Introductie Strawinsky's „Canticum Sacrum" Henk van Ulsen HOFNAR Meeslepend spel van ECHTHEID „RUSSISCHE SCHILDERIJEN BETWIJFELD Ondergaan in waanzin Vernieuwingsdurf van een bejaarde Geen visum voor Rostropowitsj W Nationale Ballet maandag met orkest het fijne rokertje van.. kunst kAleiÖOSCQQP BLINDHEID WAS OOGMERK Gifaanslag op leden van politiek cabaret Zij zijn aan groot gevaar ontsnapt Incident met kosmonauten „onwaardig" ONLUSTEN IN NIGERIË NA VERKIEZINGEN WEER WORMEN IN CHOCOLADE LEIDSCH DAGBLAD DONDERDAG 14 OKTOBER 19G5 VIERDE BLAD Vertolking met élan (Van onze kunstredactie) Als pièce de resistance van het concertgisteravond door het Concertgebouworkest en het Ned. Kamerkoor onder leiding van Bernard Haitink. gold de eerste uitvoering in ons land van Stra winsky's „Canticum Sacrum". Deze première was niet zozeer een actuele noviteit. Zij werd immers reeds 10 jaar geleden door de componist ten doop gehouden tijdens een festival in Venetië. Het Canticum geldt als een lof zang op Venetie en zijn schutspa troon de Apostel Markus. Het heeft muzikaal gezien enigermate choquerenc. gewerkt, omdat de reeds 74-jarige Strawinsky toen nog in de dodecufonie stapte, scherp af gestemde critici spraken van muzi kale aderverkalking. By nader in zien evenwel moet men toch waar dering hebben voor de blijvende doortastendheid van de bejaarde toondichter om de consequenties van zijn vernieuwingsdurf sedert zijn ,,L' Oiseau de Feu" in 1908 vol te houder.. Niet dat wij over deze compositie op teksten uit het Mar kus-Evangelie en andere boeken van de Bijbel, in een extase van bewondering zijn geraakt, het wekt primair interesse dat hij met de actuele, seriële wending in zijn schrijfwijze de sprong gewaagd heeft naar het verre verleden, naar de 14e eeuw waarin de Franse compo nist Guillaume de Machault een li- niaire schrijfswijze beoefende. Daar op zoekt Strawinsky thans aanslui ting, maar hy is niet de eerste die dit neett gedaan. Jaren geleden slaagde een gespecialiseerd koor in het vertolken van de muziek van Schonberg c.s. erin de toen als ui terst moeJyk te zingen muziek van de Paryse Notre Dame-school der 13 cie eeuw te vertolken. Er zyn in derdaad affiniteiten tussen de mu ziek van de middeleeuwen en de mo derne styl t De beroemde Russische cellist Mstislaw Rostropowitsj heeft gister avond verwarring gesticht onder de ambtenaren op London Airport toen bleek, dat hij geen visum had voor een bezoek aan Amerika. De 37-jarige Rostropowitsj stond op het punt met de rest van het uit 122 man bestaande Mosktuse Philhar- monisch Orkest naar New York te vliegen, toen bleek dat er in zijn paspoort geen Amerikaans visum stond. Het orkest zal een tournee van 10 weken door de Ver. Staten maken. Een functionaris van de Pan Ame rican Airways verklaarde dat de visa in de Sowjet-Unie collectief worden verstrekt en dat kennelijk door een technische fout Rostropowitsj geen visum heeft gekregen. „Wy wagen het er maar op", zo zei hy. „Gezien de betekenis van de tournee vertrouwen wij erop dat het ministerie van Buit. Zaken hem zal toelaten". Het commentaar van de cellist luidde: „Het kan mij niet schelen. Ik blijf net zo lief in Engeland". Constructieve creatie Toch laat Strawinsky zich niet aanleunen dat hij a-tonaal heeft gecomponeerd. Wel wyst hy er waarschuwend op dat zyn Canticum moeilijk te volgen valt door de disci- pinaire strengheid, waarmee hij zich aan de regels der grote eeu wenoude contrapuntische systemen heeft moeten houden. Deze moeilijk heden zijn