Tekst over geboorteregeling
in zijn geheel schrappen
alles izkan met cstBluür velpon
Laat Paus uitspraak
over onderwerp doen
Kerkdiensten Leiden en omgeving
KEITUM
Woord „godsmoord"
uit jodenverklaring
Van kanselruil kan
geen sprake zijn
D'i
3 OKTOBER EN VRIJHEID
LEIDSCH DAGBLAD VRIJDAG 1 OKTOBER 1965
KARDINAAL HEENAN IN CONCILIE:
Aan het Vaticaans concilie is gisteren door de Engelse kardinaal
John Heenan verzocht, de gehele tekst over geboorteregeling te
schrappen en de Paus de definitieve uitspraak over dit onderwerp
te laten doen.
ADOPTIE
De kardinaal verzocht even
eens, de kerk kinderloze echt
paren te laten aansporen, wezen
en onwettige kinderen te adopte
ren.
Kardinaal Heenan was één van
de 14 prelaten, die gisteren het
woord voerden over de sectie hu
welijk en geboorteregeling van
het schema over moderne wereld
problemen.
In het document wordt erover ge
sproken, dat echtparen het recht
hebben te beslissen hoeveel kinderen
zij willen hebben, maar er wordt
geen gewag gemaakt van voorkoming
van zwangerschap.
Duidelijk zinspelend op voorko
ming van zwangerschap, zeide kardi
naal Heenan: „Zou het niet beter
zijn, in dit document in het geheel
niets over het huwelijk te zeggen
dan dit te bespreken zonder gewag
te maken van het eigenlijke grote
probleem?
Misleiding
„Als wü op deze wijze handelen
bestaat zeker enig gevaar, dat de ge
lovigen het gevoel zullen hebben dat
zij worden misleid.
De Handelingen in
modern Nederlands
Het Nederlandsch Bijbelgenoot
schap zal met ingang van vrijdag
een vértaling in modern Nederlands
van het bijbelboek „De Handelingen
der apostelen" in de handel bren
gen. Deze vertaling, die in boekvorm
wordt uitgegeven onder de titel
„Vaart", Is er één in een serie, w
in „Licht" (Evangelie van Johan
nes) en „Een gevangene schrijft'
(Brieven van Paulus aan de kerk te
T'ilippi en aan Fileman), reeds eer
der zijn verschenen. Het N.B.G. pro
beert hiermee de bijbel dichter bij
de mens van nu te brengen.
In „Vaart" zijn als hulpmiddelen
voor de lezer een inleiding en toe
lichting opgenomen, alsook een ver
klaring van vreemde woorden en
ruimte voor het maken van persoon
lijke notities. Het N.B.G. meent dat
door het ontbreken van dergelijke
hulpmiddelen het lezen van de bij
bel voor velen ernstig wordt bemoei
lijkt.
Naast deze nieuwe uitgave zal het
N.B.G. activiteiten ontplooien in de
vorm van twee nieuwe tentoonstel
lingen. Een daarvan, een reizende
expositie met als titel „Het boek dat
blijft", behandelt met behulp van
tien instructief opgezette stands in
vogelvlucht het ontstaan en de ge
schiedenis van de bijbel, alsmede de
gang van dit boek door de wereld
van thans.
De tentoonstelling zal door
Utrecht, Zutphen, Heilo, Hoorn, Roer
mond en Lisse reizen, terwijl het
N.B.G. nog onderhandelt met ande
re plaatsen.
Voorts zullen op een tentoonstel
ling getiteld „Bijbel en kunst van
nu" dertig kunstenaars van deze
tijd werken exposeren, die betrek
king hebben op bijbelse voorstellin
gen. De expositie wordt gehouden
in Arnhem (30 oktober tot 5 de
cember) Utrecht (15 december tot
15 Januari 1966) en Den Haag 3 fe
bruari 1966 tot 5 maart 1966.
Hjj betoogde, dat niet r.katholie-
ken critici „wellicht de spot met ons
(zullen) dry ven en zeggen: „de
„R.K. Kerk beweert onfeilbaar te
zyn by haar onderricht in geloof
en zeden, maar zy Is niettemin niet
ln staat over dit vraagstuk tot een
besluit te komen."
