BRANDT
PARIJS?"
NOG 11 DAGEN
18
MC
20
21
22
23
24
28
27
28
29
30
31
Kodak
tegisseur René Clement nam geen halve maatregelen
9
a Nero kreeg
ook Hitier
geen kans
B-WONINGEN
ALLEEN VOOR
Geen regent in
RHODESIË
DOORSTROMING
Kies een Kodak cadeau
van zon
Pionier
in baan
Filmers
stuurden
verkeer
in de war
LEIDSCH DAGBLAD VRIJDAG 17 DECEMBER 1965 ACHTSTE BLAD
(Advertentie)
UW
TV, RADIO OF GRAMMOFOON y "f O0/ GOEDKOPER!
èn kans op f WOO-'Per dag]
VEDETTE
Clement vertelt: „We zijn eigenlijk
ziek van vermoeidheid. Ik hoop zo'n
karwei nooit meer mee te maken".
Dan tintelen zijn ogen en vertrekt
zijn mond en hij vervolgt: „Maar
het is geweldig. Het is iets enorms.
Ik ben er trots op de bevrijding op
nieuw te kunnen doen. Iets onverge
telijks. Ik was het vergeten, maar
ik heb het opnieuw beleefd. Ik was
I toen zelf in Parijs. Het was een uit
zonderlijke tijd. We ontwaakten uit
•fa De Rue Rivoli werd in de
murt van Versailles nagebouwd
oor de reconstructie van ge
vechtshandelingen, zoals die
ond het Duitse hoofdkwartier
hebben plaats gehad
(van onze parlementaire redactie)
Do Tweede Kamer heeft vanmid
dag minister Bogaers (Volkshuls-
vesting) opgedragen de 15.000 kwa-
liteiteswoningen, die hij in de wo
ningsector wil bouwen, in de eerste
plaats 'n bestemming te geven in het
kader van de doorstroming De Kamer
aanvaardde by zitten en opstaan
een motie van de antirevolutionaire
afgevaardigde mr. Aantjes, waarin
de regering wordt uitgenodigd de wo
ningen behoudens hoge uitzondering
toe te wijzen aan huurders die een
goedkopere a-woning vrijmaken. Mi
nister Bogaers had gisteren al toe
gezegd, dat hij de gemeentebesturen
per circulaire zal vragen de huizen
voor tenminste 75 procent in te zet
ten ter bevordering van de doorstro
ming.
In de motie is voorts de voor
waarde gesteld, dat de b-woningen
moeten worden gebouwd onder ge
lijke voorwaarden als de woningen
in de premie-a-sec tor, zodat de hu
ren van beide typen huizen gelijk
uitkomen. De Kamer verwierp met
80 tegen 26 stemmen de motie van
dr. Witteveen, waarin de bouw van
de b-woningen ongewenst werd ver
klaard. Hoewel de motie door min
ster Bogaers als onaanvaardbaar
van de hand was gewezen, stemden
toch twee anti-revolutionairen voor,
namelijk de heren Schakel en Meu-
link. De V.V.D. zag zich voorts ge
steund door de CHU, de SGP en
en de boerenpartij.
De motie van de anti-revolutionair
Aantjes, waarin werd gevraagd het
aantal b-woningen beperkt te hou
den tot 10.000 en dan nog alleen bij
wijze van experiment, werd vóór de
stemming weer ingetrokken. Alvorens
de begroting van volkshuisvesting en
ruimtelijke ordening werd aangeno
men, wees de Kamer nog enige
amendementen van de hand, die wa
ren ingediend door dr. Witteveen.
Zijn amendement waarin werd ge
vraagd het budget van de Rijksge
bouwendienst met 35 miljoen te be
snoeien, kreeg alleen de steun van de
staatkundig gereformeerden en de
boeren.
De Rhodesische regering ziet er
„uit eerbied voor Koningin Elizabeth
en de leden van de Britse konin-
lijke lamilie" van af een regent voor
Rhodosië te benoemen, zo is in Sa
lisbury per communiqué door de
regering-Smith bekendgemaakt. Eni
ge tijd geleden was bekendgemaakt
dat een regent zou worden aangewe
zen, nadat Koningin Elizabeth had
geweigerd Clifford Dupont tot gou
verneur-generaal te benoemen in
plaats van Sir Humphrey Gibbs.
Dupont wordt nu aangeduid als
..regeringsadministrateur", „De Brit
se regering heeft op een schanda-
I lige manier de naam van de konin-
j gin in het conflict tussen Rhcdesië
en Brittannië gemengd. De Rhode
sische regering wenst dit voorbeeld
niet te volgen en wil vermijden, dat
de naam van de koningin zou wor
den betrokken bij de onaange
naamheden die de regering-Wilson
ongetwijfeld zou veroorzaken wan
neer er in Rhodesië een regent zou
worden benoemd", aldus het com
muniqué.
