Residentie-Orkest naar Duitsland en Italië Vijf gastdirigenteii; concerten 105 stijl ws I swiocifc kunst SADLER'S WELLS - OPERA IN ,THE RAKE'S PROGRESS' kaleiöoscoQp Mevr. Dabrowska in Warschau overleden rcnajfSMfiTU A. A. M. Stols Lia Dorana enige tijd op non-actief WENST NA DRUKKE JAREN RUST Piasticolor halen! Kees Holierhoek STEENVOORDEN WEER DE BOERHAAVEZAAL REALITEIT VAN ANDERE ORDE LEIDSCH DAGBLAD VRIJDAG 21 MEI 1965 VIJFDE BLAD Het Residentie-Orkest gaat het volgend jaar een toernee door Duitsland en waarschijnlijk door Italië maken. In Duitsland wordt van 7 tot en met 14 maart geconcerteerd in Koblenz, Duisburg, Hannover, Hamburg, Celle, Viersen en Leverkussen, waarna in :i in München wordt gespeeld in de Musica Viva serie. Daarna hoopt het orkest in Italië op te treden, waarover nog wordt onder- landeld. IN HET KOMEND SEIZOEN Dit is gisteren in Den Haag op een ersconf eren tie meegedeeld waar og eens werd vermeld, dat het or- est- na de tweede tournee by het af- jieid van Amerika voor een derde oncertreis werd uitgenodigd, welke ivitatie in principe is aanvaard. In «t seizoen van 20 september t/m mei zal het orkest 105 concerten eraorgen, waarvan 74 onder de gen dirigent Willem van Otterloo. iehalve de concerten in het buiten- wordt 38 keer in 13 Neder- ndse steden buiten de residentie concert gegeven, t komende seizoen zullen 83 ©posities worden gespeeld: acht oor-klassieke werken, 23 klassieke, romantische en 27 moderne wer- Van deze composities zijn 15 ijken nieuw voor het Residentie Orkest. Het Orkest zal voorts koren begeleiden: Excelsior, Toonkunstkoor Den Haag, het r.-k. Residentiekoor, De Stem des Volks en de Ned. Bach- vereniging (Naarden). In de tweede helft van april en de eerste helft van mei wordt een Strawinsky-cyclus gegeven, waarin de muziekliefhebber een beeld gege ven wordt van de verschillende stijlperioden van Strawinsky. De cyclus omvat vijf concerten, waar van drie onder Van Otterloo en twee onder leiding van Bruno Maderna. Solisten zijn David Oistracht, (viool) en Nikita Magalow, (piano). Gastdirigenten zijn in de concert series: Karl Böhm, Gennady Roshe- destwensky, Kort Thomas, Alberto Erede en Luigi Sagrestano. Solisten: piano Emil Gilels, Robert Casadesus Eduardo del Pueyo, Theo Bruins, Da niel Wayenberg, Hans Henkemans, Bruno Gelber, Martha Argerich, Pe ter Frankl, Moura Lympany en Toos Onderdenwijngaard, viool Wolfgang Schneiderhan, Zino Francescatti, Theo Olof, Samuel Asjkenase, Yehu- di Menuhin, Adrienne de Smet en Franco Gulli, Cembalo Rafael Puya- na, zang Gerard Souzay, Ingeborg Reichelt, Aafje Heynis, Helmut Kretschmar, Peter van der Bilt, Za- ra Daloua Hanova, Helen Erwin, Barry McDaniel, Kerstin Meyer en Ernst Haflinger. Het Ned. Kamer koor en het Toonkunstkoor Den Haag zullen eveneens meewerken aan concerten. Ere-expositie De indertijd alom bekende uit- fver A. A. M. Stols werd op 28 nuari j.l. 65 jaar. Stols, die de atste jaren werkzaam was als iiltureel attaché in Mexico heeft ch in ons land meer dan 40 ar gewijd aan het ontwerpen, ukken en uitgeven van boeken, verwierf hiermee, ook al )r de grote kunstzin, waarmee te werk ging, een grote re- atie. onderscheidde zich door een ander selectief vermogen, speciaal bibliofiele boeken trokken steeds [rootste aandacht. Aan het hoogst ngrijke aandeel, dat hij had in ontwikkeling van de typogra.fi- kunst in ons land, wordt van mei af een ere-tentoonstelling ge in het museum Meermanno- (reenianum in Den Haag. de middag van die