voor de enigermate er varen concertbezoeker niet zo be- IGOR STRAWINSKY zwarend, want Strawinsky is een constructief creërend componist, die zijn gedachten op heldere wijze weet te noteren. Hij doet dit verstande lijk, ontlaadt zich sporadisch in het emotionele en dan juist op de plaat- zyn mi Psaiime. In zyn Canticum wil hij daarvan bewust afstand nemen, alsof hij zich geneert voor de vitaliteit van het be wogen hart. Daarmee onthield hy het boeiende element van deze mu ziek, hoezeer ze ook met zeer veel élan werd vertolkt door het Contert- gebouworkest, het Ned. Kamerkoor en de solisten Reinier Schwappe en Carel Wellink, met Bernard Haitink als accuraat dirigend muzikaal lei der. Rond Strawinsky's noviteit voor de bezoekers van dii't concert, had Haitink zijn keuze laten vallen op de Derde Symfonie in d. gr. t. van Schubert uit diens jonge jaren. Dit is een werk met bindingen aan de muziek die aan zijn tijd vooraf ging, maar wel reeds met Schubertiaanse aspecoen van opgewekte lyriek zoals in het Menuetto. Sprankelend is de daarop volgende Finale, een koene sprong naar grotere expressiviteit. Haitink gaf deze in de begeleiding van het vioolconcert van Beethoven waarmee hij de solist Isaak Stern in diens emotionaliteit van toon en voordracht spontaan ter zijde stond. Schok op expositie in Louvre Minst ens 15 vervalsingen (Van onze Parijse t spondent) De Russische collectie bestaat uit Franse doeken uit de 17de, 18de 19de en 20ste eeuw. Volgens Wil- denstein zijn die 15 schilderijen niet alleen vals, maar bovendien vaak Op de 50 schilderijnen die de musea van Moskou en Leningrad naar Parijs hebben gezonden waar zij thans in het Louvre worden geëxposeerd, bevinden zich minstens 15 manifeste vervalsingen. Die krasse uitspraak werd gisteren gedaan door een der grootste experts van de Franse schilderkunst, de kunsthandelaar Daniel Wildenstein. nog erg slordig gedateerd. Twee doe ken die aan Claude Lorrain worden toegeschreven zouden volgens de ca- tologus uit de 17de eeuw dateren, terwijl zij, waren zy echt, alleen maar in de 18de eeuw geschil derd hadden kunnen zyn. Een ander schil dery dat een portret van Ingers David zou zijn, stelt, volgens deze grote deskundige, dat model niet voor en is evenmin door de vermaarde romanticus geschilderd. Bom van Wildenstein De bom van Daniel Wildenstein heeft van de zyde van de Louvre- directie een nogal bedeesde reactie verwekt. De hoofdconservator er kent dat ook hij aan de echtheid Russische Watteau twij- Andrea Domburg: nog 2 .treken rust Première Hedda Gabler uitgesteld De actrice Andrea Domburg moet zeker nog twee weken rust houden, omdat zij oververmoeid is. Het gezel schap waaraan zij is verbonden, de „Nederlandse Comedie", heeft in ver band hiermee de première van Ibsens Hedda Gabler waarin de actrice een grote rol zou vervullen uitge steld. Andrea Domburg is direct na de première van John Osborne's „Niet voor bewys toegelaten", ziek geworden. Inplaats van Hedda Gabler komt nu een stuk van Shaw, „Mevrouw Warrens bedrijf" op het repertoire. Andrea Domburg zal overigens in de komende tijd nog wel op het tv- scherm te zien zijn. Verschillende stukken waarin zij rollen vertolkt zijn van tevoren, opgenomen. Dat was ook het geval met het stuk van Pinter, dat afgelopen zondag voor de tv werd opgevoerd. Het was in het begin van dit jaar al opgenomen. feit. de Hij geeft bovendien toe dat het niet mogelijk is geweest alle schilderijen tevoren aan een radiografisch on derzoek te onderwerpen. Het Louvre