanse filmmaatschappij en eigen vestigingen in ons land. De films van Metro Goldwyn Mayer worden hier uitgebracht door het verhuurkantoor „Hafbo", JSE -2.40 Act. 22.50 Contrasten: oude en moderne muziek (opn). 23.55—24.00 GRAMMOF O OXPLAT EN'P RO G R A MM A DRAADOMROEP (SchreiterOrk. Michael Lanner en zijn solisten;'Dorn- Chlnesisehe Straszenserenade (Sie- 'J Traum-Rhapsodie uit „Herr (Siegel) Kayser und die Rag uit Gestern" Orkest Horst Wende ÜS Qjptt moitié tol (Béart). Guy Béart; Louis ville Lou (Ager). Ork. Pee Wee Hunt: Night and day (Porter). Orkest Ray Conniff; Golden earrings (Young), as Lee; .Little girl blue Rodgers 'etagua sapuca >s Paraguayos; de Ruff; Beau We shall walk through the vale v. Ork. Chris Barber: Te qulero v vole "(Lare do). Orkest Edmundo Ros; Cherokee (Noble). Clifford Brown, peanuts (Gillespie), Philly Joe Jones, Bill Barron, Michael Downs. Walter Billy Higgins; Watermelon r VOOR DONDERDAG 28 APRIL Hilversum 1, 402 m KRO: 7.00 Nws. 7.10 Het levende Woord. 7.15 Lichte gram. (Om 7.30 7.32 Nws.). 7.55 Overweging. 8.00 Nws. 8.10 Lichte gram. (8.308.32 Nws). 8.40 Voor de huisvrouw. 9.35 Waterst. 9.40 Schoolradio. 10.00 Aubade: licht gevar. muziekprogr. 11.00 Voor de zie ken. VPRO11.45 Licht instr. ens. 12.10 leven op het land. gesprek. 12.27 Med. t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.40 Deze week. praatje. 12.45 Act. 13.00 Pro memorie, praatje. 13.05 Klass. gram. 13.45 Voor de vrouw NCRV: 14.15 Amusementsmuziek (gr). 14.30 Amsterdams Pianokwartet: mod! muz. 15.00 Bijbeloverdenking. 15.30 Samenzang: geest: lied. 16.00 Radio kamerorkest: klass. muz. 16.35 Stereo: NCRV-vocaal ensemble en sol.: liede ren in de Friese taal. 17.00 Voor de jeugd. 17.15 Italiaans kinderkoor (gr). 17.10 T.iohtf» nrlrectniiiTlol- (gr). Hilversum 2. 298 m 7 00 Nws- 710 Ochtendgymn. 7.20 Lichte gram. VPRO: Dagopening. AVRO: 8.00 Nws. 8.10 Lichte gram. (8.258.30 De groenteman, praatje voor de hulsvrouw). 8.45 Morgenwij ding. Aansl.: klass. gram. 9.00 Opera- fragm. (gr). 9.40 Lichte gram voor oudere luisteraars. 10.00 Voor de kleu ters. 10.10 Lichte gram. (om 11.00 11.02 Nws.). 12.00 Concoursmuziek. 12.27 Med. t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Stereo: D?.nsork. en zangsolisten 13.00 Nws. 13.10 Radiojournaal. 13'.30 16.00 Nws. 16.02 Voor- Pianorecital: 17.00 Voor de Hilv. NRU/VARA:' 9.00 eNws?U9Ü)2 Gevar muziekprogr. met tips. act. en losse opmerkingen. (Om 10.00 en 11.00 Nws.). 12.00 Nws. 12.02 Act. 12.05 Licht orgelspel. 12.30 Gevar. platen- progr. 13.00 Nws. 13.02 Act. 13.05 Ge varieerd muziekprogr. (opn). 14.00 Nws. 14.02 Act. 14.05 Lichte gram. en tips voor de vrouw. 15.00 Nws. 15.02 Act. 15.05 Gevar. gr1 nn >T 16.02 Act. 16.05 Zorro: 240 m TELEVISIEPROGRAMMA'S Nederland 1 VARA: 14.30—15.05 Voor de vrouw. NTS: 18.30 Teleac: WIJ maken muziek. Les 3: Klank en klankopbouw. 19.00 Nws. in het kort 19.01 Klaas Vaak. 19.05 De Verrekii- ker: internat, jeugdjournaal. 19.15 Van gewest tot gewest. VARA: 19.35 De Lucv Show. NTS: li"uvv- "io: 20.00 Journaal. VARA: 20.20 Achter het nieuws. 20.45 Tel uit je winst. quiz. 21.20 De repe- tjtie. of: De gestrafte liefde, t.v.-spel. NTS: 23.4023.45 Journaal. Nederland 2 NTS: 20.00 Nws. In het kort. 20.01 Evergreens (een Inter tel-productie). 20.45 Op weg naar morgen: ooggetuigeverslag over ruim tevaart-industrie ln Amerika. NCRV- 21.20 De Burgemeesters (Die Bürger- meister). éénakter. (Bavarla-produk- tie). 21.45 Attentie. 22.05 Avondslul- tlng. NTS: 22.10—22.16 Journaal.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1966 | | pagina 5