WANTOESTAND IN HAVEN
Scherpe strijd
om de lading
J)e wraak
sterke en
Films van deze
week in Leiden
,La vie a Penvers'
alleen zijn en zien
Rotterdam leeft thans van steekpenningen
Driejaar
geëist
Strubbelingen rond
de c.a.ovan Philips
LEIDSCH DAGBLAD VRIJDAG 21 MEI 1965
LIDO VUf Jaar lang heeft
Massa, een onderwereldfiguur uit
Nice, in de gevangenis doorgebracht
na een succesvolle roofoverval, die
zeer veel geld heeft opgeleverd. Zyn
arrestatie kwam op een dusdanig
tijdstip dat er niet anders dan aan
verraad valt te denken. Binnen de
koele gevangenismuren heeft het
▼yf Jaar lang in Massa gegist en
gestormd. Als men hem het hoogste
goed, de vryheid, hergeeft kent hy
maar één doel: wraak op de man
die hem destyds in handen van de
politie speelde.
Massa is een wat moeilijk man.
Hij heeft een, naar onze begrippen,
wat al te grote belangstelling voor
het wel en wee van zijn zuster. Hy
verbiedt haar om te gaan met een
van zyn vrienden, Luciano, die
tevens een van zyn helpers by de
overval is. Massa schynt voor die
handelwyze zo zyn redenen te heb
ben, maar de situatie wordt voor alle
drie de betrokkenen op den duur wel
uiterst vermoeiend.
De film begint op het moment dat
Massa uit de gevangenis terug in
Nice komt. Vergezeld van twee hem
trouw gebleven vrienden gaat hy op
zoek naar Luciano, die hy van het
verraad verdenkt (om de weg vry te
krygen waar het Maria betrof). Die
beginstukken zyn bekwaam gefilmd,
met knappe niet to lange „terug
blikken", zodat heden en verleden
duideiyk gescheiden blyven en het
beeld van de gebeurtenissen toch
helder wordt opgetrokken.
Luciano ontkent het verraad; de
wanhopige Maria zit tussen twee vu
ren die zy met geen mogeiykheid
kan blussen. De nestor van de on
derwereld bepaalt dan dat Massa en
Luciano de zaak in een duel met
..De terugkeer van!
Frankenstein..."
Griezelen
LUXOR „De terugkeer var
Frankenstein" (The evil of Fran
kenstein) is een nieuwe loot aan di
al zo vergrjsde Frankenstein
Deze kleurenfilm over de man wiens
door de jaren heen schrik
zaaide, is ook dit keer een griezel-
produkt van de eerste orde. Span
ning en actie blyven de hoofdbe
standdelen van Frankenstein. De
hoofdrollen worden vertolkt door Pe
ter Cushing, Peter Woodthorpe en
Duncan Lamont.
Het verhaal, met baron Franken
stein en diens experimenten als mid
denpunt. is betrekkelyk eenvoudig
van opzet. De filmtechnische kant
echter niet. De makers van „De
terugkeer van Frankenstein" hebben
de mogeiykheden die de kleurenfilm
biedt niet helemaal weten uit te bui
ten. zy zyn er echter wel in ge
slaagd het geheel door verrassende
kleureffecten een nogal sinister
zicht te geven.
iiMitiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitmnmmnniiniiiiiiniiiiiii
Seksmoord
en thrills in
Beverly Hills
CAMERA Er wordt een jonge
vrouw dood gevonden in de heuvels
naby de filmfabrieken van Holly
wood. Aan de hand van het dagboek
de warmbloedige vrouw mogen
wy in langdurige terugblikken zien,
welke mannen een rol hebben ge
speeld in haar dan wel niet lange
maar toch bewogen leventje. En zo
kunnen we het werk van de speur
der naar de moordenaar op de
voet volgen. Dat zou tenminste zo
zyn geweest als de Duitse regisseur
Michael Pleghar zich aan het ge-
ykte filmpatroon had gehouden. Dat
deed hy niet. Hy goochelde met alles
wat hem ter beschikking stond. Hy
Jongleerde met kleuren en kleuren
combinaties. Hy speelde met de
vreemdsoortigs te beeldcomposities.
