Perfecte voorstellingen Nat. Theater Munchen Zeeschip voor vervoer van binnenschepen? „Lamenti" van Monteverdi en Kreneks „Karei V" Orgelconcert Rutger v. Mazijk in Katwijk Vlaardingen had een kasteel in 12-de eeuw Landbouwcrisis in de EEG een voorwendsel voor dieper geschil LEIDSCH DAGBLAD WOENSDAG 18 AUGUSTUS 1965 VIERDE BLAD GRANDIOOS OPERAFESTIJN A O Televisie en de I kunst 2 gestolen Goya W v r '■t v f't V:vv\ i '-.,v - -•>. f <i k. 'Cf - P i f ET toppunt van ware toneelvreugde is in München te vinden, waar de opera reeds sedert de vroege barok onderdak heeft gevonden In het mekka van deze cultuur- lad, het Nationale Theater, dat in de laatste oorlog werd ver- oest doch uit zijn as herrezen sinds 1963 weer onderdak ver haft aan de Beierse Staatsopera, hebben wij in het kader van de '(ïünchner Festspiele" enkele bijzondere operavoorstellingen bij- woond, met name de „Lamenti" van Monteverdi in de bewer ing van Carl Orff, „Der Rosenkavalier'' van Richard Strauss en IKarel V" van Ernst Krenek. Onder de titel Lamenti(Kinch in) heeft Orff de bewerking van drietal scheppingen van Monte- trdi samengevat en wel „L'orfeo", lallo déïle ingrate" en „Lamento \Arianne". Naar dit fragment van m verloren gegane opera is de erzameltitel gekomen. Deze klacht f» Ariadne over haar eenzaam •.id en de ontrouw van Theseus d door Hertha Topper op in- ukivekkende wijze vertolkt. Heel gamma van emoties, die derge- 'fke gevoelens kunnen wakker roe door Monteverdi in zijn luziek werden gerealiseerd, wist in haar sublieme vocaal- ènische weergave op het audito- over te brengen. Pendant van deze elegie kan men Ie opera Orpheus noemen. Confron- fetie van de mens met de onver- Wddeliike macht van de dood vormt lier het dramatisch uitgangspunt ran dit naar de mystieke zanger ge roemde libretto. Orff heeft de oor- pronkelijk uit vijf acten bestaande tot drie teruggebracht en daar- alJes wat niet indirect verband ie de dramatische ontwikkeling van jet gebeuren stond achterwege ge kten. In deze ballet-opera kwam"'de Ne- lerlandse tenor Hans Wilbrink als brpheus tot zeer grote prestaties, laarbij op geHjkwaaridge hoogte ter- tUde gestaan door Hanny Steffek idice), Hertha Topper (Gezan- Kurt Böhme (God der onder- ïld) Deze in de orkestbak geplaatste :alisten illustreerden in woord en de op het immers grote podium ;evoerde dramatische handeling. In een zeer fraai décor en met ten prachtige belichting wisten de Unssolisten Winfried Krisch, Kon- tanze Vernon, Margot Wem er en it corps de ballet, in de fantasie- ike choreaografie aan dit visuele ld een grote dramatische expres- te geven. ét renaissancistisch-allegorisch lansspel „ballo delle ingrate" (bal Ier preutse vrouwen) geeft een voor- Iteüing van het lot der vrouwen wie Ie liefde vreemd is. In dit fraai gedanste en gezon- |en verhaal kwamen Hertha Top per (Venus), Hanny Steffek (Amor) i ftn vooral Kurt Böhme (Pluto) in Ipmenwerking met de in suggestieve Ipostuums gestoken „preutse" danse ressen tot een aan duidelijkheid vr<4tfets te wensen overlatende weerga- re. Regie, décors en belichting toon den ons verrassende vondsten en Versterkten in niet geringe mate de iwezelijke sfeer van dit gegeven. De nuikaie leiding van deze uitvoering Ms in handen van de in Neder- Jjjnd nog onbekende Christoph von LEfcohnanyi, die op voortreffelijke, rus- lig lei lende manier de schoonheid Monteverdi's muziek wist te rea- 111* |,fcm Prachtige „Rosenkavalier" Alvorens tot de bespreking van het werk van Krenek te