Janine de Poorter Bedeesd dorpsmeisje l! Mary Quant Welke voeding bij zivaar werk? JONG NEDERLANDS TALENT IN PARIJS Janine de Poorter, die als de dochter van een Neder landse reder, nauwelijks een kwart eeuw geleden, in Parijs werd geboren, is sedertdien die stad als domicilie bijna zon der onderbreking trouw ge bleven. Een trouw die wel voor de hand ligt wanneer men weet dat Janine de Poorter modeontwerpster is. Want Parijs is nog altijd het mode mekka, al vindt ze zelf. dat de krachtigste impulsen voor de vernieuwing van de haute- couture de laatste jaren eerder uit de Anglo-Saksische landen en speciaal uit Londen, af komstig zijn. Janine de Poorter Is waarschijn lijk wel de enige Nederlandse, die /rich oeroemen mag op het feit, dat zy in de Parijse modewereld (waar dï vreemdeling zelden met open armen wordt ontvangen) al een woordje mee kan spreken. Als ontwerpster heeft ze nu twee soli de contracten met Parijse mode hulzen, die zich speciaal toeleggen op de „prêt k porter". Het Neder landse woora „confectie" heeft nog altyd een minder aantrekkelijke klank maar voor de Parijse „prét porter" hoeft zeker niemand de neus op te trekken. Integendeel is 't nu bijzonder modieus om „prêt porter" kleren te dragen, zelfs wanneer je je de luxe van een kleedje van Dior of Saint-Lament die vlot zo'n twee drieduizend gulden voor een beetje jurk vragen, best zou kunnen veroorloven. EENVOUD (W) ET ENS WAARD De voeding voor degenen die dagelijks zwaar werk verricht, wijkt in sommige opzichten af van het menu van hen die het wat kalmer aan kun nen doen. -VA> Iedere volwassene moest eigenlijk dagelijks gebruiken: ruim h* liter melk en/of kar nemelk of yoghurt 50 k 100 g vlees, vis, ei of peul vruchten (incl. hartige broodbe- een plak (plm. 15 g) of meer kaas 250 g groente 100 g fruit brood en aardappelen naar eetlust matig boter of margarine en zoetigheid. Hoe zit het nu met de voeding van hen, die zwaar werk doen; wat hebben zy extra nodig? Het zal u waarschijnlijk verwonderen als wij zeggen: niet veel; wanneer het werk uit inspannende hersen arbeid bestaat, zelfshelemaal niets. Wordt de voeding gebruikt, die wij hierboven vermeldden, en wordt er by het klaarmaken van de maaltijd voor gezorgd, dat de porties niet te groot en te vet zijn dan kan er zeker zwaar hersen werk op verricht worden. De extra energie, die gemoeid is met her senarbeid vraagt geen extra voe ding. Met zwaar lichamelijk werk is het andèrs gesteld. Spierar beid hetzy als broodwinning, hetzij uit pure liefhebberij ver richt vraagt extra calorieën en extra eiwitten en vitamines. Wat wordt nu eigenlijk verstaan onder zware arbeid? Het werk van de huisvrouw in het algemeen niet (ook al kan het heel vermoeiend zijn), wèl dat van mensen, die veel zware lasten moe ten tillen of verplaatsen. Zware arbeid verrichten bijvoor beeld „bouwvakkers", zoals metse laars, grondwerkers, transport arbeiders, sjouwers, sommige post- bestellers, houthakkers. De kroon spant het werk van oogstarbeiders en haringvissers. Iemand die zwaar werk verricht, heeft voor dat werk zélf meer voedsel nodig, maar ook voor het op peil houden van zyn extra-ont wikkelde spierenmassa. Het is juist voor de conditie van de spieren niet helemaal onverschillig wat de ,gware werkereet: de voeding moet wat extra eiwitten en extra vita mines bevatten. Zwaar werk maakt dorstig en men kan twee vliegen in één klap slaan door in een werkpauze een eiwitrijke drank: melk of een melkdrank (karnemelk, koffie met veel melk) te nuttigen. Deze goede gewoonte is al bij veel harde werkers ingeburgerd. Brood is eiwitrijk en calorierijk. Zij, die zwaar werk doen, eten ge woonlijk veel brood en zorgen daardoor al voor extra eiwitten en calorieën. Vooral als het niet al leen witbrood is (denk aan de vita mines!) en zeker het grootse deel van de boterhammen van hartig beleg is voorzien, is voor goede broodmaaltijden gezorgd. Bij vol wassen werkers zal dit