een reputatie Jos Brink vestigde in anderhalf jaar als presentator PLATEN r .Iedereen staat versteld. K heb echt armoe gekend, dagen die ik met heel weinig of geen geld doorkwam. Ik at jmag^fingskoekjes! Pakken vol, omdat het zo liter vulde. Nu ben ik een dure jongen. Ik ben 11 «/erhalf jaar geleden als presentator begon- n. Toen er nog geen behoefte aan ene fos ink was. Maar ik heb een fos Brink gecreëerd. heb me kapot gewerkt. Of presenteren een kis? JazekerEen presentator is er niet alleen de programma's aan elkaar te praten, maar k als golfbreker. Het is geen kunst om pro- amma's aan te kondigen, maar wel om een 'J! nctie in de show te vervullen. Je hebt er een 30 oot improvisatievermogen voor nodig, een van pijlers waarop je werk gebaseeerd is. Er zijn ito tl presentatoren, maar weinig goede. Herman Dat is een vakman; hij kondigt de pro- jmma's keurig af en aan". die anderhalf jaar is het Jos goed gegaan. Slaan we zijn ■n u 23 jaar tellende levensboek n by 1958, dan vinden we hem by de hoorspelkern van de ;Jerlandse Radio Unie. „Daar heb ten fabelachtige stemtechniek idaan. Maar ik ben vrij onge leid en ik paste niet in die „fa- Het touwtje van de jonge an spelmarionet brak tijdens de li igdedans die hij maakte toen ijju ontslag kreeg. „Ik had een abbel bij een platenfirma. Ik prookjes. En dat kon niet door jugel". Maar Jos Brink floot n vrij en blij. Hij was vry. Na kroodarme periode kwam er tur" op zijn visitekaartje te n. Acteur bij het Amsterdams t [dtoneel waarmee hij door het Ti I trok. Hij speelde met zijn jesharten veroverende voorko- H i, heldenrollen. Maar by die gla- 1DI r hoorde doodserieus werken Qdl ran „een zalige tijd" genieten, xr' deed toen dingen die je nu niet r kan doen. Ik liep met blote A. en over het Rembrandtplein, in 3i ouwe spijkerbroek. Dat kon je i omdat je je tussen je artis- I leeftijdgenoten bewoog en de Ij lacht wilde trekken. Nu zit ik r. en keurig bedrijf. Het kan niet n" want het lijkt me niet pret- &Is ouders het. idool van hun me leren in een oude spijkerbroek s de straat zien zwalken." Stem 8 [dens de periode by het Am- lams Jeugdtoneel ging hij het ikale (AVRO) radio-program- u roor de jeugd. „Tussen tien plus Hl' twintig min" presenteren. De e-muziekjournalist Skip Voogd, hiervan de produktie heeft, D de voor de stap van de anoni- It naar de bekendheid. Skip I fd nam kordaat de publici- touwtjes in handen; Jos Brink !e zich toe op de stemtechniek. Iet toete, gevoileerde stem, waar- sdi;' de luisterdichtheid van het omhoog vloog. Jos l. k werd Jos „Pas goed op je- soo Brink een zwoele kreet die het eind van het programma 9i (her werd ingefluisterd. Nog niet H geleden veranderde het „Pas 1 8 d in „Blij blyven", dat ik der sexy is en tevens geschikt infl de wat oudere luisteraars. Brink werd bekend in Hilver- -ü waar hij „al zo lang liep rond fcaven" en een bekende in het ggi; I De meisjes van de HEM A j de Eerste Jan van der Heij- deE straat in Amsterdam, waar hy 'vr. smaakvol ingerichte zolder- n itt woonde, liepen achter hem li voor handtekeningen en sta- haar affectie niet onder de Ibank. In jeugdige overmoed S hij het „zalig" als een van hem aanraakte. Zij hoorden het kordon fans die zyn popu- j5 "it bepaalden. Daarom smeet ®et handtekeningen en betaal- dch blauw aan postpapier en lUr' wegels en foto's. Jos Brink tijdens het presenteren van een van zijn programma's: „Het is routinewerk geworden. Alleen hij de televisie hen ik nog wel eens nerveus". V__ waar men zeer critisch is, is echt wel 'ns niet leuk". En dan de kri tiek van het publiek, die hij accep teert en waarvan hy leert, zonder blasé te zyn door de inmiddels ver worven populariteit. Hy leeft ook by de gratie van de seizoenen. ..Ik ben gewoon een seizoenarbeider. Je weet het ene seizoen niet wat je het andere gaat doen". Dat risico wuift hy dan met een handgebaar weg. Hij haat de negen-tot-vijf-uur - dagtaken met 'n gegarandeerd pen sioen. Terug naar de tijd dat z'n maag met vulkoekjes tevreden werd