Wiskundige lijn van Courreges
heeft sporen achtergelaten
arijse herfst- en
lintershows begonnen
Een wonder op wasdag
Kapsels en schoenen
40 JAAR OPENLUCHTSPEL
IN „SCHWABISCH
'ARIJS André Courrèges
»{t de eerste modeslag gewon-
De collecties van de drie
[werpers, die de spits afbeten,
raadden min of meer de in-
ed van zijn wiskundige stijl.
cques Esterel bleek het sterkst
de ban geraakt van de gedurfde
werpen. Dat ging soms zelfs zo
dat het woord plagiaat niet
rdreven is. Eigenlijk is het geen
der. Esterel staat bekend als een
warhoofd. Hij barst van de
Zijn modellen stampt hij vol
vondsten en vondstjes. Het re-
j&t is navenant: chaotisch en
gig. De klare fijnheid en orde, die
bet brein van Courrèges komen,
$jt iten we hem daarom wel bijzon-
aanspreken. Hy blijkt overigens
slechte "afkijker".
grote visie, die de modellen van
trègcs beheerst, ontbrak bij hem
al. Het decor was overigens ori-
jeL De show speelde zich af in
kunstgalerie met impressionisti-
doeken aan de wand.
de roklengte ging Esterel niet
tmaal mee met Courrèges. De rok-
reikten bij hem slechts 5 centi-
boven de knie. Als lievelings
had hij deze keer een lelijk
jroen gekozen, maar gelukkig
im daarnaast ook heel veel wit
jurkjes vertoonden een
rkante lijn. Niet door biezen, zo-
ij zijn grote voorbeeld, maar
'ierkante stiksels op voor- en
Herpand. De aangeknipte korte
iwtjcs hadden een diep armsgat,
urns stak er onder uit zijn jurkjes
soort slobbroek - meestal geruit,
tij de mantels waren er twee mo-
had een hoog uit
taille golvende rok. het lijfje was
empire styl. Het andere mo-
volgde de Courrègeslün op de
let was vierkant met ver uit
staande rijen knopen tot op
dij. De mouwen waren smal of
Veel mantels waren ook aan twee
t draagbaar, bijvoorbeeld licht-
van buiten, wit van binnen,
grappige noot waren hierbij de
Ijes, die de vorm hadden van
driekante steek. Er werd bijzon
weinig bont gebruikt als garne-
De cocktail- en avondtoiletten
Ïtten uit door gewaagde décolle-
Overigens ook weer niet zo ge-
d of er ging wel een enorme
h of cape met capuchon over.
Efterel had zijn gebruikelijke stunt
II :r het laats bewaard. Mannequin
I elot - in omvangrijke avondtoi-
4 - verscheen met een witte pruik
Mozart op het plankier. In elk
was het een gewaardeerder
jpje dan de kale schedel, waarmee
een paar jaar geleden half Parijs
de achterste benen zette.
Louis Fcrand hield In het middag-
T rremière. Zijn salon is recht te-
de ambtswoning van De
»ulle, het Elysée. Voor de paleis-
ichters is die show elk jaar een
rdig verzetje. Met enig leedver-
lak zien ze die ry mensen aan,
nu ook eens ervaren wat wach-
betekend.
Tweed mantelpakje met lage
intuur. Kraag en sluiting ge
sneerd met bever. Boutique-
lodel van Schiaparelli.
Péraud ontwerpt voor de lieve
jeugd. Hij presenteert zijn show al
tijd tegen de achtergrond van een
figuur die hoog op de hitparade ge
noteerd staat. Deze keer waren het
de Beatles. De kleertjes van Féraud
worden elk jaar beter. Steeds Jon
ger cok. Wie de 25 is gepasseerd,
kan er al niet meer mee lopen.
Maar overrompelend was het. Hij
opende met een paar tweedjasjes, die
heel grappige gebreide rol kraagjes
hadden. De taille stijgt en daalt met
elk model. De rokken blijven onge
veer 5 centimeter boven de knie.
Iedereen veert opeens rechtop, als
een manneqrin met een groen jas
je binnenwandelt, waaronder een
paar snoezige slobkousjes worden ge
dragen met een sluiting van bolle
zwarte knoopjes. De rok danst uit.
