PARIJS
Een heel naief kastje
I Extra s bedreigen
de slanke lijn
M 0 D
aterdag 12 februari 1966
L.D.-EXTRA 3
Een model van Fêraud, waaraan duidelijk is te zien, hoè kort
J rokken deze zomer kunnen worden gedragen.
H (W)E TENS WAARD
ge*
•elffl mensen z'jn er in ernst van overtuigd,
jt ti8t ze ,,van de lucht" dik worden. Ze wijten het
'emiit, dat hun lichaamsgewicht te hoog is of dreigt
rwfl worden niet aan hun eetgewoonten. Ze eten
maar 20 weinig brood of aardappelen
Wiiin de maaltijden en zijn zuinig met boter, mar-
iring, jus. suiker en zoete broodbeleggingen.
Uing
Soms zelfs slaan zij hele maal tij-
"ïn over, het ontbijt of twaalf uur-
e b.v., of nemen ze genoegen met
enkele beschuit.
alMeestal realiseert men zich on-
ettdoende hoe vaak er tussen de
D*altijden door nog va,n allerlei
lAruikt wordt en hoe rijk aan ca-
«fleën die extraatjes zijn.
tt
Jfet Voorlichtingsbureau voor de
geding heeft een tabelletje samen-
fcteld om u een indruk te geven
n de belangrijkheid van deze
tfWJnbaar onbeduidende hapjes,
dranken en lekkernijen, die vaak zo
ongemerkt hun niet te verwaarlo
zen bijdrage leveren tot het hoge
getal, dat onze weegschaal aanwijst.
Wij gaan hierbij uit van één resp.
twee matig besmeerde boterham
men met jam en sommen een aan
tal lekkere zaken op, die wat hun
bijdrage aan calorieën betreft, zo
ongeveer daarmee gelijkstaan. We
eten en drinken die extraatjes zo
gemakkelijk in de loop van de mor
gen, middag of avond en zien ze
helemaal niet als bedreigers van de
slanke lijn.
^Ongeveer evenveel calorieën komen voor in:
>or«l boterham met jam
Ij, 40 g) biscuits
hep- 30 g) bonbons
e« dunne plakjes 40 g) cake
gewone reep 30 g) chocolade
!eI(j. rolletjes 100 g) drop
licfcf 1 gebakje, afh. van grootte en soort
at« 30 g) koekjes
1 35 g) kokosmacroon
dunne plakjes 50 g) ontbijtkoek
me! tolletje 50 g) pepermunt
"i 40 g) toffees
^.rolletje (±50 g) zuurtjes
3 en kleine portie ijs b.v. uit de automatiek
geulen klein huzarenslaate b.v. uit de automatiek
naflt 25 g pinda's amandelen of andere noten
an* l 3 bitterballen
croquet
tftf nasibal
fl;: nierbroodje
ragoötbroodj©
tl zakje patates frites
1 d*n stukje worst van 40 g
rdJen portie zoutjes van '35 g
oorj% glas wijn, sherry, vermout
veel k 3 glazen cola, tonde of andere limonade
2 boterhammen met jam
1 amandelbroodje
1 gevulde koek
1 dik blokje chocolade
3 eierkoeken
2 stroopwafels
1 gehaktbal
1 loempia
1 saucijzebroodje
1 zakje patates frites met
„mayonaise"
:tes Wanneer u uw hapjes, uw dran-
Crten, uw lekkernijen tussendoor ge-
isjfleid hebt, is het goed nog even te
Icizjon trol eren of u werkelijk eerlijk
Went geweest tegenover uzelf. Hebt
iiiV b.v. ook rekening gehouden met
■de* avondjes met of bij vrienden,
litffcet de verjaardagen en de zonda
gen? Wat extra's hoort daarbij en
wij zouden u dat ook niet graag wil
len onthouden, maar dat neemt
niet weg, dat dat .extra's' met mate
genoten moet worden. Het komt uw
lijn en daarmee uw gezondheid ten
goede!
De halve wereld trok weer
door Europa: naar de mode
shows in Londen, Florence.
Rome, Parijs. En nooit hebben
zovelen met hun leeftijd te koop
gelopen: rokken tot over de
knie voor wie over de dertig
(of veertig) is. onbedekte
knieën voor de modieuze junio-
Daar gingen ze, moedig door de
kou in ultrakorte rokjes, in bont-
Jassen tot ver boven de knie, in
plastic dat even glanzend als koud
was. „Ik voel me als een portie
diepvries kip", klaagde een van hen
kouwelijk „maar met rokken over
de knie voel Je Je als in een cri
noline. èn oud. In 't begin zou ik
niet meedoen, dertig was te oud,
dacht ik. Maar nu heb je de keus:
meedoen of veertig lijken".