Verrassend nieuw: super elastisch
in lengte en breedte. Wat een
kous! Zo'n verrukkelijk weefsel
heeft U nog nooit gevoeld. Het
been wordt zacht en soepel om
helsd. De nylon voegt zich naar
iedere beweging van de huid. De
hele kous zit mooier en gladder.
3 Sterren nylons f. 2.95 en f 1.95.
Vissterfte niet gevolg
van seismische proeven
voor een welkome verrassing!
GERT FRÖBE
i de Duitse commandant Von
Choltitz.
ten Hitier zijn duizendjarig
ijk zeer voortijdig zag af
brokkelen en hij tussen waan
zin en driftbuien door moet
hebben beseft, dat voor hem
geen glorie was weggelegd als
de stichter daarvan, zal hij
waarschijnlijk aan Nero heb-
l'ben gedacht, die voornamelijk
de geschiedenis is ingegaan,
omdat hij bij wijze van kleurig
kijkspel Rome in brand liet
iiteken.
dolle schilder uit Berlijn
beeft toen het oog op Parijs
laten vallen. Generaal Von
Choltitz, die hij veronderstelde
één van zijn ongenaakbaarste
yazallen te zijn, kreeg de op
dracht de Franse hoofdstad
geheel op te blazen bij het na
deren van de geallieerde le
gers.
Ortskommandant bleek op
het laatste moment wijzer. Op
de vraag van de Führer
„Brennt Paris?" moesten zijn
ondergeschikten het antwoord
schuldig blijven.
qjs brandde niet, ontkwam
tan een ramp zonder weerga
werd een heldhaftige
Erijd, waarin de verzetsbewe-
een groot aandeel nam.
Ia spannende dagen kwam de
erademing met een triomfale
intocht van De Gaulle.
3na alle films, die zich baseren
op historische feiten, vermel
den zaken, die zijn gebeurd.
Brandt Parijs?" handelt over
iets, dat niet is gebeurd. Hoe
spannend ook dó,t kan zijn,
hoopt René Clement met zijn
fllm (in zwartwit en pana-
rision) aan te tonen.
Van de Amerikaanse raket
basis Kaap Kennedy is gisteren
een klein ruimtelaboratorium
gelanceerd voor het verzamelen
van gegevens omtrent de zon.
De 15.75 kg wegende Pionier
werd in een baan gebracht die
ligt tussen de banen die de aar
de en de planeet Venus om de
zon beschrijven. Terwijl de aar
de en Venus op resp. 150 mil
joen km en 113 miljoen km om
de zon draaien, kwam de Pionier
in een eliptische baan die op
omstreeks 124 miljoen km van de
zon is gelegen. De omwente
lingstij d van het trommelvormige
laboratorium is 310 dagen.
De Pionier bevat niet minder dan
56.000 onderdelen, of ongeveer 40.000
meer dan de raket Titan-II die de
ruimtecabines van het type-Gemini
in een baan om de aarde brengt.
Met behulp van de vele instrumen
ten wil men oa. waarnemingen doen
betreffende de atomaire en sub-ato
maire deeltjes in de ruimte
De thans gelanceerde Pionier is de
zesde van dit type en de eerste van
een reeks van vier, waarmee men in
de komende jaren een gordel van on
geveer veertig miljoen km breed
rondom de zon wil verkennen. De
lancering was een dag uitgesteld in
verband met de lancering van de Ge-
mini VI.
Ga eens kijken bij uw fotohandelaar 1
(Van onze speciale verslaggever)
Voor de staf. die met mier en vlijt
werkt en vooral in de zomer het bed
nauwelijks gezien heeft, lijkt de eers
te draaidag 19 juli al meer dan een
jaar verwijderd van vandaag. Men is
duidelijk begeesterd door het onder
werp.
Minister Biesheuvel (Landbouw en
Visserij) ontkent, dat door seismi
sche proeven in de Noordzee op 4,5,6
en 7 november veel vis is gestorven.
HU deelt dit, mede namens zijn
ambtgenoot Den Uyl (Economische
Zaken) mee in antwoord op schrifte
lijke vragen van het Tweede Kamer
lid Vermooten (Pv.d.A).
Op het strand zijn ook geen grote
hoeveelheden aangespoelde vis ge
vonden, zo zegt hij. De bewindslie
den achten geen verdere maatrege
len nodig, daar huns inziens de be
staande voorschriften die onder meer
betrekking hebben op de afstand tot
vissersvaatuigen, 'n verbod ladingen
te doen exploderen bij visscholen, op
de zwaarte der ladingen en op de
explosie-diepte, zijn nagekomen.
