PEWANN.V. PANDA EN DE YINX LEIDSCH DAGBLAD WOENSDAG 25 AUGUSTUS 1965 2) Ja, lk wist toen toch ook nog niet wat lk nou weet. Ik had na tuurlijk weer op het verkeerde paard gewed. En toen had ge spijt en zyt 'm achterna gereisd, veronderstelde de schoolmeester. Zjuust, ik peisde. nou ja, 'tis Krek as ge zegt: Ik heb Onze Lieve Heer te slim af willen zyn. Als lk plannen maak, loopt het altijd fali- kant verklerd. Net als indertijd met dat zaakje van Perrault Decos- sc, 't leek prachtig: schilderijtjes van landen kopiëren, veel geld verdie nen 'n Vermogen meneerke, 'n vermogen. Jawel, in 't gevang had ik kunnen komen. Peerke van Vleuten kwam me waarschuwen, 'k Heb de hele santekraam cito cito met de marchandlse teruggestuurd. Vort er mee. Ja, zo is 't my altijd gegaan en zo ging het mij nou weer. Goed, goed, maar nou di< man Roman? Wat roman? Hawel, ik zei toch al, dat haal, dat ge me verteld hebt, dat ie roman en ge moest gy daar nou eens een boek van schrijven zunne. Ik begon onbedaarlijk te lachen. Nee Jules, serieus zei meester Wie- gand. Jsl, maar lk ben schilder, wierp ik nog tegen, dat is een heel ander stiel. Ziet ge, ge begint een schil derij met een grote opzet, grote par tijen, die ge allengskens gaat detail leren. Maar zo'ne boek moet ge let- terke voor letterke en woordeke voor woordeke schrijven en de grote lijn moet er in zitten, als het af is. Krek averechts. Heimelijk lokte de idee me toch vel aan. Al was het alleen al om de gedachte, dat ik, arme artiest, toch die voorname familie Van den Beukenstein nog geld zou verdienen. De leden van Sint-Lucas noemen mij de terrier, als ik eenmaal iets tussen mijn tanden heb, laat ik het niet los. En toen meester Wieg and bleef aandringen, gaf ik toe. Hawel, Juleke, ik geef oe wel hier en daar een aanwijzing, en haal de fouten eruit. Kom we drinken er op. Semeyns, twee van den aerschot- schen bruinen! i zo komt het nou, dat ik, Jules Vermaele, werkend lid en voorzitter het schildersgenootschap Sint Lucas 'ne roman ben gaan schrij ven, hopende, de fortuin, die me ont glipt is, ik zeg het eerlijk, ik wil het weten, toch nog bij haar kladden te pakken. EERSTE HOOFDSTUK waarin het verhaal start en al zoet jesaan op toeren komt, en waarin zal vertellen hoe de misère be gon. Ik begin dan maar bij het begin en lat was in het dorp in de Belgische Kempen waar ik woon. Er wonen daar meer schilders. Het is een echt schildersnest, Hollanders en Vlamingen. En vraag maar aan Se meyns, of het geen vrolijke kleppers zijn, allemaal, 'n Artiest kan nou een maal geen kniesoor zijn, daarvoor is het stiel te schoon en het leven te plesant. En dat ge zorgen hebt en hard moet werken voor den boter ham, soit, 'n leven zonder zwarigheid is als een schip zonder lading of ballast, dat ligt niet kielvast. Het wa ren dan ook over het algemeen se rieuze werkers. Ge had daar, behal- fcve het genootschap Sint-Lucas, nog het Prisma en de Lichtzoekers, maar dat waren expressionisten. Er liep natuurlijk ook wel een en kele verkeerde tussendoor. Zo had je daar die fijne meneer, Emile Per rault Decosse, schilder en kunsthan delaar, ne grote flambard op z'ne kop en 'n wandelstok met een zilve ren knop. Die had ook mij nog eens bijna in een vuil zaakje betrokken en later zult ge vernemen, hoe me dat nog parten heeft gespeeld. 