Spuit nu in 3 minuten uwoven schoon „Hedendaagse muziek" lonk in „De Lakenhal Gounods Fa ust in het circus te Brussel kunst kalei öoscqqp Bijna een ton voor V au Goghs W atermolen Maurice Roelants in Brussel overleden Opvoeringen voor 35.000 bezoekers nchtig pleidooi f uitvoerenden 26APAU, 1S66 LtlUSCH DAGKLAU FAlilNA IS CONCERT K.N.T.V. huid was in dit geval niet serieel, een hoedanigheid die men van een leer ling van Prokof jew trouwens niet ver. wacht. Portretopdrachten De minister van Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk werk, Mr. M. Vrolijk, heeft ter completering van de serie portretten van oud-minis ters en -staatssecretarissen van het voormalige ministerie van O. K. en W. op advies van de rijksadviescom missie sohilderkunst, resp. de rijks- adviescommiisie grafische kunst een opdracht verleend aan de navol gende kunstenaars: Theo Swagema- kers te Amsterdam voor een geschil derd portret van mr. Th. H. Boe; Erica Visser te Harmeien voor een getekend portret van drs. L. J. M. van de Laar; Riek Wesseling te Am sterdam voor een getekend portret van mr. J. H. Grosheide, in het vo rige kabinet minister, resp. staats secretarissen van O. K. en W. Hoge prijzen voor schilderijen Veel vlugger en makkelijker dan ooit tevoren! R.-k. geestelijken in donker kostuum De r.-k. geestelijken in Italië hebben zaterdag toestemming gekre gen hun toog te vervangen door een donker kostuum. In de kerk, bij re ligieuze plichten daarbuiten en bij bet geven van godsdienstonderwijs op school moeten zij de traditionele kleding echter handhaven. Hierbij de medewerkenden aan het concert Hedendaagse Mu ziek, dat gisteravond in de La kenhal gegeven werd. Staand links: Bas de Jong, Wim Serlie. Zittend: K oos Verheul. Jan v. d. Meer, Thea Ekker-v. d. Pas. Staand rechts: Leng Stevens- RidderhoJHenk Briër, Piet Kunst. stellend, alleen weggelegd voor ras- j virtuozen die als toneelspelers in I ieders huid weten te kruipen. Die I Ook Breitner in trek Onder enorme belangstelling zowel van binnen- als buitenlandse zgde zijn gisteren bjj Mak van Waay in A'dam 'n kleine 100 moderne schilde rijen, aquarellen, tekeningen en gra fiek geveld, waarvoor zeer hoge be dragen werden betaald. De stemming was dan ook „Zeer vast en willig". Het meest bracht een Van Gogh op „Brabantse watermolen". Het kwam voor f 95.000 in Nederlands bezit. Het zeer forse bedrag van f 45.500 werd door een Nederlandse particu lier betaald voor .Amsterdamse jon ge vrouw met rode wollen muts" van Brietner. Een jonge Mondriaan „Hooimijten op een gemaaid land' werd geveild voor f22.000 en een stuk van Liberman bleef in ons land voor f 32.000. De Mondriaan ging naar Londen. Veel geld had men ook over voor drie werken van Leo Gestel, name lijk resp. f3.300, f 1.400 en f3.500. Eveneens veel geld vonden deskun digen de prijs van f 7.500, die ie mand voor een zeer klein schilderij tje 16x38 van Breitner getiteld „Artillerie" betaalde. „Vrij duur" zei- men van de f 3.600 en f 4.600 voor twee vroege werken van Jan Sluy- ters. Hier volgen nog enkele stukken die boven de 10 mille weggingen: Am sterdams Grachtengezicht van Breit ner: f 10.400, een kleine Van Don gen, „Blond meisje met blauwe hoed" f. 10.500, een stilleven van James En- sor f 11.200, van Lehmbruck „Baden de vrouw" f 10.500, „Groene zee" van Permeke f 10.800, een stilleven van Verster f 10.500 en een Frans land schap van de Vlaminck f 10.200. 1. Spuit'3 Minuten ovenreiniger1 in de oven. Zelfs het moei lijkste hoekje is ge makkelijk bereikbaar. 2. Wacht drie minuten.. Al het vuil trekt in de schuimlaag. 