Frappant fris musiceren Jeugdkamerorkest Leiden kunst kaleiöoscoQP Johannes Dorpskerk in Passion" Wassenaar Henk Briër hiervoor aangewezen leidsman DE NIEUWE KOMEDIE" MET ANTIGONE: TE AMBITIEUS 99 „De opstandigheid ii Rusland neemt toe DUITSERS BOUWEN OECUMENISCH I CENTRUM IN ROTTERDAM Geen volledig starre objectiviteit LENTE KINDER-, ASPIRIN LEIDSCH DAGBLAD MAANDAG 21 MAART 1$ IJS DE ZUIDERKERK Ook hierna stond het auditorium Is één man op, om de executanten ii hun kundige mentor, die jeugdi ge voortvarendheid aan deskundig heid paart, oprecht te huldigen. Het voor jonge krachten frappant geslaagde concert is 's middags door de A.V.R.O. opgenomen en zal later uitgezonden worden. De afwezigen zullen dan kpnnen constateren, dat wij geen woord te veel gezegd heb ben. Van zulk weldadig fris en ge spannen musiceren gaat een aparte charme uit. Leiden mag er héél trots op zijn! H. Kerkelijk Leven HORIZONTEN VAN HET GELOOF Enkele van 's werelds meest voor aanstaande theologische denkers zijn zondag te South Bend (Indiana) bij eengekomen voor een waardebepaling van de nieuwe stromingen van een heid en fris inzicht in het christen dom. Deze conferentie wordt als uniek voor deze eeuw beschouwd. Prof. M. Hesburgh, rector-magnicifus van de universiteit van Notre Dame, meent, dat het de grootste theologische ge beurtenis op het westelijk halfrond is. De conferentie zal ln het bijzonder proberen de waarde te bepalen van de verstrekkende gevolgen van het tweede Vaticaanse concilie niet slechts voor rooms-katholieken, maar ook in verhouding tot andere gelovi gen protestanten, Grieks-ortho doxen en joden. Vooraanstaande geleerden, waarbij bekende gezaghebbende rooms-katho lieken, nemen deel aan deze interna tionale conferentie. Het totale aantal geestelijken uit Eruopa en Noord- en Zuid-Ameiïka bedraagt circa 400. Dr. W. A. Visser 't Hooft, secreta ris-generaal van de Wereldraad van De plaatsvervangend voorzitter van de Evangelische Kerk Duitsland, de heer D. E. Wilm, heeft zaterdag in Rotterdam <j{ eerste steen gelegd van het oecumenisch centrum aan de Oost. Maaslaan, dat door Duitse kerken en overheden aan de oecum& nisch samenwerkende kerken in Rotterdam is aangeboden. De bouw van het oecumenisch centrum is het grootste project kosten 2 miljoen gulden dat door de Duitse kerken en overheden in het kader van de verzoeningsactie wordt uitgevoerd. Het is de bedoeling van de initia tiefnemers, dat het oecumenisch centrum een teken zal worden van een betere verstandhouding tussen de volkeren door er ruimte te schep pen voor ontmoeting en gemeen schappelijke studie. Het zal niet al leen de Nederlandse gemeenschap, maar ook de Europese samenleving dienen als studie- en vormingscen trum. Kerken, heeft de conferentie in een telegram van het grootste belang ge noemd voor het verduidelijken van de nieuwe horizonten van het geloof, die zich thans openen. Aan de bouw van het centrum zullen ongeveer 60 Duitse Jongtta tussen 18 en 30 jaar meewerken Zij bieden hun diensten eveneta aan in het kader van de Dultat verzoeningsactie, die moet worde; gezien als een schuldbelijdenis vjj het Duitse volk ten opzichte tij landen, die bijzonder te lijden hei. ben gehad van de tweede wereltf. oorlog. De jongelui werken vrH*g belangeloos aan de verzoeningen;, jecten mee: z\j ontvangen :n gering zakgeld. De bouw van het centrum In Rot. o terdam werd mogelijk gemaakt doo; giften van Duitse particulieren, k« ken (protestantse zowel als rooa<- katholieke) en van gemeentelljii i instanties. Het project in Rotter i31 dam zal over twee jaar gereed %0f Het „Jeugdkamerorkest Leiden", onder de stuwende en daad krachtige directie van Henk Briër, heeft zijn sterk groeiende re putatie hoog gehouden tijdens het zaterdagavond onder grote be langstelling