Lustrumconcert van „Lyra Academica"groot succes Hevig meebeleven met „The Amen Corner" kunst kAleiöoscQQp HAYDNS „LE PESCATRICI": VROLIJK, VOCAAL VIRTUOOS I Claudia MacNeil onvergetelijke rol Ovaties voor duo in Poulenc-concert p—LEIDSCH DAGBLAD MAANDAG 28 JUNI (Van onze kunstredactie) Het aan toneel nog wel eens bloedarme Holland Festival heeft aterdagavond in de Kon. Schouwburg een fikse injectie gekre- en! De eerste voorstelling in ons land van ..The Amen Corner" an James Baldwin heeft een talrijk publiek de volle gelegenheid ot een theaterbeleven gegeven, dat het dan ook dankbaar over ich heeft laten komen. •steling: van Baldwin bleef I De regisseur Lloyd G. Richards be- 10 jaar ingespeeld. Het is een werkstelligde een grote spel-intensi- gespeeld door negerac- viteit. die maar een heel enkel mo- van de Haizlip—Stroibercom- ment verslapte. De slotscène van uit NewYork: dat wil dus zeg- men een andere wereld binnengeleid. Het is theater, it emotionele en spontane op het schuift. In de werkelijke het woord is er meer te be- dan by het gebruikelijke to- CLAUDIA Mac-Neil speelde als leidster van de gelovigen eenn onver getelijke rol. "The Amen Corner" in troduceerde haar als een vrouw van onaantastbare autoriteit. De terug komst van haar man, die zij vroeger verliet, brengt alle zekerheid bij haar langzaam aan het wankelen. De innerlijke verscheurdheid en de daaruit volgende ondergang van de ze vrouw is met uitzonderlijke ont roeringskracht door haar gespeeld. Julius Harris vertolkte als haar man het wijze geweten. De zoon (Anto nio Fargas) koos op het juiste mo ment voor een rëeel bestaan. Er wa ren voorts een prachtig scheinheilig wijfje «Georgia Burke) en een rug- (Richard Ward). Het applaus wilde nauwelijks een einde nemen. Baldwin zelf kwam op het toneel verlegen glimlachend danken voor de ovaties, die zonder uitzondering het gehele gezelschap mogen gelden. IN DE ZUIDERKERK Negentien blanken in Kongo gered Negentien Europeanen, die deel uit. maakten van een groep van vitftig gijzelaars, zijn uit handen van de re- I bellen in Kongo gered. Dezelfde re bellen zouden in Boeta 31 Neder- landse en Belgische geestelijken hebben gedood. Hun lichamen zijn echter nog niet gevonden. Eerder werden elf Europeanen gered. Van de thans geredden is alleen de naam van de 41-jarige Britse zendingsver' pleegster Margaret Hayes bekend, die sinds tien maanden in noord Kongo werd vermist. De overigen Gisteren was het gehele Ko ninklijke gezin verenigd in paleis Soestdijk. Links Prinses Margriet en haar verloofde Pieter van Vol lenhoven, die zich naar Amers foort heg even. waar Prinses Christina zaterdag haar eind diploma MMSHavo in ontvangst nam. Rechts Prinses Irene en haar echtgenoot Prins Carel Hugo bij het verlaten van de r.-k. kerk m Baarn, waar zij de mis bij woonden. zijn zendelingen, een vrouw en twe kinderen. Hoe de groep is gered, nog niet bekend. Orgelconcert in Katwijk aan Zee Iet tweede conecrt der orgelcon- tenreeks in Katwijk a. Zee, wordt rgenavond gegeven in de Nieuwe rk door Koos Bons. let programma luidt: „Trumpet ne" van Henry Purcell, Prelude en ,v* ;a in A van J. S. Bach, koraal- irspel „Dies sind die heil'gen zehn bot" van J. S. Bach. Concerto in F i G. Walther, Pastorale van César mek. Toccata en Fuga in D van - x Reger en „Geïmproviseerde suite r Valeriusliederen" van Koos Bons. se suite is opgedragen aan Prins nhard ter ere van zijn verjaardag. s Vocalistencursus in Vught geopend (Van onze correspondent) Huizenbergen in Vught is het elopen weekeinde het vierde ln- nationale vocalistencursus begon- waaraan 27 zangers en zange- len deelnemen, o.w. 19 buiten st aantal betekent, dat de bui- landse deelname groter is dan Mr. Reinink van het ministerie i Cultuur. Recreatie en Maat- appelijk Werk roemde in zijn aingswoord de kwaliteit van de sus met haar Hamburgse, Parijs* Amsterdamse zangpedagogen, de a van studenten gerennom- rde zangeressen en zangers na sfeer van het landelijke park van 9 zenbergen. De theoretische en ktisch geschoolde vocalisten krij- jjjjl in Vught onder auspiciën van Stichting ,,'s-Hertogenbosch