~Iaagse Comedie
parat van Peter
speelt
Weiss
kunst
kaleiöoscQQP
Leids muziekfeest van
harmonie en fanfare
Knappe voorstelling
maar toch te veel
gepolijst toneel"
r
AEG
Accordeonorkesten
van Joop Lancel in
gevulde Burchtzaal
Nieuw programma
Ope nhaar Kunstbezit
LEIDSCH DAGBLAD MAANDAG 27 SEPTEMBER 1965 VIJFDE BLAD
Ko van Dijk n
Max Croiset in
de hoofdrollen
(Van onze Haagse
correspondent
De vervolging van en de
ord op Jean Paul Marat, op-
roerd door de verpleegden
het krankzinnigengesticht
Charenton onder leiding van
markeis De Sade" van Peter
eiss heeft reeds veel van zich
►n spreken sinds de eerste op-
xing in Berlijn in april van het
ig jaar. vooral door de opvoe-
die Peter Brook ensceneer
bij de Londense Royal Shake-
fare Company. Er kwamen
eilijkheden met de censor,
«•namelijk door de ongepolijs-
manier waarop Brook het
^nkzinnigengesticht verbeeld-
e Haagsche Comedie heeft na
byna tweemaal zo lange repe-
_^tijd als gebruikelijk is, zaterdag
ederlandse versie van dit moei-
stuk aan de c >enbaarheid prijs
den in de Koninklijke Schouw-
Joris Diels en zijn medewer-
hebben al hun toewijding gege-
om er een indrukwekkende
retelling van te maken en dat is
maatstaven van theatervak-
zeer zeker gelukt. Met veel
de smaak heeft de regisseur de
heterogene elementen van „Ma-
samengesmeed en het Haagse
slschap deed zijn roep van gaaf
emblespel weer eer aan.
T werd uitgekeken naar de pres-
de hoofdrolspelers Ko
de keuze gesteld, waarmee „Marat"
zich bezig houdt. En wat de fascisten
bedoelden met „Gü züt niets, uw
volk is alles" ligt ook op dit terrein.
De rechten van de individu tegen
over het welzijn van de massa, het
is in vele opzochten een actuele pro
blematiek, die de 49-jarige Peter
Weiss als Duits-Joodse vluchteling
(in 1934 naar Tsjecho-Slowakije en
in 1939 naar Zweden) sterk heeft
moeten aanspreken.
Dubbele kansen
Weiss vond in de figuren van de
in 1793 in zijn badkuip vermoorde
revolutieleider Jean Paul Marat en
de afgedwaalde zoon der revolutie
markies de Sade ideale zegslieden
van de twee tegengestelde standpun
ten. Weliswaar heeft er in werkelijk
heid geen directe confrontatie tussen
de twee plaats gehad, maar de ge
schriften van „rami du peuple"
schonken voldoende weerwoord op
de inzichten van De Sade, de indivi
dualist.
Het is altijd een geliefkoosd pro
cédé van toneelschrijvers geweest om
hun motief tot een duidelijk afge
rond patroon te maken door zich in
de historie terug te trekken. Welke
complicaties er ontstaan door een
band met de actualiteit heeft „De
Plaatsbekleder" gedemonstreerd. Niet
alle bekende feiten kunnen binnen
het bestek van een toneelstuk wor
den geplaatst om aan de historische
juistheid bij te dragen.
Weiss had dubbele kansen. Het
isolement van de geschiedenis kon
hij nog vergroten door de situering
van het spel in het krankzinnigen
gesticht van Charenton.
