IQUINCY JONES Muziek is de enige taaldie je niet hoeft te vertalen Advertentie TOPPER Alle -®- -■- LEVERBAAR DE ZAAK VOOR LEIDEN EN OMSTREKEN A M f I Muziek, en I T£j H "|T O ff! 1/ grammof oonplatenhandel V V I IV/IV/MlV HAARLEMMERSTRAAT 66 Cleidsch dagblad Quincy Jones is eigenlijk een onbegrijpelijk wonder, een man met onbegrensde muzikale mo- gelijkeden. onuitblusbaar actief m'of li SM) ft fn vrolijk, gezellig, -één stuk ent housiasme, overborrelend van Wij verstonden noch begrepen iets van elkaar, al was het dui delijk dat wij het verre van eens waren. De Fidel Castro in ons stak even grimmig de kop op, maar tenslotte kwamen wij toch tot een akkoord en togen naar wat Pepi „de fabrikant" noem de. Hij voerde mij met de pas van iemand die royaal de tijd heeft door een doolhof van straatjes en steegjes tot er althans voor mij geen touw meer aan vast te knopen viel. Ouderen zullen beweren dat het uiterst onverstandig is 's avonds met zo dubieuze figuur op stap te gaan. Daar staat tegenover dat een ïüijsgeer eens heeft ge zegd, dat karakter is wat je bent in donker" en daar hield ik dan maar aan vast. Op een zeker ogenblik ver zocht hij me niet verder mee te gaan. Ik moest blijven wachten, terwijl hij zich snel verwijderde. Na een minuut of tien kwam Pepi terug, be hoedzaam om zich heen kijkend, de sigaretten in krantepapier onder de arm houdend. Zij wer den mij toegestopt met een ge heimzinnigheid, die deed ver moeden dat het hier om atoorti- geheimen ging. Het zweet stond me in de handen, want dit soort werk behoort niet tot mijn da gelijkse bezigheden. Op advies van Pepi nam ik een taxi, die mij uiterst goed koop (zes km voor ruim een daaldernaar mijn pension terugvoerde. De daar verblijf houdende Nederlanders hoorden mijn verhaal aan en verzochten mij nog enkele van deze trans acties af te sluiten. In de dagen die volgden heb ik dus nog vaak door i Ruud Paauw mijn schoenen bij Pepi laten poetsen. Elke keer als hij me zag aankomen, glimlachte hij nerveus, want hij vond me, ge loof ik, zo irriterend als een bromvlieg. Maar er viel iets aan me te verdienen en de afdin- gingsprocedure in het cafeetje nam hij derhalve maar op de koop toe. Steeds gingen we door de steegjes naar de fabrikant, met wie ik helaas nimmer ken nis heb mogen maken. Onder weg toonde Pepi zich een voor treffelijke zoon van een op toe risme ingesteld eiland door mij af en toe te wijzen op een inte ressante gevel of kerk. Het wa ren genoeglijke uren. Toen het ogenblik van af scheid nemen kwam heelt hij me hartelijk op de schouders geklopt en lang mijn hand ge schud. De bus, die ons naar het vliegtuig bracht, heeft hij zelfs nog lang nagezwaaid. Hij was vast de vriendelijkste en cor- rectste smokkelaar van het hele eiland. humor, een man met goede smaak op ieder gebied. Men noemt hem avant-gardist op jazzgebied. Zelf heeft hij daar iets tegen: hij laat zich liever niet in een hoekje duwen, „want" zegt hij, „ik houd me met zoveel meer bezig, met folk-, country-, rock-and-roll met show- en filmmuziek". Guincy Jones is 32 jaar. Behal ve trompettist is hij componist, or kestleider, arrangeur, ontdekker van waardevol talent, en vicepre- sldent van. Mercury-records in Amerika. Hij werd geboren in Chi cago, verhuisde op zijn 10de Jaar naar Seattle en leerde daar een lief schoolmeisje kennen, Jeri, dat later zijn vrouw zou worden. Quincy trad op zijn 14de jaar de voetspo ren van vader Th ad, trompettist bij Count Basie, pakte ook de trom pet, kreeg les von Clark Terry en kwam op zijn 18de jaar terecht bij de Big Band van Lionel Hampton. Deze stap had hem overigens wel wat moeite gekost. Jarenlang wist hij niet wat te kiezen: de beeldende kunst en dc muziek in zijn gedach ten niet helemaal te scheiden zijn. ,3eide zijn het resultaat van in nerlijke emoties. Muziek is alleen veel meer flexibel, je kunt er meer mee doen en Je kunt er meer men sen mee bereiken. Muziek is uni verseel. het is de enige taal die je niet hoeft te vertalen." Twee Jaar studeerde hij compo sitieleer in Parijs, bij Nad ia Bou- 1 anger, leermeesteres van onder an dere Marcel Couraud, Michel le grand, en Igor Maritevitch. Toernee Met Lionel Hampton bracht Quincy Jones in 1953 een bezoek aan ons