Cinecentrum veelzijdige i 11 lllmimll oil III e III n Reeds ingespeeld op tv-reclame E' u 's GRAVELANDSEWEG HILVERSUM.... Een punt in het Gooi waar de grote villa's bij tientallen nog herinneren aan de tijden zonder gebrek aan personeel, doch waar nu al die kasten zijn opgeslokt door radio, televisie en aanverwante bezigheden. Daar ligt Cinecentrum, geheel op zijn plaats. Zo goed als allen zijn wij er langs een omweg klant van. Kijken we naar het bioscoopjournaal, dan zien en horen we bijna zeker iets dat hier vandaan komt, kijken we naar de televisie, dan is dat, zeker bij de actualiteiten en de daarmee verwante rubrieken, zelden anders. Draait er een film in de bios met een vertaling in zoge naamde voettitels, dan is die copie waarschijnlijk ook door de Cinecentrum-molen gegaan. Een veelzijdige molen. Interfilm, Multifilm, Polygoon, Profilti zijn er met Telefilm verenigd, plus nog Cine Cartoon Centre. Bijna driehonderd man (en vrouw) personeel, ondergebracht in zes villa's met bijgebouwen, die van de ene verbouwing naar de andere evolueren. Dit is een van de meest veranderlijke branches. Hier staan de reportage-auto's op scherp, hier stromen films uit binnen- en buitenland naar binnen om te worden klaargemaakt voor vertoning, hier is ook een technische bewaking van een ingewikkeld chemisch en mechanisch proces nodig met controlelaboratoria, werkplaatsen, eindeloos pas- en meetwerk, dat in sommige afdelingen dag en nacht doorgaat. In dat centrum gebeurt zoveel, dat wij slechts enkele in het oog springende facetten kunnen belichten. Philip Bloemendal, de man van „de stem" bij het Nederlands Nieuws" en andere journaals, als onbarmhartig criticus voor zijn viewer. TTier heeft het journaal, „Neerlands Nieuws" voorop, de oudste papieren Dat vaderlands nieuws is al oud. het ordt voor de historicus van de toekomst ;n belangryk studie-object, maar het is gedreven door de sterke zijwind van de t.v.-actualiteiten, een eind uit de oor spronkelijke koers gewaaid. De redactie „Neerlands Nieuws" zoekt nu vooral tevoren uit, wat de cameralieden zullen gaan opnemen, waarbij dan weer moet worden bekeken wat in kleur zal worden vertoond, maar de onverwachte dingen, die toch elke week ook Nederland kun- overvallcn, moet zü aan de beeld buis overlaten. Het verschil zit hem voor- de gedocumenteerdheid van het onderwerp. Het bioscoopjournaal heeft de mogelijkheid iets uit te diepen, het t.v.-journaal zal daar zelden aan toe komen. Ook wint het filmdoek het in scherpte enz. van de beeldbuis. Precies als nieuws van de drukpers wordt „Neerlands Nieuws geredigeerd. De cameralieden brengen hun buit bin nen, schiften eerst zelf en dan gaat het door de viewer. Een echte guillotine, deze Cinecentrum-viewer! Daar is het blauwe potlood niets by. Naast de viewer staat een grote, gulzige prullemand. De prullemanden van de journaalredac ties slikken zeker driekwart van de op namen op. Bij het journaal behoort het geluid, dat door ervaren krachten precies op tijd wordt ingevoegd, en het commen taar. Van dat commentaar maakt „Neder lands Nieuws" veel werk. Men streeft naar een spitse, zwierige begeleiding van het beeld, liefst met een aardige woord speling, en daarbü treft dat Philip Bloe mendal, die het uitspreekt, in menig geval dezelfde is als die het bedenkt en die als redacteur de supervisie over het geheel heeft. Dus de speels railleren de stem in de bioscoop is die van de beul voor de viewer! Uit dezelfde koker komt het Polygoon- Profilti Wereldnieuws. Voor een deel komt het tot stand op ruilbasjs. Voor Nederlandse