EEN SCHILDERIJ VAN EEN PAASEI Pro protestsong Van alles met ei EATERDAO. S APRIL 1980 LEIDSCH DAGBLAD L.D.'EXTOA Gaat U straks deren koken en beschilderen? Of maakt U het zich gemakkelijk en koopt u chocolade eitjes voor de thee en een chocolade ei voor het kroost? Misschien doet U beide. Misschien laat U de kinderen met eieren en verf aan de gang gaan dat houdt ze een poosje rustig op een regenachtige middag. Mogelijk ook verbergt U de eieren in de tuin (als het niet plenst) of in de kamer en mompelt U iets over de paashaas. Misschien koopt U voor de gelegenheid een chocolade paashaas of zet U gele wattenkuikentjes op de koffie tafel. Dit alles hoort immers bij Pasen. Samen met de AKU hebben 27 Nederlandse fabrikanten een collectie Terlenka-kinderkleertjes gemaakt, waarvan U er hier een paar ziet. 'Linksde knickerbocker wordt steeds populairder. Hier is een Higginsruitje van Terlenka-wevenit Midden: een zachtroze geruit hangjurkje in prinsselijn. Rechts: het lijkt een overgooiertjemaar 't gewoon een jurkje-uit-één-s tuk. F iep Westendorp maakte voor de AKU-stand de in Terlenka geklede figuurtjes. En op de paaskaarten die in uw bus giyden dartelen lammetjes of konijntjes, bloeien de narcissen, de sneeuwklokjes of paarse viooltjes en andere lente-lieflijkheden die het ontwaken van de natuur symboli seren. De paastijd is vol symbolen Maar het ei is var alle toch wel het meest belangrijke. Het hoort net zo zeer bij Pasen als de ster en de boom bij Kerstmis. Het is zo vanzelfsprekend dat we ons niet eens afvragen „waarom een ei?" We zetten eieren neer omdat het gebruik dat wil, net zoals we een kerstboom versieren. Het ei met Pasen, zij het niet het chocolade ei, is aanzienlijk ouder dan de boom met kerst. Lang voor onze jaartelling was het ei al het zinnebeeld van eeuwigheid, vrucht baarheid. In het oude China werden tijdens de lente-festivals eieren aan de goden geofferd. Tot vandaag (hardgekookte) eieren als symbool van dankzegging en herinnering aan de vooravond van het joodse paasfeest. De eerste christenen handhaaf den het ei als symbool, beschouw den het als zinnebeeld van de jaar lijkse wedergeboorte. En diezelfde eerste christenen, gewend als ze waren aan parabels, vonden het volmaakte zinnebeeld voor de we deropstanding in het gele, net ge- boren kuikentje, dat uit de duis ternis van de gesloten eierschaal tevoorschijn brak. Eieren waren tijdens de vasten verboden en zo ontstond het gebruik de eieren te kleuren en deze, zodra Pasen de vastentijd tot een eind bracht, aan familie en vrienden te schenken als teken van vriendschap en vreugde. Dit gebruik bestond zeker reeds in de Middeleeuwen. Uit een document van die tijd bijvoorbeeld blijkt dat de Engelse koning Edward I in 1307 bevel gaf vierhonderdvijftig eieren te koken, te kleuren en te beschilderen en deze uit te reiken aan hovelingen en dienaren. Moederlijke Het fs nooit goed, tenminste zolang je jong bent. Wat je ook doet, of uitdenkt, welke mening je uit of verzwijgt, al tijd zijn er volwassenen: oude wijze mannen en vrouwen, be daagde burgers en steunpilaren van de maatschappij, die er ernstig het hoofd over schud den, er schande van spreken en volhouden dat het in hun tijd toch allemaal anders was. Neem nu de protest-songs. Plot seling ka" een tiener-idool alleen nog tiener-idool zijn wanneer hij, naast de obligatie liefdesliedjes ook een song brengt die keihard tegen de schenen van de gevestigde orde schopt, die rebelleert tegen alles wat in deze wereld fout, ellendig, gevaarlijk en overbodig is. Opeens klinken er uit alle luidspre kers anti-oorlogsliedjes, anti-bur gerlijkheidsliedjes, anti-ongelljk- heidsliedjes, in alle talen van de beschaafde wereld. Eensklaps is de