HOFNAR Ik voel me circusdirecteur Bezwaren van AVRO tegen omroepnota UITSLUITEND TABAK JAN VRIJMAN: dan deug ik Als die film niet deugt ook niet LEIDSCH DAGBLAD VRIJDAG 4 JUNI 1965 DERDE BLAD L.D. OVER RADIO EN T.V, L.D. OVER RADIO EN T.V. L.D. OVER RADIO EN T.V. (Van onze rtv-medewerkster) ,,Ik lijd niet aan bescheidenheid", zegt Jan Vrijman. ..Ik houd van publiciteit, want ik heb het publiek nodig. Ik maak films en een film staat of valt met het aantal mensen, dat komt kijken, omdat dit weer verband houdt met de financiën. Ik voel me soms een circusdirecteur die aan de poort staat te roepen: ..Hoog geëerd publiek, wij presenteren u komt dat zien, komt dat zien". Zo moet je te werk gaan, wil je geld verdienen en dat is noodzakelijk". Jan Vryman komt na het mis lukte gastenprogramma van Yoka Beretty toch op het scherm. Mies Bouwman is onder regie van haar echtgenoot Leen Timp de hele dag met Jan Vrijman meegetrokken, naar de bank. naar de sigarenbaas. naar cine-centrum, naar huis, Er is een 25 minuten durend programma uitgekomen, dat vanavond op het eerste net komt (20.45 uur VARA). Een soort angst Op 18 juni gaat in de Arnhemse filmweek zijn nieuwe film „Op de bodem van de hemel" in première. Vrijman zegt: „Ik heb een tijdje geleden eens voor de V.A.R.A. een documentaire over gebedsgenezing gemaakt, daar is toen een hoop om te doen geweest. De V.A.R.A. wilde hem niet hebben. Te suggestief, in de verkeerde richting. Mijn thema was de verborgen Nederlandse wer kelijkheid, die nooit visueel in de pu bliciteit komt. Gebedsgenezing kent. iedereen. We lezen erover. We weten allemaal, dat er mensen zijn, die daaraan doen. Maar niemand durft het ooit vast t? leggen in beeld. Een soort angt misschien, of een morele code". Na de V.A.R.A.-w\jziging kon ik dit thema toch niet laten vallen. Ik heb er dagelijks mee rondge sjouwd en al denkende kwam ik op nog een thema: banaliteit en religie. Dat is de benen stevig op de grond, maar de armen naar de hemel uit- gestrekt. Dat is nu de gedachte ach ter myn grote film geworden. Het laten zien hoe bij ons wik, vooral bij de ongecompliceerden, die twee dingen steeds weer aanwezig zijn het vitale en banale èn die band met de hemel". „Geweldige film" „Dit thema heb ik in een groot aantal onderwerpen in de film on dergebracht bijvoorbeeld een volks veiling, een paardenmarkt in Hedel. gebedsgenezing in Den Haag. Door alles heen loopt een Almelose straat muzikant, „koperen Ko", als een symbool van deze hele film. Ik heb anderhalf jaar aan de film gewerkt. Deze film is een stuk van mij zelf geworden. Ik vind het een geweldige film. Als de mensen straks zeggen, dat de film niet deugt, dan deug ik ook niet." „Eigenlijk ben ik vroeger een doodarme jongen geweest", zegt Jan Viüman. „Ik ben geboren op 12 fe bruari 1925 in de Jordaan, het is nog aan me te horen. Na de lagere school en de H.B.S. wilde ik stude ren. Een jaar heb ik sociale econo- miet gedaan, al wilde ik eigenlijk liever leraar, of Journalist worden. Na een jaar studie kreeg in ineens narigheid op de universiteit. Ik ben weggegaan. Uit zucht naar avontuur en uit romantische overwegingen ben ik toen op mijn achtiende jaar in het verzet gegaan. Ik kwam in contact met een communistische verzet groep en werd overtuigd com munist, tot een jaar na de oorlog. Ik heb zelfs op de reactie van de eerst illegale en naderhand legale „Waar heid" gezeten. Toen kreeg ik ruzie en ik ben weggegaan. Maar ergens anders in de journalistiek kon ik wegens mijn communistisch verleden niet meer aan de slag komen. Ik ging naar Parijs en ontmoette er veel Nederlanders, o.a. Ed van der Elsken, die nu een vriend voor het leven is geworden en Karei Appel. T.v.