De lievelingskleur van Féraud is
tomaatrood. Door zijn collectie
loopt deze keer ook een streepje. En
als het geen streepje is dan is het
wel een bies. Soms steekt hij zyn
mannequins in zwartwitte zebra-
manteltjes, dan weer volgt er een
rits jurkjes die met ingeweven kleu
rige biesjes zijn versierd. Veel model -
Par ijs is in de greep van de
stijl van André Courrèges. Dit
vierkante' jurkje met motor
helm van Tiktiner is er het be
wijs van.
len hebben ook de invloed van Cour
règes ondergaan. Vierkante stiksels
tekenen een vierhoek of trapezium op
het model. Een aparte noot vormei
de hoedjes.
Bij zijn rechte linnen regenjas
sen laat hy platte vliegenierspet
ten c'ragen in hetzelfde materiaal
of felgekleurde plastic zuidwesters.
De apotheose van zyn show is een
ry zwartwit gestreepte cocktail-
en avondtoiletjes met een uitsny-
dlng in de vorm ran een druppel
op de rug.
DE RAUCH
Madeleine de Rauch ontwerpt
vrouwen van de degelijke soort. Haar
collectie is zeer klassiek en
erg vervelend. Ze gebruikt veel zwart
voor haar japonnen en haar man
tels zijn niet minder somber:bruin
en grys. Haar mantels zijn weinig
flatteus.
Ze wikkelt haar mannequins in
dikke sweaggers, die zoveel mogelyk
het figuur verstoppen. Afgezien daar
van maken deze modellen ook uit
gesproken dik. Haar pakjes zijn byna
allemaal valse deuxpieces. ze bestaan
uit jurk en jasje. Het ïyfje is dan
in contrasterende kleur met de rok.
Ook heeft ze enkele modellen die
geïnspireerd zyn op Courrèges. De
mantels zyn doorgestikt en vaak ook
aan twee kanten draagbaar. Ondanks
het aefilé van beeldschone avond
toiletten, biyft de indruk achter dat
Madeleine de Rauch byzonder zwaar
aan de wmter tilt. Op die manier is
er geen doorkomen aan.
komt by hem dan ook op de eerste
plaats
Balmain hield zyn collectie ook
dit keer weer in gedekte kleuren.
Voor overdag gebruikte hy veel
bruin - in alle tinten van camel tot
kastanje -,grys, donkerblauw en als
uitschieters wit en tomatenrood.
Avonds was er veel zwart, maar
ook frisse tinten als hardroze, rood,
turqoise en goud. De meetkundige
lijn - het spook van Courrèges waar
de hier ook rond - speelde een grote
rol in de collectie.
Bij de tailleurs was dat het duide
lijkst te zien. Op de rechte rokken
gingen heuplange jasjes, waarvan de
ryen knopen een trapezium
vormden. De buste werd gemarkeerd
door driehoekige stiksels, die vanuit
zoom naar het armsgat hepen.
Ook de hoeden hadden een wiskun
dige tik meegekregen: ze waren vier
kant en werden recht op het hoofd
gedragen. Veel pakjes waren by Bal-
a valse deuxpieces: het lyfje in
contrasterende kleur was aan de rok
astgestikt en byna altyd voorzien
'an een ceintuur.
Bij de japonnen veel tunieken met
het accent op de rug, die helemaal
doorgeknoopt en aan de zoom
afgerond. De wyde mantels met hun
stiksels en biezen kregen als garne
ring vaak een bontkraag mee. Op
het gebied van geborduurde
avondtoiletten heeft Balmain een re
putatie. Hy maakte ook die nu weer
Byzonderheidveel lange
zwarte japonnen van velours met
dito mantel en met applicaties of
bont garnering.
Een jeugdig gekapte Marlène Die
trich in een marineblauw Chanel-
pak speelde gisteren verstoppertje bij
Pierre Balmain. De show was al 5
minuten aan de gang, toen de ster
zich met gebogen hoofd uit de kleed
kamer van de mannequins naar haar
plaats repte.
