De de snelle, trefzekere camera Belangrijke historische vondst in St.-Pieterskerk jf weense festival vier in een jeep biedt méér... voor minder geld! ONTDEKKING IN UTRECHT: „Jubilate" zong in Katwijks Nieuwe Kerk LEIDSCH DAGBLAD DONDERDAG 3 JUNI 1965 VIERDE BLAD kunst Beroemde Russische dichteres naar Engeland De 77-jarige Russische schrijf ster Anna Andrejewna Achma- towa is als gast van de Britse culturele raad in Londen aange komen. Aan de universiteit van Oxford zal zij een eredoctoraat In ontvangst nemén. In de tijd van Stalin is haar werk afgekeurd wegens gebrek aan ideolo gische inhoud. Een van haar omstre den gedichten, „Requiem" geheten, dat onder Stalin verboden werd, zal binnenkort in de Sowj et-Unie worden uitgegeven. Het is al eerder gepubli ceerd door Russische emigranten in West-Duitsland en in een Brits blad is het in het Engels verschenen. Anna Andrejewna wordt in brede kring als de grootste Russische dichteres in leven beschouwd. WILLEM MIJDDE ERE-DOCTOR Bekend kerkmusicus De Nederlandse kerkmusicus Willem Mudde zal op 6 juni aan de universiteit van Valparaiso (Indiana) honoris causa promo veren tot .doctor of music". Willem Mudde is in 1909 geboren in Amsterdam en woont in Utrecht, waar hij sinds kort na de bevrijding orgel en kerkmuziek doceert aan het conservatorium In Utrecht richtte hij het motet- gezelschap op dat vooral de nieuwe kerkmuziek propageert en dat o.m. optreedt in de .Zondagavondsamen- zang" voor de NCRV. Hij is ook de 6tichter van het maandblad „Musica Sacra". In 1955 organiseerde Mudde de eer ste evangelische Lutherse wereldcon ferentie voor kerkmuziek in Amster dam: in 1957 werd hij uitgenodigd tot het geven van gastcolleges in Min neapolis, en later om in het universi teitsjaar 1964-65 op te treden als gastdocent van de universiteit van Valparaiso. In deze periode stichtte hij het kamerkoor van genoemde uni versiteit. SPORTSMAN Voor 78.- biedt de SPORTSMAN U: sneltransport, met één draai weer startklaar, blokkeerinrichting, gëcoate 2,8 lens, die alles haarscherp ziet, heldere grote lijnkaderzoeker, onverwoestbare „all metal" constructie, bliksemsnelle film- wisseling, uitgebalanceerde rustige handligging. Er is een Sportsman serie van 78.- tot de volautomaat van 199.- PlNKSTER^SVe^eo SPORTS^ Natuurlijk in iedere c nFP3, de fameuze ILFORD fijnkorrelfilm. SPORTSMAN KLEINBEELDCAMERA'S Wereld-topklasse produkten van CIBA ILFORD N.V. IJZINGWEKKE Vat een capaciteit! Vat een vriesvak - op kastbreedte. Wat een vrieskou. Wat een koelkast. FORTEST vorstelijke Fortest produktenI Godfried Bomans opent Haarlemse kunstmarkt Godfried Bomans zal vrijdag 11 juni ('s morgens om 10.30 uur) in de Stadsdoelen in Haarlem een kunst- xkt openen met werken van Haarlemse kunstenaars. Op het terrein van de v.m. Stads doelen bij de Botermarkt komen 50 kramen, waar etsen, tekeningen. Aquarellen. beeldhouwwerken en ïndere kunstvoorwerpen worden ferkocht. Twintig procent van de )pbrengst is bestemd voor de ouder- rerenigingen van het geestelijk ge- aandicapte kind. Verder zijn er lemonstraties in weven, pottebakken imailleren en etsen. In de zaak van de Stadsdoelen Vorden de kunstwerken tentoonge- die Haarlemse kunstenaars beschikbaar hebben gesteld voor een Ferloting. Avonds staat o.m. op het pro- jramma het optreden van de dans- froep Harok Dim met Israëlische lansen. (Van onze correspondent) Een vondst van vier Romaanse reliefs in de St. Pieterskerk in Utrecht heeft in kunsthistorische kring grote sensatie verwekt. De directeur van het Aarts-Bisschoppelijk Museum in de domstad, dc. D. Bouvij die samen met zijn confrère van het Maastrichtse Bonne- fantenmuseum prof. dr. J. Timmers, de sculptures heeft onderzocht achtte de ontdekking ..minstens zo belangrijk als die van een Rem brandt. of een