Zo is het huwelijk
Maar ze vechten graag
Bruid zonder sluier
IN FRANKRIJKj j IN AMERIKA
Nieuw zuivelp
WAT IS
BUISMAN
Zaterdag 15 mei 1965
Pagina 3
Wekelijks bijvoegsel Uw Wereld
Een polo-shirt van crylor voor jeugdige Jcynologen. Zwart met witte strepen in de taille bredere
rode banen.
Nu de dagen langer en hel
derder worden komen aller-
wege de kleuters weer buiten
spelen. Ons dorp, bekend
staand als kleuterparadijs,
waar de bevolkingsaanwas ge-
dijdt als nergens ter wereld,
biedt ideale speelplaatsen voor
het grut: betegelde trottoirs,
waarop ze met steps en rol
schaatsen uit de weg kunnen,
of verboden plantsoentjes met
lage hekjes. De bordjes kunnen
de kleinen nog niet lezen en
prikkeldraad werkt op hun ver
beelding: voorbij prikkeldraad
is de wereld pas opwindend.
Er zijn altijd huizen-In-aan
bouw, waar ze kunnen kliederen
met zand, water en cementafval.
Er zijn weilanden waar ze koeien,
paarden en schapen kunnen be
wonderen: boerderijen waar de
kippen en varkens in het wild
rondlopen. Een poging van de bur
gerij om een echte speeltuin op
te richten mislukte. Een poging om
een speelweide te reserveren mis-
tij lukte. Maar de hummels trekken
rich van dit volwassen touwtrek
ken niets aan: ze spelen toch. En
"*i»i
Allemaal hebben ze messen, pi
stolen en munitiegordels. Indianen
tenten en tomahawks, zwaarden
en plastic, ridderhelmen en schil
leden en maskers. Ze zijn beurtelings
.roofridder, cowboy, sheriff, Ivan-
hoe of Swiebertje. En ze vechten.
Ze vechten met hun ganse wa
penarsenaal, met al hun karton
nen messen, zwaarden, pistolen en
byien, met handen en voeten, met
tanden en knieën.
Zodra de zon schijnt, of de regen
even ophoudt, wordt de stilte van
Moederlijke "j
het dorp verscheurd door pang,
pang, pang en pief, poef, door:
jij bent dood, en: ik hak jouw kop
af. De leeftijd van dat strijdlusti
ge grut varieert van 2 tot 6 jaar!
Hoe komen ze er by? Met de
veelgesmade televisie heeft het
niets te maken want toen ik een
kind was, was ik ook cowboy en
roofridder en Redcoat en Pietje
Bell. En ik bezat een klappertjes
pistool en een rubber tomahawk
en een speeltafeltje dat op zijn
kop gezet tot wigwam verbouwd
kon worden. Soms ook was het een
kaperschip en werd het handdoek
rekje bevorderd tot enterhaak.
Vechten zit ons mensen kennelijk
in het bloed. En we kunnen van
kinds af aan niet verdragen dat
dat bloed braafjes in de anderen
blijft stromen; we willen het zien
vloeien!
Doch nu bezorgt die bloeddorstig
heid, onder mijn raam ten toon
gespreid, mij soms een koude ril
ling. Want nu mijn eigen kinde
ren de leeftijd te boven zijn om
zich Ivanhoe of Billy the Kid te
wanen, maar het krijgsgeschreeuw
binnenkamers alle poëtische fan
tasie heeft verloren (vechten doen
ze toch wel, zij het nu zonder voor
wendsels), vraag ik mij af wat be
ter was: de fantasia's of deze kille
reële vijandigheid.
De kleuters op straat en in de
plantsoenen bekleden hun inge
boren vechtlust met romanti
sche bedenksels, je kunt het nog
altijd spel noemende groten
doen het anders: zonder plastic
of houten wapens, maar met
een tong in zoutzuur gedoopt,
met een verbeelding in zwavel
dampen verhit, met een woor
denschat ontleend aan Jan Cre-
mer. Er steekt geen sprankje ro
mantiek in Henks verwijten,
geen piezeltje heroïek in Adri1-
aans antwoorden, geen korreltje
poëzie in Marians verdediging.
