'Andere in verkeer „Lof onze zotheid van 9 delen Over Joods of bij Nederlandse niet-Joods selirijvers N V SPOEDIG BEGIN MET AANPASSING AAN HET VERNIEUWDE REGLEMENT Vele nieuwe borden NIEUW EXPERIMENT VAN ROLAND PETIT Samenwerking schonk meesterlijke creatie De negen delen Onvergetelijk ""ZATERDAG 2 APRIL 1 LEIDSCH DAGBLAD Ff, Naar het ontwerp van prof. dr. A. D. Belinfante Mijnwerkersfonds Kerkelijk Leven schenkt plastiek Otto Dibelius Vp" weo»rrrme legt ambt neer „De Gaard" van het Algemeen IMünwerkersfonds in de Utrechtse Dr Otto DibeliuSi de erangelische wijk Tuindorp-Oost, heeft het AMF kerkleider, heeft gisteren zijn ambt ide gemeente Utrecht een gift van bisschop van Berlijn-Branden- i9 nnn de be- burg, een door de Muur verdeeld bis- plastiek j dom waarjn vjjf miljoen mensen wo nen, om gezondheidsredenen neerge- - jarige dr. Dibelius Ingrijpende wijzigingen staan de Nederlandse weggebruiker te wachten wanneer vermoedelijk Dp 1 januari van het komende jaar het nieuwe wegenverkeersreglement, zoals dit is ontworpen Rtioor prof. dr. A. D. Belinfante. van kracht wordt. •L Vóór mei is publikatie in het Staatsblad te verwachten, zo heeft minister Suurhoff (Verkeer en Waterstaat) al laten weten en van dat ogenblik af zal een begin worden gemaakt met de aanpas sing aan de nieuwe regels. men mag niet stoppen op de rijbaan I in viaducten, tunnels, en onder bruggen. Een ommekeer dus van de bestaande regel. Er mag niet wor- den geparkeerd binnen vijf meter de hoek (nu tien meter), maar noeten loorden geplaatst dat alle verkeersuitgaven, verkeerscur- I voorbeeld om de weg hissen en dergelijke door nieuwe moeten icorden vervangen - dat eetSken VM1 een wlitie, rij-instructeurs en allen (tot de examinatoren toeopnieuw Het betekent, dat men ruwweg veertig nieuwe en veranderde ver- teersborden moet leren kennen dat al deze borden langs de wegen V®" ,r nnPt.pn worden geplaatst dat alle verkeer suitaaven nerkeersnur- lwel Sest°PtbU voorbeeld I getrokken streep of vluchtheuvel «is elas: Aardverschuiving 'De wijzigingen en nieuwigheden b'n zovele, dat zonder enige •jjving van een aardverschuiving in btifet verkeer kan worden gesproken. wijze van voorlopige informatie Dlgt hier een summier overzicht i meest in het oog springende weringen. Het beroemde artikel 25 -j-jP het Wegenverkeersreglement vel de grondwet van het verkeer loemd) zal geheel komen te ver- e tekst hiervan luidde: iedere weggebruiker ver- rden zich op een weg zodanig te dragen, dat de vrijheid van het rkeer zonder noodzaak wordt be- m^nmerd of de veiligheid op de weg gevaar wordt gebracht of rede neerwijze is aan te nemen dat de ^pigheid op de i E Kbrden gebracht". ■■■Dit artikel, een kapstok, waar al- aan werd opgehangen, zal worden gelost in vele andere artikelen, die et wat goede wil onder één noe- Mftfr zouden kunnen worden gebracht: llllellevendheid of hoffehjkheid> Een kele voorbeeld: „De bestuurders nslonO®ten de naar omstandigheden ge- den voorzichtigheid in acht nemen helmJfc aanzien van zicli op de weg be- ee j^adende voetgangers". In de prak- k komt dit hier op neer: rijdt een ^^^tuurder door een plas met zoda- ^■e snelheid, dat een voetganger op stoep tot aan zijn nek vuil wordt, is die bestuurder strafbaar. Ierland „bij" met het internationale verkeer en is een belangrijk I meterT'ti^n* m m Welke 1are'1 Van v00r^ere^*ny viuchtheuvel. Men mal niet ieejt geverga, verwezennjKi. i op een plaatSf waardoor het ^ht 0p niet mocht voorsorteren en zich verkeerswfjzigingen en verkeers rechts moest opstellen, 'na invoe ring van het nieuwe reglement moet men juist wel voorsorteren binnen de bebouwde kom en mag men voor sorteren buiten de bebouwde kom. Wanneer men wil inhalen (dit geldt ook op een