Sexbom' van klasse Gevarieerd programma voor Holland Festival Moord aan boord FILMS IN LEIDEN Michèle Mercier als „La Pupa Orgel Oude Kerk in Amsterdam wordt niet uit elkaar genomen Kunst is wezenlijk onderdeel van het menselijk bestaan LEIDSCH DAGBLAD VRIJDAG 24 SEPTEMBER 1965 VIERDE BLAD BDIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIIIIÜIIIIIIIIIIIIIII Slechte titel bij een voortreffelijk verhaa l „Geen service ..De sexbom' (Jean-Pierre Cassel) dan zo op het oog lijkt. minder diepe STUDIO Het bedaagde, maar uiterst expressieve gelaat van Margaret Rutherford be heerst de film „Moord aan boord", een brok kostelijk amu sement. hier en daar doortrok ken van de luchtig-spottende geest, waarvan sommige Engelse films het onnavolgbare geheim bezitten. In hoeverre dit het werk is van regisseur George Pollock dan wel aan de oor spronkelijke thriller van Agatha Christie moet worden toege schreven, doet eigenlijk weinig ter zake. In elk geval treedt miss Marple in deze verfilming van „Murder Ahoy" naar voren in de kostelijke rol van de „grootste defectieve sinds Sherlock Hol mes" en dat in de half burleske, half lugubere sfeer aan boord van het Engelse opleidingsschip voor zeelieden „Battledore", eens het vlaggeschip van admiraal Marple, de grootvader van de hoofdrolspeelster. Miss Marple begint de gang van zaken aan boord van de „Batt ledore" te wantrouwen als zij, als enige overlevende afstammelinge van de grote admiraal, in een bestuursvergadering zitting neemt in de Stichting Jeugdzorg te Milchester, die het roemruch te fregat van Marple .exploiteert. Juist als een van de andere le den, pas teruggekeerd van een bezoek aan de „Battledore", het woord wil nemen om een belang rijke onthulling te doen, zakt hij stervend ineen. Miss Marple neemt het moedige besluit zelf eens een kükje aan boord te *aan nemen om er misschien achter te kunnen komen wat het geheim is van de verdachte plotselinge dood van het andere bestuurslid. Het is een spannend raak-getypeerd verhaal gewor den, waarin de meesterhand van Agatha Christie gemakkelijk is te herkennen. De komst van de pottenkijkster heeft merkwaar dige gevolgen, zowel in het ko mische als in het angstwekkende genre, maar miss Marple, sluwer dan de politie inspecteur, die het onderzoek naar twee nieuwe „Zij wtn naakf REX „Zij waren naakt en moesten sterven" (Violent night) is meer dan een wat commer cieel aandoende filmtitel. Het is tevens de drijfveer van de moorden, die erin worden ge pleegd. Het werkwaardige van deze moorden is, dat de slachtoffers allemaal zeer mooie meisjes nauwe relaties onderhielden met dezelfde jonge man: een wat in zichzelf gekeerde kunst schilder. Deze staat daarom ook bovenaan het lijstje van ver dachten van de politie, want behalve deze moorden zou hij ook zijn vader tijdens een jacht partij hebben gedood. ue jacht en 't onderzoek naar de moordenaar neemt een groot deel van de door Richard L Hil- liard geregisseerde rolprent in beslag. Het is een spannend re laas, dat tenslotte een verras sende ontknoping krijgt. Lorraine Rogers, Shepperd Strudwick en Lee Philips ver tolken de hoofdrollen. moorden leidt, weet langzaam maar zeker het mysterie te ont rafelen. Stuk voor stuk vallen de maskers totdat miss Marple nog bijna het slachtoffer wordt van de geheimzinnige dader, van wie niemand had gedacht, dat hij tot zulke wandaden in staat zou zyn. Al bij al. een knap mengsel van thriller en satire, waarin vooral Margaret Ruther- fords spelkwaliteiten volkomen tot haar recht komen. Oorlog en vrede CAMERA Als Amerikanen zich gaan bezighouden met het verfilmen van literair meester werk als Tolstoi's „Oorlog en vrede" is er enige aanleiding om het eindprodukt wat sceptisch te gaan aanschouwen. Al vaak immers hebben zij zich meesters getoond in het lichtelijk ver