LUCHTKUSSEN Geen expert Een drieling De wereld van Iris Murdoch Haiti telt me Kom er ACHT-e m Tm i mm m m HOE WERKT HET VOERTUIG Pagina 2 Wekelijks bijvoegsel Uw ty Bridgevr&ag ran deze weekt Zuid gever, niemand kwets baar. Zuid heeft: 4 H. B, 6: Q 5. 4: A, V, 7, 5. 4. 2: f V, 3. Zuid één ruiten - OW passen - noord drie ruiten. Wat moet zuid doen? Antwoord elders op deze pa gina. BRIDGE Het Nederlandse bridge telt ettelijke goede spelerszelfs enke le zeer goede spelers en toch veel te weinig all-round experts, die op internationaal niveau een ról van betekenis zouden kunnen spelen. Ook bij de a.s. Europese kampioenschappen (13-27 septem ber) in België, zal dat wel weer blijken. Zeker zal Nederland er enkele goede wedstrijden spelen en hope lijk zal het aantal minder goede wedstrijden geringer zijn welke hoop echter niet met mijn ver wachtingen overeenstemt. Wat er bij de Nederlandse meesterklassers tekort schiet en wat anderzijds bU hen loven valt, blijkt uit het volgende spel dat en kele Jaren geleden werd gespeeld. A 10 6 C> B 10 4 O H 9 6 5 3 A 7 2 42 c? 8 7 6 3 O 874 4» B 8 6 3 H B 7 Q AH V B 10 2 10 9 5 4 4 V 9 8 5 2 C? 9 5 2 O A V A A H V Zuid opende één schoppen noord verhoogde tot twee schoppen OW pasten zuid vier schop pen. Een normaal biedverloop, lei dende tot een scherp, maar zeker niet kansloos eindcontract. West kwam uit met schoppen twee waaruit het wel zeker was dat hij géén heer èn boer van die kleur kon hebben. Snijden in schoppen was levensgevaarlijk, daar hierna direct drie hartensla gen verloren zouden kunnen gaan. In noord werd schoppenaas ge nomen, waarna zuid drie ronden klaver speelde en in noord de har ten vier opruimde. Hierna werd harten gespeeld, in de hoop nog tot een aftroefslag in noord te komen. Het speelplan was nogal kinder lijk en zou slechts hebben kunnen slagen als degeen die met harten aan slag kwam slechts schoppen heer tweede, alsmede de hoogste drie hartens zou hebben gehad. Praktisch een kansloze geschiede nis. Het betere speelplan, dat door een meesterklasser gevonden had beho ren te worden, is schoppenaas ne men, twee hoge ruitens in zuid ma ken, drie klaveren spelen de de der de op tafel lnoord l introeven. Daar na proberen of op ruitenheer een hartentje weg kan (wat dus lukt) en dan troef van tafel naspelen hetgeen het contract opgeleverd zou hebben. Zuid deed het dus anders na schoppenaas en drie malen klaver (harten weg in noord) speelde hij harten, oost kwam met harten vrouw aan slag. Velen zouden op de oostplaats nu schoppenheer en schoppenboer gespeeld hebben. Dit zou zuid, ondanks zijn slechte speelplan, een nieuwe kans hebben geboden n.l. door alle schoppens af te spelen. Noord houdt dan ten slotte over ruiten H 9 6 5 en zuid harten 9 5 met ruiten A V. En wat moet oost overhouden? Hij kan geen ruiten afgooien moet dus wel hartenaas sec zetten. Zuid had dan ruiten aas en vrouw kun nen incasseren en daarna de oost speler met harten aan slag moe ten brengen: oost heeft dan nog ruitenheer laten maken. Oost had echter éérder bridge Ofschoon elke schaakpartij op v ge.speeld en toen hij voor de eerste maal in harten (met de vrouw) aan slag kwam, speelde oost schop penboer na. Zuid was nu kans loos als hij weer troef speelt komt oost aan slag en kan nog twee