beat-sound méér dan een opzwe pend ritme, het is een regelrechte, hamerende aanklacht geworden. En de ouderen schrikken, deinzen terug, schudden het hoofd en trachten het protest te smoren on der hoon en afwijzing. Twee stevige argumenten om de protest-song in diskrediet te bren gen zijn intussen opgediept en worden tot in den treure her haald. De eerste is: „De protest songs zijn oud nieuws. Ze werden al voor 1900 gezongen en hebben ze ooit iets uitgericht? Jonge dom oren, Jullie denken toch zeker niet dat Jullie anti-oorlogslied jes en anti-hongerliedj es iets ori gineels zijn?" Het tweede tegen argument is: „Stommelingen, jul lie laten Je commercieel uitbuiten. Aan die rage voor de protestsong wordt door handige Jongens schat ten verdiend". (Advertentie) Dit kan....maar voor de afwas Zijn ze ideaal.' DDDDD thudothn, m product van Htdeman-Altmlo overpeinzing Beide argumenten zijn juist, maar allerminst dodelijk. Want in feite zijn ze van geen enkel belang. De moderne protest song is wèl iets nieuws. In te genstelling tot de tot voor en kele jaren gezongen anti-liedjes komen déze voort uit de jeugd zelf en vinden daardoor zo'n grote weerklank bij de jeugd. Alleen maar omdat tieners zich in groten getale bewust worden van datgene wat onze wereld en onze beschaving bedreigt? Neen. want dat wisten vele jongeren in de eerste helft van de eeuw ook al. De tijd is rijp omdat de jeugd van deze jaren econo misch machtig is geworden, een dikke vinger in de welvaartsha- verhout heeft en van die macht een gretig gebruik maakt om zich te doen horen, zien en gel den. Dat de commercie zich op deze protest-song heeft geworpen en grijnzend de baten opstrijkt is niet verontrustend. Het is logisch en het geeft aan het protest, de ver ontrusting, het ontwaakte reali teitsbesef van de Jeugd de hoog nodige economische basis, zonder welke in de moderne wereld geen enkele beweging Iets kan uitrich ten. Protestsongs waaraan niet flink wordt verdiend verdwijnen in het niets, en zijn vergeefs geschre ven. Liedjes die een hit worden dringen door tot in alle huiskamer? Ieders brein, elk hart. ZU brenger een boodschap over, door Jongere? opgesteld, door jongeren gebracht door jongeren opgeslorpt en verstaan. De jeugd maakt revolutie; he' is een tamelijk vreedzame en ge weldloze revolutie, maar daaron niet minder ingrijpend. VaD onz< angstige kritiek trekken de Jonge lui zich niets meer aan; ze zin gen: Dit is mijn wereld. Ze zin gen: dit is mijn leven en ik doe wat ik wil, dit is mijn brein en ik denk wat ik wil. Ze zingen samen met de Beatles: Vechten is een misdaad, we kunnen het ook uitpraten. De jeugd maakt al ja renlang haar eigen mode. Wan neer de confectiefabrikanten nieuwe advertenties opstellen ko men zij tot de wonderlijke ontdek king dat deze advertenties in feite zijn gedicteerd door een greep van zeventien-achttienjarige snotsneu- zen, die het plotseling in hun hoofd hebben gehaald de snit van hun broek te veranderen. Niet de commercie beslist, doch de Jeugd. Niet de volwassenen voeden op; de jeugd stelt de normen vast, maakt uit wat toelaatbaar is. In onze jonge jaren werd je, als je oproerige taal durfde uitslaan, door je baas op straat gezet. Onze kinderen hoeven niet te vrezen voor economische terugslag, ze wéten hoe onmisbaar hun ener gie en vakkennis zijn voor onze welvaart, hoe afhankelijk de oude ren zijn geworden van jeugdige koopkracht en verspilllngsdrang. En voor het eerst in de geschie denis van de beschaafde mensheid kan de jeugd vrij haar mening uiten zonder te moeten vrezen voor een verpletterende tegenactie. THEA BECKMAN. Het kleuren en beschilderen van de eieren werd oorspron kelijk met natuurlijke verfstof fen gedaan: bieten en wortelen