mu- stad", les in de interpretatie van opera, het oratorium en het stlied. Daartoe bestaat zo zei Bossche burpomppetpr mr Lam- 7 buiten Vueht nauwelijks de sgenheid om zich te bekwamen. JAMES BALDWIN '4 dat ons verstand meer streelt ons gevoel., dat met verstand q emoties modelleert zoals het denkt t die zullen zUn. Ü1 Geweldige inzet >e Nederlandse toeschouwer on gaaf de opvoering van 'The Amen ■ner" dan ook als een gesproken Jf: als een verkwikking van een niet emaal gaaf stuk gesproken kan rden. Er waren kleine inzinkingen, J gend uit het niet helemaal juist seren van de verschillende scènes i opzichte van elkaar, mm laar met welk een geweldige in speelden deze New Yorkers. Het -d de bezwaren als sneeuw voor de .1 wegsmelten in dit drama dat de soonlijke levensmoed centraal N It. James Baldwin heeft met gro- bewogenheid en een zuivere ob- ratie, die humor en tragiek sa- nbrengt, de kleine wereld van een [erkerkje in Harlem uitgebeeld. >e auteur rekent af met de zelo- die het werkelijke leven ont- chten en allerminst hun geloof ir maken. Hun "Amen" en "Please Kt lord" moet hun kleinzieligheid noufleren. Steeds staan zij klaar H leren van de troon te duwen, aldwins toneel is te vergelijken t dat van Arthur Miller en zal er beinvloed zyn door de schrij- van "A view from the bridge". „Voelbox" verwijderd Op last van de loco-burgemeester van Zeist is een z.g. „Voelbox" ver wijderd van de manifestatie „Zeist nu", een tentoonstelling van pop- I art. De box, van Woodey van Emen. j werd in strijd geacht met de goede zeden. Poëzieweek Spoleto De Chileense dichter Pablo Neruda kreeg een langdurig applaus, toen hy samen met de Italiaanse Nobelprijs- winnaar Salvatore Quasimodo en de Amerikaanse dichteres Barbara Guest de poëzieweek op het „Festival der twee werelden" in het Italiaanse Spoleto opende. Mare Antoine Charpentier (1634 1704), leerling van Carissimi in Rome. medewerker van Molière in het Théatre francais, dirigent van de Jezuïtenkerk en van de St. Cha- pelle te Parijs, was een vruchtbaar componist. Van hem stammen o.a. ;n opera's, orataria, motetten, missen en psalmen. Maar ook schreef hij een feestelijk en pompeus „Te Deum" aanvangend met de juichende ..Fanfare du roi". Daarmee werd dit feestelijke concert stralend en glan zend trompet! besloten. Koor i orkest op hun best. met evenwel n weinig harmonieus solistenen semble. bestaande uit Leny Stevens- Ridderhof, Ans Filippo (sopranen), Henny DriehuysPostma (alt), Ma- rius Kemler (tenor) en Herman Schey (bas). De laatste stond vanzelfspre kend in de voorste linie, een gelijk waardig en evenwichtig vocaal ni- u kon door de anderen echter niet bereikt worden, terwijl tevens de stemtibres helaas te zeer uiteenlie pen. Dank zij evenwel de stuwkrachtige leiding van Kaart, kwam toch een imposante en voorname vertolking deze typisch 17de eeuwse kerk muziek tot stand. De blazers hier op volle toeren zorgden voor een trefzeker-fundament. Ongetwijfeld i glansrijk besluit van deze avond, welke met een bloemenhulde aan de damessolisten afgerond werd. „Lyra Academica", bestaande uit de beste orkstrale en vocale krach ten, waarover de huidige Leidse Stu dentengemeenschap beschikt, heeft met dit gevarieerde concert onbe twistbaar een belangrijke bijdrage geleverd tot het succesvol verloop van alle huidige lustrumevenementen. De dank mag daarbij zeker uitgaan naar Andté Kaart, die hen allen naar niveau heeft opgestuwd, dat de •me erkentelijkheid van de vele toehoorders wist af te dwingen! Veel ovaties tot besluit! H. De pianisten Herman van Glinste ren en Frans Mulder werden onder de aanbieding van lauwerkransen, stormachtig gehuldigd voor hun in terpretatie van het dubbelconcert van Francis Poulenc. Fot L.DJ Holvast) Deze poëzieweek is een nieuw element in het Festival, dat jaarlijks door componist Gian Carlo Menotti wordt georganiseerd. In deze week van de dichtkunst lezen iedere avond verschillende groepen dichter uit hun werk voor. Menotti heeft de hoop uitgespro ken, dat ook Russische dikters en de Amerikaanse dichter Ezra Pound, die thans in Venetië woont, de poëzieweek zullen