WEEKAANBIEDINGEN ALPHEN Spalt Storm in een „Venetiaans" glas C. D. LIGTYOET C. D. LIGTYOET wrik u los Spalt •w VERVULT UW .VERBORGEN JHARTE^ WENSEN m ERRES KRAAIERSTRAAT 10 0 SPERCIEBONEN Coroos NU 0,75 APPELMOES DIEPVRIESKIP U 3,29 CHOCOPASTA 0,59 NU 0,73 GELDERSE ROOKWORST Vrijdag koopavond ANTIEKWERELD OP EEN DWAALSPOOR Utrechtse glasblazer Jos Bölim „Een kenner kan liet zien" PRIMA AFWERK-TIMMERLIEDEN KOOP UW ERRES bij Herenhuis BIESJES met roomboter bereid BLOEDSINAS AGARVRUCHTJES Ur49 ONTBIJTWORST 200 0,69 Gebr. Runderrollade 0,69 ROSBIEF 500 gram 3,68 BIEFLAPPEN 500 gram 3,58 RIBVLEES soa grm, 3,50 2e 500 gr. voor de HALVE PRIJS uit die pijn Adverteert in hef Leidsch Dagbic LEIDSCH DAGBLAD DONDERDAG 4 NOVEMBER 1965 (Speciale berichtgeving) VALS of „echt"? Die vraag zo oud als de kunst zelf is sinds kort weer brandend actueel. Han van Meegeren zaaide een maand geleden postuum paniek bij monde van zijn zoon Jacques, die onthulde dat zijn vader nog meer 17e eeuwse meesters had vervalst. Glasblazer Jos Böhm uit Utrecht is geen Van Meegeren, maar ook zijn op oude vormen en technieken geïnspireerde glazen brengen kunstexperts en antiquairs herhaal delijk op een dwaalspoor. Ze lyken zó verbluffend echt, dat ze geregeld voor antiek worden aange zien. En als zodanig ook worden verkocht. Een Venetiaang renaissanceglas van Böhm heeft onlangs het Utrechtse kunstwereldje in rep en roer gebracht. Hoofdrolspelers in dit „spel der ver gissingen" zyn de Utrechtse antiquair J. Wiegersma en Jos Böhm. In 1961 maakt de vernuftige glas blazer vier vleugelglazen naar Ve- netiaans voorbeeld uit witgestreept buisglas. Twee ervan verkoopt hy naar tussenhandelaar Herings in het Limburgse Brunssum. De prys: f30,- per stuk. In juni van dit jaar duikt het glas op in de étalage van de antiquair aan de Minrevroeder- straat. Het staat geprijsd voor f 125,-. Het ..antieke" glas door Wie gersma bij een kunsthandel in Mün- chen gekocht wordt door zijn eigenaar op de antiekbeurs uitge stald. Het glipt door de keuring van de ballotage-commissie heen en ook de bezoekers weten niet beter of het geëxposeerde glas is een 16e eeuws Facon de Venise-exemplaar uit Kassei. Er dient zich echter geen ko per aan. Böhm is inmiddels attent gemaakt op de vreemde gang van zaken en laat Wiegersma welen, dat het glas van zijn hand is. De glasharde reac tie van de kunstenaar: „Dat bestaat niet". Uitgedaagd door de hardnek kige beweringen van Böhm, stelt hy hem een weddenschap voor. Hij looft f 600,- uit als Böhm voor 1 ok tober twee gelijke glazen levert. Zegt de 43-jarige glasblazer: ,,'t was voor my minstens zo'n penibele zaak als voor Wiegersma. Als ik gefaald had, zou hU mij voor elk bedrag hebben kunnen claimen. Tenslotte stond zyn naam op het spel". Vergist Van een bevriende relatie uit Leer dam leent hy enkele stukjes spiraal- glas omdat zijn Oostduitse leveran cier de Lauschafabriek in Hessen negen maanden levertyd vraagt. Ik zat enorm in de zenuwen. U moei zich voorstellen, dat ik zo'n vleugelglas vier jaar geleden voor het laatst heb gemaakt". Een ge spannen Bohm stapt 30 september de zaak van Wiegersma binnen. Onder zyn arm een kartonnen doos met de gevraagde „Venetianen". Spreekt Wiegersma, geconfronteerd met het bewysmateriaal, de verlos sende woorden: „Ik heb me ver gist". Bohm verlaat zegevierend he strijdperk. Twee glazen armer, maar f 600,- rijker. Toch blyft na deze kunstrel één vraag onbeantwoord: waar zit het u? Het geld speelt toch geen rol. In de antiek is 't toch wat een gek er voor geeft. Je hoeft 't toch niet te kopen Nou moet ik zeggen, dat dat glas uit München mooier was dan de twee glazen die Bohm hier heeft gebracht. Die zou ik nooit ge kocht hebben. Maar goed, ik heb toegegeven dat hy technisch in staat is om zo'n glas te maken. Honderd