autoweg) moet men na dat men er zich van heeft overtuigd dat het kan, richting aangegeven en dit beëindigen direct nadat de zij delingse beweging is voltooid. Legaal zal worden wat in feite reeds bestond. Het in file naast el kaar rijden, wanneer de verkeersvei ligheid dit rechtvaardigt op auto wegen met één-richtingsverkeer die in rijstroken zijn verdeeld. Wanneer in file wordt gereden mag men rechts inhalen. mum snelheid van vrachtwagens en autobussen geregeld en de minimum afstand welke tussen die voertuigen moet blyven. De kwestie van stop pen en parkeren is zeer uitvoerig behandeld evenals de verlichtings bepalingen. f 12.000 aangeboden. Het doeling, dat hiervoor eei wordt vervaardigd voor het binnen plein van „De Gaard", dat gemeen- I wd c te-eigendom is. B. en W. van Utrecht hebben de gemeenteraad voorgesteld, de gift te aanvaarden. Aan de beeldhouwer Aert Rietbroek in Amsterdam is op dracht gegeven, een non-figuratieve plastiek van anthracietkleurig beton te maken. De plastiek, die 2% meter hoog wordt, zal waarschijnlijk nog aan het eind van dit jaar in „De Gaard" kunnen worden geplaatst. vulde zijn ambt gedurende 21 jaar. Eenderde van de leden van zijn bis dom woont in West-Beerlijn, een derde in Oost-Beerlijn en de rest in Oost-Duitsland. Sinds het oprichten van de Ber- lijnse Muur mag dr. Dibelius niet meer in de Oost-Duitsland gelegen delen van zijn bisdom komen. Het zelfde geldt voor zijn opvolger, de 62- jarige deken Kurt Scharf. Conflict in Leidse Studenten Laad De fracties van het Nederlands Stu denten Akkoord en de Progressieve Studenten Organisatie hebben met verbazing kennis genomen van de persberichten van de vakbeweging over de moeilijkheden in de Leidse Studenten Raad. De fracties van het N5.A. en de P.S.O. in de Leidse Studenten Raad verzoeken het bestuur van de L.SJR. zijn werkzaamheden gewoon voort te zetten, ongeacht de obstructie van de vakbeweging om zich te etaleren als alternatief van de Leidse Studenten Raad. De fracties van het N.S.A. en de P.S.O. in de Leidse Studenten Raad wensen zich volledig te distantiëren van de beschuldigingen tegen de per soon van de voorzitter van de Leidse Studenten Raad, de heer J. K. M. Gevers. gevaar kan Geen hinder let motief, dat men niet harder Ë50 kilometer per uur reed, helpt and meer. „De bestuurder moet snelheid zodanig regelen, dat gevaar of hinder voor andere ebruikers of schade kan ont- an". Een ander geval: „Bestuur- Noffifs moeten voor blinden en allen, 1 zich moeilijk voortbewegen te - -in tijde de weg vrijhouden" en Is Mineer de wet spreekt over bestuur- 'IVIls zijn ook bestuurders van brom- tsen en fietsen bedoeld. „Iedere S^^tuurder <en dus ook de brommer Schaep de fietser) moet te allen tijde —2631. ïr de nodige kennis beschikken, die het goed besturen is vereist. .'anneer iemand dus in de naaste Verlichting belangrijkste veranderingen op het punt van de verlichting zijn: men moet dimlicht voeren van een half uur voor zonsondergang tot een half uur voor zonopgang, in plaats een kwartier, zoals dat totdusver. Niet alleen bij mist, doch ook bij zware sneeuwval, zware regen en an dere atmosferische omstandigheden die het zicht belemmeren, moet men overdag groot licht voeren. Dit geldt voor brommers en fietsers. Bij nacht moet n dimlicht voeren als zijn, doch ook de weg rijdende treinen tegenkomt, langs de weg varende schepen en bij tegemoetkomende voetgangers, kolo- doch ook wanneer men dicht achter een ander voertuig rijdt. Het wachtverbod komt geheel te vervallen. Er blijven alleen stopverbod. niet alleen tegenliggers naast keer- Viaduct borden en dergelijke wordt ontno men. Bij bushaltes mag men stop pen voor het onmiddelfjk in- of uitlaten van passagiers. Dit is dus