Betrekkelijk Nederlaag De rochade Interesse In de mens in gemechaniseerde wereld BRIDGE DAMMEJS SCHAKEN i W S3 u 1 i S a: 4 al ITERDAG 12 FEBRUARI 1966 I.EIDSCH DAGBLAD De toestand, waarin het grote toneel van New York zich bevindt, geeft weinig reden tot jchen. De theaters op en rond Broadway zijn gro- pdeels amusementsfabrieken, die slechts bij hoge •zondering produkten van schrijvers als Arthur (lier, Edward Albee of Peter Weiss voortbrengen, izich normaal houden aan de lachsuccessen en de hsicals, die ten doel hebben de problemen van tt leven te doen vergeten, inplaats van er ernst 1 ee te maken. e' |et i.g. „Off-Broadway-Theater" is wil stuk beter en probeert ar- (rke produkties op de planken te en ten. Maar ook in de kleinere li Em kost een opvoering toch al- !n. J minstens 20.000 dollar en dat vent dat men ook daar een com- Lfeel succes nodig heeft om in le- Ml l te blyven. te jibsidies krijgen deze Of f-Broad- te f-Theaters niet. Dat is alleen het jil met het Lincoln Repertory liter, een gezelschap mot vaste l^e trfspelers naar het model van krlandse toneelgezelschappen, niet voor elk nieuw stuk nieuwe huurt zoals de normale me- ln Amerika. risico S ook „Lincoln" is min of meer greep der traditie om alleen toneel te brengen en geen grote risico's te nemen. Men daarom in het Lincoln Reper- Theater dezelfde soort stukken in de gewone Off- Broadway- kters. Vaak zijn dat goede stuk- 1 van schrijvers als Ionesco, Saroyan, Ohayefsky, Albee, Leroi Jones. Jean Genet, Samuel Beckett, Dürrenmatt Maar het blijft een re- van gevestigde namen, experimenteel toneel dat er r terugschrikt onbetreden, onaantrekkelijke paden vindt men daarom al- het „Off-Off, Broadway- of beter: in koffiehuizen kerken van New Yorks huidige Greenwich Vil- en de Lower East Side. op wrakke podia en met stukken, wordt werkelijk idealisten, die zon- een cent ermee te verdienen beschikbare tijd besteden het schrijven, regisseren, spe- van eenakters of avondvullen- stukken, die anders zijn dan gewone theater op de plan- tovert. In die zin dat stukken niet de toneeltraditie staan, maar verder te gaan dan der vorige generatie, Brecht, Ionesco, Beckett of Ge- zijn gekomen. Want genoemde mogen in de ogen van ve- altijd 'ultramodern zijn, voor idealisten in New York zijn primair moderne klassieken, die vereerd en bewonderd worden toch als „passé" worden be- Rtwd. rekl 'ondige toneeltraining O c t ..koffiehuisschrijver", zo wil ik noemen, die overigens bijna al- )20>a' een grondige toneel training !r de rug hebben en wier stuk- geregisseeerd en gespeeld wor- door beroepstoneelspelers die of maar half werk hebben itn vinden aan het commercië- neel, zijn grotendeels dus post- irde, men zou kunnen zeggen ab- tte toneelschrijvers. 5cène uit Sam Shephards nicago" uit de opvoering zo- die in Kopenhaqen te zien Hun stukken worden vaak niet be volkt door ind.viduën, maar door anthropomorfe dingen en robots of door personages die symbolen zijn voor een algemener mens-zijn. Hun belangstelling gaat daarbij vaak naar het doorbreken van menselijk heid m een gemechaniseerde wereld, een probleem dat zij vaak aanpak ken Goor de mens in zijn gemecha- niseerdheid te laten zien, in zijn conformisme en onvrijheid: Njel voor niets spelen een heel aantal van deze stukken in bed: de plaats waar de mens op zijn men selijkst zou moeten zijn in de we zenlijke confrontatie met een ander, maar waar het gebrek aan commu nicatie en het vervallen in mecha nische