GEBROEDERS KENNEDY WATERMETER „Levende godin": M BADEN EN BIDDEN IN INDIA eenzaam klein meisje Bijzondere plaats HOE WERKT HET De Koemari van Katmandoe: tot puberteit in tempel gevangen Zaterdag 24 juli 1965 Pagina 2 Wekelijks bijvoegsel Uw Wereld Op 22 november 1963 vond de jeugdige en in talrijke opzichten briljante president John F. Kennedy de dood door moorde naarshand. Vele van de door hem gepropa geerde ideeën vindt men terug bij zijn broers, Robert en Edward, die vastberadeu aan hun politieke toekomst bouwen. (Van onze correspondent in Washington) De van huis uit Ierse familie Kennedy neemt in het Amerikaanse leven een hoogst bijzondere plaats in. Ten eerste natuurlijk omdat zij een president: John Fitzgerald Kennedy voortbracht, die op 22 november 1963 de dood vond door moordenaarshand. Maar daarnaast heeft de familie Kennedy nog meer recht op roem. Twee jongere broers van de vermoorde president zijn nu senatoren. Eén van zijn zwagers. Sargent Shriver. is hoofd van het anti-armoedeprogramma en het Vredeskorps en een andere zwager, Stephen Smith, is één van de handigste politieke en finan ciële manipulators, die Amerika bezit. En tenslotte, en dat is niet het minst belangrijkste aspect van de Kennedy's, is de familie als geheel een toonbeeld van loyaliteit, samen hang, vastberadenheid en doelbe wustheid, waarbij het doel, wellicht typerend voor Amerikanen met Ierse achtergrond, botweg als „po litieke macht" zou kunnen worden omschreven. De ogen van Amerika zijn vooral gericht op de twee broers van Kennedy, de nu 39-jarige Robert F, bijgenaamd Bobby, die senator is voor de staat New York en de nu 33-jarige Edward M, bijgenaamd Teddy, die de staat Massachusetts in de senaat vertegenwoordigt. Hun particuliere leven wordt in de pers beschreven als bij een koninklijke familie, hun vakanties gaan niet ongefotografeerd voorbij, hun feestjes worden uitvoerig uit de doeken gedaan. Geen bezwaar De Kennedy's zouden geen politici in hart en nieren zijn als zij tegen al deze publiciteit bezwaar hadden. Dat hebben zü helemaal niet. Zij weten dat hun naam, hun ver wantschap met de zo tragisch ver moorde, jeugdige en in veel op zichten briljante president John F. Kennedy van het allergrootste be lang is voor hun eigen politieke am bities. Zij beseffen maar al te goed dat al deze publiciteit hun de kans geeft markantere politieke gezich ten te ontwikkelen dan één van hun collega's in de senaat ls ver gund. Zij laten die kans niet voorbijgaan. Sinds Amerika's nieuwe parlement van dit jaar zijn zittingsperiode aanving, hebben Bobby en Teddy in de senaat al heel wat gedaan dat in alle kranten is gerapporteerd en dat heeft bijgedragen tot het poli tieke gezicht van de vroeger in de schaduw van John Kennedy staan de broers. Redevoeringen Robert heeft bijvoorbeeld al twee grote redevoeringen gehouden, waarin hij een standpunt in de buitenlandse politiek bleek te heb ben dat enigszins afweek van zijn machtige partijgenoot Lyndon B. Johnson. In mei kritiseerde Robert nl. de interventie in de Domini caanse republiek en het gebrek aan overleg tussen de regering in Wash ington en de Latijnsamerikaanse staten in deze kwestie. En op 23 juni kwam hij op de proppen met een hoogst interessan te rede over de noodzaak van on middellijke initiatieven om de ver spreiding van kernwapens in de we reld tegen te gaan. Het befaamde kemstopverdrag, waarover presi dent Kennedy in 1963 met de Rus sen overeenstemming wist te berei ken. noemde hij maar een eerste stap en een tweede was volgens hem nu van primaire betekenis. Bovendien zei hij uitdrukkelijk dat ook communistisch China bji overleg over kernwapens betrokken zou moeten worden, waarmee hii ruw een Amerikaans heilig huisje omverschop te, nL dat Peking over al buiten moest worden gehouden. Deze rede van Robert Kennedy, was vooral boelend, omdat men er uit kon opmaken dat de Kennedy's teleurgesteld zijn over het naar de achtergrond verdwijnen van de ontspanningspolitiek tegenover de communisten, waaraan hun broer in zijn laatste levensmaanden al zijn energie gaf. Robert lijkt te zeg gen, en daarmee volgt hij senator Fulbright en een aantal andere progressieve senatoren, dat het ge rommel in Vietnam en het getouw trek in San Domingo dreigen te