-schandaal Tegen de tijd dat ik dacht: nu zijn ze in Holland wel vergeten dat ik communist was, ben ik terugge gaan. Ik ging free lance schrijven en fotograferen. In 1954 ging ik voor het eerst iets doen bij de t.v., dank zij Leen Timp. Die visuele Journa listiek trok me meer dan al dat ge schrijf, al had ik intussen wel naam gemaakt, door verhalen over bijvoor beeld nozems en door dat verhaal van Karei Appel, waarin hij zegt „Ik rotzooi maar een beetje aan'1. Advertentie Drie Jaar lang heb ik toen gewerkt bij de A.V.R.O. en V.P.R.O., tot ik het programma „Dag koninginne dag" maakte. Dat was dan het eer ste grote t.v.-schandaal in Neder land. Iedereen zei, dat het als smaad was bedoeld op het beleid van Ko ningin Wilhelm in a. Onzin: ik wilde alleen maar laten zien, wat een ge weldige en woelige tijd die regerings tijd eigenlijk was. Hilterman reageerde weer andere: hij vond mijn documentaire poli tiek verwerpelijk maar technisch uitstekend. Gevolg: twee jaar lang was ik chef-redacteur bij de Haagse Pest. Intussen deed ik niets anders dan mijn come-back voorbereiden. Ik begon te filmen: ik maakte een film over de gevolgen van het dag boek van Anne Frank. Met een tas goede kritieken onder de arm ben ik vervolgens naar O.K. en W. ge stapt, om subsidie te vragen voor een film over Karei Appel, die kreeg ik en die maakte ik. Geschrokken Was het succes in eigen land aan vankelijk matig, nadat ik in Ber lijn een „Gouden Beer" had gekre gen, werd ik hier ineens een belang rijk filmer genoemd. Geschrokken door het succes ben ik weer naar de t.v. gestapt: ik kwam bij de V.A. R.A. terecht, kreeg daar carte-blan- che, maakte de serie „Jan Vrijman ontmoet" en had succes met de pro gramma's kinderen, dagjesmensen en eilandbewoners. Maar er kwam steeds minder geld om mee te wer ken en steeds minder vrijheid. Na de weigering van de gebedsgenezing dacht ik: Wegwezen. Ik verlangde terug naar de bio scoop en daar verdien ik het nu mee. Ik l oud van het type cinema-verité en sinds kort maak ik nu ook speel films met andere regisseurs. VERLOVINGSRINGEN DESIREE - CONSTANT klassieke en moderne modellen. Op het graveren kunt U wachten zonder prijsverhoging. Levenslange schriftelijke garantie. F. w. PLESSEN Ml Mai Zetterling naar filmweek NEDERLAND 1 7.00 uur 8.20 uur 8.45 uur 9.10 uur 10.10 uur 10.50 uur 10.55 uur NEDERLAND 2 NCRV: VARA: Nieuws in het kort (NTS) Barend de Beer, voor de kleuters Sportcommentaar De Flintstones, tekenfilm NTS-journaal Achter het nieuws, actualiteiten Jan Vrijman over zijn nieuwe film Indrukken uit de Sowjet-Unle Dick Powell Theatre NTS-journaal Sluiting. Zwedens eerste vrouwelijke film regisseur, Mai Zetterling, wier film „Aelskande par" in Arnhem zal wor den getoond op woensdagavond 16 juni zal bij de voorstelling aanwe zig zyn. ..Aelskande par" werd in de zomer 1964, hoofdzakelijk in Stock holm en omgeving, opgenomen. De echtgenoot van Mai Zetterling, de Engelsman David Hughes, heeft sa men met haar het draaiboek voor de film geschreven, gebaseerd op het ze vendelige boek van de schrijfster Agnes von Krusentjerna dat in Zwe den veel opzien baarde. Berend Boudewijn van Siet scherm (Van. onze Hilversumse correspondent» Berend Boudwijn zal voorlopig I geen t.v.-werk meer doen. Hij was j met Ellen Blazer samensteller en presentator van de V.A.R.A.