Dat was historisch juist. Gestichts
directeur Coulmier heeft werkelijk
in de eerste jaren van de negentien
de eeuw de patiënten of zij krank
zinnig waren dan wel door tegen
standers daartoe bestempeld waren
een bezigheidstherapie geschon
ken. Zy speelden de stukken, die pa
Max Croiset. Men behoefde tiënt De Sade schreef
M I
door hun prestaties niet teleur-
teld te voelen. Het werd
chtige voorstelling.
toch kwam niet over, wat Peter
Iss met zijn stuk beoogde,
dat bij de lezing van de tekst
proeven. De gruwelijkheid, die
aan de Londense presentatie
hebben meegegeven is niet zon-
zin geweest. Weiss' stuk is onver
re ht, hij schreef het niet uit sensa
i ist, maar om de toeschouwer
K1 blematiek onder de neus te wrij-
die velen bezighoudt
theaterconfrontatie een verdie-
11 aan kan geven. Om maar wat
^•■beelden te noemen: Gide,
Sartre zijn in hun
Riding tot het communisme
Advertentie
Vrouwen die
het zelf maken
hebben veel
meer keuze uit
fraaie stoffen.
Ze kunnen de
modé volgen
op de voet,
een eigen stijl
kiezen en dat
bovendien
met een
fikse besparing
aan geld.
Maak er een gewoonte
van, steeds even
te kijken bij
zijn schuld. Ko van Dijk speelde be
heerst een in gedachten verzonken
markies, die echter niets ontgaan van
de opvoering van zijn stuk. Wat su
perieur meesmuilend geeft hij ad
rem commentaar waar de vertoning
dreigt te ontsporen. In de Haagse
„Marat" is De Sade in alle opzich
ten de meerdere van zijn tegenstre
ver, die door Max Croiset als een
vergeestelijkte, lijdzame man wordt
gespeeld. Die niet evenwaardige ver
houding van de twee hoofdfiguren
weerhield vanzelf, dat de toeschou
wer de volle problematiek in de
schoot geworpen kreeg, want De Sade
werd de glorieuze winnaar met alle
relativiteit, die haar dan zelf aan
verbindt.
Samenvattend: een voorstelling,
die een rijkdom aan theaterkwalitei
ten toch niet kon paren aan de we
zenlijke bedoeling van de auteur.
AUTOMATIC
TOASTER f 59.75
Lawrence Winters
(50) overleden
De Amerikaanse neger-zanger Law
rence Winters, die reeds geruime tyd
in West-Duitsland woonde, is op vijf
tigjarige leeftijd in Hamburg over
leden. Winters had zich zowel by de
opera als in de concertzaal een grote
naam verworven. Hij was sinds 1952
aan de Staatsopera van Hamburg
verbonden, waar hij in vele basrollen
zeer veel succes boekte.
Winters vervulde verder gastrollen
aan de Berlijnse Stadsopera en aan
de New York City Centre-opera en
de Opera van San Francisco, hij had
ook als liederenzanger succes.
Kogge-prijs voor
Duitse dichter
De Kogge-prijs voor letterkunde
van de Weebfaalse stad Minden ten
bedrage van 5.000 mark is gisteren
toegekend aan de 50-jarige Duitse
dichter Hans Peter Keiler uit Bütt-
gen bij Neuss aan de Rijn.
De Kogge, een genootschap van
Duitse, Nederlandse en Belgische
auteurs, heeft zaterdag en zondag
zijn jaarlijkse bijeenkomst in Min
den gehouden.
'n Terwesten in
Leningrad ontdekt
In Leningrad is een tot dusver on
bekend werk van de zeventiende-
eeuwse Nederlandse schilder Augus
tijn Terwesten ontdekt. Het doek be
vat voorstellingen uit het Griekse
drama Iphigeneia. Het kwam tevoor
schijn tijdens verbouwingswerk
zaamheden aan een herenhuis in
Leningrad en bleek na nauwgezet
onderzoek het jaartal 1690 en de
signatuur van Terwesten te dragen.
Hoe het schilden! in Leningrad te- 1
recht :s gekomen kon niet worden 1
gereconstrueeerd. Men weet alleen
dat het huis voor de Russische re
volutie door de zakenman Spiridonow
werd bewoond.