doen vergeten dat het primaire doel van de Amerikaanse buitenlandse politiek zou moeten zijn: het zoe ken naar overeenkomsten met de communisten, die het gevaar voor een kernoorlog verminderen. Erfgenamen Daarmee stapte Robert F. Ken nedy heel duidelijk in de schoenen van zijn vermoorde broer en maak te hij nog eens duidelijk dat hü zichzelf en zijn Jongere broer Ed ward beschouwt als erfgenaam van diens politieke visie en beleidslijn. Voor het buitenlandse veld bete kent het hameren op ontspanning, op binnenlands terrein strijd tegen discriminatie van minderheden en tegen armoede. Wat de rasse nsitua tie betreft heeft vooral Ted Kennedy zich in de afgelopen maanden ijverig ge toond. Handig en met verbluffende tact heeft hij kans gezien steun van een groot aantal senatoren te krij gen voor een amendement op de kiesrechtwet van de regering (be doeld om discriminatie van negers aan de stembus onmogelijk te ma ken), waarbij stem belasting ln heel Amerika en voor alle soorten ver kiezingen onwettig zouden worden verklaard. ROBERT KENNEDY Dit amendement, uiteraard vooral van belang voor de sociaal en eco nomisch verdrukte neger in het zuiden, haalde in de senaat welis waar net geen meerderheid, maar de zaak hangt nog en zou op een overwinning voor Ted Kennedy uit kunnen draaien. Maar ook indien dit niet gebeurt heeft het amendement nut gehad. Het heeft Edward de mogelijkheid gegeven op te staan en zich na drukkelijk te identificeren met het burgerrechtenprogramma van de vermoorde president en het heeft den volke getoond, welk een kun dig, tactvol en begaafd man de jonste telg van de familie Kennedy is. Opvallend De hier opgesomde activiteiten van de Kennedy's hebben natuur lijk een opvallend ding gemeen: zij spelen zich af onafhankelijk van het Witte Huis en betekenen ln feite vaak kritiek op het beleid van president Johnson. Natuurlijk heeft dit allerlei opgewonden com mentatoren er el toe verleid Wash ington te beschrijven als een slag veld. waarop de aanhang van de Kennedy's en die van Johnson el kaar niets ontziend te lijf gaan. Daarvan is evenwel geen sprake. De Kennedy's zijn veel te intelli gent en uitgeslapen om een vete te cultiveren met de man, die op dit moment enorme macht in handen houdt, die de democratische partij beheerst en die waarschijnlijk nog Tenslotte is er nog een frappant punt in de creatie van het politieke gezicht van de Kennedy's, zoals die door de broers Robert en Edward wordt bedreven, nL de onvervalste progressieve trekken ervan. Terwijl John Fitzgerald Kennedy als lid van het Huis van Afgevaardigden en later als senator er steeds op uit was een gematigde middenfiguur te blijven, die meestal met de vooruit strevende senatoren meestemde, maar soms ook met de conserva tieve, neigen de huidige senatoren Kennedy naar markante progres sieve standpunten. Dit typeert overigens de verschil len tussen de positie van de am bitieuze senator John F. Kennedy in de jaren vijftig en die van de even ambitieuze senatoren Kenne dy nu. Tien jaar geleden was John F. Kennedy een senator, wiens am- EEN Ergens diep in een put of kelder verscholen zit de meter voor de meest on misbare der openbare voorzieningenhet water. Bij de droogbpende meters wordt de (in de waterkamer reeds vertraagde) draai ing van de vleugelas op een, buiten het water gelegen telwerk,overgebracht. De meeste huishoudwater- meters zijn vleugelradme- ters, waarin een door het water in draaiing gebracht schoepenwieltje het telwerk oondnjft. Door de wr f/vmg in de pakkingbus <s de droogloper onnauwkeurig b-j ger?ng gebruik Daarom heeft I men nat lopers Ingevoerd waarbij 1 ook het telwerk in het water ligt j vertraging en telwerk(nat) j vleugelrxx Ll Voor grote gebruikers als fabrieken e.d. heeft men zgnWoltmannmeters met een,axiaal in de leiding liggend, schoepenrad. tot 1972 de boven ledereen uit torende politicus zal zijn. Persoonlijk mogen zei weinig sympathie hebben voor Lyndon uit Texas (nog dezer dagen is weer uit voerig gepubliceerd hoe Robert in 1960 heeft geprobeerd de nomina tie van Johnson als vice-president tegen te houden) maar het is on waarschijnlijk dat zü zich door deze gevoelens ooit zullen laten verlei den tot het bouwen van een werke lijk vijandig front tegen Johnson. bities