een verruiming. De tunnelweg en de daarbij behorende borden komt te vervallen. Verkeerstekens op het wegdek, die een gebod of verbod in houden krijgen nu rechtskracht. Staan er bijvoorbeeld pijlen op de weg en men is per ongeluk op de verkeerde richting terecht gekomen, dan moet men die richting blijven volgen. Deze hele materie is uitvoe rig geregeld. Knipperlicht Niet alleen bij nacht buiten de be bouwde kom, doch ook bij dag moet bij een voertuig, dat stilstaat op een plaats, die niet direct wordt opgemerkt knipperlicht of gevaren driehoek worden geplaatst. Er wordt een geel of oranje-rood knipperlicht ingevoerd, dat via de stoplichten of apart kan branden en kan worden gebruikt bij stilstaan op de rijbaan bfj nacht en slecht zicht. Alleen be stuurders van motorvoertuigen, die sneller dan 40 kilometer per uur (nu 20 kilometer) .kunnen en mogen rij den mogen op autowegen komen. Wanneer men op een autoweg rijdt mag men niet zo langzaam rijden dat men van het normale tempo op die weg afwijkt. Men mag niet stop pen op invoeg- en uitrijstroken en bij aansluitingen van wegen. Wij herhalen nog eens dat dit al lemaal erg summier is. In feite be vat het nieuwe reglement over veel van de door ons genoemde punten veel gedetailleerder regelingen en be palingen. Zoals we ook reeds opmerk ten zfjn andere bepalingen anders geformuleerd, uitgebreid of verduide lijkt. Zo is bijvoorbeeld een maxi- (Van onze correspondent) Roland Petitde choreograaf, is teruggekeerd naar de Parijse schouwburg, waar hij in 1945 zijn grote triomfen als aanvoerder van de door hem gestichte Ballets des Champs-Elysees" heeft ge kend: het Theater des Champs-Elysees, schepper van de meester- architect Auguste Perretplaats biedend aan 2000 bezoekers. Het is alsof hij tegelijkertijd, na 20 jaar. alle gedrevenheid voor het ballet, alle inventie, alle overredingskracht van zijn choreogra fie, alle vreugde aan de dans heeft teruggevonden. Niet, dat wij in de loop van de jaren geen prachtige balletten van hem hebben gezien. Men behoeft zich daartoe slechts „Cyrano de Bergerac Deuil en 24 heures"„Le loup" of Carmen" te herinneren, om zich weer eens voor de geest te halen dat hij behalve een zeer goede danser ook een begenadigd choreograaf is geweest, die ons zo langzamerhand van het après-guerrescheiden. Maar toch hebben we te vaak de zalen, waar hij zijn balletten, dik wijls met zijn vrouw Zizi Jeanmaire als midden- en hoogtepunt aan den volke toonde, verlaten met een klein gevoel van teleurstelling. Het expe riment was wel eens blijven steken. Vele mallen ook keerden oude the ma's in zijn choreografieën terug. Al en toe was het er ook te kenne lijk om te doen, kunstenaars die „in" waren (Bernard Buffet, André Beaurepaire, Cocteau's aangenomen zoon Edouard Dhermite, Tom Keogh, André Francois, de mode-ontwerper en Dior-opvolger Yves Saint-Lau rent etc. décors en kostuums te la ten ontwerpen om zodoende op een of andere manier „bij" te blijven met de Parijse mode, die veranderlijk is als het au fond weinig cultuur bezittende Parijse publiek zelf. Wanneer men thans de nieuwe reeks balletten, welke hij met zijn troep laat zien, heeft meegemaakt, komt men alras tot de conclusie dat *3*1 ;ou beweren een overtre- hebben begaan, omdat hij niet wist, zal dit extra moeilijk met de overheid opleveren. [De bestuurder moet ook beschik- over de daarvoor noodzakelijk jiamelijke en geestelijke gesteld - Deze bepaling heeft ook een ïr verstrekkende betekenis. JA-V el, ok Voet ganger haast, c het nieuwe reglement wordt de itganger ook als verkeer be- JMomvd., een status waar deze al ndsUfg naar snakte- Haarlet is de passagier verboden de idags/tuurcler af te leiden of te hinde- i". Het meisje, dat tijdens de