De kardinaal vervolgde: „Het zou
beter zyn, dit hele hoofdstuk over
het nuweiyk weg te laten tot de Paus,
na de adviezen te hebben ontvangen,
die hy aan geleerden en theologen
heeft gevraagd, gereed is om over
dit onderwerp uitspraak te doen".
Een ander spreker, kardinaal Ros
si van Sao Paulo ln Brazilië, betoog
de dat het laatste woord over de ge
boorteregeling rechtens toekomt aan
de Paus, maar dit de in het con
cilie verzamelde bisschoppen „iets
moeten vernemen voor wij naar on
ze mensen teruggaan".
Kardinaal Heenan heeft twee da
gen geleden gezegd te verwachten
dat de Paus voor het einde van de
zitting van het concilie in december
verslag zal uitbrengen over de be
raadslagingen over de geboortebeper
king ln de commissie welke hy ruim
een Jaar geleden ingesteld heeft.
Kardinaal Heenan stelde gisteren
in zyn rede voor, dat in het schema
over de problemen van de moderne
wereld sterilisatie met klem afge-
kourd zou worden. Sterilisatie, zo
betoogde hy, is „een veel groter pro
bleem dan abortus."
Mgr Reuss, wybisschop van,
Mainz, die veel en in vooruitstre
vende zin heeft geschreven over de
vraagstukken der sexualiteit, had
daarentegen alle lof voor het sche
ma, juist omdat het met de no
dige terughoudendheid over die
aagstukken spreekt. Hy zei dat
de opdracht van de Paus aan de
wetenschap om verder te studeren
deze kwesties betekent, dat be
paalde vraagstukken nog niet hele
maal helder zyn en dat men door
wetenschappeiyke studie moet pogen
de waarheid te vinden.
Positieve tool
van grote gezin
Een andere mening was de bis
schop van Bazel en Lugano, mgr.
Streng, toegedaan. Deze verklaarde
bang te zyn, dat de tekst van het
schema de gehuwden zou kunnen
brengen tot een praktyk van een
„minimalistische moraal". Het conci
lie mag niet de indruk wekken achter
de propaganda voor de geboorte re
geling te staan, maar moet de po
sitieve taak van het grote gezin
beklemtonen, zei hy.
Verder hebben de concilievaders
gestemd over het schema betref
fende het herderiyk ambt der bis
schoppen. Nadat woensdag met
overgrote meerderheid te kennen was
gegeven dat de curie moet worden
geinternationaliseerd, heeft men
dinsdag in een stemming zich uit
gesproken voor aanpassing van het
diocesaan bestuur aan de moderne
behoeften. Dit zal in de toekomst
o.m. gebeuren door een nieuwe plaats
te geven aan het diocesaan kapittel
andere adviserende organen. Op
dit punt waren slechts 13 concilie
vaders tegen.
Zondag 3 oktober
Lelden Herv. Gem.. Pieterekerk:
da. P. Kloek;
0.30 u prof. dr.
Oegstgeest; 5 u dr. F.
J. M. D. van
den Berg.
Oosterkerk: 10 u ds. W. E. Verdonk
te Oegstgeest.
Bethlenemkerk10 u ds. J. Stehou-
wer te Alphen a d Rijn.
Maranathakerk9 u ds. H. J. van
Aoh ter berg.
Bevrijdingskerk: 10.30 u ds. H. Bou-
ter (HA).
Konlngskerk: 10 u ds. L. Kievit.
Vredeskeric: 10 u ds. D. J. Vossers:
7 u dB. P. Kloek.
Vrljz. Herv. Leldse Volks-
Joh. P.
Mullem
ds. J. M.
huls): 10.30
te Rotterdam.
Egllse Wallonne: 10.30
Academisch Ziekenhuis: 10 u ds. J.
L. Eekhof.
Diaocmeasenhuls1030 u ds. J. de
rot.
Jeugdkerk (aula Gymnasium)1030
i dr. P. L. Sohoonheim.
Geref. Kerk. Zulderkerk: 10 u dr. F.
Meyenfekit te Hilversum; 5 u
ds. Bovenberg.