handelingen het schrijnendst zijn. Het bekendste bed-stuk van het koffiehuisrepertoire is van de hand van Robert Heide, een grote blonde Amerikaan, die overdag als sociaal v. erker in negerscholen werkt. In zyn „The Bed", dat ik kort geleden in de Village zag, worstelen twee ho- mosexuelen met hun tegenzin om op te staan en de voor hen zinloze nieuwe dag te confronteren. Zij snauwden wat tegen elkaar zetten de radio aan, die denderend de song „Anyway you like it, that's okay with me, baby" de kamer in tettert, en luisteren naar het lawaai met uitdrukkingsloze gezichten. Ten slotte weet één van de twee jonge mannen zich enigszins aan te kle den. Hij loopt het huis uit „om een kop koffie te gaan drinken of iets anders" en misschien ook wel om nooit meer terug te keren l Onze correspondent in de f Ver. Staten, drs. André Spoor, l heeft een diepe duik geno- l men in New Yorks eiperi- l menteel toneel dat de laatste j maanden steeds meer de f aandacht gaat trekken. Hij j sprak met de eigenaars van i de café's, die een leidende rol spelen in dit theater, zowel j als met een groot aantal to- t neelschrijvers en enige ac- j teurs. t Bijgaand artikel is het j eerste van een serie van drie t over zijn bevindingen. klimt even bij hem in de badkuip, maar yit dan weer verder. Duidelyk worde echter dat de tegenstelling tus sen dc blote badkuipfilosoof en de nijvere bijen in de normale samen leving minder groot is dan het Ujkt. In feite is het leven van de aange- pasten even leeg als dat van de jon geman in de badkuip en het enige verschil lykt tenslotte dat hij een niindei geijkte methode volgt om de leegte te lijf te gaan dan zyn vrien den. Wat onmiddellijk opvalt, als men het koffiehuisrepertoire overziet, is dat politieke stukken praktisch ontbreken. Europese schrijvers als Brecht, Dürren matt, Frisch. Peter Weiss wor den door de jonge schrijvers vaak wel bewonderd om hun politiek engagement, maar zelf blijken zij toch te weinig betrok ken te zijn bij het reilen en zeilen van hun eigen land of van de andere naties ter wereld dat zij tot soortgelijke politieke stand punt-bepalingen komen. Een aantal jonge mensen, die bij 't Off-Off-Broadway-Thea- ter betrokken zijn. zien dit als een ernstig gebrek van het expe- •imentele toneel en er bestaat dan ook zeker een kans, dat on danks het ontbreken van een dergelijke traditie in Ameri cans toneel de koffiehuis- ichrijvers in de komende jaren ;en poging gaan doen de poli- iek in hun werk te betrekken. Abstract He' meest abstracte stuk uit het koliiehuisrepertoire is „Balls" v«an Paul Foster, een intelligente jonge schrijver met een juridische graad van Princeton, die om het jaar werkt als jurist en dan genoeg spaart om een jaar vrij te kunnen schryven. In zij^ stuk „Balls" komen alleen twee ping-pong-ballen voor, die be stuurd door een ingenieus mechaniek op het poduim heen en weer sprin gen. Holle stemmen brengen de bal- Iets tot leven. Zij krijgen menselij ke dimensies er hebben zelfs erva ringen met elkaar, waarvan de arge loze toeschouwen- ping-pong-bal len nooit verdacht zou hebben. Een ander stuk, dat min of meer kenmerkend is voor de stijl van het toneel, dat men in New Yorks Green wich Village en aan de Lower East Side aantreft, is „Chicago" van de 22-jarige Sam Shephard. die voor velen voor het grote talent onder de koffiehuistoneelschrijvers wordt ge- houaen. In „Chicago" is de hoofdfiguur een slechts in blauwe spijkerbroek gekle de jongeman, die in een