RITMEESTER Contrasterende werelden op concert „Residentie-Orkest" kunst PIKEUR kAleiöoscoQP MENNO HERTZBERGERPRIJS VOOR MEJ. DR. VAN EEGHEN ^Gilels: formidabel Beethovenpianist Politie krijgt vat op juwelenkrakers INTRODUCTIE HARTMANNSYMFONIE LEIDSCH DAGBLAD WOENSDAG 6 OKTOBER 1965 VIJFDE BLAD Sterk uiteenlopende en tegengestelde eommen- if en in overvloed, na het eerste concert van het ïsidentie-Orkest, dat weer in volle glorie op ons idium prijkte. Commentaren, speciaal over de introductie van i Zesde Symfonie van Karl Amadeus Hartmann: laraehtig géén muziek om bij in slaap te vallen! tleze dateert uit 1952 en 1953 en ft een expressief beeld van een r meedogenloze gewelddadigheid Hsterde tijd. Hartmann, Scher- n- en Webemleerling, die aan- tkelijk ook onder invloed van lönberg stond, wist al spoedig een (n weg te vinden, waarvan hy ook deze fascinerende symfonie na- Ikkelyk getuigenis aflegt. Velen zal bijzonder rauw op het ïyf gevallen I, velen, die „schoonheid" verwach- in de traditionele betekenis van woord. Daarvoor is deze symfonie Itwel te hartverscheurend, te be- en. te schrijnend, lartmann is niet alleen een mees- die alle knepen der gecompli- fdste compositieleer (fuga's) tot in nerf doorgrondt en beheerst, hij irt ook grootse verbeeldingskracht i gevoel voor hevige contrast- en pderende klankwerkingen, waarin uit elf man bestaande slagwerk 1 dominerende rol vervult. Zijn orkestratiekunst geeft jraan een al even obsederend re- L Het eerste deel voert naar een -Hrweldigende climax, het tweede, ^*„Toccata variatia", gebouwd op B inventieve fugathema's al even- r. Men wordt meegesleept door de mende bewegingskracht van dit al, van een razend intelligent con- ■ctief vermogen getuigt en voor- fg meer verbijstert, dan dat men volkomen in wordt ondergedom- d. ook: Hartmann, in 1963 ge- Tven. behoorde in ieder geval tot meest vooraanstaande, potente nponistcn van zijn tijd, aan wie fet thans gerechtvaardigde aan zit ten deel begint te vallen. Stadsgehoorzaal bleek intussen ,ar grondvesten te schudden tij de enorme explosies, waarbij die 0 l het doorbreken der geluidsbar- je slechts kinderspel leken, foor de meeslepende vertolking van welhaast onmogelijk moeilijke fk onze hulde aan het Residentie- Vest, dat onder de knappe leiding pjl Van Otterloo feilloos speelde, als- er geen „vuiltje" aan de lucht was. Ellen moesten er nog aan wennen, _J*r dat hier een fantastische top- ^itatie werd geleverd, daarover leek lere en het hartgrondig eens was na de pauze, waarna tal iën geschokt en verward naar huis Daarvóór heel wat vertrouwder it. In de eerste plaats de fameuze wj et-Russische pianist Emil Gilels. Wat deze maakte van het Derde vnoconcert van Beethoven, waar- l p de eerste uitvoering ging op 5 Lfil 1803, met de componist als so- i. was formidabel. De pianopartij bleek voor die -•mière nog niet eens uitgeschre id. Beethoven vriend, Ritter von 'vfried, die de blaadjes moest om- utn heeft verklaard, dat er slechts proglyphen op stonden. Maar Beet- Blien speelde zijn partij niet het nbotste gemak uit het hoofd. Gilels c«d dat vanzelfsprekend evenzo en met een ongeloofwaardig élan en n enorme vitaliteit, daarbij aan het ugo alle Italiaanse, welluidende aigerigheid en tevens diepe bezon- atheid verlenend, welke het toc ht, Fors was zijn aanpak, soms zelfs U te fors. Doch zijn gevarieerde, ■nstant edel klinkende aanslag, zijn dwingende voordracht en vooral ook zijn briljante techniek, maakten het alleszins begrijpelijk, dat hier sprake is van een der grootste hedendaagse pianisten de