in de Zuiderkerk gegeven donateursconcert. Dit en semble, bestaande uit conservatoriumleerlingen en vergevorderde amateurs, mag zo langzamerhand als zeer bijzonder in ons land beschouwd worden: wij geloven niet, dat er orkesten van dergelijke samenstelling zijn, die zulk een superieur niveau kunnen evenaren. Er wordt dan ook met een fervent i grondig bestudeerd, waarbij enthousiasme en intense toewijding gestudeerd, onder een hiervoor aan gewezen leidsman, die de knepen van het vak terdege kent, aan wiens nauwlettende aandacht niet veel of eigenlijk niets ontgaat en allen be zielt. De langdurige voorbereiding had ook ditmaal tot de opmerkelijk ste resultaten geleid: uiterste disci pline, muzikaal begrip en techni sche kunde zijn enige kenmerken, die deze groep vrouwelijke en mannelij ke jongeren ver uitheffen boven de middelmaat. Vier namen van grote componisten gierden het met overleg en smaak sa mengestelde programma, dat tevens volop gelegenheid tot solistische me dewerking schonk. Als opening het Concerto grosso op. 3 no. 2, waarmee Handel in 1740 met de elf andere direct furore maakte. Onmiddelijk trof de verza digde samenklank, de glanzende can- tabiliteit der celli in het Largo waarboven zich die van de voortref felijk en met uitnemende embouchu re blazende hoboïst Han Kapaan zich ontplooide, het verende, luchti ge ritme der snellere delen. In uiter ste precisie werd het gespeeld, in harmonische afwisseling met het dialogiserende concertino. Een inzet, welke onmiddellijk het beste voor het gevolg beloofde. Bacbs Concert voor viool, hobo en strijkorkest in d. kL t. gaf aan de excellent, in een ononderbroken stroom vloeiend, met beheerste rust spelende concertmeester esse, de vio liste Joke Hartzheim, wier vlekkelo ze toon van grote waarde is, alle gelegenheid zich van haar allerbeste zijde te doen kennen, in homogeen samengaan met de hoboist Han Ka- paan leerling van de aanwezige Jaap Stotijn in wie deze onge twijfeld een zijner meest belovende adepten bezit. Met soepel gemak en besliste zekerheid stonden deze twee jonge krachten boven hun veel eisende opgaven, gesteund door een accuraat begeleidend orkest, waarbij ook het technisch knappe spel van de klaveciniste Ada van der Bent van grote betekenis was. Briër voerde het geheel met voort varendheid door de klippen der beide hoekdelen. Ook het Adagio, met de omspelende pizzicati-begeleiding liet niets aan accuratesse en diepgang te wensen. Met grote vreugde namen wij ook kennis van de al in evengrote mate aandachttrekkende, dikwijls virtuoze prestaties van de fagottist Ton Ker- stens in het Concert voor fagot en orkest KV 191 ln Bes gr. t. van Mo zart, waarin deze overtuigend be wees, hoe sonoor ook dit instrument in een solistische partij, tot zelfs in de moeilijke cadenzen toe, kan klin ken. Ook dit was een vertolking, die alle goeds voor de toekomst belooft, gelijk die van de beide solisten in Bach dat reeds was. Dat alle drie solisten met bloemen en een opgeto gen applaus beloond werden, is van zelfsprekend. Met dergelijke krach ten kan Briër gerust met groot zelf vertrouwen in zee gaan. Zelfvertrouwen openbaarde zich ook bij hem en de orkestleden waarin tevens de blazers zulk een voorname plaats bekleden in de blijmoedige Symfonie in c. kl. t. No 95 (de zg. Londense symfonie) van Haydn: een toetssteen voor het kun nen van het orkest. Welaan, dat kunnen was zo danig, dat wij ook hiernaar met het grootste genoegen konden luisteren, van de eerste markante inzet af. Al les liep op rolletjes, zonder enige op pervlakkigheid, maar tot in détail haast ongeloofwaardige, stuwkrach- tige vaart werd ontwikkeld in de be kronende stralend opklinkende Fina le, na de tedere lieflijkheid van het Andante en de geopenbaarde luch tigheid van het