SCHEEPStCVlBERICHTEN ad de des levens Uw Kunstgebit Al'ns achter deze teller een lange rit gemaakt...? SAAB - IENSDAO 8 APRIL 1968 LEIDSCB DAGBLAD PAGINA 25 oorspronkelijk verhaal van Joseph I. elnander tmerkten zich door een [zekere gang, zonder gejaagd- nervositeit. Doch sommige keken instinctmatig naar [ten, alvorens de straat over Anderen, blijkbaar reeds [wend aan deze van ver in bevrijde stad, wandel midden op straat en be lch met gezapigheid, ital nog slechts bij de be- ran het eenzame platteland [tateren. »ten de kleine Susan, wier Life City werkzaam is op ,u van de stichting „Life met haar des avonds naar in Bronx zou terugrij- iter onder de hoede van en wandelden urenlang droomstaddokter Mal- lotti en ik. Ity is in alle opzichten een stad, al is haar vorm van iplossing, die men hier ;epast, natuurlijk af wij- die welke men bij andere ien aantreft. Het reeds [bestaande plaatsje Pemmi- slechts een vierkante ki- :oot. De rest is afgebro- ,rmee niets verloren is ge- folkloristisch of cultureel Want Pemmican was een itig gebouwde, uit lelijke iderkomens en primitieve bestaande woon- die men helaas nog zovele id aantreft. Wat men be- •ft is het kerkgebouw, een architectonisch verant- >uwwerken van het oude met daaromheen een park, met de aanleg het bestuur van Pemmican en voordat de plannen City" geboren werden. Zo stad een hart van groen met in het midden daar- stige, bekoorlijkste plekje een wit, sierlijk ge- »rkje, dat op een lage heu- >n waarvan de kleine klok- een welluidende bronzen »ft, die zich op bepaalde r de ganse stad doet horen klok „Susan", die door de van Life City aan het tuur ia aangeboden op de Susan Richardson, gezeten invalidenwagentje, het lint bij de ingang van de ce verkeerstunnel, waannee _werd opengesteld. We wandeling langs de hel- t winkeletalages, de hoge en fabrieksgebouwen en de exen liepen wij de heuvel het kerkje, door een kron- aan tussen heesters, gazons n. Op het voorplean van hielden wij een ogenblik daaruit konden wij een ge- n de stad overzien, omdat t centrum gelegen deel der l met opzet laaggehouden t middelpunt strekten zich tl uit in de vorm van een ins, waarvan de uiteinden >ren tussen de hoge bouw- n de verde. Het was een ins van wazig groen licht, ünderop de muren en men teen en het leek alsof de :de een lichtende edelsteen >rden. ize hoofden klonk de brom- Ibrerende stem van de klok die het uur van negenen gde. Verder was het stil een ijl, muzikaal geluid or, een constant trillen van Uuidende tonen. Ik vroeg alloway wat het was. pg Jm van Life City" zei hij Hiergens op de wereld heeft Byeen stad van louter mensen Huid kunnen doen horen in Hlstilte. Altijd en overal zijn H^ijke stemmen en de men- I Hetstappen overdonderd door het geluid van denderende treinen, gierende en claxonnerende auto's, razende motoren en schurende, gil lende banden .Hier is de mens de enige, die geluid maakt. Zijn opge wekte stem, zijn voetstap, zijn bewe ging door de veilige, rustige straten wordt duizendmaal versterkt, omdat hij met duizenden anderen in deze stad leeft. Wij hebben niet alleen het doodsgevaar op straat, doch ook het zenuwslopende lawaai overwon nen en geketend. In Life City zal een mensentype ontstaan, dat weer na eeuwen zal hebben ontdekt welk een weelde de stilte en de veiligheid tezamen voor hem kunnen zijn. Ik vrees enkel "en hij glimlachte „dat de inwoner van Life City lang zamerhand ongeschikt zal worden om elders te leven en te wonen. Hij zal onvoorzichtig en gevoelig zijn, zo dat hij het verkeersgevaar en het verkeersgeluid van andere steden niet meer zal kunnen verdragen. U hebt