gesteld, is een grote stapach- teruit, die waarschijnlijk niet meer in het verschiet ligt. „Maar", zegt hy reeël, „ik zou best weer op m'n zolderkamertje kunnen zitten. Want ik weet hoe het is met f 50 in de maand te moeten rondko men". DE NU „DURE JONGEN" (hij laat het presenteren van shows „behoorlijk betalen") heeft tot nu toe gemerkt dat alles ieder seizoen wel goed komt. Mocht er eens een eind komen aan het presentatorschap, dan wil hij naar het cabaret of de klein kunst om „een kruising te wor den van Toon Hermans en Wim Sonneveld. Want wat Toon kan kan ik niet en wat Wim kan kan ik ook niet. Er is dus een tussen weg". Nu mag wel even gezegd ivorden dat we Jos eens Wim Sonneveld hebben horen imite ren. Dat leek niets op Toon, maar met de ogen dicht was het of Sonneveld naast ons stond. Voorlopig echter is de fanmail voornamelijk afkomstig van het tienerpubliek dat hem om andere kioaliteiten adoreert. „ledereen staat versteld over het steeds toenemende succes van de plaat. Ik heb m'n hart op Katendrecht verloren/Vous permettez. Madame? gezongen door on ze onvolprezen Slome Japie. Hij begrijpt het zelf eigenlijk ook niet goed, maar hij is na tuurlijk reuze in z'n schik met de enorme belangstelling voor zijn opname. Hij liet er daarom geen gras over groei en en maakte direct 'n nieu we plaat in hetzelfde (ondeu gende) genre". Dit onthullende nieuws pluk ken wy uit het blaadje „Club zonder naam" (secretariaat Jac- quemine Hoes). Ere-voorzitter is Johnny Hoes, producent van platen-met-een-traan, of met iets anders. Het blad druipt deze keer van moederromantiek. vanwege 9 mei: moederdag. De „zangeres zonder naam" wordt de lievelingszangeres" van veel Moeders genoemd en daarom deze moeder plaatjes. Bloemen aan moeder, Moeder wy zijn zo gelukkig, Mama, Moeder, hoe kan ik je danken. Rozen voor moeder. Bloemen aan moeder. Loop nooit je moeders deur voorbij!, Moederdag, Hou altijd je moeder in ere! Kortom, haal een bloemetje in huis! En dan hebben wy nog niet eens gesproken over Blonde Sjaantje, Dikke Leo, Johnny en de feestneuzen, Het zingende bruidspaar, Het havenduo, De Binkies, De jodeljerry's en Leo en de zingende katers. Allemaal Johnny Hoes produkties, die zelf ook nog 28 vrolijke drink liedjes produceert onder de naam „Wy hebben dorst". Mede werkenden o.m. De dorstige ke len en De vrolijke drinkebroer- tjes. Ook het stoute vadertje komt aan de beurt. Vadertje, kom weer naar huis, jy bent m'n eerste liefde is een plaat van Blonde Sjaantje en haar kinde ren. Hierover staat in het Hoes blaadje te lezen: „Vooral het eerste liedje doet het bijzonder goed en welke vader zou het nog over z'n hart verkrijgen om lan ger weg te blyven, als er zo lief wordt gevraagd om naar huis te komen. Gelukkig zingen ze niet over hun eigen Vader want er is geen gezelligere en huise lijkere man dan vader Van der Lem, want zo heet de familie". Wij vragen ons bescheiden af, voor welke vader zingt Blonde Sjaantje dan wel? Maar goed, de lezer weet wat hem (haar) te doen staat als er eens een vader verdwijnt: stuur een plaat en hy komt zó weerom! Rijper Hy is nu wat rijper in het vak geworden. Hy apprecieert de pu blieke belangstelling maar negeert hysterie. Zyn ogen blyven even vragend stilstaan als hy ver telt over dat meisje, een fan, die een pluk haar uit z'n zwarte haar dos knipte. Die excessen gaan hem te ver. Maar om die twee meisjes uit Groningen, die zich in een kast wachtend tot hun idool in de ka mer was. zodat ze te voorschijn konden komen om hem écht te zien. kan hy smakelijk lachen. „Ik heb ze iets te drinken aangeboden en we hebben gezellig gepraat". Zyn dagen, die met het naar heinde en ver in het land reizen niet altijd thuis in Tilburg by zyn vader, moeder en broers, beginnen, zyn gevuld met het opnemen van „Tussen tien plus" waarvan hy „kortgeleden de honderdste uitzen ding verzorgde, de opnamen van het (AVRO) televisie-jeugdpro gramma „Combo", het presenteren van tienershows en talentenjach ten, het schrijven in tienerbladen