hartens maken. De oost in kwestie was mr. Ernst Goudsmid, die helaas echter zich al ettelijke jaren uit het interna tionale bridge heeft teruggetrok ken. Als onze jongere spelers het zo gaan doen als onze vermaarde oud-intemationl, behoeven wij de toekomst niet somber in te zien. Hopelijk zien wij zulke lichtpuntjes al in Ostendel Ofschoon elke schaakpartij op een zelfde vierkant van 8 bij 8 velden en met dezelfde figuren wordt gespeeld, is het aantal mo gelijkheden waarop deze figuren zich verplaatsen zó groot, dat vrij wel nooit twee partijen eenzelfde verloop hebben. Daarom is het merkwaardig, wanneer we bij het naspelen van partijen soms, in to taal andere stellingen, eenzelfde manoeuvre tegenkomen. Hier volgen zelfs drie stellingen, die door eenzelfde dame-zet worden beslist. I. SCHAKEN Antwoord op bridgevraag: In modern bridge en in de meeste systemen, is de di recte sprong in partners kleur niet forcing. Er is dus duidelijk een verschil tussen de biedseriezuid één ruiten - noord drie ruiten, en: zuid één ruiten - noord één har ten - zuid (bijv.) één SA - noord drie ruiten. In dit laatste geval heeft noord éérst een andere kleur ge noemd en pas daarna in rui ten een sprongbod gedaan: in dèt geval is de situatie wél forcing. Met het gegeven spel moet zuid passen - noord zal in het algemeen niet veel meer hebben, dan hij in de prak tijk had: 4 7, 5: A. 6. 3: O H, B, 9. 8: 4 H. 8. 5. 2. Zou noord een sterker spel hebben, dan behoort hij an ders te bieden dan: één rui ten - drie ruiten! 1 I 1 1 4 1 1 1 ii 1 1- mm m lm ft 1 "T'i m IS fr wÊ i i 1 3 0 Pf6 mat); 2. Da3—f8+, Dd8xf8; 3. Pe4f6 mat. Behalve de verrassende eerste zet, is de. rest nogal eenvoudig. In diagram II (uit de partij tus- sein Mikenas en Flohr, Folkestone 1933) leidde wit de dame-zet in door: 1. Pb5xa7t, Lc5xa7; 2. Dh3 a3!, enzwart kon opgeven. Op 2. b6 volgt 3. Txb6, op 2Lb8; 3. Da8, Dc6; 4. Dxb8 enz. In het toernooi in Zandvoort 1936 stelde Bogoljubow zijn tegen stander Becker een zeer listig val letje. Waar deze in liep (diagram Diagram I (uit een correspon dentie partij BochowGiertz). Wit verraste zijn tegenstander met: 1. Dg3a3De7d8 (op Dxa3 volgt 4 2 I 1 1 111 M 1 4 I a 3 2 2 5 4; Schrijfster van deze tijd Iris Murdoch. Het Italiaanse meisje. Iris Murdoch. Een Afgehouwen Hoofd. Beide vertalingen bij Con tact Amsterdam. Iris Murdoch is ongeveer een jaar of tien aan het woord en zij heeft in die tijd een half dozijn romans geschreven. Het is duidelijk, dat zij met haar werk een grote plaats in de belangstelling van de lezer heeft ingenomen. Dat is niet verwonder lijk, want zij is op en top een schrijfster van deze tijd en dat wil in de eerste plaats zeggen, dat zij mensen creëert die gewoonlijk geen vast levenspatroon hebben, dat ver loren hebben of het vooralsnog niet zullen vinden. Haar creaturen maken aan de oppervlakte de indruk „maar wat te doen". Zij hebben geen princi pes, geen overtuigingen en voor zo ver zU een doel hebben, is dat het doel van de korte baan. In hun do delijke ernst en zij kunnen in tens ernstig zijn op weg naar dat doel maken zij toch een humo ristische indruk. Een indruk die veelal ontstaat omdat zij in hun streven naar een doel, naar een discipline soms, in lachwekkende si tuaties geraken. Zij komen dan ook zelden