HUMOR IN HET WEES HUIS ETWAS „NEUES": FLIRTEN IN HOLLAND N.J. G. -prijsvraag voor jeugdleiders Zaterdag 28 augustus 1965 Pagina 1 Nee, wie rust wü, vindt dat tegenwoordig nog slechts op de eilanden en wie nog een restje exclusiviteit zoekt, gaat naar Noordwijk. „Daar zijn tenminste in Huis ter Duin nog kamers die in de ogen van Soraya en Liz Taylor genade konden vinden. Bcheveningen, eens zo mondain, is nu een toeristenbadplaats en alleen de politie rijdt er te paard over 't strand". Nee, Holland is niet meer wat het was. Desondanks schijnt de Neue te veronderstellen dat de Duitsers zich het volgende jaar weer zullen verwaardigen ons te bezoeken, want het blad geeft vast een lijstje met vertaling en uitspraak van de meest gebrui kelijke strandterminologie. We willen het u niet onthouden. Bij het 20-jarig bestaan De Nederlandse Jeugd Gemeenschap bestaat dit jaar 20 jaar. Daarom heeft het bestuur een prijsvraag uitgeschreven, waaraan alle jeugd leiders en jeugdleidsters van by de NJG aangesloten jeugd- en jongeren organisaties kunnen deelnemen. Ze moeten wel ouder zijn dan achttien jaar, maar dan mag men ook in 1500 woorden vanuit praktische erva ringen een licht proberen te werpen op het jeugdwerk. In de prijsvraag zou de NJG beschreven willen zien, wat er concreet leeft en wat concreet moeilijk en mogelijk is. Men kan uit drie onderwerpen kiezen: Een model van een geslaagd groepsleven; Waar wringt de schoen?; en: Waarom gaan ze? De prijsvraag is mogelijk gemaakt door de medewerking van het Prins Bemhard-fonds. allen gelijk gekleed hert; Huis lieten. Tevoren was in opdracht van de Regenten een kosthuis voor hen gezocht. Wat de meisjes betreft: als ge zegd gingen de meesten uit dienen, zodat zij dezelfde kleren bleven dragen: op werkdagen hun licht blauwe jurk, 's zondags en wanneer mevrouw doordeweeks haar „jour" had, hun zwart met witte schortje. Alleen het tulen mutsje met keel banden van dezelfde stof, die on der de kin werden vastgestrikt, werd vervangen door een ander zo als destijds de dienstboden droe gen. Van hun „Godspenning" meestal het bedrag van een maand loon), die sinds eeuwen bij de aanvang van een dienst werd betaald, kochten zijzelf dan een meer „civiele" kleding met een hoed, beladen met kunstbloemen. om toch maar „anders dan ande ren" (wezen) te zijn! Zo trokken de jongens en meisjes „de kille burgermaatschappij" in. Men moet nu niet denken dan de Duitse badgasten die onze stranden opvrolijken, onbezorgd van hun vakantie genieten. Zij hebben, glurend over de rand van hun privé-kuil, heel wat om zich over te ergeren. Als we tenminste de Neue Iüustrierte willen geloven en waarom zouden we niet. „Den Haags Kanalisation" werpt zoveel afval op het strand, dat de oud-Kanaalzwemmer Henk van der Meijden (waar heb ben we die naam meer gehoord) opmerkt: „Was glauben wo ich jetzt im Wasser schon überall reingetreten bin". De Neue gaat verder: ,JJiet alles wat in de Nederlandse bad plaatsen storend is, kan van de ene op de andere dag worden opgeruimd. Wel heeft men op de Scheveningse boulevard een bikini-verbod ingevoerd en na het invallen van de duisternis mogen de strandstoelen niet meer voor herdersuurtjes worden gebimikt. Maar er duikt al weer een nieuwe ergernis op aan *t strand: de „kikkers". Ze zitten rechts van de Pier, ze dragen zwarte capes, waaronder ze van alles kunnen verbergen: radio's, gitaren, twee personen. Zo wordt veel van wat in de ogen van de ordelievende Hollanders beledigend is, met de lange wijde mantel der liefde bedekt. In de letterlijke betekenis van het woord". En dan komen we aan het punt dat de Neue na aan het hart ligt, zo na, dat de kop van het artikel er aan werd gewijd: flirten. Want u had er natuurlijk geen idee van, maar er wordt heel wat afgeflirt aan de Nederlandse stranden. Flirts wie Band am Meer". De