actualiteiten krijgt men buitenlandse reportages terug. Wetens waardig is, dat een vrij brede stroom Nederlandse actualiteiten steeds naar het buitenland trekt om daar allerlei in stanties over ons land op de hoogte te houden. In zover verricht Cinecentrum nog diplomatieke arbeid. Ook de opval lende combinatie van films in de Neder landse afdeling van de grote verkeers- tentoonstelling in München is een stuk Cinecentrum-werk. De hongerige kijkbuis T7"oor de televisie is Cinecentrum een groot toeleveringsbedryf. De Jour- naaldienst van de NTS heeft een staf, zoals ook de diverse actualiteitenrubrie ken der omroepverenigingen eigen redac ties hebben, maar verreweg de meeste Nederlandse opnamen komen op rekening van Cinecentrum, dat niet alleen over 65 camera's. 30 opname-auto's, een groot lampenpark enz. enz. beschikt, maar ook over 30 cameralieden, 17 geluidstechnici, plus de know-how. De televisie is een grote klant van Cinecentrum, dat niet voor niets midden in het radio- en t.v.- centrum van Nederland zijn zetel heeft gekozen. De beeldbuis heeft een mateloze nieuws honger. Het NTS-journaal trekt mil joenen kijkers. De omroepverenigingen hebben voor de eigen op het nieuws en commentaar gerichte rubrieken wel lui in dienst, die met een camera weten om te gaan, doch voor veel van wat ook in deze uitzendingen wordt vertoond wordt een beroep op de 's Gravelandseweg ge daan. Hetzelfde geldt voor de toneelstuk ken, als er gefilmde inlassen nodig zijn. Voor de t.v. wordt 16 mm film gebruikt en het filmlab heeft dan ook niet voor de aardigheid een capaciteit van 75.000 m. 16 mm zwart/wit film per week. Ruim één kilometer film kunnen de copieermachines er per uur uitgooien. Plus kilometers normaalfilm! De foto- ehemicaliën komen er dan ook niet bij onsjes maar in grote zakken en vaten binnen, waaronder byv. hydrochinon, dat de doorgewinterde amateur by het gram gebruikt. Men vindt er gehele afdelingen met droogkasten voor de altijd door werkende ontwikkelmachines, met een haarfyn werkend stelsel van baden, die automatisch op temperatuur en op sterkte worden gehouden, om nog te zwügen van de batteryen copieermachines. waaronder de modernste. De reclame sterk expansief onderdeel van dit merkwaardige geheel is Cine Cartoon Centre, waar een deel van de werkzaam heden voor de reclame is geconcentreerd. Nu ook in Nederland, waar de reclame film allang is ingeburgerd, de televisie reclame op komst is, en dan geheel officieel, is dit een afdeling, waar muziek in kan zitten. Reeds jaren was de t.v.-reclame in zicht. Verschillende reclamebureaus hadden dan ook reeds hun maatregelen genomen. Men kan niet eens zeggen, dat zy er alle veel prezier van hebben gehad, doch men moet er nu eenmaal bij zyn, als er iets nieuws komt. Zo stond het ook by Cine centrum. Vry lang geleden werd Cine Cartoon Centre opgericht, onder artis tieke leiding van de Amerikaan Jim Hiltz. Deze heeft op zyn beurt Neder landse krachten gevormd. Aldus beschikt men nu over een apparatuur, die voor de reclamebureaus met eigen filmmensen als technisch uitvoerder van opdrachten kan optreden, en daarnaast over een vol ledige afdeling, die de meest verschil lende reclame-opdrachten kan uitvoeren, van de volledige film met büvoorbeeld een reportage over de bouw van een byzonder schip, tot een t.v.-spot van 20 seconden. Een buitengewoon interessant onderdeel van Cinecentrum! In deze ruimten, veel al bevolkt door jonge mensen, gaat het om ideeën, om initiatieven, om de be kende „grote dingen", maar ook om ge duldig peuterwerk van trucopnamen, die beeld voor beeld worden opgenomen. Er is in Nederland, zeker in Cinecentrum, al veel op dit gebied gemaakt, ook t.v.