bijwonen. Alberto Erede dirigeerde: Maar geen verlangen naar een reprise de laatste van het Holland Fes- imsterdamse Stadsschouwburg Winnaars concours piano- Parijs De uitslag van het in Parijs ge houden planoconcours Marguerite Long/Jacques Thibaud is als volgt: eerste prys: niet toegekend; tweede prijs: Alexei Tsjerkassow (Sow jet - Unie)derde prijs: Elisabeth Leons- kaja (Sowjet-Unie en Yoeliano Mar- kova (Bulgarije); vierde prijs: Ray mond Jackson (V.S.); vyfde prijs: Reynaldo Reyes (Philippynen) en Renata Arnetova (Tsjecho-SIowa- kle). De derde opera manifestatie tival 1965 was zaterdagavond Haydns „Le pescatrici" Deze in de vergetelheid geraakte opera uit Haydns dienstjaren bij Prins Paul Anton Ester hazy is wederom een poging tot rehabilisatie door de Engelse musicoloog H. C. Robbins, die zich bii het Holland Festival van 1959 met „II monde della luna" en dat van 1965 met TInfedelta delusa' van Haydn verdienstelijk heeft gemaakt. Grappen domineren Ook zaterdag bleek dit het geval met zijn nieuwe operavondst met het verhaal over een prinses die zich schuil hield onder vissersvrouwen en naar de norm van de vertelsels uit die dagen door een vorst moest wor den ontdekt. Evenwel schreef de Ve- netiaanse tekstdichter Carlo Goldoni deze geschiedenissen meer om de grappen, die hy daaromheen kon we ven, dan om de zaak zelf. Deze zyn in Haydns opera dikwyls domineren- der dan de muziek, die nog in een vry primair stadium van opera-ont wikkeling staat, maar niettemin door de dirigent Alberto Erede met veel klankverve en vocale virtuositeit door de zangers is geïnterpreteerd. De opera is aanvankebjk diverte rend, zoals de vroegste symfonieën van Haydn het waren. Ook by dit „drama giacosco", gelyk Haydn het noemde, in aldus schertsend een dra matisch verhaal te benaderen, gaat I het vooral om het vermaak van de I gasten by vorst Esterhazy, voor wie Haydn zyn opera's moest maken. Dat 1 Haydn zyn „Le pescatrici" opnieuw moest opvoeren, duidt er op dat men I tydens de opvoering de gesprekken temperde en zo muzikaal was, dat men naar de opera luisterde en een reprise verlangde. Stuwkrachtige leiding Dat verlangen we na de première van zaterdagavond niet, zoals we dit evenmin begeren van de hierboven vermelde eerder gegeven opera's. Dat de her-opvoering zaterdagavond veel ALBERTO EREDE byval kreeg, danken we naast Al berto Erede's zeer muzikale en stuwkrachtige leiding, mede aan de regisseur Werner Duggelin, die van uit deze in partituurbeeld nogal aan sprekende oratoriurasituatie met tal- ryke gelijksoortige aria's en vele re latieven, een „speel"-opera heeft ge maakt. Dit danken we aan de zangeres- 'n Maddelena Bonifaccio en Adrla- na Martino die aan de twee vissers vrouwen Lesbina en Nerina een door-en-door vrouweüjke gestalte ga-en. gaandeweg ook beter vocaal met menig geslaagde coloratuur. De twee vissersmannen, die deze vrou wen beminden, waren eerst ook nogal gebonden aan recitatief en aria. r Frisselino door Giacomo Ara- gall en Burlotto door Umberto Grilli werden naar de ontwikkeling van het toneel in een goede speel-actie ge plaatst en maakten er een lustig ge bruik van. Prinses Eurilda door Ruza Pospis toonde wel een goede stem te heb ben, maar haar situatie van mis kend personage, wachtend op een haar bevrydende vorst, gaf aan de door Haydn geschreven party weinig fleur. Eerst toen de als altyd prach tig zingende Ugo Trama in de rol van Vorst Lindoro ten tonele kwam, kwam er wat glans over de zaak. Ruza Pospis zong haar lamento-achtlgo aria's met goede vocale kleur en Ugo Trama maakte van de vorstenrol een sterk persooniyke figuur. Mastriccio als vermeende vader van de prinses goed geïnterpreteerd door Carlos Fel ler, was de grappige figuur en le vensdenker in deze opera. Alleen maar „leuk" Gelukkig dat Ieder veel bydroeg tot de opgezette vroiykheid en dat daardoor de opera een geslaagde op voering kreeg. In de afgelopen Hol land Festivals hebben we er nu drie gehad en daarby moet het maar blU- ven. Deze opera's waren verrassend in Havdns tijd, maar nu, twee eeu wen later, zijn ze alleen „leuk" ge bleven. Overigens had