»n camera-instellingen.
Hij verbrak de chronologische
volgorde. Hy mengde droom en wer
kelijkheid, fantasie en zakeiyke fei-
teiykheid dooreen tot een igeniyk
wonderlyk aandoend allegaartje.
In deze cinematografische hutspot
'proeft men duidelijk de ironie. Een
wat potsieriyke persiflage op de zo
overbekende stramienen, waarop
Hollywood herhaaldelyk en tot ver
velens borduurt: de moordhistories
de liefdesgeschiedenissen van
Juffrouwen boordevol com
plexen. Tot op zekere hoogte paro
dieert Pleghar ook nog de cowboy
films
Zyn intenties zyn onweerlegbaar
[Joed. En soms komt hy tot heel
e effecten. Zoals bij de tafere
len rond de zeer welgestelde schil
der. die zyn gasten ir. het zwem
bassin ontvangt met daarop volgend
een liefdesscène in het door verf zeer
kleurryke water. Maar het gesmak
waarmee Pleghar aan zyn lalryke
Invallen gehoor heeft gegeven, maakt
dat het totaalbeeld wat geforceerd
i overladen aandoet. Wat niet weg
neemt, dat men zich toch wel zal
kunnen overmaken met dit contrast
rijke compromis van speelse filmin
tuïtie en Duitse gedegenheid.
Bloedige oorlog
tegen de Koerden
Djelal Talabanl, een medewerker
tan de (Iraakse Koerden-generaal
Mocstafa Barzani, .heeft gisteren op
een persconferentie in Londen ont
huld. dat veertigduizend Iraakse mi
litairen sinds 4 april j.l., met aan-
tlenlijke steun vanuit de lucht, een
„moorddadige oorlog" tegen de
Iraakse Koerden voeren.
„De Iraakse regering laat gas en
napalmbomen tegen de Iraakse ver-
«tsstrijders gebruiken. Doch de
Koeerden zullen hun strijd voor zelf
bestuur - binnen - de - Iraakse -
staat voorzetten. Zy streven, in sa
menwerking met andere democrati
sche Iraakse strijdkrachten, naar de
testiging van 'n democratisch par
bewind, dat niet onder het
I gezag staat van de autoriteiten in
Bagdad", aldus Telabani.
I Hy zei ook nog dat aan het of-
[fensief van het Iraakse leger'tegen
ie Koerden een massamoord op in
woners van de stad Soelimania voor
at was gegaan. „De Iraakse rege
ring laat een uitroeiingsoorlog tegen
He In haar land wonende Koerden
loeren", aldus TalabanL
revolver maar tot klaarheid moeten
brengen. Dat gebeurt op een harde,
fascinerend goed gefilmde wyze. Het
einde zou met de enkele mededeling
van de assistent van nestor aan
Massa zeer verrassend zyn geweest
als regisseur Hossein het daarby had
gelaten. Maar hy heeft er tenslotte
een slot aangeplakt dat door zyn
onwaarachtigheid min of meer een
anti-climax is.
„De wraak van een veroordeelde"
heeft sterke, maar ook zwakke pun
ten. De beweegredenen van Massa
blyven een beetje vaag; Jaloezie hjkt
zyn dryfveer als het om Maria gaat.
maar hy kan ook volkomen geiyk
hebben by de beoordeling van Lu
ciano. Er is voorts een scène ingelast,
waarin Massa, de avond voor het
duel, met een mooi blond meisje een
piano-recital van Chopin bezoekt. By
een nadere beschouwing biykt echter
op de tonen van een werk van de
Poolse klaviervirtuoos een dame zich
met grote toewyding aan een strip-
„Zorro contra
Samson"
Combinatie
REX In de film „Zorro contra
Samson" worden twee genres van
„fümvechten" tegeiyk behandeld.
Zorro Is de gemaskerde, sluwe scher
mer, Samson de man die zyn kracht
aan zyn (fors ontwikkelde) spieren
ontleent. Eerst zyn zy eikaars te
genstander, later stryden zy ge
meenschappelijk en zyn dan natuur-
iyk helemaal onoverwinneiyk.