draaien, aandikken of romanti seren van de geschiedenis (en van het gegeven) met als re sultaat een nogal kitscherig aandoend stuk celluloid. Regis seur Carlo Ponti heeft in „Oor log en vrede" al zijn Italiaanse invloed kennelijk aangewend om de schade binnen de perken te houden en dat is aardig ge lukt, al zullen Tolstoi-liefheb- bers wel wat vreemd opgekeken hebben van deze versie op het boeiende verhaal van Ruslands ondergang en herrijzenis in de strijd tegen de legers van Napo leon. De film geeft een beeld van het leven in de kringen van de hoge Russische adel voor en tijdens de moeilijke periode die het land doormaakt als Napo leon zijn imperialistische nei gingen in Rusland komt uit leven. Audrey Hepburn is één brok sprankelende levenslust in haar rol van Natasja en zij weet op opmerkelijke wijze leven te brengen in de wat kil aandoen de atmosfeer in de Russische paleizen, waar zij al spoedig een schaduw ziet vallen over haar geluk. Naast een verfilming van het leven, de tegenspoed en het geluk van de hoofdpersonen in Tolstoi's verhaal, laat „Oorlog en vrede" ook zien hoe sterk het moreel van het Russische volk is als Napoleon (die in deze film wordt afgeschilderd als een wrede tiran) het land onder de voet heeft gelopen. Een moreel, sterk genoeg om letterlijk alles op te offeren in afwachting van» dat ene grote moment waarop de Russen de beslissende slag kunnen toe brengen aan de voor de winter vluchtende Franse legers. De roemloze ondergang van de Franse legers in de Russische vlakten is uitstekend gefilmd. Een ander sterk punt in de film is de wijze waarop de karakters van de hoofdpersonen inbeeld zijn gebracht: Audrey Hepburn, Mel Ferrer en Henry Fonda spelen goede rollen. Dat en het meeslepende verhaal zijn en kele van de redenen, waarop waarom deze film die in de LUXOR In iedereen sluimert zo af en toe het ver langen het dagelijkse leven met zijn sleur en burgerlijk heid de rug toe te keren en zonder loodzware verant woordelijkheden er vrolijk op los te leven. Het komt er meestal nooit van en als compensatie zijn er dan fantasie en droomwereld om zich in uit te leven. Dat alles ligt ten grondslag aan die allerverrukke- lijkste comedie „Un monsieur de compagnie", in het Nederlands geradbraakt tot „Ik was een mannelijke sexbom", een plat vloerse titel die volkomen voor bijgaat aan de speelsheid van dit Franse stuk. Antoine is een rustige, zo op het oog degelijke jongen, die van zijn oude voogd een aantal hoogst opmerkelijke levenslessen krijgt („Maak plezier met de vrolijken van geest, huil met de verdrietigen enz. en werk vooral zo weinig mogelijk"). Na de dood van de oude man treedt de jon ge Fransman met deze opvattin gen getooid het woeste Franse leven binnen. Van zijn luiheid en afkeer om iets te bezitten, maakt hij een soort hartstocht. Hij „walst" van vrouw tot vrouw hetgeen hem gezien zijn aan trekkelijke uiterlijk geen enkele moeite kost en van land tot land. Na een kort (zeer humoris tisch) avontuur met een maniak op het gebied van miniatuur- spoorwegendringt hij zich in het leven van een Italiaans ge zin en wordt daar als de lieve- lingszoon behandeld. Zodra men hem echter aan een keurige baan wenst te helpen neemt Antoine onmiddellijk de benen. Het ene avontuur volgt het an dere in duizelingwekkend tem po. In Londen biedt hij op een veiling op tegen miljonairs en maharadja's zonder zelf een cent op zak te hebben. Vrouwen uit de hoogste kringen verdringen zich om hem en dan wordt hij verliefd op een aantrekkelijk doch alledaags meisje met keu rige. kastje-kijkende ouders. Het slot is dan even logisch als ver rassend. De trant van „De sexbom" is uiterst speels en voorzien van een originele vormgeving. „Un monsieur de compagnie" is een sprankelend, luchthartig stuk, waarmee de Fransen weer alle eer