Impulsiviteit
T egenvalier
Fatale pion
Klein-Rusland en Hummelo
Rolf Inbareen van de
jongste t.v.-regisseurs
Kom er ACHT-er
a
il
a
Zaterdag 19 juni 1965
Pagina -
Wekelijks bijvoegsel Uw Wereld
AP
Bridgevraag van de»© week:
Zuid gever, NZ kwetsbaar,
viertallenwedsfcrU d.
Zuid heeft:
A H 8 4
V 10 6 4 3
O 6
f8 42
Zuid paste west paste
noord één klaver oost drie
ruiten zuid drie harten
west paste noord vier kla
veren oost paste zuid
vier schoppen. Een inzender
vraagt, commentaar te geven
op zijn bod van drie harten
en vier schoppen. Wat denkt
u ervan lezer? Antwoord
elders op deze pagina.
BRIDGE
Eén van de dingen die bij
bridge -punten kosten, is impul
siviteit. Wanneer men met part
ner samen acht troeven heeft
zónder de vrouw, moet men op
die vrouw snijden omdat dit de
grootste kans biedt. Het is niet
goed aas en heer te spelen en
zich later te verdedigen met de
opmerking „ik dacht dat de
vrouw tweede zat".
Hoe speelt u, wanneer u samen
tien troeven hebt zónder de heer
bijvoorbeeld:
f 9 7 3 W O Jf» AVB86B2
Z
West speelt klaveren drie voor
en noord legt de vier. Wat nu?
Dergelijke situaties zijn niet op te
lossen met het kijken in een glazen
bol men moet eenvoudig de
speelwijze toepassen die de groot
ste kans biedt. Iedere bridgespeler
krijgt in zijn bridigeloopbaan een.
aantal van deze situaties. Als hij de
éne keer zus en de andere keer zó
doet, zal het resultaat niet bijster
goed zijn. In het gegeven voorbeeld
moet oost snijden wat goed is
als noord heer derde of heer tweede
in klaveren heeft (vooropgesteld,
dat west in de bijkleuren nog aan
slag kan komen). Snijden verliest
(z.g. nodeloos) als zuid klaverheer
sec heeft maar als oost het aas
speelt en noord zou de klaverenheer
tweede of derde hebben, verliest
het spelen van het aas nodeloos.
Zou men de NZ-spellen bijv. hon
derd maal willekeurig schudden en
verdelen, dan zal men zien dat het
vaker voorkomt dat noord heer
tweede en heer derde heeft dan dat
zuid klaverenheer sec bezit. Om die
reden moet men a 11 Ij d strijden
men heeft dan in de long run
het beste resultaat.
Tijdens de Europese kampioen
schappen 1963 kwam in de wed
strijd tussen Frankrijk en Neder
land het volgende spel voor:
West Oost
A H 7 5 4 2 f9
Q 10 W* O A H V
O 9 7 3 - O 10 8
f 9 73 A V B 8 6 5 2
Zuid gever, allen kwetsbaar. Zuid
één harten west éen schoppen
noord doubleerde oost vier
klaveren zuid paste weet vijf
blaveren. Het vier-kla/verenbod kan
ik niet bewonderen drie klaveren
was evenzeer een goede actie ge
weest. Niettemin pakte het goed
uit, want west kon er vijf klaveren
van maken die gedoubleerd wer
den door zuid. Zuid begon achter
eenvolgens ruitenaas en ruitenheer
te maken (noord speelde de vier en
de zes bij) en in de derde slag
speelde zuid harten, door oost ge-
Oost meende, dat zuid voor zijn
doublet in elk geval klaverenheer
moest hebben en speelde „dus"
klaverenaas. Zuid bekende niet
en oost was dus één down.
Zelfs in deze situatie had oost
zich niet moeten laten misleiden
en niet impulsief op „heer sec"
spelen. Goed was geweest een
tweede harten in west te troeven
met klaveren drie en daarna klave
ren te spelen snijden met de
boer. Daar dit gelukt zou zi.in kan
west aan slag gebracht worden in
schonpen en wederom kan klaveren
worden gesneden.