of nooit daar waar ze be wust willen zijn, maar gewoonlijk ergens waar ze even verbaasd over staan als de lezer. De oorzaak van die afleiding is meestal iets, dat eveneens een humoristische indruk maakt, soms zelfs op de grens van de „practical Joke" komt te liggen. Het lot, zo men wil het noodlot, neemt bij Iris Murdoch gewoonlijk de vorm aan van een soort grap in plaats van tragisch te zijn. Men heeft in de Engelse pers ge zegd, dat Iris Murdoch uit is op het schrijven van humoristische boeken, maar dat zij blijkbaar niet ln staat is die humor langer dan één scène vol te houden. Ik acht dit onjuist. Ik heb de indruk dat het haar doel is humorloze crea turen de gemiddelde mens heeft geen humor te plaatsen in huns ondanks komische situaties aan de Kom er ACHT-er 1. mond van vrouw links 2. nagels op tenen onder tafel 3. oog van de spreker 4. eierdopje 5. haar van de spreker 6.feestmuts van vrouw rechts 7. snor man links 8. glaasje op tafel is gevuld hand van dat lot als zojuist be schreven. Om een voorbeeld te geven: de leraar Mor uit „The Sandcastle" (tussen haakjes: in het Nederlands zo ten onrechte genoemd „Op Zand Gebouwd" in plaats van „Van Zand Gebouwd"). Mor dan, leraar aan een kostschool, ongelukkig getrouwd maar zich geschikt hebbend, fat soenlijk en plichtsgetrouw, wordt onverhoeds en op een wat dwaze manier intens verliefd op een jon ge schilderes, die een portret van de vorige directeur komt maken. Alle bijzonderheden verder daarge laten; de breuk in Mors gevoelens resp. voornemens ontstaat op het honende ogenblik als hij door zijn onhandigheid de auto van het meisje het riviertje in laat duike len. Boeken maRkt In de beide hierboven genoemde boeken vindt iets dergelijks plaats. In „Het Italiaanse Meisje" is het o.a. dit kindermeisje zelf, dat op een onverwachte en tamelijke dwa ze manier blijkt de erfgename te zijn van de gestorven moeder van de groep mensen waar het in deze roman om gaat. Daar komt nog bij dat de ikfiguur even onverhoeds als Mor, verliefd wordt op dat meisje, de laatste van een hele reeks Ita liaanse kindermeisjes die hij niet eens uit elkaar kan houden. De ene onverwachtheid volgt op de andere, niemand is die hij lijkt te zijn en de spotgeest die Iris Murdochs lots- verbeelding is, grijpt her en der in. Tegen deze roman zou ik overigens het bezwaar willen maken, dat de schrijfster de ondergrond van al die verwikkelingen te veel de onder grond heeft gelaten om het geheel te kunnen volgen. Het verhaal is onhelder, mede doordat het zich in zo'n korte tyd afspeelt. Veel gaver „Een Afgehouwen Hoofd" (A Severed Head) is veel gaver. Het is een moderne variatie van een liefdesroman en het drama met komische variaties speelt zich af in een milieu van kunstzinnige intellectuelen. De wijnhandelaar Lynch-Gibbon. onuitstaanbaar van zichzelf-au-se- rieux-nemen, houdt er om te begin nen twee vrouwen op na. Antoma zijn wettige en Georgie zijn onwet tige. Antonia is een esthete, zich bewust van haar schoonheid, emo- toineel tot en met tranen en ge neigd tot salonmystiek met ziels- contact; iets dat evenwel seksueel contact helemaal niet uitsluit. Georgie is lector aan de Londense Hogeschool voor Economie, onaf hankelijk, oprecht, grappig en hel der van geest. Haar zwakheid is, dat ze veel te