voor het hoogste ambt de na delen van een jonge leeftijd, een rooms-katholiek geloof en een iso lationistische vader moesten over winnen. Daarvoor moest hü, om enige kans te hebben de nomina tie te krügen, wel zorgen goede maatjes tc zün met al zün colle ga's in huls van afgevaardigden en senaat. Hü deed er zelfs een paar concessies voor aan de racistische democraten uit het zuiden. Als president bleef hü aanvan kelijk even voorzichtig en in het midden van alle politieke posities omdat zijn stembusoverwinning zo benauwd was geweest. Pas in het laatste jaar van zijn presidentschap riskeerde hü controversen met zün ontspanningspolitiek tegenover de Russen, zijn wetgeving over de bur gerrechten. zün voorstel over de belastingverlaging enz. Warm houden Voor de broers en politieke erf genamen echter is het nu minder noodzakelijk en wellicht ook on- mogelük om terug te keren naar voorzichtige gematigdheid in Se naat en elders. Hun toekomst ligt in het warm houden en verder in spireren veil al die miljoenen, die ln president Kennedy's stül en vooruitstrevende visie van zün laat ste Jaar hun politieke idealen be lichaamd zagen. Daarbij zullen Bobby en Ted zich wel realiseren dat Amerika's elec toraat zich permanent verjongt en dat in 1972 maar liefst 35 van de kiezers tussen de 21 en 35 jaar zal zün, vier procent meer dan nu. En van deze jonge kiezers zullen dz broers Kennedy, die in principe overigens allebei het Witte Huis zouden kunnen bereiken, het voor al moeten hebben met hun eigen jeugdige, progressieve politieke Ideeën. ""N Voor het aanbreken van de dag trekken de vrome Hin does van het Indiase platte land naar beken en rivieren, terwül hun geloofsgenoten in de steden naar de badhuizen gaan. Dan is namelük de tüd aangebroken voor het weg wissen van de zonden door een ingewikkeld en al-oud ritueel. Een uur lang trekt de Hindoe zich uit de wereld terug door zijn oren en zün geest te sluit en voor alles behalve zün gebed. „Ram. Ram (God, o God»", biedt hü. „reinig mü van mün zonden". Het baden is in India veel meer dan een lichamehjke reiniging. Het is een tüd van gebed, van gees telijke verfrissing een tüd, waarin de Hindoe zijn God en zijn voorouders dankt en hun goddelüke zegen af smeekt voor zichzelf en zijn kinderen. Het gebed begint op het zelfde ogenblik, waarop de Hindoe het water aanraakt en duurt nog voort nadat het bad is geëindigd. Heel die tijd wordt adembeheersing, de sleutel tot alle Indiase oefe ningen, met inbegrip van yoga, toegepast. Bü voorkeur baadt men in stromend water een uur voor zonsopkomst. Stromend wa ter symboliseert beweging, vooruitgang en zuiverheid. Een vüver of een plas sym boliseert stilstand en onzui verheid. Vrome lieden baden in hei lige rivieren zoals de Ganges en de Yoemna, zelfs in de winter, als de temperatuur tot onder het vriespunt ls ge daald. Sadhoes (heilige man nen) in het hoge Himalaja- gebergte baden voor het aan breken van de dag in üskoud water. De zon wordt vereerd vanaf het ogenblik, waarop zü zich als een zichtbare belichaming van God boven de horizon verheft. Hoopvol kan de Hindoe bidden als hü tot de lende nen in het water staat. Hjj is dan in lichamelük contact met alle drie de manifestaties van de godheid: het water, de lucht en de zon. De Hindoe bidt altüd hard op om te voorkomen dat ge luiden van buiten het geeste lijk evenwicht verstoren, maar de gebeden moeten worden verricht zonder dat de tong wordt bewogen. Indiase medische deskun digen zeggen, dat het gere geld volgen van dit Hindoe ritueel gezondheid van geest en lichaam bevordert. Zü zeggen dat de morgengebe den ertoe büdragen om dui zenden Hindoes voor te be reiden op de tegenslagen van het dagelükse leven in het verarmde India. De meeste Hindoes herha len het gehele ritueel bü het ondergaan van de zon. Dit betekent, dat zü dagelijks meer dan twee uur wüden aan gebeden. Vrouwen, die haar huishoudelijke bezighe den moeten verrichten, doen dit gewoonlük niet. Niets zal een vrome Hindoe afhouden van zün dagelükse gebeden. In de achterbuurten van de grote steden zelfs kan men het water van de stort baden met volle kracht horen lopen, tegelük met het: „Ram, Ram, reinig mü van mün zonden". .J Frappant Voor zeer klein gebruik is de schijfmeter, die