- spots, die hun weg naar de buitenlandse beeldbuizen hebben gevonden, en wat de reclamefilms voor de bioscoop betreft, deze kent men reeds tientallen jaren. Voor de t.v.-spots kan een drukke tijd aanbreken, als dan eindeiyk het reclame beertje op de beeldbuis wordt losgelaten, het legale beertje natuurlijk, aan de hand van minister Vrolijk, met de zegen van minister Cals. Het is een nieuw werk. dat veel talent vereist, maar ook ervaring. Talent vindt men ook hier, doch ervaring moet ten slotte kunnen worden verwor ven. Alles biieen is er op Cinecentrum al vry veel gemaakt, o.a. dat eigenaar dige varkentje, met zyn „verstandig en handig", dat reeds nu in de allerofficieel- ste uitzending propaganda voor het snaren maakt. Wij ziin in de kraamkamer van dat varkentie geweest, hebben de tafel aan schouwd. waarop het werd geboren, en de jonge man. Ronald Byisma, die het met inkt te voorschijn toverde. Een heel karwei, het uitwerken van zo'n idee, stapels tekeningen, opgaven voor de cameraman, voor de geluidsmensen, enz. Fascinerend, nieuw, spectaculair werk, vaak uitgevoerd in een heerlijk romme lige omgeving, niet zonder bohèmesfeer. Ideeën worden zelden op steriele en vol komen stofvrije plaatsen geboren. Toch gaat het om heel nuchter werk tevens. Films en spots moeten helpen verkopen, maar ze moeten eerst zelf worden ver kocht. De bioscoopreclamefilms zün het duurst, ook reeds omdat ze het langst zyn. De meest voorkomende lengten van de t.v.- spots zijn 20, 30 en 45 seconden, bü de bioscoopreclamcfilms begint men pas met een minuut. De film werkt graag met kleuren. Het aantal meespelenden is een factor, maar ook komt het er op- aan w i e er meedoet. Dank zy juist top acteurs. zijn er in de Cinecentrum- studio's zeer suggestieve films gemaakt. Het spreekt echter vanzelf, dat de prüs van zo'n reclamefilm sterk gevarieerd moet zijn, doch wie per film een recla meboodschap tot Nederland wil richten, kan al naar gelang zyn eisen voor tien tot dertig mille terecht, ruw geschat. De kleine t.v.-spots zyn wat het maken betreft doorgaans goedkoper. Niet echter wat de vertoning aangaat! Ze kennen alleen maar de uitvoering in zwart en wit, maar de techniek is sterk ge varieerd. Men kan werken met tekenin gen (poppetjes kunnen dingen zeggen, en doen, die de mens niet kan!), met trucs, met gespeelde scènes, met combi naties, met weinig of veel omhaal, en globaal gesproken zal zo'n spot tussen 'Üfduizend en twintigduizend gulden kosten. Het is daarmee als met alles: de kosten hangen voornameiyk af van wat men er allemaal wil instoppen, en hoe. Aan zijn werktafel tovert Ronald Bijlsma weer nieuwe beelden voor zijn reeds beroemd geworden spaarvarkentje te voorschijn. Men maakt de kosten, in de overtuiging dat „het eruit komt". En daarop wordt alles gezet, ook in Cinecentrum. Er wordt op ideeën gebroed, er wordt getekend, er wordt eindeloos geknutseld voor truc- opnamen, er worden scènes gespeeld en soms alleen maar zinnen gezegd, ln alle graden van hartstocht, er worden ge luidjes te voorschyn getoverd, de hele kleurenpsychologie wordt erby gehaald, alles om te helpen verkopen. Voor een deel is het toekomstmuziek, maar het staat te wachten. Wat er uit Cine Car toon Centre hier op de legale televisie al echt Is vertoond, ging oversparen. Zelfs de nieuwe tak van dit gevarieerde bedryf verloochent de zuiver Neder landse aard dus niet!

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1965 | | pagina 7