hé u Aaa*-: EEN STERK STAALTJE Weerzien met Garbo: „Marguerite Gautier" „GOLD-LINE" ENKALON Paasverkoop „GOLD-LINE" ENKALONS 1.50 Films van deze I I week in Heiden 1 Twee wereldjes in Vittorio de Sica's Un amove a Roma Gunstige resultaten Alg. Bank Nederland Politie onderzoekt paardentransport LEIDSCH DAGBLAD VRIJDAG 9 APRIL 1965 VIERDE BLAD Romantiek is van alle tijden STUDIO Een weerzien met Greta Garbo zal de velen, die ijiaar films van vroeger kennen, ontroeren. Speciaal in Alexandre XDumas Marguerite Gautier" (,,La dame aux camelias"), waarin j de rol vervult van de vrouw, die zich opoffert voor de man, die j lief heeft. Robert Taylor is als Armand Duval haar tegenspeler: j beiden voeren deze film op tot een tragische climax, hoewel zij Elkaar tenslotte terugvinden, na de beklemmende scheiding. Wat ook i i film als deze wel- welke bedenkingen daaraan ook licht verouderd mag zjjn, een figuur Greta Garbo is zó hypnotiserend, it men niet anders dan onder de ik kan komen van haar mense- spel en van haar schoonheid. I Ook de jongere generatie, die haar nisschien nog nimmer op het scherm eg, zal zeker graag en met belang kennis maken met een der filnxactrices, die indertijd miljoenen haar ban sloeg en nu reeds sedert jaren en jaren in vergetelheid leeft, smdat zij dit zélf na een periode ttfan hoogste roem! gewild heeft. Naast haar en Robert Taylor is het )k interessant de zoveel oudere Lio- ïel Barrymore te zien in de „vader- die Marguerite Gautier rtoe brengt haar liefde te verlooche- ïen, omdat een huwelijk tussen een rouw van „lichte zeden" en een toe komstige diplomaat nu eenmaal een ^mogelijkheid is. De filmische ontwikkeling is sinds iet optreden van Greta Garbo gans IJindere wegen ingeslagen. Er is bo- endien een ontelbaar aantal volko- a andere actrices opgestaan, maar herinnering aan een der grootste asterren van eertijds verbleekt iet. Daarom is het een goed idee reer naar ons terug te voeren, r DENKT TOCH WEL AAI» ONZE GROTE TOT 20 APRIL ELK 2DE PAAR VOOR SLECHTS Haarlemmerstraat 172 - 174 - 179 Herenstraat 9 MIDZA bonden mogen zijn. Gedurende enkele weken zal men haar in de belangrijkste films, waar in zy een hoofdrol speelde, mogen begroeten. Gezien haar prestaties ais de ziekeiyk-kwijnende „Marguerite Gautier", kan dit niet tot teleurstel ling leiden. Romantiek blijkt van alle tijden te zijn! Schnitzlers „La Ronde'' TRIANON „La Ronde" van de bekende Oostenrijkse schrijver Ar thur Schnitzler heeft een ganse me tamorfose ondergaan sinds de vorige versie. Daarvoor zorgden Vadim en Anouilh. Deze in fascinerende kleu ren gehouden film, bevat een serie al even fascinerende „liefdes"-scènes, die voor zichzelf spreken. Dat de erotiek hierin aan de winnende hand is, zal wel een der voornaamste H!MM factoren zijn van het feit, dat deze film een groot succes oogst en daar om dan ook geprolongeerd is. imillllillllllllllllllllllilliiiiiiiiiltliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHlllllllllllllllllffl CAMERA In „Un amore a Roma" schildert Vittorio de Sica de ontmoeting van twee werelden in een liefde tussen een jonge in tellectueel en een vlinderachtige onbetekend filmartiestje, voor wie trouw een vrij vaag begrip is. Hij is bereid zijn pas verworven vrijheid prijs te geven voor een nieu we gebondenheid, maar hoewel zij zijn gevoelens beantwoordt kan ze geen weerstand bieden aan de amou reuze verleidelijkheden van haar om geving. De banden van de geborgen heid, die hij haar wil bieden, knellen haar teveel. De jonge letterkundige daarentegen kan na haar diverse misstappen bij de vrouwen uit zijn eigen milieu geen vergetelheid vin den voor de passie, die het blonde ar- tiestje (Mylène Demongeot) in hem heeft gewekt. Het zijn uitersten, die elkaar blij ven trekken, maar hun liefde is door de verschillen eigenlijk een onmoge lijke. Routinier Vittorio de Sica heeft de uiteen lopende wereldjes