en van eigen teksten voor zyn ca- baretwerk. „Ik ben net. een pastoe- meubel. Je kan er wat by doen en afhalen", zegt Jos. die ook neg zingt. In zyn shows en op de plaat. Bokken Over zijn werk, zyn functie, in „Combo" zegt hij: „In het televisie werk heb ik in het begin bokken geschoten. Ik heb al een heel wild park vol. Ik kijk iedere keer naar de uitzending en zie dan precies wat ik er fout in deed. Een ander moet me dat niet vertellen. Dat maakt me woedend. Ik heb genoeg zelfkritiek". En over „Tien plus": „Dat levert geen moeilijkheden meer op. Het is routinewerk geworden. By de tele visie heb ik nog wel reden om ner veus te worden. Vooral by „Com bo" waar publiek by is, dat je van de centrale plaats afdringt. Dan moet je improviseren, afgesloten door de mensen om je heen toch presenteren. Dan voel ik me wel eens onzeker. Maar dat komt door je niet-geroutineerd zyn. Dat ligt dus aan mezelf Ik heb in één seizoen veel moeten leren". Kritisch Jos Brink leeft bij de gratie van het publiek. Daar hoort ook zyn familie by. „Kritiek van thuis JW TOP TIENJW TOP TIEN JW TOP TIEN 2 w p O, O t- 1 A ticket to ride (The Beatles) 2 Heart of stone (The Rolling Stones) 3 Hello Josephine (The Scorpions) 4 Rock and roll music (The Beatles) 5 The last time (The Rolling Stones) 6 Goodbye my love (The Searchers) 7 Een spel kaarten (Cowboy Gerard) 8 Bring it home to me (The animals) 9 For your love (Yards Birds) 10 Poupee de cire, poupee de son (France Gall) N3IT dOl MI N3IldOT Ml N3IJ, dOl Ml De Commissie bevordering goed destyds die heerlijke nieuwe spel- ven een brief aan een ongehuwde maar klein ten opzichte van Am- lend aan voorbij. De doctor in de taalgebruik wil iets trachten te lüig heeft bezorgd, is eveneens et- gravin, een commissaris der Ko- sterdam, Den Haag, Rotterdam en letteren, die vroeger schuin tegen- doen aan de slordigheid, waarmee telijke jaren bezig geweest. Over ningin enz. Utrecht. Zou je mr. v d. Willigen over ons woonde, riep vaak tegen onze taal wordt gehanteerd; zij zal het resultaat, waarmee die zonder Onze agenda ruimt daar altijd tot in de vingertoppen krenken als myn vader als de brievenbesteller ook grote aandacht besteden aan twijfel hooggeleerde heren tevoor- trouw een pagina voor in. Zo we- je je met niet meer dan „edelacht- hem enkele poststukken in handen het zonder noodzaak gebruiken van schijn kwamen, is iedereen met een ten wy dan. dat een graaf in vreemde woorden. beetje liefde voor de taal nu nog brief onder hooggeboren heer vragen. Het is heel mooi van die Com- diep ontmoedigd. Daarom was het schuil gaat. een baron heeft men missie, dat zy daarover eens het toch wel beter geweest als men het verstopt onder hoogwelgeboren heer geleerde hoofd gaat buigen, want werkterrein van de commissie een en zyn vrouw «of wellicht heet dat de barbarismen slippen de laatste tikje had begrensd. Dan heeft men gemalin) onder hoogwelgeboren jaren zo ongeveer bij regimenten tenminste een kans, dat het werk- vrouwe. Een minister, gezant, am- de Nederlandse taal binnen. Zo le- stuk geen stuk van jaren werk bassadeur, gouverneur en staatsse- zen wy over „image-builders", van wordt, verschijnselen die „in" en „out" zijn en al die andere, vaak ook door ons jongeren in het leven ge- \J @rOU.Q.0rQ. houden taaischimmen. De staats- baar" tot hem richtte? Toch eens gaf: „Myn dag is weer goed. Ik zie dat ik weer weledelzeergeleerd ben. Je kunt wel merken, dat tegen- woordig iedereen een zakagenda Pannetje "een-. Ach, ja, waarom ook niet ge- Verder blijkt de inspecteur der woon meneer of mevrouw? Dat res- belastingen, wat titulatuur betreft, peet wordt en zeker tegenwoor- cretaris tooien zich met excellentie, in één pannetje te zitten met con- dig niet bepaald door dat woord- Sommige officieren vallen ook on- suis, vice-consuls, notarissen, met-een-eind-zonder-eind. der deze noemer, maar anderen schoolopzieners, hoofdcommiezen Eer. van de redenen, waarom ik (niet zulke hoge natuurlijk) zyn en allen die de titel van