ouderwetse badkuip zit en later staat en wiens filosofieën over het lege leven worden opgeluisterd door het \erschynen van allerlei met hem bevriende fi guren. die, concent ioneel, gekleed naar hun kantoren of vakantiehuis jes gaan. EJpr. vripndinnpt.ip van da ionee- De gelukkigste mens aan de bridgetafel is degeen, die de be trekkelijkheid van bridgesucces- sen inziet en die nog in staat is, vantijd tot tijd hartelijk te lachen om eigen tekortkomingen. U moet hem (of haar) natuurlyk wèl met een lantaarntje zoeken, want, voor de meeste fanatiekelingen is harten zesje belangrijker dan de oorlog in Vietnam. Het kost ook wel wat tijd, zover te komen. Ik herinner mij, hoe zo'n jaar of twaalf geleden de Haagse meesterklassespeler Tonny Weijl my eens te pakken had, toen hy na een één hartenbod van zyn partner ver hoogte tot vier harten die ik gre tig doubleerde op grond van een ste vige vijf kaart in troef. Daarop bood Weyi vier schoppen, die ik (onnoze le!) natuurlyk ook doubleerde, maar waarvan hij een negenkaart fh han den bleek te hebben. Destyds wond ik mij daarover nogal op, maar ik vind het nu alleen nog maar een moei verhaal en ben blij, dat my de eer tebeurt viel dit mee te maken. Het vorige jaar speelde ik in Lau sanne tegen één of andere sukkel in een par en wedstrijd. Ik had twee schoppen geopend partner twee SA (negatief) en ik vier schop pen. In de hand had ik van troef AHB1085 en op tafel de 97 ter wijl die tafel nooit aan slag zou kun nen komen. Gelukkig was de sukkel zo goed met troef uit te komen, waar door ik in slag 1 al de schoppen ne gen op tafel kon maken. Het was duidelyk, dat mijn rechter buurman troefvrouw vierde had en dat de sukkel met een singelton was uitge komen. Dus speelde ik troef van ta fel na en sneed, zéker zynde van een topscore. U begrijpt het al: de sukkel was van Vrouw-drie in troef met het drietje gestart en hij werd de énige, die erin slaagde de schoppenvrouw te maken. Alle andere schoppenspe lers hadden eenvoudig, en gedwon gen, schoppenaas en heer gespeeld de vraag <na afloop): waarom heb Zoiets is overkomelijk, al zit je wel hy die vier schoppen niet gemaakt?? even in je maag met de vraag (na Bridgevraag van deze week: Zuid gever, allen kwetsbaar, viertallen wedstrijd. Zuid heeft: 76 3, VA, O A V 9 7 5 2, V 9 4 Zuid één ruiten OW passen - noord één harten - zuid twee ruiten noord drie klaver wat moet zuid doen?? Antwoord elders op deze pagina. schoppen niet gemaakt?? Uit Italië komt dit beschreven door Giogio Belladonna, die daarmee eer bewijst aan een kortelings over leden vriend die deze stunt op zijn naam bracht: 7 5 2 6 3 <0- 5 4 A 10 9 7 4 2 A H 6 9 A 8 2 O A 9 6 3 H 8 3 Zuid zat in drie Sansatout, zonder dat OW iets hadden geboden. West kwam uit met schoppenvrouw en zuid won slag 1 met schoppenaas. Het contract is, als de klaveren maar niet 4:0 zitten, onverwoestbaar, mits zuid de tegenpartij maar één klaverslag laat maken. Een eenvou dige „safety play", waarmee men zich wapent tegen een 3:1 verdeling in die vitale kleur. Dus begon zuid met klaverheer west klaverboer, noord klaver twee en oost klaver vijf. Hierna vervolgde zuid met klaver acht, waarop bij west de klaver zes verscheen! Het was een par en wed strijd en zuid had wel zin in een overslag: het was overduidelijk, dat ce klaveren 2:2 gezeten hadden. In nood werd klaveraas gelegd en oost gooide een rood kaartje bij! West had de „krankzinnigheid" ge had, van klaver VB6 éérst de boer en toen de zes te