3. Dan gewoon het schuim wegvegen en... uw oven is weer stralend schoon. Verkrijgbaar bij uw drogist voor slechts f. 3.95 Nieuw initiatief van Huysman: Bekend Vlaams letterkundige (Van onze Brusselse correspondent) De Vlaamse letterkundige en journalist Maurice Roelants is in Brussel op 70-jarige leeftijd overleden. Hij was 19 december 1895 in Gent geboren en heeft daar gestudeerd aan de Rijksnormaal school. Daarna is hij onderwijzer in Brussel geweest en vervolgens werd hij ambtenaar aan het ministerie van Jusitie. Sedert 1922 was hij journalist. Hij is jarenlang correspondent voor De Telegraaf in België geweest en na de tweede wereldoorlog werd hij dat van Elseviers Weekblad. Hij was bo vendien letterkundig-adviseur bij het Ministerie van Openbaar Onderwijs en conservator van het Museum van Gaasbeek. Er is de laatste tientallen jaren weinig gebeurd in de Belgische letterkunde waarbij Maurice Roe lants niet betrokken is geweest. Zo heeft hij in 1920 met Herreman Leroux en Minne de groep van ,,'t Fonteintje" opgericht en met Men- no ter Braak en Du Perron heeft hij in 1932 het maandblad Forum ge sticht. Met Marnix Gijsen, Walschap en Raymond Herreman heeft hij eni ge jaren de Vlaamse redactie ervan gevoerd totdat hij in verband met een meningsverschil uittrad. Hij debuteerde onder de schuil naam Maurice Minne met verzen en op zijn eerste is een groot aantal De meeste bekendheid dankt hg aan boeken als „Komen en gaan" (1927), „Het leven dat zg droomden" (Van onze Brusselse correspondent) Morgen begint de Brusselse Muntschouwburg met een drie we ken durende serie voorstellingen van Gounods Faust in het circus gebouw van de stad. Het is weer één van de initiatieven van de nooit stilzittende directeur Maurice Huysman. die er altijd op uit is nieuwe lagen van de bevolking naar de opera te trekken. Het circus telt ongeveer 2000 plaatsen (de Muntschouwburg heeft er 1000) en hij rekent er op dat zo'n 35.000 huidige en toekomstige opera-liefhebbers naar Faust zullen komen kijken. Reeds zijn er 15.000 plaatsen verhuurd, hetgeen een hoopvol teken schijnt. Zelfs uit Groningen en Eindhoven zal men met autobussen naar het Brusselse circus komen. Drie hulpdirigenten Het spelen van een opera in een circus heeft natuurlijk nog alwat ex tra voorzieningen geëist. Bovendien waren er allerlei moeilijkheden van operatechnische aard op te lossen. Zo moeste de piste dieper worden gemaakt zodat er een orkest voor kon worden gelegd. Daar overheen kwam het toneel. De ruimte ingeno men door het eerste balkon wordt voor het optrekken van een décor gebruikt, althans voor zover het mo gelijk is, men kon uiteraard geen kathedraal-décor bouwen en dit zal dan worden gesuggereerd door mid del van monniken met toortsen in de hand. Het ronde theater maakt het ook noodzakelijk drie hulpdirigenten aan te stellen zodat zangers en zangeres sen, hoe ze zich ook keren of wen den, altijd weten waaraan ze zich hebben te houden. Die cirkelvorm maakt het ook nodig dat er vanwege de „verschijningen" drie Margué- rités en vier Mephisto's optreden Wel is het zo dat er maar één zal zingen: de anderen zijn figuranten. De Muntschouwburg zou de Munt schouwburg niet zijn wanneer er ook Repetitie van Faust in het cir cus van Brussel. in Faust niet veel aandacht aan bal let zou zijn besteed. Maurice Béjart zal deze keer niet de choreograaf ziin: wel danst zijn „Ballet van de 20ste eeuw", maar deze keer heeft Vittorio Biaggi de leiding. 300 medewerkenden Akoestisch stelt het circusgebouw nog wel wat problemen, maar men hoopt er een oplossing voor te heb ben gevonden. Zangers en zangeres sen worden uitgerust met miniatuur zendertjes, die in kleding of décolleté verborgen zullen worden. Er komt een centrale waar al deze muziek door een klankregisseur wordt ge mengd en dan via luidsprekers terug in de zaal gezonden. Daarbij zal het een grote moeilijkheid zijn klank van stemmen en orkest te laten har moniëren, maar men heeft in dit opzicht de beste verwachtingen. Het is trouwens zo dat in de meeste Europese opera's tegenwoordig in de toneelmantel microfoons zyn opge steld. Inmiddels wordt door de in totaal ongeveer 300 medewerkenden onder regie van Jean-Marc Landier vrij wel dag en nacht gerepeteerd .Een van deze repetities hebben we een dezer dagen bijgewoond. Het deed ons verwachten