vele door hem behaal de prijzen getuigen daarvan! die zich volkomen kan meten met de be roemde Beethovenvertolkers van eer tijds, al waren hun opvattingen Ln sommige opzichten anders, in het bij zonder in klassisistisch opzicht. Eveneens in het aan Haydn herin nerende luchtig-speelde Rondo, dat toch ook weer zo specifiek „Beetho ven" is, heeft Gilels weten te boelen. Hij bezielde dit veelvuldig gehoorde concert expressief met nieuw leven. Begeleid door een in het eerste deel wat mat en traag spelend orkest, dat tenslotte toch door Gilels enthousias me geïnspireerd werd. Natuurlijk vie len hem applausstormen ten deel. Men heeft er geen twijfel aan laten bestaan, dat de bewondering voor deze vervoerende weergave kolossaal was. Nog twee composities dienen ver meld: ingezet werd met Bachs' be kende „Tweede Suite", met de ver rukkelijke, in allersnelst tempo geno men „Badinerie" tot slot. Daarin blies een der coryfeeën van het R. O., de fluitist Koos Verheul, zijn hoogste troeven uit. Fluit-acrobatie zoals men deze zelden te horen krijgt. Bachs' pregnante ritmiek sloeg oud en jong in zijn ban: wie dan ook meent, dat Bach verouderd mocht zijn, slaat de plank volkomen mis. Zelfs de jeugd heeft Bach lief: hoor de jazz! En dan was er op geheel ander vlak het voorspel derde acte van de door Balthazar Verhagen geschre ven mytische comedie „Marsyas of de betoverde bron", waarvoor onze ver geestelijkte, fijnzinnige Alphons Die- penbrock de muziek componeerde. Typografisch best verzorgde verslag Het jaarboek In 1964 der Kon. Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag is bekroond als het esthe tisch en druktechnisch best ver zorgde jaarverslag in de groep niet overwegend geïllustreerde jaarver slagen, die het afgelopen Jaar zijn verschenen. Dit jaarboekje kreeg in een vergelijkbare uitvoering vorig jaar een eervolle vermelding. Het stedelijk Jaarverslag Amster dam 1963 verwierf een bekroning in de groep geïllustreerde verslagen (binnenwerk gedrukt in meer dan twee kleuren). Er waren dit jaar 111 jaarverstagen ingezonden. Het was de zevende keer dat ze werden be kroond door een jury, ingesteld door de Federatie der Werkgeversorgani- satiën in het boekdrukkersbedrijf. De bekroningen zijn gistermiddag bekendgemaakt op een bijeenkomst in de aula van het Stedelijk Museum in Amsterdam. „De belangstelling voor deze com petitie is nu al enkele Jaren op het zelfde niveau, maar dat niveau is niet geheel bevredigend. Nog zo veel jaarverslagen verdienen een beter Jasje dan ze nu dragen. De waarde van een goede representatie, ook op dit gebied, wordt kennelijk nog steeds onderschat", zo schrijft het hoofd bestuur der Federatie in zijn voor woord van de catalogus. Noske en Verheul luisterden rasp. met viool en fluit dit pastelachtig orkest palet in verrukkelijke eenheid op. De subtiele Diepenbrock, een man, die de stilte minde en vlak daarop het lawaai, dat in de mo derne tijd van alle kanten indrin gend op ons aandavert en speciaal oij Hartmann zijn verwezenlijking vindt: dat waren twee fel contras terende werelden, waarvoor men zich terdege moest omschakelen. Wij betrijfélen het, of dat alle toehoorders zo maar opeens is mogen gelukken H. De vermaarde pianist Emil Gilels met dirigent Willem van Otterloo voor hun optreden. (Foto L.D./Holvast) Hier een voorbeeld van zijn na 1909 versoberd, impressionistisch orkest- coloriet, dat vooral ontstond na de kennismaking met de aan hem nauw verwante Debussy. Melodisch komt echter hier en daar zelfs ook Wagner om de hoek kijken. BUITENLANDSE TOURNEE