procent zekerheid heb ik natuurlijk niet. want ik heb ze hem niet zien maken. Maar ik neem aan. dat hy 'i kan. Hy is een vakman. Dat heb ik ook teg enhem gezegd. Wat hy maakt is knap, maar ook heel be- driegelyk. Kermis gedoe lek? Wie verkoopt willens en wetens de broze meesterwerkjes van Böhm voor antiek? De glasblzer zelf maakt er zich niet druk om: „Ik maak m'n glas. Wat ze er achter m'n rug mee deen, is niet myn zaak. Trouwens geld interesseert my niet," is zijn laconieke commentaar. Antiquair Wiegersma, denkt er anders over: „Ik laat het hier niet by zitten. Ik heb myn relatie in München al gevraagd waar hy het vandaan heeft. Misschien komen we er op die manier achter". Overigens tilt hij minder zwaar aan zijn nederlaag dan men geneigd is te denken: „Eerlijk gezegd heb ik er hard om gelachen. Dat is mis schien te sterk. Maar laten we zeg gen, ik heb geglimlacht. Ik heb te- gan me zelf gezegd: „kyk, dat is Wiegersma met al zyn ervaring in gevlogen. Een hard gelag? Welnee, vergissen is toch menselyk. Iedere antiquair doet dat leve de i les geweest. Hier trap Vitrine „Nou ja, hoe gaat dat. Ik kom in München voor zaken. Ik ga by Kunstblock langs. Dat is een modern flatgebouw met een antiekgalery. Ik sta voor een etalage en daar zie ik opeens die prachtig verlichte vitrine dat glas. Psychologisch doet je dat wat. zo'n entourage. En een dergelyk glas zie je zelden. Ik stap naar bin- JOHN BOHM aan het werk met een modern "17de eeuws glaswerk". ren. Die man ls trouwens een rela tie van me en ik vraag wat het kost. Ik bied nooit. Dat weten ze wel van Wiegersma. f 750,- die relatie is ook te goeder trouw geweest. Die zag het voor een Facon de Veniseglas aan uit Kassei, 't Was aan de onder kant afgeslagen. Dat is een van de kenmerken. Nee, 1k ben geen glas expert. Ik heb normale kennis van glas. heb er tientallen boeken over". „Een paar weken later brengt hy het met zyn auto by me. Goed ver pakt, want je bent als de dood dat het breekt Ik zet het in de étalage voor f 1250,-. Een hoge winst, zegt Waarom blaast hy geen moderne glazen? Daar heeft hy toch de ca paciteiten voor. John Böhn, fervent shagroker en met nvnrebroederkapsel omkranst, zegt In zijn kelderatelier aan de vismarkt: „Waarom zou ik? Dat moderne kermisgedoe inspireert my niet. Ze hebben ook al gesuggereerd, dat Ik myn glazen zou signeren om de verwarring uit de wereld te hel pen. Denkt u niet, dat het 'n koud kunstje Ls om myn handtekening weg te halen.? Een bankbiljet ver valsen is moeilijker. Trouwens, ik weet toch dat er handelaren zyn, die myn glazen aan de onderkant met schuurpapier bewerken om ze ouder te laten lijken. Ach, 't interesseert me gewoon niet wat ze ermee uit halen. Waar ik me wel kwaad om kan maken is, dat myn werk veel duurder wordt verkocht dan waar voor ik 't heb gemaakt. Dat steekt me." Patina Vier jaar geleden is Böhm begon nen met zyn sierglazen. Hy had toen al ruim 20 jaar ervaring als medisch instrumentmaker achter de brede rug. By opgravingen in zyn kelder aan oude kamp kreeg hy van grondwerkers scherven van een mid deleeuws waldglas toegespeeld. Hij was geïntrigeerd door de violette verweringslaag patina geheten die de aarde in de loop der eeuwen op het glas had afgezet. Na reek sen van experimenten met zuren en metaalzouten wist hy achter het „geheim" van deze patina te komen. ,,'t Was gewoon het ei van Colum bus" zegt hy. „Waar de grond an ders eeuwen voor nodig heeft, dat speel ik in vyf minuten klaar". De groen beknopte glazen met hun .antieke" glazuur vinden grif af trek. Aanvankelyk by particulieren, later by tussenhandelaren en anti quairs, die de glazen overigens voor moderne pry zen, varieerend van f 15,- tot f 30,-, krijgen aangebo den. Tot over de grens naar Duits land. Zwitserland en Amerika toe worden Böhms scheppinkjes verhai