Gelukkig is de lente een meer
clemente tijd waarin, zo beloofden
de shows, de rokken kort, kort, kort
zullen blijven. Het enige wat lan
ger wordt is het haar.
In de nieuwe coiffures hangt
het eigen haar tot op of over de
schouder, terwijl vals haar voor
de staart (met ingevlochten lin
ten of een strik) van 90 a 100
cm zorgt. De terugkeer naar ro
mantische coiffures in deze ul
trakorte „op-mode" lijkt vreemd,
maar voorlopig bepaalt het ro
mantische element zich tot de
avond. De echte nouveaté in
haartooi, een die voor de volle
honderd procent bij de jurkjes
van nu hoort, zijn de pruiken in
technicolor paarse, rode,
groene, roze, gele pruiken (lacht
u niet, het is ernst!).
Deze pruiken zijn een accessoire
bij een toilet van dezelfde kleur.
Nylon Cleopatra-pruiken (net zo
sluik, maar iets langer dan het ori
gineel) vinden hun apotheose niet
in de gele of mauve versie, maar in
zwart-en-witte pruik; de linkerhelft
wit, de rechterhelft zwart, terwijl
de ponyrand in tegenovergestelde
richting half wit, half zwart is.
En deze moppige op-artpruik uit
Parijs is nog wasbaar ook.
Verder nieuws: plastic is een rage,
en blijft dat voorlopig nog. Zelfs
de duurste bottlers van Parijs
brengen plastic schoenen en
laarsjes. De nieuwste plastic sie
raden zijn enkelbanden, die in
teenringen eindigen: lnplaats van
schoenen of laarsjes en, natuur
lijk, bedoeld voor het strand.
Niet voor het strand is een an
dere nieuwigheid: het avondbad-
Niet iedere vrouw zal zich
laten verleiden door de brede
schouders waarmee Lanvin
mode hoopt te maken. Even
min door de vermomming
compleet met zonnebril die er
bij wordt gedragen.
Het geheel is een wit-zwart
combinatie.
pak, bedoeld voor feestjes rond een
privézwembad (in warm klimaat)
en een soort plaatsvervanger van de
voormalige zomercocktailjapon. Het
beparelde, schitterende avondbad
pak is een idee van het Romeinse
huis Forquet. dat hiermee in een
bittere noodzaak voorzag, te oorde
len naar het aantal avondjapon
nen dat de laatste Jaren per on
geluk (of met een zetje) in par
ticuliere zwembaden terecht geko
men is.
Voor hen die geen gevaar lopen
wat dergelijke luxe-ongelukjes be
treft. enkele tips van dergelijke
aard. Allereerst de roklengte. Deze
blijft net zo gevarieerd als zij tot
nu toe was. maar Balmain ten
minste geeft een soort handleiding
in al de verwarring: de zoom drie
of meer centimeters boven de knie
voor wie achttien is. de zoom raakt
de bovenkant van de knie als je
achtentwintig bent, bij de achten
dertigjarigen bedekt de rok de knie
schijf, en wie ouder is draagt haar
rokken een tikkeltje langer. Aan u
de beslissing hoe oud u wilt zijn.
Zoals de korte rokken, zo blijven
gepatroneerde kousen. Féraud
(Parijs) heeft een paar dat al
leen aan de voorkant gestreept is.
Voor welk soort kousen u echter
ook zwicht, schoenen met blokhak
ze waren al op komst! en ron
de neus zijn voortaan de enig mo
dieuze; wat u mogelijk nog aan
on versleten dunne of naaldhakjes
bezit kunt gerust van de hand
doen. De moderne schoen is van
levendige kleur of wit. Glanzend
wit.
En wit is wat iedereen, van
zestien tot zestig, in de komen
de maanden zal dragen. Van
glanzend witte, lage schoenen
tot een witte mantel en een
witte jurk met bijbehorend
tailleurjasje. Want wit is de
kleur. Voor alle breedtegra
den.
Naast wit is ©r voorts geel voor
waar de zon schijnt. En oranje
is het nieuws voor hete zomerda
gen. Alle Zuidzeekleuren (zie de
idijllische eilandscenes op de aan
plakbiljetten in het reisbureau)
zijn overigens zeer in tel en niet
alleen voor waar het hoogzomert,
maar zelfs voor het voorjaar in on
ze contreien. Voorjaarspakjes zijn
dit jaar niet marineblauw, maar
licht, luchtig en opgewekt van
kleur. Ze hebben zelfs niet het
strenge aanzien van de traditione
le tailleur, maar zijn integendeel
een combinatie van mouwloze jurk
en bijbehorend jasje, zacht en
lichtmoedig van allure. Iedere
vrouw zal ze willen dragen.
