Spalt Alma Materkoor voor het eerst onder Wakelkamp 17.- TROEF VOORDEEL HOOFDSCHOTEL? VLEES! 'voed u goed' tip doorregen runderlappen pantalon Ter overname aangeboden Introductie minder bekende werken LEIDSCH DAGBLAD DINSDAG 19 OKTOBER 1965 Zwart, bruin, goud of flesgroen. Ook in lengte-maten. Slechts 3 dagen! Troef Voordeel-prijs niet telefonisch of per post te méér variatie in gloednieuwe mode vanaf woensdagmorgen 9 uur JSiet alles belangrijk LEIDEN. Breestraat 161 Wegens gezondheidsredenen aangeboden KLEINE GROSSIERDERIJ in auto-benodigdheden ent Inol. auito en voorraad. Benodigd kapitaal 4 5 duizend gulden. Brieven aan het bureau van dit blad onder nummer 3268a- Het introduceren van minder uitgevoerde werken, hoè prijzens waardig op zichzelf ook. zoals dat gisteravond geschiedde tijdens het concert van het r.-k. Alma Materkoor. onder de nieuwe leiding van de tegen zijn taak opgewassen Utrechtse koordrigent Wim Wakelkamp. impliceert niet altijd, dat zij werkelijk in hoge mate belangrijk zijn. Dat was dan ook niet het geval. Dit neemt niet weg, dat wij diens initiatieven op prijs konden stellen, omdat het zeker geschiedkundig in teressant is kennis te nemen van bijv. het .Magnificat" van de totaal in de vergetelheid geraakte oarme- liet Benedictus Buns (1642-1716), een maal organist en sub-prior van het klooster in Boxmeer. Aan hem wordt door musicologen in de laatste tijd meer en meer aandacht gewijd. Dit beknopte Magnificat is een kundig geschreven, aangenaam klinkend, contrastrijk werkje, dat, zo niet ori gineel, toch meerdere compositorische kwaliteiten bezit, welke het begrijpe lijk maken, dat Buns, ondanks Ita lianiserende invloeden, in zijn tijd hoog aangeschreven stond. Buns dan ook een der m< Nederlandse componisten in de 17de Het programma bewoog zich ook overigens wel enigszins eenzijdig in de stijl van de laat-barok. Daar van getuigde de „MeSse de minuit", van Mare Antoine Charpentier (1634- 1704), leerling van Carissimi in Ro me, dirigent van de Jezuïtenkerk en van de St. Chapelle in Parijs. Eerlijk gezegd is ons deze Mis wel sterk te gengevallen, al viel de stylistisch ver antwoorde verwerking van de vele daarin gebruikte kerstliederen te waarderen. Van enige originaliteit was echter niets te bespeurende traditionalistische stijl bleek evident. Gelukkig steeg het muzikale ni veau hierop met een ruk omhoog tij dens de vertolking van Baohs voor de derde kerstdag tussen de jaren 1738 en 1741 geschreven Kawtate no. 151 „Siisser Trost, mein Je sus fcommt", door Spitta speciaal gepre zen om de daarin voorkomende on vergelijkelijk tedere en lieflijke so- praanaria. Niet, dat deze kantate, waarin vanzelfsprekend reminicenties aanwijsbaar zijn aan het „Weih- nachtsoratoriumtot de schoonste uit diens overrijke kantatenschat be hoort zelfs een Bach kon niet al tijd even geïnspireerd schrijven! maar Bach is nu eenmaal Bach en men weet, wat dit zeggen wil. Na de pauze een kennismaking met het oratorium „Die Tageszeiten" van de enorm vruchtbare veelschrijver Georg Philip Telemann (1681-1767), wiens faam in Leipzig al bijzonder groot was en die later in Hamburg zijn grootste roem verkreeg. Het spreekt vanzelf, dat iemand, die zo ontzaglijk veel componeerde als de door en door geroutineerde Telemann, slechts zelden tot waar achtige hoogtepunten kon komen. GEVRAAGD een net MEISJE voor buffet- en bedieningswerkzaamheden. Dat is dan ook in dit oratorium dui delijk te merken, al komen er scheidene frisse momenten in vo< Onwillekeurig zijn er vergelijkingen te maken met „Die Jshreszeiten" de zoveel later, in 1732 geboren, Haydn. Indien men niet beter wist, er sprake kunnen zijn van imitatie-HaydnMaar 't is pre cies omgekeerd en dan tóch met Haydn aan de glansrijk winnende hand! In dit alles heeft het Alma Mater koor, dat een belangrijke traditie handhaaft met leidende voorgan gers van betekenis als wjjlen Willem Mizée en Jan Smit zich weer van beschaafde zijde doen kennen. Wim Wakelkamp zet de uitnemende reputatie van dit koor met gedegen kennis van zaken en muzikaal inzicht verheugend voort. Solisten waren Maria Boender, een jeugdige, veelbelovende, rein-klinken- de sopraan, wier expressie evenwel nog groeien kan, doch die op den duur aangewezen lijkt, nog eens suc- sn te oogsten in een Haydn-ora- torium. Haar stond het koorlid, de sopraan Anneke v. d. Holst, in Buns' .Magnificat", verdienstelijk terzijde. De Bach-aria was haar uitstekend toevertrouwd. In Will Kipppersluys begroetten wij een geprononceerde, met overtuiging zingende alt. Aan vankelijk, in Buns, waarschijnlijk geremd helaas in de lagere regio- zo goed als onhoorbaar, wist zij zich in Telemann kernachtig te ont plooien. Met vreugde begroetten wij de te rugkomst van de tenor Jan Waayer, wiens glanzend, resonansvol tech nisch uitstekend geschool orgaan zich paart aan een