Petrakerk; 10
ds,_ Maaskant.
Maranthakerk
Jeugdhaven De Mirt: 10 u Ouderen-
Geref. Kerk (vrygem.): 10
dienst (donderdag 7.45 u
"vrije Kaïth. Kerk Vree wij kstr. 19);
Singel 50
930 u
1.45 u Hoogmis (woensdag
41s.
Rem. Gem.; 10.30 u ds. J. Th. Mac-
is. H. J.
Middel-
bouw Naby: 10 u Jeugdkapel dhr. J. J.
van Petegem. Martha-Stichting10.30
u ds. J. Veen. Oudshoornseweg Wijk li
7 u ds. H. J Kater te Amsterdam,
wyk n Slonskerk9.30 u ds. A. J.
Jorlssen te Utrecht; 630 uur ds. H.
Kouds taal. Wijk III Gebouw Onder
weg: 10.30 u ds. P. J. Mack say te
Oegstgeest Geref. Kerk. Maranatha
kerk. Raadhulsstr 10 u ds Wester -
veld; 6.30 u ds. Schuring. Sal va tori-
leer k. W de Zwijgerlaan; 10 uur ds.
Schuring. Salvatorikerk. W. de Zwij
ds. Schurln
ilphi
10 en 6.30 u ds. W. Tom. Chr. Geref.
Kerk. Jeruzalemkerk. Grljpenstelnstr
Hooftstr.:
Evang. Chr. Gemeenschap
6tegracht)Conferentiedag iu. ei
8 uur. Sprekers de heren J. Klein Ha
neveld. L. Knegt en Th. Dlkkes.
Christian Science Steensohuur 6)
Helllgingasa-
komet; 7.30
oJ.v. brlgadl
Baptistengem.10
sloostr.: 9.30
i Leesdlensten. Rem.
ar Openluchtsamen-
Geref. Gem., Van Mandersloostr
ds. G Chr. Duinke* te Rotterdam.
Baptistengem Usclubgebouw10 en
6.30 u ds. M. Cohen.
Benthuizen Herv. Gem.: 9.30 u
Chr. Geref. Kerk; 10 en 5 u dr. Ve-
lema.
Aarlanderveen Herv. Gem.: 10 i
630 u ds. M. H
Aar. Geref Kerk:
ds. Bovenberg; 5 u
s Den Haag-Loosduinen; 5 u
n. von Meyenfeldt; 7 u ds. H
yler-da te Haartem (Dienst voor 1
mgs tellenden)
Groenhoven: 10 u dr. Dronkert.
Ltndenburg te
10 u ds. W. J.
W. de Bruljne
van Hoek; 6.3
Waarder. Chr.
ds R. Kok te
Dienst des
i den R(|n Herv. Gem
dB. W. A. S.
Laiurense,
Den Haag. Geref. Gem.:
F. Harlnck.
Bodegraven Herv. Gem.: 1(
Den Hartogh (H.D.), 5 u ds. J.
douw te Glessen-Rljswljk. 6.30
Balke. Nleuwerbrug: 9.30 u
te Nleuwerkerk, 6.30 u ds. Den
rh. Geref Kerk: 10 en 6.30 i
sink, öeref. Kerk (vrljgem.): 9.30
Lefeber (HA
Gouwsluls: 9.30 v_
Opstandlngskeric
1.30 u ds. P
feber; 630 u ds. M. Hanemaaljer. Ge-
Advertentie
Hollands Glad
klassiek voorbeeld van goede
vorm, praktische degelijkheid.
In zilver (model 250 en 1060) en
iuwelierspleet (P 1) verkrijgbaar
bij dt juwelier.
ninklijk» Van Kempen Begeer Zeist
Advertentie
De nieuwe tekst van de verklaring over de niet-christenen, beter
bekend als de jodenverklaring, is gisteren aan de concilievaders
uitgereikt. Het blijkt, dat daarin enige veranderingen zijn aange
bracht, die soms doen denken aan de veranderingen, welke tijdens
de derde zitting van het concilie op het laatste ogenblik in het
schema over de oecumene werden aangebracht.
De verklaring over de niet-christenen bevat in hoofdstuk 4 over
de joden niet langer meer het woord ..godsmoord".