Menuet met alles- Het Jeugdkamerorkest Leiden musiceerde zaterdagavond in de Zuiderkerk. (Foto LD./Holvast) zins gunstig gerealiseerde cello-in ter- Brier had ook hier allen straf ln de hand, mede door zijn ontwijfel baar duidelijke intenties, die deze jeugdige musici bij voortduring wel kom moeten zijn. Daarmee worden, gesteund door stijlvol inzicht, dat ook in Bach domineerde, grote re sultaten bereiten. Het was meerma- Regiedebuut André v. d. Heuvel Akkerhuis dirigeerde De „Johannes Passion" van de Chr. Wassenaarse Oratorium Vereniging onder Gerard Akkerhuis in de totaal bezette Dorpskerk wekte onze aan dacht voor de opvattingskwesties. Een vermaarde tenor-Evangelist als Ernst Hafllger verklaart „zing wat er staat en de juiste voordracht komt vanzelf, zoals je 't voorleest moet je 't voorzingen" Dat wordt dan de ongeacteerde vertelling van de volgens geleerden in 140 opgetekende hoofdstukken 18 en 19, die vocaal uitmondt in het lyrisme, zoals we nu ook hoorden van de als Evangelist uitgenodigde Gerard Honig, een soms wat week en weemoedig, maar rijp en beproefd zanger, op wie iedere dirigent vertrouwen kan. Een andere mogelijkheid is de dramatische, onthutsende vertelling van een Evangelist aan wiens lippen alles hangt. Acteurs meestal onvoldoende voor de zware rollen (Van onze kunstredactie Het spelen van Sophocles 24 eeuwen oude tragedie Antigone is geen geringe zaak. immers het is een geconcentreerd opgezet drama, dat de uiterlijke handeling voorbij gaat op het toneel en slechts de reacties toont van de gebeurtenissen, die zich aan onze blik onttrekken. De heldin overtreedt het verbod van Koning Kreon en begraaft het lichaam van haar broer Polyneikes, oie sneuvelde toen hij tegen Thebe optrok. Antigone ziet haar ter dood veroordeling ondier ogen bij het houden van de wet der goden eh het overtreden van het besluit van de Koning, die zich in zijn waardig heid voelt aangetast. De opstandig heid tegen de wil der goden wordt Kreon fataal. Pas als Antigone zelf moord heeft gepleegd), zijn zoon Hai- mon en Kreon's echtegenote Eury- dike eveneens het leven hebben ge laten, komt hij tot inkeer. De Griekse tragedies hebben in hun beste vorm vaak een filmische scéne-opeenvolging, die het mogelijk maakt weg te laten wat later in ge concentreerder vorm terloops kan worden uitgespeeld. Die techniek is uiteraard wel geboren uit de beper kingen, die het toneel in de oud heid stelde, maar die juist daardoor een bewonderenswaardige creativiteit heeft opgeroepen. „De Nieuwe Komedie" met haar wat bescheidener middelen heeft André van den Heuvel de kans ge geven „Antigone" van Sophocles als zijn regiedebuut te gebruiken. Hoewel de voorstelling zaterdag in het Haagse Diligentia zeker haar verdiensten had, blijkt de keuze als geheel toch te ambitieus geweest, de spelers waren meestal niet opgewas sen tegen de zwaren eisen. Want niet ment, is ons liever. Het dekken van de koralen met een gamba-register leek manieristiek, zoals ook het speel goed-effect van het pregnant invul lend illustreren van het hanegekraai. Het Residentie Bach Orkest speel de subleim en zo werden ook alle obligaat-rollen. Deze heeft niet de functie om de luisteraar aan te spreken, zo mogelijk door de „schone stem", maar om hem te verwikkelen in de „toneelhande ling". Dit door hem als ooggetuige te stellen van de bezongen schandalige gebeurtenissen, door in hem a.h.w. op hypnotische wijze deernis, afschuw, aanhankelijkheid los te wrikken, door mystiek de dag van heden gelijk te maken met de kruisigingsdag. Dat bewerken vooral Ln de keten van actie en opgeroepen reactie de 12 ko ralen en de aria's van het tweede deel. Hoeveel malen zingen die kora len uit een gewonde ziel het woord „ich" Tegenover- deze geestelijke instel ling, die zowel