IFiësta! jeugdkamerorkest Leiden en Stem" dreef RMü BMW Bij elke beurs past een bepaalde kunst Bezielende leiding van Henk Briër Triumph kunst kaleiöoscQQp Doe-het-zelf werd zie-het-zelf! LenteklokjesAlphen met Caroline Kaart LEIDSCH DAGBLAD VRIJDAG 19 NOVEMBER 1965 ZEVENDE BLAD Churehills meubilair onder de hamer De de twe party en waardering. De reactie van het ge hoor was evenzo: het stellig verdien de applaus ging vergezeld van de overhandiging van fraaie bloemen aan de solisten. Het aantrekkelijk samengestelde programma is door de VARA opgeno men. zodat men het t.z.L nog eens meubilair van wylen Sir Winston Churchill heeft in totaal 2.174 pond if 21.740» opgebracht. Deskundigen schutten dat deze prijs ongeveer drie maal hoger ligt dan de werkelyke waarde uit de tijd van de „Prince Regent" 1311182Ó) die voor 500 pond naar een handelaar gingen De meubels werden geveild by Christie's in Lon den namens de weduwe van de Britse staatsman. De meubels, die in 16 ka vels werden verkocht, waren afkom stig uit de Londense woning van Sir Winston. Hydepark Gate 28. Het huis is inmiddels ook reeds verkocht. ILondense kunsthandelaar zegt: Robert Wraight, een delyk welgestelden. de- Bernard buffet moett Londense kunsthande- genen die rond kunnen volgens hem gekoc laar. heeft een boek komen en degenen die worden omdat, men e gepubliceerd. „The art het moeilijk hebben. Het is zeker een grote verdienste van dirigent Henk Briër. dat hij de aan hem toevertrouwde ensembles, t.w. het ..Jeugdkamerorkest Leiden" en ..De stem des volks" met 'enthousiasme en vooral ..durf" weet te bezielen. Niet dikwijls immers, zal men amateurs met een dergelijk bruisend élan horen spelen of zingen, als waarvan gisteravond in de voortreffelijk bezette Stadsgehoorzaal blijk ge geven werd. Henk Briër bezit betrekkelijk jong als hy riog is reeds over het nodige overwicht, hy roept bezieling- op en dank zij de voortreffelijke scholing, die hy genoot, bij Van Ot terloo en Lou s Stotyn, weten zyn discipelen, ivoji het grootste deel leerlingen der stedelyke muziek- schoon» waar zy by hem aan toe zijn: er schort niets aan zyn soepele, vloei ende en tevens markante dirigeer- techniek met steeds duidelyke en nimmer weifelende intenties. Dit schenkt het nodige vertrouwen! In weinig jaren heeft zyn Jeugd kamerorkest een benijdenswaardig niveau bereikt. De allen inspirerende Briër kan dan ook werken met verge vorderde krachten en met een con- certmeesteres als Joke Hartszheim, wier fraaie toon onmiddellijk opvalt, aan het hoofd. De egaliteit van het orkest open baart zich in alle geledingen, zowel PIEKER TOCH NIET LANGER OVER SINT NICOLAAS! leuke Sint Nicolaasverpak- king zonder extra kosten, als grandioze verrassing thuis brengen op het door u gewenste adres. Met zo'n indrukwekkend Triumph cadeau triomfeert u triom fantelijk over alle andere surprises. En dat al v.a. f 250,- incl. koffer. KANTOORMACHINEBEDRIJF by de strykers als de blazers. Men legt zich nergens beperkingen op en toch blyft de klank verzadigd en wel verzorgd. waarby zich de feilloze at taques voegen, welke tol bewondering dwingen. Zo wordt het een genot te mogen luisteren naar het Concerto Grosso op. 3 no. 2 van Handel of de Symfonie no. 37 in C K.V. 425. de z.g. „Linzersymfonie", geschreven voor de „Academie", welke Mozart in 1783 in Linz gaf. De al voor een groot deel gerypte. genuanceerde uitvoering van beide werken, in stylistisch ver antwoorde opvattingen, liet weinig of niets te wensen over. waarby de ty pisch luchtige, spirituele Mozartiaan- se speelvreugde volop haar deel kreeg. Technisch is het orkest, zowel in Handel als in Mozart, ook in de snel ste passages, frappant tegen zyn taak opgewassen. Een harmonisch samen gaan tussen koor en orkest onstond in Beethovens aan Goethe opgedragen „Meeres stille und gluckliche Fahrt (op tekst van Goethemet het hevig bewogen contrast tussen het rustige eerste- en het dynamische tweede deel. Deze twee