gooien, met de kans dat hij dus helemaal geen kla verslag zou maken. Zuid trapte erin wie zou het niet gedaan hebben?? Drie down ln een drie-Sans contract, dat „zo voor het neerleggen" was ge weest Het geniale grenst aan het krank zinnige, ook in ons zo opwindende bridgepartijtje. Maar laten wij er wèl om blijven lachen H. W. Filarski. Antwoord op bridgevraag: Inzender die mij dit spel zond, had op drie klaver gepast. Dat was nu precies wat hij niet had moeten doen. Wanneer de part ner van de openingsbieder het bieden opvoert tot een drie-bod in een nieuwe kleur, moet men nooit passen. Noord is zeker sterk, maar vermoedelijk heeft hij weinig in ruiten. Hij had: A 2, H B 7 6 4, 6, H B 10 8 3 en zijn bieden was juist. Zuid had moeten vervol gen met „vier klaver", waarna NZ in elk geval het prima eind bod van vijf klaver bereikt zou den hebben. Zuid moet de schuld aan noord geven en zeggen „hy had moeten jumpen". In modern bridge worden sprongbiedingen vermeden, als men betere mid delen heeft om een sterk spel aan te geven en het bieden niet direct te hoog behoeft op te voe ren. Beeld uit Paul Fosters „The in première ging. De actrices madonna in the orchard", dat af- j zijn Hortense Alden en Blanche n november in La Mama Dee. In de voorlaatste ronde van het toernooi om de zilveren „Rijswijk- trofee" bracht de jonge Rijswijk- speler Jan Weerheijm de gere nommeerde Zuidhollandse speler M. H. Soetens uit Rotterdam na een interessant duel een neder laag toe. Voor beide spelers was dit de twee de onderlinge ontmoeting. Eerder verloor Soetens van hem na een moeilyke party in de wedstrijd om het persoonlyk kampioenschap van Zuid-Holland 1965. We kunnen zeggen dat Weerheijm Is gaan behoren tot de beste spelers ln onze provincie. In het treffen in bovengenoemd toernooi kiest Weer heijm met Zwart de Dumont- variant tegen wits opening met zyn vierde zet verlaat wit de hoofdvariant hiervan en stuurt aan op een spel- genre waarin hy probeert profyt te gaan trekken van zwarts lange vleugelafsluiting. Rond de 30e zet krygen beide systemen goed contact met elkaar en ontstaat een boeiend gevecht. Met zyn 39e zet vergroot zwart de moeilykheden door een stuk tussen de vyandelyke troepen te plaatsen, waardoor deze ernstig in hun bewegingsvrijheid worden be lemmerd. Beide spelers geraken dan in tydnood. Wit mist de sterkste voortzetting en komt byzonder moei- lyk te staan. Kort daarop verliest hy door een eenvoudige combinatie. 1. 32-28. 20-24; 2. 34-30. 14-20; 3. 30-25, 10-14; 4. 31-27, 18-23; 5. 28-22, 17x28; 6. 33x22, 12-18; de witte spel- methodiek berust erop dat zwart op een gegeven moment over veld 29 moet gaan opereren. 7. 27-21, 16x27; 8. 22x31, 7-12; 9. 39-33, 1-7; zwart had nu al met 24-29 kunnen vervol gen maar hy wacht hiermee nog even. 10. 33-28, 23x32; 11. 37x28. 18-23; wit neemt deze gelegenheid te baat om het stuk op 33 op zyn lange vleugel in te zetten waardoor het opereren met zyn korte vleugel te gen de te verwachten uitval over 29 economischer is geworden. 12. 42-37, 23x32; 13. 37x28, 13-18; 14. 41-37, wy Weerheijm Soetens voelen meer voor 40-34-30 om hier mee zwarts lange vleugel op te slui ten. Na 40-34 is niet te verwachten dat zwart hier met 24-29 zal ant woorden. 9-13; 15. 44-39, 4-9; 16. 47-42, 11-17; 17. 39-33, 17-21; 18. 37- 32, 18-23; 19. 32-27, 21x32; 20. 28x37, 12-18; 21. 37-32, 8-12; 22. 46-41. 2-8; 23. 41-37, 24-29; 24. 33x24, 20x29; wit heeft dan toch zyn zin gekregen. 25. 50-44, 15-20; 26. 