JODEN NIET DOOR
GOD VERWORPEN
De passage waarin het woord
voorkwam, luidt nu aldus: „hoewel
de overheden der Joden met hun
aanhangers de dood van Christus
hebben doorgedreven, kan echter
datgene wat in zyn lyden bedreven
is, noch aan alle joden, die toen
leefden, zonder onderscheid, noch
de hedendaagse joden toegere
kend worden. Want hoewel de kerk
het nieuwe volk Gods is, mogen de
joden noch als door God verworpen,
noch als vervloekt worden voorge
steld, alsof dit uit de Schrift zou vol
gen. Derhalve zie een ieder erop toe
dat hy in de catechese en in de
verkondiging van Gods woord niets
lere wat niet in overeenstemming is
met de evangelische waarheid en
met de geest van Christus".
Vroeger eindigde deze passage met
de waarschuwing, dat men in het
godsdienstonderricht en in de predi
king geen haat of verachting jegens
de joden by de christenen mocht
opwekken.
Verder volgt nu nog een passage,
waarin alle anti-semitisme wordt be
treurd. In de vroegere tekst stond:
„het concilie betreurt en veroordeelt
haatgevoelens jegens en vervolging
Kerkelijk Leven
Ned. Herv. Kerk.
Beroepen te Aalst J. C. Terlouw
Lage Vuursche
Nw.-Amsterdam
T.'stëhouwer te Woudsend.
Geref. Kerken (vrygem.)
Bedankt voor Opende-Surhulster-
veen W. Bax te Zwartsluis.
Chr. Geref. Kerken.
Tweetal te Assen D. H. Biesma
Lisse en J. P. v. d. Boomgaard te
Chr. Gereformeerde kerken
van de joden, hetzy in vroegere da
gen hetzy in onze tyd".
Vele conciliedeskundigen zelden
van mening te zijn, dat de nieuwe
tekst krachtiger is. Sommigen gaven
echter te verstaan dat zij er de voor
keur aan gegeven zouden hebben
indien het woord „godsmoord" in
het ontwerp gehandhaafd was. Al
len waren het er over eens dat de
afkeuring van het anti-semitisme
een verbetering was.
Over ongeveer twee weken zullen
de stemmingen over de geamendeer
de gedeelten beginnen. De wyzigin-
gen moeten door minstens twee der
van de 2200 concilievaders wor
den goedgekeurd.
ALLE TEXTIEL
MET DIT
GEEL-BLAUWE
ETIKET
IS KLEUR-ECHT
gebouwde wyk
uenoa Aires vri_
legd vyfdulzend i
viering van 3 oktober zal
stad weer een
groot feest zyn. De orga
nisatie ervan Is by het bestuur
van de 3 Octobervereeniging in
goede handen en onze stadge
noten zal het aan feestelijk en
thousiasme dit keer wel net zo
min ontbreken als in vroegere
jaren.
Maar een bekend stadgenoot
zal op deze dag ontbreken. Hy
is elders met vakantie en biyft
met opzet tot na deze datum
bulten de stad. Hij is geen
dwarskijker, maar hy beleeft
weinig vreugde aan de wyze
waarop de historische bevrij-
d'ing van onze stad wordt ge
vierd. Dat is zacht gezegd. Hy
heeft er bezwaren tegen.
WOORD
VAN
BEZINNING
Ik dacht dat deze vraag te
recht is. Feestvieren is een
goede zaak. Maar waarom wordt
er feestgevierd? En dus ook:
hoe? Het gaat hier om de her
denking van een gebeurtenis,
die zich in het verre verleden
van onze stad en ons land heeft
afgespeeld. Herdenken in de
goede zin van het woord is niet
alleen bezig zijn met iets dat
lang voorby Is. Her-denken is
het zich opnieuw te binnen
een vanzelfsprekende zaak. Dat
betekent dat wy ons rekenschap
geven van hetgeen er in onze
tijd gebeurt. Dezelfde gedachten
en sentimenten die Hitier aan
de macht hebben gebracht, ste
ken in Wesit-(Duits land, en
waarachtig niet alleen daar,
weer massaal de kop op. Gods
dienstvrijheid is een onderwerp
waarover momenteel het Conci
lie te Rome spreekt. Het is nodig
dat wij hierin meedenken. Het
is nodig dat wy in onze tyd ons
de waarde van vryheid even be
wust zyn als de burgers van
onze stad in dat zowel donkere
als lichte jaar 1574.
