Jeugd in Oost-Berlijn heeft een volkomen eigen vrijheidsbegrip Jongeren In Berlijn feller dan onderen Sackgasse rüfl verursacht durch die Schandmauer Berustend Verheugd Aertiagr 8 januari 1966 L.D.-EXTRA 5 Een van onze medewerkers heeft onlangs voor de N.C.R.V.-radio ?nkele reportages gemaakt over de jeugd in Oost- en West-Berlijn. In Oost-Berlijn had hij onder meer een gesprek met drie studenten van de Von Humboldt-universiteit. Hij legde dit op de band vast Bij de grens vond hij een meisje bereid de banden onder haar kleren te verstoppen. Lastige vragen van Vopo's konden hierdoor worden vermeden. Van de (draagbaret tape-recorder werd aange nomen, dat het een radio was. De belangrijkste vragen en de ant woorden van deze drie Oostberlijnse jongeren, wier namen mis schien beter onbekend kunnen blijven, geven we hier weer. Zij zijn voor een groot gedeelte representatief voor de politiek zeer bewuste Oostduitse jeugd. Is men in de Duitse Democratische Republiek 'oo werkelijk vrij? t In de DDR is men vrij in zoverre, dat men sociaal-politiek volkomen gelijk is. Wij hebben echter een ander begrip van de vrijheid. Wij oe vatten het „vrijheidsbegrip" veel concreter en gecompliceerder op dan het burgerlijke vry- 5 i heidsbegrip. Allen «lie bij ons wonen hebben een gelijke mate aan vrijheid, maar de vrijheid «wordt ingepast in onze nationale aspiraties. Wel n ~is men bijvoorbeeld vrij om naar West-Duits land te reizen. 5([ Gelooft u dat men het in Oost-Duitsland beter heeft dan in West-Berlijn? De aanduiding Oost-Berlijn is niet exact. Ber- lijn, is de hoofdstad van de DDR. Of men het 'S tyier.. beter heeft is een vraag die verband houdt ipet politieke houding en instelling. Beschouwt ^men de levensstanda,ard. dan moet ik zeggen, J dat men in West-Eerlijn wellicht iets beter kan t leven dan bij ons. t Wat is hiervan de oorzaak? Yi De oorzaak is de gespletenheid van Duitsland, i of Berlijn is tot etalage van het Westen gewerden, tl Het is als frontstad opgebouwd. West-Berlijn i r krijgt per jaar 3.4 miljard van West-Duitsland Ro en andere kapitalistische landen, daarom is de tr bloei van West-Berlijn een onechte bloei, lit Maar Oost-Berlijners kunnen niet naar West- W Berlijn. Waarom is die maatregel ingesteld? Dat hangt nauw samen met de reden, waar om de muur is gebouwd. West-Duitsland pro- gi beert sedert 1955. het jaar, waarin het werd toegelaten tot de NAVO, de oude gebieden van 1937 weer aan het moederland toe te voegen. De Duitse regering wil allereerst de DDR reka- pi talis eren en annexeren. De eerste maatregel tot uitvoering van dit agressieve plan was de economische uitholling van de DDR. Er werden vakmensen uit Oost-Berlijn aangetrokken en pogingen, de republiek te ontvluchten werden aangemoedigd. Om te voorkomen, dat neg m er voor ons land belangrijke mensen zich zouden laten verlokken door bijvoorbeeld een heger salaris, heeft onze regering maatregelen geno- Als u de gelegenheid zou hebben naar West- Berlijn te gaan, zou u die dan aangrijpen? Ik zcu graag naar West-Berlijn gaan op voor waarde dat dit geen politieke gevolgen zou hebben, dat wil zeggen als West-Duitsland een regering zou hebben die democratisch is, die bijvoorbeeld de studie voor arbeidersstudenten bevordert en die streeft naar een goede ver standhouding. Hoeveel en welke partyen zijn er in de DDR? De Socialistische Eenheidspartij van Duits land, de Christelijk Democratische Unie, de Na- tionaal-Demccratische Partij van Duitsland, de Liberaal-Democratische Partij en de Duitse Boerenpartij. Zijn deze partijen allemaal in het parlement vertegenwoordigd? Al deze partijen hebben hun vertegenwoordi gers in de „Volkskammer". Bovendien heeft de Freie Deutsche Gewerkschaftsbund een eigen fractie. Is er geen oppositie? Een oppositie zoals in een burgerlijke demo cratie kennen wij niet. In West-Berlijn kan men drie oostmarken kopen voor één westmark. Waarom zou' dat zijn? Ja, wij vinden het „Schwindelkunst", die vol komen onwerkelijk is, om ons economisch te verzwakken. Dat blykt hier wel uit, dat men vóór het opbouwen van de muur, de anti-fas cistische bescherming van onze grenzen, voor een westmark vier a vijf oostmarken kon kopen. Maar bij de handelsbetrekkingen tussen Oost en West rekent men niet met deze maatstaven, maar met één tegen één of per economische eenheid. Er bestaat tussen de DDR en Rusland een vriendschapsverdrag, gebaseerd op wederzijdse hulp en wederzijdse ondersteuning in politiek- economische problemen. Zijn hier ook communistische partyen? In