Erik Vos voor f regie naar Ver. Staten Jeugdige Dik van Rij u concerteerde in Katwijk kunst Op de weg naar een eervolle loopbaan Mey er Cora Caime 3 zingt in Pieterskerk 1 •j.Hier niet9 daar wel handenvol werk Vele premières bij De Haagsche Comedie LEIDSCH DAGBLAD WOENSDAG 11 AUGUSTUS 1965 VIERDE BLAD „BANG VOOR Hy vertrekt zonder depit tegenover het Nederlands toneel. Wel klinken in zyn wensen, die hij met één voet in het vliegtuig uitspreekt de teleur stellingen door. die hem niet be spaard zijn gebleven. Het zijn het verlangen naar een nationaal thea ter. het opheffen van het stukken- monopolie, dat tot energieverspilling leidt, de opheffing van de scheiding tussen een verruimde toneelweten schap en het toneel zelf. de bouw van een toneelacademie en coördi natie van het toneelonderwijs („we modderen maar zo'n beetje") en een bezoek van het Berliner Ensemble aam ons land. Beste kraehten gaan Erik Vos heeft niet het idee dat zijn idealen als hij terugkomt wer kelijkheid zijn. maar hij gelooft dat ze de moeite waard zijn om er aan te werken. Hjpelijk laat Nederland deze be gaafde regisseur, die de zaak van het toneel is toegewijd als weinigen niet in de kou staan. Wy hebben de clechte naam onze beste krachten te laten gaan. zonder de waardering die ze verdienen Ned. Operastichting in Stadsschouwburg Het bestuur van de Ned. Opera stichting heeft, in overleg met de directie van de Stadsschouwburg in Amsterdam, besloten zijn kantoren in de Stadsschouwburg te vestigen, ter wijl daar ook de repetities van solis ten en ensembles zullen worden ge houden. Het ligt tevens ln de bedoeling, dat het maandblad van de Nederlandse Opera „Opera", door de Nederlandse Operastichting zal worden voortge zet. Eind september zal het eerste nummer verschijnen. Zeer waar schijnlijk zullen er een zestal num mers per jaar worden uitgegeven. Tentoonstelling over Nederland en de Hugenoten Bij gelegenheid van de 250-ste jaardag van de geboorte van Marie Durand, die in 1715 in een toren te Aigues-Mortes opgesloten heeft gezeten, wordt van 15 augustus tot 8 september a.s. in Saint-Jean-du- Gard een tentoonstelling over Ne derland en de daarnaar uitgeweken Hugenoten gehouden. Deze exposi tie is op verzoek van de Franse pro testantse kerk ter plaatse georgani seerd door ds. Caban is. van de Waal se kerken in Nederland en verrekt met inzendingen van het „insti- Ned. tekenaar wint Belgische prijs De Nederlandse tekenaar Tom Smiits heeft de eerste prijs gewon nen in een internationale wedstrijd I voor spotprenten in de Belgische I plaats Heist. Zeventig tekenaars uit 25 landen hadden tekeningen inge zonden. De Nederlandse tekenaar won een prüs van 10.000 franken 1 tut Neerlandais" in Parüs. de Waal- 'se bibliotheek van Leiden, de ko- I ninkiyke archieven van het Huis ivan Oranje, het Delftse i I andere zyden. kc\leiöos'mo,P In de Katwijkse orgelserie der Nieuwe Kerk concerteerde giste ren voor een niet onaanzienlijk gehoor de eigen organist Dik van Rijn. leerling van Adriaan Engels. Hij heeft 18 levensjaren achter zich. Tijdens zijn bespeling op tweede paasdag werd zijn proefstuk Bach s Toccata en Fuga in d. Toen spraken we nog van wat schoolsheid in de fuga en onvoldoende gedrevenheid. Als proef stukken hoorden we thans Praeludium en Fuga in g van Buxte- hude en Andriessen's magistrale Toccata en daar viel nu juist een volledig gave stuwing in te onderkennen, van alle schoolsheid vrij. Samen met Simon C. Jansen Met medewerking van de mezzo-sopraan Cora Canne Meyer, wordt het