Niet in de grote salon, maar in
een met gordijnen afgeschermde an-
ti-chambre was een stoeltje voor
haar klaargezet. Vanuit die schuil
plaats - onttrokken aan nieuwsgie
rige blikken - keek zy toe.
Haar keus moet niet moeilyk zyn
geweest. Aan het slot van de show
bruisten een aantal avondtoiletten
voorbij, waarmee de vrouw met de
legendarische mooie benen alle eer
werd aangedaan. Deze lange, sluike
japonnen waren heel pikant van knie
tct enkel gespleten.
Het was overigens de enige ge
waagde noot in deze collectie. Als
er al sprake is van raffinement by
Balmain, dan schuilt die in de klas
sieke eenvoud van zyn modellen en
in de voortreffelyke coupe. Balmain
heelt veel vorstelyke klanten - het
bruiüstoilet van prinses Irene was
van zyn hand - en dat legt uiter
aard verplichtingen op. De distinctie
Het modehuis Réal in de Foubourg
Saint Ilonoré, dat onder meer het
ye-ye-zangeresje Sylvie Vartan en
Brigitte Bardot kleedt, verwierf vo
rig jaar het predikaat haute couture.
Nu liet de 26-jarige ontwerpster
Arlette Nastat weten, dat men voor
deze onderscheiding heeft bedankt.
Het huis wil voortaan alleen nog
maar kleren maken tegen pryzen
die voor veel jonge mensen betaal
baar zijn.
Réals ambitie is het de mode op
straat te brengen. Overigens heeft
nooit iemand in het Paryse mode
wereld jt begrepen waaraan Réal
die haute couture eer verdiend heeft.
Er komen by zonder leuke kleren
vandaan, maar met haute couture
heeft het niets uit te staan. Je zou
het hoogstens voortreffelyke confec
tie kunnen kunnen noemen. De
leeftydsgrens is ongeveer 25 jaar. Ar
lette Nastat pakte in haar winter
collectie warmpjes uit. Ze opende met
een rits grappige redingotes van
bont: vos, veel konyn, nerts. On ver-
anderlyke accessoires: gryze kuitlaar
zen en fluwelen petten schuin op het
oor a la Jackie Coogan,. Trouwens
m haar collectie grijpt juffrouw
Nastat wei meer terug naar de oude
tyd .Zo kwam ze met een stel beel
dige tweedmanteltjes voor de dag,
die een golvend pelerientje hadden,
afgezet met bont. Er by ging een
roodkapjesmutsje. De pakjes en jurk
jes voor de tieners en twens, want
daarvoor worden ze ontworpen, zyn
by zonder seks.
De borstjes worden opgepept met
een cmpirelijn. De rokken golven
vanuit die hoge taille weg. De kleine
tailleurs hebben de jasjes met knoop-
cn lussluiting, die rond weglopen.
Geen kraag of manchet of er loopt
wel een bontrand langs Veel jurkjes
hadden etagerokken. Biezen, strikken
en pompoenen zyn de lieve details
Bij de cocktailtoiletjes veel mous
seline met zilver of gouddraad door
gestikt. De décolleté s lieten weinig te
raden over. De meisjes die bij Ar-
leite Nastat kopen zijn ongetwijfeld
heel liei en romantisch, maar ook
vrleidstertjes in de dop.
Expositie Raad
van Europa
Gewijd aan Kjoningin
Christina
De grote culturele tentoonstelling
die jaarlyks onder auspiciën van de
Raad van Europa in een der lidsta
ten wordt ingericht, zal in 1966 in
Stockholm worden gehouden en ge
wijd zyn aan Koningin Christina.
De tentoonstelling zal deze Zweed
se Koningin uit de 17de eeuw eren
voor haar invloed op de ontwikke
ling van het Europese culturele le
ven in haar tyd. De expositie, die
eind Juli 1966 zal worden geopend,
zal om. een deel van de kunstschat
ten byeenbrengen die zy verzameld
heeft en die na haar dood verspreid
raakten.
Bredase Muziekschool
dagvaardt gemeente
Opnieuw ls de spanning gestegen
tussen de Stichting Bredase Muziek-
en Balletschool en de gemeente Bre
da. Ditmaal heeft de particuliere mu
ziekschool, die, doordat de gemeente
een eigen gemeentelyke muziekschool
heeft opgericht, met de ondergang
bedreigd wordt de gemeente Breda
doen dagvaarden. De zaak zal voor
de Arrondissementsrechtsbank in
Breda dienen op dinsdag 10 augustus.