de DDR bestaat geen party, die zich com munistisch noemt. De communistische party en de Sociaal Democratische Party hebben een fusie aangegaan en bestaan nu samen verder in de Sociale Eenheidspartij Duitsland. Gelooft u dat de arbeiders de politieke situatie hier begrijpen? Die wordt meer en meer begrepen, hoewel het zeer gecompliceerd is. Ik ben van mening, dat de vredespolitiek van de DDR erkend en gesteund wordt en dat men zich steeds meer realiseert op welke gevaarlijke wijze West- Duitsland zich bewapent en tot welke gevolgen dit kan leiden. Tegen Ulbricht bijvoorbeeld. Er zijn geen protesten tegen onze minister president; dat kennen wy niet. Kan men hier zeggen wat men wil? Deze vraag hangt samen met de vraag naar vrijheid. Zo'n vrijheidsbegrip kennen wij niet. Bij ons wordt onder politieke vrijheid verstaan klassevrijheid, vrijheid voor wie, waartoe, waar voor, waarvan? Vrijheid hebben bij ons niet de mensen die aanzetten tot oorlog, tot menings verschil met de Sowjet-Unie, of die actief tegen staat of socialisme optreden. Zy genieten geen persoonlijke vrijheid, ook geen politieke vrijheid. Mensen die het socialisme niet zonder meer aanvaarden, maar gewoon hun werk doen, heb ben zowel persoonlyke als politieke vrijheid. Elke partij heeft waarschyniyk een eigen dag blad of partijorgaan. Sehryven die steeds het zelfde of kunnen ze wel eens van mening ver schillen. over politieke kwesties byvoorbeeld? Natuurlijk schrijven ze niet hetzelfde. Er is differentiatie. Wel is er overeenstemming ln grondvragen, opvatting van het socialisme en handhaving van de vrede, zy hebben de taak geen nationalisme, chauvinisme, revanchisme en „Kriegshetze" toe te laten. Daar zyn alle par tyen en dus ook de kranten het wel over eens. Discriminatie van andere volkeren mag niet in de dagbladen voorkomen. Gebeurt dit toch, dan komt men in aanraking met de rechter. Gelooft u ln de hereniging van Duitsland? De hereniging zal vroeger of later plaats heb ben. De DDR doet regelmatig voorstellen in die richting, die even regelmatig door West-Duits land worden genegeerd of ontkend. Dat kan ons echter niet verhinderen ons er actief mee bezig te houden. Eens zal er een Duitse confederatie tot stand komen, met veel economische en poli tieke samenwerking. Op het ogenblik wordt dit door West-Duitsland geblokkeerd. De atoombe wapening van West-Duitsland is tegen ons be doeld. Hierdoor worden we alleen maar verder uit elkaar gedreven. Als de meeste Oost-Duitsers ervan overtuigd zyn, dat het hier toegepaste socialisme tot al gehele verbetering zal leiden, hoe verklaart u dan de opstand van 1956? West-Berlijn heeft moeten toegeven, dat de opstand door reactionaire kringen in West- Beriyn en vanuit West-Berhjn is georganiseerd. Er is in West-Duitsland een regeringsorgaan, dat sinds 1952 wordt uitgegeven door het Mi nister! urn für gesamtdeutsche Fragen. Weten schapsmensen en industriëlen hebben zich ver enigd om de annexatie met wetonschappeiyke methoden voor te bereiden. Tydens de opstand stond er een schaduwregering, bestaande uit deze mensen, klaar om de macht over te nemen. Men denkt niet aan hereniging, maar aan an nexatie. Zo ging het by Hitler ook toe. Deze zelfde mensen zyn nu weer aan de macht. Als u er prys op stelt, namen te horen: professor Talheim, van de Westberlynse universiteit, Friedrich Ernst, tydens Hitier Reichsverwalter für das Heimvermogen, dr. Gradl (naam fone tisch opgeschreven) en verscheidene andere grootindustriëlen. Zy zyn gevaariyk voor de vrede. Antenne Niet iedereen ondervindt de nadelen van de muur. \n de Bemauerstrasse, jnaar de muur vlak langs mkele Westberlijnse. nog bewoonde huizen loopt, iaat een onopvallend Iraadje van het prikkel draad op de muur via een lenster naar een Westber- ijwse huiskamer. De be tonen van het huis ge- wiiikt het prikkeldraad lis eèh uitstekende televi- ie-antenne. Doodlopende steeg. Dergelijke bordjes vindt men veel in de naaste omgeving West-Berlijn. De man, die tegenover ons zijn biertje nuttigt, zegt „De muur? Allemaal politiek. Daar begrijpen wij toch niets van. Maar ja, we mogen niet naar de andere kant". Oost-Berlijn. Ook hier drinkt een man zijn bier. En over de muur zegt hij precies hetzelfde als de man in West-Berlijn. Het eerste opvallende verschil: het bier kost in West-Berlijn 50 Pfennig exclusief, in Oost-Berlijn 44 Pfennig inclusief. Natuurlijk zijn er meer verschillen. De Westberlijner rijdt straks met zijn auto naar huis. Hij rijdt over de Kuifürstendamm, waar de raam