Voor de Parijse schoenen
mode is er deze zomer maar één
materiaal. Dat is lakleer. Op de
shows van de couturiers is er
geen gewone leren schoen meer
te zien. Alles glimt en glanst
aan de voet.
Roger Vivier, die dit seizoen on
dermeer schoenen heeft geleverd
aan Balmain. Laroche en Yves St.-
Laurent, heeft een hele serie van
die glimschoenen gemaakt. Vaak
zijn er twee afstekende kleuren in
één model gecombineerd: bijvoor
beeld oranje-wit, groen-wit, bruin-
blauw. De favoriete combinatie is
echter zwart-wit, deze beide tinten
worden echter ook vaak afzonder
lijk gebruikt. Dat sluit dan mooi
aan bij de tweekleurige jurken en
mantels die deze zomer je van het
zijn.
Maar Vivier komt bovendien met
heel iets nieuws uit de bus. Dat
zijn schoenen en regenlaarsjes,
vervaardigd uit ongekleurd plas
tic en afgebiesd aan neus en hiel
met lakleer (foto boven). Doorzich-
Niet iedere vrouw echter zal
zich laten verleiden door de roze
oogleden die bij Balmain het
nieuwste in make-up zijn. Noch
door de ronde, randloze baby
hoedjes met brede rand, waar
mee Patou zijn hyperjeugdige
mantels en japonnen bekroont.
Noch door de uiterst brede, op
gevulde schouders waarmee Lan
vin nieuwe mode hoopt te maken.
En of ze het eens is met de uitla
ting van een van Londens grote cou
turiers, staat te bezien. Duidend op
de „loopruimte" die hy in zyn
voorjaarspakjes heeft verwerkt,
zegt Michael: „Dameskleding moest
net zijn als herenkleding, trek het
aan en vergeet het". En dat is pre
cies wat in deze korte en rechte
rokkenmode onmogelijk is: waar je
gaat en staat moet Je er aan den
ken je buikspieren in te houden,
waar je zit moet Je ex aan denken
netjes te zitten. Overigens: wil een
vrouw wel vergeten wat ze aan
heeft (behalve dan by de grote
schoonmaak)? We geloven er niets
van. Want ze valt liever op als een
„portie diepvrieskip" dan helemaal
niet.
J.V.
tige schoenen vragen uiteraard wel
om goedverzorgde voeten. Het mo
del van de schoenen wijkt niet erg
af van dat van het vorig jaar: de
neuzen blijven rond, of vierkant
en de hakken breed flO niet hoog.
Sommige middagschoentjes zijn
ook van linnen.
By Dior, die behalve kleding ook
parfums en schoenen creëert, zijn
de hakken niet rond, maar letter
lijk vierkant, de neuzen dito. Over
de open hiel lopen smalle bandjes
en de dichte neuzen zyn vaak ver
sierd met een zwart-wlfc dambord-
motief. Ook is hier lak weer favo
riet.
Een avondjapon van Esterel,
In zwart en wit. De bloemmo
tieven hebben een hart van
rijnsteen.
Tien lange jaren van verzet
hadden we achter de rug, ja
ren waarin we alle argumen
ten hanteerden en die we maar
met stoffer en blik bij elkaar
konden vegen.
„In ons huis geen kyk-verdwa
zing".
„Zolang ik studerende kinderen
heb komt er by my geen t.v. over
de vloer".
„We denken er niet aan onze
avonden weg te smyten voor zon
rumoerig kijkkastje, wanneer zou
den we dan moeten lézen?"
„Later misschien wanneer er
meer dan één net is en we kun
nen kiezen".
„Reken eens even uit hoe dik
wijls Je naar de schouwburg kunt
gaan voor duizend gulden".
Tien jaar lang, week in, week
uit verzetten wy ons luidkeels met
deze en andere gemeenplaatsen
tegen de druk van buitenaf en van
binnenin. Allengs echter verbrok
kelde de weerstand. Er kwam een
tweede net. De programma's wer
den beter: iedereen zei het. De
kinderen kwamen zo ver dat ze
niet meer voortdurend door huis
werk in beslag werden genomen.