'tWas 'ne mooie sinjeur. Lo Bax heeft nog eens een karikatuur van 'm gete kend en opgehangen in de herberg van Semeyns (de muur hangt altijd vol tekeningetjes en schilderijtjes) en die zotte prent hing daar tot groot vermaak natuurlijk van d< gaande en de komende man, behal- van het onderwerp zelf, hoewel hij zich verplicht voelde dat was het pijnlijke van de situatie het zijn artistieke kwaliteiten te be wonderen. Hawel, l'art pour l'art, zei 'm waarom zal ik er kwaad om zijn, zunne? Maar zijn gezicht zag groen van nijd. En daar in dat dorp begon de his torie. Ge moet weten, dat mijn vrouw al enige Jaren de kinderrubriek van een maandblad redigeert. Ze doet dit, het moet worden gezegd, met veel succes. Haar verhaaltjes en versjes staan artistiek en pedagogisch op hoog peil en ook de krabbeltjes en vignetjes, waarmee ik haar werk pleeg te verluchten, dragen daar, al zeg ik het zelf, niet weinig toe bij. Hermine, mijn dochter, die schooljuf frouw is, corrigeert de drukproef. Maar wat nou by dit werk de grote moeiiykheid is, ja, ik mag wel zeg gen een maandeiyks terugkerende penetentie, dat zyn de raadseltjes, knutselwerkjes en goocheltoertjes, die natuuriyk in geen enkele kinderru briek mogen ontbreken, wy zyn geen van beiden knutselig of raadselachtig van aard en zo zat dan op zekere ochtend Jeannet weer met de han den in het haar. Morgen moet de krpy uiteriyk weg, zei ze, morgen moet ze op de drukkery zyn. Hermine, die met paasvakantie open en de vroege morgen van een thuis was, gooide de tuindeuren voorjaarse dag kwam naar binnen. Het malse regentje had juist opge houden. De lucht was als gefiltreerd. De balseminen geurden. Werkt dat niet inspirerend, moe der? vroeg ze. Opeens kreeg ik een lumineus idee. Weet ge wat, ik ga naar Lo Bax, zei ik, legde myn palet en penselen schoot myn schilderskiel uit en trok myn jas aan. Ik wist dat Lo onder de kleine Van Drieltjes de rol speelde van de grappige oom, die opgeeft en zo meer, en de kinderen daarmee voor het naar bed gaan zo dol maakt, dat er aan slapen niet te denken valt. Ik was enkele malen die woeste taferelen getuige ge weest en daarom trok ik, zoals ik zei, myn jas aan om my derwaarts te begeven. Hermine wilde me vóór zyn. Blyf maar aan je werk. vader, »i ze, ik ga wel even op de fiets. Jeannet keek me tersluiks aan met ;n schalkse glimlach en ik zei. Welnee, kind, ik moet hem toch nog even spreken over zaken. (Wordt vervolgd). AUTOMOBIELBEDRIJF HOUTWEG 7-8 DEN HAAG (bij 't Malieveld) TEL. 18.21.43 Nieuwe uitgaven Indrukwekkende serie voltooid Sesam Geschiedenis van de Twee de Wereldoorlog, uitg. Bosch en Keu ning N.V., Baarn Deze Neder landse bewerking van het materiaal, dat dr. H. A. Jacobsen en H. Dollin- ger voor het werk „Der Zweite Welt- krieg" (Verlag Desch, München) byeenbrachten, is thans, door het verschynen van het twintigste deel tje voltooid. Wie. naar aanleiding van de oorsprong van dit werk, mocht twyfelen aan de waarde, wordt spoedig gerustgesteld door het feit, dat de geschiedschryving van de inleidende overzichten afkomstig is van mr. G. B. J. Hiltermann en dat het Rijksinstituut voor Oorlogs- documententatie adviezen en mede werking gaf by de selectie van een groot aantal foto's. Reeds eerder sta ken wy onze lof voor deze monu mentale uitgave niet onder stoelen en banken. Ook de tweede helft van deze serie de deeltjes 11 t/m 20 geeft een voortreffelyk over zicht van de wereldstryd, die nog zo kort achter ons ligt. Achtereenvol gens komen de volgende facetten aan de orde: Het keerpunt (de tweede helft van 1942), De opmars tegen de vesting Europa, De oorlog in de zuid-Pacific, Het einde in zicht, Duitsland wordt verslagen, Ja pan wordt verslagen en dan tenslot- Registers, feiten en cyfers. Elk deel telt ruim veertig bladzyden tekst, verduidelykt met overzichte- lyke kaartjes van de besproken si tuatie. Daarna volgen ongeveer 150 pagina's foto's, vaak van verrassen de originaliteit. Het laatste