Wassenaar als Leiden in de voorgaande jaren gewend wa ren van wijlen Willem Mizée, deed Akkerhuis' neutrale behandeling der koralen eerder aan als fris ritueel ce lebreren (1ste en 2de verzen zonder kleurverschil), hoewel met geringe Vanochtend al heel vroeg om zeven minuten voor drie bereikte de zon een punt recht boven de evenaar en dat betekent voor ons het begin van de lente. Na een zeer koude nacht met in het bin nenland vlak boven de grond 5 tot 8 graden vorst, was het gisteren een mooie zondag. Van de oceaan nadert een nieuw hogedrukgebied zodat deze eerste lentedagen wel zon bren gen maar de temperatuur blijft voorlopig even beneden normaal. vrijheden (als een verinnigen en in houden in enkele eimdzinsneden), zo dat toch geen volledig starre objec tieve liturgiek werd waargenomen. Het omvangrijke koor gaaf en zeker niet ongevoelig ln de koralen bleek nog wat stug in het ingewik kelde openingskoor, dat als een theo logische ouverture tot de Passion mag gelden. De z.g. volkskoren en evenzeer de grafzang „Ruht wohl" kregen evidente tempi mee en knappe verklaringen, met enige restricties natuurlijk die in verband staan met de in feite veel te grote bezetting. Het buitenissige en op polonaise-ritme voortkwebbelende soldaten koor had zijn kittige doorzichtigheid. De Evangelist en de Chrisbus-reci- taint Bernard Kruysen stonden naast elkaar op de orgelgalerij, maar door hun overeenkomend lyrisme bleef een markant contrast uit. Kruysen zong met de benijdenswaardel nu iets te lichte, stemmiddelen die we al lang van hem kennen. De sopraan Rina Cornelissens vertolkte haar aria's aanvaardbaar, maar nog niet gevoed uit een bedwongen emotie. De alt Wilhelmina Matthès was in de hare magnifiek van soepelheid en over drachtskunst. De tenor Anton Trom melen bracht eveneens zijn aria en arioso op aanvaardbaar niveau („Er- w&ge" was gecoupeerd) en de bas Hollestelie voldeed in zijn aria's zoals meestal, maar als Pilatus-represen- tant hadden we meer autoriteit van hem verwacht. De secco's bij de recitatieven van de Evangelist werden niet op een klave cimbel uitgevoerd, maar door de or ganist Jaap Hillen (naar onze me ning een stijve praktijk-) ,,nr TPffistrafciG Een beseheldm De Uratisch ontwerper len voor het Boekenbal, dat 25 orgelklank, ook m al het overige, ^veter Oroot is druk bezig met maart a.s. in Amsterdam zal simpel als een bindend liturgisch ce-1 de vervaardiging van versierse- worden gehouden. oen rechtstreekse handeling moest kenbaar worden gemaakt maar de innerlijke reacties daarop later. Mart Gevers vormde daarop een duidelijke uitzondering. Zij begon weliswaar wat zwak modulerend maar liet de figuur Antigone daarna toch naar een voorname doodsver achting groeien. Bert Dijkstra als Kreon kon daar bepaald niet tegen op: hij raakte weieens uit de pas en het metrum, dat Bertus van Lier in de heldere nobele vertaling heeft ge handhaafd. Erger was echter dat zijn spelopvatting beperkt bleef. In het eerste deel bezat deze „Antigone" voldoende kwaliteiten om scholieren eenvoudige kennismaking te schaffen, al had men het liever met een imponerender prestatie gezien, in het tweede deel kreeg zaterdag het pathos echter teveel vrij spel. André van den Heuvel heeft in zijn regie veel gedaan om een gela den verteltoon te bereiken. HU heeft zich echter blijkbaar niet willen neerleggen bij de beperkingen, die het toneel van Diligentia stelt. Door het ontbreken van voldoende hoogte verschillen kwam de allure van dit drama in zijn mise en scène wel eens in het gedrang mede door de décors, die de gewenste proportione- ring niet konden verwezenlijken. Wiin Vesseur slaagdie het aardigst in de kostuums van de raad der ouden. Doet de koorts dalen Stilt de pijn. Ideale dosering. Kerkelijk Levei 5 NED. HERV. KERK Bedankt