Vermeer De kunstschatten werden 14 dagen geleden bij toeval opge graven. Arbeiders, die in verband met de restauratie van de kerk graafwerk verrichtten onder de vloer, dolven ze uit het zand op. De reliefs gebeeldhouwde platen van zandsteen dateren uit 1180 en behoren tot de zogeheten Maasland- se-school. Waarschijnlijk hebben ze bijna 400 jaar onder de aarde be dolven gelegen. Men vermoedt dat de reliefs rond 1580 op last van de kanunniken zijn begraven uit angst voor de beeldenstorm. In gave toestand De reliefs, die 2 aan 2 bij elkaar behoren, meten elk 80 maal 80 cm. Op het ene paar staan voorstellin gen uit het lijdensverhaal: „Pilatus op zijn rechterstoel" en „De kruisi ging". Op het andere is de „Verrij zenis" uitgebeeld „De engel bij het graf" en ,.De 3 vrouwen op paas- morgen". In de rand van elk paar reliefs is een Latijnse tekst gegrifd, die betrekking heeft op de taferelen. De Sculptures vertonen alle vier oude kleurresten. Later schijnt de polychromie door een grijs-groene laag te zyn overdekt. Deze is echter voor het grootste deel afgebladderd. De reliefs zijn met uitzondering van de zwaai- beschadigde Kruisiging bijzonder gaaf gebleven. Prof. dr. Timmers karakteriseert de Utrechtse reliefs als „een van de belangrijkste Romaanse beeldhouw- ensembles van Nederland". De ont dekking is naar zijn mening te meer van zo grote waarde, omdat Neder land, met uitzondering van Maas tricht en omgeving, zeer arm is aan Romaanse sculptures. De Maastrichtse geleerde ziet directe verwantschap tussen de reliefs en de Romaanse sculptures van het Maastrichtse beeldbouwers- Sonia Gaskell in jury balletconcoiirs Sonia Gaskell, leidster van het Na tionaal Ballet, is door het „Comité de la culture et des arts" uit Sofia uitgenodigd deel uit te maken van de jury van het „Deuxieme concours international de ballet", dat van 10 tot 23 juli in Varna (Bulgarije) wordt gehouden. Juryvoorzitster is de bal lerina Galina Ulanowa. atelier de „Heimo-groep". Werk van deze school vindt men o.m. in de Onze Lieve Vrouwekerk en de St. Servaas. Het tafereel van Pilatus vooral is bijna identiek aan een soortgelijk relief in de Onze Lieve Vrouwekerk in Maastricht. Dit zou erop kunnen duiden dat er in de middeleeuwen tussen beide steden een uitwisseling van artistiek talent plaats had. Experts oneens Over de oorspronkelijke functie van de reliefs zijn de experts het niet eens. De Utrechtse gemeente-archi varis, dr. J. Struick vermoedt, dat de sculptures de zijwanden hebben ge vormd van een z.g. „Heilig graf", dat zich in de St.-Pieterskerk bevond. Dit was een geopende lege tombe in middeleeuwse kerken gebruikelijk die herinnerde aan de dood en de verrijzenis van Christus. Deze stond op dezelfde plek als waar de reliefs nu zijn gevonden: in de zuidwest hoek van het schip. Prof. Timmers veronderstelt echter dat zij hebben gediend als ornament op een stenen afsluiting tussen schip en koor. Dr. Bouvij valt hem in deze veronderstelling bij. „De hypothese van dr. Struick is praktisch uitge sloten. Het heilige graf, waarover hfj spreekt, kwam in de 12de eeuw eenvoudig nog niet voor. De heer Struick is historicus, maar geen kunst-historicus. Prof. Timmers en ook ik zijn uitgegaan van de stijl, en die is hier bepalend". De reliefs zijn voorlopig opgesteld in de crypte van de kerk. Zij zullen niet overgaan in museaal beheer, maar na de voltooiing van de restauratie weer een plaats krygen in de Pieterskerk. 55 55 EEN OVERLADEN PROGRAMMA (Van onze correspondent) Wenen heeft weer als eerste zijn Festival geopend. Dit jaar zijn de voorstellingen niet gegroepeerd rond een bepaal de kunstperiode of een persoon, maar rond het motto de ,,Vier in een jeep". Men heeft de vier landen die Oostenrijk 10 jaar lang bezet hebben gehouden, uitgenodigd om nu 10 jaar na de vrijheid niet met militaire maar met culturele prestaties op te treden, vol gens het devies Kunst in vrijheid". Het programma is dit jaar weer even rijk of overladen als vroeger, zo dat men een keuze moet maken. Er zijn elke avond simultaan-voorstellin- gen in de opera, het Burgtheater en de twee grote concertgebouwen. 