dag zal de Stols gehuldigd worden. Daar- is een ere-comité opgericht, irvan minister Luns president is. hebben in dit comité zitting twintigtal ambassadeurs. Voorts een beschermcomité onder voor erschap van mr. H. J. Reinink, ■cteur-generaal voor de kunsten buitenlandse betrekkingen, een oerend comité onder voorzitter- van prof. dr. G W. Ovink een tentoonstellingscomité onder iing van de heer M. B. B. Nijkerk. et voornemen bestaat de heer s, die zich metterwoon met zijn Igenote in Spanje gaat vestigen, passendeh erirthering aan te bie- in de vorm van een sierglad, een door S. L. Hartz gecalli- eerde tekst. In Apeldoorn estival werkende eugd geopend ;(Van onze correspondent) ipeldoorns burgemeester, mr. L. des Tombe, heeft gister gen in de schouwburg ,,Or- iis" het festival voor de wer- de jeugd 1965 geopend. Er 76 deelnemers meest sjes uit alle delen van het 1. „Dit aantal is niet te klein" iis mr. Des Tombe, „omdat doel van het festival beter dt bereikt met een kleine slaagd zou hij het festival willen ten, wanneer twee doelstellingen en verwerkelijkt: de ontmoeting et leggen van vriendschapsban- tussen de deelnemers en de ont- elmg van het gevoel voor het Jan Michels, uit 'Arnhem, dc Culturele Raad Gelderland, wat teleurgesteld, zoals hij in praatje over kunst in het alge- vertelde: „Ik mis diegenen, ün de draaibank staan", waar bij maar wilde zeggen, dat juist jeugd die men gedacht heeft te esseren voor dit festival, is weg- iven. Toch rekende hij op drie igoed festivallen: „Ik hoop dat de gespreksleiders stevig te lijf i gaan", aldus Michels, „opdat achter die dingen komen waar. unst ontstaat". Er wachten de Kmers drie interessante dagen, terdag wordt de culturele prijs de gemeente Apeldoorn uit- Het belangrijkste is zonder tl het „gesprek", zoals Jan Mi- Look opmerkte; daartoe is ruim- its gelegenheid. Bekende kunste- i zullen als gespreksleiders fun- t Onder hen zijn Enny Mols-de we, Bernard Droog, Marius van Cas Brugman en mevrouw (Van onze correspondent) Hoewel aangekondigd was, dat Lia Dorana ook weer voor het volgende seizoen aan het Nieuw Rotterdams Toneel ver bonden zou zijn, schijnen er zich omstandigheden voor te doen die uitvoering van het contract on mogelijk maken. De actrice wenst enige tijd rust, om na drukke jaren weer wat op haar verhaal te komen. Daar heeft zij stellig recht op. Maar het ziet er nu naar uit, dat de rust, die wenst, wel eens een jaar zou kunnen duren, omdat de onder handelingen over de rollen die men haar zou aanbieden zijn vastgelopen en andere gezel schappen zo'n „ster" niet op stel en sprong in hun produktiesche- ma kunnen inpassen. Lia Dorana is de ster geweest in musicals als „Irma la douce" en Kiss me Kate" en zulke produkties stampt men niet uit de grond. Daar naast heeft de actrice geschitterd in rollen van het klassieke en moderne repertoire, als „Kimbelijn" van Shakespeare en „De Kaukasische krij tiering" van Bertold Br echt, maar ook dat waren kostbare manifesta ties en het kan wel eens zo uitvallen, een gezelschap plannen ontwik kelt waarin voor een figuur van haar formaat enige tijd zelfs geen „Ma dame Sans-Gene" of een produktie van dien aard in het vooruitzicht kan worden gesteld. Met haar be hoefte aan enige tijd rust, die zij in Zuid-Frankrijk wil doorbrengen, dient zoals gezegd ook terdege reke ning te worden gehouden en daarom is een vrij lange periode van non- actief wel wat er nu voor Rotterdam -in schijnt te zitten. De directie van het Nieuw Rotterdams