wisten niet, we „Wij zo lang zouden uithouden het kaleiöoscgap Ned. Dans Theater met Stotijns ballet-orkest Levende begeleiding is dwingende eis LEIDSCH DAGBLAD DONDERDAG 7 OKTOBER 1965 VIERDE BLAD J-ÊÊÊ HANS SNOEK W: liHtllllllllllllHIIIIIIIHIIIIIIHIIIIIIIIHtllllllllllllllllllllllllllllllllllllilllllllllllll Hans Snoek: artistiek leidster en oprichtster twintig jarig „Scapino" hallet llllllllllllinilllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllMIIIIIIIIIIIIIIIIHIKI Oefeningen aan de barre 99 O Opdrachten aan vele componisten De minister van Cultuur, Recre atie en Maatschappelijk Werk heeft opdracht verleend voor het compo neren van: een werk voor altiviool met 1 of 2 andere instrumenten aan Bernhard van Beurden te Amster dam: een werk voor orgel aan Carel Brons te Hilversum; instructieve mu ziek voor viool 'zo mogelijk t/m de derde positie», eventueel met piano ter vervanging van het „Schuiercon cert" aan Lex van Delden te Am sterdam; muziek bij een ballet, dat kan worden uitgevoerd door het Scapinoballet aan Wim Franken te Amersfoort; een werk voor jeugd koor en jeugdorkest aan Bram Hij mans te Bilthoven; een diverstisse- ment voor orkest van Jan Mul te Haarlem: een werk voor jeugdkoor en jeugdorkest aan Nico Schuyt te Amsterdam; een divertissement voor orkest aan Louis Toebosch te Bre da; een werk voor gitaar aan Dick Visser te Laren (NH.enkele liede- len of een liederencyclus met piano begeleiding aan Matthijs Vermeu len te Laren N.H. een werk voor mateur-symfonieorkest aan Ton de Leeuw te Hilversum; instructieve muziek voor viool 'zo mogelijk tot en met de derde positie», evenwel met piano aan Rienbert de Leeuw te Am sterdam; enkele liederen of een lie derencyclus met pianobegeleiding aan Robert Heppener te Amstelveen; een kort werk voor piano en orkest met een tijdsduur van 10 k 12 minu ten aan Hans Henkemans te Bergen 'N.H.' Voorts heeft de minister een prijs toegekend aan Jan van Vlijmen te Hoevelaken voor diens „Gruppie per 20 strumenti e percussione". De ad viescommissie bestond uit de heren mr. G. Landré (voorzitter», J. Odé en A. Rieu deden» en B. Wagemans 'secretaris» Weer hoge prijzen voor Haagse School Op de gisteren bij Mak van Waay in Amsterdam voortgezette 163ste kunstveiling is voor de z.g. interna tionale kunst dat zijn werken, ook van Nederlandse schilders, die op de buitenlandse kunstmarkt hoge waar de hebben veel geld betaald. Ook stukken uit de Haagse school brach ten naar verhouding flinke bedragen op. Vooral Fransen en Engelsen wa ren grage kopers. Het gezicht op de Seme van Le- bourg werd voor f 19.200 verkocht naar het buitenland. Een Koekkoek „Pa ling visser in een roeibootje" bracht f 10.400,— op. „Jonge herderin met koeien" van Willem Maris kocht een Nederlandse verzamelaar voor f 10.500,—, een vroege Mondriaen. voorstellende een watermolen, werd afgemynd op f 8800— een werk van Meissonier op f 11.00.— een stilleven van Moise Kisling cp f 9.000,—. Twee stadsgezichten van Verheijen brachten resp. f 12.400,en f 7.600, op. een vroeg werk van Springer „Stadshoekje met figuren bU oude kerk" f 9.000,werken van Schelf hout werden verkocht voor resp. f 3.800,—, f. 4.600.— en f 2.025,— Dit laatste bedrag werd betaald voor een paneeltje ter grootte van een briefkaart. Een Van Schendel bracht f 7.700, op. een werk van Roelofsz (Haagse School» f 4 200,—. en „Vrouw op Vlonder" var Weissenbruch (even eens Haagse School) f 2.300, Voor schilderijen van Suze Robert son had men ook hoge bedragen over. „Breiend meisje" en „Vrouw aan de was" van deze kunstenares haalden resp. f 2.050,— en f 2.700,—. (Van onze kunstredactie) entrum, juist even bezijden de drukte van de Plantage Mid- dcnlaan. Achter het gietijzeren hek van de Hortus dragen exclusieve planten