In de gezellig gevulde grote orkest zich mee op dit symfonische
Burchtzaal presenteerde Joop Lan- gladde ijs op weg begeven. De af-
cel zyn drie accordeonorkesten ter werking van deze ouverture Is eigen-
gelegenheid van de jaaruitvoering. ïyk een opgave voor de elite in deze
Het kind en de
dierenwereld
De Kinderboekenweek zal dit jaar
gehouden worden van 27 oktober tot
en met 6 november
werp wordrt het Kind en de Dieren
wereld. De officiële opening zal
's avonds plaatsvinden in het Aqua
rium van Artis in Amsterdam.
Tijdens deze opening zal de Prijs
voor het „Kinderboek van het jaar"
uitgereikt worden.
jong naar rijp:
Jong Con Brio, Vivace. Accordiana's.
Wat de familie Lancel zaterdag ech
ter wel het meeste heeft beziggehou
den is het vooruitzicht op de AVRO-
opname, dato 12 oktober a.s., van
een aantal nummers van de Accor
diana's: ouverture Kalief van Bag
dad van Boieldieu, de Tango Jalousie
van Jac. Gade en de mars Sonnen-
funken van Herold. Gaarne atten
deren wy hierop. Of uitzending op
12 oktober zelf plaats vindt, was nog
niet bekend.
branche. Er zijn niettemin periodes
met „spirit" erin te beluisteren ge
weest.
Als intermezzo konden de leerlin
gen de leraar bewonderend volgen in
zijn twee piano-solo's: 2de Rhapsodie
van Liszt en Addinsell's Warszaw
Concerto, twee wereldveroveringen.
Deze solo's blijven buiten ons be-
oordelingsvlak. Alleen achtten we in
het Warschau-concert de betere
benadering aanwezig.
De Accordiana's zyn een groep van
zeven, die kamermuzikaal als vertol
king en als compositiekeuze het
Jong Con Brio is uiteraard
Het onder-j portaal. De kenner, die driemaal de glansstuk van de avond leverden
naam Langerak geprogrammeerd ziet Mozart's Kleine Nachtmuslk. Lancel
Bij veertigjarig bestaan van de KRO
weet dit
De verdienste van Langerak zit
in de instructieve waarde zon
der voorbij te gaan aan een voor
kinderen boeiende melodlek. Niet
alles wilde steeds kleppen op het stuk
van gave weergeving. Om te noemen
niet in allerlei overgangetjes en ook
wel eens niet in de tempovastheid.
Sympathiek was dit jeugdspel des niet
gaf deze in klare klassieke strakheid,
wat goed was, want alleen zó komt
de muzikale essentie vry. Klank en
lyn. styi en gedrevenheid versterkten
elkaar in alle delen.
De Gladiatorenmars van Fucik en
de vermelde Tango brachten daarna
wel weer nieuwe tevredenheid, maar
het ..super" van Mozart herhaalde
lie Coulmier en genodigden uit de
hogere kringen, uiteraard nadat die
stukken waren goedgekeurd. „Marat"
(gespeeld door de verpleegden zoals
de titel ook zegt) verhaalt van de
laatste uren van de revolutieleider,
een scherpzinnige maar onbuigzame
figuur, die met zyn gewelddadige
revolutieleer de weg wyst naar de
totalitaire staat.
Weiss' stuk is niet in de traditio
nele zin toneel. Dialogen ontbreken
er nagenoeg in. Ieder spreekt voor
zijn eigen standje tot het publiek.
Toch is het een fascinerend drama
geworden van een nergens tekort
schietend fascinerend vermogen. De
simpele handeling van de opvoe
ring door de patiënten wordt onder
broken door De Sade, die terzijde
zit en die sussend moet optreden als
de gestichtsdirecteur protesteert te
gen het niet toepassen van aange
brachte bekortingen. Een koor van
vier clownachtige patiënten levert
een satirisch gezongen commentaar
op de handeling en dan is er nog
een omroeper, die de ontsporingen
in de opvoering tegenover het pu
bliek op een dreunt je komt bezweren.
Om het nog wat gecompliceerder te
maken: het patiëntenstuk bevat
flash-backs, die de levensloop van
Marat toelichten.
