Het is een humaan karwei a Inbrekers hakten zich weg naar juwelierszaak PUUR OECUMENISCH Oppassen dat heil niet in onheil ontaardt Toon weer op t.v. LEIDSCH DAGBLAD VRIJDAG 10 DECEMBER 1965 DERDE BLAD L.D. OVER RADIO EN T.V. L.D. OVER RADIO EN T.V. L.D. OVER RADIO EN T.V. (Van onze r.tv.-medewerkster Er staat een man op het toneel tussen de piano met zijn bespeler en de schaarse rekwisieten in. Hij pakt iets uit zijn zak, steekt dat in zijn mond, slikt, loopt naar voren en zegt: ,,Da's de pil. Ik zeg maar zo, als man alleen zul je er zeker niets van krijgen". De zaal schiet hard in de lach, onder het gehoor zitten nonnen en man nelijke geestelijken. Die man op het toneel is cabere- tier Fons Jansen, die met zijn eerste cabaretprogramma „De lachende kerk" het hele land heeft afgereisd en straks op 1 januari in 's-Her- togenbosch zijn tweede programma 'ten doop houdt. Was het eerste meer gericht op roomsen onder elkaar, zo als hij het zelf zegt, het tweede is puur oecumenisch: zowel de protes tanten als de rooms-katholieken ko men erin aan bod. Een soort roomse Wim Kan noemt Imen Fons Jansen wel eens. Zy die dat zeggen hebben ongeiyk: Fons Jansen is onvergelijkbaar met wie dan ook, hU Is een soort apart. pruimt. Ik ben geen satiricus, ik trap niet expres tegen al het heili ge. Ik tracht met mijn humor slechts in het drukkende van de religie ver lichting te brengen. Het is gewoon een humaan karwei. Myn thema is wel religieus, maar mijn cabaret is natuurlijk geen apostolaat. Ik zeg slechts: laten we oppassen dat het heil niet in onheil ontaard". Zeggen is overigens minder riskant dan schrijven, vindt Fons Jansen. „Ik. zeg hier veel meer dan ik in G-3 ooit heb kwijtgekund. Iets dat j ik op schrift gesteld is, lijkt meteen i zc imponerend. Cabaret is veel meer drie-dimensionaal. Bovendien kan ik veel laten zeggen: ik voer byvoor- beeld een dominee en een pastoor i als poppenkast-poppen ten tonele 'en een pop kan alles zeggen". „In hoe meer zielen" komt de ernst veel meer aan bod dan in de Lachende Kerk" het geval is ge weest. „Ik behandel het aspect dat bet drukkende van de relegie geen blijde boodschap meer is: ik heb i medelijden met de slachtoffers van 1 bet christedom. Er is ook een vleug- je heimwee naar vroeger, hier en daar klinkt een protest, en dat alles wordt afgewisseld met satire, kolder en het jezelf en je cabaret te re- lativeren.Ik heb het natuurlijk ook over de verhouding protestanten en katholieken, met als grondtoon de overdrijving van het wachten op de theologen. Veertig jaar is deze in het dage lijks leven ernstig uitziende man met zijn dunnen lippen, kritische blik en vrij onopvallend postuur. Hij is geboren in Bussum, ging in Amster dam naar de H.B.S., wilde daarna de toneelschool, maar dat werd thuis niet getolereerd. Het uitbreken van de oorlog maakte trouwens een eind aan deze illusie. Na de oorlog kwam hij in militaire dienst, ver zorgde daar hoofdzakelijk strijd krachtenprogramma's, was twee ja ren in Indonesië en kwam daarna als nieuwslezer terecht bij het A.NP. Zes jaar lang is hij daarna gespreks leider geweest in het militair vor mingscentrum Waalheuvel. Daarna was hij nog twee jaar omroeper bij de Wereldomroep. Er tussendoor dat is tenslotte de theologische ba siskennis van zijn cabaret geworden is hij 17 jaar lang redactiesec retaresse geweest van het progressie ve rooms-katholieke jongerentijd schrift G-3. Idealistisch „We waren vooral kort na de oor log heel idealistisch, maar allengs begon het werk in dit blad zich hoe langer hoe meer te verdiepen. Ons