Neue wilde daar graag wat meer over weten en vroeg het dus aan Frau Gauss aus Duisburg en die zei: Dat gevrij is vaak niet meer om aan te zien. Gisteren hebben we onze strandstoelen speciaal omgedraaid om die jongelui niet meer te hoeven zien. Maar toe hóórden we ze nog Duitse mannen zijn er in Nederland niet zoveel meer als vroe ger, beweert de Neue. Zeker, dat was ons ook opgevallen, maar het blad bedoelt waarschijnlijk: aan het strand. Want daar zijn de Duitse meisjes in de meerderheid en „de Hóllanders zijn graag bereid het gebrek aan Duitse mannen te compenseren 't Blijft natuurlijk wel behelpen, maar je leert ook nog eens wat nieuws. Zo verklaart Cornelius, 21, de „oude spelregels van de Duits-Hollandse flirt". Dat begint bij het haringkarretjeCor nelius lokt Duitse meisjes met vis, hij verteltt „Ze weten niet hoe je een Hollandse nieuwe moet eten. Ik laat ze dat graag zien". Als vólgende programmapunt beveelt Cornelius het samen nuttigen van een glaasje jenever aan: „om de smaak van de haring weg te spoelen en omdat het meisje moet worden inge licht over alle voortreffelijke eigenschappen van Hólland. Daar voor komen de Duitse meisjes tenslotte hier of niet somsf Voor de goede boter of voor de zee of voor het beroemde ontbijt. En natuurlijk omdat het zo heerlijk is in de duinen te figgenMt aldus de Neue. Nu is het Huis ontvolkt. Na ruim 500 jaar rust het uit van 'vet bruisende leven en de jolijt lie er eertijds waren. Nu zijn de grote zalen en kamers, binnen plaats en tuin leeg. Hol klinken de voetstappen van de schaarse bezoeker. Tot het Huis een an dere bestemming heeft gekre gen. DOLF SCHN. (LËIDSCH Tante om daarna nog al houterig stappend in 't Huis terug te keren. Och Tante kende ze allen, dus tapte zy de opzichter wel „op de lat" Maarde ene keer dat hy niet genoeg geld had en daarna zün uitstaande schuld aan Tante „ver gat", klopte een struise hulp van Tante aan de weeshuispoort: Zy moest meneer-de-opzichter spre ken, duwde de portier opzy en liep meteen door naar de binnenplaats waaraan de jongenszalen en de kamer van de opzichter gelegen De aanwezige jongens kenden haar natuurlyk allemaal en begre pen direct waarom de stevige deern de opzichter zo nodig moest spre ken! Waarop zy spontaan het straatlied van toen in koor begon nen te zingen: En moeder die laat vragen om de centen van de vis Omdat-ie zo lekker is. Omdat-ie zo lekker is! Vanzelfsprekend werd de opzich ter daarna ontslagen. Maar niet alleen „aan de jon genskant" werd het personeel op de korrel genomen. Zo was er rondom de eeuwwisse ling een „meisjesmoeder", Arendje geheten, die dat hadden de kin deren meteen door liever lui dan nice was en de weesmeisjes soms sard? en onrechtvaardig strafte, terwyl zy zich tegenover het be stuur en de directie yverig. plichts getrouw en poeslief voordeed. Daardoor was zy verre van geliefd by de wezen, hetgeen tot een lyri sche ontboezeming kwam. door als zij zich maar even aan „de jongens- kant" vertoonde, te worden be groet met „community-singing" van de jongens: Arendje Lantarentje Wat geef je weinig licht Wat doe je hier in 't weeshuis Je doet toch nooit je plicht! Ook Arendje werd al ras van de lyst van het personeel geschrapt. loentertijd bestonden er nog geen diploma's op sociaal-educatief en charitatief gebied, zodat het een hoogst enkele keer wel eens voor kwam, dat minder of totaal onge- schikten werden benoemd in een opvoedkundige functie in de wees huizen van die dagen: 99% van 't verplegend personeel was echter volkomen berekend voor zijn taak. De hier genoemden waren dan echter ook in vele tientallen jaren de uitzonderingen die de regel be vestigden. Meent u, lezer van 1965, echter niet. dat de opvoeding van de we zen te wensen overliet. Integen deel. Nooit prevaleerde het loon Hollandiseh mooie meisje vlotte jongen mooiprater