Toneel, die berrokken is bij de eindexamens van de toneelschool in Maastricht, moest zich nog op de situatie beraden. Een officieel bericht over de kwestie is harerzijds dus nog niet te geven. Maar intussen heeft Lia Dorana zelf al te kennen gegeven, dat -zij het jammer vindt het Rotterdamse pu bliek, dat haar lief is geworden, te leur te moeten stellen, omdat uitvoe- Peen wonder- géén amenkaa ui Rijp,v°l Nationaal Ballet naar Zurich Advertentie kreeg Maatstafprijs De 23-jarige Leidse schrijver Kees Holierhoek heeft gisteravond in het RAI-gebouw in Amsterdam uit han den van prof. dr. S. Dresden onder grote belangstelling de Maatstafprijs ontvangen. De prijs bedroeg f 250, Het literaire blad „Maatstaf" heeft de prijs dit jaar voor het eerst toe gekend. Het is een publieksprijs, dat wil zeggen dat de lezers van Maat staf hebben beoordeeld wie de prijs zou ontvangen. In zijn dankwoord zei Kees Holier hoek, die het vorig jaar de Reina Prinsen Geerligsprijs ontving, dat het schrijverschap te vergelijken is met een religieuze roeping. Misschien is het schrijverschap de profanering er van. Hij bestreed de pogingen van Van het Reve, om er een „gewoon beroep" van te maken. De eerste verhalenbundel van Ho lierhoek, die in Leiden Nederlands studeert, is dezer dagen verschenen. De titel is: „Hanen in de klooster tuin" In het VPRO-programma „Ronduit" wordt vanavond om zeven urn- aandacht besteed aan deze nieu we literaire prijs en aan de Teruggezonden Scorel Het Nationaal Ballet vertrekt vrijdag 28 mei uit Amsterdam met 55 leden naar Zurich, waar in het kader van het juvi-festival van Zu- richt, twee voorstellingen gegeven zullen, worden in het Opernhaus met ruig van het contract naar haar I begeleiding van het Tonhalleorkest geest vooralsnog niet meer mogelijk onder leiding van André Presser. blijkt. In dit verband dient men ook Uitgevoerd zullen worden op 29 de veiantwoordelijkheid in aanmer- i mei, „Suite en blanc", „Aimez-vous king te nemen, die op de zakelijke Bach" en „De groene tafel" en op leiding van het Nieuw Rotterdams 30 mei, „Vier temperamenten", Toneel rust. Een rusten dat weinig „Nacht eiland", „Shirah" en „Gra- auders is dan sterk staan in strijd, duation Wall". Geen brandende actualiteit (Bijzondere medewerking) Of Strawinsky's opera "The rake's progress" in 1951 bij de we reldpremière op het Venetiaaanse Festival terecht of ten onrechte is uitgekreten, laat zich nog niet ten volle bezien. Ook niet gister avond bij de voortreffelijke opvoering door de opera in de Amster damse Stadsschouwburg als tweede muziek-dramatische manifes tatie van de Britse week. Wij herinneren aan de opvoeringen Bellini, Donizetti van deze opera in het Holland-Festi val van 1957. Strawinsky vond men niet meer zo progressief, hij verwerk te immers stijlen van oude compo nisten als Baoh, Mozart, Pergolese, Verdi! Het ver- de dirigent Colin Davis van de Sad ler's Opera by ons reeds bekend door zijn grammofoonplaten en voor de komende winter gearrangeerd als gastdirigent voor het Concertgebouw- Orkest een muzikaal geaccentueer de interpretatie. Natuurlijk mag men niet van hem verlangen, dat hij een muzikaal ant woord geeft op de vragen die bij ons rijzen. Waarom ineens een da capo- aria, waarin recitatieven met klave cimbel en dan Rossrni-imitaties uit diens Figaro? Doet Strawinsky als haal was bovendien ook al uit de j Picasso door de ene dag te suggere- oude tijd, n.l. naar William Hogarth, ren dat hij „grappig" wil zijn en de de Engelse