meestal wel zo zijn, bij de jonge generaties, die de broodtrommel wil aanvullen met „lekkers", moet er misschien speciaal op gelet worden. Is extra vlees aan de warme maaltyd nodig? Wanneer extra melk en hartig broodbeleg is gebruikt, zijn grote porties vlees niet nodig, al is er niets op tegen. Veel mannen vinden aardap pelen en Jus belangrijker dan groente; toch is juist voor har de werkers een flinke portie groen te van groot belang, alweer van wege de vitamines. Wanneer er gezinsleden in ploe gendienst werken, zal het af en toe nodig zyn, dat zy op een andere tijd dan de anderen eten. Dit geeft thuis natuurlijk extra werk. maar het beste is om zo weinig mogelijk te laten merken, dat het extra werk is. Uit oogpunt van vitamine-voor ziening is het niet goed, de na- of vóóreters steeds opgewarmde aard appelen en/of groente te geven. Maakt u de aardappelen en groen te daarom als regel vers klaar. U kunt ze wel voor het hele gezin tegelijk schillen of schoonma ken. Het meeste werk is dan achter de rug. Geeft u het eten wel eens opge warmd, zorgt u dan voor een rauw kostslaatje als tweede groente of voor extra rauw fruit. Het gezellig en verzorgd op dienen van de maaltijd is zeer be langrijk voor hem die apart moet eten. Zo vertelt Janine, dat Brigitte Bardot ook wel ontwerpen van haar draagt, en dat ze by haar entree in New York onlangs ge kleed ging iD truitjes en rokjes die in Parys aan de lopende band in prêt k porter-zaken voor een paar rientjes worden verkocht. Hoe we die verschillen tussen de haute-couture en de prêt a porter dan eigenlijk precies moet zien? „Wel", antwoordt ze met haar zachte stem in haar wat wan kele Nederlands, je moet die verschillen vooral zien als uit vloeisel van een veel bredere so ciale ontwikkeling. De haute couture is in haar exclusiviteit voorbestemd tot een stijl en tot ontwerpen, die natuurlijk heel mooi en vooral ook heel kost baar kunnen zijn, maar die toch maar gedeeltelijk beantwoorden aan de ambities van een moder ne vrouw, of ze nu over veel of wat minder geld beschikt. De moderne levensstijl vraagt om sportiviteit en ook eenvoud in de kleding, en het antwoord op die vraag heeft de haute couture met haar extravagances maar heel gedeeltelijk kunnen geven. In dat licht moet men dus zowel het verschijnsel prêt porter als ook een verschijning als An- dré Courrèges beschouwen. Courrèges werkt dus ook voor de prét a porter?" Eigenlyk wat moeiiyk te zeggen" vindt Janine. „Niemand weet nog precies wat hy in zyn schild voert, al moeten er zich ach ter hem dan ook fabuleuse fond sen bevinden, waarmee men de nieuwe Courrèges-mode over de hele wereld wil verspreiden. In elk geval komt Courrèges rechtstreeks uit de haute couture voort. Hy is beslist een heel groot man die zyn stempel al diep op de moderne stijl-van-kleden heeft gedrukt, maar die, voor ndjn gevoel, mo menteel toch wat in een impasse is geraakt. Ik geloof", zegt Janine de Poorter „dat Courrèges mis schien beter thuis hoort in Jonge en nieuwe landen als Brazilië of Israël, dan hier in Parijs dat aan zoveel oude tradities zit vast geklonken". TOEVAL De ontwerpen die Janine de Poorter zelf signeert, lijken niettemin door een overeen komstige bron als van Cour règes geïnspireerd. Ze houdt ook van lichte, heldere kleu ren en sobere lijnen, terwijl ze zich er eveneens van bewust is, dat haar modellen vooral wel voor haar eigen, jeugdige, generatiegenoten zijn bestemd. Die ontwerpen vinden gretig aftrek bij de twee modehuizen waaraan ze is verbonden en die ook veel naar het buiten land exporteren. Hoe is ze zo in het modevak verzeild geraakt? Eigenlijk voor een goed deel door een toeval Ik heb, toen ik een paar jaar in Holland woonde, in Den Haag de Academie voor Schone Kunsten gevolgd, en van huisuit oen ik tekenares en schil deres. In Parijs ontmoette ik op een dag Kerel Appel die modellen zocht voor een expositie die hy toen voorbereidde. Ik heb toen ook