Twee prinsessen in een rijk, dat
de historie onbekend is, stryden om
de macht nadat de koning is over
leden. De een schakelt Samson in, de
ander Zorro. Als blykt, dat de ene
prinses een bedriegster is, loopt Sam
son over naar het vyandeHjke kamp.
Voordat de ontknoping plaats heeft
moeten er heel wat gevechten wor
den gevoerd. De liefhebbers hiervan
komen in deze film aardig aan hun
trekken.
tease over te geven. De folder die de
film begeleidt spreekt van „liefde op
het eerste gezicht" tussen Massa en
het meisje. Hy belooft haar voorts
tocht met haar gens op.
Illllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllillllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllilliiilliilililllli;
Jacht. Daar is weinig van te merken,
en uit het fragmentarische geheel
mag men aannemen dat hier de
schaar zich op niet al te beste wyze
met het celluloid heeft bemoeid. De
scène had men trouwens beter geheel
kunnen weglaten, want hy slaat ner-
Subtiele beeldspraak
STUDIO Misschien is Alain Jessua wel in een vlaag van
weerzin tegen onze onstuimige maatschappij, met haar brullende
machines en motoren, met lawaaige auto's en overijverige mensen
op het idee gekomen de film „La vie a l'envers" (het omgekeeerde
leven) te componeren. Coponeren, ja, want hij deed dat met zo'n
subtiliteit, met zo'n zuiver gevoel voor beeldspraak en zulk een
psychologisch inzicht, dat hij er een bijzonder poëtisch, soms amu
sant, soms schokkend kunstwerk van maakte.
goed uit: ze stoort immers. Tenslotte
belandt Jacques in een krankzinni
gengesticht en daar is hy eindelyk
helemaal alleen met zijn surreële
wereld, opgesloten in een kaal ka
mertje. Hy is nu volmaakt gelukkig.
Indringend
Het verhaal is eenvoudig, niet spec
taculair, wel indringend. Het verhaal
is ook niet belangrUk; het gaat om de
absurde denkwereld van een geeste-
lyk gestoorde, die treffend en kunst
zinnig is geschilderd. Die wereld
komt goed tot de toeschouwer in met
kille affecten beladen beelden. Dat is
de verdienste van Alain Jessua en
daartoe draagt ook het indrukwek
kende spel van Charles Denner by.
Zijn tegenspeelster, zyn vrouw Vi-
viane, die hem maar moeiiyk kan
volgen in zyn bizarre droomtoestand,
wordt gespeeld door Anna Gaylor.
Alain Jessua, die het
dialogen schreef en de regie voerde,
schetst in sober zwart-wit de moei-
lykheden van Jacques, eigenlijk een
doodgewone jongen met rustig
kantoorbaantje, die eerst met een
aardig fotomodelletje samenwoont en
later trouwt. Hy krygt merkwaardige
visioenen: hy beeldt zich in, in het
donker te kunnen zien, hij kan over
dag de zwarte nacht voor zyn gees
tesoog oproepen en hy ontdekt aller
lei nieuwe vormen aan alledaagse
huis-tuin-en-keuken voorwerpen. Hy
wordt een dromer; hij denkt zyn blik
te hebben verruimd, veel meer te zien
dan normale schepselen en hij is er
zeer gelukkig mee. (Dit fragment in
de film doet denken aan het in som
mige kringen geroemde, in andere
kringen verguisde ,,high"-zyn).
Jacques wil alleen zyn en dromen.
Uren ldjken naar het niets, zyn
vrouw verlaat hem en dat komt hem
„Goldfinger" en
geen einde
TRIANON Goldfingeren
geen einde. Nog steeds staat deze
spannende film in het centrum van
de belangstelling. James Bond houdt
als geen ander de aandacht gevan
gen en hij is biykbaar nog niet van
plan naar een andere stad te ver
huizen.
Wie zijn grandioze avonturen
beleven wil. kan in ieder geval deze
week nog van al zyn wederwaardig
heden genieten. Wie weet, biyft hy
nog langer!