Een visserij deskundige heeft de
proeven meegemaakt, en toegezien op
de naleving der voorschriften, zo
deelt minister Biesheuvel verder nog
mee.
Kodak Inslamatic Camera's (gemak
kelijk te laden, niets in te stellen),
vanat f 31,- tot 295,-.
Ook films zijn leuke cadeausKodak
films voor zwart/wit foto's, kleuren
foto's en kleurendia's.
De toeristen hebben deze zomer in Parijs hun ogen uitgewreven. Zijn
wij nu gek of zijn de Fransen het? In de kranten heeft het gestaan en met
eigen ogen was het de laatste jaren ook al te zien. Minister Malraux liet
zijn stad schoon krabben, nadat tientallen jaren auto's en motoren hun
groezelige dampen hadden uitgebraakt en daarmee beroemde gebouwen als
Opera en Louvre tot smoezelige kolossen hadden gedegradeerd. Kreeg
men daar spijt van? Lelieblanke gevels werden deze zomer opnieuw grijs
gemaakt.
m
De oplossing was eenvoudiger dan
het leek. De Amerikaanse filmmaat
schappij Paramount had het plan
opgevat het boek van de beide jour
nalisten Larry Colling en Dominique
Lapierre „Brandt Parüs?" te ver
filmen en men zocht daarvoor de
schepper van een reeks beroemde
films als „La bataille du rail", „Ger-
vaise" en „Monsieur Ripois". René
Clement is een nauwgezette Frans
man, die niet van half werk houdt.
Het zou dus een begroteiyke pro-
duktie worden (zes miljoen dollar),
die zich met een vergelijkbare film
als „De langste dag" zou kunnen me
ten.
Allereerste voorwaarde was, dat
Clement in het voetspoor zou treden
van de beide auteurs, die drie jaar
werkten aan de reconstructie van
een twintig jaar oud verleden, om
zijn relaas zo authentiek mogelijk te
geven. Daar behoorden de grijze ge
vels van de lichtstad van 1944 bij
en dus werden verscheidene eer
biedwaardige gebouwen weer smoe
zelig gemaakt. Om alles toch voor
al maar echt te laten schynen. Eni
ge bekende Franse scenarioschrijvers
werden aan het werk gezet. Maar
hun uittreksel van het boek, dat op
een kaleidoscopische manier de be
vrijding van Parijs laat zien in grote
en kleine gebeurtenissen zou een
film opleveren, die het geduld van de
bioscooptoeschouwer vele uren lang
op de proef zou stellen. Een nieuwe
ploeg bewerkte en schrapte met bloe
dend hart een reeks gebeurtenissen
Niettegenstaande dat bleven er toch
nog een honderdzeventig plaatsen
over waar dit grandioze schouwspel
zich zou moeten ontrollen. Wie nu
denkt, dat de filmers wel die plaat
sen zouden hebben uitverkoren, waar
de verworvenheden van de laatste ja
ren ontzichtbaar zouden blijven ver
gist zich deerlijk. Nauwkeurig werd
alles verwijderd, dat erop zou kun
nen duiden dat de film in 1965 is
gemaakt.
VERKEER
Talloos zijn de problemen geweest,
die waren op te lossen. „Als De Gaul-
■jï Filmregisseur René Cle
ment achter de camera.
Kodak foto-uitrusting in speciale
geschenkverpakking (gratis)
met Instamatic 100 Camera
f 67.80.
met Instamatic 220 Camera
t 101,25.
een nachtmerrie. Ik ben blij, dat voor
het nageslacht te kunnen vastleg
gen. Parijs is een prachtige stad.
Het wordt dan ook de grote vedette
van de film".
KAMELEON
Er is welhaast geen regisseur aan
te wijzen, die zich met zoveel succes
heeft gewaagd in alle genres. Na een
veelgenoemde verzetsfilm „La batail
le du rail", regisseerde hij subtiel
een spel van kinderen in „Jeux in
ter dits", een indringende karakter
schets van een Don Juan in „Mon-
jsieur Ripois", een overtuigende tijd-
i schildering naar Zola in „Gervaise",
j een kleurenfilm „Barrage contre le
Pacifique", die technieken gebruikte
waarop de nouvelle vague zich la-
ter zou beroemen, met „Plein soleil"
een thriller waar Hitchcock trots op
zou zijn, een dolle Italiaanse kome
die en nog wat werkstukken. Waar
om dit kameleon-achtige verschie
ten? „We leven maar kort. Ik wil
niet tweemaal hetzelfde doen. Ik ben
geen ambtenaar. Overal probeer ik
tot het wezen door te stoten, het ka
rakter te vinden. In „Brandt Pa
rijs?" wil ik de stad in het hart
treffen.
le zelf niet achter dit project zou
hebben gestaan zou het onbegonnen
werk zijn geweest" verklaarde een
Paramount-official.