En wat betekent die zinsnede,
die wij telkens weer aantreffen
in de beschrijvingen van het be-
H(1 staat niet alleen. Er zyn
er velen die zonder de stad te
verlaten zich afzydig houden van
de traditionele feestviering, om
dat zy de zin betwijfelen van
iets dergeiyks. Hun motieven
lopen natuurhjk uiteen. Som
migen vinden het te druk en te
rommelig en blijven daarom uit
de buurt van de optocht en het
Schuttersveld. Anderen vragen
zich af of het de bedoeling kan
zlin dat de gebeurtenissen van
1574 aanle'ding vormen tot een
massale kermis, een grote
drankomzet en al die rumoerige
taferelen, die zich buiten de wil
van de organisatoren, op straat
plegen af te spelen. Hetzelfde
anders gezegd: Is er nog enig
verband tussen de houding van
de burgers van Le-drn in 1574 en
de manier waarop dit herdacht
wordt
brengen waarom het de i
en vrouwen van Leiden in dat
jaar 1574 ging. En het ging om
de vryheid, die zy tot elke prijs
hebben verdedigd. Dc vryheid in
zijn godsdienstige en politieke
betekenis. En vervolgens is her
denken zioh realiseren hoe wy
omgaan met diezelfde waarden,
die in het jaar van het beleg en
ontzet werden verdedigd.
Als dit laatste ontbreekt,
wordt de herdenking een mis
schien plechtige, maar verder
vrij zinloze vertoning. Dan sta
ren wy in bewondering naar de
vroegere leiders van de stad en
de moedige bevolking. Het gaat
dan alleen om het verleden.
Maar als het goed is, is dat
precies de helft van de zaak. En
de belangrijkste helft ontbreekt.
Het voornaamste is dat wij de
(uiterst kwetsbare) vryheid
waarin wy leven niet zien als
leg en het ontzet-, dat „God ons
de vrijheid schonk? Schenkt God
mensen vryheid op een almach
tige, maar verder totaal ondoor
zichtige manier? Of heeft deze
vryheid voor het geloof alles te
maken met de bewustheid van
de gelovige, met zyn bereidheid
offers te brengen, met zelfdisci
pline, met zuiverheid van den
ken? De leiding van God gaat
niet buiten dit alles om, maar
sluit dit alles in, leert ons het
evangelie van Christus.
Een feestviering in Leiden, die
plaats vindt zonder rekening te
houden met deze actualiteit van
het herdenken., kan wel plezierig
zyn, maar is verder niet belang-
ryk. Het kan ook anders en dan
is de viering van 3 oktober een
unieke zaak.
J. A. Eekhof.
Herv. Studentenpredikant
te Leiden.
De besprekingen tussen de Chris
telijk Gereformeerde Kerken er
Gereformeerde Kerken hebben deze
twee groepen niet nader tot elkaar
gebracht. Aldus de conclusie van
prof. dr. J. van Genderen op de
generale synode van de Chris
telijke Gereformeerde Kerken in
Apeldoorn. Kansel ruil, 20 betoogde
hy, zou inhouden dat een visie op
verbond en doop moet worden aan
vaard. die men in christelijk ge
reformeerde kring niet verantwoord
acht.
Daarom kan van kanselruil
ook geen sprake zijn. Ook plaatse-
lyk zyn de ervaringen teleurstel
lend. Het voorstel van dr. W. H.
Velema te Lelden om aan de gene
rale synode van de Gereformeerde
Kerken een brief te zenden waarin
aan het gevoel van teleurstelling uit
drukking wordt gegeven werd door
de rapporteur der commissie, ds. B.
van Smeden te Amsterdam, bestre
den omdat als men geen waarne
mers zenden wil een achryven ook
geen zin heeft.
