„Holland Festival heeft
weer veelzijdige plannen
Ida Haendelfabuleus
knap in Strawinsky
NEEM Nd JBij
IN BLIK
Toneel, muziek, jazz.
happening en films
kunst
Noel Coward speelt
Somerset Maugham
Caroline Kaart in Hazerswoude
Treurmuziek van
Spectaculaire
„ZigeunerbaroFi"
in Valkenburg (L.)
Lutoslawski
- yfllJDAG 15 APRIL 1966
LEIDSCH DAGBLAD
PAGINA 17
ïntrede totaal theater''
(Van onze kunstredactie»
Het Holland Festival 1966 is enkele forse stappen dichter bij zijn uit-
ndelijke vorm. Gisteren heeft de leiding van het Festival het nagenoeg
mplete programma bekend gemaakt, dat tussen 11, juni en 15 juli zal
orden verwezenlijkt. De meest, opvallende noviteiten in de manifestatie
ongetwijfeld de intrede van het totaal theater', dat met Peter Schats
•byrint" door Nederlandse kunstenaars wordt gepresenteerd, het in-
ssen van jazzconcerten en het vertonen van Japanse films in een reeks
j rt"-bioscopen.
De benoeming van Hans de Witte in de leiding van het Holland Festi-
zal deze zomer nog niet merkbaar zijn in het. programma. Over hoe
taakverdeling daarna zal zijn heeft mr. H. J. Reinink zich gisteren
\niet uitgelaten.
Concerten
Klassiek en modern
Het Festival neeft ook voor dit
ar het klassieke weer met het mo-
me trachten te verenigen. Dat
met name in de toneelsector goed
lukt. Het Pools Nationaal Theater
Warschau zal met de morali-
„Het leven van Josef" komen
'üi^Jor dit „laboratoriumstuk" brengen
Polen 'n eigen toeschouwersruim-
mee! Eén van de interessantste
anse toneelleiders, Roger Plan-
oii, die eerder hier al veel waar-
oogstte met zijn „Drie mus-
hi tiers" zal nu „Tartuffe" van Mo
ire komen spelen met zijn Com-
ignie.
ie belangrijke Duitse regisseur
i Heinz Stroux ensceneerde „Der
j-iflz von Homburg" van Von
v0' leist. Van ditT drama wordt een
jftal voorstellingen gegeven.
Het Nederlands Toneel is gelukkig
eer eens ruim vertegenwoordigd. De
ineelmanifestatie betreft dit jaar
pvoeringen van Hoofts „Warenar"
nder regie van Ton Lutz, die sa-
in met Nell Koppen, Mimi Boes-
aeh, Henk Rigters, Jules Croiset,
lies Royaards, Allard van der
cheer en Johan Kaart daar rollen
vervult. Ernst van Altena maak-
fen teksbewerking, Nicolaas VVijn-
^Jerg ontwerpt décors en kostuums,
«fin „De brakke grond" speelt
!enk van Ulsen de Engelse versie
- an Gogols „Dagboek van een gek",
- reik stuk hij later ook .in Londen zal
pelen. De „Elckerlyc'-traditie zal
mi a dit jaar niet worden verbroken,
üllal zal men wel Han Bentz van den
terg voor het laatst in de titelrol
tunnen zien.
Het Nieuw Rotterdams Toneel
peelt in de kleine Doelenzaal in Rot
terdam een serie van Sophocles, „An-
igone".
Rotterdam in centrum
iets Meestal peegt het leeuwendeel van
t e tot Festival zich in Amsterdam en
Den Haag te voltrekken, maar het
in gebruik nemen van de nieuwe mu-
J »ektempel in de Maasstad en het
Tlnternationale congres van de Inter-
national Music Council van 20 tot
24 juni in Rotterdam heeft gemaakt
PI deze stad vooral in muzikaal op
richt extra aandacht van de Festi-
talleiding heeft gekregen.
Opnieuw heeft het Holland Festival
rich kunnen verzekeren van de con-
4-^16^16 première van een Britten-
Opera. De Engelse componist heeft
tojuist zijn „The burning fiery fur
nace" voltooid, die in de Amster
damse Westerkerk en de Willemskerk
to Den Haag uitvoeringen krijgt. De
medewerkers zijn allen Engelsen.
Over de reprise van de succesvol
te uitvoeringen vorig jaar van
Haydns „Le Pescatrici", van Belli-
ni's „I capulette i montecchi" met
Italiaanse solisten, een koor uit Bo-
togna en het Residentie-Orkest on
der leiding van Claudio Abba-
*to en Renato Castellani, de film
regisseur en van Verdi's „Don Car-
j los" met het Concertgebouworkest,
een aantal Nederlandse solisten on-
der leiding van Bernard Haitink-
Ge°rg Reinhardt is al eerder be
richt.