Hebt u wel eens twee Parijse taxi
chauffeurs ruzie zien maken over
voorrang? Goed, dan kunt u zich
voorstellen, welk tumult het veroor
zaakt om bijvoorbeeld de Champs-
Elysees schoon te vegen voor wat
filmopnamen. Want in 1944 reden
daar immers alleen maar wat ha
veloze fietsers en wat plompe Duit
se legerauto's.
Er moest ook omzichtig worden
gemanoeuvreerd in politieke zaken.
Communisten zowel als Gaullisten
eisen een ruim deel van de bevrij
ding op en met een draaiboek, dat
één van de beide partyen niet wel
gevallig is kan men vooral tegen de
verkiezingen maar beter niet aanko
men.
In juli was alles voor elkaar. Een
grootscheepse organisatie, die een
beroep zou doen op een ellelange
lyst van internationaal bekende ve
dettes zowel als van duizenden fi
guranten, begon te draaien.
VAKANTIE
Eerst de Parijse buitenopna
men. In de zomermaanden als alle
Farijzenaars weg waren naar het
zuiden. Een goed idee. „Maar ze
zijn gebleven, les cochons" Clement
zegt het met het pijnlijke grimas van
iemand, die het slachtoffer is ge
worden van een te drieste grap. Ge
lukkig heeft de politie hem met
Ir De Champs-Elysees werd
enkele malen geheel ontruimd
voor de opnamen van
..Brandt Parijs?''
kittige witte batons voorbeeldig uit
de nood geholpen. De regisseur, die
tevoren nooit meer gewend was dan
een paar metertjes vrijgemaakt te
zien in overvol Parijs voor zijn op
namen zag nu plotseling grote ruim
ten voor zich geschapen. De auto's
op de onafzienbare Place de la Con
corde werden weggejaagd als grote
kudden buffels in de prairie. Ja, zelfs
de diplomaten, die in de aangrenzen-
den Rue St. Honoré hun statige auto's
voor de deur hadden staan, moesten
toezien hoe hun troetelkinderen
werden weggesleept. Of liever ge
zegd, zij zagen dat niet omdat zij
op dat moment de baden gebruikten
in Deauville.
DANKBAAR
Een paar uur geen benzinedamp,
geen motorgeronk. Is het te verwon
deren, dat sommige Parij zenaars
Clement bewogen de hand kwamen
drukken en vroegen: „Geef ons dit
Parijs weer terug?"
De spelleider heeft er vaak erg
vroeg voor moeten opstaan deze zo
mer. want een groot deel van de
opnamen moest kort na de ochtend
gloren worden gedraaid. Het verkeer
kan in een wereldstad niet straffe
loos lange tijd worden stil gezet.
Door „Brandt Parijs? is het toch al
meer ontwricht geraakt dan velen
hef was.
Deze regisseur van een midden
generatie maakte geen ophef over
zUn vondsten. „De nouvelle vague
praat erover, houdt zich bezig met
publiciteit. Ik doe. C'est ca". Cle
ment onthult zijn zinnen als een
snaakse goochelaar. Zijn bril rust
eeuwig op zyn fraaie grijze haren.
Clement wil er niet door kijken. Hy
wrijft zich in de ogen en zegt pein
zend: „Paris, c'est une merveille. Von
Choltitz was ook een Parijzenaar!"
Enfin, die eer moet de man dan maar
hebben, die zijn hand niet naar het
dynamiet heeft willen uitstrekken,
omdat hij vond dat Hitier gek was
en Parijs zo mooi.
DECORS
Had het ooit weer herbouwd kun
nen worden? Waarschijnlijk toch wel
als men ziet hoe vaardig Franse han
den in Versailles een bedrieglijk ech
te Rue Rivoli hebben nagebouwd, die
de befaamde straat langs de Tuile-
riën in authenticiteit bijna voorbij
streeft. Het Duitse hoofdkwartier was
er in de oorlogsjaren gevestigd en
voor de uitgebreide opnamen moest
dit tonnen verslindende decor van de
galerij, een paar honderd meter as
faltstraat, de hekken van hpt park,
maar ook de interieurs van hotel en
winkels worden nagebouwd. Daar
achter een heel stadje met bioscoop,
een metro-ingang (niet van echt te
onderscheiden) en talloze winkels.
Wees ervan verzekerd, Clement
neemt geen halve maatregelen om
de bevrijding van Parijs nog eens in
volle luister te laten zien.