22 opera's met „topkraehten" De grootste afwisseling brengt de opera. In het gebouw aan de Ring- straat worden tijdens de vier Festi- valweken alleen al 22 verschillende opera's opgevoerd. Het repertoire is vol afwisseling en bovendien heeft men ondanks het vertrek van Von Kara jan toch alle topkraehten, ook uit Italië, weten te behouden. Het is de directeur zelfs gelukt om nieuwe aritesten van achter het IJze ren Gordijn te winnen. Onder die 22 werken neemt Wagner met 7 opera's verreweg de eerste plaats in. Daarmee heeft de directie eigenlijk het doel bereikt dat Von Bovendien heeft men Wieland Wagner een kans willen geven, die de regie en mise- en scene van „Lohen grin" verzorgt. Het was natuurlijk te verwachten dat het Weense publiek het niet eens kan zijn met de mo derne opvattingen van Wagners kleinzoon en het noemde diens to neeldecoratie dan ook de „blauwe kooi". Toch heeft men waardering voor deze poging, ^-ant er zyn juist in ..Lohengrin" bepaalde elementen die de moderne mens niet meer kan verwerken en die dan ook veel vroe ger reeds aanleiding gaven tot de be kende toneelgrappen. Na Wagner komen Richard Strauss, Mozart merkwaardigerwijs met slechts twee opera's vertegenwoor digd verder Puccini. Verdi, en Mascagni en tenslotte Sjostakowitsj, Strawinsky, Pfitzner en Janaceck. Er is geen enkele première bij, maar de vertolking laat zeker niets te wensen over. Juist de buitenlanders die ook de andere festivals bezoeken, zijn vol lof over de Weense prestaties, waar schijnlijk omdat ze een dergelijk hoog niveau niet hadden verwacht. Theatx-e de France De vertegenwoordigers van de vroe gere „vier bezetters" zijn nog slechts voor een deel opgetreden. Op de eer ste plaats de Fransen die hun kracht kenden en daarom geen opera-ensem ble naar Wenen stuurden, maar het Theatre de France onder leiding van Barrault. Hij demonstreerde veel Franse esprit en een vlotte, spirituele regie vol goede invallen. Hij begon met „Le manage de Fi garo" van Beaumarchais in de oor spronkelijke taal. Toch viel deze keu ze enigszins tegen, vooral in een land waar iedereen Mozarts „Figaro" kan dromen. Barrault overtreft de Ween se regisseurs door zijn subtiliteit. Er kan slechts één genoemd worden die in zyn schaduw zou kunnen staan: de acteur Otto Schenk die somtijds als regisseur door de opera wordt ge- engageerd. Bovendien kan acteer-kunst nu rr stuk opvoert, namelijk „Monsieur Or- nifle" van Anouilh. Barrault koos twee modernere stuk ken die echter in Wenen niet onbe kend zijn: „Neushoorns" van Ionesco en „Les beaux jours" van Beckett. Het zijn deprimerende, gedeeltelijk ook absurde stukken die een juiste interpretatie moeilijk maken, maar voor Wenen was dit Franse optreden in elk geval een uitstekende injec tie, die ervoor zorgt dat men aan de Donau niet in een sleur vervalt. Russen brengen soeialistiseh realisme De grootste verwachtingen had men gekoesterd van het Bolsjoi-bal- let dat met de „Legende van de lief de" optreedt. Wanneer men de tech niek buiten beschouwing laat, was de avond eerder wat taai, omdat de mu ziek van Melikow te veel aan het so cialistische realisme doet denken en het décor nog altijd conventioneel is gebleven. Het ballet-emsemble bereikt echter een artisticiteit, discipline en natuurlijkheid, die bijna onvoorstel baar zijn. Edi de Waart gasteert bij de N.R.U. De 24-jarige Nederlandse dirigent Edo de Waart zal zaterdag 5 juni, zondag 6 juni en op dinsdag en woensdag 8 en 9 