Het Concertgebouworkest, het Re
sidentie-Orkest, het Radio Filharmo
nisch Orkest en 't Rotterdams Phil-
harmonisch Orkest willen onder
eigen en buitenlandse dirigenten
concerten geven. Met veel interesse
wordt uitgekeken naar de drie uit
voeringen, die de Berliner Philhar-
moniker onder directie van Herbert
von Karajan geven.
Het orkest va nde „Südwestfunk
speelt moderne werken onder leiding
van Ernest Bour.
Het Ned. Kamerorkest geeft
concerten in Amsterdam en Rotter
dam.
Het kamermuziekprogramma
wordt door vele ensembles en solis
ten uit binnen- en buitenland ver-
d. De vaste orgelmanifestaties
vindt men ook ditmaal weer in het
Festivalprogramma.
Er komen drie jazzconcerten
(in Amsterdam, Den Haag en Rot
terdam) waarin het Albert Man-
gelsdorff Quintet, het Misja Mengel
berg kwartet, het trio Pim Jacobs
en Boy's Big Band zullen optreden.
„Labyrinth"
De meeste aandacht zullen
wel de vijf voorstellingen van
..Labyrint" trekken, die de ma
kers zich voorstellen tot een
grote happening te maken voort
komend uit ..theoretisch degelijk
voorbereid researchwerk". In
dit ..totaal theater" wil men het
publiek rechtstreeks betrekken
door meedoen. Het publiek moet
worden gedesoriënteerd in een
botsing van kunsten als muziek,
film, architectuur, dans e.a., al
dus regisseur Peter Oosthoek,
die onder de toneelsolisten Ank
van der Moer, Ko van Dijk,
Henk van Ulsen en Ton Len-
sink tot zijn beschikking heeft.
Een scène uit ..Het leven van
Josef'dat door het .Pools Na
tionaal Theater" tijdens het Hol
land Festival zal worden opge
voerd.
Noel Coward is als acteur-
I toneelschrijver teruggekeerd
I naar het Queens Theater in het
Londense West End. Het pu
bliek herkende in zijn bijzonder
controversiële stuk de laatste
jaren van Somerset Maugham.
Het heet „A song of twilight".
Coward speelt een gemelijke
bejaarde romancier, die in
Zwitserland op zijn einde
wacht en geplaagd wordt door
een herinnering aan zijn homo
seksuele verleden. Het is de
eerste maal in tien jaar. dat Co
ward te Londen in een nieuw
stuk optreedt. Op twee uitzon
deringen na zijn alle critici vol
lof over zijn werk als acteur en
schrijver.
,.A song of twilight" is het ver
haal van de aankomst van een vroe
gere maitresse in de villa van de
schrijver. Deze maitresse, gespeeld
door Lilli Palmer, wil hem chanteren
met twee bundeltjes liefdesbrieven
een van die bundeltjes is gericht aan
een man. Het stuk ontwikkelt zich
na het eerste bedrijf dat in de
bekende Cowardstijl isg ehouden
tot een discussie over verdraagzaam
heid met Irene Worth, de laatste
vrouw van de romancier, als pleitbe
zorgster voor naastenliefde.
Treinverbinding
Nederland-Duitsland
geëlektrificeerd
Tussen Nederland en West-Duits-
land heeft gisteren bij wijze van
pioef voor het eerst een door een
elektrische locomotief getrokken trein
gereden. De uit acht rijtuigen be
staande trein maakte een rondje
Arnhem - Emmerik - Zevenaar -
Arnhem.
De regelmatige dienst met elek
trische treinen begint op 22 mei, de
dag waarop de nieuwe dienstrege
ling van kracht wordt. Vanaf die da
tum rijden er dagelijks dertien elek
trische treinen van Arnhem naar
Oberhousen en twaalf van Oberhau-
sen naar Arnhem.
't Is aan inet Koxy,de enige sigaret waar ik ,,ja graag"
tegen zeg. Roxy is mij zo vertrouwd, dat ik geen andere
wil. Voor geen prijs wil ik Roxy vooreen andere ruilen.
Vrijdag 22 april a.s. zal onder aus
piciën van de Culturele Commissie
Hazerswoude een liederenavond wor
den gegeven door de zangeres Caro
line Kaart. Als haar begeleider zal
optreden de jeugdige en begaafde
pianist Rudolf Jansen, zoon van de
bekende organist-dirigent Simon G.
