JENNY AREAN Gé Hofenk Kortom TOPPERS Cabaret 5heerlijk toneel fijn maar toch Lentelover o Het liefst alleen nog in musicals Voor de tv Typetje Geen tijd Naar toneel dave toeiw Zaterdag 8 januari 1966 L.I.-EXTRter ..Huib Rooymans-Jenny Arean" staat er op de deur van een wol ken hoog flatje aan d,e uiterste rand van Amsterdams randstad Sloter- vaart. We hadden deze vingerwij zing niet nodig. Ten eerste omdat haar markant schor stemgeluid door de telefoon duidelijk „Nico- laas Anslijnstraat 170, vier hoog had gezegd. Maar ook omdat wij het lachende gezicht met het blon de rattekopje dank zy de televisie uit vele duizenden zouden hebben herkend. Haar handdruk is bijna manne- lijk. „Misschien is er nog een spij ker vrij", zegt ze met een brede armzwaai naar de geimproviseerde kapstok in het gangetje. „Wilt u koffie?". Ze wacht nauwelijks ons antwoord af, maar vliegt de keuken in, ons overlatend aan de hoede van haar echtgenoot, de jonge acteur Huib Rooymans. We bewonderen even het verre uitzicht op Amsterdam, dat we kunnen ge nieten vanuit de kamer, waarin vele voorwerpen een voorliefde voor snuffelen op het Waterlooplein ver raden. Drie poezen dartelen om ons heen. Eén luistert naar de poëti sche naam van Lentelover. Ze rol- LDTOPTIENLDTOPTIENLDTOPTIEN Oh O Q 3 E E- Q 1 We can work It out (Beatles) 2 Yesterday (Paul McCartney) 3 This strange effect (Dave Berry) 4 Here It comes again (Fortunes) 5 Till the end of the day (Kinks) 6 I'm gonna take you there (Dave Berry) 7 Wasted words (Motions) 8 Get off of my cloud (Rolling Stones) 9 My generation (The Who) 10 Yesterday man (Chris Andrews) r* O -3 O M 3 t-1 -3 O Tl NSLLdOlCnNaildOiCnNHLLdOim DE ZAAK VOOR LE] UIT VOORRAAD LEVERBAAR DE ZAAK VOOR LEIDEN EN OMSTREKEN Muziek, en grammofoonplatenhandel HAARLEMMERSTRAAT 66 DOOR KOOS POST teksten met me door te nemen. De Jongeren kunnen altijd met nieu we nummers naar voren komen. Als het goed is, worden ze in het repertoire opgenomen. Maar ja. Je kunt aan een nummer misschien vyftig keer wat bijschaven, maar als Je het zo'n zeshonderd keer moet doen, zoals b.v. met Herexa men. dan zit het wel vaat en is het zonder meer routine" Jenny Arean (22) zou geen moment aarzelen, wanneer er in ons land een geregelde musicalproduktie bestond. Zij zou de toneelgroep ..Ensemble" vaarwel zeggen en onmiddel lijk toetreden tot een of andere musicalgezelschap. Ze heeft het vak bij Wim Kan goed onder de knie gekregen. ,,Een heerlijke tijd", zegt ze nu nog. Ze geniet van elk moment, dat zij bij .Ensemble" op het tonsal kan staan. ..Maar ik kan ook zingen", constateert ze nuchter zonder een zweem van opschepperij. En ze vindt, dat dit'talent nu onge bruikt blijft liggen. Wim Kan had een Jaar nodig om dat jubileumprogramma te schrij ven. In die tijd stond Jenny Arean in een espressobar of in de manege van het Amsterdamse Bos. „Mijn lessen gingen toch door en die moesten worden betaald Wanneer het precies was weet ze niet meer, maar het was ook in die tijd. dat Albert Mol het oog op haar liet vallen voor zijn televisieshows. Vier programmaatjes waren het waarin alle facetten van het thea terleven naar voren werden ge bracht. Jenny Arean zong met Jacco van Renesse duetjes uit mu sicals. De klap op de vuurpeil kwam in het laatste showtje, toen Jenny en Jacco een