voor hem geposeerd en leerde zo bovendien zyn vrouw Machteld kennen, die indertyd als manne quin werkte by Balenciaga. Op haar aandringen ben ik toen wat modelletjes gaan tekenen die nog al in de smaak bleken te vallen. Et voila, zo is 't dus begonnen en nu ga ik er ook maar mee door". Een groot Amerikaans week blad heeft zojuist een bijzonder vleiend artikel over Janine ge publiceerd en ook van andere kanten krijgt ze blijken van be langstelling. Zonder opwinding of opschepperij, volgt Janine de Poorter dan ook haar eigen weg getje door de Parijse mode wereld, die niemand iets cadeau doet Marian stond een beetje zie lig naar haar vulpen te staren, die plotseling weigerde inkt op te nemen en inkt in kleine hoe veelheden af te geven, die dus flink defect was. „Dat ding heb ik pas een maand of drie," bromde ze, teleurgesteld in de produktiekwaliteit van een wel vaartsstaat. „En schrijft-ie? Niks ervan! t Is rommel" „Wacht eens," riep ik verheugd. „Je kunt hem gratis la ten repareren. Je hebt er een jaar garantie op. Ik zal het kaartje op zoeken". Marian was zichtbaar op gelucht. maar ik niet, want ik be dacht opeens dat de vulpen niet in het dorp gekocht was. doch in het hartje ven de stad. Het zou me zeker een hele middag kosten om het ding weg te brengen, en een paar dagen later moest ik dan een kostelijke ochtend offeren om hem weer te halen. Zuchtend diep te ik het garantiebewijs op. Ma rian vroeg, wat ik wel had kun nen verwachten: „Ale Je naar de stad gaac mag ik dan mee? Woens dagmiddag? pyn." De volgende dag was m'n werk nog altijd niet gereedgekomen en bovendien was het woensdag. „Hoor eens", tastte ik voorzich tig, ,jou je niet alleen kunnen gaan om die pen weg te bren gen? Ik heb nog zoveel te doen enJAet de bus?" vroeg ze gretig. Als kind-van-een-auto mobilist heeft Marian een be grijpelijke voorliefde voor open bare vervoermiddelen. Een trein is het toppunt van reisgenot, maar een bus kan ook interes sant zijn. „Natuuriyk," zei lk. „Zal ik dan ook nog wat bood schappen voor jou doen?" bood ze aan. „Als ik toch in de stad ben Ik somde snel een paar dingen op die in het dorp niet te krijgen waren. Marian propte ze in het ge heugen en ging voort: „Ik hoef ze ker niet de eerste de beste bus te rug te nemen, hè? Ik heb vry, dus ik mag wel een poosje in de stad biyven rondwandelen". overpeinzing „Als Je maar voorzichtig bent". „Enne mag ik dan iets voor myzelf kopen, een ysje of Ik was zo biy met de gered de middag dat ik beloofde: „Best, Je krijgt een paar kwartjes ex tra. maak die maar op." Ze keek op de klok en stoof weg. Toen minuten later stond ze met haar Engelse vriendin op de stoep. „Ann mag ook van haar moe der, nu gaan we samen." Ann tuurde bedeesd naar haar schoe nen, ze ls nog schuwer dan het dochtertje! Marian was op tyd thuis voor het etan. maar zelfs dat bleek een overbodige demonstratie van ge hoorzaamheid. want eetlust had ze niet. „De pen is zaterdag weer klaar," deelde ze lusteloos mee en knoeide met haar aardappelen. „Was net leuk in de stad?" vroeg lk, want nog altyd was ik niet over de verbazing heen dat ze zon der protest naar de vulpenzaak had durven stappen om service te eisen. Voor de zoveelste keer had ik de ontwikkelingsgraad van nhjn eigen kind onderschat. „En ófl We konden een paar deuren intrappen, want Ann had van haar moeder een rijks daalder meegekregen en ik heb de helft van de buskosten uitge spaard door een kinderkaartje te nemen. De chauffeur vroeg niet eens hoe oud we warenBi) elkaar hadden we toen bijna vier gulden om op te maken." Het gebrek aan eetlust was daarmede afdoende verklaard. ,£n je hoeft zaterdag ook niet speciaal naar de stad om die pen te halen hoor mams, ik doe het zelf wel. Graag." Allicht. Voor myn geestesoog verschonen de ysjes, taartjes en zakjes patat waarop Ann en het dochtertje zichzelf hadden gefuifd 't Was hen kenneiyk zeer goed bevallen en de herhaling kon, wat Marian betreft, niet