blad vertaalde als het ware wat de theologie aan nieuws bood. Vooral in de beginjaren was dit zo nood zakelijk, wegens de trage doorstro ming van de theologie naar het plubliek. Door het concilie is hier in veel verbeterd. Ook mijn tijd aan het vormingscentrum is nu nog steeds een ruggesteun voor mij. Niet dat je nu direct uit dergelij ke gesprekken stof haalt voor een cabaret, maar je moet er zoveel om heen weten. Vóór je grapjes maakt, moet je eerst de ernst doorhebben, anders maak je fouten. Het spelen in de amateur-toneel groep van de Wereldomroep („ineens kwam die oude toneelliefde weer bo ven") en daarna een lezing over de humor in de kerk (die overigens in het water viel», waren er de oorza ken van dat Fons Jansen op het idee kwam alle humor over dit on derwerp die hij in de loop van nog geen drie jaren had verzameld, aan- :en te smeden tot een echt cabaret programma. Het begin in 1962 was aarzelend. Er werd gespeeld op bruiloften, partijen', priesterfeesten en Adelbertfeesten. De humor over een onderwerp als relegie en kerk was, zo ondervond Fons Jansen, iets nieuws, en de mensen reageerden enthousiast. Allengs echter werden de cirkels wijder, en tot slot belande lijj in de beroepssfeer. „Ik ben eerst heel voorzichtig begonnen, daarna werd ik iets moediger. Het concilie, dat dwars door mijn lachende kerk- periode is heengegaan, heeft ook hier enorm relativerend gewerkt. Ik heb geleerd dat ik veel kan zeggen, mits A dt „pil" goed verpak. Naarmate je dit medium beter in de vingers krügt, lukt je dat ook steeds beter". Ten tyde van „De lachende kerk" heeft Fons Jansen van protestantse zi»de nogal eens de verzuchting ho ren slaken: „Dat zou bij ons ook moeten kunnen". Fons Jansen, of schoon zelf katholiek, heeft nu in die behoefte voorzien met zijn nieuwe programma dat heet „Hoe meer zie len". Verlichting „Je moet", zegt hij „wel goed we ten wat de protestant wel en niet VERLOVINGSRINGEN DESIREE - CONSTANT - ANJER klassieke en moderne modellen. Op het graveren kunt wachten j zonder prijsverhoging. Levenslange schriftelijke garantie, j 1 F. W. FLESSEN I NEDERLAND 1 KRO: 8.50 uur Nieuws in het kort. NTS Klaas Vaak, voor de kleuters TV-dansant Olifanten, natuurfilm NTS-journaal Brandpunt, actualiteiten Grote broer is bijna dood. documentaire Bonanza, tv-film Concilie-journaal NTS-journaal. NEDERLAND 2 AVRO: Nieuws in het kort, NTS Danny Kaye show Kijk, gevarieerd programm Dr. Ben Casey, tv-film NTS-journaal Sluiting. Protest Er is slechts één waarheid, maar de formulering is nog verschillend, en daar maak ik bezwaar tegen. Ik laat ook een woord van protest horen tegen het oecumenisch liefdoen, zo in de trant van „wat erg dat we die beelden van jullie kapot hebben ge gooid, dat hadden wij nooit moeten doen". Ik sputter ook tegen de ver deeldheid in de christelijke kerk: tweeduizend jaar bestaat die, tweeduizend verschillende kerken zijn er Inmiddels gesticht, en nu moet alles ineens op een holletje weer ?én worden. Ik geef echter geen uitge sproken eigen mening, ik signaleer slechts, en jongleer met de tegende len. Het hebben van een mening over al dit soort, onderwerpen laat ik lie- aan anderen over". Toon Hermans komt weer op de televisie. Op 28 december zullen Toons meeslepende en kolderieke conférences te zien en te horen zijn in een gecombineerde radio- en tele visie uitzending van de AVRO. In tegenstelling tot de vorige t.v.