schilder uit de 18e eeuw, andere dag zijn muzikaal inzicht te die met penseel en tekenpen van leer prediken? Duidelijk is geworden, dat trok tegen de mistoestanden in die vooral de interpretaties de opera doet dagen. Hij deed dat met sarcasme, genieten. Dit deed Colin Davis bij- ook wel met moraal in een reeks te- zonder goed, steeds met élan en met keningen, die hij The Rake's Pro-1 niet minder muzikale stuwkracht, gr ess noemde. Auden en Kallman De regie van Glen Byam Shaw schreven daarna het libretto voor was goed. De solisten deden hun Strawinsky's gelijknamige opera. werk bekwaam maar conventioneel. Het verhaal met vleugjes uit de zodra de ensembles er bij te pas kwa- Faustlegende en Peer Gynt brandt niet van actualiteit. De Italiaanse re censent Renza Rosselini vergeleek 14 jaar geleden in zijn krant deze opera literair en muzikaal met een zak spaanders, bijeengevoegd na de res tauratie van antieke meubelen. Bekwaam maar conventioneel xs écht" De politie in Rome heeft meege deeld, dat Italiaanse deskundigen verklaard hebben dat het schilderij van Scorel echt is: Het schilderij dat door een „kunstvriend" teruggezon den werd ,is het origineel en niet vals, gelijk deze in een brief uitvoerig heeft uiteengezet. „Deze kunstenaar ziet een werke lijkheid achter de werkelijkheid, hij heeft als het ware een extra-retina, waarmee hy méér zit dan de „nor male mens". Zo karakteriseerde prof. dr It. F. Beerling gisteravond in de Boerhaavezalen, in een inleidend woord voor een groot aantal belang stellenden, het werk van de jonge Noordwykse kunstschilder Ab Steen voorden, die daar tot 30 mei expo- Er zijn, aldus prof. Beerling, glo baal gesproken drie groepen beel dende kunstenaars: zij die zich hou den aan de voor iedereen kenbare realiteit, voorts degenen die zich kleinere of grotere „vrijheden" ver oorloven en dan tenslotte de catego- van hen, die „hun eigen werke lijkheid" uitbeelden. Prof. Beerling. die overigens niet de pretentie had het werk van Steenvoorden door en door te kennen, plaatste diens oeuvre „tussen twee en drie", zijn bewondering uitsprekende voor de wijze waarop Steenvoorden gestalte geeft aan dat wat „fantasie" lijkt, maar in wezen hallucinair is: reali teit van een andere orde. Deze tweede eenmanstentoonstel- ling, die Steenvoorden in Leiden houdt zijn vroegere werk is reeds enige malen in onze kolommen be sproken" omvat als hoofdschotel enige tientallen aquarellen, fyn van kleur en teer van lijn, waarin het wordingsproces in velerlei vorm bij herhaling tot uitdrukking is gebracht. Maar naast veelzeggende titels als „Klemkracht", „Ontstaan" en „Be vruchting" zijn er andere „onder- gi werpen", die deze kunstenaar hebben I nauwe"binding is met de omringende beziggehouden. „Kosmisch drama", werkelijkheid. Toch aarzelt hij niet iNibelungen en „Elementen". Een 100|- (jje werkelijkheid op eigen wyze Een van Steenvoordens relief structuren (Foto L.D./Holvast) Een nieuw element in zijn kunst wordt gevormd door de experimenten waarin hij „schildert" met gips en daarin fraaie resultaten bereikt. In abstracte vorm realiseert hy zijn behoefte om in deze bijzondere vorm uitdrukking te geven wat er in hem leeft. Zijn eer lijkheid blijkt uit de afwezigheid van titels: géén suggestie dus, dat er een derde motief is de wereld van de verstilling. „Duindroom, „Fata Mor gana" en „Tijdloos". Uit deze ty perende motieven spreekt een dui delijk verruiming van zijn belang- stelljiig. die zich in de eerste expositie voornamelijk