komen, wil len wtf enkele woorden wijden aan de magnifieke uitvoering van Straus „Der Rosenkavalier". Het was een uitmuntend verzorgde uitvoering. Ca- rire Watson (Feldmarschallin),Kurt Böhme (Baron Ochs), Erika Köth (Sophie) en Hertha Topper onge twijfeld de beste vertolkster van de titelrol in onze dagen hebben tus sen de werkelijk vorstelijke décors en in verblindend schone kostuums in samenwerking met de vele ande re vocale solisten en het uitstekend spelend Staatsopera-orkest geheel onder leiding van Heinrich Hollrei- ser) in vocaal-scenisch opzicht een vertolking op zeer hoog niveau gege ven. Het enige bezwaar dat we te gen deze uitvoering konden inbren gen was, dat het de dirigent niet steeds gelukte de klanksterkte van de orkestrale begeleiding aan te pas sen aan de dynamische expressie van de vocalisten, waardoor deze begelei ding soms te veel overheerste. Karei V: tegen nationaal-socialisme Onze grootste belangstelling ging echter uit naar de opvoering van Ernst Kreneks „Karei V. Met de com positie van deze opera nam de compo nist stelling tegenover de problema tiek van het nationaal-socialisme. De zucht en het streven naar de wereld macht was ook het Habsburgse huis niet vreemd, welke zich in de per- ton van Karei V manifesteerde. Daarin vond de componist de stof ►or zjjn „Buhnenwerk mit Musik", zoals hij zelf noemde. Deze in 1933 voltooide compositie beleefde tot u toe slechts vier uitvoeringen, door dat de uitgesproken anti-nationalis tische tendens opvoering tijdens het Hitier-bewind onmogelijk maakte. In deze opera is het historisch ge geven niet, zoals in vele andere ope- zonder meer een geschiedkun- dig stramien waarop de ryk gescha keerde patronen van menselijke hartstochten, liefde en dood worden geweven. De geschiedenis is hier veel meer de kern van het gebeuren, in de menselijke beproevingen vanuit het hedendaagse denken worden belicht. De ernstige doch vruchteloze poging van de stervende keizer om zijn misvattingen en ge maakte fouten als gevolg van een onontkoombare drang die sterker dan zijn vrije wil te recht vaardigen, vormt het thema van de dramatische handeling. Terwijl de keizer zijn biechtvader, de geschie denis van zijn leven verteld om be grip en vergevensgezindheid te ver en, verschijnen de belangrijkste feiten in dit tragische leven als vi sioenen op een hoger gelegen podi- Slotscène uit Karei V: Kieth Engen in de titelrol. Ach ter hem Richard Holm. Als theaterstuk heeft Karei V een zich duidelijk aftekenende politieke strekking, waarbij de componist de universaliteit van het middeleeuwse katholieke rijk (grondslag van 's kei zers streven naar de wereldheer schappij» tegenover de ontbindende krachten van het nazidom, het ma terialisme en de religieuze onver schilligheid stelde. Het is niet minder dan een verantwoording tegenover God, de kerk en het Chistendom van deze heerser over een wereld rijk waarin de zon nimmer onder ging. Gewetensonderzoek en contem platie vormen hier het thema dat artistiek gesproken in de vorm van het episch toneel werd uitgewerkt. Men kan daarom deze kolossale opera niet met in de traditie worte lende esthetische normen beoorde len. Evenmin kan men ermee vol staan de reeks herinneringsbeelden, die het geweten van Karei V be nauwen, te zien als een soort illus tratieve aanvulling. Daarvoor is de innerlijke samenhang te groot en dit organisch verband komt nog duidelijker tot uitdrukking in de zich onverbiddelijk tragisch ont wikkelende muzikale expressie. De