- uitzending (in februari van dit jaar, toen deze show bestond uit opnamen die op 5 februari waren gemaakt) zullen nu opnamen worden uitgezon den van de show van 30 januari 1964. De kykers en luisteraars kunnen thans kennismaken met enige andere liedjes en conférences, zoals „Golden Johnny", „Op de pier", „Ik houd van dich" en „Rugnummer 42", die bij de vorige montage uitvielen. De AVRO heeft tot deze tweede uitzending besloten, wegens het over weldigende succes van de eerste uit zending. In februari kreeg Toons show, ondanks de carnavalsfeesten in het zuiden, een kijkdichtheid van 95,5 procent, wat tot nu toe nooit in Nederland is overtroffen. Cineramatheater Het Bellevue-cineramatheater in Amsterdam is gisteren geopend met een galavoorstelling, waarbij exclu sief als voorfilm de eerste onder regie van de Nederlander John Fernhout gemaakte cineramafilm „Fortress of peace" werd vertoond. Deze „Vesting van vrede" is Zwitserland. De hoofd schotel van de première-avond was de film „Hallelujah trail", die nog vele dagen zal draaien. UIT HET RADIOPROGRAMMA: HILVERSUM 1: 8.05 uur Hoorspel Don Giovanni, opera HILVERSUM 7.30 ui en gióteren „Eindsprint" inplaats van BranilkaM gekraakt ls ln Rottercte machinefabriek. De inbrekers hebben met behulp brandkast geforceerd len. In het dtaectb Elles Berger zei het de VARA wilde „Als zwarten bestonden, worden uitgevonden" ny Speight eerst nog i beschouwen t een aantal punten die door som migen onzer misverstaan zouden kunnen worden. Een verrassing was dat wel. zelfs vóór Ton Lutz, die had meegespeeld en gespannen voor zijn toestel zet te wachten op het resultaat toen Elles meldde dat „Eind sprint" („The Photo Finish) van Ustinow zou worden ver toond i.p.v. het gemelde stuk. Wat was er nu precies aan de hand? Al legpuzzelend geloof ik tot deze reconstructie te mogen besluiten. „De minnaar" van Pinter heeft de VARA een maand of wat geleden nogal veel boze reacties opgeleverd. De heer Rengeling, „moeder-over ste" van de VARA en belast met de bediening van de handrem, heeft het stuk van Speight be keken, geoordeeld dat het (wei felend) wat hem betreft wel op het scherm kon, maar dat je in „dubieuze zaken" nooit voor zichtig genoeg kan zijn en dat het daarom veiliger was als de beeldband eerst nog eens even afgedraaid werd voor mensen die verstand van zulke zaken hebben: dr. Trimbos, stel ik mij zo voor, dr. Zeldenrust-Noorda- nus, dr. Buskes. mgr. Bekkers, Meijer Sluyzer niet te vergeten, en Godfried Bomans. Of perso nen van gelijk gezag In de haast werd vergeten regisseur John van de Rest van het uit stel op de hoogte te brengen, dus deze was heel verbaasd het te horen toen hij kwam monte ren (hy was zelfs een beetje boos, heeft zijn mandaat gesteld e.d„ maar dat wordt vast wel weer gesust) en Ustinow werd van de plank gehaald. Binnen twee maanden komt dit stuk alsnog op het scherm, als de VARA eerst maar bewe zen heeft haar programma's wel degelijk te toetsen op aanvaard baarheid e.d. Ondertussen mag niet vergo ten worden dat „Eindsprint" van acteur-toneelschrijver-dui velskunstenaar Peter Ustinow. die in Londen zelf in „Eind sprint" de regie heeft gevoerd en de hoofdrol heeft gespeeld zeker geen briljant stuk is om dat het van begin tot eind om één iPirandelleske) „truck heendraait, maar dat het wol een heel bezienswaardig stuk is dat de acteurs volop gelegenheid biedt te spelen. Vooral Bob de Lange maakte daar een dank baar gebruik van. Na hem mogen Pim Dikkers en Carl van der Plas genoemd worden, de overigen in mindere mate. „Attentie voor sport" was uit stekend, gewijd aan het zuur stofgebrek in Mexico City, en de gevolgen daarvan voor de komende Olympische