derde orgelconcert vrijdag a.s. gegeven door de orga nist Simon C. Jansen, cantor-organist van de Westerkerk in Am sterdam en dirigent van het Westerkerkkoor. Hij is tevens hoofdleraar aan het Amsterdams Conservato rium voor orgel en voor koordirectie en bovendien dirigent van de Kon. Chr. Oratoriumvereniging in Amsterdam. (Van onze kunstredactie) Erik Vos. de Haagse toneelleiderdie in negen jaar het gezel- I schap De Nieuwe Comedie met beperkte middelen een gezicht gaf met een duidelijker karakteristiek dan waarop de meeste Neder landse toneelgroepen kunnen bogen, staat op het punt naar de Ver. Staten te vertrekken met zijn vrouw en twee kinderen. Het wordt I geen afscheid voorgoed, gelukkig niet. het geldt slechts een verblijf van 13 maanden in Amerika om er nieuwe ervaringen op te doen. Erik Vos was bang te zijn vast gelopen als hy zijn directeurschap -|n Den Haag zou hebben voortge zet. „Ik ben niet bang voor proble men". Het heeft hem niet steeds meegezeten zyn plannen te verwe- feelijken. Hy had geen vast theater, I te spelen voor de jeugd betekent geen constant publiek te bezitten. Grootse plannen als een opvoering van Kischy'os' „Prometheus" heeft hy 1 niet kunnen realiserem. o.m. omdat 1 de leiding van het Holland Festival i ha een uitnodiging tot voorstellen h hiet meer van zich liet horen on- k danks de positieve resultaten, die f inet „De Perzen" waren behaald, ook financieel. Onzekere stap Het is ten te kunnen werken in een heel ander genre Dat heeft hem ver zoend met het weer opnemen van Molière's stuk. De Haagse regisseur had zich namelyk voorgenomen geen oude projecten opnieuw te Horizon verruimen q Dat heeft hem mede tot de be- UngrUke stap gebracht om zekerhe- j| den los te laten en te trachten in E Amerika zUn horizon te verruimen. Vos had al eerder aanbiedingen om. uit Israël, waar hy nu in 1967 (Haar toe gaat te komen regisse ren. De Amerikaanse aanbiedingen w kan hy nu honoreren. Het is een im- posante lijst van taken, die hy op tich neemt tijdens deze reis, die niet fcleen door een beurs van het mini- Bterie voor cultuur maar ook met tteua van Amerikaanse zyde moge- Mik is geworden. Eind oktober gaat by het „Stan- Hford Professional Theatre", waaraan Ves als gastregisseur tot februari ferbonden ls, in zyn regie „De schel- H^iens treken van Scapin". Het ^Beroepsleven van Stanford (onder de £yook van San Francisco) ls onlangs Bangevuld met leden van de Actors Studio, die de groep van Kazan ver lieten toen deze zyn ontslag kreeg ln het Lincoln Theatre. Erik Vos is Hooit een voorstander geweest van psychologisch realisme. Het intrigeert hem dan ook juist met deze krach- Opvoering Prometheus' Erik Vos is byzonder gelukkig Aischvlos „Prometheus" in Amerika te kunnen brengen, zy het in een wat beperkter vorm dan hy hier van plan was. Humphrey Searle componeert de muziek by de verta ling van Philip Vellacott. In genoemde periode is Erik Vos gast-hoogleraar aan het drama-de partement van de Stanford Univer sity. Vier uur per week zal hy spel en improvisatiêles doceren. Als Vos zondag van Schiphol ver trekt voert de reis eerst naar Dallas, waar in het door Frank Lloyd Wright gebouwde theater een met hem ver want toneelleider. Paul Baker, werkt. De tweede periode van het Ameri kaanse Jaar brengt de familie Vos door in Pennsylvania. In Pittsburg is het „Carnegie Institute of tech nologie" één van de bekendste Ame rikaanse opleidingsinstituten voor kunstopleidingen. Daar gaat ook een lang gekoester de wens van hem in vervulling met