Geen vuistslag
Het voorafgaande geeft een indruk
hoeveel er komt kyken voor een gave
afgewogen voorstelling. Zover gaan
de toneelschrijvers van onze tyd reeds
dat zij niet meer schrikken van een
vyfvoudig kader!
Joris Diels heeft aangestuurd op
;n met goede smaak zeer harmoni
sche voorstelling, maar daarmee
beeft hy Marat en het badwater
eggeworpen.
Weiss' stuk moet als een vuisslag
de zaal in komen, het werd in feite
met satyn geschoeide dames
hand, die streelde. De geur van par
fum, die deze naliet verwaaide toen
weer op het Voorhout stond,
bet blauwe oog zou gebleven zyn.
Weiss heeft ontegenzeggelyk de
invloeden van Brecht ondergaan. En
zoals men in Nederland niet in staat
is de grote Verfremder in de juiste
toon te spelen, zo kan men dat blijk
baar nu ook niet met Weiss. Dat
niet zo'n schande want Brecht
komt er in Duitsland zelfs heel vaak
niet uit in zyn groteske, navrante
verbeeldingen. Onze taal bevat
ten goede en ten kwade niet vol
doende paradepassen om het mar
tiale, gedrevene in het leven te roe
pen.
Wat de Haagsche Comedie betreft
moet het bU een fraaie voorstelling
blijven, die om die reden zeker de
moeite waard is. Want ook de de
cors en kostuums boden niet het
noodzakelijke naakte en schrille. Hep
van Delft en Bas Noordhoek Hegt
hebben in feite te mooi en te realis
tisch gedaan, zodat ook hier het ont
hutsende niet doorbrak. Men moet
dit tweetal een pluim geven, n
ook zeggen dat zij teveel buiten de
bedoeling van het stuk bleven. Dat
de vertaling van Bert Voeten nauw-
vindingrljk bleek ls bijna
vanzelfsprekend geworden bij deze
dichter. Dat onze taal een andere
sfeer oproept dan het Duits is niet
ondanks. De zaalbezoekers dachten
er ook zo over.
Maar er kwam nog
nummertje: „Anchors Aweigh'
arrangement van Lancel, en daarin
stevende de jeugd nu eens echt van
wal op wieken des gezangs. Een
doorzongen stuk kwam dus tot stand.
Door de hechtere orkestrale eenheid
kon de klank z*n glans verkrijgen.
En de ritmiek ging leven, wat het
publiek ertoe bracht om in model-
maat mee te klappen.
Vivace kwam voor hetere vuren.
Vooraf Alte Kameraden van Carl
Teike, eertijds gemeenbezit van alle
fanfares en via deze van het Neder
landse volk. Nu museumstuk, maar
musea dienen toch ook om niet te
doen vergeten. Er raakte heuse
muziek los uit de tongen en de bal
gen, al zouden jury's nog wel een en
ander hebben aangerekend. De
pluim-prestatie kwam echter van een
Sinfonietta van Wlirthnur vandaan,
met vier sprookjes tot onderwerp.
Lancel heeft de verteltrant uit deze
Sinfonietta uitstekend opgedolven.
Op het minder edele vierde deel na
getuigde Würthner van zyn kant van
mooi illustratief compositorisch ta
lent. De alia turca fragmenten had
Lancel metrisch misschien iets con
sequenter kunnen vasthouden. Maar
zijn directie mocht doeltreffend
heten. We hebben fyn gesponnen
zanglynen gehoord en er bestonden
meer redenen om van muzikanten-
dom te spreken.
In Suppé's ouverture Dichter und
Bauer, die nog immer een stuk
muzieknatuur vertegenwoordigt, liep
echter niet alles even glad. vooral op
de linkervleugel. Te bedenken valt
echter hoeveel jong goed in het
Na de
vierde Tango's) de macht in handen.
grot
Zesde Mozartdag
in
Doorn
In het kader van het 40-jarig be- i
staan van de Kath. Radio Omroep vry werk uit
heeft deze zendvereniging een groot
scheeps muziekfeest aangeboden aan
de Diocesane Bonden van harmonie
fanfarekorpsen: een gebaar van
niet te miskennen culturele waarde."
onze Stadsgehoorzaal rs als on
derdeel daarvan een van de acht
voorronden uitgestreden voor de a.s.
demi-finale in Etten (waar Ed. Flip-
u woont) op 24 okt. a.s., met
door de gegadigden uit de R.-K.