daartoe geëigende werkwijze vond krenek in de toepessing van de twaalftoontechniek. die door de va riatiemogelijkheden van de muzika le grondgedachte symbolisch de in nerlijke eenheid en totaliteit in klank op de best denkbare wijze kon realiseren. In een beslist niet gefor ceerd klinkende muziek heeft de componist het onderlinge verband in de verschillende op zichzelf staande muzikale fasen weten te be waren. Weliswaar in een niet een voudig te volgen thematiek, maar voor de met de hedendaagse mu ziek vertrouwde toehoorders zeker waarneembaar. Kleurrijke en originele instrumentatie De partituur is bijzonder kleurrijk en soms zeer origineel geïnstrumen teerd, welke orkestratie het visionai re karakter van het toneelspel op suggestieve en soms imponerende manier versterkt. Afgezien van en kele te lang uitgesponnen fragmen ten, die echter zonder bezwaar kun nen worden bekort, is dit een opera van formaat. De componist leid de deze uitvoering zelf en wist de muzikale en koloristische waarden van zijn schepping duidelijk naar voren te brengen. Hans Hartleb, die ook in Essen al eens een op voering regisseerde, heeft geen po ging gedaan om ons de losse, op zich zelf staande levensbeelden als een aaneensluitende historische ontwik keling te doen ervaren. Door een bijna onmerkbaar continuerende be weging in de actie wist hjj evenwel een boeiend en levendig toneelge- beuren te scheppen. Decors en kos tuums van de hand van Ekkehard Grü bier bleken uitstekend aan regie en muziek te zijn aangepast. Voortreffelijke solisten Verrassend was vooral Kieth En- gen in de titelrol. Hoe deze kunste naar de folteringen van een door wroeging gekweld geweten zonder enige inzinking wist uit te beelden, was bewonderenswaardig en een zangkunstige en voordrachtskunsti- ge prestatie van de allerhoogste or de. Van de vele voortreffelijke me dewerkende solisten (30) noemen we nog gaarne in het bijzonder Anne- lies Waas, Lilian Benningsen, Otto David en Richard Holm, die zich als vocalisten van groot formaat en be gaafd met grote toneelkunstige kwa liteiten hebben doen kennen. De Beierse Staatsopera heeft de naam van het beste operaensemble der Bondsrepubliek te zijn. Die naam heeft ze zich met de door ons bij gewoonde uitvoeringen ten volle waardig getoond. Hertha Topper als Adriad- le in ..Lamenti" van Monte- jerdi-Orff. De verdediger van de 61- jarige Kempton Bunton, heeft verklaard dat Kempton die een portret van Welling- - ton, vervaardigd door Goya B uit een museum in Londen 5 q stal, dit deed om geld te krij- J| B gen voor de armen die tele- B B visie zouden willen zien in H B Groot-Brittannië kost een B B kijkgeldvergunning 5 pond b (14 dollar). Bunton weigerde eerder zelf zijn kijkgeld te betalen om- 5 dat hij, naar hij zei. alleen a naar het onafhankelijke re- J B clameprogramma keek en B niet naar de BBC. Hij kreeg z B toen een veroordeling van 13 B B pond subs, dertien dagen, B B waarop hij verkoos de hech- R tenis uit te zitten. Bunton hield het schilderij vier jaar onder zich, maar toen zijn pogingen om met behulp ervan geld los te krij- 5 gen faalden, gaf hij het te- Z ru9 kaleiöoscQQp LISZT EN ANDRIESSEN VORMDEN IMPONERENDE HOOGTEPUNTEN Biografie van Koningin Wilhelmina In het komende najaar zal bij uit geverij Leopold in Den Haag een bio grafie verschijnen van Koningin Wilhelmina, getiteld „Wilhelmina, Prinses Koningin Prinses", en in opdracht van het ministerie voor Cultuur, Recreatie en Maatschappe lijk Werk geschreven door