beroept zich echter op de hoge mate van zorgvuldigheid w sische kunsthistorici hun plegen samen te stellen servatrice van het Moskou is bovendien nog een expert van wereldfaam op het gebied der Franse schilderkunst. Het zou intussen niet de eerste keer zijn dat zelfs experts met een we reldfaam om de tuin werden geleid. Doch in elk geval trekt de collec tie in het Louvre dagelijks nog steeds duizenden mensen die hope lijk hun plezier niet zullen laten ver gallen door de vraag of de doeken die ze aanschouwen nu een eeuw eerder of later werden geschilderd en wel of niet behoren tot de nala tenschap der beroemde meesters met wier namen ze niettemin zijn gesig- Maandagavond a.s. geeft het Na tionale Ballet, in de Stadsschouw burg te Amsterdam, de eerste uit voering in samenwerking met het dit seizoen gevormde Nederlandse be geleidingsorkest, dat speciaal werd opgericht om zowel uitvoeringen van het Nationale Ballet als van het Ned. Dans Theater alsmede van enkele oratoriumverenigingen te begeleiden. Het orkest staat onder artistieke lei ding van Louis Stotyn, die naar bekend de uitvoeringen met het Danstheater dirigeert. Bij uitvoerin gen met het Nationale Ballet treedt André Presser, als dirigent op. Op het programma van maandag avond a.s. staan de balletten .Pour temperaments" en „Symphon;e in c" van George Balanchine en de panto mimische choreografie ,.De stier" van de Pool Henryk Tomaszewsky. Voorts worden op deze avond de nieuwe so listen, het Canadese echtpaar Anna- Marie en David Holmes, aan het Amsterdamse publiek voorgesteld in de pas de deux ui.t „Le Corsaire" van Petipa op muziek van Rodrigo. Anna-Marie (23) en David Holmes (28) dansten de laatste drie jaren als solisten bij „Le Grand Ballet Cana dian" te Montreal, ,,The London Fes tival Ballet" en het „Kirow-ballet" te Leningrad. Nederlandse sehilders exposeren in Parijs In het „Institut Neerlandais" in Parijs wordt van 22 oktober tot 5 de cember een tentoonstelling gehouden van grafische werken van de volgen de Nederlandse schilders: Abram. Appel, Bouwmeester, Domela, Van Eek, Engelman, Epko. Gardenier, Klein, Van Leggelo, Loopuyt, Postma. Van de Ven, Verspyck en van Willi gen. De expositie staat onder auspi ciën van de Ver. van Nederderlandse schilders en beeldhouwers, woonach tig in Parijs. Conferentie relaties kunst-publiek Vrijdag 29 en zaterdag 30 oktober houdt de dr. E. Boekmanstichting (het Kunstsociologisch Studiecen trum dan in 1963 werd opgericht door de Nederlandse Federatie van be roepsverenigingen van kunstenaars) in Amsterdam een conferentie, die gewijd zal zijn aan de relatie tussen toneel, concert, opera, ballet, etc. en het publiek. Daarbij zal vooral aandacht wor den geschonken aan de rol die wordt gespeeld door de verschillende soorten bemiddelingsorganen en schakels tus sen de scheppende kunstenaars en het publiek, zoals toneelgroepen, or kestinstellingen, schouwburgen, kunstkringen, publiekorganisaties etc, omdat daar veelal beslist wordt, wel ke werken van de scheppende kun stenaars er dan niet ter kennis van het publiek zullen worden gebracht. Advertent!