Bond van Muziekgezelschappen in
Zuid-Holland. De finale zelf vindt
uiteraard in Hilversum plaats en wel
op 20 nov. (de KRO-jubileumdag valt
24 nov.).
De KRO is derhalve aJs gastheer
opgetreden en heeft dit tot uitdruk
king gebracht bij monde van ir. Van
der Weyden tijdens de voorafgegane
ontvangst voor genodigden, waar ook
wethouder Menken, plaatsvervangend
de burgemeester, mocht worden
welkom geheten. Het woord van we-
d er dank is daarop uitgesproken door
de heer C. A. Volgering uit Langer-
aar, een der zus voorzitter der Dio
cesane Bonden.
Als de bedryfsziel voor deze aan-
eenrying van muziekfestivals in het
land moet speciaal de heer Marius 't
Wout genoemd worden, adviseur der
muziekafdeling van de KRO. Voor de
volledigheid zij hiernaast nog meege
deeld, dat alle brye werken van de
deelnemende korpsen, die tot de finale
doordringen, via de KRO-radio wor
den uitgezonden. Dit zullen er 16 zijn.
Het totaal aantal ingeschreven korp
sen bedraagt 160.
Als jury-leden fungeerden Ed. Flip-
se, Hugo de Groot uit Hilversum en
Johan Pinkse van Amsterdam.
De Leidse omgeving zag zich gere
presenteerd door Zoetcrwoude, Noord-
wykerhout, Aarlanderveen. Stomp -
wijk en Warmond. Het betrekkelijk
kleine, nog ongeuniformeerde korps
uit Zoeterwoude schonk een zeer
sympatiek begin door een vlotte, so
lide afmars, door 'n consciëntieuze,
welklinkende vertolking en door het
bewijs in de mars in Boedijn's Hap
py Times van een liefdevolle voorbe
reiding. Voor alle korpsen ging nJ.
de beoordeling op een mars en eei
ie keuzelyst.
Glotzbach, dirigent van Noordwy-
kerhouts harmonie „St.-Jeanne
d'Arc", maakte van zyn stuk, „Ent-
lang der Weichsel" van Kurt, de on
derhoudende vertelling die hier be
doeld is. Vooral het 2de tafereel ex-
oellerde daarin. Aarlanderveen kreeg
evenveel punten als Noordwykerhout,
wat ons achteraf even verbaast. De
kiank in Boedijn's British Songs was
toch veel minder substantiëel, door
zichtig, vol en rond. Foutjes ontbra
ken niet. Gelukkig stonden fraai
doorzongen fragmenten tegenover dit
negatieve.
Stompwijk (ook ongeuniformeerd),
onder Hillikhuizen gaf Boedijn's Hol
landse Paneeltjes weer met een goede
eenklank. Dit leefde soms indrukwek
kend. maar er liep wel eens een troe
bel lijntje door het gegeven noten
beeld.
Voor St.-Matthias van Warmond
stond Albert Mey, een groot man ook
in het Noordwijkse „Crescendo",
wiens keuze-mars de wenseiyke con- I
certallure volledig meekreeg en wiens
Oosterse Suite van Boedijn op alle j
wyzen van all-round vakmanschap
getuigenis aflegde. De forse beloning j
met het hoogste aantal punten (198)
voor de veroverende prestatie was i
dan ook dubbel en dwars verdiend.
Men merkt op, dat Boedijn een
groot leverancier voor festivals is!