En zo dikwyis kwamen we niet in
de schouwburg dat
Enfin, op een dag stond daar
het kijkkastje en wierp een
blauw licht in de huiskamer.
„Hè, hé, eindelijk", zeiden de
zoons en informeerden hoe laat
Sport in Beeld begon. „Hé, hé.
eindelijk," zei Marian en zette
een keel op omdat het bedtijd
was.
Natuuriyk moesten we eerst aan
het ding wennen: wat wisten wy
van t.v. of de programma's? Als
kinderen met een nieuw stuk speel
goed sloegen we aan het experi
menteren. En als brave burgers die
op diefstal worden betrapt veront
schuldigden we ons tegenover ken
nissen en vrienden, die stomver
baasd naar de hoek staarden waar
zomaar opeens een flikkerend
doosje stond dat cultuur en spre
kers de kamer Inblies. „Zeg eens
waarom nou opeens wél t.v.? Ik
dacht dat Jullie Je daar te goed
voor achten!" „Zo, zyn Jullie ein-
deiyk verstandig geworden? 't
Werd tyd. Wie heeft er nu tegen-
woord-g geen t.v.!"
We verweerden ons dapper met:
„De kinderen wilden het zo graag"
en kozen elk demonstratief een
boek om te bewyzen dat het gekke
ding in de hoek óns niet tot slaaf
zou maken.
Slaaf werden we toch. Want het
bleek onmogelijk om te lezen als
dat ding stond te praten, te zin
gen, wanneer explosies de kamer
deden schudden en vreselyke drei
gementen over onze gebogen hoof
den werden geslingerd. Dan legden
we zuchtend het boek terzyde en
keken waar al die herrie om ging.
vyf minuten later sprong Henk
op, fluisterde zyn broer iets in,
beiden verdwenen en kwamen pas
weer thuis tegen het einde van het
laatste Journaal. Intussen hadden
vader en ik vyf maal verschil van
mening gehad over de keuze van
het programma (dat héb Je met
twee netten) en had poes Mimi ge
tracht te ontdekken waar het vo
geltje schuilde dat voortdurend in
het kastje tjilpte. Kortom, we wa
ren doodgewone kykers geworden,
met een programmablad en alle
stoelen op een rytje. We konden
moeiiyk beslissen of we dat nu
leuk vonden of niet.
De vrienden, die ons ver
geefs verzet van tien Jaren mede
lijdend hadden gadegeslagen, wil
den genieten van onze nederlaag
en kwamen vol belangstelling in
formeren wat na vier weken kijken
onze lievelingsprogramma's waren
geworden.
„Rawhide," zei ik zonder aar
zelen. De verbazing was om te
snijden.
„Wat zei je?"
,J)e schone heks vind ik ook
heel geslaagd. En de Thunder-
birds."
„Goeie genade, ik dacht dat
jullie alleen naar het Kunst-
maandorkest en de Kunstru
brieken zouden kijken."
„Waarom? Rawhide is veel
spannender: prachtige paarden
en een heerlijk woest land Ik
ben altijd dol geweest op cow
boyfilms". ,foutl", riepen de er
varen kijkers, „t.v. is veel méér
dan een huisbioscoop!"
Ze zullen wel gelijk hebben
maar voor ons hoeft het niet. Dat
we tot over onze oren in de we
reldschokkende problemen zitten
wisten we al, we hebben dat trou
wens nooit onder stoelen of ban
ken gestoken. Maar na een dag
hard werken, na veertien uur je
achtereen te hebben vertwyfeld
aan de wereld, na het lezen van
tien kranten, drie opiniebladen en
vyf boeken in een week willen we
wel eens doodgewoon kunnen la
chen of griezelen, of in spanning
zitten, zónder ons verantwoor-
deiy k tevoelen. En daar is dat
kykkastje ideaal voor. 't Is een
heel naief kastje, met een primitie
ve moraal: de deugd wordt beloond,
't kwaad gestraft, de boeven wor
den ingerekend en de held krijgt
het lieve meisje. Dan ls het of Je
een blik mag slaan in een onbe
staanbare, heeriyke wereld, waar
het recht zegeviert en crime never
pays! Waar mensen zich nooit een
minuut vervelen omdat ze het te
druk hebben met het beleven van
avonturen, waar iedereen grappige
antwoorden geeft op geestige vra
gen, waarby je Je opnieuw jong en
gelukkig kunt voelen.
THEA BECKMAN
(Advertentie)
in exclusief jonge stijl
ma a'bof lering
34 36 38 40'42'44
Breeati aal 112 leiden tel.3047