en bomen hun al even exclusieve namen, die terwille van een systeem zijn teruggebracht tot getallen. Dan rechts, een rij stille pakhuizen, waar Amsterdam achter verweerde gevels duizend onduidelijke zaken heeft opgeslagen: van de in boedel van de familie die voor twee jaar naar Ethiopië vertrok tot immense voorraden stofzuigerzakjes en glaswerk. Een van die gevels valt onmiddellijk op. Degrauwe stenen zijn donker rood geschilderd. Daar binnen, op de bovenste verdieping, waar een smalle houten trap uitkomt op een zolder vol kleurige kos tuums en décorstukken ligt een dode wesp. Het is het enige dat niet meer leeft in het pand Hortusplantsoen 9. Op de gevel staat in grote letters de verklaring voor de drukte in deze rustige buurt: Scapino. rVanneer we precies 20 jaar be staan weten we zelf niet", vertelt artistiek leidster en oprichtster Hans Snoek. „De administratie was die eer ste jaren nogal rommelig, maar het dus eind 1945". En dan, bijna een excuus: „We wisten zelf niet we het zo lang zouden uithou den". Maar het Scapino-ballet hield het wèl uit! En wat werd opgezet als n poging de Nederlandse dansers danseressen die in de oorlog hun werk moesten staken weer op het to neel te krijgen, groeide in 20 jaar uit tot 'n organisatie die 'n niet te schat ten aantal jonge menen in contact met de danskunst heeft gebracht en zo bijdraagt aan het cultuurbe sef van een volk dat ballet te lang beschouwde als een bezigheid voor meisjes en halfzachten. Vanavond geeft Scapino de jubi leumvoorstelling in de Amsterdamse stadsschouwburg. Drie premières staan op het pro gramma. Dat is de reden dat nie mand in dit labyrint van gangen, trapjes, zalen, zaaltjes en zolders de tijd heeft een ogenblik niets te doen. „Val" roept Ine Rietstap tegen een van de danseresjes die een rol heb ben in „Streetgames" van Walter Go re en duwt haar sierlijk van zich af tot ze gracieus tuimelt over een an der die in „boksstand" achter haar staat. Het is nog te aarzelend Drie, vier keer laat ze het 'óverdoen. Pia nist Peter Rester hamert strak de loopjes van Jacques Ibert uit zyn piano. Op een krukje volgt ballet meesteres Greetje Donker ieder armgebaar, elke beweging. Heerlijk zacht „Heerlijk zacht, hè. en -zo licht", zegt Gemma Exmann opgetogen als zt haar vingers over de nylon-vach ten laat dwalen die straks de wit te en de zwarte béér zullen dragen in Hans Snoeks „De pasja en de beer", op muziek van Wim Fran ken, dat al eerder op het repertoire van het gezelschap stond, maar waarvan nu een ingrijpend veran derde zetting wordt ingestudeerd. Even later laat ze zich door costu- mière Henny .Foekens in een deel van het kostuum helpen dat ze als eerste haremvrouw Roxelane zal dragen. Voor de derde première, „Ope- I ningsdans" van Jan Rebel, schreef (Nico Schuyt de muziek. Met die nieu we werken gaat Scapino het seizoen Tussen het aanplakbiljet en die stapel krabbelbriefjes ligt een gene ratie, twintig jaar moeizaam herstel na een periode van haat en ver raad. maar ook de geschiedenis van „Scapino". Een historie die echter ook diep tepunten kent. Het meest afschuwe lijke daarvan was de brand in de studio van toen, waarbij alles ver brandde wat een aantal dansers tot een balletgezelschap maakt: décors, kostuums, requisieten. Met meer plezier denkt Hans Snoek aan de lange lijst van dan sers en danseressen die bij haar hun eigen weg vonden in de fascineren de wereld van de dans: Marten Mo- lema. Marian Sarstadt, Kathy Gos- schalk. Sabine Vaessen, Aart Verste gen (nu bij het Ned. Danstheater), René Vincent, Koert Stuyf, Jenny Si- monis. En onder de namen van de choreografen van wie werk op het repertoire staat of stand zijn die van Benjamin Harkarvy, Susanna Ergi. Albert Mol. Florrie Rodrigo, Indra Kamadjojo, FranQoise Adret, Han