strelen liefje, schatje t liefkozen ik ben gek op je kussen, zoenen f dag 4 Je bent erg mooi i Ik houd van jou Aussprache meue meisje flotte jongen meuprater streelen liefje, s-ratje liefkosen ik ben check op je klissen, sunen daaaach Je bent erch meu Ik hau van jau van de wezen. Voor de jongens werd na hun opleiding op een der stadsscholen, zo zy al niet naar de ambachtschool of „Mathesis" gingen, een baas gezocht, by wie 7.ii een gedegen vakopleiding ont vingen, zodat zy later in het leven als kundige handwerkers, op veler lei gebied, werkelyk uitblonken. En de meisjes? De meesten gin gen na hun meerderjarigheid uit dienen. Maar eerst werd door het bestuur nauwkeurig onderzocht of degene by wie zy in dienstbetrek king kwamen, wel geschikt was. Vele huiswouwen wilden heel graag een weesmeisje als hulp in de huishouding hebben, omdat het Huis bekend stond als een uit stekende leerschool. Maar verschei dene gegadigden kregen van het bestuur een weigerend antwoord. Zo werden ook toen al, in het be lang van „het Kind", de werkge vers geselecteerd. Op de eerste mei verheten de wezen die in het afgelopen jaar meerderjarig waren geworden, het Huis. Ieder kreeg een volledige uit zet aan ondergoed mee. Wat de jon gens betreft: bij een stoffenzaak aan de Aalmarkt werd al maanden tevoren een baal fantasie-stof ge kocht, waarvan voor elk van hen door de inwonende kleermaker van het Huis een pak op maat werd gemaakt zodat zy toch weer De keuken van het weeshuis aan de Hooglandse Kerkgracht in het begin van 'a deze eeuw. Omstreeks 1933 werd het uniform van het keukenpersoneel af ge- schaft. f 1905. Piet P. was een beste jongen. Reeds van zijn prille jeugd af - hij was nu 20 - werd hij opgevoed in l] het weeshuis aan de Kerk gracht, officieel geheten het Heilige Geest of Arme-, Wees- en Kinderhuis"ge legen aan de Hooglandse Kerkgracht, waarin rond de eeuwwisseling ongeveer 300 jongens en meisjes waren opgenomen. Wanneer er ergens in Leiden ij brand uitbrak was Piet altyd een i der eersten die met een flinke ruk de spuit uit het hok sleurde en haastig met de andere jongens joe- l] lend de poort uittrokken. Trouwens, de weesjongens waren jj altijd de eersten by een brand, om J de eenvoudige reden dat daar al- leen het gehele team steeds voltal- B lig aanwezig was, terwijl de bedie- Jning van de andere Leidse spuiten i de vrywilligers overal uit de stad vandaan moesten komen. Wat vaak f de aanleiding tot rivaliteit en hoog- 1 lopende ruzie was. Ook al omdat wie „het eerste water gaf", een premie ontving, zodat de Jongens »ns voor moesten waken, [dat de toevoerslang door de con sent werd doorgesneden. Om i, de brand luid zingend in te •ukken: „Wy zyn de weesjongens. JVij hebben de brand geblust!" Piet nu lustte graag een borrel, i 1905 by „Tante" op de Kerk- .t voor vyf cent werd geschon- Er waren dan altyd wel goed- ffceefse boden, want het cafeetje van Tante was meteen bodehuis voor de vrachtryders uit de omtrek, die isühun wagens mannetje-aan-man- ïjanetje op de Kerkgracht ptalden en 11C,die arme weesjongen" een borrel Pfen nog een borrel gaven, zodat Piet |soms boven zyn theewater in het belandde, hetgeen prompt tot vetevolg had dat hy in het cachot jwerd gestopt, een akelig klein hok 07 met grauwe muren, 'n brits en hll/n betralied venstertje hoog in de ecc urand. ra Maar hoe ook Piet had nooit blVen kwade dronk over zich. Inte- kofcendeel. Want toen hy op een stra in ende voorjaarsdag weer eens in iet cachot werd afgezonderd, gaf lucht aan zyn christelyke op- ling door luidkeels in zelfver- zeer zeker niet uit pro- anatie psalm 65:2 te zingen. 3^ Een stroom van ongerechtig Had d'overhand op mij. Niet alleen de weesjongen Piet, ook een opzichter 's mans onvermeld kwam keer in de kroeg van

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1965 | | pagina 9