U.S.O. Het Utrechts Stedelijk Orkest ver trekt zondag met de Loreley-Express uit Utrecht voor een tournee van 10 dagen naar Zwitserland en Zuid- Duitsland. Paul Hupperts zal alle acht concerten tijdens de tiendaagse 1 tournee dirigeren. Als solisten gaan mee de pianist Daniel YVayenberg, de zangeres Elly Ameling en de harpist Edward Witsenburg. Het is de eerste maal dat een Nederlandse harpist een tournee van een Nederlands symfonie-orkest naar het buitenland meemaakt. Concerten worden gegeven in Bazel, Ascona, Bad Homburg, Regensburg, Mem- mingen, Ansbach, Villingen en Of fenbach. Op het programma staan o.m. de Vierde Symfonie van Bruck ner, de Eerste Symfonie van Brahm6, de Vierde Symfonie van Mahler en het pianoconcert voor de linkerhand van Ravel. Op 20 oktober komt het USO in Utrecht terug. in Fibula-reeks Twee interessante, lezenswaardige boekjes verschenen in de Fibulareeks van C. A. J. van Dishoeck in Bussum nJ. .Doolhof of museum" van C. Blok verbonden aan de educatieve dienst van het Gemeentemuseum te Den Haag en „Duizend jaar toneel" van Ben Al bach leraar aan de To neelschool te Amsterdam beide met talrijke illustraties verlucht. Het eerste is een leidraad voor museumbezoekers en heeft een twee ledig doel: iets te laten zien van het werk ln een instelling waarvan men gewoonlijk alleen het oppervlak kent en te onderzoeken wat een museum op het ogenblik voor de samenleving kan betekenen. Het komt ons voor dat de schrijver hierin bijzonder goed geslaagd ls. Het tweede bevat een schat aan gegevens betreffende de ontwikkeling van het toneelspel tot aan het heden toe en besluit met de volgende, van werkelijkheidszin getuigende uit spraak: „Een dramatische kunst welke slechts door schoonheid treft, die alleen bewondering afdwingt, is steriel en overbodig. Het toneel kan pas weer een vitale funktie vervullen wanneer het bi de menselijke samen leving onmisbaar blijkt te zijn". Dit boekje is voor iedere toneel liefhebber van groot belang. Hoge prijzen voor schilderijen Op de eerste dag van de 163ste kunstveiling by Mak van Waay In Amsterdam zijn er in het algemeen hoge prijzen voor de schilderijen be- taald en gingen de stukken vlot en bijzonder gemakkelijk van de hand. De stemming werd zeer vast ge noemd. Het publiek was gemengd. Niet alleen veel Nederlandse particu lieren behoorden tot de kopers maar ook veel Duitsers en Engelsen bevon den zich onder de afnemers. Het schilderij dat het meeste op bracht was van A. Calame uit 1848, voora bellende twee figuren en een geit tn een Zwitsers berglandschap. Het werd voor f 9000 eigendom van een in Nederland wonende Zwitser. Een werk van Greuze (1725-1805) „Jonge vrouw met schoothondje" bracht f 8000 op, een werk van een onbekende meester uit de Hollandse School (17e eeuw) „Boomrijk land schap" f 6600, een boeren/maaltijd van Droochsloot f 6200, een klein werkje van Brakenburg f 6000, een werk van Breitner „Gemeerde sche pen ln Amsterdam" f 4200, een Ten Kate ,De jonge schilder en zijn pu bliek" f 5600, vier werken van Bos boom rasp. f 6000, f 4800, f 4600 en f 5000. Deze Boebooms werden gekocht door een Nederlander. Twee werken van Karsten brachten resp. f 4500 en f 4400 op. Koploper in Senoritas; want kwaliteit wint altijd Hebt u ooit een betere geproefd? ...in het bekende gele blikje CENT ANGSTPSYCHOSE IN BRABANT De voorzitter van net comité Menno Hertzbergerprijs, prof. mr. H. de la Fontaine Verwey, heeft gistermiddag in het gebouw Arti et Amicitiae in Amsterdam deze prijs voor de eerste maal uitgereikt en wel aan mej. dr. I. H. van Eeghen. werkzaam aan het gemeente archief van Amsterdam. De prijs, groot f 1500.