deeltje bevat een zeer uitvoerige chronolo gie van niet minder dan 145 blad zijden, gevolgd door een register van 30 pagina's. Tenslotte nog eni ge overzichten van de levens, die de oorlog heeft gekost, de verliezen van de Nederlandse bevolking in het by zonder (240.000, met inbegrip van Indonesië) en de materiële verliezen ons land, die begroot worden op 25 miljard gulden. Al by al geeft deze Geschiedenis in de Tweede Wereldoorlog een monstrueus maar onmisbaar beeld een worsteling om de vryheid, zoals die zich nog niet eerder had voorgedaan. Laat niemand zeggen: die tyd is voorby, het is beter er niet meer aan te denken. Wie begrip wil hebben voor wat er zich thans in dse wereld afspeelt, kan een goed overzicht van de tweede wereldoorlog niet missen. Vooral de jeugd heeft een uitgave als deze broodnodig, wil zy morgen in staat zijn de teugels over te nemen. 1885. Die morgen was het Panda en Jolliepop aan te zien dat zij een onrustige nacht achter de rug hadden. Aan Mo kon je dat niet zo merken, want die keek niet dommeliger dan ge woonlijk. Oeahwat een nacht!" geeuwde Panda. ..Waren die Yinx maar in hun eigen land gebleven!" Jolliepop keek om uit donkere omwalde ogen. ..Meneer Panda", sprak hij. ..Moet ik hieruit afleiden dat deze eh Yinx buitenlanders zijn?" ..Ja", antwoordde Panda. ..Ze komen uit de Nevelbergen en ze hebben meneer Mo helemaal hierheen gevolgd, om hem te plagen. Maar nu beginnen ze met jou. omdat je ze hebt uitgedaagd. Als je nu maar een klavertje vier zoekt, of gaat dansen met een ko nijnepootje ..Genoeg"zei Jolliepop .terwijl hij zich omkeerde. ..Na de ge beurtenissen van hedennacht zou ik bijna geneigd zijn. in Yinx te geloven. Doch deze bijgelovige franje maakt het hele verhaal weer onwaarschijnlijk! Dansen met een konijnepoot! Het idee! Aldus mopperend ging hij de gang op en enkele tellen later klonk daar een rinkelende slag! Panda verslikte zich zijn koffie. ..W-wat nu weer?!" stamelde hij. ..Yinx". zei Mo dommelig. ..Hebben knecht laten vallen Ook Jolliepop scheen dit nu aan te nemen. Hij lag tussen de scherven van het servies met de telefoon in de hand. ..Hallo! Hallo!" riep hij in de hoorn. ..Met de politie?! Wilt u dadelijk naar Huize Hobbeldonk komen? We hebben overlast van .eh buitenlandse indringers!" door Robert van Gulik DE WONDERLIJKE AVONTUREN VAN BRAMMETJE FOK 299. Een lamp was niet nodig om het briefje te lezen, want het schijnsel uit de fles was sterk genoeg om de letters duidelijk te kunnen zien. ..Aan de vinder van de fles", las Brammetje voor. ..De fles blijft dobberen totdat het schip met de twee diamanten in de buurt Dan zal de fles door lichtsignalen de aandacht trekken. Breng, als ge een eerlijk man zijtde diamanten terug. Ge hebt ze daar toe slechts tegen elkaar te wrijven. Ondertekend: Ramses." ..De toneelspeler?" vroeg Karo. ..Nee. de Pharao". zei Bram bedrukt. ..Het schijnt, dat wij zijn diamanten als boordlichten gebruiken dat konden wij ook niet weten, toen Sinbad de Zeeman ze ons gaf. We moeten ze terug brengen". ..Maar het is misschien een valstrik", zei Karo angstig. ..Bedenk, wat er de vorige keer gebeurde, toen één diamant werd opgewreven. De herinnering aan het avontuur met de ontdekking van Ame rika deed Tutu al opvliegen om in het topje van de mast een vei liger plekje te zoeken. ..Niet wrrrijven klonk zijn krassende stem van boven. ..Wel we zullen er een nachtje over slapenbesliste Bram. „Bij zonsopgang zal ik een beslissing nemen." Posities Nederlandse schepen tr; 23 420 m 2 Tankvaart Zeesleepvaart Dagelijks vervolgverhaal

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1965 | | pagina 13