de xegie van „Mahagonny" van Brecht-Weill, het meest fascinerende stuk van dit tweetal omdat het sterk met deze tyd te verbinden is. meer dan bijv óe „Drelgroschenoper". In het voorjaar 1966 leidt Vos boven dien een seminar voor jonge Ameri kaanse beroepsregisseurs en zal hy ook by het beroepsensemble van Pittsburg een modern stuk regisse ren. Het laatste deel van de rondreis door de Ver. Staten zal zo mogeiyk worden besteed aan een regie by het Free Southern Theatre in New Or- >r de nu ex-directeur van De Nieuwe Komedie een stap ln het ongewisse. Hij hcopt vurig over een jaar zyn toneelcarrière in Nederland te kunnen voortzetten. Maar of hij hier zoals in het buitenland aanbie dingen zal krijgen? Ons toneelsy steem maakt het voor gastregisseurs moeilijk. Erik Vos zegt zelf: „Ik bezit geloof ik niet al te kwalijke preten ties door te willen wat artistiek de moeite waard is". In afwijking van het gebruik heeft dit programma geen chrono logische volgorde. Het leek de or- ganist nl. passend dit concert te ope nen met een werk van de onlangs overleden componist dr. Anton van der Horst, als hulde aan diens na gedachtenis. De variaties op Psalm 8 volgen de tekst van deze psalm op de voet, zodat de muziek éen sterk illustratief karakter draagt. Het stuk begin met de melodie van de psalm in een bewerking van Claude Goudimel (1565), waardoor in zekere zin het concert toch nog met een zeer oude compositie begint. Daarna volgt een bicinium (twee stemmige variatie), wederom een bi cinium, maar van veel levendiger ka rakter. en daarna twee canonische variaties, waarvan het tweede het thema in de omkering heeft. In deze twee variaties komt het door Anton van der Horst gevonden systeem „in mode conjuncto" het duidelykst tot uiting. In dit systeem wordt het oc taaf verdeeld in twee gelijke toon- groeperingen, die naast elkaar en tegengesteld aan elkaar worden ge- I 'T bruikt (c-d-es-f-/fis-gis-a-b>. bekende ^pertoü-e. Handel Bach, i i een aria uit de „Elias van Mendels- Na de twee canonische variaties J sohn, twee prachtige liederen van volgt een ricercare. een polyfoon stuk Hugo Wolf, die, wat de oorspronke- j van grote bewogenheid, vervolgens lijk voor piano geschreven begelei- een zeer intieme, byna romantische j ding betreft, goed op orgel uitvoer- 1 variatie, waarin zachte, fijne tinten I baar zyn. alsmede een drietal be- van het orgel kunnen worden ge- kende negro-spirituals. bruikt: daarop volgt een dialoog, die uitsluitend met de voeten wordt ge speeld en uitloopt op een briljante toccata, waarin de psalmmelodie in zware registers in het pedaal klinkt. De finale organum roept her inneringen op aan de eerste meer stemmigheid in octaven- en kwln- tenparalellen, waarop het werk wordt afgesloten met een korte reminiscen tie aan het toccata-motief. Van Bach wordt gespeeld het z.g. grote Preludium en fuga in a.kl.t.. Een fyn miniatuurtje is Loeillet's aria: met het Preludium van Felix Mendelssohn wordt het terrein der romantiek betreden. Het concert wordt besloten met een werk van Simon C. Jansen, dat drie jaar geleden tot stand kwam. De vrij eenvoudige bewerking van de gezangmelodie ligt gemakkeiyk ln het gehoor. Het ls voor het eerst dat de be kende mezzo-sopraan Cora Canne Meyer, verbonden aan de Nederland se Opera, haar medewerking aan een orgelconcert in Leiden verleent. De zangeres zingt liederen uit het Prof. Hunningher door België onderscheiden Koning Boudewijn van België heeft prof. dr. B. Hunningher, hoogleraar in de dramaturgie en de schiedenis