voor paars en rood, ul voor de lichtgele en bruine tinten etc. Doch toen de verfdoos eenmaal was uitgevonden en binnen het bereik van schoolkind en ouder kwam, bleek deze de taak te vergemakkelijken en meer moge lijkheden te bieden. De water verf die afgeeft als het paasei wordt gepeld, doet niets af aan het plezier van het beschilderen en het ontvangen. Het beschilderen of versleren ia niet altijd amateurwerk. Menig kunstenaar heeft zich aan het ver sieren van paaseieren gewaagd. Zelfs het graveren met een stalen punt bleek mogelijk. Helaas echter zijn echte eieren niet duurzaam ge noeg om het medium van de kun stenaar te worden of een object voor verzamelaars te zijn. Kunste naars en handwerksman hebben dan ook. door de tijden heen, een duurzamer grondstof voor het ei gekocht. En prachtige kleine mees terstukjes van goud, zilver, hout, steen, ivoor of porselein zijn van daag de trots van de particuliere verzamelaar en musea. Een kun stenaar die met minder duurzaam materiaal werkt, maar die iedereen kent is de plaatselijke banketbakker die met Pasen een meesterstukje uit chocola maakt en het in zijn etalage tentoonstelt. Paaseieren die een doosje of verpakking waren, kenden een glorietijd in de achttiende eeuw, toen papier mdché eieren een po pulair paascadeautje waren, waar in kleinigheden als sieraden en dergelijke werden geoffreerd. De twee helften van het ei-doosje werden met een lint bijeengehou den. Een eeuw later waren der gelijke ei-doosjes zo populair, dat ze in alle maten voorhanden wa ren, en omstreeks 1880 waren ze zo groot, dat een kind ze amper of niet hanteren kon. Ei-doosjes van latere datum waren bescheidener van afmeting en vaak met zijde of fluweel, kant of linten versierd. Hoewel dergelijke duurzame paaseieren met inhoud ook van daag nog wel in omloop zijn, Is het paasei van nu toch in eerste Instantie Iets eetbaars, zoals het oorspronkelijke paasei dat kippen ei was. Hét paasei van deze eeuw ls hec chocolade ei, dat overigens al van de vorige eeuw dateert. Het holle fabrieksei is intussen al bijna honderd Jaar oud, en heeft ln de ze moderne paasei-etende wereld zo'n vlucht genomen dat de pro- duktie tegenwoordig in de ontuit- spraakbare miljoenen loopt. Wie hoort dat één grote chocoladefa briek per seizoen dertig miljoen eieren fabriceert, kan zich (mis schien) een idee vormen van wat er met Pasen aan chocolade eieren wordt gesnoept. Collectie op-art werd gepresenteerd in Club Méiicis in Parijs. De wimpers vormen tegelijkertijd een bescherming tegen de zon. (W)ETENSWAARD Tijdens de paasdagen spelen we allemaal zo'n beetje voor paashaas. En omdat de kinderen zo driftig eieren hebben gekleurd, wordt er van ons ook het een en ander verwacht. Extra fees telijke toetjes dus. We beginnen met wat kleinig heidjes tussendoor of voor later op de avond: Toastjes met koud óf warm roerei en een tipje tomatenpuree. Toostjes met plakje ei, plakje augurk en een tipje tomatenpu ree of paprikapoeder. Gevulde soesjes met eiboter. Gevuld» eieren met hartige eiboter (kerrie, kaas, ham). Gevulde eieren met u-arme of koude vleesragoüt. Eipaddestjoelen met tomaten- kapje. Californische eieren M theelepel kerrie 1 eetl. OallforndsChe blauwe ro zijnen 3 eetl. slasaus 1 hardgekookt ed 1 sneetje geroosterd brood fijngehakte peterselie en/of pa prikapoeder Roer de kerrie en de rozijnen een uurtje van te voren door de sla saus. Snijd het ei overlangs door midden, plaate dit op de geroos terde boterham en bedek het met slasausmengsel. Gameren met wat fijngehakte peterselie en/of papri kapoeder. Paas-gla 160 tr gekookte aardappelen, 1 grote appel, 75 g gekookte worst slabladeren of wat sterteers, 2 eieren, 1 grote zoeteure augurk, 5 zoetzure