Camiel Huysmans
in nieuwe partij
De Belgische socialistische minister
van Staat, Camiel Huysmans, heeft
gisteren bekend gemaakt, dat hy zal
deelnemen aan de oprichting van
een ex treem-linkse nieuwe socialis
tische party. Hy zal leider worden
van de Vlaamse vleugel daarin. Ook
<sal hy de hoofdredactie op zich
nemen van een nieuw blad: „Socia
listische stem".
Huysmans kwam in conflict met
de Belgische Socialistische Party
doordat deze hem by de Kamerver
kiezingen van dit jaar wegens zyn
gevorderde leeftyd 94 jaar niet
meer kandidaat wilde stellen Hy
kwam met een eigen lyst. waarop
echter niet voldoende stemmen voor
een Kamerzetel werden uitgebracht.
De nieuwe party, die voortkomt
uit een extreem-Waals initiatief, zal
naar Huysmans mededeelde officieel
op 10 oktober worden opgericht in
Na brede discussies nam de syno
de met vier stemmen tegen een
voorstel aan van ds. J. H. Velema
te Apeldoorn om aan de Geref. Ker
ken te Apeldoorn een brief te zen
den waarin de conclusies van
het rapport van de christeiyke ge
reformeerde deputaten nader worden
uitgewerkt. Deputaten ontvingen een
machtiging naar bevinding van
zaken te handelen. Wat het contact
met de gereformeerde gemeenten be
treft machtigde de synode deputa
ten nader te informeren wat de be
letselen zyn om samen te spreken.
Oo« de verhouding tot de vryge-
m aak te kerken kwam aan de orde
en hier was de synode eveneens van
gevoelen dat men verder van elkaar
was komen te staan. Gewaagd werd
van een exclusivistische kerkopvat
ting die in deze kerken de toon zou
aangeven.
Echtpaar gedood
bij autobotsing
By een frontale autobotsing op
rijksweg 39 (Leeuwarden- Gro
ningen) is gistermiddag het echt
paar Dekens uit Groningen om het
leven gekomen.
Het ongeval gebeurde omstreeks
kwart over vier ter hoogte van
Grijpskerk. Een kleine personen
auto, bestuurd door de 41-jarige J.
K. Dekens, kwam door een plotse
linge manoeuvre op de linker weg
helft terecht en botste frontaal te
gen een zware vrachtwagen. De
heeft Dekens werd op slag gedood;
zyn naast hem zittende echtgenote,
de 36-jarige mevrouw E. R. Dekens-
Prins, wero zo ernstig gewond dat
zy kort na aankomst in het Aca
demisch Ziekenhuis in Groningen
overleed. Het echtpaar laat drie kin
deren achter.
RADIO BLOEMEXDAAL.
Zondag 3 oktober.
9 30 u dr. A. Kruyswljk te Enschede
Onderwerp: „Jezus stilt de storm"
l'l.OO u ds. G. Toornvliet, ultiz. v. d.
dienst met belangstellenden, gehouden
op zondag 26 sept. 1965. 3.15 u Kinder-
dlenst. 4 u dr. A. Kruvswljk. Onder
werp: „Opstanding en leven*".
togh. Ge
J. TLssla
u leendienst, 5 1.
Gem.: 10 en 6 u leesdlenst. Evang,
Lutfh. Kerk- 1030 u ds. B. G. te Win
kel Evangelisatiekring10 u eredienst
6.45 u D. Lugthart van Ede.
iade Herv. Gem.: 10 u kand.
Katwyk 1
M-psk<
(HD);
Dorpskerk: 9.30
den R(Jn Herv. Gem.,
kenburg. Geref. Kerk: 9.30 u
van Beek: 5 u ds. R. de Vries te Kat
wijk aan Zee.
Katwijk aan Zee Herv. Gem., Nwe
Kerk: 10 u ds. Jac. de Vos (HD): 6 u
ds. D. Bouman. Oude Kerk: 10 u d».
1 ds L. La-
L. Vroeglndewelj te Delft; 5
A. B. Hagen (HD). Hoorn es
ds. Vink (HD); 6 u ds. Boer.
v. Pr .school: 10 u ds. Boer. Zee
Vroeglndewelj. Geref.