uur een gastdirec- tie by de NRU vervullen. Edo de Waart kreeg deze gastdirectie aan geboden na het behalen van een eerste prijs tijdens het Dimitri Mi- tropoulos-concours voor jonge diri genten in New York. Edo de Waart zal het Omroepor kest van de NRU leiden in een uit voering van het Divertimento voor strijkorkest van Béla Bartok en de Symfonie in bes KV 319 van W. A. Mozart. Lia Dorana en Johan Kaart bij „Ensemble" De actrice Lia Dorana, die het Nieuw Rotterdams Toneel gaat ver laten, heeft voor het nieuwe seizoen een contract afgesloten met de to neelgroep Ensemble in Amsterdam. Een andere aanwinst voor het ge zelschap is Johan Kaart, die in de eerste helft van het nieuwe seizoen een gastrol zal vervullen. Repertoire van „Het Centrum*' De toneelgroep „Centrum" zal in haar repertoire voor het seizoen 19651966 drie stukken van Neder landse auteurs opnemen, t.w. „De Witters" van Hans Andreus. „Het blauwe oog" van Dimitri Frenkel Frank en het reeds in het vorige I seizoen door de toneelgroep gespeel de „De Polyester polka, eveneens van Frenkel Frank. Centrum zal het seizoen openen met de opvoering van de komedie „La queue du diable" van Ives Ja- maique. Verder worden gespeeld: „Les mains sales" van Jean-Paul Sartre, „Love's labours lost" van Shakespeare „Entertaining mr. Sloa- ne" van Joe Orton, „The home-co ming" van Harold Pinter, „na z." van Rex Brico en „Happy end" van Eer tolt Br echt. Een keuze zal voorts worden gemaakt uit: „Hostile witness" van Jack Roffey, ,,1'Echap- pee belle" van Henri Garcin en Ro- main Bouteille, „The ballad of the sad café" van Edward Alwee, ..Slow dance on the killing ground" van William Hanley. „The millionairess" van Bernard Shaw, „Tchin-tchin" van Francois Billetdoux, „Streetcar named desire" van Tennessee Wil liams en ,,Le triomphe de l'amour" van Mariveaux. Maillots Tivee worstelaarsters iu Keulen gestolen Uit het Wallraf-Richartz-i in Keulen is het bronzen beeldje „Twee worstelaarsters" van de Fran se beeldhouwer Aristide Maillol, ter waarde van f. 18.000, gestolen. Het beeldje stond op de tentoon stelling „Beeldhouwwerken sinds 1800" en moet reeds verleden maand verdwenen zyn. Het was betrekkelijk klein 18'.j cm hoog en daarom is de verdwijning niet eerder opge vallen. Expositie TitusLeeser Vrijdagavond om 8 uur wordt in het Gemeentemuseum Arnhem een expositie geopend van beeldhouw werken en tekeningen van Titys Leeser. De beeldhouwer Marius van Beek zal de expositie inleiden. Verwey's poëzie Inleidende studie Mao Tse-toen^ houdt vakantie De Chinese partyleider Mao Tse- toeng bevindt zich in een afgelegen zomervakantieplaats, waar hy het grootste gedeelte van de tyd met schryven doorbrengt, aldus een pro- communistische zakeman in Hong kong, die zijn inlichtingen van een hooggeplaatste functionaris in Pe king zegt te hebben gekregen. De Chinese functionaris zou aan |deze zakenman hebben gezegd, dat Mao al langer dan een maand bui ten de Chinese hoofdstad zit. Hy zou daarop hébben laten volgen: „Onze regering kan zelfstandig lopen. Voor zitter Mao kan zich veroorloven bul ten de hoofdstad te zyn. Wat voor zitter Mao doet is van uiterst groot belang. Hy schryft artikelen voor jonge mensen opdat de komende ge neratie zal bestaan uit communis ten, die net zo goed zyn als hy. Volgens de zegsman wyst alles wat hy hoorde tydens zyn reis van een maand door communistisch-Chi- na, erop, dat Mao in „redelyk goe de gezondheid verkeert, misschien niet in uitstekende gezondheid, maar zeer zeker niet in levensgevaar". Britse zegslieden in Hongkong hebben echter verklaard dat de leef- tyd van de 72-jarige Mao hem thans parten begint te spelen en dat hy onder voortdurend toezicht staat van medische deskundigen, die hem zo afgezonderd mogelyk houden. De zegslieden geloven echter niet