LOSSER BESTAAT iepten op rijin van 1600 jaar geleden De burgemeester lijdt niet zichtbaar onder de discriminatie en zijn hele gemeente zijn van de kaart. De burgemeester: dat is de heer v. d. Sandt. Zijn gemeente: het Twentse Losser. Maar let welze zijn letterlijk kaart. En dat nemen ze niet. Ze willen even fier als alle gemeenten in de nabije rre omtrek op indkaarten en naslagwerken vermeld. mmminger qua kern, inwonertal meestal wel zijn Het behoeft geen betoog INC deze ongelijke behandeling z>en wij niet anders kunnen 11\ een discriminatie in er- betreuren. Wij achten de l situatie hoogst onbevredi- niet te zeggen onaanvaard- prep meer, daar telkenjare bij van periodieken opnieuw Losser niet is vermeld. '.ge stelt daarom alle pogin- it werk om de gemeente die geven, waarop zij in alle e id aanspraak mag maken, zover dit voor u al nodig jn vermelden wij, dat Los- gemeente is met een inwo- cm bijna 18.000 en een op- e<e heeft van rond 10.000 ha.; omvat het hoofddorp 9000 inw.), alsmede de dor- pree n pen Overdinkel (4000 inw.) en De Lutte (3000 inw.) zijnde de belang rijkste buurtschappen. Naast het feit, dat de gemeente een grote rijk dom bezit aan natuurschoon en derhalve voor de recreatie zoeken den aantrekkelijk is heeft de kern Losser zeer goede verbindings wegen met Enschede, Oldenzaal en Gronau (Did.). Met deze gegevens hopen wij u in korte trekken een (beter) beeld te hebben verstrekt van deze gemeente. „Gelet op het vorenstaande doen wij een dringend beroep op u bij het uitkomen van kaarten e.d. met on ze opmerkingen rekening te houden. Opdat onze „actie" het meeste ef fect zal sorteren hebben wij deze aanschrijving gericht aan alle uit gevers, die naar onze mening daar voor eventueel in aanmerking ko- Gaarne vertrouwen wij dan ook, dat de plaatsnaam „LOSSER" 'ifcPTEN in versvorm zouden een welfbrne (1 ijing vormen met de huidige, meest onlees- ëtabbels van de overwerkte huisarts. Volle oeAmers en veel te grote praktijken rusten •va]s een loodzware last op onze geneeshe- hebben geen minuut tijd meer, om hun °P therapeutisch gebied in elegante jjjst te leggen, fa was dit gesteld bij de boeddhistische die 1600 jaar geleden hun medische ken- it het oude Voor-Indië uitdroegen over ge draal- en Oost-Azië. Hun recepten zijn maar voor een zeer klein gedeelte be- jebleven. Pas na vele eeuwen is men in de wereld hiermee in aanraking gekomen, -Ifs in vakkringen is deze literatuur nog [onbekend. zij dr. C. Nieman. directeur van het Cen- itituut voor de Dropverwerkende Industrie ferdam. is thans een gedeelte van deze oude aan de vergetelheid ontrukt, het eind van de vorige eeuw werd een inig beschadigd, in verzen geschreven ma- ontdekt. De Britse luitenant Bovver kreeg landen in 1890. Het was afkomstig uit een nirieen koepelvormig heilig monument bij de ,a-(rottenstad Qum Tura, niet ver gelegen van |^pvaanknooppunt Kuchar. Het bestond uit 56 fijWOrkebast, bijeen gehouden door een koord ^hreven in wat later een Indotartaars Sans- Neek te zijn. Op grond van de gebruikte let- irsj®horend tot het zgn. Gupta-alfabet, kon het In ca. 360 n. Chr. gedateerd worden. De inhoud van het handschrift bleek bijzonder interessant. Van de zeven delen, waarin de tekst uiteenvalt, zijn er drie van medische inhoud, te zamen meer dan tweederde van het geheel. De grootste van de drie medische teksten be vat 1.119 therapeutische verzen met recepten en is getiteld „Nèvanitaka", hetgeen „room" of „quin- tessens" betekent. De inhoud is dan ook kennelijk een geselecteerd uittreksel uit oudere Sanskrietwer- ken en gaat daarom zeker tot ver vóór de christe lijke jaartelling terug. Hoewel vele medicinale gewassen van de rijke Aziatische flora genoemd worden komt zoethout en het daaruit gewonnen extract (de drop) het meeste voor. Het komt voor in een vijfde deel van de bij na 400 recepten, die het Bower-manuscript bevat. Men zou dus met recht van een 16 eeuwen oud „droplied" kunnen spreken. De recepten, waarin zoethout voorkomt, worden tegen verschillende kwalen aangewend, o.a. hoest, hik, astma, koorts, zweren, huidziekten, kwellende