— werd op 1 oktober ingesteld door de „Neder - landsche Vereeniging v. Antiquaren" ter gelegenheid van de 60ste verjaar dag van de Amsterdamse antiquair Menno Hertzberger. Zij wordt een maal in de drie jaar toegekend ter aanmoediging of ter waardering var. bibliografisch werk door een Neder lander verricht of door een buiten lander, wanneer diens werk betrek king heeft op enig aspect van Neder landse bibliografie. Voor zover het gepubliceerde werken betreft komen slechts boeken of tijdschriftartikelen ln aanmerking, die voor de eerste keer zijn verschenen in de drie jaren, voorafgaande aan het Jaar waarin de prijs wordt uitgereikt. Van de zeven ingezonden werken werd het boek van mej. dr. v. Eeghen „De Amsterdamse boekhandel van 16801725" bekroond. (Van dit werk zijn thans drie delen versche nen. Nog twee delen zullen het com pleteren) De jury zegt ln haar rapport grote bewondering te voelen voor het werk van dr. van Eeghen, „dat een geheel nieuw licht werpt op het boekenbe drijf uit het einde van de 17e en het begin van de 18e eeuw en ongetwij feld zal prikkelen tot verder onder zoek. Naar het oordeel van de Jury verdient deze arbeid, de vrucht van vele jaren onverdroten epeurwerk, de hoogste lof". In de 17e eeuw waren de Neder landers niet alleen de vrachtvaarders, maar ook de boekdrukkers van Eu ropa. Daarom is de geschiedenis van de Nederlandse boekhandel, waarin Amsterdam de hoofdrol speelt, van veel belang voor de economisch® ge schiedenis, maar ook voor de cul tuurhistorie van dit tijdvak. Er is echter slechts weinig bekend omtrent de Interne verhoudingen in d® Am sterdamse boekhandel. Dit is te ver klaren uit het feit dat er geen ar chieven van boekhandelaren en uit gevers bewaard zijn. Voor de periode van 1680 tot 1725, de tijd dat veel Franse refugiées zich hier vestigden, is thans in deze lacune voorzien door het werk van dr. van Eeghen, ad junct-archivaris der gemeente Am sterdam". Ank Reinders zingt voor Radio Basel De sopraan Ank Reinders, die ook in onze stad meermalen met succes is opgetreden, zal op 8 oktober, be geleid door Eduard Henneberger voor Radio Basel een opname maken van liederen van Richard Strauss, Arthur Honegger en Henk Badlnga. In aanwezigheid van Menno Hertzberger (links) heeft mej. dr. I. H. van Eeghen uit handen van prof. mr. H. de la Fontaine Verwey de Menno Hertzberger- prijs ontvangen, welke voor de eerste maal werd uitgereikt. (Van onze Bossche correspondent) Met de arrestatie van een 28-jarige Bosschenaar hoopt de politie in Bra bant wat meer klaarheid te kunnen brengen in de reeks van bijna veer tig juwelendief.stallen, die de afge lopen drie maanden in tal van ste den en dorpen zijn gepleegd en die een ware angstpsychose te weeg hebben gebracht bij de goud- en zilversmeden ln Noord-Brabant. De Bosschenaar is waarschijnlijk een van de handlangers van een 27- jarige Tilburgse woonwagenbewoner, die vorige week dinsdag in Rotter dam werd gegrepen. Hij heeft onder zware bewaking „bezoeken" afgelegd aan de politiebureaus in Den Bosch. Boxtel en Tilburg (in welke steden hij Juwelenkraken heeft gepleegd* 1 De woonwagenbewoner werd onge- veer een jaar geleden gearresteerd in Oirschot. Toen de politie hem per I wagen naar Eindhoven overbracht, slaagde hy erin geboeid en wel uit de rijdende arrestanten wagen te springen en zich elf maanden lang verborgen te houden voor de recherche. Schrikbewind In die tijd sloeg hij het interieur van enkele café's kort en klein, pleeg de