dat Mao invalide is of zyn greep op de fundamentele Chinese politiek aan het verliezen is. De Nederlandse organisatie voor zuiverwetenschappclijk onderzoek heeft de redactie van de „Zwolse reeksen" een subsidie verleend voor de uitgave van een inleidende studie tot Verwey's poëzie, getiteld: „Mythe en vorm in de gedichten van Albert Verwey een inleiding tot zyn poëzie". Genoemde studie werd geschreven door prof. dr. Th. Weevers, hoog leraar in de Nederlandse taal- en letterkunde aan de universiteit van Londen, die in 1934 by Verwey pro moveerde op een dissertatie „Coorn- hertsdolinghe van Ulysse". De stu die zal, naar gehoopt wordt, in het najaar van de pers komen. Zy wordt uitgegeven omdat het 15 mei j.l. een eeuw geleden was, dat Verwey gebo ren werd. De redactie van „De Zwolse reeksen" wordt gevormd door prof. dr. W. J. M. A. Osselberg (Nijmegen); prof. dr. A. van Elsla.n- der (Gent); prof. dr. G. Kuiper (Amsterdam - Vrije Universiteit); prof. dr. E. Rombauts (Leuven); prof. dr. W. A. P. Smit (Utrecht); prof. dr. G. Stuiveling (Amsterdam - Stedelijke Universiteit) en prof. dr C. A. Zaalberg (Leiden). Bovendien heeft de redactie twee adviseurs, te ïen de Franse weten: prof. dr. W. G S. Hellinga de Weense ver- (Universiteit van Amsterdam) en de Het Katwijkse Mannenkoor Jubilate" is herrezen, waarschijnlijk niet ongewijzigd van samenstelling ten getale van vier tot vijf dozijn. Leen Manneke is de nieuwe dirigent, die zijn manschappen presenteerde in de vrij aardig bezette Nieuwe Kerk, zulks met medewerking van twee andere eigen koren uit Lisse ,,De Lofstem" en uit Leiden ..Jubilate Deo". Verder had Dik van Rijn een aandeel in orgelsolo's en in enkele begeleidingen. Het zwaartepunt lag by het man nenkoor dat overwegend geestelijke zangen in romantische styl en stem mingsliederen voordroeg. De gemeng de koren uit Leiden en Lisse. die het middendeel van het programma in beslag namen, traden gecombineerd op en hadden naast hun romantiek ook koralen. De indruk is uiteraard nauwelijks verschillenü van een niet lang gele den door ons bygewoonde soortgelyke uitvoering: welbestudeerde, correcte, beschaafde, zelfs verfynde verklan kingen in soepele bewegingstrant. Het mannenkoor, nog maai- een aantal maanden op gang, liet een sa menklank horen die wyst op een oude routine bij de meeste leden. Dat de intonatie nu en <}an (uitzondering dus) niet helemaal perfect bleek, j moet dus als voorlopig worden gezien, j Binnen het beperkte kader, waarin Leen Manneke zich (vooralsnog?) beweegt, heeft deze dirigent zieh vol ledig bekwaam getoond. Het is een goed ding, dat hy zoveel waarde hecht aan a cappella zingen. Dit is trouwens aan de mooie toonvorming merkbaar, vooral by de twee gemeng- j de koren. De paar stukken, die or gelondersteuning kregen, vielen niet mee: door het orgel op afstand leed de samenzang, zoaïs ook het geval werd met de concentratie. We telden 17 composities, te veel voor detailbespreking. In het voor gaande lag al opgesloten, dat we de keuze niet ideaal vonden. Vooral door vrywel algehele afwezigheid van con trapunt, We .vijzen op de omstandig heid dat de geesteiyke zangen, die de eeuwen weerstonden, op het contra punt gebouwd zyn. Het contrapunt schept een religieuse expressievorm bij uitnemendheid. Dik van Rijn had het koraalvoor- spel „Nun ruhen alle Walder" van Otto Türke (geen beste keuze) uitge zocht en van Willem Mudde „Wat God doet" en „De Heem is God", waarbij hy zich onderscheidde in de registerkeuze en in de „pianistlek" van de toetsenbehandeling. De super positie van de drie stemmen bereikte niet overal de wenselyke exactheid. Ds. Pijlman verzorgde de pastorale omiysting. enkele malen was er ge« legenheid voor samenzang. V.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1965 | | pagina 7