Het gaat hard tegen hard zolang
ze ruzie hebben, en elke wapen
stilstand is geladen met een ver
borgen dreiging, een op de loer
liggende agressiviteit, een diep ge
worteld onbehagen aan de mens.
Het vreemde is dat deze zelfde
kinderen, die elkaar het leven zo
zuur kunnen maken, die geen fout-
tje van broer of zus door de vingers
wensen te zien, dat diezelfde kin
deren hevige voorstanders zijn van
de wereldvrede, zich principiële te
genstanders verklaren van elke
vorm van oorlogvoering, rassendis
criminatie uit den boze achten, ko
lonialisme ouderwets vinden, en
heldenverering minachten. Het zijn
uitgesproke pacifisten. Ze talen niet
naar een uniform, naar de hel
dendood op het slagveld, naar rid
derkruisen en wapperende vanen.
Het klassieke ridderideaal, het hel-
denvertoon en patriottische toe
spraken vinden ze onzin. Ze zijn
nuchter materialistisch en vrede
lievend.
Maar ze vechten graag. Ze meten
hun krachten en scheldwoorden, ze
willen de baas spelen over ande
ren van hun eigen generatie en
liefst ook over de ouderen en in
elk geval over de jongsten. Ze wil
len. althans in eigen ogen, nog al
tijd een „held" schijnen. Vooral
daaraan kun je zien hoe jong ze
nog zijn, hoe kinderlijk ze denken,
hoe primitief ze reageren.
Maar verontrustend blijft het. Er
is zo weinig voor nodig om de in
dividuele strijdlust tot collectieve
bloeddorst om te vormen
THEA BECKMAN.
Een ontwerp uit de zomer
collectie van het Italiaanse huis
»Sorelle Fontana".
Tonijn met sourcream
1 blikje tonijn, 1 potje of flesje
sourcream, peper, zout, uitje,
peterselie.
Laat de tonijn uitlekken, snijd ze in
stukjes en vermeng ze met een
saus, gemaakt van de sourcream,
peper, zout en een rauw geraspt
uitje. Garneer deze tonijnsalade
met veel fijngehakte, verse peter
selie.
Wie over huwelijksgebruiken in Frankrijk spreekt, dient eerst
onderscheid te maken tussen stad en land. dan tussen de verschil
lende generaties en tenslotte nog eens tussen diverse klassen en
sociale milieus.
Het ligt voor de hand dat de oude
tradities op het land of in de pro
vincie over het algemeen wat straf
fer worden gerespecteerd dan in de
grote steden en in Parijs in het
bijzonder. En het is eveneens een
feit, dat in de liberalere, moderne
re kringen waar de banden met de
kerk zijn verbroken of aanzienlijk
losser zijn, het ceremonieel een
steeds kleinere plaats inneemt. De
zuiver-Franse inslag is hier ook het
verst te zoeken. Een huwelijk is
dan vooral een aangelegenheid tus
sen twee mensen geworden waar
bij de wederzijdse families maar
een secondaire rol spelen. In de
meer behoudende kringen houdt de
familie, in het bijzonder het ge
zinshoofd, de regie nog altijd in
handen. Diezelfde familie die in
vroeger eeuwen zelfs de keuze van
de huwelijkspartner men hoeft
er Molière maar op na te slaan
naar eigen inzicht en overwegin
gen bepaalde.
Toch blijft voor vele Fransen
die in het verdere leven weinig
aandacht aan de kerk meer be
steden de kerkelijke inzegening
van een huwelijk een dwingend
gebod. Die plechtigheid vindt
dan meestal twee cL drie dagen
na de civiele huwelijksvoltrek
king plaats, meestal rond het
middaguur.
Volgens goed Frans gebruik is de
bruidegom, net als de vaders en de
getuigen, gekleed in frak en met
een hoge hoed. Niettemin wint de
Engelse traditie van een jaquet in
Frankrijk ook veld, zeer ten spijt
van de Due de Levis Mirepox en de
Com te Felix de Vogue aan wiens
standaardwerk „La Politesse" deze
gegevens zijn ontleend. Als getuige
kunnen tegenwoordig ook vrouwen
optreden, ofschoon het gekleed
staat voor die functie het hoofd
van de familie of dynastie in te
schakelen. Een aanzienlijk persoon
uit adellijke, industriële, of gouver
nementele kring met wie natuurlijk
zekere persoonlijke betrekkingen
moeten bestaan, wordt eveneens
gewaardeerd. Van zo'n ceremonie
in de „betere kringen" wordt dan
een foto gepubliceerd in „Le Figa
ro" onder het mondaine nieuws,
waarbij ook de namen der getui
gen met hun titels en anteceden
ten uitvoerig worden opgesomd.