uitersten bepalen in hoofdzaak het werk en Briër legde er het felst denkbare accent op. Men bleek gelukkig in staat hieraan de bedoelde levendige dan wel dramati sche expressie naar volle waarde te verlenen. De compositie suggereert echter niet de huiveringwekkende sfeer, de tekst getuigt. ngbaar. Dirigent en solisten tijdens het concert van gisteravond: v.l.n.r. Verzijden (mezzo). Mari- nanne Dieleman (alt). Henk Briër (dirigent) en Ellij Hillin- gaPasman (sopraan) aan en de derde gaf in de soli „Domi- ne Deus" en „Qui sedes" blyk over een kwaliteitsvolle altstem te be schikken. Dictie en te monotone voor dracht zyn echter voor verbetering vatbaar. game". waarin hij schryft over de metho den om geld te verdie nen met kunst en om er geld in te verliezen. Hij zegt dat kunstzin bij de moderne De rijken raadt hy investering •ken te kopen Matisse. van Braque. Picasso, Kandinsky Mondriaan. De welgestelden raadt hij Teniers de jongere. Wraight vergelykt de hedendaagse kunst met een worstelwed strijd. Het is niet moei lijk kunstenaar te meiaar (vooral de Ame- Wiliam Blake. Corot, rikaanse» niet meer be- Bracusie, Henry Moore, staat, maar dat alleen Klee en Munch aan. geld nog maar een rol Degenen die het moei speelt. Veel verzame- lijk hebben moet vol laars hebben er dan ook ?ens hem werken vai geen behoefte meer aan kunstenaars als Vanes iets goedkoops te pak- >a Bell ken te krijgen. kopen, die lang Wraight klassifceert lang in Parijs de aspirant-kopers het Het geheel kon, onder Briërs straf- vijf groepen: de rijken, fe leiding aanleiding geven tot volle de welgestelden, de re- Tegenover een werke lijke artiest die een ex positie in Londen weet te krijgen, staan zes op- Jack Bratby lichters: In New York en Parijs is het aantal oplichters verhoudings gewijs nog groter, aldus Wraight in zyn „The art game". Optreden in Alphen: SWAAPS ORKEST EN ELLY VERHAGEN CONCERTEERDEN hoge rijndijk 278-280 MU leiden BMW-dealer HAARLEMMERSTRAAT 167- LEIDEN - TEL. 21400 Méér nog konden de capaciteiten van het koor tot hun recht komen in het tegenwoordig veelvuldig opklin kende. doorzichtig geschreven, jui chende, dan weer verstilde „Gloria" i van Vivaldi, waarvan na de pauze een gespannen en boeiende vertolking I werd gegeven. Dankbaar en heerlijk toont dit luchtige, dan wei Gratias! Glodia alle kwaliteiten van Vivaldi's fantasierijke j geest. j De vaartvolle, vloeiend-meeslepen- j de aanpak was onmiddellyk een ver- j blydende verrassing: de ganse uit voering bleek vervuld van de voor- name geest, waarvan Vivaldi's werk doortrokken is. Beschaafde, gedisci- I plineerde koorzang, waarin de stem- I men tot één versmolten waren, paar- de zich aan een orkest, dat zonder een enkele aarzeling voor een hecht en betrouwbaar fundament borg stond. Voerend naar een climax, waarin ook de blazers konden excel- J leren. Ook hier toonde het orkest de vrymoedigheid, om volop breed-uit te kunnen en te dürven spelen, daar waar dit nodig was. Briër leidde het geheel met trefzekere hand. Solistische medewerking verleenden de dames Elly Hillinga-Pasman (sopraan), Vera Verzyden (mezzo) en Marianne Dieleman (alt). De eerste zong prijzenswaardig - expressief de prachtige solo „Domine Deus", met een voortreffelyke hobo-omlysting, de tweede paste zich in het duet „Lau- I damus te" byzonder loffelijk by haar Graaf Guido Sichi Saracini overleden Graaf Guido Chigi Saracini, de bekende Italiaanse beschermer van koraal- en kamermuziek, is in de ouderdom van 85 jaar in zijn oude paleis le Siena overleden. Chigi Saracini studeerde in zyn jeugd harmonie en compositieleer. In 1923 organiseerde hy een jaar lijkse reeks liefdadigheidsconcerten. In 1932 stichtte hy de Chigiana Mu ziekacademie Zijn Chigi Strijkkwin tet maakte tal van buitenlandse B M W 700 LS LUXE de ruime kleine klassewagen voo f 5.575,— BMW 1600-1800-1800 Tl opeenvolgend in „macht" e vanaf f 10.375,— Hoogste inruilwaarde vo i prijs. Over het Westnederlands Symfonie