veel van Lynch-Gib bon houdt. Martin, dit is 's mans voornaam, heeft zijn wettige nooit iets verteld van Geonge, in de me ning verkerend dat hij door dat te doen Antonia zou verspelen en dat wil hij niet. Het humoristische lot van Iris Murdoch verschijnt in de vorm van een nogal belachelijke psychiater Anderson en diens halfzuster Honor Klein, professor in de antropolo gie en getekend als het prototype van de blauwkous. Antonia, bij An derson in analyse, vertelt Martin als hij thuiskomt dat zij wil schei den, daar zij van Anderson houdt. Nog niets afwetend van Martins verhouding met Georige, neemt dit nieuwgevormde paar Martin als een soort volwassen kind op sleeptouw, teneinde hem te behoeden voor een vermeende instorting. De enigmati sche figuur van Honor Klein ver wekt bij Martin in het begin alleen afkeer, maar na de onmogelijke scène met het Japanse zwaard komt hij tegenover haar te staan in een verhouding, die men ambivalent pleegt te noemen. In de wervelwind van emoties die ontstaat, tollen nog Martins broer, een beeldhouwer en zijn zuster Rosemary mee en als de storm zijn hoogtepunt bereikt, blijkt ongeveer iedereen met iedereen naar bed te zün geweest of te gaan. Aan het eind ontstaat een geheel nieuwe combinatie van paren. Wat nu moet het doel van de schrijfster zijn om al haar sujetten te brengen in toestanden die met de rede ogenschijnlijk niets van doen hebben? Ik zou zeggen, dat Iris Murdoch haar mensengroepen en niet alleen in deze roman plaatst onder de invloed van dat collectieve onbewuste, dat volgens de leer bij hun cultuurpatroon past nu het bewuste verzet geen zin meer heeft. Want wat doen ze stuk voor stuk? Ze doen in wezen niets, maar zij worden gedreven tot het zoeken van geluk door middel van het verbreken van de fixatie aan de christelijke moraal in de eerste plaats en van die aan de traditio nele liefde vervolgens. Spelelement Hierbij is het van groot belang dat de mensen ln ..Een Afgehou wen Hoofd" allen meer of minder de middelbare leeftijd bereiken op het moment van de handeling Wat zij in wezen proberen is. zien te ontkomen aan de verstarring die intreedt op het moment dat de volwassene het spelen gaat verleren. Op dit gevaarlijke ogen blik grijpen zij met een soort gul zige wanhoop terug naar dat spelelement. De crisismomenten zijn dan ook duidelijk spelmomenten. Voor Lynch-Gibbon het ogenblik waarop hij ontdekt, dat hij zijn geliefde Georgie niet „voorlopig in een koel huis opslaan" kan om zioh intus sen ergens anders te occuperen. Zijn vrouw Antonia is de speelster bü uitnemendheid onder de schijn van supervrouw. De psycho-analyse, die zij werkelijk niet nodig heeft, bij Anderson is voor haar zoiets als wat-zeg-je-van-mijn-vriend. De scène met het Japanse zwaard en de vechtpartij in de kelder tussen Martin en Honor Klein zijn typi sche puberdaden: imponeren resp. geïmponeerd worden door het Kunt U de acht afwijkingen in de beide bovenstaande tekening vinden? De juiste oplossing vindt U elders in dit Bijvoegsel Wit speelde: 1. b4b5!. Zwart zag de dreiging niet en speelde: 1a6xb5; 2.