land, een gebeurtenis die menig Jazzliefhebber nog in het ge heugen gegrift staat. Met de Big Bond van Dizzy Gillespie maakte hii een tournee door het NabiJe- Oosten, later kwam hij bij de band van Count Basie terecht. Op het ogenblik zit hij in Las Vegas als de begeleider van Frank Sinatra. Sinatra is niet de enige grote ster die hij begeleidt en voor wie hij errangementen maakt: Hij werkt ook veel met Sara Vaughn en Shir- ly Horm. Mensen, die met hem gewerkt hebben zeggen dat hij het vermo gen heeft arrangementen en com posities als het ware zijn solisten op het lijf te schrijven. ,.Hu haalt het beste wat in je zit er uit. Hij ziet kans om zelfs de lastige artiesten in zijn macht ts houden, zonder dat je je daar op dat moment van bewust bent cn er is bovendien niemand die so vlug werkt als hij." Daar kan Willem Duys een woordje over meepraten. Toen de ze hem begin 1964 vroeg naar Ne derland te komen om zijn Edison m ontvangst te nemen voor zijn plaat „Quincy Jones plays the hip JWTOPTIENJWTOPTIENIWTOPTIEN CL, 1 Help (The Beatles) [ji 2 Woolly Bully (Sam the Sham) 5 Mr. Tambourineman (The Byrds 4 Satisfaction (The Rolling Stones) 6 I don't want to go on without you (The Searchers) Bd 6 11 Silenzio (Nini Rosso) L 1J 1 7 Cry to me (The Pretty Things) b-v Say you'r my girl (Roy Orbison) p9 Set me free (The Kings) 10 I'm alive (The Hollies) N3IId01MlN3IId0IMlN3Ild0 IMf O j Is ik)alles ben vergeten van mijn vakantie op het Spaanse eiland Majorca dan nog zal het beeld van Pepi de Smokkelaar mij helder voor de geest staan. Hij was stellig niet één van Franco's geliefste zo nen. deze jonge Spanjaard, wiens leeftijd niet te schatten viel, omdat De Tijd op zijn mar kante kop al van die zware lij nen had getrokken. Zijn bij de autoriteiten opgetekende beroep was overigens schoenpoetser Dat bedrijf oefende hij uit vlak naast een groot plein in Major ca's hoofdstad Palma, waar hij in de broeikashitte half gekleed en helemaal dorstig op zijn klanten wachtte. Ik st-eek op zijn poetsstoeltje neer, toen de avondhemel zo mooi was dat zelfs de kleinste sterretjes uit mochten. Alleen Pepi werkte. Nadat hij zachtjes maar voortdurend mopperend aan mijn al maanden onbehan delde schoenen had geioerkt, siste hij tussen zijn tanden het woord „sigaretten". Onbekend met de Majorcaanse gewoonten, liet ik hem praten, maar het was al spoedig duidelijk dat hij een antwoord op zijn vraag ver langde. Met voorzichtige geba ren duidde hij aan dat het hier om smokkélsigaretten van zeer vooraanstaande merken ging. Hij zou mij ook, indien gewenst, kunnen helpen aan parfum, waarmee men zich in de hoogste Franse kringen besprenkelt. Hij had trouwens nog meer, zodat ik hem al zo ongeveer be schouwde als de grootzegelbe waarder van alle verboden han del op het eiland. De gehele, wat duistere affai re ivas te boeiend om zo maar voorbij te laten gaan. Dus gin gen wij naar een café'tje, ivaar hij mij de prijslijst zou laten zien. Het was een van die zaak jes, die je als toerist zo moei lijk vindt. De rum-cola, hier ge tooid met de lieflijke naam van Fidel Castro", kostte maar 65 cent en de waard ging zo nu en dan naar buiten om de kurken van champagneflessen met een geroutineerd gebaar knallend in het gebladerde te schieten. w-v e in mijn handen gestopte prijslijst vermeldde dusda nig lage prijzen, dat iedere Nederlandse tabakshandelaar er sidderend naar zou hebben ge keken. Nu kan men zonder meer toestemmen in de koop, maar dan is alle sport er af. Zo'n af faire dient met loven en bieden tot een oplossing te ivorden ge bracht. Wij grepen elkaar daar om de lijst in hoog tempo uit handen en krabbelden naast de bestaande weer andere prijzen. Mijn becijferingen deden in Pepi een vuurtje ontbranden en het duurde niet lang of de vlammen sloegen hem aan alle kanten uit. Hij richtte in gepeperd Spaans een toespraak tot mij, ivaarvan de essentie mij geheel ontging, doch waarmee hij zeker een ze tel in de plaatselijke gemeente raad had kunnen veroveren. Ik onderging de aanval gelaten, nam een houding aan of hij me tot in het derde geslacht had beledigd en antwoordde met en kele Nederlandse zinnen waar de koelte van af straalde. „Bla, bla, bla, bla, bla". hits", vroeg Willem hem