Met de overige vrije werken werd
echter niet misgegrepen. In de eer
ste plaats de drie Spaanse Dansen
van Moszkofski van De Lier, dat St.-
Caecilia. naar wie zo'n korps zich
noemt, alle eer aandeed. De operette
ouverture Pirates of Penzance van
Sullivan (die vloeiender had gekimd)
door Wateringen doet het altyd in
een feestelyke sfeer. Het Rondo Fes-
tivo van Karei van Dyck, wat massief
door de Vreeswij kse fanfare voorge
dragen, dankt wel een en ander aan
Richard Wagner. Maar ook de Kleine
Suite van Van Lynschooten bezit op-
merkelyke kwaliteiten en werd door
een, geen wanklank in de wereld
veroorzakende!, Schiedamse jeugd
met vry wel vlekkeloze zangerigheid
de zaal ingebracht.
Een beeld van de St. Jansfanfare
uit Zoeterwoude.
Deelnemende korpsen ln de voor
ronde Zuid-Holland: met toegekend
aantal punten: 1) categorie B: Zoe
terwoude, fanfare „St.-Jans Fanfare"
tafd. 1) 174*; Schiedam, harmonie
„Jeugdorkest St.-Ambrosius" tafd. 3)
165*Noordwykerhout, harmonie
„St.-Jeanne d'Arc" (afd. 1) 153. 2)
categorie A: Aarlanderveen, fanfare
„Door Samenwerking Sterk" (afd.
uitm.) 153; Stompwnjk. fanfare „Ju
liana" (ere-afd.) 162; Naaldwijk, har
monie „St.-Adrianus <ere) 195* Wate
ringen, harmonie „De Phoenix" (ere)
168; De Lier, harmonie „St.-Caecilia"
'sup.t 183; Warmond, harmonie ,jSt.-
Matthias" (sup.) 198*; Vreeswyk,
Fanfare Kunst na Arbeid (sup.) 168.
N.B. Zoeterwoude, Schiedam,
Naaldwijk en Warmond zyn nu toe
gelaten tot de Demi Finale.
Zaterdag heeft de Nederlandse Mo-
zartvereniging in Doorn haar zesde
lanaeiyke Mozartdag gehouden. De
ze jaariykse ontmoetingsdag droeg
dit jaar een byzonder karakter in
verband met het feit dat dit jaar
herdacht wordt dat Mozart 200
jaar geleden in ons land verbleef.
De deelnemers werden in het Maar
ten Maartens-huis door het gemeen
tebestuur van Doorn ontvangen. In
de Grote Kerk werd daarna een con
cert gegeven door Willem Noske, vi
ool. en Luc ven Hasselt, clavecim-
bel, die een vyftal sonates ten ge
hore brachten, die Mozart in Neder
land heeft gecomponeerd, 's Avonds
gaf het Utrechts Stedeiyk Orkest
met medewerking van de sopraan
Erna Spoorenberg een uitvoering van
minder bekende werken van Mozart.
Advertentie
Geen invochten
geen natte persdoeken
»pr. stoom
A.fclj strijkijzer
Over drie maanden begint Open
baar Kunstbezit zyn tiende jaar
gang. De stichting hoopt deze myi-
paal te vieren met een vernieuwing
en concentratie, die enerzyds een
parallelliteit van de te behandelen
onderwerpen in beide cursussen in
houdt, anderzyds een verryking van
het reproduktiemateriaal betekent.
Radio- en televisie-uitzendingen
worden samengevoegd tot één, ln
beide media te volgen „radio- en te
levisiecursus".
Het aanta! uitzendingen 40 voor
de radio en 20 voor de televisie
blijtt gelijk. Maar 20 van de 40 on
derwerpen uit het radioprogramma
zullen voortaan in een eigen tele-
visievorm ook op de beeldbuis be
handeld worden. Door deze pro
gramma-concentratie kan de televi-
siekyker met zyn afbeeldingen ook
de radio-uitzending beluisteren en de
radioluisteraar, die over een te
levisietoestel beschikt, kan de be
handeling van 20 onderwerpen ook
op het scherm volgen.