^ Dh3—a3! en weer kon zwart opgeven. Zowel Tb2 als Tf8 staan aange vallen. Op Tf8xf2 zou volgen Da3f8+Txf8; Tflxf8 mat. Indien zwart op 1. b4b5 had geantwoord met 1Pg7h5 zou het verloop hebben kunnen zfjn 2. Dh3a3, Tf8xf2; 3. Pe5— nt. Kh8jg7; 4. Da3f8t, Kg7xf8; 5. Pf7xg5 en de toren op f2 kan niet weg. zwaard als symbool en vervolgens de haatliefde die zozeer de oorzaak is van menige schooljongensvecht partij. Het stuivertjewisselen van het laatste hoofdstuk doet de deur dicht. Aangezien in „Een Afgehouwen Hoofd" deze situatietekening van de moderne mens ik zou nog meer voorbeelden voor deze stel ling kunnen opnoemen zich het duidelijkst aftekent, lijkt mij dat deze roman voorlopig ook haar bes te genoemd moet worden. Daar het standpunt van de schrijfster duide lijk een beschouwend standpunt is, moet men niet naar een oplossing vragen. Het probleem van het men selijk gedrag op te lossen zou meer dan een mensenleven vragen, alles wel beschouwd. CLARA EGGINK Met de komst van de Haitiaanse damspeler Daymond Saint-Fort in 1960 naar Nederland, als deel nemer aan het toernooi om de we reldtitel, had het lidmaatschap van de Haitiaanse dambond bij de in ternationale damorganisatie reali teit gekregen. Inmiddels is zijn landgenoot, Paul Germain, in de damarena verschenen en het lijkt er veel op dat deze voorlopig zijn land in wedstrijden zal vertegenwoor digen. Germain was ook deelnemer aan het Residentie Dam toernooi. Hier kwam hij in de B-groep gelijk aan met Mostovoy, maar moest na het spelen van vluggertjes met de 2de prijs genoegen nemen. Kort geleden eindigde hij samen in een toernooi in Leeuwarden met Tony Sij brands op de eerste plaats, maar kreeg hij door toepassing van het Sonnen- bom Bergersysteem de tweede prijs. In de eerste twee ronden van het Residentie Dam toernooi kwam hij met 4 punten uit de bus. Hij won van de Haagse deelnemers Weer- heijm en Kinnegen beiden keren door een combinatie. Op het gebied van dit laatste moeten wij hem in de gaten houden. Weerheijm DAMMEN In deze positie heeft Fortuna wel naar de witsp lonkt. Zonder twijfel is stand positioneel nogal vx takeld. Het is voor wit ett zaak het zwarte stuk op I wijderen. Zwart, hier aan sluiten met 14—19. Ns 22x33; 38x20, volgt 10li houdt zwart behoorlijk Zwart sloot echter met Waarschijnlijk ontstaan uit dachten gang dat er dan meer naar de zwakke kort* van wit ging. Maar 22x33, 38x20 zag zwart, 1015 niet mogelijk was 27—21! 16x38; 42x33, 37—32, 26x28; 33x4. Hed delijk maar mooi. Zwart toen wel 9—13 en verloor Jammer van zwarts veelbei stelling. Germain 1 m m m m m mi m in m m n i i i l i m upp m "m "m 'WV Kinnegen Hier had zwart na wits I wederom succes. Er volgde I 33x22; 26—31, 37x17; 17x26; 13—18, 23x12; 8x48! F. GORI De eenvoudigste hovercro' een kom die het kussen or is zeer onekonomisch. De eerste luchtkussenvaartuigen (hovercraftsverwekten wel veel sensatie, maar hadden nog geen praktisch sukses wegens hoge bedrijfskosten en stabiliteitsmoei- lijkheden. Een luchtschroef, die in de vrije lucht een bijna cilindrische stroom opwekt, vormt nabij een land-of watervlak een nagenoeg stilstaand luchtkussen, opgesloten binnen een ringstroom. Een beter rendement reeds geeft de machine met ring kamer en naar binnen gerichte, de ringstroom ver sterkende, luchtsproeiers. Nog hoger is het rendement van een toestel waarbij 2 terugstroomkus- sens het hoofdkussen afsluiten.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1965 | | pagina 10