inleggen. Jack Haivkins TRIANON „Geen service bij Secret Service" (een mondvol, maar heel wat aardiger dan de oorspronkelijke titel „Masque rade") is kennelijk een reactie op de films, waarin geheime agenten worden afgeschilderd als keiharde figuren met bijpas sende vaderlandsliefde en be trouwbaarheid. Kortomeen reactie op het irreële soort, dat in James Bond zijn succesvolste representant heeft gevonden. „Geen service" voert namelijk geheime agenten ten tonele, die niet zo erg jong en hard meer zijn, ook niet erg betrouwbaar en meer geïnteresseerd in hun eigen portemonnee dan in het welzijn van het land. De enige man die wel last heeft van zijn geweten, faalt in zijn strijd voor het recht herhaaldelijk om uiteindelijk te ervaren dat misdaad lonender is dan deugdzaamheid. Hoewel klaarblijkelijk bedoeld als komisch en typisch Brits, is de film nauwelijks het een of het ander. Lichtvoetig is de meest toepasselijke kwalificatie voor dit filmpje, dat wel met zorg is gemaakt, maar met te weinig inspiratie. Overigens is er goed spel van de veteraan Jack Hawkins en zijn jongere partner Cliff Robertson. Marisa Mell is alleen maar mooi. LIDO Van dit wel amu sante, maar zeer onwaarschijn lijke filmverhaaltje vormt de voor ditmaal diep donkere Mi chèle Mercier het welgeschapen middelpunt. Een aantrekkelijk jong Frans sterretje, dat in vele opzichten aan Brigitte Bardot doet denken. Niet in het minst door haar volslagen gebrek aan acteertalent. Nu is dat voor La Pupa (dat als „liefje" wordt ver taald) niet zo erg, want ze be hoeft weinig meer te doen dan hevig heupwiegend de hoofden van de mannelijke dorpsbewo ners op hol te brengen. En dat doet Michèle Mercier met haar overdaad aan fysieke bagage zonder moeite. Tot grote erger nis van de vrouwelijke helft van het dorpje, die haar toorn voor namelijk richt op het huis, waarin La Pupa en haar colle ga's zich fink voor haar harte lijkheden laten betalen. En dat zelfde gebouw is een aantrekke lijk object voor twee belendende worstfabrikanten-met-uitbrei dingsplannen en een edelman, die in het „bedrijf", dat erin is gevestigd, wel brood ziet. De ge beurtenissen rond het gebouw en zijn frivole bewoonsters loopt niet bepaald langs de lijnen der logica, maar dat gaf regisseur Guiseppe Orlandini des te meer aanleiding om alles heel licht voetig in filmbeelden te vertel len. Wat overigens niet wil zeg gen. dat hij erin is geslaagd een filmische dimensie toe te voegen aan de humor, die dan ook voor namelijk rust op de pijler der pikanterie. Opening in Rotterdam in juni 1966 Het Holland Festival 1966 zal op 14 juni geopend worden met een concert door het Rotterdams Phil- harmonisch Orkest in het nieuwe concertgebouw „De Doelen". Onder directie vain Franz-Paul Decker zal de allereerste uitvoering worden ge geven van „Eszterhazy te Deum" van Haydn en het concert nr. 2 in g grote terts voor drie piano's en strijk orkest van J. S. Bach. Solisten zullen in dit laatste concert zijn Theo j Bruins, Hans Henkemans en Daniel Wayenberg. funk Orchester onder leiding van Emest Bour. Kerk- en orgelconcerten hebben plaats tijdens het internationaal orgelconcours in de Grote Kerk in Haarlem van 4 tot 8 juli. In deze periode wordt ook een concert voor orgel en orkest gegeven in het ge meentelijk concertgebouw. Het pro gramma vermeldt Henk Badings. Voorts de St. Janskerk in Gouda onder leiding van Charles de Wolff, te verzorgen door het om roeporkest en het koor van de Neder landse Bachvereniging. de Miinchener Kammerspiele wordt onderhandeld over een keuze van een stuk. The Bristol Old Vic Com pany brengt van Shakespeare: „Measure for meaure" en mogelijk „If you like it". De directies van de Nederlandse balletgroepen, het Nationaal Ballet en het Nederlands Danstheater be raden zich nog over speciale pro