-rubriek „Uit" (actueel kunstmagazine». Zijn werkzaamheden als directeur van de „Nieuwe komedie" laten hem hier echter geen tijd meer voor. Volgens Berend Boudewijn is het niet zeker of men in het komende seizoen met „Uit" zal door gaan. De volgende en laatste aflevering van „Uit" (in de zomermaanden komt het niet op het scherm) wordt mede gepresenteerd door Joop Si mons, hoofd gevarieerde program ma's van de V.A.R.A. Simons is daarvoor op het ogenblik met Ellen Blazer in Moskou. Er wordt aan een programma gewerkt, waarin men iets zal kunnen zien en horen van het uitgaansleven in Moskou. 8.00 uur Nieuws in het kort 8.01 uur Station Petticoat 8.25 uur De "J. Henry Dunant" 9.30 uur Gevleugelde avonturen 9.55 uur Attentie, actualiteiten 10.10 uur Sluiting. UIT HET RADIOPROGRAMMA: HILVERSUM 1: 8.20 uur Het Promenade Orkes' Limburgs Symfonie Orkest HILVERSUM 9.00 uur 't Is allemaal show 10.40 uur Lasalle kwartet. Koopman mag 15 jaar niet rijden Een 48-Jarige koopman uit het woonwagenkamp in Arnhem mag gedurende 15 Jaar geen motorrijtuig besturen. Het Gerechtshof ln Am sterdam veroordeelde hem gisteren in twee gevoegde zaken tot een ge vangenisstraf van in totaal twaalf maanden plus 15 jaar ontzegging van de rijbevoegdheid. Verdachte had zowel in Helmond als in Haarlem onder invloed ge reden, hoewel voor hem een ont zegging van de rijbevoegdheid van kracht was. In Haarlem was hij voorts in botsing gekomen met een personenauto, waarin de bestuurder, een assuradeur, zodanig letsel had opgelopen, dat deze zijn beroep enige tijd niet kon uitoefenen. Tijdens de zitting van twee weken geleden verweet de procureur-gene raal mr. J. Kemper verdachte, dat deze duidelijk had getoond volkomen lak te hebben aan de veiligheid op de weg en de hem door de rechtbank opgelegde ontzeggingen. De raadsman, mr. D. C. de Kem- penaer, meende dat er geen enkel redelijk argument was te bedenken om verdachte nu al 9 maanden, in voorarrest te houden. Mr. Kempe- naer had het Hof gevraagd zijn cliënt uit preventieve hechtenis te ontslaan. Op dit verzoek is het Hof niet ingegaan. Ruimtevaart Gistermiddag zaten we aan de beeldbuis gekluisterd om via de „Early Birdte kunnen zien hoe het zou aflopen met de lance ring van de twee Amerikaanse ruimtevaarders. Een bokswed strijd via diezelfde „Early Bird" mag niet in Nederland, maar een zoveel riskantere onderne ming, waarmee ook twee men senlevens gemoeid zijn, blijk baar wel. En laten we eeritfk zijn, hoeveel mensen zouden nog naar zijn lancering kijken als ze van tevoren zeker wisten dat alles goed zou gaan? Een hand jevol. Wat niet wegneemt, dat iedereen toch een zucht van ver lichting zal hebben geslaakt toen alles goed ging, al was het gros van de kijkers aan het toe stel gaan zitten om het histo rische moment van de misluk king niet te missen. Zó zijn we De wraak van Nachtegaal Het televisiespel van Dimitri Frenkel Frank, getiteld „De ver schrikkelijke wraak van Frederik Nachtegaal" en het best te om schrijven als een vrolijke paro die op een dramatisch gegeven, was ln zijn genre eigenlijk erg aardig. We zijn van oudsher gewend van Nederlandse stuk ken „iets meer" te verwachten omdat er niet ao veel geschre ven worden, maar dat is een els die we aan Frenkel Frank niet mogen stellen: hij la produktief genoeg. Het thema deed wat denken aan Walter Mitty van James Thurber: dagdromen van een man, echter geen heldhaf tige, dromerige dagdromen maar de dagdromen van een Jaloerse echtgenoot, die niet weet met wie zijn vrouw hem (al dan niet) bedriegt. Vier