selectie brachten uit Annie get your gun". Het sloeg erg in. Er kwamen diverse brieven op en dat bracht de N.CE.V. op het idee om een hele musical op het scherm te brengen. Willy van Hemert kreeg er de opdracht voor. Hem werd een opname van de laat ste Albert Mol-show getoond. Al leen daarop schreef hij met Harry de Groot de musical „Er valt een ster". Het werd het begin van een (nog prille) traditie, dat de N.C.R.V. vrij geregeld musicals op de tele visie brengt, waarin meestal een plaatsje werd en wordt ingeruimd door Jenny Arean. al of niet naast Jacco van Renesse. lagen diverse aanbiedingen te wachten. Kennelijk hadden haar spelcapacltelten voor de televisie de leiders van enkele toneelgezel schappen kunnen overtuigen. Maar voor Jenny was de keus niet zo bijs ter moeilijk. In augustus 1964 was ze getrouwd met de acteur Huib Rooymans, die bij „Ensemble" werkte. Ze zagen elkaar maar heel weinig. Veel te weinig. Toen „En semble" zich bij de gegadigden voegde, was de beslissing spoedig een feit. En meteen al zaten ze in hetzelfde stuk: „Hooikoorts" van Noël Coward. Het werd de hemel op aarde voor de Jongelui. Samen uit, samen thuis. Een tot dan toe ongekende weelde. En voorlopig zai het nog wel zo blijven. Want ze gaan ook samenwerken in een vol gend stuk: „Koning Salomo en de schoenlapper" een musicaL telt. „Ik vindt het heus fijn bij het toneel. Het is weer wat anders. In „Er valt een ster" was ik een volksmeisje. Dat had succes en dus bleef ik het. De ene keer wat meer, de andere keer wat minder, maar je blijft een bepaald typetje. En dan kom je bij het toneel. Een rol in een stuk van Coward. Meteen heel wat anders". Ze vindt het er „wel fijn", maar „echt thuis" is ze er toch niet. „Als er in Nederland een echte markt voor musicals was. zo als bijvoorbeeld in Engeland, dan zou ik er zeker bij zijn. Ik kan toch zingen en dat gebruik ik niet bij het toneel". ting: Conny Stuart en André van den Heuvel. „Irma la douce" bij het Rotterdams Toneel liep als een gek Omdat het goed werd ge bracht. In de andere produkties waren soms wel enkele rollen sterk bemand, maar niet de gehele be zetting haalde niveau. Ze zijn ge- floot. omdat ze lelijk werden ge daan". zegt Jenny met vuur. Haar man voegt daar bedacht zamer noe enkele andere overwe gingen aan toe. - „Er zijn allerlei krachten aan het woelen, die het lichte vak in de toekomst wat gemakkelijker te accepteren zullen maken. U weet het: André van den Heuvel heeft Centrum verlaten om zich geheel aan de musical te wijden. Ina van Fa-assen gaat bij Wim Sonneveld werken. Langzamerhand wordt er zo iets opgebouwd. Dat moet ook wel. want er moeten toch personen worden gevonden, die bereid zijn de onderneming te financieren. In het buitenland met een geregelde produktie en een traditie achter zich kan men zich tussen lang lo pende produkties door wel een flop veroorloven. Het is evenmin pret tig. rnaar financieel is het geen dooasteek, wat het hier bij de in cidentele musicals in feite wel Is. Eén mislukking en men ligt min stens tien jaar achterop". len en hollen om ons heen als we ons rond de lage tafel hebben ge schaard. Jenny (zwart truitje met hoge col, lichte lange broek, blote voeten in open slippers) praat met de onbevangenheid van de jeugd en het nonchalante gemak van een routinier, die