dat Gounod's onvermoei bare opera het ook als circusstuk wel zal doen. Woensdagavond zullen we zeker heid hebben. Een Gainsborough voor Nationaal Museum Zweden Onder de talrijke geschenken, die het Zweedse „Nationalmuseum" eind maart van dit -jaar in ontvangst mocht nemen ter gelegenheid van haar 100-jarig bestaan, bevond zich een meesterwerk uit de Britse schil derkunst, n.l. Thomas Gainboroughs portret van „Maria, Lady Eardley", geschilderd in 1766. De overhandi ging van dit stuk vond plaats in aanwezigheid van Koning Gustaaf Adolf tijdens een plechtigheid in de Statenzaal van het Koninklijk Paleis in Stockholm. Hierbtf waren aanwe zig vertegenwoordigers van de schen kers, de vereniging van Vrienden van het Nationaal Museum. Internationale kenners van schone kunsten beschouwden „The Lady als een van de grootste en mooiste werken, toen het drie jaar geleden op een veiling werd verkocht naar Canada. Van alle portretten ten-voe- -ten-uit van Gainsborough, die over de gehele wereld zijn verspreid, is „The Lady" wellicht het laatste be langrijke exemplaar, dat verkrijg- baarwas op de internationale kunst markt. Het stuk werd vervaardigd in Bath, toen de kunstenaar zich op het hoogtepunt van zijn carrière be vond. Als model gebruikte hij een jonge schoonheid op de vooravond van haar huwelijk. Toen hij haar enkele jaren daarna opnieuw schil derde was haar schoonheid verdwe nen. „De Vrienden van het Nationaal Museum" werd als vereniging 55 jaar geleden gesticht. In de loop van haar bestaan heeft zij reeds vele vooraan staande kunstwerken aan het mu seum geschonken, waaronder stuk ken van Rembrandt, Watteau, Guar- di, Goya en Turner. (1931), „Alles komt terecht" (1937), en „Gebed om een goed einde" (1944) maar ook zgn dichtbundels zoals „Lof der liefde" waarmee hij in 1952 de driejaarlijkse Staatsprijs won. Hg heeft bovendien een bundel kritische essays geschreven: „Wat is er van de mens?" en bovendien vertalingen van Molière, Bernanos en Superviele. Roelants heeft ook veel over beelden de kunst geschreven. „Tingeltangel'' in de Schouwburg Sieto Hoving en zijn cabaret „Tin gel, tangel" dat op 3 oktober j.l. hier de wind niet in de zeilen had, trad gisteravond voor K. en O. op met een gedeeltelijk nieuw programma. Marijke en Sieto Hoving en Paul Deen beheersen deze vorm van klein kunst tot in de puntjes zodat de stemming er ditmaal al snel in kwam. Van Marijke noemen wij de knap gebrachte scène „ruimte-dope", ter wijl Sieto Hoving excelleerde in de lange-politieke-conference vóór de pauze. De teksten en de muziek waren wederom van Marijke en Sieto Ho ving. Henk van Ulsen voerde de re gie en de sobere omlijsting werd ont worpen door Nicolaas Wijnberg. K. en O. zorgde voor een bloemen hulde voor beide dames en het pu bliek voor een langdurige huldebetui ging. B. H. Directeur Keulse strafgevangenis werd geschorst De directeur van de strafgevange nis in Keulen is voorlopig geschorst naar aanleiding van het overlijden van twee gevangenen daar, zo is gis teren bekendgemaakt. Tot de maat regel is besloten door de minister van Justitie van de Westduitse deel staat Noordrijn-Westfalen, dr. Strü- ter. Eerder deze maand werden twee bewakers uit de gevangenis geschorst hangende een onderzoek naar de dood van Anton Wasilenko, een ge detineerde die op 22 juli 1964 stierf. Een vorige maand verrichte lijk schouwing bracht aan het licht dat Wasilenko een schedelfractuur en gebroken ribben had. Een justitieel woordvoerder zei toen, dat deze ver wondingen mogelijk het gevolg wa ren van mishandeling. Verleden jaar Kerstmis werden twee gevangenbe wakers ontslagen in verband met het overlijden van een Turkse ge vangene. In Hamburg drong in maart j.l. een parlementscommissie aan bp het ontslag van de Hamburgse gevange nisdirecteur senator Ernst Kramer, dit naar aanleiding van de dood van een gedetineerde die door cipiers doodgeslagen zou zijn. De officier van Justitie daar is ook bezig met