WHO tegen
rassendiscriminatie
Met 65 tegen 29 stemmen en tien
onthoudingen heeft de wereldge
zondheidsorganisatie een resolutie
aangenomen die het mogelyk maakt
leden die zich aan „rassendiscrimi
natie" schuldig maken by eenvou
dige meerderheid (in tegenstelling
tot de tweederde meerderheid die
voor deze resolutie nodig was) uit
te stoten.
De resolutie werd ingediend door
de AA-landen, die de steun kregen
van het communistische blok en van
een deel van de Latynsamerikaanse
landen. Argentinië, Panama, Peru,
Venezuela en Cuba steunden de re
solutie, Brazilië, Costa Rica, El Sal
vador en Nicaragua stemden tegen.
De resolutie moet nog op rege
ringsniveau bekrachtigd worden. Het
zal nog wel enige maanden duren
voor zy van kracht wordt.
Zuid-Afrika, Rhodesië en Portugal
zullen dan waarschynlyk de be
langrijkste doelwitten zyn. Het is de
eerste keer dat een VN-organisatie
een dergeiyke resolutie aanneemt.
,,De Rotterdamse haven leeft op het ogenblik van het betalen
en aannemen van steekpenningen. Bijna elk bedrijf past een der
gelijk systeem toe. Topfiguren in de haven zeggen niet voor niets,
dat geen enkele haven kan draaien zonder een dergelijke gang van
zaken".
Deze trieste opmerkingen werden
gisteren gemaakt door de Rotter
damse strafpleiter mr. S. J. Polak
in zyn pleidooi voor de laatste ver
dachte in de zaak van de haven-
fraude, een 48-jarige expeditiechef.
Mr. Polak vestigde er de aandacht
op, dat de belasting rekening houdt
met een dergeiyk systeem. In de
botkhouding van veel bedryven
komt de post „provisie betaald aan
N.N." voor, die geheel of gedeelte-
lijk aftrekbaar is.
Ook wees mr. Polak in zyn lang
durige pleidooi op het ontduiken van
de internationale conference-bepa
lingen (die het geven en vragen
van reducties verbieden), zoals dat ln
de zaak van de Rotterdamse haven
fraude aan het licht is gekomen".
Wat er met die conference-bepalin
gen is gebeurd, kan weinig verhef
fend worden genoemd. Myn cliënt
staat eigenlyk terecht, omdat hy
zich wederrechteiyk geld heeft toe-
geeigend, dat wederrechteiyk aan
zyn werkgever toekwam", zo zei mr
Polak.
In eigen zak
De expeditiechef moest terecht
staan, omdat hy ervan wordt ver
dacht gedurende de afgelopen jaren
vele tienduizenden guldens, afkom
stig van reducties en vracht ver
goedingen, in eigen zak te hebben
gestoken. Bedragen, waarop niet hy,
maar zyn werkgever, de Koninkly-
ke Hollandia, fabriek van melkpro
ducten en voedingsmiddelen NV in
Vlaardingen, aanspraak mocht ma
ken. Tydens de zitting van gisteren
werd duideiyk, dat verdachte als ex-
ptditiechef van „Hollandia" er voor
moest zorgen, dat de door het be
drijf aangeboden scheepsladingen zo
voordelig mogelyk werden vervoerd.
De expeditiechef streefde daar ook
naar, echter met het verschil, dat
hy de door bekwaam zaken doen
verkregen reducties in eigen zak
stak. Hy had er zelfs een scha-
Argument
Tussen verdachte en het expeditie
bedryf „Osto" dat de hoofdrol heeft
gespeeld in de zaak van de Rotter
damse havenfraude, bestond ook een
relatie. In ruil voor de levering van
lading aan „Osto" kreeg de expedi
tiechef jaariyks een bedrag van
fl. 30.000-, In de „Osto" boeken werd
deze post omschreven als „adviezen"
van verdachte. Forse bedragen kreeg
de expeditiechef ook van andere Rot
terdamse havenbedryven die over
rompeld werden door zyn argument:
„Als je me niets geeft, kryg je geen
Hollandia lading".