Orkest schreven we dinsdag j.l. naar aanleiding van een Katwijks optreden. De bla zers in dit orkest hebben goed deels het Conservatorium achter zich en dat betekent heden meestal: rijp voor soliëren. Zo kreeg ditmaal de klarinettist Maarten Smit gelegenheid voor podium-routine in een solo-con cert van ..Ch. Stamitz." Ch. Sta- mitz kan Carl Stamitz bedoelen. De gegeven jaartallen hadden echter op diens vader Johann Stamitz beriekking. Deze was de eerste, die de klarinet in het Symfonie-orkest introduceert. In deel I blies Smit nog niet vrij uit. het orkest begeleidde hem niet zuiver dekkend. We hoorden een vakman, zonder dat „de vonk" sti muleerde. Oorzaak kon een aanvan kelijk wat bevangen musiceren zyn. In de cadens van deel II raakte de toon echter fynzinnig uitgesponnen in een vrijmoediger klimaat, nadat in een cantabele voordracht eensge zindheid tussen orkest en solist was ontstaan, die zich in het meeslepen de vry virtuose Rondo voortzette. Elly Verhagen gaf zich in een aria uit Figaro en in het vermaarde „Connaistu le pays?" uit de opera Mignon van Anibroise Thomas (deze te vernoemen naar de twee eerste voornamen Charles Louis is onge bruikelijk!) De stem bezit substantie, kracht en draagvermogen en leent zich voor de opera. Over de drie Corelli-dansen schre ven we zo pas. De „Simple Sympho- Dirigent Sam Swaap met de zangeres Elly Verhagen (Foto Leidach Dagblad) gaat, evenals Bartok's Roemeense Dansen. Onze belangstelling gold ditmaal het meest de „Praagse Sym fonie" uit Mozart's laatste levens- Jaren, waarin tegen de regel in een menuet ontbreekt. Aanvankelyk leek de klank iets ruig. maar de doorzichtigheid van het partituurbeeld steeg gaandeweg. Voor het langzame deel betoonde Swaap zich een warm en toegewyd pleitbezorger. De finale vroeg om een hulde voor de strykerseenheid, voor de correct-pétillante vertol- kingswyze en voor het frisse natuur- lyke tempo, waarby de concertmees teres haar waarde als aanvoerster kon bewyzen. Geen interesse roor Ned. expositie „Is het waar. dat by de opening van een belangrijke expositie van Nederlandse beeldende kunstenaars in Philadelphia op 5 november geen vertegenwoordiger van de Nederland se ambassade aanwezig is geweest?" Dit heeft het Tweede Kamerlid J. J. Voogd «P.v.d.A.» schriftelyk gevraagd aan de ministers van Buitenlandse Zaken en van Sociale Zaken en Volksgezondheid. Hy wil ook weten of het waar is. dat dit feit door de Amerikaanse initiatiefnemers wordt uitgelegd als een gebrek aan morele steun van de ambassade en dat dit belemmerend werkt op de verdere plannen ten aanzien van deze expo sitie. Indien een en ander juist is, vraagt het Kamerlid de bewindslie den een verklaring te geven van de afwezigheid van de Nederlandse am bassade en te bevorderen, dat even tuele nadelige gevolgen voor de be trokken Nederlandse kunstenaars worden opgeheven. door de radio beluisteren kan. U zult De ilat waar zyn weduwe nu woont daarvan dan geen spijt hebben! is niet groot genoeg om alle meubels H. uit het oude huis te bevatten. Ditmaal h erd de was gedaan voor mevrouw R.C.G. AnsemsJericho- plein 28, Maastricht. Door een Sunil was-team. Resultaat? Witterr concludeerde mevrouw Ansems zelf. „Maar ik had het écht niet verwachtEn u? Al ontdekt hoe intens wit alles wordt in 't kracht sop van Sunil? Ja, alles! Ook uw nylon. Sunil met ultra- waswerking geeft het hóógste wit Alphen deed het gisteravond cultureel-muzikaal rijkelijk aan' In de grote hlerv. Adventskerk. met honderden toehoorders. Van Vliet's ..Lenteklokjes"annex Blokfluitgroep. met medewerking van de altmezzo Caroline Kaart en van Hans Boelee als solist en begeleider op het orgel. In het Nutsgebouw Swaap's Westneder lands Symfonie Orkest met dubbele medewerkingJe mezzo-so praan Elly Verhagen en de klarinettist (orkestlid) Maarten Smit. De Alphense koormeisjes ven Dirk van Vliet. tot een kolossale groep uitgedijd hebben zowat het toppeil van zyn Katwijkse naamgenootjes