een onderzoek naar de dood van een tweede gevangene. afdeling van de Kon. Ned. Toonkunstenaars Ver., of ien juister de „Werkgroep Hedendaagse Muziek van de V." heeft haar luisterende schare opgebouwd. Wederom Harteveltzaal van de Lakenhal, waar voorzitter Iskar Aribo toeriep, vrijwel bezet. Ofschoon het hier modern toe- behoeft in genen dele aan afschrikwekkende repertoires te het melos bijv. is in deze concerten lang niet dood- Wat daar werd geboden is een dwarsdoorsnede door eeuwse scheppen en men vindt daar, naast principiële on- evengoed afhankelijken, bij wie nog bekende invloe- hier weldadig meewerkte was het pleidooi van de uitvoe- hier kwamen vertolkingen tot stand, mijlen boven ,,het uitgaand en voor alle podia geldig. geleden geboren compo- Alan Berg (1885), van wie 4| „Frühe Lieder" nog uit van Mahler en Strauss- Thea Ekkerv. d. Pas werden. Deze sopraan gaf diep bezield weer in hun klimaat, met gave en draag- stemmiddelen, ideaal met orkestrerende hand aan de gesecondeerd door Henk gave om te „her-schep- dateert Daniël Ruyneman, Bas de Jong, een gast en lid Radio Filh. Orkest, een So- klarinet horen liet. Ruyne- onzer conventie ontlopen - vol fantasie, door groten Berg en Milhaud per- geprezen, maar ten onzent larloosd. Impressionistische ten- b loochenen zich niet. De Jong leen all round virtuoos vertolker poot nuancerend vermogen. Zijn geleider Wim Serlie gaf sta an fantastische speelkunde. Dit sootde men bovendien in een So- van Martinu, voorname en radicale kamermuziek, fin het Andante het verguisde tonele zelfs niet verwerpt. welgekozen en voortreffelijke ren op. 25 van Blacher (geb. soms veel verwantschap met Moessorgski, bewees de sopraan Leny Stevens hoe zij op be wonderenswaardige wijze tot een treffende tekstexpressie kan komen, in het bijzonder waar een plastische. I illustrerende of suggererende sfeer in het geding is. In Briër vond ook zij een pianistische medewerker met passend toucher. 1908 is het jaartal van Messiaen, van wie Jan v. d. Meer solo de kla vierstukken „He de Feu I et II" onder handen nam, opgedragen aan de Pa poea s, wier muziekritme hij bestu deerde, terwijl kennelijk ook ritmen en intervallen van daar inheemse vogelsoorten mede bepalend werden. Ei' zit een elementaire kracht in deze werken, waaraan de pianist een ver bluffend sferisch ruimtelijk reliëf heeft weten te geven. Duivels moei lijke (bijv. langdurig handenkruisen- de) complicaties ondervinden bij V. d. Meer geen enkele weerstand. Aan Piet Kunst was het voorbe houden om een vijfdelige Suite voor altblokfluit en piano (Serlie) te pre senteren van Antoon Maessen (geb. 1919), die met vooral in Gavotte en Gugue geavanceerde vrijheden de dansante barokvormen veel eer schenkt. Piet Kunst gaf deze suite volledig naar de eis weer. De „clou" van de avond was een drietal fluit-pianostukken dogr Koos Verheul en Jan v. d. Meer. Te Weten in een Sonatina van Ton de Kruyff (geb. 1937), van de Japanner Kazuo Fukusjima en van Sylvano Bussotti (1931), leerling van Dallapiccola. De piano wordt daar slagwerktuig er tonaliteit verdwijnt. Hier geldt muzi kale economie. De noten van het An dantino bg De Kruyff waren te tel len, het statische Lento (een solo) is opgebouwd uit maar enkele noten, uit rusten en lange fluisteringen. Het komt er echter op aan, waarmee deze stilstanden en de noten in hun af standen geladen zgn. Ons leek het een belangrijk werk. Fukusjima en Bussotti spelen zich geheel in de experimentele sfeer af, waarbij de pianist o.m. door glissan- do's de pianosnaren met de handen mee in het proces betrekt. De bete kenis van Bussotti leek ons, ter amu sante kennismaking, te schuilen in een opzettelijke aanfluiting van 'het gevestigde. Dit hebben Verheul en V. d. Meer weer goed gemaakt door naar het voorname terug te keren in een driedelige suite van grootse allure van Jury Levitin, ongenadige eissen

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1966 | | pagina 15