grammavoorstelling. The Paul Taylor Dancecompany uit New York zal een voorstelling komen verzorgen. Het ligt in de bedoeling in kleine theaters in verschillende steden in ons land experimenteel toneel uit binnen- en buitenland te brengen. Het achtste internationaal beier- De overige programmaplannen voor het Holland Festival omvatten o.m. de bpvoering van de opera's: I Mon- i Opnieuw techi e i Capuleti" van Bellini met toneelmanifestatie het Residentie Orkest; „Le Pescatri- seerd. Opgevoerd zal worden Hoofts concours in Hilversum zal worden oi" van Haydn met het versterkt „Warenar" onder regie van Ton gehouden in het kader van het Hol- Nederlands Kamerorkest, „Don Car- Luts. De Nederlandsche Comedie I land Festival van 29 juni tot en met los" van Verdi met het Concertge- voert „Elckerlyc" op in Delft. Met I 1 juli. bouworkest en „Labyrint" van Peter Schat met het Utrechts Stedelijk Orkest. Onderhandelingen worden gevoerd met The Englisch Opera- group over een continentale première van een nieuw werk van Benjamin Britten: „The Fiery Furnace". Orkestconcerten worden gegeven door het Berliner Philharmonisches Orchester onder Herbert von Kara- Jan, door het Concertgebouworkest onder de dirigenten Pierre Boulez, Bernard Haitink en Horst Rozjdjezt- wensky, door het Residentie Orkest onder de dirigenten Bruno Maderna, Willem van Otterloo, Carlo Maria Giulirri en Carl Schuricht, door het Radio Philharmonisch Orkest onder Jean Fournet en door het Siidwest- I, kunst Kerk te Amsterdam" zullen binnen kort een bespreking hebben over de plannen, die het stichtingsbestuur heeft ingediend bij het voormalige ministerie van O. K. en W. betref- w fende de restauratie van het grote k'AlGlOOSCOQP orgel in de Oude (hervormde) Kerk. Dit deelde de voorzitter van de stich- Minister Vrolijk in zijn toelichting op begroting „De kunst dient niet te worden ge- zien als een toevoegsel aan bet men- selijk bestaan, maar als een essen- tieel onderdeel daarvan. Daarom §j kan gezegd worden", aldus minister Vrolijk in de toelichting op zijn be- M groting, ,/dat de kunst als een der §j wezenlijke uitingen van de men- selijke geest door de eeuwen heen H om zichzelf een grote waarde ver- jj§ tegenwoordigt". 1 Hij is van oordeel, dat het me- de tot de taak van de overheid be ll hoort, het bereiken van hoogte- g punten in de eigentijdse kunst te H bevorderen, ook wanneer zij thans 1 nog voor betrekkelijk weinigen toe- H gankelijk zou zijn. Zij kunnen rich- tinggevend zijn voor de kunst van H de toekomst en voor de plaats daar- 1 van is de toekomstige maatschappij, g aldus de bewindsman, fj „Evenzeer behoort de overheid er- 1 toe by te dragen dat de belangrijke H voortbrengselen van de kunst uit g het verleden, voorzover dat binnen g onze maatschappij mogelijk is, aan s de na ons komende generaties in g goede staat worden overgeleverd", g De minister beschouwt het voorts 1 ook als een taak voor de overheid, 1 het deelnemen van zo groot moge- g lijke groepen der bevolking aan het kunstleven te bevorderen. De grond- g slag voor de kunstbeleving zal bin- g nen 't gezins- en 't schoolmilieu wor- 1 den gelegd, maai- zij zal haar ont- plooiing vooral in het z.g. derde mi ll lieu moeten vinden. Hij is voorne- s te doen nagaan, hoe spreiding culturele centra over het gehe le land kan worden bevorderd. De kunstzorg is voor een deel nog in zeer recente datum en is mede voortgekomen uit belangrijke parti culiere initiatieven. Het is belang rijk dat in deze groei aanvankelijk de kunstzorg op sommige punten niet geheel duidelijk beeld ver toonde. Op een aantal terreinen zijn inmiddels regelingen tot stand ge komen, waardoor een zekere objecti vering en systematisering is bereikt, aldus de toelichting. Minister Vrolijk is voornemens te doen nagaan in hoeverre en op wel ke wijze verder op