dorst en andere ziekten. Nu is bij drop het interessante, dat sommige van ouds overgeleverde heilzame werkingen inderdaad gebleken zijn een kern van waarheid te bevatten. In dit verband kan herinnerd worden aan de Ne derlandse ontdekking, dat zoethoutextract genezen de invloed heeft op maagzweren. Een nog recente re toepassing, momenteel in ontwikkeling in Enge land en Italië, is de verwerking van zoethoutcom ponenten in huidzalven tegen ontstekingen. Ook van dit effect heeft de oude boeddhistische geneeskunde reeds geprofiteerd! voortaan wordt aangegeven. Voor uw medewerking in deze aangele genheid zijn wij u ten zeerste erken telijk". „Discriminatie" en .betreuren" en „onaanvaardbaar": het is alle maal zeer duidelijk. Maar ondanks deze taal hoeft men de stemming in Losser niet èl te zwaar te nemen: een snelle visite aan het doxp wijst uit dat alles er in landelijke rust is en dat men nog geen aanstalten maakt om gezamenlijk uiteraard via de nauwe E-8 op te marche ren naar de uitgeverijen. Vergeten „Ach", zegt mevrouw Postma, echtgenote van de hervormde pre dikant, „vroeger schijnt de gemeen te niet zo'n beste naam te hebben gehad. We zitten hier nu al zestien jaar en in die tijd is het enorm veranderd. Toen we kwamen was er zelfs nog geen waterleiding. Maar de burgemeester heeft er in die ja ren na de oorlog org veel aan ge daan. Of Losser vergeten wordt? Héél Twènte wordt erg vergeten!" De huisarts G. van Blanken: „Ik ben in Delft geboren, ik heb in Lei den gestudeerd, in Rotterdam en Amsterdam gewerkt, en ik zou voor geen geld uit Losser weg wil len. De randstad ligt me niet meer. De praktijkvoering hier ligt me best; geen trappen lopen en zo. Ik voel me niet zo achtergesteld in Losser! Maar in vroeger jaren heeft Losser nooit zo'n goede naam ge had. In de jaren van de malaise kwamen uit andere streken gezin nen hierheen, omdat er hier in de textielindustrie nog wel wat cent jes waren te verdienen. Maar sinds dien is het aanmerkelijk beter ge worden. Wel constateer ik dat bij de kinderen hier de reactiesnelheid en het intelligentiepeil wat lager dan het gemiddelde liggen: men is hier echter ook kalmer en rustiger van aard. Maar ook dat intelligen tiepeil verbetert net als de finan ciële omstandigheden". Indruk Burgemeester v.d. Sandt blijkt ook zelf de zaak van de discrimina tie laconieker op te vatten dan zijn brief zou doen vermoeden. Hij laat het allemaal over aan de indruk die zijn dorp op de bezoeker maakt; en die indruk is opperbest. Losser, het hoofddorp van de gelijknamige ge meente, is breed opgezet, ruim en fris van uiterlijk. Het bestaat goed deels uit splinternieuwe bebouwing, doorspikkeld met kleine en grote gebouwen die jaartallen van eeuwen her dragen, en die in noeste samenwerking met Monumenten zorg zijn gerestaureerd. Een schuil- kerkje; een oude toren; en een „bleekwachtershuisje", herinne rend aan het gemeenschapsgroen waarop in oude tijden de Losserse vrouwen hun schone was spreid den. De burgemeester die hier reeds 18 jaar vadert schept op redelijke wijze nog wat op over zijn vele honderden hectaren na tuurschoon, „met schrale, gele n Jnduiding: is hebben wij herhaaldelijk constateren, dat de plaats- :anLOSSER" niet voorkomt op in atlassen, zakagenda's fwijl andere (omliggende) zoals b.v. Denekamp, Oot- u Delden en Lonneker, hoe- DOOR LOEK ELFFERICH Links; Lossers zeer grote rooms-katho- lieke kerk; bovenaan en hieronder: het rui me centrum; rechts: de burgemeester en het „bleekwachtershuisje"; rechts onder aan: er is middenstand-nieuwe-stijl èn middenstand van wat oudere datum. zandgrond en vliegdennen" en over de vele mooie landgoederen, waar van een aantal wordt bewoond door Twentse textielmagnaten. Hij uit de wens dat hij nog best wat indus trie zou kunnen herbergen en signa leert het feit dat als onderdeel van de schitterende verbindingen met de rest van het land, nog om kwart over twaalf 's nachts een laatste bus de Lossenaren (of heten ze Lossers?) in Enschede oppikt om ze terug te brengen naar hun lande lijke