Rijnbeek. Koert. Stuyf, Jack Carter, Pieter v. d. Sloot. Dynamisch kunst Scapino mag dan met 20 jaar het oudste balletgezelschap van Neder land zijn, het is zeker zo dynamisch als de beide jongere Ned. dans The aters en het Nationale Ballet. Achter die pakhuisgevel aan het Hortus plantsoen wordt intensief gewerkt aan een ambitieus ideaal: de jeugd van Nederland ontvankelijk maken voor de danskunst. Die dode wesp, was er die zonnige herfstdag het enige teken van vergankelijkheid Hartelijke begroeting: 1965-1966 in. Een seizoen dat is gezet met het ingebruiknemen een tweede studio en een nieuw 1 tuumatelier. „Dans, beweging, is de meest di- recte uitingsvorm van gevoelens", stelt Hans Snoek in haar inleiding voor de folder van de Scapino dans- academie, waarvan de met Karei Poons de leiding heeft. De belang stelling wekken voor die uitingsvorm is haar ideaal waarvoor zij zich vol- komen inzet. Maar ze beseft héél goed dat ze de enkele schoolvoorstel- j ling die het kind ziet te weinig is, als niet ook op andere manieren aan de culturele vorming wordt ge werkt. „Onderwijzers zouden meer begrip voor cultuur moeten kweken", zegt zij. Eerste affiche Aan de wand van het vertrekje waar brieven en tekeningen liggen opgetast, hangt de eerste affiche van „Scapino". Het ontwerp van Nicolaas Wijnberg is gedrukt op slecht papier, de kleuren zyn ver- j bleekt, stukken zijn afgescheurd j van dit laatste exemplaar. De kin- l deren die daardoor naar het theater I werden getrokken, zyn de ouders van de briefschrijvertjes van nu. Niet 50, maar 40 best verzorgde boeken 65 Bijna f 30.000 voor een Rik Wouters Op dc eerste dag van de najaars- X veiling van moderne schilderijen in J Antwerpen is gisteren bijna f 30.000 Jr betaald voor een schilderij van Rik Wouters. Voor zijn werk „Bloemen- tuil", een doek van beperkte afme- wjf ting, werd 310.000 frank geboden, hetgeen een koopsom met inbegrip van de kosten van 390.000 frank (f 28.080 betekent). Een werk van de in 1952 overleden Hippolyte Daeye bracht 155.000 frank op. Een werkje van 10 bfj 8 «4 centimeter van Marcousis 28.000 frank, ruim f 2.000, In het Rijksmuseum Meermanno- Westreenianum museum van het boek in Den Haag is gisteren de ten toonstelling geopend van „De best verzorgde 50 boeken van het jaar 1964" zoals die zijn uitgegeven in de Ver. Staten en in ons land De heer D. Dooijes, lid van de jury, opende de expositie, die tot en met 4 novem ber duurt en daarna in andere plaatsen te zien zal zyn. De heer Dooijes deelde mee, dat de jury de limiet van 50 bestverzorgde boeken niet kon halen. Dit jaar kon de kwalificatie „best verzorgd" aan slecht 48 Nederlandse boeken wor den toegekend. De selectie werd ge maakt uit meer dan 400 nieuwe uit gaven. Persoonlijk was hij getroffen door gedachten aan grote gelijkvor migheid misschien wel vormeloos heid en verveling, die de ingezon den werken karakteriseerden, terwijl volgens hem ook het percentage boeken, dat het predikaat „uitmun tend verzorgd" kon krijgen, was ge daald De 48 uitverkoren werken zijn: drie kinderboeken, vier school- en studie boeken, negen wetenschappelijke en populair-wetenschappelijke werken, drie encyclopedieën en naslagwerken, zes boeken over kunst en plaatwer ken, vijf dichtbundels, zeven romans, toneelstukken en essa s, twee biblio fiele uitgaven, vier gedenkboeken en vyf catalogi. Ned. Strijkkwartet naar de Ver. Staten Vandaag ia het Ned. Strijkkwartet van Schiphol naar San Francisco vertrokken voor een tournee van zes weken door de Ver. Staten. (Van onze kunstredactie) Dit was de avond waarnaar men jarenlang heeft uitgezien' Dat was al merkbaar voor het d ek van de Kon. Schouwburg in Den Haag gisteravond uiteen week. Het applaus dat Louis Stotijn toe- klonk toen hij in de orkestbak