intens-muzikale, gees telijk gerijpte, gevoelige voordracht. HU heeft zUn gehoor werkelijk iets te „zeggen". Naast hem maakten wU kennis met de vrij-klinkende bas van Dirigent en solisten tijdens het concert van het Alma Materkoor V.l.n.r. fan Waayer (tenor). Maria Boender (sopraan), diri gent Wim Wakelkamp. Will Kippersluys (alt) en Henk Driessen (bas). (Foto L.D./Holvast) Henk Driessen, die zich speciaal in Telemann krachtig en verrassend weldoend deed gelden. Pieter Jansen bespeelde het orgel. HU deed dit kundig en betrouwbaar, vooral als men bedenkt, hoe er ge woekerd moet worden met de moge lijkheden van het beschikbare instru ment, nu er nog altUd op de komst van een „èciht" orgel in de Stads gehoorzaal gewacht moet worden. Het is intussen de hoogste tijd, dat dit zUn entrée maakt, want speciaal in Charpentier werd het wel zeer ge mist. Het Residentie-Kamerorkest was aanvankelijk niet op dreef: Wakel kamp had het ensemble in Buns maar matig in de hand, met veler lei schommelingen tot gevolg. Later bleken dirigent en orkest veel beter op elkaar afgestemd, met het gevolg dat de samenwerking in Telemann alleszins te loven viel. Een compli ment voor de homogeen klinkende realisatie van de Symfonie ln „Die Tageszeiten". Het concert is in de goed bezette Stadsgehoorzaal, waarin, behalve veel geestelijke autoriteiten, ook burge- mïKl'er mr. Van der Willigen en echtgenote aanwezig waren, naar waarde geschat en met een luid ap plaus beloond. kunst kaleiöos'CQQp Kind. boek, dier De Kinderboekenweek 27 oktober tot 6 november f heeft tot thema Het kind f en de dierenwereld"Er be- f staat een nauwe band tussen f het kind, het boek en het f dier, want een zeer groot ge- f deelte van het kinderboeken- f fonds van de Nederlandse f uitgevers bestaat uit boeken f die het dier tot onderwerpen t hebben. Het geschenk van de f Kinderboekenweek bij aan- r koop van f 5,- aan k'inderboe- f ken) is dit jaar een vierkleu- f renplaat met een afbeelding f van een zittende chimpansee, f Deze staat ook op de kinder- f boekenfolderdie in een op- f lage van 1,2 miljoen exem- f plaren wordt verspreid op al- f le lagere scholen. f De Jan van Goyen Vermoedelijke dief ontkent Peter Tollmitt uit Bremen, die hoogst waarschijnlijk het schilderij van Jan van Goyen heeft gestolen, heeft zich bü de Weense politie ge meld, doch hü beweert de difestal niet te hebben gepleegd. Dit zegt ech ter weinig omdat deze vermoedeiy* ke dader vroeger zeker drie maal kunstvoorwerpen in Wenen heeft ontvreemd. HU heeft zich waarschijniyk al leen daarom by de politie aangege ven, omdat hU geen uitweg meer wist en geen hotelkamer kon krUgen, daar zUn signalement met foto in heel Oostenrijk en in het buitenland bekend is geworden. Op grond van onweerlegbare bewUzen wil de Ween se politie hem eerst tot een bekente nis dwingen dat hU de vroegere drie diefstallen heeft gepleegd. Daarna komt het schilderU van Jan van Goyen aan de beurt. Belgische lof voor Henk van Ulsen De Belgische toneelcritici heb ben het afgelopen wéekeinde met veel lof geschreven over de ver tolking in de Brusselse Beurs schouwburg door Henk van Ul sen in ,.Het dagboek van een gek" van Nicolai Gogol. „Gedurende meer dan anderhalf uur houdt de grote Nederlandse acteur het publiek in de ban van zUn grandioos monodrama. Henk van Ulsen brengt in een machtige plasti sche uitbeelding in taal en mimiek van het dramatische verhaal van de stil-aan geheel waanzinnig wordende kleine ambtenaar", schryft „De Nieuwe Gids". De minst gunstige beoordeling geeft „De Volksgazet". „Henk van Ulsen, die zeker een bekwaam acteur is, zette alles op het effect en deed daartoe onrecht aan de dramatische geladen tekst", aldus dit Vlaamse blad, dat echter desondanks van een „genietbare" voorstelling spreekt. cafetaria Doorregen wil zeggen... met een kostelijk randje vet, waardoor vlees en jus de geur en de smaak krijgen die iedereen doen watertanden! De met zout en peper ingewreven lappen wentelt u door de bloem. Dan bakt u ze aan weerszijden mooi bruin in de koekepan, met rundvet en wat boter (margarine). Een gesnipperd uitje meebakken.Nu gaan de runderlappen de braadpan in met de met water afgebluste jus en een laurierblaadje. Deksel op de pan en geduldig laten sudderen: 2\ uur. Uw geduld wordt ruimschoots beloond! Want wat zal er worden gesmuld van deze voordelige hoofdschotel! BINNENKORT WEER 'N TIP I Publicatie vanVoorflchtfngsbureau Vlees, Vleeswaren, Vleesconserven. Pijn irriteert. U kunt werkelijk niets meer hebben. Er moet iets gebeuren! Breek los uit die treiterige pijn! Gebruik Spalt: dè pijnstiller bij uitstek. tegen hoofdpijn, kiespijn, griep, periodieke pijnen. bij apothekers en drogisten 1.05 1.90 iverkt binnen 10 minuten van chef-kok Henri Eksteen, met een voordelig recept voor

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1965 | | pagina 6