uitje*, 1 eetlepel azijn of citroensap, 1 eetlepel mayo naise, zout peper. De eieren in 10 minuten hard koken, laten afkoelen en pellen. Het wit en de dooiers scheiden, net wit in kleine blokjes snijden. De gekookte worst augurk en uitjes in kleine stukjes snijden. Een sla saus maken van azijn of citroensap, mayonaise, peper en zout. De ap pel schillen en fijnsnipperen in de saus. De aardappelen in blokjes snijden en alle kleingesneden in grediënten door de saus mengen. De sla of sterkers wassen en op een vergiet laten uitlekken. Op kleine schaaltjes een randje sla of ster kere leggen. Steeds li deel van het slamengsel in een kopje om kom metje aandrukken en storten op een schaaltje. De dooiers door een zeef wrijven en hiermee op de top van elk slaatje een .rondje-' strooien. Het kleingesneden eiwit tegen de slaatjes, om de dooier heen, aandrukken. Zabaglione Voor dit Italiaanse nagerecht roert u 4 eierdooiers met 60 g sui ker, 2 dl zoete wijn en kaneel in een geëmailleerde pan goed schui mig. Verwarm het mengsel au- bain-marie, al kloppende, tot het de dikte heeft gekregen van stijf- geslagen slagroom. Dien dit gerecht wanneer het afgekoeld is op ln een groot wijnglas en serveer er lange vingers bij. Eiersla 0 hardgekookte eieren, 1 appel, 50 g kaas (in blokjes gesneden). '4 blikje ananas, mayonaise, 25 g no ten. Snijd 5 eieren in kleine blokjes, snipper de appel. Vermeng deze in grediënten met de blokjes kaas, kleingesneden ananas en 2 lepels mayonaise (voorzichtig mengen). Leg de eiersla op een schotel. Strooi er de grof gehakte noten over en garneer de sla met het achterge houden, hardgekookte ei. Herenmode 1966 slanker dan ooit De stijlgroep Groningen die bestaat uit zes toonaangevende Groninger fabrikanten van he renkostuums heeft voor de vijf de maal een voorjaarsshow gepre senteerd. En omdat men voor deze gelegenheid ter vergelijking de kos tuums van vijf Jaar geleden uit de kast had gehaald, kon duidelijk worden aangetoond dat de heren mode ln ons land langzaam maar toch zeer beslist verandert. Om het maar meteen te zeggen: van de man van 1966 wordt verwacht dat hij zich hult in een slankafkledend kostuum waarvan de pantalon zeker dertig procent smaller ls dan die uit 1960. De slanke stijlopvatting van de Groningers wordt onderstreept door de rechtere schouders, de smallere borstpartijen, kragen en revers en de slanke snit van de pantalon. De eenrij-kostuums blij ven favoriet, waarbij de koper zelf kan kiezen of hij een twee- of drieknoopssluiting wenst. Het tweerij-kostuum komt langzaam aan weer ln de belangstelling te staan, maar blijft nog verre ln de minderheid. Vrijwel elk kostuum is voorzien van splitten soms in het midden maar veelal opzij en in dat geval zijn ze zeer lang, om het slank makend effect te bereiken. De pantalons zonder omslag zijn ln de meerderheid. Soms lopen de pij pen beneden de knie nauwelijks merkbaar uit. de voetwijdte va rieert van 40 tot 42 cm. Onder de Jongeren blijkt de belangstelling voor het vest toe te nemen en de fabrikanten hebben hier gaarne op ingehaakt. Licht- en middengrijs zijn ook nu weer de belangrijkste voorJaars ki eur en. Daarnaast spelen blauw en beige-bruin een grote rol. Blauw zagen wij voornamelijk ln grijs blauwe nuances. De Stijlgroep Groningen werkt samen met het internationaal Wol- secretariaat en men zoekt hier dus vergeefs naar synthetische weef sels. Er worden veel gladde kam- garen verwerkt en de stoffen wor den steeds in lichter gewicht. De flanellen stoffen zijn goed ver tegenwoordigd, meestal effen, soms gestreept. Wat de dessinering be treft strijden ruiten en strepen om de voorrang. (Advertentie)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1966 | | pagina 13