Een aanwilzing dat noord wel
licht klaverenheer heeft is, dat
noord het één-schoppenbod nauwe-
lilks gedoubleerd zou hebben met
uitsluitend wat sohoDpenlens-te
vermoedelijk heeft hij er wel fets
naast, want anders heeft zulk een
doublet nauwelijks zin.
Aan de andere tafel kreeg de
Franse oost (ook in vijf klaveren)
het eenvoudiger omdat zuid niet
geopend had en evenmin doubleer
de. Hier werd klaveren gesneden
en het contract gemaakt. Had zuid
niet moeten openen? Hij had fk 6
9B8654320AHB52f-!
In modern wedstrijdbridge verpast
men zulk een spel zelden, daar men
geen biedronde verliezen wil om
de beide speelkleuren te kunnen
tonen. Met twaalf rode kaarten
behoeft men niet op dertien pun
ten te wachten om te kunnen
openen I
H. W. FILARSKT.
Antwoord op bridgevraag:
Drie harten is een redelijk
bod want wat had zuid
énders willen doen? Veel
moeilijker is de situatie na
vier klaveren; ik stem niet
in met vier schoppen. Zuid
heeft een spel dat zéér ge
schikt is om klaveren te spe
len nu noord die kleur her-
bood: drie troeven, een
singleton en nog aas. heer in
een bijkleur. Moeilijk kan
van noord worden verwacht,
dat hU deze geschiktheid
voor een klavercontract kan
„lezen" uit het bod vier
schoppen. De moeilijkheid is
veel meer, of zuid móet pas
sen dan wel vijf klaveren
moet bieden. Noords bieden
heeft niet onthuld of hij vrij
sterk is, dan wel, of hij uit
armoede naar vier klaveren
gaat. Toch zou ik (viert.-
wedstr.) vijf klaveren bie
den: gemiddeld zal het wel
een kwestie zijn tussen
mé ken of één down. en dan
is het risico wel verant
woord.
Bijzonder sneu is het 1
wedstrijdspeler als hij moet
dat eindspel, waarin hij groot
materieel voordeel heeft behaald,
niet te winnen blijkt. Vinden we
het al spijtig als we met drie stuk
ken tegen één stuk remise moeten
geven, bepaald onbehaaglijk voelen
we ons als we in een eindspel van
vier schijven tegen een dam een
puntenverdeling moeten toestaan.
We hebben dan ook maar liefst drie
stukken meer! Menige dammer
heeft op zo'n moment weieens een
andere puntenwaardering in de
damsport gewenst.
Er zijn zo neg al wat standen van
één dam tegen vier schijven die re
mise zijn. De eerste dateert uit het
jaar 1810 en is afkomstig van de
Franse spelers Spencer en Wolff.
Daarna is er een aantal spelers ge
weest, dat met succes zijn krachten
hierop beproefd heeft, maar we mo
gen wel zeggen dat het de Neder
lander I. Presburg is geweest, die
dit genre tot volle ontwikkeling
heeft gebracht en hieraan dan ook
een groot deel van zijn leven heeft
gewijd.
Bekijken we de eerste remise van
Spencer en Wolff eens.
Zwart 11, 23, 24, 25
1 3 8 4 8
DAMMEN
Een stand die nog al eens in de
partij wil voorkomen, en waarover
ik kortgeleden nog discussies heb
gezien, is de volgende:
art 15. 24. 30, 35
Kunt IJ de acht afwijkingen In de beide bovenstaande rekeningen
vinden? De juiste oplossing vindt U elders in dit Bijvoegsel.
Kom er ACHT-er
1. kerktoren hoger;
2. televisie-antenne meer;
3. kap kinderwagen;
4. jongen in auto vinger minder;
5. vrouw met sigaar haar langer:
6. vrouw die auto duwt haar neus
is langer i
7. lamp in lantaarnpaal;
8. oorbel vrouw.