Henriëtte L. T. de Beaufort. Mevrouw De Beaufort is als histo rica om. bekend geworden door haar werk over Gijsbert aKrel van Hogen- dorp, dat in 1950 werd bekroond met de prijs voor letterkunde van het mi nisterie van Onderwijs. Kunsten en Wetenschappen. Zij heeft voorts boe ken over Willem de Zwijger, Rem brandt en Cornelis van Vollenhoven op haar naam staan. Spoedig na het overlijden van Koningin Wilhelmina is mevrouw De Beaufort begonnen met het bestuderen en ordenen van de omvangrijke stof. Rutger van Mazijk is een jaar lijks weerkerende gast op het or gel van de Nieuwe Kerk in Kat wijk. Een goed 30-jarige. die Piet van den Kerkhoff en Asma als leermeesters had. Kenmer ken van deze beiden zijn over gebleven, maar met Asma is de verwantschap toch het grootst. Een deel van de vertolking vergleed met te weinig spanning het andere deel in bruisend en feilloos virtuosendom. Evenals bij vorige bespelingen. Te slap, zonder precisie en elas tische articulatie en punctuatie, ging Bach's Praeludium et Fuga in a voorbij. De hoge geest van het werk sprak niet door en het uitzicht op de architectuur bleef belemmerd. In de fuga werd de zwelkast ingeschakeld! Dat er fraaie, technisch volwaardige fragmenten te beluisteren bleven, moeten we echter toegeven, met na me in de vrije episoden aan het slot van de fuga. Ook de voorafgegane imponerende Fantasie over Pslam 24 van Jan Zwart ontkwam niet aan onzeker heden, ondanks de pittige vaart. De drievoudige koraalbewerking van Bac'-> op „Nun komm der Heiden Heiland" voldeed echter ten volle, om. door de aantrekkelijke registra tie en de gave figurende stem van de derde bewerking. Een fris virtuoos geval als de boei ende en bloeiende Toccata van Re- naud (leerling van Franck) leek ech ter eerst nodig om definitief ont spannend op de concertgevex in te werken. Een Andante con moto ver volgens van de in 1917 overleden blinde Amsterdamse organist Albert Pommer, een stuk dat zonder Mendelssohn en enige romantische Fransen niet zou hebben bestaan werd aandoenlijk zingend gemaakt, waarbij de tremulant zijn goede dien sten bood. Toen kwam het hoogtepunt van de avond: Liszt's Fantasie en Fuga op de noten B.A.C.H. (dat zfjn bes. a, c en b). Hier raakte Van Mazijk in vuur en vlam en gaf hij stalen van onberispelijk evenwichtig vakman schap ten beete. Deze B.A.C.H. is een „Bach" door de bril van een piano leeuw bekeken. Er komen plekken in voor, die de artistieke zegging leeg doen lopen door te veel noten, maar buiten twijfel ia toch de fuga sterk en bewonderenswaardig en van fantasie doortrokken. Een even voortreffelijke indruk, in complete concentratie, verwekte de verklanking van Andriessen's mach- tlg-extatische Toccata, maar we meenden dat het ook nog gespeelde Cantabile van César Franck, tussen Liszt en Franck ln, wat verpletterd aandeed te midden van dit grandioze dubbelslot. Daar Andriessen's Toc cata ook een soort Cantabile insluit met Franchlaanse kleuring, had dat Cantabile beter achterwege kunnen blijven. Het programma was lang ge- noef. v_ Gedurfde plannen in de Ver. Staten In Vlaardingen, de voormalige hoofdstad van Holland, heeft de Rijksdienst voor het oudheidkundig bodemonderzoek in samenwerking met de gemeenten Rotterdam en Vlaardingen, nabij het „Holy zieken huis" weer enkele belangrijke bewo ningen uitgegraven. Hierdoor is komen vast te staan, dat Holy een zogenaamd C'hateau- a-motto is geweest, gebouwd op een hoogte van plus minus zes meter en omgeven door een smalle gracht