deze weg kan worden voortgegaan en welke plan ning noodzakelijk is. Hij stelt zich voor dat daartoe verder kunst-so ciologische onderzoekingen in de ruimste zin van het woord dienen te worden verricht. In totaal stegen de geraamde uit gave voor kunsten van f31 min tot f 38 min. De post voor subsidies en andere uitgaven ten behoeve van de monu mentenzorg is verhoogd van f 20 min tot f 28 min. De geraamde uitgaven voor oud heidkunde en natuurbescherming stegen in totaal van f 57.116.800,- tot f76.872.800,-. De inhoud van de restauratieplan- ?n, wilde de heer Haga niet open baar maken voor het ministerie zijn goed- of afkeuring erover heeft uit gesproken. Wel verklaarde prof. ir. C. Wege- »r Sleeswijk, die met de leiding bij de restauratie van de Oude Kerk is belast, dat geruchten, als zou het befaamde orgel spoedig uit elkaar worden gehaald, onjuist zijn. Ook bestaat er geen voornemen het orgel wezenlijk te veranderen. Over twaalf dagen, als de restauratie van het middenschip ter hand zal worden ge en, wordt het grote orgel buiten gebruik gesteld gedurende de tijd die aar een voorlopige schatting van prof. Sleeswijk de totale restau ratie van de kerk zal vergen n.l. zm ven jaar. Een koororgel zal zo lang voor begeleiding zorgen. De kerk wordt gerestaureerd naar de toestand waarin zij aan het eind van de zestiende eeuw verkeerde. De restauratiewerkzaamheden zijn thans tien jaar aan de gang en de noord en oostzijde van de kerk nagenoeg gereed. De lasten bedroegen tot nu toe 4,3 miljoen gulden. De totale las- n worden geraamd op 7,4 miljoen. De stichting, die speciaal voor het herstel van de kerk werd opgericht, zal op dinsdag 28 september ter gele genheid van haar 10-jarig bestaan een bijeenkomst in de Oude Kerk houden. De Nederlandse minister van Cul tuur, recreatie en maatschappelijk werk en de Belgische minister van Cultuur hebben besloten de prijs der Nederlandse letteren 1965 toe te ken nen aan de Nederlandse dichter mr. J. C. Bloem (78) in Kalenberg (Overijssel), dit op voorstel van een jury, bestaande uit prof. dr. N. A. Donkersloot, lid en voorzitter, K. Fens en dr. J. W. Schulte Nordholt, leden, H. J. Michael, secretaris (Ned. afd.), C\ B'((- -lioux prof. dr. L. F. I Lissen nrof dr. J. Weisgerber, I leden. K n< kheere. secretaris minimin<Beie. wereld al veel succes heeft ge had de volle 20! weet te boeien. Prijs der Ned. Letteren voor mr. J. C. Bloem Geen Romeinse weg in Utrecht De steenresten, die by opgravingen op het voorterrein van de rechtbank in Utrecht zijn gevonden, blijken niet van een Romeinse weg te zijn, maar losse stukken van de gestapelde fun dering van (vermoedelijk) de Paulus- abdij uit de vroege middeleeuwen. Dit hebben de onderzoekei» van het Archeologisch Instituut van de Rijksuniversiteit in Utrecht vastge steld, nadat zij van de resultaten van de opgravingsarbeid kennis hadden genomen. Wel heeft men een Romeinse stookplaats en een brand- Tentoonstellingen in Sted. Museum In het Stedelijk Museum in Am sterdam is de tentoonstelling „ate lier II" geopend (de eerste werd in februari/maart gehoudenwaarop elf kunstenaars t/m 24 oktober hun werk zullen tonen. De kunstenaars zijn: Leo Dooper, G. L. van den Eerenbeemt, Jaak Frenken, Jan Hendrikse, Davlid Kouwenaar, Eu- gène van Lamsweerde, Ko Ooster- kerk, Rob Otte, Cornelius Rogge, Aat Verhoog en Herman de Vries. In het prentenkabinet van het mu seum wordt tot en met 31 oktober een expositie gehouden van grafiek van Erich Heckel. Meesterwerken uit Rusland in liet Louvre De minister van Culturele zaken zaken van de Sowjet-Unie, Jekate- rina Foertsewa, is in Parijs aange komen om in het Louvre de tentoon stelling te zien van werken uit de twee belangrijkste musea het Poesje plek alsmede een hoeveelheid scher- j kin-museum in Moskou en de Her ven uit de