Spelen. iiniiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiifliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiijiiiiiiiuttiiniiiiiiiiui Zware eisen voor zware „kraak" over te gaan tot subsidiering I het godsdienstonderwijs op bijzonders I scholen. Tegen stemden de K.V.P- fractte; en twee leden van de A R P. 1 Gelijktijdig werd zonder hoofdelijke stemming een voorstel aangenomen j om de subsidie voor het godsdienst onderwijs aan de openbare scholen te verhogen en het vormingsonderwijs op humanistische «grondslag ln deze regeling te betrekken. Tegen drie verdachten in de zaak- Sicbel, de geruchtmakende inbraak in een juwelierswinkel in het cen trum van Rotterdam, heeft de offi cier ian Justitie by de rechtbank in Rotterdam, mr. J. D. de Jong, zware vrijheidsstraffen geëist. Wegens medeplegen van diefstal met braak eiste de officier 6 jaar gevangenisstraf met aftrek tegen de 46-jarige hoofdverdachte, 5 jaar gevangenisstraf met aftrek tegen een 26 jarige koopman en 3 jaar gevan genisstraf met aftrek tegen 'n 24-ja rige loswerkman, allen uit Rotter dam. Alle drie bekenden voor de recht bank een aandeel te hebben gehad in de inbraak bü Siebel, die plaats had in de nacht van 1 op 2 mei van dit jaar en waarby voor een bedrag van rond 150.000 gulden aan siera den werd buitgemaakt. Tot op heden heeft de politie slechts de helft van de buit kunnen achterhalen. Belangstelling Het proces tegen de drie daders van de geruchtmakende kraak trok buitengewoon veel belangstelling. De publieke tribune was stampvol en in de zaal zaten vele politiefunctiona rissen. die destyds de zaak hebben opgelost. Aan feitenmateriaal lever de het proces weinig of niets op. Die feiten stonden al lang vast en ze wor den in elk geval ook nu weer grif be kend. Toch leeft er nog duidelyk be wondering in de zaal als het drietal nog eens uit de doeken doet hoe de inbraak, die aan gouden horloges, ringen en andere sieraden ongeveer anderhalve ton oplevert, is voorbereid en in de nacht van 1 op 2 mei uitge voerd Het drietal bereikte namelijk het- juwelierspand aan de Coolsingel via liet op dat moment leegstaande beurscafé. Met zware inbrekerswerk tuigen hakten de drie mannen in twee avonden een mangat in de scheidingsmuur tussen het café en het aangrenzende pand van Siebel. Dat niemand van de voorbygangers iets verdachts heeft opgemerkt van heu doen en laten van het drietal is oegrijpelyk. als men weet dat de inbreker? hun activiteiten verrich ten in een telefooncel. Verrader Het was dus niet vanwege die vaststaande en door de verdachten erkende feiten, -dat de zaak tegen het drietal een ongewoon sterke emo tionele geladenheid kende. De oud ste verdachten zorgden voor het no dige riuncer en onrust op de publieke tribune, toen zy probeerden aan te geven, hoe de politie hen op het spoor was gekomen. De Rotterdamse onderwereld weet dat trouwens al lang: het was wat men daar noemt „verloenery". De twee laten recht bank-president mr. A. R. Jolles dui delijk weten, wat zy er van denken: ,.Wy draaien nu op voor een spor tieve kraak, terwyl anderen nu met groot deel van de poet rondlo pen". Als een van de twee nog iets wil zeggen over de oorzaak van zyn arrestatie geeft mr. Jolles hem geen kans: „Voor de rechtbank houdt alles op bij de verdeling van de buit". Hel was duidelijk, verdachte had nog iets willen zeggen over het verraad. In de Maasstedelyke onderwereld denkt men de man te kennen, die vrij kort na de kraak de politie heeft getipt. Volgens velen is het een man, die bij het aan de man brengen van de buit een niet onbelangryke rol heeft