bereikt. Alleen zijn ze minder „fri vool". Liedjes met een lach ontbra ken. Alles bleef serieus. Zonder ech ter de blijheid uit te sluiten als in de twee prachtige kerstzangen. In het „First Nowell" voegde Caroline Kaart een solo in. Dat ging uitstekend sa men. Dit jeugdkoor presenteerde nl. nergens een „veelklank". kenmerkte zich heel opvallend door z'n „een klank" of ongedeelde klank. Dat wil zeggen: geen stemmetje sprong er uit. Op het programma van deze Sluiting Vestzaktheater? „Behoudens hulp van overheids wege op zeer korte termijn, ziet het er naar uit dat het Vestzaktheater binnenkort zal worden gesloten, uit sluitend wegens belastingschuld". Al dus luidt de eerste alinea van een door het Vestzaktheater uitgegeven communiqué. De directie en artistieke leiding van het Vestzaktheater, gevestigd in de Balthasar Floriazstraat in Am sterdam-Zuid, berust by de heer W. Burkink. In het communiqué wordt er de nadruk opgelegd, dat aan na genoeg alle andere verplichtingen steeds kon worden voldaan, „zy het dan ook dat dit soms veel geduld vergde van de crediteuren en dank zy de acteurs en actrices, die bereid waren te werken voor een belachelijk loge honorering". Aan omzetbelasting is de Stichting per 1 december een bedrag van f 1200 verschuldigd en aan loonbelasting moet f 1500 per 31 december worden voldaan. „Wy zien geen enkele kans op kortere of langere termijn aan deze vorderin gen te voldoen", aldus het commu nique. waarin met klem wordt ge protesteerd „tegen deze, voor het zo kleine en nagenoeg ongesubsidieerde theater, onevenredig hoge belasting meisjes prijkten verder twee Vale- rius-liederen en een groep geestelyke zangen. Kleurdiepte (en kleurechtheid) kenmerkt juist ook het zingen van Caroline Kaart, die zich in liederen van Durante. Marcello. Bornefeld (Duitser van een generatie na Dist- Ier) en Max Reger liet horen. Deze stem heeft merkwaardigerwijs een lange aanzet nodig (eerst heel zwak) om op dreef te komen, maar de rus tig beeldende voordracht „staat" daarna in de ruimte vol in de klank. In alle eenvoud. Maar deze vocaliste moet noch te hoog noch te laag rei ken. Binnen gestelde grenzen blyft alles hoogzuiver. Boelee bracht ook een Marcello naast een Vivaldi, een Allegro van Handel en de beroemde Gavotte op naam van Boyce. Later ook nog het verstilde „Prière et Berceuse" van Guilmant. Boelee bleef bescheiden in de registratie en bescheiden in de dynamiek, wat ons bij Handel hele maal juist leek. Het „pompeuse" bij Handel geldt nooit voor zijn orgel werk. Boelee concerteerde met een vlotte voortgang. Op sommige plek ken hadden we nochtans meer gedre venheid gewenst. Campus bevalt studenten goed r CAROLINE KAART zoals zij gisteren in Alphen verscheen. Blijkens een enquête onder de stu denten van de Technische Hoge school Twente te Enschede, geven zy er de voorkeur aan. om gedurende hun verdere studie op de campus van De Blokfluitgroep stelt zich altyd Drienerlo. het voormalige landgoed partij in „Lenteklokjes'-aangelegen- waarop de Technische Hogeschool te heden. Nu met twee prachtige oud- Twente is gevestigd, te blyven wonen. Engelse melodieën, o.i. te traag in de ook wanneer de twee verplichte pusjaren achter de rug zyn. Een delegatie van de studenten heeft een petitie van deze strekking aangeboden aan de rector-magnificus prof dr. G. Berkhof f. eerste. Het klankryk gelijkgericht la ten verlopen van zovelen in die melo dieën is te danken aan Van Vliet's pedagogische werkwijze, die het hel dere. wel versnedene wil. Nieuw van Krommenie Door de unieke structuurVen volkomen nieuwe vloerbedekking I Sprankelend-heldere kleuren en gouden glinsteringen dóór-en-dóórdessin; daardoor ongekend slijtvast met alle plezierige voordelen van vinyl op vilt* in 7 kleuren f 12.50 per m2, 200 cm breed Ga bij uw woninginrich ter het complete Krommenie Vinyl stalenboek bekijken! vinyl op vilt |jg] Krommenie vinyl

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1965 | | pagina 19