van de dramatische kunst aan de gemeentelijke uni versiteit van Amsterdam benoemd lot Commandeur in de Kroonorde. De ambassadeur van België, F. X. baron van der Straten-Waillet, overhandigde de versierselen van deze orde gisteren aan de hoog leraar, nadat dr. J. A. Goris de Belgische schrijver Mamix Gijsen de verdiensten van prof. Hun ningher bij de verdediging in de VS van de gemeenschappelijke cultuur van Nederland en België had geschetst. De uitreiking geschiedde in de re- j s:dentie van de ambassadeur ln Den Haag. Onder de aanwezigen waren de minister van Onderwys en Weten- schappen, dr. I. A. Diepenhorst, en Q6 Belgische consul-generaal minister H. de Vleeschouwer, alsmede een I aantal letterkundigen. Prof. Hunningher is 12 jaar in de Ver. Staten geweest waar hy heeft j gedoceerd aan de Columbia Univer- l siteit in New York. Verleden jaar is hy naar ons land teruggekeerd. Vooral Andriessen's machtige extases en hymnische hemelvaarten voorspelden toekomst aan de orga nist Van Rijn, in staat zich een eer volle weg te banen. Als inleiding dienden de vier variaties van Sweelinok op „Den hogen God alleen zy d'eer". Het ta melijk primitief contrapunt stond toe, enige dingen waar te nemen: het verschuiven in elke nieuwe variatie van de cantus firmus naar een andere stemligging en de kleine wijzigingen aan sommige noten van de koraallyn toegebracht. Het koraal bezit hier een sterke overwaarde en als die lange notenwaarden in vier variaties onveranderd doorbleven, zou muzikaal saaiheid ontstaan. Daarom loste Sweelinck er hier en daar enkele op in een omspelende volgorde van kortere. Deze werkwijze kreeg de naam „koloreren". Van Ryn heeft zich aan al wat hier stilistisch gebod is, gehouden. Zo ook in Buxtehude en in een „Trio F dur" van Bach, vermoedelyk uit de Orgelscnate in F. Dit Trio klonk hi een fraai harmoniërende driekleu righeid. En zowel Sweelinck. Bach en Buxtehude kwamen door een vlot In Handel's 10de Concert in d bleek echter onervarenheid in de omgang met deze stof. Men weet, dat deze concerto's van huis uit voor orkest met orgel bestemd zyn »in concerto grosso styi) en nu heeft Van Ryn zich van die verhouding orgel-orkest geen rekenschap gege ven. Handel had voor de partijen, die hjj zelf improviserend tijdens de entr' actes van zijn opera's of orato- riumdelen invulde, geen pedaal op zyn eenvoudig orgeltje ter beschik king. Van Rijn ontwikkelde te veel klankkracht en een te zware funde ring. Vergelijking met de orkestpar tituur is raadzaam. Hier traden ook wat ritmische schommelingen en ongelijkheden op. In geen geval, nergens mag Van Ryn zich laten gaan, want dan zal hij vervallen in een mentaliteits orde waarvan hij zich beter vry kan maken en waarvoor zijn eigen vir tuoos gespeelde bewerking van „Want U is het koninkrijk" illustratie werd. Het trio-deel van deze bewerking was van een zuiver vormgevoel. Dit vormgevoel mag echter niet onder gaan in een indrukwekkend onper soonlij k vertoon, dat te veel wortelt ln verouderde, onoorspronkelij !ce, compositorisch twijfelachtige voor beelden. Het dunkt ons aan te be velen om niet met eigen composities naar buiten te treden zolang een meer oorspronkeiyk muzikaal denken nog niet is gerijpt. Als intermezzo diende een weinig belangrijke Aria van Wesley en nog waren er twee Chorals van Dupré, van welke „Ecoutez, bienveillant Créateur" als een meesterstuk mag geldenaan de presentatie ervan mankeerde niets. In komend seizoen: ,,De Haagsche Comedie" is er. als steeds, weer vroeg bij! Op 21 augustus