gespeeld. Een man, die een ge deelte van de buit in zyn bezit kreeg en daarna de politie tipte. De naam van de man wordt tydens de zitting eenmaal luid door de rechtszaal ge roepen. Degene, die de mededeling deed, zat op de publieke tribune. Na het drietal stonden twee helers te recht. Tegen hen wordt twee jaar en vijf maanden met aftrek geëist. Uit spraak over 2 weken. B.15 Deze week. de CPN. 18.30 Lezen en schrijven, letterkundig progr 23 55-24.00 praatje 19.00 Nieuws 19.10 Radiokrant 19 30 Vocaa'l 21.20 Showsohouw: makers van muziek in film en musical 22.20 Boekbespreking. 22.30 Nws. 22 40 Wijd als de wereld: internat, oriëntatie in kerk. zending en 23 00 Studio 2300, IFOONIM - AT EN PROG R A «MA DRAADOMROEP drijf): Uitvoerenden: Juan Oncina, nor (Graaf Ory); Mlchell Roux. bas (Raimbaud, vriend van Graaf Orv): Dermot Troy, tenor (Een jong ed'el- man); Ian Wallace, bas (De gouver neur van Graaf Ory); Cora Canne- Meijer, mezzo-sopraan (Isolier, page van Graaf Ory); Sari Barabas, sopraaü (Gravin Adélei; Monica Sinclair, alt 1 (Ragonde, gezelschapsdame van Gra- vin Adélei; Jeanette Sinclair, sopraan (Allee, een jong boerenmeisje iThe Glyndebourne Festival Orchestra and Chorus! Dirigent: Vltitorlo Gul. VOOR ZATERDAG 11 DECEMBER Hilversum I, 402 m. VARA: 7 00 Nws.. ochtendgym en soc. strijdlied. 7.23 Lichte grant (7 30 Van de voorpag.; event, wegeninfor- Lichte gr. j—mN de Alg. Ned. Unie verenigingen. 9.35 Waterst VPRO: 9.40 Engel-s-spreken (II). overdenking. 9.55 Kunst en kitsch (II). lezing. VARA: 10.00 Z.O. 135. gevarieerd progr. (1100 Nws) 12.15 Loon naar werken, lezing. 12.27 Meded. t.b.v. land- en tuinbouw. Act. sportrrws. 13 00 Nws 13.10 13.15 Spelenden bereidingen. Links gisseur Frans Weisz. daarachter producent Jan Vrijman, naast hem de hoofdrolspeelsters As- trid Wegman en Kitty Courbois Rechts vooraan de Italiaanse ac teur Paolo Graziosi. Zij allen hebben zich rond de kaart van Rome geschaard, waar o.m. een stukje van de film wordt opge nomen. Remco Campert heeft het verhaal voor de film gcschre- VARA-' de lichte V. d. twlntlgei 14.55 Voor nu Don Giovanni Vragenvuur: een bekende Nederlander beantwoordt vragen van Jonge sen. 17 00 Metropole ork en za 11ste 17.30 Act. Ililve II. 7.55 Overweging. 8 00 KRO: 7 00 Nws. 7.10 Het levende Woord_ 7 15 Klavecimbelrecital, klass. .30 Nws. 7.32 Geestelijke liede- Nws. 8.10 8.30-8 32 Nieuws; .32 Wegeninformatiedienst). 12 00 An- Llchte gram. 13.24 Markt- 2.27 Meded. t b.v. land- en tuinbouw 12.30 Nws. 12.40 Dansork, 12,45 Overheldsvoorl. Geven en nemen. De familie Van Buuren prant weer over het verkeer. 12.55 Koperork, 13.15 V. d. tieners. 14.10 Musicerende dilet- 14.30 V. d. kleuters 14 40 Pla- i Nederland en-festival. 15.30 Frai e chansons. 16.00 Muzikale evar. muz.progr. Hilversum III, FM NRU AVRO: 9.00 Nws 9.02 Sollsten- in de muzt i 16.00 Nwi Sportreportages. 15 30 Licht platenprogr. 101. 11.00 Teleac: Kennis van tex een cursus voor hulsvrouwen (her. les 11). 11.30-12 00 Teleac: Van mi lat tot meetklok: een basiscursus voor het hanteren van meetgereedschappen door metaalbewerkers (les 10). VPRO: 16 00 Sportprogr. 1630 Snoeken, TV- film iherh van 15 sept J1 17 00- 17.35 V d. kind NTS: 19 00 Nieuws ln het kort. 19 01 Klaas Vaak VPRO: 19 05 Patrouillewaeen 54 antwoord'. TV-film 19.29 Hollywood and the Hands up. Majesteit" licht progr 2150 Chan- 11 et kort. VARA thriller-feuilleton (deel IVi 20 30 Uit' NTS: 20 55 Burkes Law TV-film! VARA: 21.45 Sportcomm. NTS: 22.15-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1965 | | pagina 5