straks een waar woord gesproken, meneer London. We moeten de ge hele wereld tot een groot Life City maken Wij gingen in het kerkje. De eike houten banken stonden glimmend in de schemer. Wij knielden neer en waren geruim te tijd met onze eigen gedachten bezig. Geen geluid stoor de ons. Ik kreeg daar, op die plaats van vrede en verhevenheid des geestes, een aantal denkbeelden die mij nu, terwijl ik dit neerschrijf, nog een zekere onrust bezorgen. Ik had Life City gezien. Hier hadden een paar doortastende, bezielde mannen een techniek en ethiek, tussen ken- er. waarde-erkenning des levens, eerste stap was geslaagd, zij den de wereld wakker geschud en mochten rekenen op bezinning. Doch hoevele van die dwaalwegen zijn er niet overgebleven? In hoeveel opzichten heeft de mensheid niet het verband tussen levensvreugde en technische ontwikkelingen uit het oog verloren en stormt zij niet met blinde snelheid naar de vernietiging van haar eigen restje geluk? Is Life City eigenlijk niet veel méér dan een poging tot oplossing van verkeersgevaarlij ke problemen is zij niet een teken aan de wand, dat onmiskenbaar wijst op wat zovele grote geesten reeds tevergeefs in dik ke boeken waarschuwend neerschre ven? Dat wij, moderne mensen, met onze wetenschap en technische ken nis, met onze ontzaglijke vermogens en prestaties, onzelf voorbijge streefd zijn? Dat wij de ene helft van ons menszijn, het materiële deel, on gebreideld op hol hebben gejaagd en de araerc helft, uns naar vredig ge luk snakkende spirituele wezen ver loren in een wilde, koude chaos heb ben achtergelaten? Wij veroorzaken zeeën van leed, oceanen van ongeluk, wervelstormen van angst in onze pogingen, de we reld gelukkiger te maken. Waarom? Zijn ons die goede gaven van tech niek en wetenschap niet gegeven tot ons waarachtige geluk? (Wordt vervolgd) Tioe houdt U de gehele dag stevig op zijn plaats? Hei is niet nodig, dat U angst heeft, dat Uw gebit losschiet bij net eten, lachen of niezenl Een weinig Dentofix - 's morgens op de gebitsplaat ge strooid - houdt Uw gebit onwrikbaar op zijn plaats en doet U alle vroe gere ongemakken vergeten. Verkrijg baar in discrete, neutrale plastic fla cons, prijs f. 2,35, bij apotheken en drogisterijen. U bent beroepshalve een "kilo metervreter". Dan spreekt comfort een woordje mee. Comfort zoals u dat aantreft in een modern vlieg tuig. Of, zoals in Saab. Comfort met vliegtuigprecisie. Zweeds comfort! Ontdek het zelf. Maak een gratis proefrit. DEALER IS' GARAGE A.B. OUDSHOORN 'EEVENDAAL 138 LEIDEN TJSL '-3/10 L\-W3S..;SA47b Aan de lezers van dit feuilleton Door een bijna onbegrijpelijke oorzaak is de nummering van ons feuilleton beginnende bij de dertiende aflevering in ons blad van 17 maart, volkomen in de war geweest. Gelukkig ztfn de dagelijkse afleveringen wel In de juiste volgorde gepubliceerd, zo dat de lezer, die geen acht heeft geslagen op de nummering, het verhaal zonder stoornissen of hiaten heeft kunnen volgen. Voor hen evenwel, die gewend zjjn de dagelijkse afleveringen uit te knippen en te bewaren om vervolgens het feuilleton eerst te lezen, wanneer het in zijn geheel is gepubliceerd, laten wü hierachter de volgorde volgen waarin de dus verkeerd genum merde afleveringen moeten wor den gelezen. 12, 20, 19, 13, 18, 17, 16, 15, 14, 15, 16, 17, 18, 19. 