rit de hals van de geliefde hangt is afbaar. De bestuurder die meer adacht. heeft voor dingen in de gen dan voor de weg is ook straf- A0Ë* de naaste toekomst staan brom- ©Virs niet altijd gelijk met fietsers in het nieuwe reglement worden DJpf zonder lijk genoemd en treffen .en ge- en verboden aan. Zelfs een ~^n bord (verboden voor bromfiet- ^0)- Bromfietsen mogen niet meer Aveeën naast elkaar rijden, fiet- er een complete vernieuwing heeft plaats gevonden. Niet alleen in die troep, waarin ik weinig of geen dansers en danseressen van vroeger heb teruggezien, maar ook in de be perking van de décors en kostuums en vooral in de dansfiguren van de balletten. Middenstuk van de nieuwe serie het ballet „De lof der zotheid". Alleen de titel is van Erasmus. Het idee is van Jean Cau. Hij was eens, ook alweer rondom de vijftiger ja ren, secretaris van Jean- Paul Sar tre. Later is hij journalist, redacteur aan „L'Express", medewerker aan „Le Figaro Litteraire" en van de Franse televisie geworden. Hij heeft bovendien als schrijver van romans ran het zich in Algerije af spelende toneelstuk „De parachu tisten" naam gemaakt. De décors en kostuums zijn van Niki de Saint- Phalle, Jean Tinguely en Martial >se, drie figuren die thans tot de meest bekende van de Parijse kunstwereld behoren. Niki de Saint-Phalle is de schep per van de „Nana's", de in vorm afzichtelijke, in kleur heel joyeuse vrouwenfiguren uit een soort papier- maché gemaakt. Tinguely is de Zwit ser, die rijdende, fluitende, tekenen de en bellende sculpturen maakt, welke hij namen geeft als: „Machi ne om niets te doen". Zijn grootste ■schepping stond op de Zwitserse Ex po van Lausanne. Martial Raysse is juist gekomen om met zijn werk Frankrijk op de Biennale van Ve- netie te vertegenwoordigen. Met Yves Klein en Arman, vormde hij wat men: „De school van Nice" noemt. De de De Mensen zeggen Joodse verhalen van Nederlandse gesteld door Bea Polak. Van Ditmar. Amsterdam. Ondanks de inleiding, vraag ik mij toch af wat de bedoeling is van deze bundel verhalen. De samenstelster zegt o.a. dat zij het verlangen heeft „niet verloren te laten gaan wat geleefd heeft (blz. 10) en wijst er op dat het korte verhaal een genre is dat door de joodse schrijver niet veel beoefend is en bovendien dit geldt voor vóór oorlog II moeilijk aan de man te brengen. Dat laatste is maar al te waar. Nu is het m.i. zo dat de joodse auteur in die periode altijd in het totale literaire verband is opgegaan. Het werk van een joodse schrijver werd niet beschouwd uit het oog punt van ras. noch ook gelezen om die reden. Er werd precies de zelfde maatstaf bij aangelegd als bij alle andere werken. De joodse selirijvers hadden voor worden. Dit zover ik weet ook niet de minste daar het son neiging om zich in een groep af te J wekken dat Het ballet opent met een machine van Tinguely, bestaande uit allerlei tweedimensionale raderen, wielen'en hefbomen, die worden voortbewogen door een ijverig fietsend figuurtje. Dan volgen de negen delen: De afdrukken: vijf dansers en vijf danseressen komen op, uit een ach tergrond van Raysse, die is geinspi- I reerd op Leonardeo da Vinci's Man in een cirkel en zij vormen een aan tal figuren. Roland Petit heeft daar bij zoals trouwens in het gehele ove rige ballet zo veel mogelijk de ge- Een schrijver die zo'n dorp met I jjkte standen en figuuren vermeden j zoveel menselijke wijsheid, zoveel en er nieuwe gecreëerd', die veel min- humor (ik durf het veel misbruikte der erotisch aandoen dan tot dus- niet veel anders dan een staal van wo0rd nauwelijks neer te schrijven) j Verre hij hem gebruikelijk was. negentiende eeuwse zedeprekenj. en zoveel begrip met zoveel oor- i)e reclame: weer tegen een déco Men krijgt de