Alle geabonn eerden op deze ge
combineerde cursus krijgen voor
taan kleurenreprodukties en twee
bladen met zwart-wit afbeeldingen
per maand. Deze laatste, opdat de
deskundige nu ook by de radio-uit
zendingen, ter verduideiyking van
zyn betoog, over detailopnamen, ver-
geiykingsmateriaal enz. kan be
schikken. Alle reprodukties, teksten
en het verbeterde mededelingenblad
worden ln één band samengevat.
Jonge speleoloog
in diepe
verongelukt
(Van onze Parijse correspondent)
Het afgelopen weekeinde ls een
speleoloog verongelukt, die met vier
vrienden deelnam aan een expeditie,
die in het departement van Savoye
een grot van bijna 200 meter diepte
wilde onderzoeken. Nadat zy zater
dagmiddag waren afgedaald, brak
's avonds een ontzettende orkaan
los, die een deel van de grot onder
water zette om zo de speleologen
hun terugkeer byna onmogelyk te
maken. Van het vyftal deelnemers
bezweek de 19-jarige Jacques Veil-
lard in de grot aan al de beproevin
gen terwyi een ander ernstig werd
gewond. Twee Jongelieden wisten in
uitgeputte toestand de uitgang te be
reiken. doch van een vyfde expedi
tielid ontbrak vanochtend nog elk
spoor. Men vreest dat ook hij het
avontuur met zyn leven heeft
moeten bekopen.
Carpenter boven
na maand op
bodem oceaan
De ruimtevaarder Scott Carpenter,
die een maand lang ploegen
aquanauten heeft geleld in een la
boratorium op 62 meter diepte is
gisteren weer naar de oppervlakte
gekomen. Hy bracht ongeveer 29
dagen en 14 uur door in het „Sea-
lab" van de Amerikaanse marine dat
ter hoogte van La Jolla. Californie,
op de bodem van de Stille Oceaan
rust.
Scott Carpenter heeft met zyn ver-
biyf op de zeebodem een record ge
vestigd. Het vorige duurrecord stond
op naam van vyf Fransen onder lei
ding van de duiker André Falco. die
in de zomer van 1963 ln de Rode
Zee 29 dagen onder water doorbrach
ten.
Op het ogenblik bevindt hy zich
voor 24 uur in een drukkamer om
aan de omgeving op aarde te wennen.
Intussen is er een derde groep
aquanauten naar het Sealab afge
daald, die evenals de vorige twee
veertien dagen in het laboratorium
zal biyven. Het experiment duurt ln
het geheel 45 dagen.
Britten ontnemen
regering in Aden
bevoegdheden
De Britse regering heeft zaterdag
regering en parlement van het pro
tectoraat Aden hun bevoegdheden
ontnomen en de Britse hoge commis
saris opgedragen het bestuur zelf ln
handen te nemen.
De maatregel was volgens Enge
land noodzakelijk geworden met het
oog op toenemende terroristische
activiteiten en door de houding van
de Adense ministers, die nalieten
deze activiteiten te veroordelen en
die openiyk hun sympathie betuig
den voor het nationale bevrijdings
front, „het van buiten de grens ge
leide orgaan voor een terroristische
campagne". In de afgelopen maan
den werden in Aden enkele politieke
moorden op Britse functionarissen
gepleegd. Sinds 1963, toen ln Aden
de noodtoestand werd afgekondigd,
verloren elf Britten by aanslagen in
het protectoraat het leven.
In haar bekendmaking zegt de
Britse regering dat zy biyft by haar
plan om Zuld-Arabië voor eind 1968
onafhankeiykheid te verlenen.
De „Organisatie ter bevrijding van
het bezette zuiden", een van de be
langrijkste nationalistische groepe
ringen in Zuid-Arabië, liet zaterdag
avond weten, dat ze nu geen andere
keus meer heeft dan te vechten tegen
het Britse bewind in Aden. Vandaag
zyn scholen met Britse onderwys-
krachten uit veiligheidsoverwegingen
gesloten. Er is voorts een uitgaans
verbod Ingesteld.