rust. En dan voert hij de bezoeker graag even per auto door zijn ge meente, met wat stops op markan te plekken. Het nieuwe zwembad; de plek waar ijs en weder en rijksgoedkeuringen dienende aan stonds het nieuwe gemeentehuis gaat verrijzen; en het al vermelde bleekwachtershuisje. Dat is zowaar bewoond: door een employé van een Enschedees museum en diens vrouw. Het jonge stel had gehoopt zo iets „echt ouds" te kunnen gaan bewonen; zij en de vaderen van Los ser hebben elkaar wél gevonden. In het huisje is het een wonderwe- reldje van oude binten, verrukke lijk dof tin en nauwe venstertjes; en wat achteloos op een klassieke stoel neergeworpen textiel, zo te zien lingerie in de edelste tradities van de Twentse industrie, beklem toont nog het versctil tussen heden en verleden. Bijenkorf Stellig gezegd: Losser is een fleu rige, vriendelijke gemeente. En nog stelliger: degeen die dit oord van rust, van goede wegen en van ple zierige woningen meer in de be langstelling gaat trekken, die maakt goede kans dat hij een oase verliest en een bijenkorf erft. Trou wens, luister naar wat dokter Van Blanken zegt: „Sinds vorig jaar voert de Twente-route van de ANWB door Losser, hier voor m'n deur. Nou, zondags bij mooi weer is het gewoonweg een processie van auto's. Nee, over belangstelling heb ben we niet te klagen". Het is die zelfde dokter die kennelijk met wat spijt zegt dat er van het echte oude Twente niet veel meer over is. Maar wie er ook néér Losser trekt, vlak voorts de trek u i t Losser niet uit. Daarover zegt ds. Sj. Post ma: „Onze eigen jeugd trekt naar de steden. Van de 246 jongeren die er onder mijn leiding lidmaat van de Hervormde Kerk werden, wonen er nog maar 83 in Losser. En de jonge gezinnen, die hier komen wo nen?: die zijn min of meer losge slagen, voelen zich na soms ja ren inwoning heerlijk vrij; ze zijn alleen nog maar in néém aan gesloten bij een kerk; niemand ia de omgeving kent ze, dus. Maar anderzijds signaleert hij lieve trekjes van oecumenische ver standhouding in deze gemeente, met 70% rooms-katholieke inwoners. Was er niet de actie „hand-in-han<f* samen met de katholieken voor de bouw van een protestantse kerk? En de dominee komt net van de ka pelaan vandaan, met wie hij nu weer andere dingen aan het uit broeden is. Duidelijk Nee, Losser bestéét heel duide lijk. Van de autoverhuurder die Bagchus heet tot en met de inwo ner die employé is van de „NV Spaarkas voor Belegging in Rooms- Katholieke Kerkelijke Leningen". Zoiets is eenvoudig niet te verzin nen, evenmin als al die mensen van vlees en bloed met klassieke Twents-Saksische namen als EuL- derink en Elferink en Boerrigter; déze spant in het telefoonboek de kroon: J. Verduyn Olde Boerrigter. Losser is geen fantasie; wie zou trouwens dit kunnen bedenken: scheffer k g leid twentse jazz boys kruidenierswaren galant en scheffer n leid orig twentse jazz boys cafet Raar maar waar: zo luiden twee opeenvolgende opgaven in de afde ling Losser van het interlokale te- telefoonboek (tussen twee haak jes: dat is dus in ieder geval één naslagwerk waarin de gemeente wis en zeker voorkomt). Het stel opgaven kan overigens duiden op een orig Lossers drama, ronder een galant trekje. Hoe dit ook zij. Lossers bestow wil zijn rechtmatige plaats hebben op de kaart; en B. en W. weten zich bij hun streven kennelijk ge schraagd door de leden van de raad (12 RK, 2 PvdA, 2 CH/AR, 1 CPN). Ze hebben in ieder geval be reikt met hun brief dat Losser vast vermeld staat in de jaar gangen van dit dagblad, voor nu en straks. Wij drukken im mers geen losse gedachten (maar ditmaal wèl Los sers gedachten). resten des lands went aan geluiden uit de Twentse con- - denk maar aan de luid- 0T E-8-actie, die de eerste K>g niet zal verstommen. Ht geluid van Losser is hele- Icuw. En aangezien het duidt f-Twentse jaloezie, moeten westerlingen goede nota van eI- Ichijnsel nemen. Ziehier dan gemeentebestuur van dat w het uiterste randje Neder- oosten Enschede aan alle uitgeverijen heeft ge-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1965 | | pagina 13