indrukdat de Ne- j Spronkelijke vondsten in stijl en thans in neon van Martial derlandse joodse schrijver eigenlijk constructie weet neer te zetten, is j Raysse ontstaat een (vrouwelijke) niet joods meer voelde. doch zich een hoge uitzondering en bewijst i „ster" en verdwijnt zij weer even zijn joods-zijn pas weer bewust ge- j tevens dat er niets „afgezaagd" is snel. worden is in de rampjaren. En dit ais het maar goed aangepakt wordt, i De liefde: voor Jean Cau Is de liefde tussen man en vrouw wellicht een zotheid. Desondanks is het een rustig gedanste tweepas. macht: de dansers laten opmuziek van Chopin de griezelige vrouwspersonen van Niki de Saintphalle dansen. De pillen: slaapmiddelen, kalme rende pillen, „high" makende pillen. In het zwart geklede dansers en danseressen wei-velen over het to neel. De „high" makende pil is een solodanser, die met geweldige spron- zijn vervoering getuigt Merkwaardig is het gebruik, dat de componist van het ballet, Marius Constant, van een sopraanstem heeft gemaakt, die vreemde glissando- kreten slaakt. De oorlog: zes soldaten „mitraille- n" vier in het wit geklede vrou wenfiguren, die voor een beeld van de Venus van Milo staan. De machine: uit die machine ko men kartonnen bloemen, die vijf dansparen aan elkaar doorgeven tot ze worden weggeveegd met stoffer en blik. Het verhoor: Jean Cau, „geënga geerd" schrijver op zijn best en ook de twee dansers Felix Blaszka en Robert Bestonso. Het aftellen: parodie op het af tellen, zoals dat gebeurt voor een ruimtevaartuig de lucht in gaat. Hier is het zo alsof de seconden worden geteld voor de aarde zal vergaan. Décors en kostuums zijn per slot van rekening bijkomstigheden. De muziek van Marius Constant en de choreografie van Roland Petit vor men de hoofdzaak. Beider samen werking (Constrant is al jaren de huiscomponist van Petit's balletten en hij heeft vaak het begeleidend orkest gedirigeerd) op het stramien van Jean Cau heeft tot een meester lijk ballet geleid. De lof der zotheid" wordt voor afgegaan door twee korte balletoe feningen „Octandre I" en „Octan- dre II". Ze doen denken aan „Etudes", va riaties op een thema, studies inbe- weging. Petit gaf zijn twee dansers, Felix Blaszka en Roberto Bestonso, gelegenheid hun interprestaties van de muziek van Edgar Varese te ge- Boeken rruRkt is volkomen begrijpelijk. Maar heeft het nu zin dit onderscheid in dit kleine land weer te gaan aankwe ken? Is dat niet wat kunstmatig? CLARA EGGINK j Tot slot een herneming van de jonge man en de dood. Jean Coc- tau, de diepgebetreurde, heeft voor Petit's eerste balletten na de oorlog geschreven. Jean Babileé en Natha lie Philippart hebben het op onver getelijke wijze gedanst. Thans is het de beurt aan Daniele Jossi en Fe lix Blaszka. Het schijnt dat het als „pas de deux" toch wel wat verou derd is, misschien toch wel onver woestbaar zal bljjken. au lijkt mij onjuist de indruk kan ver- r een soort reclame zonderen. Dit in tegenstelling tot de protestantse resp. r.-katholieke schrijvers, die zich maar al te graag afzonderden met hun tijdschriften en uitgevers. Persoonlijk kan ik met de hand op mijn hart verklaren dat ik mij nooit verdiept heb in het ras van Heyermans, Carry van Bruggen, verminderd. Er blijven: poli- I Mftrianne Philips om een paar na- i brandweer en ziekenauto, mits Imen van vroeger te noemen. Er is te zowel een hoorn en een zwaai- j «en tweede wereldoorlog voor nodig iit voeren De begrafenisstoet en geweest om er mij en met mij litaire kolonne zijn dus verdwenen vele anderen hebben geen voorrang let bekende rijtje \f voorrang hebben, V flfoering van het nieuwe reglement. I Vil is in een nieuw artikel bepaald, t wanneer van deze (en ook op- ngevi"hten, processies etc.) de