wordt het nieuwe toneelseizoen in de Kon. Schouwburg ingezet met een thriller-comedie onder regie van Eric van Ingen. n.l. ..Er is een moord gebeurd" van Jack Pop- plewell. sinds december een „tophit" in het Londense Duke of York's Theatre. Ida Wasserman heeft in dit stuk een hoofdrol, t.w. die van ..Busybody", die een moord ont dekt: voorts treden er in op Jo ris Diels, Anne-Marie Heyli- gers Trins Snijders, Anne Oost veen, Carl van der Plas, Man fred de Graaf en Dolf de Vries. Paul Steenbergen zal „Fleur de cactus" van Barillet en Grédy regis seren. Met dit stuk worden op het ogenblik triomfen gevierd op de Pa- rijse planken, het kan eveneens tot het luchtige genre gerekend worden. De vertaling is van Remco Campert. Hierin treden op Myra Ward, Do van Stek. Annie Leenders, Guido de Moor. Paul Steenbergen, alsmede de nieuwe aanwinsten Marycke Mer- ckens, Sacco van der Made en Louis Borel. „De cactusbloem" gaat op 4 september voor het eerst. Hooggespannen zyn de verwach tingen voor de preaentatie van het internationaal veel besproken stuk van de Duitser Peter Weiss „De ver volging van en de moord op Jean- Paul Marat". In Berlijn en Londen zijn reeds topvoorstellingen van dit werk gegeven. In Den Haag zal de regie berusten bij Jorus Diets. Max Croiset speelt de Marat-rol, Ko van Dyk vervult die van De Sade. rol van de dichter, Myra Ward, die van zyn vrouw. De regie berust by Paul Steenbergen. Voor „Lessen in laster", de nieuwjaarspremière, denkt De Haagsohe Comedie" aan een buitenlandse gastregisseur. Ook zal „John Gabriel Borkman" van Ibsen gespeeld worden. Men hoopt ook nog het laatste succesvolle stuk van Eugene O'Neill „More staley man sions" te brengen. Dit gaat thtans ln Salzburg tijdens de Festspiele en be leefde ln Stockholm zyn wereldpre mière. ..De vrienden van de Haagsche Co medie" vieren met een byzondere avond in januari het eerste lustrum. Men hoopt dit seizoen de 1500 leden te bereiken. Louis XVI-kronen Kon. Schouwburg J De bezoekers van de Kon. f Schouwburg in Den Haag J v zullen in het komend seizoen v ongetwijfeld verrast worden v door de aanblik van een se- J rie sfeervolle Louis XVI-kro- nen. die de foyer en de hal Sr zullen sieren. J Hiermee is een ideaal van van Schouwburgdirecteur Bob van Leer sum in vervul- f ling gegaan: deze wilde al- f tijd van de Kon. Schouwburg f een Mijltheaterin optima r forma maken. Brand verwoest paleis in Catania Een van de belangrijkste paleizen Andrfemen componeerde de uit de 18e eeuw ln het centrum van Catania (Sicilië) is gedeeltelijk CORA CANNE MEYER Reprises komen in het komend seizoen van Millers „Na de zondeval", dat in het afgelopen seizoen niet minder dan 89 voorstellingen beleef de en van Tennessee Williams „Gla zen speelgoed". •Voorts zal het stuk „Dylan" gege ven worden, evenals „Marat" door Bert Voeten vertaald. Het gegeven is gebaseerd op de twee draniatische reizen ,dle de dichter Dylan Thomas kort voor zyn dood naar de V.S. maakte.... Ko van Dyk speelt de woest door een brand, die een schade heeft aangericht van naar schatting 500 miljoen lire (800.000 dollar). In dit gebouw aan de Vla Etnea, dat wordt beschouwd als een toon aangevend voorbeeld van Siciliaanse barok, heeft vroeger het tribunaal van Catania gezeteld. De laatste ja ren werd het gedeeld door een school en een warenhuis. De brand schynt veroorzaakt door kortsluiting. By de bestrijding van het vuur werden ver scheidene brandweerlieden gewond.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1965 | | pagina 11