* SENORITAS SPECIAL Danny Ka ye zegt: „Ik kan als dirigent een tiran zijn, denk erom! Danny Kaye heeft de musici van het Londens Philharmonisch Orkest gewaarschuwd dat hij een tiran kan zijn en dat de musici daar rekening mee moeten houden als hij het orkest in februari dirigeert. „Ik kan geen noot muziek lezen, maar ik weet wanneer ieder int strument moet invallen. Het orkest denkt dat ik daar maar een beetje ga staan zwaaien, maar ik kan een tiran zijn", zo zei hij tot journalisten in het Savoy-hotel in Londen. Het gastconcert van Kaye in Lon den is bedoeld om geld bijeen te brengen voor andere symfoniecon certen. Kaye is weliswaar een be faamd komiek, maar hy heeft reeds vele bekende Amerikaanse orkesten gedirigeerd in serieuze concerten voor liefdadige doelen. In februari komt hij voor het eerst voor een Brits orkest te staan. Hij voorspelde dat de eerste 20 mi nuten van het concert een chaos zul len zijn. Hy heeft een aanbod om twee dagen met het orkest te repe teren van de hand gewezen, omdat hij bang is dan niet meer voor ver rassingen te zullen staan op de dag i het „HET DAGBOEK VAN EEN GEK" Advertentie) (Van onze correspondent in Bonn) Op het in West-Duitsland zeer bekende artiesten-echtpaar Kay en Lore Lorentz. leden van het politieke cabaret ,,Das Kom- (m)ödchen" is gisteren een gif aanslag gepleegd. Beiden zijn ongedeerd gebleven. Het echtpaar kreeg gistermorgen een anonieme brief, die ongeopend werd doorgegeven aan de recherche in Düsseldorf. waar het cabaret thans triomfen viert. In het laboratorium ontdekte men dat de brief met een zeer giftig poeder was bestrooid, dat wanneer sporen ervan in de ogen komen, algehele blindheid veroor zaakt. Vermoedelijk moet de dader gezocht worden in de kringen van Südetenduitsers, die in het cabaret dikwijls hèt onderwerp van spot zyn. De briefschrijver zei dan ook, dat zy die deze groep beledigen blind zullen worden. Dat de snode plannen van de on bekende niet verwezenlijkt zyn is te danken aan de argwaan die het echt paar de laatste tijd koestert voor al les en iedereen. De heer en mevrouw Lorentz ontvingen zeer vele dreig brieven, die o.m. resulteerden in een speciale bewaking van hun school gaande dochtertje. De brieven laat men door de politie onderzoeken, ditmaal met bovenvermeld resultaat. In samenwerking met het Leids Academisch Kunstcentrum orga niseerde K. en O. gisteravond de eerste der drie extra voorstellin gen waarbij de Toneelgroep ..Studio" een opvoering gaf van „Het dagboek van een gek" van Nikolai Gogol, (18091852) de be roemde Russische roman en toneelschrijver. De meeste bekend heid verwierf zijn satire „De Revisor", maar ook zijn andere werken geven duidelijk blijk van zijn satirische bedoelingen. In „Het dagboek van een gek" schildert hij de langzame ondergang van de tegen de destijds maatschap pelijke verhoudingen in verzet ko mende ambtenaar Aksentei Ivanowitsj Propritsjin. Hij mist de kwaliteiten van de geboren stryder n houdt zich slechts overeind door zijn ver beelding, in welke toestand hy zich opzweept tot het verrichten van grote revolutionaire daden. In werkelijkheid blijft hij in zyn omgeving de serviele, onderdanige dienaar. Men voelt de debacle aankomen, langzamerhand ontaardt zyn verstoord geestesleven in grootheidswaanzin. Een trieste coïncidentie is dat Gogol 15 jaar later waanzinnig stierf Adembenemende Het gaandeweg ondergaan in de waanzin, verkregen door een bewon derenswaardige mimiek en plastiek, het allengs verminderen en tenslotte geheel weg blyven van de weinige heldere momenten, het was alles van grote allure! Zijn slotscène veroorzaakte een schier adembenemende spanning. HENK VAN ULSEN „Het dagboek van een gek". (Foto L.D./Holvast Het Westberlynse stadsbestuur heeft zyn spfjt uitgesproken over de betoging van dinsdag tegen de Russische astronauten Leonow en Beljajew. De limousine waarin de ruim tevaarders zaten werd met rode verf besmeurd. De