keer liet Frenkel Frank zijn hoofdpersoon (Guus Osten naar de slaapkamerkast draven, de eerste keer om er een baron, de tweede keer om er een vriend des huizes, de derde keer om er een spion, en de vierde keer om er de melk boer uit te halen. Tenslotte gaat hij dan. ter afsluiting, in hoogst eigen persoon naar de slaap kamerkast en de kijkers (inmid dels hoogst benieuwd geworden hoe Frenkel Frank zijn stuk zal eindigen) verzinnen vast in eigen beheer de dolzinnigste oplossingen: er zit niemand in de kast. de vrachtwagenchauf feur zit in de kast. de jaloerse echtgenoot zit zelf in de kast als een soort tweede ik. Maar nee, Frenkel Frank lo6te het mooi op, op het laatst breekt eindelijk het besef door, dat de kast vol zit met gefantaseerde minnaars die er, dwars door de deur heen, uitgeschoten moeten worden zodat het waandenk beeld de wereld uit is. Er kwam nog een epiloog (terwijl het stuk eigenlijk al afgelopen was), zo als er aan het begin een soort documentaire was vastgeplakt over iemand die het blijkbaar bijzonder druk hadGuus Os ter. Daar tussendoor kwam de regis seur, Walter van der Kamp, zelf ook nog een paar keer in het beeld, heel verwarrend ln feite, want lk heb een half uur zitten denken dat hU de eigenlijke minnaar was die juist het huis was uitgeslopen. Kortom, wat een snel, voorbijgaand, flitsend stuk had moeten en kunnen worden, werd door regisseur van der Kamp uitgerekt tot een avondvullend" stuk van 5 kwartier, wat ongeveer éèn kwartier te lang was. Dat was Jammer, en was ook niet nodig geweest. De positieve eindindruk werd er nu een beetje door ver troebeld. sinniniiiiinrHiiiimiiniiiniiiii'jiiïïiimiinimirftniuiiiiHiiiiirKriiiniRniiHnirjiffliiiniiraffiiaiiamiiiHwnnniR'.ciininincKTiin: De AVRO kan met bepaalde onderdelen van de dezer dagen openbaar gemaakt nota omroepbestel instemmen, maar heeft op andere punten „ern stige, essentiele bezwaren", aldus etn communiqué, dat de AVRO gisteren j heeft verstrekt. VRIJDAG 4 JENT tualttelten. 19.30 Platenprogr. v. d. mi litairen. 20.20 Promienade-ork. en zang- solisten: Operamuz. 21.10 Voordracht. 21.30 Limburgs Symfonie-ork.: mod. muz. 22.20 Actualiteiten of grmuz. 22.2q Boekbespr. 22.30 Nws. 22.40 Epi loog. 22.45 Amusementsmnz 23.10 Lou dens Symfonie-orkest: populair klas. muz. 23.55-24.00 Nws. Hilversum :«>S m. VPRO: 18.00 Nws. 18.15 Actualitei ten. 19.00 Ronduit. 19.30 Kunstkroniek. 20.00 Nws. 20.05 Twintig jaar V.N.. lezing 20.15 Chansons, refrains en rl- toumelles. 20.45 Vrijzinnig kruid onkruid, lezing. VARA: 21.00 ziek. 21.35 Spana weer over het verkeer. 12.55 Lichte or- kestm/uz. en lnstr. ensemble. 13.15 Voor de Jeugd. 14.10 Musicerende dilettan ten: kinderkoor. 14.30 Voor de kleu ters. 14.40 Franse les. VARA: Nws., ochtendgymn. en soc. strijdlied. 7.20 Lichte gr.muss. 7.25 Van rpag. 7.30 Lichte grmuz. 8.00 .10 Lichte gr .muz. 8.20 Wegwij- .ntie- en snipperda- rmuz. 9.10 Philhar- moniaorkestsemi-klas. muz. VPRO» 9.40 Geheel en al. lezing (V). 9.55 Sa- (II) praatje. VARA: 10.00 tips 1 Fllmmu- Socialistlsch Esperanto. 