In een 37 punten tellende
dagvaarding wordt de gemeente be
schuldigd van een onrechtmatige
daad jegens de Stichting. Het Stich
tingsbestuur eist van de gemeente
vergoeding van de door de Stichting
opgelopen schade en de kosten van
het geding.
Voorts wordt een opsomming ge
geven van alle handelingen die vol
gens de Stichting als onrechtmatig
kunnen worden aangemerkt. Met na
me wordt genoemd het prae-advies
van B. en W. van Breda op 7 no
vember 1962, waarin wordt voorge
steld subsidieverlening aan de parti
culiere scholen te staken, de huur
van het schoolgebouw op te zeggen,
geen medewerking te verlenen aan
nieuwbouw en een gemeentelyke mu
ziekschool op te richten. Door de da
ling van het leerlingental van
1085 in augustus 1964 tot 225 in
1965 en van de inkomsten uit lesgel
den met f31.000, lydt de Stichting
ernstige schade, zo staat in de dag
vaarding.
Benoemingen bij het
Concertgebouworkest
Met ingang van het seizoen
19651966 is de heer Joel Water
man benoemd tot tweede concer-
meester van het Concertgebouwor
kest. De heer Waterman werd ge
boren in 1934 en is sedert 1957 lid
van het orkest.
De heer Jan Keessen, sedert 1943
tweede concertmeester, zal met in
gang van dezelfde datum deel gaan
uitmaken van de groep der altvio-
Op 1 september zullen de volgen-
musici hun intrede in het orkest
doen: de heer Johan Kracht (eerste
viool), mej. Masako Fujii en de he-
C. H. W. Hendrikse en J. de
Wit (tweede viool), mej. E. H. Neu-
violoncel), de heer F. Nyen-
huis (contrabas) en de heer P. Ver-
hey (fluit).
Twee leden van de groep der twee
de violen zyn met ingang van 1 sep
tember geplaatst by de eerste violen,
A. Stuurop-Kamer-
de heer J. Nicolai. De heer
G. Beths, die reeds vroeger enige
jaren lid van het Concertgebouwor
kest is geweest, zal van 1 september
af deel uitmaken van de groep der
eerste violen.
Rott. Philh. Orkest
krijgt meer subsidie
Het Rott. Philh. Orkest over
schreed de subsidie over het seizoen
1964—1965 ten bedrage van 1.360.600
gulden. Als gevolg van onvoorziene
uitgaven en een mindere opbrengst
van uitkoopsommen zal een tekort
van 217.000 gulden op de exploitatie
rekening ontstaan.
B. en W. van Rotterdam stellen
de gemeenteraad nu voor het Rot
terdamse orkest dit bedrag als aan
vullende subsidie te verlenen.
au\eri«iuie
De wonderen zijn de wereld nog
niet uit. Vraag het maar eens aan
•mevrouw Af. Hendrix, Hoogakker-
laan 26, Apeldoorn. Zij dacht stel
lig dat haar was niet witter kon.
Toch liet een Sunil team het zien:
haar was wérd witter, enkel en
alleen omdat er met Sunil gewassen
werd.
Een wonderzei mevrouw Hen
drix, "zelfs mijn was is witter
En uw was? Probeer zelf Sunil!
U zult 't zien. Sunil met ultra-was-
werking geeft het hóógste wit
De grootste twee kappers van
Parijs, Alexandre en Carita,
hebben hun plannen ontvouwd.
Winter 1965 wordt het seizoen
van de blote en koude halzen.
Want het haar moet omhoog.
De kappende gezusters Carita
lanceren de Ligne Oeuf. Het
haar wordt opgeborsteld naar
boven en getoupeerd. Het hoofd
krijgt op die manier de vorm van
een ei. Mooi is het niet, wel
mode.
Alexandre houdt het dit seizoen op
driehoekige kapsels. Aan weerskan
ten van het hoofd wordt het korte
haar, liefst platinablond, gekruld.