al menig interview achter de rug heeft. Ze behoeft geen zetje om op de praatstoel te komen. Ze vat vanzelf het verhaal op bij het begin. En dat is bij het jonge dochtertje van een zangeres, wier ouders ook in het vak hadden gezeten. De levensloop van dat jonge meisje Jenny was al bU voor baat uitgestippeld. Ze moest en zou artieste worden. Toen ze na de nij verheidsschool ln de ochtenduren in de huishouding ging werken, was dat alleen om 's middags de zang-, dans- en taallessen te kun nen betalen. Jenny wist wat ze wil de en toen Wim Kan een plaats vervangster zocht voor Margriet de Groot, die Eliza in „My fair lady" ging „doen", achtte de 17-Jarige zich rijp genoeg om een kansje te wagen. Met succes. „Ik mocht de liedjes van Mar griet overnemen. Het werd een heerlijke tijd, waarin ik veel heb kunnen leren. Als ze wat ln je zien, mag je steeds meer doen. Je kunt bU Wim Kan of Corrie Vonk altijd terecht voor raadgevingen. Ook buiten werktijd waren ze bereid Zo kon het gebeuren, dat Jenny na de laatste voorstelling van Kans Herexamen een jaar lang alleen te levisie deed. Daarna is ze nog te ruggekeerd naar Wim Kan. Een jaar werkte ze nog mee aan „Wat een land maar van de zomer heeft ze de stap gewaagd naar het grote toneel. Evenals Jacco van Renesse. die naar de Haagse Co- medie ging. Jenny kon kiezen. Er Jenny Arean en haar man niet minder is echter optimis tisch over de toekomst van de mu sical ln ons land. De recente flops kunnen daar niet aan afdoen. „Ze waren gewoon allemaal onderbezet. Kijk maar naar „My fair lady". Inderdaad een ijzer- sterk gegeven, maar toch ook een geweldige bezetting. Als er een slechte Higgins had gestaan was hij ook gekelderd. „Heerlijk duurt het langst" doet het ook goed. Waarom? Kijk naar de rol bezet- Eigenlijk behoort Huib Rooy mans zelf tot de acteurs van het grote toneel, die zich in de richting van de musical laten drijven. Niet alleen zit hij in „Koning Salomo en de schoenlapper" bij Ensemble, maar kortgeleden heeft hij ook een proef afgelegd bij Willy van He mert voor een rol in een tv-musi- cal. „Het ging wel", zegt Huib breed lachend. Hij laat zich in deze graag leiden door het advies van Willy, aan wie zijn vrouw zo veel vakkennis en bekendheid heeft te danken. In de naaste toekomst zal Wil ly van Hemert voor de N.C.R.V. nog een programmaatje rond Jenny regisseren. Wanneer het zal zijn, weet nog niemand. Het hangt van Jenny zelf af. En die heeft het dank zij de televisie thans zo druk, dat ze eigenlijk geen tijd heeft voor een eigen show op de televisie. Gina Lollobrigida zoals zij te zien zal zijn in „Les Sultans", een film die Jean Del annoy maakt naar het gelijknamige boek van Christine de Rivoyre, dat in Frankrijk een bestseller werd. De opnamen zijn deze week begonnen in de Parijse Epinay-studio's. j Jenny Arean (rechts) en Caroline Kaart in de musia Vadertje Langbeen", Is Dave Berry nu wel zo origineel Dave Berry werd in een paar maanden een begrip in Nederland. We durven zelfs spreken van een „Dave Ber- ry-rage". Dat is een malle zaak. Dave Berry is namelijk een zanger, die in zyn ge boorteland (dat is voor de nog niet ingewijden Enge land) nauwelijks bekendheid geniet. Goed. hij maakt één uitschieter: This Strange Ef fect en hij belandde daarmee in de hoogste regionen van de Engelse