Dit alles leverde de expeditiechef
een byverdienste van ongeveer
fl 80.000.- per jaar op. (Zijn salaris
by Hollandia bedroeg ongeveer
fl. 20.000.-). Welk bedrag verdachte
in de loop der jaren aan zijn mal
versaties heeft verdiend is niet ge
heel duidelyk. Hy zelf zegt, dat het
ongeveer fl. 250.000.- Is geweest. De
rijksaccountant echter, die nauw by
het onderzoek betrokken is geweest,
schat dit bedrag twee maal zo hoog.
Vorstelijk
„De dagvaarding ls maar een po
ver aftreksel van wandaden, aldus
mr. W. D. Meeter, de officier van
Justitie. Hij was van mening, dat 't
optreden van de expeditiechef in be-
langryke mate is beinvloed door de
grote stryd om lading, die zich in
de Rotterdamse haven afspeelt. „Er
worden enorme bedragen verspild
om die lading te verwerven. Verdach
te was als expeditiechef van een be
langrijk bedrijf al snel een machtig
man in de haven. Hy was overal een
gezien gast, die keer op keer vorste-
lyk werd gefêteerd". Mr. Meeter was
voorts van oordeel dat het te den
ken gaf, dat de directie van het be
dryf aanvankeiyk geen enkel ver
moeden had van wat er zich met
verdachte had afgespeeld. „Pas toen
de rivierpolitie de directie met de
feiten confronteerde, begon men het
Zeg het met...
en... bestel tijdig!
te geloven", aldus mr. Meeter. Hy
eiste tegen verdachte drie jaren ge
vangenisstraf met aftrek wegens ver
duistering en oplichting.
De rechtbank zal over twee we
ken uitspraak doen.
Vier fabrieken op
Java overgenomen
De Indonesische regering heeft
vier buitenlandse maatschappijen op
Oost-Java overgenomen. Het zyn de
Nederlandse Heinekens bierbrouwerij,
de Amerikaanse assemblagefabriek
van Singer, de tandpastafabriek
Prodent en de Belgische Faroka-siga-
rettenfabriek.
Stichting spreekt met minister
Over „schommelfonds"
en werktijdverkorting
(Van onze Haagse correspondent)
Aan de Philips-cao voor drie jaar
afgesloten en als zodanig toonaan
gevend voor de verdere ontw ikke-
ling van de loonpolitiek in Neder
land zitten een paar belangryke
haken en ogen. waar de Stichting
van de Arbeid by de beoordeling
van deze cao niet gemakkelijk uit
zal komen. Dat zün de verkorting
van de werktijd en het „schommel
fonds" welk laatste inhoudt dat
jaarlijks 2 procent extra loonsver
hoging kan worden toegepast om
de gestegenkosten van levensonder
houd op te vangen.
Een delegatie uit de Stichting van de
Arbeid is gisteren by minister
Veldkamp (Sociale Zaken) geweest
om over dit arbeidscontract te spre
ken. Veel ls uit dit onderhoud, dat
een uur in beslag nam. niet naar
bulten doorgedrongen. De minister
heeft geen principiële bezwaren ge
uit tegen een dergeiyke langlopen
de c.a.o Maar over de diverse de
tails van de Philips-overeenkomst
wil hy zyn stem pas laten horen als
zij de Stichting ls gepasseerd. Maar
ook voor de bewindsman zyn het
schommelfonds dat volgens te
genstanders inflatie in de hand
werkt en de geplande werktijd
verkorting zeer belangryke details.
Zelfs de wememersvertegemvoordi-
gers zyn met die werktijdverkorting
niet alleen maar ingenomen, zy het
om de huns inziens te geringe pro
porties daarvan. NVV-secretaris De
Boon zie hierover: „Terwyi de
Europese vakbeweging streeft naar
een werktydverkorting tot 40 uur,
houdt de Philips-c.a.o. in dat pas in
1967 de 43% uur wordt bereikt. Ais
centrale organisaties zyn wy met
een dergeiyke langzame ontwikke
ling niet gelukkig".