Na het bruiloftsmaal, 's middags
of 's avonds, trekt het Jonge paar
zich terug en zetten de genodigden
het feest nog wel eens voort in de
vorm van een bal. Een Parijs
volksgebruik is, dat het gehele ge
zelschap zich met een bus naar
het Bols de Boulogne, Meudon,
Joinville of een andere voorstad be
geeft om in een uitspanning, bij
voorkeur 's zaterdags, de bruilofts
bloemetjes nog wat langduriger
buiten te zetten. Dat uitstapje fun
geert dan tevens als huwelijksreis.
Een zijden bruidstoilet van Ferry Of[erman.
Hoewel men officieel weinig op heeft met formele plechtig
heden worden toch vele huwelijken in Amerika met veel uiterlijk
vertoon gesloten. Men heeft meestal een receptie en een diner-
dansant na afloop van de plechtigheid.
Bruidsmeisjes, bruidsjonkers en
een „best man" ontbreken zelden.
Anders dan in Nederland laaft
men op de receptie zijn gasten
meestal met allerlei hapjes, vaak
ook met thee en in elk geval met
punch en champagne.
Een en ander hangt natuurlijk
ook af van het tijdstip van het
huwelijk. Aan de oostkust is het
bij formele plechtigheden gewoon
te dit op twaalf uur te bepalen.
Maar ook trouwt men vaak in da
middag, terwijl in het mldden-wee-
ten en aan de westkust heel vaak
's avonds wordt getrouwd.
Nog een andere afwijking van
het Nederlandse gebruik: bij het
diner zit het bruidspaar temidden
van het bruidspersoneel en goede
vrienden, terwijl de ouders met na
bije familieleden aan een andere
tafel zitten. Ook bij kleine brui
loften met maar heel weinig gas
ten vermijdt men halstarrig het
bruidspaar naast de wederzijdse
ouders te zetten. Eet men aan één
tafel, dan wordt de zaak zo inge
deeld dat de ouderen aan de uit
einden bij elkaar zitten en het
jong getrouwde paar met hun
vrienden in het midden.
Bij de verloving is het ge
woonte dat het meisje een ring
met een steen van haar toekom
stige echtgenoot krijgt. Ook een
armband wordt vaak gegeven.
Bij het huwelijk krijgt zij in elk
geval een trouwring, die zij ook
geacht wordt dagelijks te dra
gen. Voor mannen daarentegen
is het in Amerika niet gebruike
lijk een trouwring te dragen.
Een huwelijksreis is zeer popu
lair, maar steeds minder mensen
hebben er geld en tijd voor. Dat
komt ook omdat de Amerikaan
Jong trouwt, meestal als hij nog
begin twintig is en het meisje nog
iets Jonger. Als men er gelegenheid
en geld voor heeft gaat men graag
per vliegtuig naar een van de ge
liefkoosde vakantie-oorden van de
Verenigde Staten i Florida of Ca
lif omië.
Advertentie
(W)ETENS WAARD
Hebt u gebruikt gemaakt van een nieuw zui
velprodukt: sourcream of zure room? In Duits
land, Zwitserland en andere landen heeft het
z'n weg al lang gevonden, maar wij kennen de
toepassingsmogelijkheden meestal nog niet zo
goed. Denk vooral niet, dat het zuurgeworden
room is. integendeel, de room, met een vetgehal
te van 20%, wordt in de fabriek opzettelijk aan-
gezuurd, waardoor een heerlijk fris en licht ver
teerbaar produkt wordt verkregen.
Kaassalade met sourcream
100 gr. jong belegen kaas. 1 grote
appel, klein uitje, augurken en
zilveruitje, 1 grote aardappel, 100
gr. vleesresten, potje sourcream,
peterselie, paprikapoeder, peper,
citroensap.
Snijd de kaas, appel, ui. augurk en
vleesresten in kleine blokjes. Kook
de aardappel bijna gaar en snijd
deze na afkoeling ook in blokjes.