hitlijsten, maar sindsdien heeft hij het af la ten weten. Heel slim heeft Dave zich toen volledig toe gelegd op zijn Nederlandse fans. Het begon met het Grand Gala du Disque, waar hij een Edison ontving en bo vendien de naam kreeg een eigen stijl, een eigen geluid en „persoonlijkheid" te heb ben. Die eigenschappen wor den dan ook voortdurend door zijn platenmaatschappij op de voorgrond gebracht en met succes: Nederlandse tie ners kopen nog steeds grif zijn zwarte schijven en alle zichzelfrespecterende tiener bladen en tienerradio- en tv- programma's moesten Dave Berry hebben. Dat is natuur lijk heel mooi voor Dave Ber ry. maar kon hij nu maar werkelijk wat. Zyn stem laten we buiten beschouwing dat kan iedereen zelf beoordelen. Maar tegen zijn zogeheten „eigen stijl" hebben we wel wat bezwaar. Als zo'n eigen stijl namelijk gevormd moet worden door vijf of zes zorg vuldig voor de spiegel inge studeerde gebaren en daar blijft het bij is dat geen knip voor de neus waard. Dave zei eens: „Ik wil origi neel zijn". Origineel zijn in de tienerwereki houdt wel iets anders in dan alleen maar bewegingen maken, die ande re zangers niet maken by hun nummers. Uit het maandorgaan van de CJV „Rehoboth biykt, dat de eerste bespre kingen over een vorm van sa menwerking tussen het be stuur van „In den Moriaen" en „Rehoboth" achter de rug zyn. Dat is goed nieuws. We hebben altijd al de indruk ge had dat deze beide Leidse Jeugdorganisaties langs el kaar heenwerkten. „De Ruif", J an vossen- steeg 57, Leiden is sedert eni ge tyd op vrydag, zaterdag en zondag herschapen in een café-chantant. Na een wat aarzelend begin schynt dit voor Leiden nieuwe idee aar dig te gaan draaien. Dit weekeinde wordt er onder de titel „Lie-laa-leie" een nieuw jaarsprogramma opgevoerd. Aanvang omstreeks half ne gen. Zondag 9 januari, acitja< uur 's avonds, jaarvergafc ring CJV ..Rehoboth", ü.is penburg 10, Leiden. en „Tony and his Big Boy^11 ls een beatgroep uit AlpbPe] aan den Ryn. die st«#ok meer bekendheid krygt. avond treedt de bond op hotel „Neuf" in Boskoop. ter: De Rolling Stones 1 men naar Nederland. Ze fc den waarschijnlijk op maart op. Waar is nog rf1 bekend. lie iet De Leidse „Folk Beat 14" begint F nieuwe jaar met een laf., van Michiel de Ruyter 0§j£jl de avant-garde. Daarna een jam-session. Dat lemaal vanavond gebeurenj de kantine van het spoi Roomburg, ingang i :eei :en ofsc klei straat. In Leiden gaat een J«itz gerenhulpdienst van sttfooi Huize Zonnewende (meisjten en Huize Vogelenzang (joleer gens) maken graag een hi°P dag ln het weekeinde gebnke van de diensten van LeH1*161 jongelui. 11161 art' Jeugdcentrum „In iBW£ Moriaen" ontvangt vanavozen een man. die de laai VOq maanden heel bekend wego- dr. W. Buikhuisen. Enige ifcle geleden promoveerde hij nei een proefschift „Achtergfl bes den van nozemgedrag" gla daarover zal dr. Buikhuile vanavond praten. Hy was gel man, die de term „provo" en Nederland introduceerde., ora Sldp Voo^t heeft i boekje geschreven. „Sjot heet het en het staat vol s me interviews met tienersten zel Die sterren zyn weinig ad tm eel. op oubollige wyze I Sjn schreven en by sommige ter views kryg je de indr dat Sk'p zyn „slachtotft wc nooit sproken heeft. en pii iv i di

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1966 | | pagina 10