§gr~!Pf nn~ w
'A"wAm 'J
1 1,1
H L,ï
64 m
PP PIP IIP HIP
W 2 '1 'K
2 2 9 W O
wit dam op 31
Wit ziet hier als volgt kans een
van de zwarte stukken te winnen:
1. 31-27, 23-29; 2. 42-37 en nu moet
zwart een stuk verliezen. Op 25-30
volgt 42-48 (op 30-35, 48-30 en na
29-34, 48-42) 11-17 (op 11-16 volgt
42-38 waarna op 25-30, 48-43 volgt
en verder zoals al aangegeven) 42-
26, 17-22, 26-12, 24-29 remise.
wit dam op 23
Als volgt ontfutselt wit zijn te
genstander nog een schijf: 1. 23-32,
30-34A2. 32-43, 24-30B; 3. 43-38.
34-39C4. 38-27, 15-20D; 5. 27-38,
20-25; 6. 38-29 remise, want de wit
te dam gaat niet meer van de lijn
1-45 af. Nadat zwart een dam heeft
gehaald zal hij dit wel proberen
maar moet ervaren dat als hij op
50 gaat wit veld 45 bezet. Gaat hij
naar veld 6 dan wit naar veld 1 en
gaat hy los staan dan doet wit dit
ook en zodoende krijgt zwart de
lijn 1-45 nooit te pakken. Aan zelfs
drie stukken heeft hij niets. Bij A
kan zwart ook 24-29 of 35-40 spelen
15-20 gaat niet wegens 32-23 en wit
mist nog. Op 24-29 volgt: 32-43, 29-
34; 43-38 en nu hebben we dezelfde
stand als bij wits derde zet. Op 35-
40 bU A volgt: 32-43, 30-35; 43-25.
Op 24-29 volgt nu 25-34 en op 40-
44 of 45, 25-20, 24-30, 20-25 remise.
Bij B kan zwart ook 34-40 maar
dan weer 43-25 remise. Bij C kan
ook 35-40. dan volgt: 43-49, 30-35,
49-43 remise. Inplaats van 30-35
is hier 40-45 ook remise door 49-35.
Bij D is 39-44 door 27-43 direct re
mise evenals 30-34 door 27-22, 39-
43; 22-39. BlUft over 35-40. Waarna
volgt: 27-18, 30-34: (op 40-45 volg
de 18-34) 18-22 remise. Op 40-44
volgt 22-18 en op 39-43 volgt 22-39.
F. GORDIJN.
Naar aanleiding van ons ar-
ikel over Klein-Rusland van
31 mei, waarin wij vertelden
over de raadselachtige her-
^"1 komst van de Russische namen
een negental boerderijen
Nieuwveen en waarin wij
opsomming gaven van de
omeinvele verhalen die daarover de
onde doen, ontvingen wij van
men de heer Insje in Voorschoten
geaie volgende brief:
Merk waa rd ige
Th advertentie
De bazen van vrouwelUkn
personeel in West-Duitsland
hebben zich ontzettend ge-
ergerd aan een mode-adver
tentie. TerwUl zU niet weten
wat ze moeten doen om de
personeelssohaarste te over
winnen, staat daar in het
tUdschrift „Constanze", dat
een enorme oplage heeft, zo
maar een advertentie, die de
dames tot opstand aanzet.
„Sla het werk maar een
dag over en vermaak Je in
aantrekkelUke kleren", aldus
de advertentie. „Zeg maar
tegen je baas, dat Je naar
de tandarts moet. Dan kan
hij eens goed merken, hoe
nodig hU Je heeft".
De bazen vinden het hele
maal niet leuk en de werk-
geversbond heeft tegen de
door een Amerikaanse firma
van* synthetische weefsels ge
plaatste anonce geprotes
teerd.