Hoe komt het, dat
BUISMAN mijn koffie echt
pittiger, lekkerder tnaakt
Vermeng alle Ingrediënten met de
sourcream, de kruiden en het
citroensap. Serveer de sla op een
schotel met slablaadjes en garneer
het geheel met peterselie.
Wie heeft niet, toen ze zes
tien was of twintig, of toen ze
zich verloofde, gedroomd van
het gesluierde bruidje dat ze
eens zou zijn. Misschien zullen
haar dromen op een goede dag
waar worden, maar misschien
ook niet daar zijn het ten
slotte dromen voor.
En tegenover dromen staan de
feiten de ontelbare bruidjes
die, om welke praktische reden
dan ook. zonder sluier trouwen en
zonder bruidsboeket, zonder bruids
meisjes en bloem ens troo 1stertj es,
zonder pages en groot gevolg, met
een bruidegom die zijn beste stads-
colbert, inplaats van dat lelijkste
aller herenkostuums, Jacquet,
draagt. Ook het ongesluierde bruid-
Je heeft alle kans er mooi en ele
gant uit te zien en, behalve stra
lend, nog modieus bovendien.
De keus van haar bruidstoilet
hangt net zozeer af van haar
smaak en financiën als de keus
van een lang bruidsgewaad, doch
praktische overwegingen doen een
extra duit in het zakje: het toilet
dat ze voor de grote dog kiest zal
een tollet zijn dat ze nog veie ma
len daarna zal dragen en het staat
dus geheel en al in dienst van het
leven dat ze als jonge mevrouw zal
ltiden.
Is de kans groot dat de barome
ter op mooi weer staat wanneer
de trouwdag daar is, den kan ze
als bruidstollet een japonnetje kie
zen. een dunne wollen of zijden
japon van voorjaarsachtige of zo
merse allure, maar simpel en vo
al niet te gekleed.
Een keurige, flatteuze tailleur
aanvuld met witte of lichte acces
soires, ls een prima keus en be
ter voorbereid op alle weersomstan
digheden dan een japon zonder
meer. Ook het ensemble ren man
tel en japon kan dienen, wanneer
de mantel, van dunne wol. linnen
of zijde, het gulden midden houdt
tussen een al te daags model en
een uitgesproken cocktaildracht.
He ongesluierde bruidje kan el
ke kleur kiezen die haar flatteert,
tot zo donker als zwart toe. Wit
echter is ook voor haar. en zeker
in deze tijd van het Jaar, een ver
leidelijke keus, of het nu wit van
top tot teen is of wit gecombineerd
met een andere zachte kleur in de
stof van haar toilet, ofwel wit uit
sluitend voor de accessoires.
Een hoed tussen vandaag
en oktober een strooien hoed,
zelfs bij een wollen tenue vol
tooit het geheel. Het kan een
toque zijn mogelijk van zijde)
ofwel een grote breton die meer
gekleed en dit seizoen toevallig
bijzender in de mode is; deze is
altijd flatteus, (zij het minder
geschikt voor de heel kleine
vrouwen vrijwel altijd jeugdi
ger en feestelijker dan enig an
der model, hetgeen zowel het
heel jonge bruidje als de niet
meer zo jonge bruid zal aanlok
ken.
Handschoenen zijn van mooi,
dun leer en kort of langer al naar
gelang het tollet dat de complete
ren. Sieraden draagt het bruidje
niet of weinig oorknoppen, een
ring kunnen er mee door, maar
alles wat meer ostentatief of fan
tasie ls af te raden. Een bruids
boeket, zelfs een kleine Bieder»
meierruiker, hoort niet by het
bruidJe-in-civiel, maar een (liefst
witte of bleke) corsage (lelietjes
van dalen, camelia, roos) kan ge
makkelijk een romantisch tintje ge
ven aan pakje of hoofddeksel. Zo'n
corsage kan echt zijn, alhoewel na
maak hier helemaal niet uit d«
toon valt; een mooie zijden of or
gan dl corsage staat goedkoop
noch smakeloos en kan de luxe
zijn van een bruidstoilet dat om
louter praktische redenen werd ge
kozen.
1.7,
Uit de katoenshow '65 deze twee kanten model
len, ontworpen door Arnould Diepeveen.