Romeinse tyd gevonden mitage in Leningrad. Tegelijkertijd Deze ontdekkingen beschouwt men worden in Moskou schilderijen ten- niet als spectaculair, want de hoop toongesteld die door het Louvi» zijn was gevestigd de weg naar het Romeinse castellum te vinden. Labour-regering onder zware druk De Britse Labour-regering, die zich met een meerderheid van twee stem men in het parlement aan de macht klemt, komt vandaag voor een op laaiende kritiek te staan van de lin kervleugel in de partij over de steun die de regering geeft aan de Ameri kaanse politiek in Vietnam. De linkse protesten zullen klinken m 25 resoluties en amendementen op de 64ste conferentie van de partij in Blackpool die van 27 september tot 1 oktober zal worden gehouden. De agenda van de conferentie toont aan. dat premier Wilson en zijn medewerkers ook onder druk zullen komen te staan om hun plan te laten varen voor een drastische verminde ring aan immigranten uit andere landen van het Gemenebest. De par tijleiders zyn van plan de regering van Wilson te beschuldigen van racia- lisme door de toevloed van gekleurde burgers uit het Westen, Pakistan en India te beperken. Slechts in een der moties, waar over zal worden gedebatteerd door de 2.000 afgevaardigden op de conferen tie, wordt steun verleend aan het Amerikaanse standpunt in Vietnam. De regering van Wilson is gebon den aan deze laatste gedachtengang en verwacht kan worden dat de con ferentie met nadruk aangeraden zal - orden geen enkele van de resoluties \an te nemen waarin de terugtrek- ng van de Amerikaanse strydkrach- Vietnam wordt geëist ekse Vietcong. Scotland Yard jaagt op een aanrander (Van onze Londense correspondent), In noord-Londen zijn gedurende de afgelopen maand zeventien vrouwen aangevallen. Drie van haar werden aangerand. Honderd leden van Scot land Yard zijn op zoek naar de ver moedelijke dader, die volgens de be schrijvingen van de slachtoffers tus sen de 35 en 40 jaar moet zijn. Gis teren werd een invalide vrouw van 50 jaar aangevallen toen zij in het bad zat. Alle slachtoffers waren alleen thuis. De man eiste geld en dreigde de vrouwen te wurgen. De politie meent dat hij hiertoe in staat is en heeft de buurt gewaarschuwd alle deuren en ramen te grendelen. Russische spionage in Noorwegen Verdacht van spionage is een Noor se vrouw van middelbare leeftijd ge arresteerd en in voorlopige hechtenis genomen, zo heeft de politie in Oslo gisteravond bekendgemaakt. De vrouw werkte bij de Noorse defensie. Meer wilde de politie niet zeggen, met het oog op verder onderzoek. De vrouw werkte als secretaresse bij de strijdkrachten en spioneerde voor de Sowjet-Unie. Vorige maand werd een Noorse soldaat, die by het Noorse legercommando werkte in hechtenis genomen omdat hij getracht zou heb ben voor de Sowjet-Unie te spione ren. Een Noorse kapitein werd in de lente van dit jaar wegens spionage voor Rusland tot veertien jaar gevan genisstraf veroordeeld. Zeepost Met de volgende schepen kan zeepost worden verzonden. De da ta. waarop de correspondentie uiterlijk ter post moet zyn bezorgd, staan, tus sen haakjes, achter de naam van het schip vermeld. Argentinië: ..Cap San Dlego" (29/9): Australië: „Reifensteln" (26/9). „Slmonskerk" (29 9). „Song- kla" (2/10); Brazilië: „Charles Tellier" (29/9); Canada: „Belelen" (29/9)| OhlU: .Maren Skou" (28/9); Indone sië: Laertes" (27/9); Kenya, Oegan- - „si-Kiang" (26/9); .Prins der Nederlan- .Port Lln- ---an J es tad" (28/9); Verenigde Staten van Amerika: „KamperdUk" (29'9): Z-Afrika .Rep) m.l.v. Z.-W .-Afrika..Pendennis Castle (26/9), „Oldekerk" (29 9). Inlichtingen betreffende de verzendingsdata van postpakketten geven de postkantoren. Ned. Anti den" (29/9; Nieuw-Zeeland: coin" (28/9); Suriname: Oranjestad""

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1965 | | pagina 7