kop van kolonne of stoet is gepasseerd, het jlcwaa^hten. richtingen moet De tram Je tram heeft geen voorrang meer i-rpssj voorrangswegen. De laatste wor- i dus absoluut, senfoftet inhalen bij kruisingen en split- wegen wordt verboden izij het verkeer ter plaatse wordt ci C Weeeld' Een belangrijke nieuwigheid Het is pas nu, n ELt Mke inhalen in de bebouwde kom zyn op het terrein _niet eenvoudiger op maakt. wie denkt daar bewust te ma ken dat ik bij bepaald werk met een joods auteur te doen had. En zelfs die oorlog is nog niet voldoen de geweest, want als ik de lijst van medewerkers aan deze bundel bekijk dan vind ik daar namen van auteurs van wie ik het nog altijd niet weet. Ik vind het ook niet belangrijk. Be langrijk wordt het pas wanneer een auteur zijn afkomst en alles wat daarmee in verband staat, gevoeld heeft als de bron waaruit zijn werk regelrecht voortgekomen is zoals bij Jacob Israël de Haan b.v. (Waar om staat er van hem niets in deze bundel?) Doch alweer, dat geldt voor iedereen. De mooiste verhalen in de bundel zijn die van G. K. van het Reve, van Jaap Harten, Marga Minco en Jo van de Walle. Van deze weet ik al leen met zekerheid dat Marga Min co een joodse schrijfster is. want j haar heb ik horen zeggen dat zij wel wilde dat zij haar „Bittere Kruid" nooit had behoeven te schrijven. Pieter Reeuwijk. De Kwe- rulant. De Arbeiderspers, Amsterdam. boekenmarkt critica wordt gemaakt, hetwelk mij in dit verband kwalijk voorkomt juist omdat dat onderscheid vroeger nooit gemaakt is. „Het is moeilijk te zeggen wat een joods verhaal is", zegt de samen stelster. Inderdaad in de Neder landse letterkunde is dat moeilijk. Deze bundel bewijst het. Wanneer men de bundel „Meesters der Jid dische vertelkunst" (J. M. Meule.i- hoff Amsterdam) kent, dan is het duidelijk genoeg dat dit inderdaad joodse verhalen zijn. De levensstijl, de problematiek, de toon vooral be wijzen dat. En hetzelfde geldt voor de „Meesters der Hebreeuwse Ver telkunst", hoewel er een duidelijk verschil te vinden is tussen de oude en die verhalen welke Israëlisch zijn, waaronder waarlijk meesterlijke. In de bundel „De Mensen Zeg gen heb ik geen verhaal ge- daartoe wel te vinden. Maar dat het vonden dat het kan opnemen tegen ook anders, heel anders, kan bewijst die uit de bovengenoemde bundels. I de kleine roman van Pieter van Zonder twijfel staan er goede ver- Reeuwijk. Een streekverhaal inder- halen in met het conflict joods- I daad, maar een met alles er in wat niet-joods tot onderwerp en heel I aan de gangbare soort ontbreekt, aangrijpende over de joodse ellende Deze schrijver heeft a.h.w onder de tijdens de bezetting. De verhalen die huid gekeken en daar het. ware dorp zich in een joods milieu afspelen Brummelkamp ontdekt. Dit is een 1945, dat joods- zijn ten hoogste pittoresk zoals „Du dorp in de provincie, dit zUn de be an de literatuur aag in Oetert" of „Klaassie". Het eer- woners, dit is hun leven, dit zijn aan bij compo- ste. „Uit de gedenkschriften van een hun daden en hun wandaden. Zo is old tot nu de regel dat men om nisten of schilders? iets gewor- oude Brochous-Gemore" is van on- het en zo was het en zo zal het wel links gelegen inrit te bereiken den is dat met nadruk vermeld moet derwerp joods, maar verder toch blijven ook, ondanks grensverschui- De Nederlandse wordt nog steeds rijl streekromans,maar bij raken ze langzamerhand in de ver drukking vanwege de overvloedige produktie van de jonge auteurs. Niet dat daar over het algemeen veel aan verloren is, want het pa troon is bekend en wie altijd weer lezen wil over de levenskramp in kleine dorpen en de ongelukkige liefde op grote hoeven, weet de weg

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1966 | | pagina 21