„Die firma wil blUkbaar de
personeelschaarste uitbuiten
voor een advertentiecampag
ne', zegt de bond. „Hoe zou
zU het vinden, als haar eigen
personeel deze uitnodiging
letterlUk opvatte?" De direc
teur van de betrokken firma
was niet bereikbaar om deze
vraag te beantwoorden en
geen andere functionaris
wilde er iets over zeggen.
gam
jen
:warei
ïuriyk
dag
ar Sci
en
school
is nu
opgeï
de d
lemaal
naar
ndaget
0}
In uw artikel over Klein-Rus-
land laat u mevrouw Van Leeuwen
vertellen over een Amsterdamse
bankier, die de boerderUen hun
Russische namen zou hebben gege
ven. Aan haar verhaal knoopt u
een vervolg va^t over de bankiers
dochter, die gehuwd was met een
baron van Heeckeren van Enghui-
Door een en ander herinnerde
ik mU, dat in de omgeving van
het vroegere kasteel Enghuizen in
Hummelo, Gelderland, ook boerde
rUen staan met Oosteuropese na-
Hierover worden soortgelUke
verhalen verteld.
De namen kon ik mU niet meer
herinneren en daarom heb ik de
oud-Jachtopziener van Enghuizen,
de heer Veldkamp, gebeld. Deze
bevestigde, dat het om Russische
namen ging en noemde o.a. Tha-
lin en Duben. HU vertelde, dat de
betreffende hoeven door baron van
Heeckeren in de na-Napoleontische
tUd waren gebouwd.
Ik hoop, dat het bovenstaande
kan bU dragen aan een vervolg op
uw artikel.
C. M. A. INSJE
Een bezoek ter plaatse heeft ons
geleerd, dat de naamgeving van de
„Oosteuropese" boerderijen in
Hummelo minder mysterieus is
dan die van de „Russische" hoe
ven bij Nieuwveen. Telkens hoor-
De boerderij Malói Jaroslawitz in Hummelo. die op de lijst van
Monumentenzorg staat. Het bouwjaar staat op de gevel: 1860.
Maar volgens de boerin, mevrouw E. J. Jansen, is er een oudere
Jaroslawitz geweest, enkele tientallen meters verder. De plaats
waar die hoeve heeft gestaan, is 's winters makkelijk aan te
wijzen, aldus mevrouw Jansen, want dat is dan de enige plek in
de omgeving waar sneeuwklokjes bloeien.
den wij maar één verklaring: de
boerderUen zouden zijn genoemd
naar plaatsen waar veldslagen zijn
geleverd tydens de bekende tocht
van Napoleons legers naar Rusland
(1813—*14)
„Zeven boerderUen in Hummelo
zouden aldus zUn vernoemd:
Beresina, Talem. of Thalin, Lut-
zen, Bautzen, Maloï Jaroslawitz,
Duben en Jena.
De Beresina is een Russische ri
vier. Maloï Jaroslawitz ligt ten
noorden van Moskou. Bautzen,
vlakbU de Poolse grens, ligt in
Duitsland, evenals Duben tonder
BerlUn), Lutzen en Jena (beide in
de buurt van Leipzig).
Zowel van bewoners van de
Hummelose boerderUen als op de
gemeente-secretarie kregen wij te
horen, dat indertUd een baron van
Heeckeren de veldslagen zou heb
ben meegemaakt. Volgens dr. B. J.
Westerbeek van Eerten in Hum
melo, die zich bUzonder interes
seert voor de geschiedenis van zUn
streek, was genoemde edelman mi
litair attaché in Moskou.
Na zUn terugkeer uit Rusland
liet hy de boerderUen bouwen, in
de namen waarvan hU de beslis
sende momenten in Napoleons fa
tale veldtocht vastlegde.
LUkt tot dusver alles vrU een
voudig, dan bluft nog één merk
waardig feit over. Zoals u in ons
artikel van 31 mei hebt kunnen
lezen, vertelde mevrouw Van Leeu
wen, de boerin van de hoeve Ar
changel in Klein-Rusland, dat een
bankier Hoope na een lucratieve
handel in Russische staatsobliga
ties de negen bedoeningen bU
Nieuwveen kocht en ze omdoopte.