Jansen. Heit programma wordt geleid
door de televisie-regisseur Willy van
Hemert.
Caroline Kaart zingt liederen van
Purcell, Brahms. Schumann (cyclus
„Frauenliebe und Leben") en Dvorak
(„Zigeunerlieder"). Na de pauze volgt
een luchtiger programmagedeelte,
waarin Schotse en oud-Nederlandse
liederen worden gezongen. De Schot
se liederen zijn voornamelijk van
Robert Burns.
Residentie-Orkest besloot serie
:aieiöos'CQQp
Veel dans
De succesvolle Paul Taylor Com
pany uit New York herhaalt zijn be
zoek van vorig jaar. In 2 program
ma's is o.m. de wereldpremière van
„Orbs" ondergebracht. Het Nationa
le Ballet brengt eveneens twee pro
gramma's. In „Petrouchka" en „Gisè-
le' treden o.m. solisten uit Le
ningrad op. Het Ned. Dans Thea
ter zal eveneens zijn opwachting ma
ken, waarschijnlijk met nieuw werk.
De Parijse mime van wereldklasse
Marcel Marceau zal zijn figuur Bip
nieuw leven inblazen o.m. „Matroos"
en „Soldaat".
Het Budapester Operettethea
ter zal tijdens de a.s. pinksterda
gen zeven uitvoeringen geven in
de Valkenburgse Eurohal. Het is
voor de eerste maal dat dit gezel
schap in ons land optreedt. Ge
bracht wordt de Strauss operet
te ,,Der Zigeunerbaron". De
mammoet-enscenering wijkt af
van wat men op dit gebied ge
wend is. De handeling van het
stuk speelt zich af in een soort
arena, temidden van het publiek.
Complete zigeunerkampen, char
ges te paard, kampvuren en al
lerlei dieren worden ten tonele
gevoerd. Ruim 110 solisten, zan
gers en dansers zijn bij de uit
voering betrokken. Zij worden
begeleid en opgezweept door een
origineel zigeunerorkest van 30
personen. De Nederlandse pre
mière van deze Zigeunerbaron
heeft plaats op vrijdag 27 mei.
Intussen bleek Ida Haendel met
groot gemak tegen alle volmaakt
nieuwe struikelblokken en invallen
opgewassen. Zij heeft een sterk plei
dooi gehouden voor dit ritmisch ge-
I compliceerde en in uiterste economie
Het repertoire van het Residentie-Orkest omvat zowel ..oud*'; van muzikale middelen gehouden
als ..nieuw": gelukkig in evenwichtige dosis.
Zo bracht het laatste concert der abonnementensene de intro venheden zijn persoonlijk idioom
ductie van de uit 1958 daterende ..Musique funèbre pour orchestre volstrekt wist te bewaren, maar dat
a cordes" van de thans 53-jariqe Poolse componist Witbold Luto- wij toch niet tot zijn gelukkigste
slawski. die met deze - ook op de 9rammofoonplaat verschenen TZCÏÏ „eiden
treurmuziek een fantasievolle hommage brengt aan tSela Dar- veelvuldig een eigen weg bewandel-
tök, met wie hij veel gemeen heeft en aan wie hij zich nauw ver- 1
bonden voelt.
ZOMER m
GROENTEN
VELDVERSVERWERKT.VOEDZAAM, GEZOND
Een kennismaking, welke niet slaagd is, speciaal in het Capricio,
volledig aan de hooggespannen ver- j een opeenstapeling van technische
wachtingen beantwoordde, omdat de, onconventionele opgaven van het
zij het wel originele taal van deze j
componist toch op den duur te wei- j
nig boeiende elementen bevat, om de
aandacht constant vast te houden.
Ook al wordt uit de canonische in
zet der twee celli naar een intense
climax gebouwd, ook al zijn de in
genieuze variaties in het tweede deel
„Metamorphosen" interessant om te j
volgen, ook al weet Lutoslawski.
evenals Bartók, de folklore van zijn i
land in zijn muziek overtuigend te
betrekken, op den duur ontkomt men
toch niet aan een gevoel van mono
tonie, hoe zeer de onderscheidene
strijkersgroepen zich inspannen
veelal te krampachtig om aan
het geheel een glansrijke interpreta
tie te verlenen. De eisen, welke hier
gesteld worden, zijn intussen niet ge
ring. tot aan het verstilde slot toe,
waarin nog slechts de cello solistisch
aan het woord is en het leven schijnt
weg te vloeien
Lutoslawski behoort naar ver
luidt tot de voornaamste heden
daagse Poolse compinisten, maar wij
zullen toch met belangrijker werk
van zijn hand geconfronteerd moe
ten worden, om daar persoonlijk ook
van overtuigd te raken.