23.55- zijn gegarandeerd De bezwaren van de AVRO rich ten zich in het bijzonder tegen de passage over de programmaverzor- gende functie van de NRU- nieuwe stijl en de NTS-nieuwe stijl, en ook tegen de uitwerking van het idee van een open bestel. De AVRO blyft van oordeel, dat de NRU en de NTS, die als diensten verlenende samenwerkingsorganen zijn opgericht, dit dienen te blijven en niet gedenatureerd behoren te worden tot tevens naar zendtijd bovendien bevoordeelde program- maverzorgende organisaties met een 1 eigen staf, hetgeen hun een twee slachtig karakter zou geven. Het ver- zorgen van programma's behoort voorbehouden te blijven aan strikt particuliere organisaties, via welke de j luisteraar en de kijker als recht- j streeks belanghebbenden hun in vloed kunnen doen gelden. Het onderkennen van een toene mende behoefte aan een groter aan- tal algemene programma's wordt door de AVRO met vreugde begroet. Ze is echter van mening, dat het verzorgen hiervan bij uitstek haar J taak is. „Een volledig organisatorisch open bestel is helaas niet mogelijk, omdat het aantal technische zendmogelijk heden beperkt is. De vraag kan ech ter worden gesteld, of de nota al thans voorziet in een zo bevredigend mogelijk open bestel. Bij de beant woording meent de AVRO aan twij fel uiting te moeten geven. Zoveel zal door de betrokken minister wor den „geopend", dat vooralsnog in elk geval van een tevoren goed om lijnd open bestel geen sprake is. De toekomst moet uitwijzen of inder daad een bevredigende openheid tot stand zal komen". ESTHER 0FARIM gaat eigen weg I. Johann Strauss. Ouverture Fledermaus". Philharmonla Ork. Otto Klemperer. o.l.v. Hans Molt- III. Fritz Kreisler. 1. Caprice Vien- nois. 2. Schön Rosmarin. Ruggiero Rlcci. viool: Brooks Smith, plano. IV. Emll Waldteufel. Les Patineurs. wals op. 183. Phllharmonia Orkest o.l v. Herbert von Kara Jan. V. Carl Zeiler. Selectie ..Der Vogel- handler". Anrellese Rothenberger. Lisa sopraan: Josef Traxel. Manfred (Van 1 rtv-medewerkster Er is sprake van, dat er binnenkort een artistieke scheiding gaat komen tussen Esther en Abraham Ofarim. Esther heeft namelijk een aanbie ding gekregen om op Broadway de hoofdrol te gaan vertolken in een nog niet met name genoemde mu sical van Franse herkomst. Naast deze aa nbiedingen heeft zij dan nog tijd voor andere ideeën: meer platen maken, meer solo-optreden. \braham Ofarim heeft gezegd zijn vrouw op geen enkele manier te willen afremmen. Daarom heeft hij besloten zich terug te trekken. Hij zal, tfïjn oude vak, de choreografie weer opnemen of met twee andere zangers een zanggroep vormen. Het paar woont thans ln New York. Smith, piano. VIII. 1. Leo Dellbes. Les filles de Ca- dlx. 2 slgnoi „Joselyn"Berceuse. Paria-wals. R phonie Orkest Kurt Gaebel I IX. Johann Strauss. Wiener Blut, wals op. 354. Philharmonla Orkest Otto Klemperer. ZATERDAG 5 .11 NI Hilversum 1. 402 m. KRO: 7.00 Het levende Woord Klavecimbel-reel talklas. muz, 7.30 40 Geestelijke liederen. 7.55 De 8.00 DJlnn. gevar. .00 Angelus. 12 03 Lichte muz. 1 I 12.45 Overheidsvoorlichting: Gev. nemen De familie Van Buurcn praat tigers. 14.15 Radio Jazzclub. 14 getai zing. toekomst, le- TELE VISIEPROGRAMMA'S Mod. onderwijsmethoden beestje, hobbyrubriek. 16.45 Vo TV-fllm. 19.53 Overweging vooravond van Pinksteren. NTS: 20.00 Journaal en weeroverz. KRO: 20.20 Piste, variété-progr. 21.05 Mldavond- serenade. muzikaal progr. 21.35 Brr*nd- 2205 Bonanza. WHd-W NTS: 22.50 Journaal. (Ierland 2. NTS: 20.00 Nws. in h -020.01 Zoo Zoo. dierenpr 20.25 De schone heks. T1 'llm. 20.50 Combo, muzikaal progr. NTS: 21.20-22.10 Hoe maakt liet?: programma over radiatoren >r centrale verwarming. Energieke vriend Ieder mens is wel eens niet-zo- fit-als-anders.Maargelukkigis er King die, als een energieke vriend, u er prompt weer boven- op helpt. Natuurzuivere King: het beste dagelijkse middel t&V&V ter opwekking en verkwikking!

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1965 | | pagina 5