Vervolgens, dat zUn dochter in het
huwelUk trad met ene baron van
Heeckeren. Dr. Westerbeek van
Eer ten nu vertelde ons, dat of de
baron van Heeckeren die militair
attaché in Rusland was geweest of
diens zoon trouwde met ene juf
frouw Hoope. Dezelfde? Het lUkt
er veel op.
Is het toeval geweest, dat zowel
in Nieuwveen als in Hummelo een
aantal boerderUen uitheemse na
men kreeg? Of heeft de vermoede-
lUke familierelatie tussen de vroe
gere eigenaars er Iets mee te ma
ken gehad? En zo ja, wie kwam er
het eerst op het idee? Kortom:
een niet oninteressante puzzel,
waarvan de oplossing misschien
veel geheimzinnigheid rond de her
komst van de boerderUnamen in
Klein-Rusland zou wegnemen.
De grote Franse schaakmeester
Francois-André Danicau Philidor
(1726—1795) heeft in zUn beroemde
schaakwerk „Analyse du jeu des
Echecs" (geschreven tijdens zUn
verblUf in Holland in 1749) aan de
pionnen recht doen wedervaren
door de uitspraak: „Men moet er
steeds aan denken de pionnen goed
op te stellen, want zU zUn de ziel
van het spel, zU alleen bepalen aan
val en verdediging, daarom hangt
van de wUze van hun opstelling de
afloop van het spel af". 1
Van hoe grote betekenis ,de pion'
in de opening is en het verloop der
partU bepaalt, komt treffend uit in
het volgende treffen tussen: Rau-
ser (wit) en Genewski (zwart), Ti-
flis 1937. 1. e2-e4. e7-e5; 2. Pgl-f3,
d7-d6 toevallig de „Philidor-verde
diging" of ook wel „Frans paard-
spel" genaamd). 3. d3-d4 (de sterk
ste voortzetting) e5xd4 (te vroeg
tijdig opgeven van het centrum
geeft wit de meeste bewegingsvrU-
heid; de goede zet is Pb8-d7). 4. 1
Pf3xd4, Pg8-f6; 5. f2-f3 (met de
bedoeling om hierna c2-c4 te spelen 1
en het centrum aldus te blokkeren.
Zwart weerlegt deze opzet), 5
d6-d5! (dwingt tot een verklaring)
6. e4-e5. Pf6-d7; 7. f3-f4, Pb8-c6; 8.
Pd4xc6 (beter was c3, want nu
ruilt wit het goed-staande paard).
8.... b7 x c69. Lfl-d3, Dd8-h4+
verzwakt de witte koningsvleugel).
10. g2-g3, Dh4-h311. Ddl-f3, Lf8-
c5; 12. Lcl-e3, 0-0; 13. Pbl-d2, f7-
f6! (nu wordt de, op de zesde zet
reeds te ''er opgespeelde centrum-
pion aangevallen. Het is duidehjk
dat de positie van pion e5 de snelle
ineenstorting van het witte spel
veroorzaakt). 14. e5xf6, Tf8-e8! 15.
Pd2-fl, Pd7xd6: 16. Kel-d2 <op de
lange rochade volgt Lg4 met kwali
teitswinst). 16.... Lc8-d4; 17. Df3-
f2. Stelling na 17. Df2.
I
i
m
i
m
i
m
m
4
i
1
m
m
i
i
i
m
m
m
s
I
V
m
2
P
2
B
Er volgt nu een beslissende, niet
zo moeilijke maar toch nog verras
sende combinatie: 17d5-d4; 18.
Le3 x d4, Te8-e2+ en wit gaf op. Op
Lx e2 volgt Pe4+.
Een eindspelstudie:
m
*3
-
a
i
n
1
1
m
I
'SÉ
a
2
|fü
<5
2
m
m
2
-
In deze compositie van Halber-
atadt („64" USSR 1930) maakt wit
remise: 1. g4-g5, h6xg5 (anders
loopt de witte pion via h6 of g6
door). 2. e5-e6, f7xe6 (of d7xe6
zie A). 3. d5xe6, d7xe6; 4. f5-f6,
e7xf6 pat. En A2d7xe6; 3.
f5 x e«, H x e6; 4. d5-d6, e7 x d6 pat.