op zijn podium klom. was nadruk kelijker. hartelijker bijna dan anders. Na jaren van plannen maken, voorstellen indienen en afwijzen stond hij nu eindelijk voor het Ned. Ballet Orkest, gereed de eerste voorstelling met het Ned. Dans Theater te beginnen. De oprichting van dit orkest, waarvan dit eerste optreden het feestenjk verlengstuk was. is een van de belangrijkste gebeurtenissen in de nistorie van het ballet in ons land. Een kunstvorm die sinds het eind van de oorlog steeds meer be langstelling kreeg. In het buiten land besefte men al veel eerder dat een „levende" begeleiding een dwingende eis is voor een gave voor stelling. gelukkig is men nu ook hier Louis Stotijn bleek opnieuw een be wonderenswaardig dirigent. Zijn theater ervaring stelde hem in staat an een goede 40 musici binnen twee maanden een orkest te maken dat een hechte basis is voor wat zich op het toneel sfapeelt. Hij zette zijn musici in Vivaldi (Madrigalescoi, Strawinsky (Symphoniy in three mo vements) en Orff (Carmina Bura- na) aan tot prestaties waarvoor geen reeds jaren bestaand orkest zich zou behoeven te generen. Vivaldi werd prachtige open mu ziek, in Strawinsky viel de sonore toon van het koper op en Orff kreeg w^ar dat nodig is een fascinerende oerkracht mee. De bewondering voor het klinkend resultaat stygt nog als men weet dat André Presser op het ogenblik een programma met dit en semble voorbereidt voor het eerste De dirigent Louis Stotijn voor zijn balletorkest van het Ned. Dans Theater. optreden met het Nationale Ballet in Amsterdam op 18 oktober. Is het dan zo erg als een solo-viool eens wat scherp klinkt, als een inzet van de tweede violen niet helemaal zui ver is? Het zijn bezwaren die in de loop van de tyd wel zullen worden opgeheven en op het ogenblik van minder belang zijn dan de vreugde o^ wat is bereikt. Het versterkt Haagseh Kamerkoor klonk in Carmina Burana uitste kend, Germaine Stordiau, Gerard Honig en Leo Ketelaars namen de vocale soli voor hun rekening op een manier die volkomen paste in deze feestelijke voorstelling. Uitreiking prijs Ned. Letteren De Belgische minister van cultuur de heer A. de Clerck zal morgen in het Residentie Theater-gebouw in Brussel aan prof. dr. W. Asselbergs, voorzitter van de Nederlandse afde ling van de 15e algemene conferen tie der Nederlandse letteren, die al daar wordt gehouden, in een bij zondere zitting de prijs der Neder landse letteren 1965 overhandigen, die de ministers van cultuur van België en Nederland hebben toege- Ned. boeken in Leipzig bekroond Op de internationale Buchausstel- ling in Leipzig zijn vier Nederland se boeken bekroond: drie met zilver en een met brons. Voor deze expositie zond Neder land door bemiddeling van het Gra-1 fisch Export Centrum in Amster dam de best verzorgde boeken van de jaren 1960 tot en met 1963 in. Zilveren medailles werden toege kend: voor „Het grachtenboek" met illustraties van Caspar Philips Ja- cobszoon, typografisch verzorgd door Hans Barvelink en uitgegeven door de gemeente Amsterdam, voor „De exploten van Tabrijn" van Vria- mont. uitgave van de stichting „De Roos", typografie en illustraties van Mart Kemper, en voor „De fabelwe reld" van Halbo C. Kool, uitgegeven door de Arbeiderspers, in de typogra fie van en geillustreerd door Alfons van Heusden. Een bronzen medaille verwierf „Uit het jaar honderd" van Kees Zwart, een gedenkboek van de Ken. Grafische Kunstinrichting uit gegeven door J. van Poll Suyker- buvck in de typografie van Kees i Zwart. IJ.S.O. baalt publiek per bus Het Utrechts Stedelijk Orkest stelt het concertpubliek in de provincie i l'trecht in de gelegenheid het USO in zijn volledige bezetting (plm. 95 mu sici) te beluisteren in zijn eigen con certzaal, Tivoll in Utrecht. In het ju bileumjaar (het USO bestaat 150 jaar) worden drie speciale provincie- concerten gegeven (vandaag. 