op het duinlandschap concentreerde. Die bredere visie heeft zijn eigen, karakteristieke zeggings kracht onaangetast gelaten. Steen voorden is zichzelf gebleven in zijn gevoelige kleuren, die soms aan sub tiele Japanse prenten herinneren, maar niettemin volkomen Ne derlands van toon zijn. vorm te geven in zijn geestige „Fa milieportretjes", die, veelal onder de titel „Een familie", duidelijk her kenbare gestalten te zien geven. Deze expositie van een zich ont plooiende jonge kunstenaar is da gelijks van 3 tot 10 uur te bezichtigen. Ad Int. men. Het décor van Motley was sub tiel in de vrij drakerige scène, waarin de hoofdpersoon als een gebroken man krankzinnig wordt. Vooral Alexander Young heeft als vertolker van de hoofdrol zéér goed gezongen en opmerkelijk levendig geacteerd. Met hem noemen we Ottokar Krauss, die als een ware duivel zijn partij van Nick Shadow weergaf. Heather Thomson als Anne True- love was niet alleen mooi in haar zangkunst, maar evenzeer in haar ac tie. Zo ook vallen de andere solisten vertolking door de Ned. Opera onder j in hun rollen te waarderen, niet in leiding van Erich Leinsdorf in ons het minst Edith Coatee's, de bordeel- land zagen. Nu, 8 jaar later maakte houdster. Bekend Pools Mevrouw Maria Dabrowska, vooraanstaand Pools schrijfster, die kritisch stond tegenover de culturele politiek van het regime, is gisteravond in Warschau overleden. De Poolse schrijversbond deelt mee, dat zij zaterdag een staats begrafenis zal krijgen. Zij zal bijgezet worden op het katholie ke kerkhof van Warschau. Mevrouw Dabrowska (75), stierf te harer huize buiten War schau na langdurig lijden aan nieren en hart. Advertentie Kaar literaire carrière reikt tot voor de eerste wereldoorlog. Zij werd door schrijvers, intellectuelen, stu denten en de communistische rege ring toegejuicht als de „grande da me" van de literatuur. Haar meest bekende werk is „Nachten en dagen", een epos ge schreven in 1932 over de overgang van het leven op het platteland naar de stad van de betere stand. Zij kreeg Staatsprijzen in 1943 en 1945, maar haar collega's zullen zich haar vooral herinneren vanwege haar scherpe kritiek in de laatste maanden van haar leven op de be- letterkundige perkingen die het regime aan de in tellectuele vrijheid oplegt. Zy was een van de 34 auteurs en studenten die de staatscensuur en de controle op het papiergebruik ver oordeelden in een brief van maart 1964 aan premier Jozef Cyrankie- wicz. Zij dwong eerbied af Haar laatste daad in het openbare leven was het krachtig volhouden van een protest in een opwindende rede tot de Poolse schrijversbond op 12 juni 1964, kort voordat zij ziek werd. Zij stelde de beperkingen die de Poolse schrijvers opgelegd worden als schadelijk aan de kaak voor de ont wikkeling van de nationale cultuur en beschuldigde communistische ele menten ervan te proberen dat wat ais een fatsoenlijk protest bedoeld was, te verdraaien. Zij kreeg een staande ovatie van de meer dan 500 aanwezige schrijvers. De tengere oude vrouw dwong eerbied af van communisti sche en niet communistische schrij vers. Zij steunde vaak de socialisti sche zaak maar sloot zich niet aan bij de communistische partij. Mevr. Dabrowska, weduwe, werd in Russow, Centraal Polen, geboren Zij studeerde aan de universiteit in Lausanne. Later woonde zij in Frankrfjk en Engeland waar zij over de Poolse emigranten schreef en was correspondente voor Poolse bladen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1965 | | pagina 9