20, 21, 22, on genummerd, 30, enz. Wij raden de laatstbedoelde categorie van lezers aan ook deze noot uit te knippen en te be- Redactie L.D. PANDA EN DE WEGDOENER 12. Nu mijnheer Evert de Breek eenmaal besloten had, de Weg- doener te weigeren, greep een nerveuze onrust hem aan. Stel voor dat Oom Piet, of erger nog, de oude heer Ratel, hem hier zo zag staan tussen niet-arbeidende arbeiders, lediglopend doorbetaald en zwaar van sociale lasten! „Pak je weg!" riep hij dus de uitvinder toe. „Je kost me man uren met die fopmachine! Verwijder je van het werkterrein, of ik roep de politie!" Professor Kalker en Panda hadden dus geen keus dan met de Wegdoener terug te keren naar het huisje van de eerstgenoemde. „Uitvinder zijn is moeilijk", klaagde de geleerde. Hoe meer on derwijs, hoe minder geloof men aan ons hecht. Mijn voorganger dieeh het wiel uitvond, die had geen last. Want het volk kon nog niet lezen en schrijven. Als ik nu eens een bom uitvond, dan zouden ze me geloven! En ehdat doet me denken; help me onthouden, Pafma, dat ik knop C moet indrukken, anders krijgen we een ontploffing Terwijl ze nu terneergeslagen het huis betraden, merkten ze niet dat ze bespied werden door de geheimzinnige voorbijganger die ons al enkele keren is opgevallen. „Beilo ik voorzie dat ik enig lonend nachtwerk te doen zal krijgen", prevelde deze. Wij willen onze lezers niet langer in het onzekere laten betref fende zijn identiteit. Hij was een oude bekende met wie Panda niet altijd gunstige ervaringen had gehad, een zekere Joris Goedbloed. RECHTER TIE EN HET SPOOK VAN DE TEMPEL 70. „Jammer dat we niet hebben kunnen ontdekken wie die vriend van je bazin is", zegt Tsjiao Tai. „Stil". Lentebloesem komt dicht bij hem staan. floor je de poort knarsen? Ze laat hem uit!" Tsjiao Tai legt zijn arm om haar schouder. „Zal ik nog maar even blijven, PrinsesOm de spoken van je weg te houden?" Lentebloe sem gaat op haar tenen staan en geeft hem een zoen. De volgende ochtend, na het ontbijt, brengt Tsjiao Tai aan Rechter Tie verslag uit. Nadat hij verteld heeft, dat hij niet heeft kunnen ontdekken wie de nachtelijke bezoeker van de abdis ivas, besluit hij vlug: „Nou, toen ik hier terugkwam, was het al zo laat geworden dat ik u maar niet meer heb gestoord". De rechter trekt kwaad aan zijn baard Hij roept uit: „Schandalig, dat die abdis 's avonds een man ont vangt!" Dan glimlacht hij en zegt: „Je hebt weer uitstekend werk gedaan, Tsjiao Tai! We weten nu dat de dubbele moord in de tem pel niets met chantage te maken had. Yang en Seng-san wisten dat een dief daar zijn buit verborgen had. De dief ontdekte echter dat die twee hem bespiedden en daarom heeft hij hen vermoord. Die Lentebloesem mag wel op haar tellen passen! Als de moorde naar ontdekt dat haar vader haar in de tempel heeft laten dienst nemen om de schat te vinden DE WONDERLIJKE AVONTUREN VAN BRAMMETJE FOK 488. De man op de staande klok lag bij de wedstrijd voor gekke vaartuigen vooraan. De golfslag iverd zo hevig, dat de klok van slag raakte. Af en toe pingelde hij maar eens, dat het half twee 2oas of kwart voor twaalven maar het kon de man weinig sche len, zolang de klok in de wedstrijd vóór liep. In de spanning van de wedstrijd lette- hij niet op de ivallekant en dat was jammer. Want als hij goed had gekeken zou hij hebben gezien, dat één der deelnemers op een zeer onsportieve manier pro beerde om vóór te komen. Het was de clown, die de plankjes van zijn fiets had gehaald en nu over gevaarlijk terrein, tussen het riet door, veel sneller vooruit kwam dan op het water. Aan het winnen van de wedstrijd dacht de cloion evenwel niet. „Straksstraks komt Bram Fok in de ladenkast voorbij. Dan zal ik eindelijk mijn doel bereiken", prevelde de clown voor zich heen, terwijl hij zijn hand uitstak om linksaf te slaan. !e<= Nederlandse

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1966 | | pagina 23