een paar juwelenkraken en oefen de een waar schrikbewind uit over zijn medekampbewoners ln Tilburg. HUGO CLAUS BOOS OP GENT ..Ik ben niet kwaad zoals som migen blijkbaar denken. Maar zo lang ik leef zal er nooit een to neelstuk van mij in de Gentse Schouwburg komen". Deze uitspraak van de Bel gische auteur Hugo Claus geldt ook, naar hij in een gesprek met Belgische journalisten zei. voor de gastvoorstellingen, die de Kon. Vlaamse Schouwburg uit Brussel in Gent zou komen ge ven van zijn stuk ..Suiker". ,,Dat zal niet gebeuren. Te Gent komt er helemaal niets van mij. Men heeft zich jegens mij onbeleefd gedragen. Het gaat om allerlei kleinigheden waarin ik mij persoonlijk gekwetst voel". Nieuw stuk Cla.ua verklaarde dit in antwoord op vragen over zijn kandidatuur voor het c&recteursahap van de Gentse Schouwburg, waarvoor echter een an der werd benoemd. „Hebt u iets te gen de heer D. Poppe?" (die tot di recteur werd benoemd). „Hoe kómt u er bij? Hij was kan didaat, net zoals ik. Ik heb het tegen de personen, die verantwoordelijk zijn voor de benoeming van de nieuwe directeur". Hugo Claus, die in Gent is opge- gToeid, vertelde verder dat hU aan een toneelstuk werkt over Koning Leopold II van België. Op een vraag waar het toneelstuk voor het eerst zal worden opgevoerd zei hij: „In Ne derland, zoals al mijn stukken, om dat mUn eerste toneelstuk in België niet eens werd gelezen toen ik het aanbood. In Nederland las men het wel en werd het zelfs gespeeld". Claus zei ook aan een roman te werken. Over titel en inhoud wilde hU echter niets zeggen. HU bleef uit handen van de politie tot hij vorige week werd aangehou den by een verkeerscontrole ln Rot terdam. De Justitie in Den Boech neemt aan, dat er sprake is van twee ben den, die beide volgens hetzelfde re cept te werk zijn gegaan: met een gestolen auto, waarvan het nummer bord onherkenbaar was gemaakt, optrekken naar een juwelierszaak. Daar met een hard voorwerp de eta lageruit vernielen. Een snelle greep doen in de uitstalkast en vervolgens met vliegende vaart wegrijden. Op deze manier zijn een kleine veertig Brabantse juweliers de laatste maanden voor tienduizenden guldens benadeeld en zagen de politiekorpsen zich voor grote moeilijkheden ge plaatst. Van de ene bende zou de gearres teerde woonwagenbewoner deel uit maken, en broers van deze man zou den tot de andere bende behoren. Deze laatste bende is nog niet geheel opgerold. Noorwegen heeft nieuw kabinet De leider van de een trunu party Per Borten heeft een nieuw® rege ring gevormd, waarin de conserva tieven door zes ministers vertegen woordigd zijn en de Centrumspartij, de christen-democraten en de libe ralen elk door drie. Premier Borten, een 52-Jarige landbouwdeskundige, die sinds 1950 parlementslid is, zal de regering overnemen van de socialistische Par tij van de Arbeid, die 30 jaar aan het bewind is geweeet. Minister van Buitenlandse Zaken wordt John Lyng (60), die geduren de drie weken in 1963 aan het hoofd gestaan heeft van een coalitie-kabi net van dezelfde vier partijen. On der de nieuwe ministers bevinden zich twee vrouwen, mevr. Ragnhild Elisabeth Schweigaard Selmer, moe der van twee kinderen, (aan Justi tie» en mevr. Elsa Skejerven, moe der van vier dochters (ministerie voor Gezinszorg.) Filosoof Max Picard overleden De 77-jarige Zwitserse schrijver en filosoof Max Pioard is in zijn woning in Neggio by de Zuldzwitserse stad Lugano overleden, nadat hy bi) een val een voet had gebroken. Boeken over kunst

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1965 | | pagina 15