voor Woudenberg 2e pndi pl.) A. Gootjer te Wezep. GEREF. KERKEN Beroepen te Waarder E. Groen berg te Oppeiihulzen te Mtoda meer R. der Nederlanden te Leerdi Aangenomen naar Loblth Vaart te Oldenzaal. Valery Tarsis verklaart: Groeiend anti-communisme De Russische schrijver Valery Tarsis heeft in Londen verklaa dat de opstandigheid in de Sowjet-Unie toeneemt. Op een lunch vertelde hij dat er veel ondergrondse organisat in de communistische landen bestaan. ,,Ik ben er zeker van dat dien al deze opstandige krachten zich zouden aaneensluiten, I communisme, dat de mensheid dreigt te overwinnen, een dodeliji slag zal worden toegebracht." Tarsis zei dat het revolutionaire denken in de Sowjet-Unie veld wint, speciaal onder de jongere generatie. „Wij moeten nooit vergeten dat het alleen aan de onvergeeflijke onver schilligheid van de grote Westelij ke mogendheden te wijten is dat Hongarije en Polen heden niet wij van de communistische slavernij zijn". Tarsis beschreef de recente staats grepen met een anti-communistische inslag in Indonesië en Ghana als veelbetekenend „indien achterlijke landen dit kunnen doen, dan moe ten de Europeanen zich mobilise ren om het gehate juk af te wer pen". De veroordeelde Russische schrij vers Sinjawsky en Daniël zijn in de gevangenis doorgegaan met schrij ven. Dit is meegedeeld door welin gelichte zegslieden. Volgens hen heeft Sinjawski, die zelf satiricus is, een essay geschre ven over twee satirische schrijvers die in hun eigen tijd de bestaande dogma's belachelijk maken. Het zijn de 15de eeuwse Fransman Rabelais en de Engelsman Jonathan Swift, schrijver van Gulliver's reizen. Da niel zou gedichten hebben geschre ven sedert hij en Sinjawsky in sep tember vorig jaar zijn gearresteerd. Zijn jongste gedicht zou over bok sen gaan. Niet bekend is of hun werken ook bulten de gevangenis zijn gekomen. Op 27 februari zou Daniël zijn over gebracht naar een werkkamp in de kleine Sowjet-republiek Mordovia. Sinjawsky zou op 4 maart naar een ander kamp in dezelfde republiek zijn gebracht. De wouw van Sin jawsky zou toestemming hebben ge kregen haar man daar deze week te bezoeken. Hij zou familieleden hebben ge vraagd hem de verzamelde gedich ten van Boris Pasternak te sturen. Sinjawsky had in zijn functie als prominent criticus een voorwoord geschreven voor deze gedichten. „EEN STAP OP1 NAAR EENWORDING Paus Paulus VI heeft gisteraorf het komende bezoek aan Vatlcui stad van de (Anglicaanse) aartsü schop van Canterbury „eei weg naar eenwording" genoemd verzocht de rooms-katholieken bidden voor het welslagen bezoek. De Paus zal aartsbisschop Mlchi Ramsey woensdag ontmoeten, wordt het eerste contact sedert reformatie tussen de hoofden beide kerken. De Paus noemde bezoek van gisteren toen hU dec nigte op het St.-Pietersplein toespo tijdens de gebruikelijke zond80 zegen vanuit het raam van zijn deerkamer. „Het is nog geen ontmoeting volmaakte eenheid, maar wel vriendschap en een stap op weg eenwording", aldus de Paus. „Daart zijn wij ontroerd en gelukkig en bidden, dat de heer zijn kerk dief® heid der christenen verleent dlf1 zozeer wenst". Dr. Ramsey zal morgen in R® aankomen. Donderdag zullen W!1 de Paus een gezamenlijke verklad uitgeven. Aartsbisschop Ramsey heef' hoop uitgesproken, dat zijn bezctfj broederlijke betrekkingen beide kerken zal versterken, tevens verklaard, dat deze betrekt- gen naar zijn mening ook de be#1- king van leerstellige vraagstuk moeten omvatten. Dr. Ramsey Is behalve de gff" lijke leider van de numeriek kl® kerk van Engeland tevens kra^ zijn ambt voorzitter van de conferentie, waarin de leiders miljoen anglikanen in de 18 kerken van de gemeenschap z)Jn enigd en spreekt in zekere namens hen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1966 | | pagina 4