met bruggen. Het kasteel moet een toren hebben gehad van ongeveer negen meter hoogte met uitgebouwde bal kons. Dit kasteel moet in 1572 ver woest zijn. Later is het door een an der vervangen. Dit blijkt uit bak steen, die gebruikt werd in vroeger eeuwen en die bij elke nieuwere bouw steeds kleiner wordt. Uit his torische gegevens is bekend gewor den, dat de heer van Holy ook Leen mannen had. In 1614 werd het kasteel met der tig morgen land overgenomen door de familie Basius. Deze liet het kas teel met de daarbij behorende boer derij herbouwen en de teren op knappen. Het werd een klokketoren met spits en Romaanse ramen, waar in de wapens van de familie Basius voorkwamen. Het eerste kasteel da teerde uil 1275. In een tweede put is echter een bewoning blootgelegd, die nog ouder is en reeds uit de twaalfde eeuw dateert. Deze moet tijdens de stormvloed van 1164 verloren z|jn ge gaan. De Amerikaanse regering bestu deert een subsidie-aanvrage voor een nieuw soort schepen voor zee transport. Deze schepen zouden elk vijftig geladen binnenschepen kun- vervoeren. De verwezenlijking dit plan zou 250 miljoen dollar kosten. Daarvan zou de staat via subsidie 50 tot 55 procent voor zijn rekening moeten nemen. Totdat Washington een besluit genomen heeft zullen geen contracten voor de bouw gegund kunnen worden. Het voorstel is aan Washington voorgelegd door Spyros Skouras, de scheepvaartmagnaat en financier, naam van het familiebedrijf Prudential Lines Inc. te New York. Nicholas Johnson, hoofd van de ma ritieme administratie, noemde Pru dentials „lichter-op-schip" een ge durfd idee. dat wel eens tot betere tijden voor de Amerikaanse koop vaardij zou kunnen leiden. Prudential is bereid 125 miljoen dollar op tafel te brengen voor de bouwkosten van 16 zeeschepen en bijbehorende 1.600 lichters. Het plan beteken een 60 procent grotere vervoerscapaciteit, voorna melijk doordat in de havens minder voor het overladen in binnen schepen nodig zal zijn. De vrachtschepen zullen de lich ters aan boord hijsen, die in de ha- geladen zijn of bijvoorbeeld de Mississippi afvaren om dan in een haven aan boord van het moeder schip genomen te worden. Boven dien zullen de schepen ook opleggers Feike Asma speelt in Noordwijk De Haagse organist Felke Asma, j zal vrijdagavond a.s. een orgelcon- i eert geven ln de Grote Kerk te Noord I wijk-Binnen. Aanvang 8 uur nam. Het is het laatste zomeravondcon- eert, dat de Stichting Orgelcentrum ln samenwerking met de Evenemen- tencommissie Noordwijk organiseert. Asma voert een aantrekkelijk pro gramma uit, waarbij wij in het bij zonder voor de minder gevormde luisteraars de aandacht vestigen op de Finale over Pslam 42 van Feike Asma zelf. Een door velen graag ge hoord orgelwerk. Dat er ook voor meer geschoolde muziekliefhebbers heel wat te genieten is, blijkt uit het hieronder vermelde programma: 1. Choralvorspiele: J. S. Bach; a. "Ich ruf zu dir, Herr Jesu Christ"; b. "Ach bleib" bel uns, Herr Jesu Christ": c. "Aus t lef er Not schrei' ich zu dir"; 2. Praeludium und Fuga in c-moll J. S. Bach; 3. Concerto in A-dur G. F. Handel; a. Largo Al legro; b. Menuetto; c. Fuga; 4. Pas torale (2e Symphonie) Ch. M. Wi- dor 5. Choral III César Franck; 6. Intermezzo Hendrik Andriessen; 7. Finale (Pslam 42) Feike Asma. en andere voertuigen aan boord kunnen nemen, die op eigen kracht het schip op- en afrijden. Tenslotte zullen de schepen ge bruikt kunnen worden voor het ver voer van stort ladingen. De kosten per schip inclusief de 