mr., ir. of destyds zo heb genoten van het be- ilechts hoogedelgestreng en weer ing. voeren. Dat zyn allen weledel- faamde tv-debat tussen (toen) se- secretaris heeft de Commissie geen Maar goed, nu die commissie dan anderen brengen het niet verder gestrenge heren: een tikje de ver- nator John Kennedy en vice-pre- richtiynen meegegeven teneinde toch aan de slag gaat in een oever- dan weledelgestreng. Met burge- gaarbak dus. Leden van gerechts- sident Nixon was gelegen in de haar voldoende vry spel te geven, ioos meer vol mogelijkheden, mag meesters is het een heel tere zaak. hoven en curators van universitei- eenvoud en de correcte beknopt- Dat is toch een beetje jammer. zij ook wel eens kijken naar zaken Onze agenda rapporteert, dat de ten slaan het tot dusver toch zeker heid, waarmee de vragenstellers de Tegen zo'n commissie met een en uitdrukkingen die hopeloos ver- eerste burger van °en grote stad de imponerende lystje met stukken, kandidaten voor Amerika's hoogste naamlengte. dat je er een volledige ouderd zyn. Precies dus het tegen- term lT>ogedelachtbare heer in huis Voor hen is ontworpen: edelgroot- post tegemoet traden. Geen ge-ex- inktpot aan leegschrijft, hebben deel van nieuwe, vreemde insluip- haalt. Voor die van een kleine ge- achtbare heer. cellentie of iets dergelijks, maar wy dit bezwaar, dat zij in acht seis overblijfselen uit een peilloos meente heeft men niet meer inge- Het is allemaal zo nietszeggend, gewoon. keurig netjes, meneer van de tien gevallen een niet te ver verleden, die in omloop zyn ge- ruimd dan een wat teleurstellend co pijnlijk gezwollen, zo totaal uit Kennedy en meneer Nixon of me- begroten, maar altijd gioot, aantal bles-en, maar alle inhoud hebben edelachtbare heer. Maar wat is nu de tijd. Ook de personen, die dan neer de vice-president, jaren nodig heeft om iets ter tafel verloren. Eén zo'n fossiel is de titu- klein en wat groot? Leiden bijv. is recht hebben op al die opgeblazen- J te brengen. Die commissie, die ons latuur. Je weet wel: wat zet ik bo- groot ten opzichte van Koudekerk, heid, gaan er vaak schouderopha- V.. Meestal zacht, altijd zuiver, een tikje kinderlijk en een tikje sensueel ,zo klinkt typerend voor de smaak van de Italianen? zo wel de stem van Ornella Vanonl als die van Wilma Goich. Beide zangeressen zijn te beluisteren op een vijftal plaatjes met hoofdzake lijk songfestivalsuccessen (San Re- mo, Zurich, Napels, Rome en Bar celona) van het Italiaanse merk Ricordi, in ons land geïntrodu ceerd door het huis Artone. Het ia lichte muziek die op hoger niveau staat dan wat doorgaans wordt ge ïmporteerd. niet in de laatste plaats door de smaakvolle begeleidingen. Een uitschieten is het contrastrijke „Non dirmi niente" van Ornella Vanoni. Hoewel we doorgaans geen voorstander zyn van het vertalen van chansons, zeker niet in het En gels, geven we ons direct gewon nen voor „Seasons in the sun" van Rod McKuen, een plaatje dat te lang onbesproken is gebleven. McKuen, van wie we alleen weten dat hy ontzettend veel pech had bij het laatste Grand Gala du Disque, heeft een mannelijke, iet wat rauwe stem, die heel goed past bij het karakter van dit Br el-chan son. Op de keerzijde staat het aar dige „So long stay well" (capitol). „The Latin Album" heet de langspeelplaat van Trinl Lopez, waarop al zijn Zuidamerikaanse successen van de laatste maanden staan verenigd, waaronder „Ade- lita", „Besame Mucho" en „Grana da" (Reprise). Een lekker dwaas liedje is ..Come a little bit closer", op zich zelf el vrij bekend, maar in de pittige vertolking van Jay and the Americans (United Artists) waar schijnlijk nog niet. Aanbevolen, evenals „Greensleeves" van ZZ en de Maskers, een van de beste gi- taaicombo's die wij kennen, ook als we over de grenzen kyken. Op de keerzijde staat „North Sea Me lody". een geraffineerd en verma kelijk arrangement van „Ferme jongens, stoere knapen", de tune ran wijlen de REM (Artone). ii

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1965 | | pagina 7