deld. Tegelyk ontstaat in de kuns wereld de eerste rel. Het eerste „slachtoffer" is de fa middels overleden antiquair Jack Vecht uit Amsterdam. In 1961 krjjf hy van een als baggeraar vermomi tussenhandelaar een antiek wal glas aangeboden. Herrinnert zn zijn zoon A. Vecht: „Die ma kwam hier met dat glas in een rot zakdoek verpakt. Het zag er ontzt tend vies uit, onder de modder i 't. Wy zijn er aanvankelyk In ft vlogen, maar een collega uit Eüv hoven (Dlrven, Red.), ontmasker? het glas. Het bleek van Böhms zyn. Tot In Luzern toe werden i als antiek verhandeld. Ik heb lat zelf antiquairs gewaarschuwd, die in de etalage hadden staan". Foto In 1962 valt het tweede „slacli offer". Dit keer is het de Duty glasexpert dr. Heinlo Madebach, recteur van het museum Veste C» burg, die twee Böhm-glazen aa: ziet voor antieke waldglazen. E koopt ze voor 1200 mark per stul nadat hy ze wetenschappelyk heet onderzocht. Trots op zyn aanwiiu laat by zyn relatie Vecht uit Ac sterdam foto's zien, waarop de gU zen zyn afgebeeld. Deze heli de Duitse deskundige uit de drooc Zyn glazen zyn niet echt, maf vals. De koop kan ongedaan wa den gemaakt. Curieus detail: op hetzelfde oget blik liggen dezelfde glazen by ht Frankfurtse warenhuis Lorey te koq voor 50 mark. Leverancier is cr Rotterdamse firma N.V. Traditio? Jack Vecht, een vergissing en ee ervaring rijker, waarschuwt in hev zelfde jaar op een glascongres Leiden voor het in omloop zyn va valse Waldglazen. Hy oppert zelfs i veronderstelling, dat verschillenó Duitse en Nederlandse musea Walc glazen bezitten van Böhm. Herinner Böhm zich: „Ik heb hier verschil lende museumfiguren aan de deu gehad, die informeerden of bepaal de glazen in hun collectie soms va: my waren". Namen herinnert hj zich overigens niet meer. „Slachtoffer" nummer drie is heer Wiegersma. Of hy de laatst- zal zyn? De heer Wiegersma bf twyfelt het: „Kyk, ik kan die zaai nu wel laten uitzoeken, maar zolan de bron niet is opgedroogd, zulle! er mceiiykheden blyven". Böhm zelf komen de vergisslngei als een raadsel voor: „Iedereen ii Europa weet, dat ik die glazen maal De grondstof, waaruit ik myn gla. zen maak, bestond nota bene no{ niet eens in die tyd waarvoor v worden aangekeken. Trouwens ee: kenner ziet 't meteen". Aanmelden: H. J. BLIKMAN - Beethovenlaan 171 - Lelden en u kunt meedoen aan de grote Erres wedstrijd groie erres weasirija Tot 31 december kunt u, als u een Erres TV, radio, platen speler of bandrecorder koopt, meedingen naar een prijs van 1000,die Erres dagelijks uitlooft. Dat is dubbel boffen: èn een kwaliteitstoestel gekocht bij een vertrouwd adres èn een grote kans op vervulling van uw droomwen sen, bijvoorbeeld een bankstel, wascombinatle of droom- ireis. Kom bij ons beslist eens praten. TELEFOON 22356 AANGEBODEN TE VOORSCHOTEN met GROTE GARAGE. Indeling kamer-en-suite, serre, keu ken. bijkeuken, kelderkast, le verdieping: 2 grote slaapk., 1 kl'. slaapkamer, toilet, badkamer. 2e verdieping: 3 slaapka mers. grote tuin met vruchtbomen. Vraagprys f. 150.000.— k.k. inclusief vloerbedekking. Geen makelaan>kosten. Vrije vesti ging. Inlichtingen: D. VAN OMMEN, Wyngaardenlaan 25, Voorschoten, telefoon 01717—2114. van vrijdag tot vrijdag LEIDEN - ALPHEN le kwaliteit. mm Per 1/1 blik 0r57 rfc 900 - 950 gram Per glas Per zak nu A A „Zwanenberg Per stuk a 250 gram 0y HOESTMELANGE, 200 grarr 0,49 ALLEEN VRIJDAG EN ZATERDAG 5 APPELCAREE'S met slagroom 1.10 met Pijn kwelt. Pijn irriteert u... anderen irriteren u! U moet iets doen. Wrik u los uit die pijn! Gebruik Spalt: dè pijnstiller bij uitstek. tegen hoofdpijn, kiespijn, griep, periodieke pijnen. Spaltherkenbaar aio bet keepje in iedere table bij apothekers en drogisten 1.05 1.90 werkt binnen 10 minuten

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1965 | | pagina 10