6 jan. en 28 april), waarvoor het USO zyn publiek met bussen gaat ophalen uit I 26 plaatsen. Deze wijze van concert- I bezoek is uniek in ons land. In de afgelopen twee jaar werd reeds geëxperimenteerd met buscon certen, maar deze waren ingepast in de normale abonnementsvoorstellin gen. Deze reeks van concerten is al leen voor de „provincie" bestemd. Vanavond worden 15 volle bussen verwacht. De abonnementsprijs voor drie concerten onder leiding van Paul Hupperts en met Anette de la Bije, Hans Henkemans en Herman Kreb- bers als solisten bedraagt inclusief buskosten f 16.50. Bur «emeester als piano-solist De burgemeester van tutrecht, jhr. mr. C. J. A. de Ranitz oogstte gisteravond in de Harmonie in Gro ningen een ovationeel applaus van o.a. zijn ambtgenoot in Groningen de heer J. J. A. Berger en andere noordelijke autoriteiten. Jhr. de Ranitz was als piano6olist opgetreden in een concert van het Noordelijk Filharmonisch Orkest on der leiding van Charles de Wolff. Uitgevoerd werden de „variations Symphoniques" voor piano en orkest van César Franck. De pianist oogstte zoveel succes, dat hij een toegift gaf: een werk van Chopin. Het N.Ph.O. gaf voorts een uitvoering van de 40ste symfo nie van Mozart en de Eerste Sym fonie van Brahms. Antiekhandel onder de loep Staatssecretaris Bakker (Econ. Zaken) heeft de minister van Jus titie verzocht te onderzoeken of er aanleiding is aan strafrechtelijk op treden tegen de niet-bonafide antiek handel bijzondere aandacht te be steden. HU wijst er overigens op. dat ook langs civielrechterlyke weg in som mige gevallen tegen deze handel kon worden opgetreden. De staatssecre taris deelt dit mee in antwoord op schriftehjke vragen van het Twee de-Kamerlid van Den Heuvel (KVP) N.A.V. een uitlating van een woord voerder van de Vereniging tot be houd en vermeerdering van kunst schatten in Nederland, dat het aan tal vestigingen van winkels, waarin op riet-bonafide wyze in antiek wordt gehandeld overmatig stygt kend aan de dichter Jacques Bloem Door ziekte kan Jacques Bloem deze hoge literaire onderscheiding niet zelf in ontvangst nemen. Auteur Bulatovic zwijgt niet De Joegoslavische schrijver Miodrag Bulatovic heeft in München dc Joe goslavische staatscommissie die ver antwoordelijk was voor het verbieden van zyn boek „Hier op de rug van een ezel" incompetent genoemd en gezegd dat een van de leden van de comissie had getracht hem om te ko pen opdat hij zou zwijgen over het optreden van de commissie. Bulatovic die in München was ter gelegenheid van de publikatie van zijn boek zei dat „Belgrado wemelde van aanklagers die het leven vergallen.'* Hy zei de gevol gen van zyn verklaringen niet te Bulatovics boek handelt over een episode uit de stryd van de parti zanen tegen de Italianen in 1943. Zelf zegt hy in het boek de „mythe van de partizanen te vernietigen". Leraren schoolmuziek ernstig bezorgd o D De vereniging leraren schoolmu ziek is, na wat tot nu toe bekend is geworden over de uitvoering van de mammoetwet, ernstig bezorgd voor de toekomst van de schoolmu- Stirhting voor kunstzinnige vorming in Driebergen studiedagen gehouden. Prof. dr. Egon Kraus, secretaris generaal van de International Socie ty for music-education, sprak over de z.i. ideale toestand van het door Zoltan Kodaly in Hongarye verwezenlijkte muziekonderwys op de scholen De situatie in de ande re landen waaronder ook Nederland, steekt liierbU wel zeer ongunstig af. zo was ae conclusie. Twee pioniers op het gebied van het muziekonder- wUs op de scholen, de heren Willem GehreLs en Jos Lennards, werden benoemd tot erelid van de vereniging.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1965 | | pagina 7