direct de doorgelaten hoeveelheid ter meet in draaiende kamers, I het nauwkeurigst. Zü is een „levende godin", maar zij moet een van de eenzaamste kleine meisjes ter wereld zün, de zesjarige Koemari van Katman doe, een slank kind met een ern stig gezicht, dat door duizenden NepaJezen als godin wordt ver eerd. Zü ls weinig meer dan een gevan gene, leidt een kluizenaarsleven en wordt in overeenstemming met een oude godsdienstige wet opgesloten gehouden in een stof fige oude tempel ln de nabüheid van het Dubarr-plein in Kat mandoe, gescheiden van haar fa milie en afgezonderd van de we reld. Soms kan men de Koemari („le vende godin") uit een raam hoog in de Hindoetempel zien küken naar lachende kinderen, die op het plein beneden spelen. Maar zü ls zo vlug als water: als te veel ogen zich op haar venster richten of iemand naar een ca mera grüpt, is zü verdwenen. De Koemari mag nooit spelen en zelfs niet op het binnenhof wan delen. Haar wereld zün de sche merdonkere binnenkamers van de tempel, waar zü door diena ren en de altüd aanwezige goe- rr.ema (moeder-lerares) wordt beschermd tegen de wereld en haar bederf. Enkele malen per jaar, tijdens be langrijke godsdienstige feesten, wordt de Koemari gekleed in prachtige gewaden en een kost bare hoofdtooi op een palankün gezet en op de schouders van sterke mannen door de straten gedragen. Maar zelfs dan, buiten haar tem pel-gevangenis, kan zü niet han delen als een klein meisje. De Koemari moet netjes zitten en zonder te glimlachen de luldge- sproken gebeden aanhoren van degenen die haar vereren. l)e oorsprong van dit Nepalees ge bruik verliest zich in de scha duwen van het verre verleden, maar er is een Koemari geweest zolang dit koninkrijk in het Hi- ledere Koemari wordt op ongeveer driejarige leef tüd gekozen en re geert tot het intreden van de pu berteit. Als de zetel vacant wordt, trekken de Nepalezen, büzonder gebrand op de eer om de ge meenschap een niéuwe „levende godin" te mogen verschaffen met hun dochtertjes naar Kat mandoe. Priesters van de tempel bü het Du- bar-plein scheiden de kinderen voor het eerst van haar moeders en brengen ze in een donkere ka mer, gevuld met de bloederige keppen van geofferde buffels, geiten en kippen. De priesters maken een schrikbarend lawaai met zware trommen en blazen op hoorns. Zij zeggen, dat dan alle meisjes op een na van angst in tranen uit barsten. De uitzondering, zeggen zij, is kennelük de nieuwe Koe mari, omdat zij kalm, beheerst en onbevreesd is .ofschoon zij pas drie jaar is. De huidige Koemari is ny drie jaar in de tempel, drie jaar, waarin zü niet heeft mogen hollen, niet heeft mogen lachen en zelfs niet heeft mogen huilen. Want als een Koemari zou huilen, zou Ne pal getroffen worden door een of andere grote ramp, onheil, zo gelooft men, zou afdalen van het Himalaja-gebergte. De 20ste eeuw heeft in Nepal, dat honderden jaren een afgesloten koninkrük is geweest, veel ver anderd, maar het geloof van de Nepalezen in de Koemari is niet geschokt en zü blijven haar angstvallig bewaken. Kort geleden heeft een journalist geprobeerd, de tempel bü het Dubarr-plein binnen te gaan om de Koemari te fotograferen. Het in het (geluk aanbrengen de) rood geklede kleine meisje had haar bleke gezichtje achter een venster in de hoogte getoond. „Wü willen de Koemari fotografe ren", riep een tolk naar boven, maar onmiddellük klonk met nadruk de stem van haar hoed ster, de goeroema: „Dat sta ik niemand toe, zelfs de koning niet". Daarop keek de donkerogige goe roema, die evenals alle Nepale zen ook donker haar heeft, even eens naar buiten en zei: „De blauwe ogen van de vreemdeling zijn verschrikkelük, breng hem weg. Ik ben bang". „Is de Koemari ook bang?", vroeg de tolk. „Huilt zij?" En het min achtende antwoord luidde: „Hoe kan een levende godin huilen?" ALS U DE DEUR ACHTER U SLUIT!! Tips alvorens u op vakantie gaat. uit het stopkontakt. <ijk of gas licht enwa ter zijn afqesloten Bericht buren en lever, anders van uw vertrek Denk om uw ijskast etensresten, verwar. minq etc.etc.!!! de verzorging, van plantenen huisdieren Geef iema^d^^^ sleutel van uw huis apparaat, paspoort, medicijnen etc. )enkj>m nota's iantie kunnen komer

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1965 | | pagina 8