biljetten in de etalages de uitverkoopaanbiedingen uitschreeuwen. Bij elk kruispunt moet de man wachten, omdat er zo veel auto's van rechts komen. Thuis overhandigt hij zijn vrouw zijn weeksalaris, dat met 10 procent speciale Berlijntoeslag is verhoogd. Hij grijpt naar zijn krant, die overeenstemt met zijn politieke overtuiging. Denkt hij kritisch over zijn regering, dan kan hij zich op een krant abonneren, die kritisch over de regering schrijft. De Oostberiyner gaat met de tram naar huis. Hy heeft geen auto. omdat er in Oost-Duitsland, de Duitse Democratische Republiek, veel minder auto's te koop zyn. Hy heeft er wel voor gespaard en staat op de wachtiyst. Misschien is over een paar jaar zyn nummer aan de beurt en kan hy voor een auto. een Oostduitse Trabant of een wat grotere Wartburg, in aan merking komen. In de etalages geen uitverkoopaanbiedingen. Zyn vrouw geeft hy zyn weeksalaris, verhoogd met de extra premies, die hy deze week heeft verdiend, zyn krant verdedigt de laatste rege ringsmaatregel. Is hy het daar niet mee eens, dan kan hy een andere krant nemen. Maar daarin zal hy. zy het 1n iets andere bewoordin gen, waarschyniyk hetzelfde lezen. De berustende reacties van beide mannen zyn misschien wel een beetje begrypelyk. De oudere ge neratie is langzamerhand moe van alle discussies, artikelen en rede voeringen over de muur en de we- derzydse beschuldigingen. Anders is het met hen, die familie of be kenden aan de andere kant heb ben. Zy leven nog steeds actief mee. Zo is het ook met de jongeren, die hun leeftydgenoten aan de an dere kant van de stadsgrens niet kennen, zy hebben ie oorlog niet of niet bewust meegemaakt, maar ondervinden er nu wel de gevolgen van. Zowel Oost- als Westberlynse jongeren kunnen, evenals hun ouders, niet naar de andere kant van hun stad. De muur is niet alleen een grens tussen twee sta ten. maar ook tussen twee ideolo gieën. Als we de politici en kranten in Oost en West moeten geloven, zal Duitsland nooit in de deling berus ten. Eén van de slagzinnen tydens de vorige verkiezingen war.: „Drei- geteilt? Niemals!" De jongeren in Beriyn ïyken feller dan de oudere generaties, zy zyn sneller bereid tot discussies. In hen manifesteert zich vooral de invloed die pers. radio en televisie op een volk kunnen hebben. De Westberlynse jongeren zyn in de regel even fervente voorstanders van de huidige situatie in West— Beriyn en even felle tegenstanders van de Oostberiynse regering als de kranten. Voor Oost-Beriyn geldt precies hetzelfde. De regering is kennelyk nogal verheugd over de politieke belang stelling van de jeugd. Wy woonden een demonstratie tegen de muur in West-Beriyn by. In de stoet werden borden meegedragen met de namen van vluchtelingen, die ty dens hun vlucht waren doodge schoten. Pikant detail is nog. dat een aantal partyen verstek had la ten gaan, omdat men onenigheid had gehad over de vraag, wie de hoofdredenaar zou zyn. Maar de jeugd was er. Enkele duizenden verdrongen zich onder de tel e visie- schynwerpers om te luisteren naar de Bundesminister für gesamt deutsche Fragen, Lemmer. Enkele citaten: „De wereld moet beseffen, dat ze hier in Beriyn in staat is de vrijheid te verdedigen." „wy mogeD nooit berusten ln dit onwaarschijniyke monster, dat ons land in tweeën deelt". En met een variant op Kennedy: „Ik ben een Beriyner, ik biyf een Beriyner en zal deze plaats tot myn dood toe verdedigen". De toespraak van minister Lem mer werd met geestdriftig applaus onderbroken. Zyn rede klonk ons echter niet sympathiek in de oren. Vooral de demagogische toon van zyn toespraak klonk nogal bekend. Oostberiynse kranten noemde Lemmer de volgende dag een Goebbels-joumalist Lemmer besloot zyn toespraak met de woorden: „Het zou mij niet moeiiyk vallen u allen op te hitsen tot een onbezonnen daad". Hoewel hy onmiddellyk daarna uitlegde, dat het toch beter was het Juiste tydstip af te wachten, bleken ve len zyn opmerking in de oren te hebben geknoopt. Een half uur na beëindiging van de demonstratie was het bij checkpoint Charlie, één van de weinig overgebleven grens overgangen, bijzonder druk. Grote groepen Westberlijnse jongeren trachtten tot aan de slagboom in de muur door te dringen. De politie had echter alle zijstraten afgezet om de jeugd voor onbezonnen, pro vocerende daden te behoeden. Oostduitse grenswachten zijn voortdurend in de weer om de t sectorgrens te versterken. Deze opname iverd gemaakt bij de t t Potsdammer Platz.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1966 | | pagina 13