Jorg Zimmermann een kleurig aansprekend decor ge maakt, waarin het Ned. Kamerkoor z'n bescheiden taak goed speelde en zong, evenzeer vrevulde het Ned. Ka merorkest de begeleidende opdracht klankrijk en muzikaaL De reeks culturele manifestaties in verband met de lustrumvie ring der Leidse Universiteit heeft zaterdagavond na de pre mière van ..Tijl Uilenspiegel" haar glorieuze voortzetting ge vonden in het door ..Lyra Academica", bestaande uit alle gele dingen der universitaire gemeenschap, gegeven concert in de Zui- derkerk. onder leiding van de in onze stad reeds bekende dirigent André Kaart, de dirigent van o.a. de Haarlemse Muziekkamer en het Haaarlems Jeugdorkest. Opnieuw heeft deze bewezen de rechte man op de rechte plaats te zijn, om studentenensembles (koor en orkest), tot prestaties op te voeren, welke alle aandacht verdienen. Dit concert, bijgewoond door tal van autoriteiten, o.a. de Commissa ris der Koningin, mr. J. Klaasesz. burgemeester mi-. S. C. v. d. Willi gen en de rector-magnificus der Leidse Universiteit, prof. dr. D. J. Kuenen, toonde overtuigend aan, dat studiezin ruimschoots aanwezig is ge weest, om tot alleszins lofwaardige i resultaten te komen. Als opening klonk de Ouverture „Ik Jan Mul" toch niet naar analogie van „Ik Jan Cremer?" een beknopt, vak bekwaam gecomponeerd werkstukje van de componist Jan Mul, waarin deze zy het onuitgewerkt op I handige wijze gebruikmakend van thema's uit de film „Moulin Rouge" en van Beethoven (derde symfonie en vijfde pianoconcert), welke tel kenmale even als flarden opklinken, tot een joyeus en geestig klinkend geheel kwam, waarvoor de hartelyk toegeklapte componist persoonlijk kon komen danken. Een begin, dat alle goeds voor het vervolg beloofde! Dat goede kwam dan ook tydens de a cappellazang van het koor in de drie buitengewoon fynzinnig gestemde, geniale „Chan sons" van Ravel, op door deze com ponist zelf gemaakte teksten: ,.Nico- lette", „Trois beaux oiseaux du Pa radis" en „Ronde". Het laatste lied lag nog niet volkomen binnen het be reik: daarin liggen grotere mogeiyk- heden geborgen, dan thans tot ex pressie kwamen. Tot een ware triomf voor de twee pianisten Herman van Gunsteren en Frans Mulder groeide hierop uit het by uitstek fris, opgewekt en spran kelend, daarby „populair" in de goe de zin van het woord geschreven Concert voor twee piano's en orkest van Francis Poulenc. Dat deze in grote voortvarendheid een kaleido- scoop van uiteenlopende stylen han teert. doet niet af aan zijn bewuste opzet: een „onderhoudend" concert te schryven. Hy schiet in deze be doeling niet te kort: zowel ritmisch als melodisch weet Poulenc veder licht constant te boelen en geeft daarby ook in virtuoos opzicht briljant passagespel! de solisten alles, wat hun toekomt! Zij riepen dan ook de volle bewondering op voor hun hecht en tevens soepel op elkaar afgestemd samengaan, dal de ook de technische perfectie dicht na- by kwam. Ondersteund door een accuraat begeleidend orkest, dat nau welijks een noot liet vallen. Alteza- nien een meeslepende vertolking, waarvoor de beide pianisten terecht uitbundige toejuichingen mochten incasseren. Beiden zijn met fraaie lauwerkransen gehuldigd. De lang als jeugdwerk aan Beet hoven toegeschreven „Nulde"-sym- fonie, door Fritz Stein in 1909 in Jena ontdekt, biykt volgens de nieuwste musicologische onderzoekin gen in het geheel niet van Beetho ven afkimstig: thans wordt zy toe geschreven aan de Duitse componist Friedrich Witt. Wij kunnen ons dit indenken, want als er ooit van „epigonenwerk" sprake is, zonder originaliteit en zonder het typische Beethovenkarakter. dan is daarvan hier sprake. Niettemin is dit vrien- delyk klinkende symfonietje, dat alle traditionele karakteristieken van vermaarde voorgangers bevat, het aanhoren wel waard. Vooral als het zo stijlzuiver en genuanceerd klin kend wordt gebracht, als ditmaal het geval was. André Kaart bereikte een grote homogeniteit, afgezien van en kele wankele inzetten. Met een en thousiast applaus werd deze gave verklanking beloond.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1965 | | pagina 17