Inplaats van de oorspronkelijk
aangekondigde fameuze violist Da
vid Oistrach, was daar de reeds
vanouds hier graag gehoorde violis
te Ida Haendel aan het woord in
het hoe eenvoudig misschien ook
in 1931 geschreven toch verbluf
fend moeilijk te spelen Vioolconcert
in D gr. t. van Strawinsky. Het
stamt uit de aanvang van zijn neo-
klassissistische periode, is volkomen
a-romantisch, valt op door een con
structie, waarin de cerebraliteit al
lesoverheersend is, uitgezonderd de
weemoedige tweede aria, met haar
kervende en flitsend omhoog schie
tende inzet, waarin even iets van ly
rische bewogenheid te bespeuren is.
„Strawinsky's vernuft is ook in con
cert verbazingwekkend. Hoe hij. die
zo weinig verstand had van violisti-
sche mogelijkheden zij 't met be
hulp van de Amerikaanse violist
Dushkin en besprekingen met Hinde-
mith er zo frappant kundig in ge-
Ida Haendel. die gisteravond
Strawinsky's Vioolconcert speel
de.
(Foto L.D./Holvast)
vinden, zonder dat er van enige ont
sporing en hoe gemakkelijk kan
dat hier gebeuren! sprake was.
Spontane ovaties zijn deze violiste
van hoge klasse na haar fenome
naal knappe prestatie ten deel ge
vallen.
Met een vervoerende en bewogen
vertolking van Tsjaikowsky's „Vijf
de Symfonie', waarin Van Otter-
loo echter de tempi veelvuldig zo
hoog opvoerde, dat het leek alsof hij
het concert beslist nog net voor tien
uur wilde beëindigen, werd de avond
besloten.
Tragiek en weemoed domineren,
uitgezonderd in de gracieuze, van
lichtheid doortrokken wals, in scherp
contrast tot de andere delen, waarin
tenslotte het hymnische karakter
naar een triomfantelijk en zelfbe
wust einde leidt.
Het kon deze avond wel eens al te
luidruchtig toegaan, waarbij echter
de briljante instrumentatie het
volle pond verkreeg, al kwamen de
zuivere klankverhoudingen wel eens
in het gedrang.
Maar de opzwepende invloed, wel
ke van de dirigent op het nauw vol
gende orkest uitging, miste haar doel
niet, zodat deze symfonie toch een
imponerende afsluiting betekende
van een concertenreeks, welke ook
dit jaar tot veel dankbaarheid kon
stemmen.
Op de stoelen lag reeds de aan
kondiging van de veelbelovende con
certenserie 1966-'67.
Deze luidt als volgt: 11 oktober:
dirigent Willen van Otterloo, solist
Nikita Magaloff; 1. november: diri
gent Willem van Otterloo solist Ion
Voicu, viool; 29 november dirigent:
Bruno Maderna, soliste nog onbe
kend; 20 december: dirigent Willem
van Otterloo, solist Hans Richter-
Haaser. piano. 10 januari: dirigent
Willem van Otterloo. solist Yi-Kwei
Sze, bas, 14 maart: dirigent Willem
van Otterloo, solist Herman Kreb-
bers, viool en 4 april dirigent -Wil
lem van Otterloo, solist Claude Ar-
rau, piano.
H.
Uitreiking bekroonde
boeken „Latent talent"
Te Utrecht worden vrijdagmiddag
22 april in restaurant Esplanade (bij
de Stadsschouwburg" de eerste
exemplaren aan de auteurs uitgereikt
van de boeken, welke in het najaar
1965 werden bekroond in de lande
lijke prijsvraag voor jeugdlectuur
„Latent talent".
De namen van de prijswinnaars en
de titels van hun bekroonde eerste
lingen luiden: groep A: 1ste prijs
Sipke van der Land „Ik heb een
mes", 2de prijs Elisabeth Lücker „De
juwelen van Don Pedro", groep B:
lste prijs Janny Cnossen-Hoorntje
..Het jockeypetje". 2de prijs Berend
Jager ,Eddo, het hermelijntje", groep
C lste prijs Henk Dol „Bram. Karei -
tje en het eenzame wiel", 2de prijs
Chr. B. van Veen „Kora en haar
aap".