Van Parijs naar Nederland
(Van onze Haagse
correspondent)
Ralf Inbar is een donkere jon
gen, niet al te groot en maakt
een rustige indruk. Hij rookt een
pijp. bijna voortdurend van
daar die rustige indruk misschien
en draagt enigszins nozemes-
ke kleren. Met zijn 26 jaar is hij
één van de jongste t.v.-regis
seurs van Nederland. De laatste
vier Rudi Carrell-shows kwamen
mede onder zijn leiding („Rudi
doet erg veel zelf") tot stand.
HU is nu vier maanden in Neder
land. De V A.R.A. haalde hem uit
ParUs. waar hU werkte bU de Offi
cie de radio-diffussion et television
Francaise". „Dat is heel gek gegaan",
zegt hU- „Een telefoontje van de
V.A.R.A. Carrell zou de volgende dag
In ParUs zUn en bU me langs ko
men. HU had Adrie van Oorschot
(produktieleider bU de V.A.R.A.)
meegenomen. Ik heb een paar din
gen. die ik bU de Franse televisie
heb gemaakt, voor gedraaid en toen
zUn we uitgegaan. Veel champagne
gedronken. Adrie had op een klein
papiertje gekrabbeld wat ik zou kun
nen verdienen bU de VARA. En dat
heb ik 's nachts, liggen overlezen, gramma op zondag met veel sport
De volgende morgen heb ik Ja ge- en amusement). In hot begin heb ik
zegd. De eerste Carrell-show die ik het erg arm gehad. Als volontair ver
maakte was in de R.A.I. Heel slecht diende Je bUna niets. Ik kon een
hoor. De techniek was zo heel anders beetje leven van de affiches, die ik
dan in Frankrijk. voor het theater maakte".
Goed verstopt
Nederland is overigens niet vreemd
voor Ralf Inbar. HU is er geboren
in Scheveningen, als kind van joodse
ouders (die wonen nu op het
Haagse Pinksterbloemplein). „Ze
hebben me op allerlei plaatsen goed
verstopt in de oorlog".
Na de oorlog: Maerlant-lyceum in
Den Haag, Spinoza-lyceum in Am
sterdam en toen trok zUn hart naar
het land zUner vaderen: Israël. Eerst
de kibboets en het leger, net als de
meeste jonge immigranten, en daar
na volgde hU een opleiding tot gra
fisch ontwerper aan de kunstacade
mie in Jeruzalem.
„Ik zag toen mUn leven als gra
fisch ontwerper al voor me. Daar
werd ik gewoon eng van. Ik dacht:
ik ga eerst nog een heleboel andere
dingen doen. Ik heb een tUdJe rond
gezworven met een Amerikaan, die
een fotoboek over Israël maakte en
via hem ben ik in ParUs bU de tele
visie terecht gekomen. Eerst als as
sistent. Later kreeg ik de regie van
Teledimanche (een Frans t.v.-pro-
Vreemde basis
Een opleiding tot grafisch ontwer
per is eigenlük een vreemde basis
voor een t.v.-regisseur. Maar Ralf
Inbar is blU met het esthetisch in
licht, dat bU hem werd geschoold
op de academie in Israël. Zaken als
beeldcomposities, betiteling, belet
tering, decors of het doorschieten
van een bepaald programma met te
kenfilms acht hU zeer belangrijk. Er
wordt volgens hem hieraan In Ne
derland bitter weinig gedaan.
Grote test
Van de zomer komt de grote test
als regisseur, zoals hU zelf zegt. Was
hU in de C&rrelLshow de uitvoer
der van de ideeën van Rudi, in de
programma's die de V.A.R.A. voor de
komende maanden heeft opgedragen,
zal hU geheel op eigen kracht moe
ten werken. Het zijn veelal liedjes
programma's die hU gaat doen. Een
moeilUke taak voor een t.v.-regis
seur cm daar iets aantrekkelUks van
te maken.