beide astonauten hadden redevoeringen gehouden in een theater in West-Berlyn. Een woordvoerder van het stads bestuur verklaarde dat het incident West-Berlyn niet waardig is. De beide Russen zyn gisteren uit Oost-Duitsland naar Moskou terug gekeerd. „Ik ben gek op dirigeren", zei hy. „Voor een neuroticus is er geen gro ter gevoel van machtswellust denk baar." Hij zei dat hij naar Engeland was gekomen om een pyp te kopen. Nu hij toch eenmaal in Europa was, wilde hy meteen van de gelegenmeid gebruik maken om zyn dochter Dena te bezoeken, die in Florence In Italië studeert. Na de regionale verkiezingen in het westelijke deel van de Afrikaan se staat Nigerië waarbij de twee gro te partijen elk voor zich de over winning opeisen, is het gisteren op nieuw tot ongeregeldheden gekomen. Een tierende menigte trok door de buitenwijken van Lagos, de federale hoofdstad, waarbij huizen en win kels werden geplunderd en in brand gestoken. Daarbij zou een aantal do den zyn gevallen. Ook van dorpen in de omgeving van de regionale hoofdstad Ibadan komen berichten over onlusten. Bij de ongeregeldheden in Lagos vochten politiemannen en militairen tegen burgers, die het uitgaansver bod negeerden en huizen van politi ci in brand staken. Vele inwoner» verlaten de stad hals over kop. Na de verkiezingen voor het re gionale parlement beschuldigde de Oegpa-party, die in de oppositie is. de ook in het federale parlement sterk vertegenwoordigde Nigeriaan- se Nationale Democratische party van verkiezingsfraude door omko ping van functionarissen die de uit slag moesten bepalen. Huldebetuiirinsen spanning Henk van Ulsen speelde de enige in het stuk voorkomende rol: Proprits jin. Hy moet voor dit drama in hoge mate gefascineerd geweest zijn om er een zó meeslepende vertolking van te kunnen geven. Kees van Iersel voerde de regie en tekent tevens voor het ontwerpen van de decors, waarin hy tot opmerkelijke vondsten kwam met de belichting, die de sfeer op frappante wijze onder steunde. Hetzelfde kan gezegd worden van de muziek, (mechanisch) oor spronkelijk uitgevoerd door het Kunstma andorkest. De voorstelling sloeg zodanig in dat aan het slot geen einde scheen te ko men aan de. staande gebrachte, hul digingen Namens K. en O. en het L.A.K. werden Henk van Ulsen bloemen aangeboden. Bij een winkelier in Stadskanaal zyn repen chocolade aangetroffen met wormen. De koper heeft in overleg met de winkelier de keu ringsdienst voor waren gewaar schuwd. Na een ingesteld onderzoek is de voorraad in beslag genomen. Voorwaardelijke straf voor belediging jood Wegens belediging van een joodse dorpsgenoot is een 55-jarige post- besteller uit Neede gisteren door de Zutphense politierechter conform de eis van de officier van justitie ver oordeeld tot twee weken gevange- vangenisstraf voorwaardelijk met twee jaar proeftijd en 150 gulden boete of vyftien dagen hechtenis. Ter zitting zei verdachte dat hy bang was te zijn bedrogen. Nadat hij een koe had verkocht aan zyn dorpsgenoot had hy zich laten ont vallen: „Ze hadden in de oorlog nog veel meer van jullie moeten oprui men". „Het is hoogst ongepast en meer dan schandalig" vond de officier van justitie, die zich er over ver- baasde dat verdachte nog de moed had zich voor de rechter te durven vertonen. Om te voorkomen, dat de postbesteller ontslag zou krygen eis te de officier geen onvoorwaardely- ke gevangenisstraf, hoewel hy vond dat dat wel op zyn plaats zou zyn I geweest.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1965 | | pagina 7