Kertc. Voorstr.: 9.30 u~ds. F. 'Pijlman:
5 u ds. van Beek. Triumfatorkerk9 30
-- De Vries: 5 u ds. Pijlman Chr.
5 u Leesdlena'
„«,__a.): 830 en 7
1 Oene te Zwolle: 10.30 t
RUp Herv. Gem t
Leiderdorp Herv. Gem.: 10 u ds.
X P. Honnef. «30 u do. G. Jankers te
HaTerswoude. KeTkzaal: 1030 u de heer
ri Tiü' Hoe* y«"- Vrijz. Herv. (gebouw
Lindelaan 12a)7 u ds. J. P van Mul
tam te Rotterdam. Geref. Kerk- 10 u
ds. Mlnnema, 6.30 u ds. O. A. Verhoog
te Oude Wetering. Kerkzaal: 9 u da
Van Drie, 5 u do. Mtonêma.
Wapenaar. PnlW:
Geref. Kerk: 9.30
Baaljens (HA).
Grote Kerk!
D.). Herv Ka*
.G. Oootlnga (H_A).
1 de. H
.terdag
gebed. Geref. Kerk: 10
wels. Chr. Gere
D. H. Blesma.WÊÊÊ
leesdlenst (donderdag 730 u
v». n. runout te Sohevenlngen
Kerk (vrljgem 10 en 430 u ds
Verleur. Oud Geref. Gem.: 930 e
aendal
u Dienst des Woords;
den Velde te Mijdrecht. Rem. Ger.
Gem.: 10 u ds. J. Spijker te Den Haag.
Nieuwveen Herv. Gem.: 9.30 en
6.30 u ds. Klusener. Geref. Kerk: 9 30
u dr. C. Augustijn te Amster-
Oeplgeest. Herv. Gem., Groene- of
Willlbronikerk10.30 uur do J. Irlk.
duskerk: 10 uur ds. E. Somber
Voorschoten (HD); 7 u mej dr
C. Sohreuder te A'dam. Rijnlands
Lyceum (Jeugdkerk) 10.30 u dr W.
Maan. Ver. v. Vryz. Hen,-.. W. de Zwy-
•kerk: 10.30 u ds. M. J. W age n voor-
Geref. Kerk. Maurltslaan: 10 uur
Bevestiging ds. K. Vegter; 7 u Intrede
ds. J. van Drie
ds. P. M. Luca t
Zeg het met...
en... bestel tijdig!
Ohr. Geref. Kerk: 9.30
d. Berg; 5 u ds. J D.
1 Winkel. Chr. Geref. Kerk: 10 u ds.
Valkenburg Herv. Gem 10 en
.30 uur ds. D. LekkerkerkerGeref.
-erk: 10 en 5 u ds. Langeler.
kerk: 10 u ds. E. J. C. Hammlnga;
ds.Vuyat (leugddlenet)Rijndijk10 1
s Van der Gouw. Hulp en HH1- 10
ds. Zyistra Geref. Kerk: 9. l0"9en
5 u ds Modderaar. Geref Kerk (vrij
gemaakt) 10 en 5 u ds F. de Vries to
Den Haag.
Waddlnxveen Herv. Gem.: 9.30 u
Ouperus. 6.30
wellus. WIJkgebouw: 930 uds Enke
laar te Utrecht. 6.30 u de J. R. Cupe
rus. Bethel: 9 30 u do. J. Verwellus.
5 u ds L. Roetman t» Gouda, 7 u ds!
Schoonhoven. Maleis©
Haarlem Geref. Kerk
10.00 en 0.3O u - -
Afgesoh. Gem.:
B. Koekkoek. Chr.
A. H. Smit» t
J. Irlk to Oegstgeest.'
Woubnigge Herv Gem.: 9 30 en
6 30 u ds Kempenaar. Geref Kerk:
9.30 en 6.30 u ds. Dethmers.
Zevenhoven Hen Gem.: 9 30 u
ds. F. de Jonghe. De Hoef: 7 u ds F.
de Jonghe Geref.
R. Hengstmangers.
Zwimmerdam Hen Gem 10 en
6.30 ur ds C. L. v. d Broeck. Geref.
Kerk: 10 en 630 u ds. J. Wagenaar