voor die gelegenheid voor de grote band van Werner Muller een speciale com positie te maken op het thema c-c-g-c. Toen Quincy echter aan kwam op Schiphol was hij het ver zoek vergetengeen composities, geen arrangementen voor het 40 man sterke orkest. Geschrokken is hij toen in de nacht aan de gang gegaan en de volgende dag, de dag van het Grand-Gala, kwam hij 's ochtend aandraven met zijn 40 partituren. Het resultaat: verbluf fend. Een eigen, vast orkest heeft Quincy Jones eigenlijk niet. Hij werkt met studio-combinaties en een reeks voortreffelijke so listen als Joe Newman, Leer meester Clark Terry en Phil Woods. Hoe geweldig deze bij elkaar gescharrelde orkesten werken en hoe plezierig het voor de artiesten is om daar deel van uit te maken, bewijst wel deze opmerkingvan Bill (Count) Ba sie: „Ik zou graag willen weten of je misschien voor mij ook nog eens een plaatsje als pianist in je orkest had, QuincyI" Leids zanger j Tony Light maakt een nieuwe plaat In een heel klein kamertje 1 met balkon in Leiden huist Tony Light. Geleund tegen j) de ballustrade van dit balkon vertrouwde hij ons toe: ,,'t Is j) inderdaad wel wat klein, j maar 't is voldoende. Ze ken- f nen m'n adres hier niet; ik zit hier rustig". Tony is toch f niet afkerig van roem. Inte- gendeel. De stapels brieven f van fans geven hem voldoe- i ning, maar zijn streven is dat niet. Trots is hij ook wel op f zijn splinternieuwe plaat „Ben je alles vergeten" met f aan de achterkant „Kijk. f kijk", die deze week bij de f platenhandelaren verschenen v is. Maar Herman Ligtvoet, de f 22-jarige Leidse zanger wil f verder. De Bell Boys zijn nu J uiteengegaan. Met deze band, f die verder bestond uit Hans Nagtzaam, Luc v. d. Meer, J Gijs Krans en Aad Polanen, f maakte hij in 1963 zijn eer- f ste plaatje „Ruby Ann" met aan de achterkant „Twisting Patricia", dat uitkwam bij J Bovema in Heemstede. Tony Light werd op 1 f aug. '42 in Leiden geboren J De eerste muzikale pogingen f van Tony dateren uit 1950. Na jarenlang experimenteren f met gitaar, mondorgel en zijn eigen stem trad hij voor het eerst op in de Saturday Eve- ning Club. Later is hij mede- J oprichter van de dancing ,,"t Uiltje" in „De Kleine J Burcht". De oorspronkelijke J „Johnnie and the Bellboys" gingen uit elkaar en slechts Tony en drummer Aad Pola- i nen bleven over. Toen de la- i tere formatie, onder de naam i Tony Light and the Bellboys a na verschillende pogingen om hun scheppingen op de zwar- a te schijf te krijgen, plotseling werd uitgenodigd voor een eerste opnamen, brak een a nieuwe tijd aan van hard werken en tourneés door heel Nederland. Een stimulans hiervoor vormde vooral hun optreden in het Leidse Volkshuis in plaats van de Jumping Jewels, wat volgens Tony een „fantastische avond" was, hoewel hij ook l sprak van „pijn in m"n buik l van de zenuwen". Sindsdien verschenen de Boys regel- l matig op teenager-concour- f sen. Steeds was Tony het or- ganisatorisch „brein". De ac- tieve managerzanger ant- f I woord op de vraag wat hij na f z'n tweede plaat van plan is: „Doorgaan. Ik wil mijn stijl f perfectioneren. Die stijl is beetje apart. Het is j) J eigenlijk geen teenagermuziek f of beat. Mijn doel is alle leef- f tijden te raken". Tony meent, dat je nooit klaar bent met leren. Hij zoekt nu een band op iets hoger niveau en gaat spraak - en muzieklessen nemen. Zijn plaat is er: merk „Artone", Tony Light met orkestbege leiding van Kees Bruyn; tekst: Lode wijk Post. Ze bestaan echt, de lippenstiften waar Ronnie Tober zo en thousiast over zingt in zijn „Verboden vruch ten". Hij doelt daarbij op de nieuwe rage: lip penstift-met-smaakje. De kusgrage vriend, verloofde of echtgenoot kan kiezen uit diverse smaken, variërend van mokka, chocolade, si naasappel tot kersen en aardbeien. Een nadeel is dat het zo op het eerste gezicht niet te zien is welke smaak de jongedame in kwestie op de lippen heeft. Dat zal de praktijk uit moe ten uitwijzen. Mocht de smaak niet naar wens zijn, dan is er nog geen man over boord, want van smaak verwisselen is een kwestie van mi nuten. De kersenlippen gespitst poseert deze jongedame met de nieuwe lippenstiften.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1965 | | pagina 15