Een Ujn, die geinspireerd is op de
goudharige sexbom uit de dertiger
Jaren, Jean Harlow. Trouwens nog
een fraai wezen speelt een grote rol
in de schoonheidsindustrie. Dat is
het befaamdt Engelse fotomodel
Jean Shrimpton, kortweg „the face'
genaamd. Deze rondoogige covergirl
geeft de toon aan in de cosmetica.
De nieuwe make-up mode schrijft
dan ook ronde, bolle ogen voor. Hoe
dat kan? Door wenkbrauwen en
kunst
kaleiöos'caoD
oogleden zo rond mogelijk te beüjnen
met potlood en stift. Zo zyn er nu
valse wimpers te koop die alleen het
uiteinde van het oog bedekken. Een
ander nieuwtje, dat mascara over
bodig maakt, zyn gekleurde valse
wimpers in de tinten blauw, groen
en grijs.
Van top naar teen. Roger Vivier,
die aan tal van Paryse modehuizen
schoenen levert, liet gisteren zyn
collectie zien. Zyn schoenen zijn
sterk beinvloed door Courrèges. De
witte kuitlaarsjes die de ontwerper
heeft gelanceerd zyn er nu in een
enkel versie.
Uiteraard is het materiaal glim
mend vinyl. Er zit een hakje onder
van 2 centimeter. De sluiting is af
gekeken van voetbalschoenen. Trou
wens heel de laarsenmode heeft een
sterk sportief accent. Sommige iy-
ken op hockeyschoenen met leren
stootgaten aan beide kanten. Het al
lernieuwste op laarzengebied zyn
witte slobkousen van vinyl, die met
bolle knopen worden gesloten en die
boven zwarte lakschoentjes worden
gedragen. De lange laarzen zyn er
uit. De kuitlaarsjes zyn in. By de
schoenen is het meest gebruikte ma
teriaal krokodillenleer. In alle tin
ten: bruin, beige, zwart en wit. Die
witte schoentjes van glanzend lak
leer hebben een gesp. De hakken biy-
ven vry laag en breed. Alleen het ge
klede schoentje is hoger: tot 5l2 cm.
De bandjesrage van vorig jaar heeft
zichzelf overleefd. Het meeste
schoeisel ls vry hocg opgesneden en
heeft een klep met gesp. Voor de
avond komen de gouden schoentjes
er weer in: met bandjes en hakken
Geen invochten
geen natte persdoeken
rp stoom
strijkijzer
Jaarlijks vinden er 's zomers in
de kleine middeleeuwse zoutstad
Schwabisch Hall grote openlucht
toneelvoorstellingen plaats. Dit
stadje telt slechts 20.000 inwoners
en toch hoort het tot de belang
rijkste onder de meer dan hon
derd Westduitse openluchtspel
en festivalplaatsen. Op het impo
santste bordes van Duitsland,
voor de St.-Michaelkerk, spelen
nu sedert 40 jaar grote toneelspe
lers van vermaarde Duitse toneel
gezelschappen.
Schiuabisch Hall is zeker al
sinds enige eeuwen Festivalstad.
Waar nu toeristen uit de gehele
wereld samenstromenontmoet
ten in de middeleeuwen de zout-
zieders elkaar om in de handels
metropool hun „witte goud" te
verkopen" en daarna hun volks
feesten en dansfestijnen te hou
den. De zoutziederdans in de
vuurrode originele klederdracht
voor de stadspoort is ook nu nog
een attractie, die de toeristen zich
niet graag laten ontgaan.
Maar de vv -vr-n*te gebeurte
nis in onze tvd is, zoals gezegd,
het brengen van toneelvoorstel
lingen op het grote bordes, dat
door de toneelcritici het mooiste
toneel van West-Duitsland wordt
genoemd. In het jubileumjaar
1965 is het seizoen geopend met
het opnieuw ingestudeerde werk
van Hugo von Hofmannsthal „Je-
dermann". „Het proces van Jean
ne d'Arcvan Thierry Maulnier
en Wallensteinvan Friedrich
Schiller staan verder op het pro
gramma en zullen afwisselend tot
21 augustus worden opgevoerd.
Hierboven een scène uit „Jeder-
man".