44-39, 5-10; 27. 31- 26, 10-15; 28. 37-31, 12-17; 29. 32-27, 8-12; 30. 38-32, 6-11; 31. 43-38, 17-22; 32. 49-43, 11-17; 33. 27-21, 22-28; 34. 32-27, 20-24; 35. 21-16, 17-22; 36. 26- 21, 3-8; nou beide kleuren zitten el kaar nu wel goed in de haren. 37. 31-26, 22x31; 38. 36x27, 28-33! 39. 39x28, 23x32; zie diagram. Met de intrede van dit, moeilijke spelfragment zyn beide spelers aar dig in tydnood geraakt en moet er niet te lang meer worden gekeken. 40. 40-34, 29x40; 41. 35x44, 24-29 42. 44-39, 15-20; 43. 45-40, 20-24; 44. 40-35, later blykt dat wit hier ster ker 39-34 had kunnen spelen. 18-23; wit kon nu niet 39-33 wegen 7-11, 16x18, 13x31, 26x28, 23-32, 38x27, 29x 47; Ook 27-22 ging niet door het een voudige 12-18 en 23-28. 45. 39-34, 29x 40; 46. 35x44, 23-29; 47. 27-22? nu kan zwart direct winnen. Echter, wit staat verloren. Op 44-39 volgt 29-34 met doorbraak. Op 44-40 volgt 19- STADSGEHOORZAAL Tel. 01710—31704 'n Gastvrij huis in Leiden Plaatsbespreken voor de Fons Jansen show 15 februari van 1012 uur 16 februari van 1416 uur zowel telefonisch als aan de kassa. 17 febr. vanaf 19 uur aan de kassa. 23, 40-35, 14-19 en zwart wint 19-23; 48. 38x27, 23-28? Ook ln tydnood voorziet zwart dat hy nog beter 24- 30 had kunnen spelen. 49. 22x33, 29x 40; 50. 27-22, 40-44; 51. 22-17, 44-50; en wit gaf op. In het schaakspel zoals dat in de middeleeuwen werd gespeeld, was het de koning éénmaal tij dens de partij toegestaan een zet te doen. waarbij een veld werd overgeslagen. Dit kon een zet zyn, waarby de koning zowel horizontaal als verti caal oi zelfs als die van het paard het derde veld kan bereiken. Deze zet had echter meer een aanvallend dan een verdedigend karakter, zoals de tegenwoordige rochade. Later (phn 1550) mocht de toren eenmaal in de party zich naast de koning plaatsen, met daarop, als volgende zet, de koning, over de toren sprin gende, eveneens twee velden gaan. Spoedig hierop wordt het eerst in Frankryk, gebruikeiyk deze twee zetten tot een enkele te combineren en is dus de rochade ingevoerd zoals we die heden nog kennen. De rocha de heeft ten doel de koning, het stuk waar het toch eigenlyk om begonnen is zo veilig mogelyk op te stellen. De theorie schryft voor: „rocheer zo spoedig moeglyk", de praktyk ech ter leert: „rocheer niet te vroeg". Maar evenzeer is bekend, dat ook het te lang uitstellen van de rocha de de party kan kosten. Schaken is moe.lyk! In het volgende partytje verzuimt wit op tyd te rocheren en wordt daardoor onder de voet gelo en. 1. e2-e4, e7-e5; 2. Pgl-f3; Pb8-e6, 3. Lfl- -c4, Lf8c5 (de tegenwoordig weinig meer gespeelde Italiaanse ope ning) 4. c2-c3, Lc5-b6; 5. d2-d4, Dd8-e7; 6. d4-d5. (Hier had wit veel beter, n.l. rocheren!) 6 Pc6-d8; 7. Lc4-e2? (nogmaals: 00!) d7-d6; 8. h2-h3, f7-f5 (zwart neemt het ini tiatief) 9. Lcl-g5, Pg8-f6; 10. Pbl-d2, 0-0; 11. Pf3-h4 het was de hoogste tijd voor de rochade!) (.na 11. Pf3-h4) Zwart maakt van dit fatale ver zuim hardhandig gebruik: 11 f5x e4; 12. Pd2xe4??, Pf6xe4; 13. Lg5x e7, Lb6xf2t14. Kel-fl, Pe4-g3 LADDERWEDSTRIJD vn a Wit: Kf2, Da3, Tal en el, Lel, Pf3 e4, pionnen a2. b2, g2, h2. Zwart: Kg8 Dd3, Ta8 en h8, Lb6 en c8. Pb8, pionnen a7-b7, c7, g7, h7. Wit geeft mat in vier zetten (1 punt). VIII i i i i i w i 1 i 1 1 S f' A 1 1 Wit: Kc2, pionnen f2, g2, h2. Zwart: Kal, pionnen a2, f5, h7. Wit aan zet, wint (4 punten). Experimenteel toneel in New York

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1966 | | pagina 9