100 bijbehorende lichters worden ge raamd op 14,7 miljoen dollar. Elke lichter zou de inhoud hebben van drie flinke villa's. Zij worden 18 me ter lang, maar zullen vol beladen kunnen varen in water van slecht* 2 meter diepte. De motorvrachtsche- pen zullen 210 meter lang worden 22.000 ton meten en een snelheid van 25 knopen kunnen ontwikkelen. Hoewel bij elk moederschip 100 lich ters zullen behoren, zullen zij nor maliter slechts de helft van dit aan tal vervoeren. De andere 50 blijven achter om lading voor toekomstige afvaarten op t« nemen. Pessimisme van Blondelle Men zal in de EEG niet meer te rugkeren tot de conceptie der ge meenschappelijke markt, zoals die het uitbreken van de crisis be stond, aldus de president van de per manente assemblee van de voorzit ters tier landbouwkamers in Frank rijk, de liberaal René Blondelle. Ik ben bang, zo verklaarde hij in een interview dat het Franse blad „Les Echos" gisteren publiceerde, dat er geen sprake meer zal zijn van gemeenschappelijke handels- en landbouwpolitiek, d-w.z. van datgene wat zin gaf aan de Europese op bouw. Mogelijk zal men zich verder gaan richten op een systeem van economische samenwerking. Blondelle, die lid is van de liberale fractie van het Europese parlement, ziet zowel politieke als economische redenen voor het ontstaan der crisis. Koning Boudewijn in San Sebastian terug Koning Boudewijn en Koningin Fabiola zijn gisteren van een va kantiereis naar Frankrijk en Luxem burg te San Sebastian teruggekeerd. De Koning heeft voor deze reis zelf een hofvliegtuig bestuurd. Van San Sebastian begaf het koninklijke paar zich naar het naburige Fuen- terrabia. waar zij zich voor een tocht naar Quetaria aan boord van het Koninküike jacht „Avila" begaven. Van Guetaria gingen zij per auto mobiel naar hun zomerhuis te Za- rauz Zij zijn in San Sebastian ont vangen door de markies van Salinas en andere bloedverwanten. De landbouwflnanciering zelf la slechts een voorwendsel geweest voor een botsing die verre boven de land bouw uitging, zo meent hij. De Fran se partners zouden zeker veel ver- zoenlijker zijn geweest als zij had den kunnen rekenen op Europese po litieke ontwikkelingen in de min of meer nabije toekomst. Voorts gelooft Blondelle. dat men in bepaalde industriële kringen wei nig gesteld is op versnelde afbraak van de douanetarieven. Hij haalde in dit verband een verklaring die een woordvoerder van het mi nisterie van Industrie en de Franse Sociale en economische raad had af gelegd, een verklaring volgens welke „de Franse industrie niet in staat is de versnelling der industriële ge meenschappelijke markt per 1 Juli 1967 te aanvaarden". Indonesië treedt uit de Wereldbank Indonesië heeft zijn lidmaatschap van de Wereldbank, waarvan het sinds april 1954 lid was, opgezegd ln een brief aan de bank ln Parijs. De Weit ld bank is een onderdeel van de Ver. Naties en werd in 1946 in het leven geroepen om door middel van leningen tot onwikkeling van de ach tergebleven landen te komen. Zoals bekend trad Indonesië ruim zeven maanden geleden uit de Ver. Naties, toen Maleisië een zetel ln de Vei ligheidsraad kreeg. De jongste lening van de Wereldbank aan Maleisië be liep vijftien miljoen dollar en was bestemd voor ontwikkeling van de haven van Singapore. Het Indone sische aandeel in het kapitaal van de Wereldbank bedraagt op papier 220 miljoen dollar, waarvan echter slechts vyf miljoen dollar is betaald.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1965 | | pagina 11