spoedig genoeg volgen. Maar ik begreep het niet. Onze dochter, opgegroeid temidden van velden en bossen, waar ze nooit bang is, had tot dat ogenblik een soort by gelovige angst voor de stad gekoesterd Een provinciaaltje, dat zich bij toonbanken liet wegdruk ken, dat huiverend de verkeers chaos gadesloeg, dat zich liet impo neren door de afmetingen van warenhuizen en torenflats. Plotse ling echter was die angst verdwe nen. De stad rag zy niet langer als een bedreiging, maar als een schatkamer en haar persoonlijke eigendom, zolang zes kwartje reik ten. Ze had met een stalen gezicht een openbare vervoersmaatschap- py bezwendeld, de vulpen afgele verd, wat inkopen voor mij ge daan, zich in avontuurtjes met draaideuren gestort, cafetaria's af geschuimd (de beide jongedames waren twee keer buiten de deur ge zet, vernam ik later) kortom: ze had zich kostelijk geamuseerd en veel gelachen. Waar was het be deesde dorpsmeisje gebleven? Van kinderen kun Je toch nooit hoogte krijgen. Thea Beekman. Is het volkomen van de buitenwe reld afgesneden door dat ravyn met een snelstromende beek. De kabelbaan ls gebouwd om de aanvoer van levensmiddelen en medicamenten naar het dorp te verzekeren. De dorpsautoriteiten hebben ge waarschuwd, dat het kleine brood mandje volkomen ongeschikt, ja zelf gevaarlyk is voor personenver voer. Maar Juf moet wel en som mige geharde dorpsbewoners doen het ook. Trouwen met een mohammedaan Amsterdamse meisjes die wil len trouwen met een moham medaan krijgen sinds kort een stencil met de nodige voorlich ting over wat hun te wachten kan staan wanneer de bruide gom hen naar zijn land van herkomst voert. Zij worden er zo op gewezen dat de huwe lijkszeden en -gebruiken in dat land sterk kunnen verschillen van wat hier gebruikelijk is. „De man is in islamitische lan den absoluut hoofd van het gezin. Hy mag vier vrouwen hebben en heeft in alles het beslissingsrecht. Aan een echtscheiding komen geen gerechtelyk vonnis of echtschei dingsgronden te pas. De man kan zyn vrouw domweg verstoten. De vrouw heeft een dergehjk recht niet. De enige oplossing is een door een aotarfis opgesteld huwehjks- verdrag," aldus het door dr. P. Bak ker, hoofd van het bevolkingsbureau Amsterdam, verspreide stencil. In Amsterdam wordt gemiddeld één huwelyk per week gesloten tussen een Amsterdamse een mohammedaan. Binnen het mo hammedaanse recht is een huwe lijksverdrag een van de mogeiyk- heden voor de vrouw om aan ver stoting U ontkomen. „De vrouw kan de man laten verklaren „ik verstoot je' wanneer ik een twee de vrouw wil nemen", of „ik ver stoot je wanneer ik je geen levens onderhoud meer geef". „Wanneer zoiets een feit wordt, kan de vrouw zelf verstoting eisen", zegt dr. Bakker. Zyn stencil heeft verontwaardi ging gewekt by de Nederlands- Turkse Vereniging. „Wy hebben een moderne wet geving, die veelwijverij verbiedt", zegt men in deze kringen. Dr. Bakker twijfelt er echter aan of deze wetgeving wel goed functioneert. Het aantal bruidjes, dat na le zing van het stencil zegt: lk doe het dan toch maar niet, is overi gens gering. Een lichtblauw cry lor twin-se> met donkerblauwe streepgar- nering. Zaterdag 29 Januari 1966 L.D.-EXTRA i. kist van lichtmetaal aan een ka bel over een diep ravyn ls de enige verbinding met Novegino. Hoewel Novegino slechts 200 me ter van de hoofdverkeersweg ligt. Juf in hroodmand De 19-jarige Italiaanse Glovan- na Parma hangt elke dag ln wei nig meer dan een broodmand fcus- ten hemel en aarde om haaf schooltje te bereiken. Ze moet wel. zy is de enige oc- derwyzeres voor de enige twee schoolkinderen in het gehucht rond Massa en Carrara. Het broodmandje een kleine de jonge Londense ontwerpster heeft een foun dation-collectie gemaakt voor meisjes en jonge vrouwen. Het is een zwart-wit serie met bloe metjes, waarvan de onderdelen met elkaar kun nen worden gecombineerd.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1966 | | pagina 11