die elkaar in deze liefde treffen, met het gemak van een ervaren routinier scherp getekend, maar niet altijd vertelt hij zijn ver haal met louter filmische middelen. Te vaak leunt hij zwaar op de dia loog. In enkele zuiver cinematogra fische beelden verraadt zich de mees ter, die eens zulke verrukkelijke films presenteerde, maar ze zijn helaas te zeldzaam. Voor het overige wordt zijn beeldverhaal geschetst langs nogal conventionele lijnen. Wat niet weg neemt, dat De Sica vakman genoeg is om belangstelling te wekken voor de intens levende personen, die hij in zwart-wit op het doek zet. Een be langstelling, die hij tot het einde toe vast weet te houden. burgerlijke stand van leiden geboren Charlotte, dr van W. van der i M. F. Hakkaart: René, s avé en F iietsch;' John, H. C. Pruim Ouwehand en J. Groeneveld; An- onlus Wilhelmus Maria, zn van A. H. G. M. Straathof: Huber- 6 Vroede en J. Colpa; H. Tegelaar e Aukes; J. R. Soer en M. J. Lens; zemer en S. M, Sijbrundij; H. 1 A. T. Verberg: °op; j. h. A. Klei.'weg en P. J. Kor- jttshoek; M. F. Kerkvliet en A. van «n Hoed; W. van der Linden en W. H. M. Schmidt; L. Ouwehand en C. paan; J. A. M. Wildenburg en G. J [oordermeer; G. Biegstraaten en A. M. ;dteroo; C. J. M. Jongmans en T. M. C. Verplancke; W. A. Verhoog en J. M. Baak; W. A. de Haas en P. M. t Koevoet; C. Waasdorp en J. M. Ha- nerling; j. p Gumbert en M. Hepp; l W. F. van der Schilden en S. H. Hercules, Samson en Ulysses Te veel LIDO Op het witte doek van het theater aan de Steenstraat vol gen de heldendaden, heroische scè nes en verbitterde gevechten elkaar deze week in snel tempo op. Verant woordelijk voor dit schouwspel zijn de drie sterkste mannen: Hercules, Samson en Ulysses. Het is impone rend, te imponerend soms, want re gisseur Pietro Francisci heeft geen halve maatregelen genomen om het spektakel zo groot mogelijk te ma ken. Aan Samson alleen had hij niet genoeg. Naast Kirk Morris, die de rol van Samson vertolkt, heeft hij nog twee krachtpatsers van het zuiverste water gezet. Niets is dit drietal te moeilijk. Alles kunnen zij aan. Zij smijten met rotsblokken, vechten met leeuwen, overwinnen gehele le gers en tillen tempels op alsof het dagelijks werk is. Het doet allemaal echter wat te overdadig en te sterk aan. Daarbij komt, dat ook de „truc"-opnamen niet altijd even goed zijn gelukt. De actie ontbreekt in deze kleurenfilm echter geen ogenblik. iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHNiDiiiiiiiiiiliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiMiiuiiiiiiiiiiHiiiiiiiiiiiiiiHiiiiiiiiiiiHiiiiiiiiTTiiiniiiiinfinHmnininHtiimiiiiitiiiii „De maagden van Solidor'9 REX „De maagden van Solidor" is de titel van een nogal vervelende film, die de Franse naam „Les chiennes de Solidor" draagt. Een wonderlijke vertaling, maar ook het verhaaltje is bijzonder wonderlijk. Vijf nogal heetgebakerde mooie vrou wen zoeken verbeten naar een ver borgen schat, ergens in een woest terrein in Frankrijk. Daarbij wordt veel gescholden en gepraat. Aan het eind van de film komt er toch wat actie en wat vaart en wordt het zelfs spannend. De ontknoping is één van de sterkste punten van de film. Sfeerbepaling Maar meer nog dan in de karak tertekening ligt Vittorio de Sica's kracht in deze film in de sfeerbepa ling. Van het eerste moment af voelt men het onvermijdelijke einde,' dat voor deze verhouding tussen zulk uit eenlopende persoonlijkheden is weg gelegd. Het noodlot is onafwendbaar. Het waarom geeft De Sica trefzeker aan in de schildering van de achter grond, waartegen hij zijn hoofdper soon projecteert. Advertentie VERKOOP EN VERHUUR §g #priJe\«cles\b!ucbird\l(iomson\{airboW\westfa!ia BEZOEKT ONZE EXPOSITIE TE WASSENAAR jiaagse caravan centrale RIJKSSTRAATWEG 179 - TEL 01751-2561 I Het geheim van de witte spin LUXOR Het thema van een moordenaar, die overal waar hij toe slaat zijn „handelsmerk" achterlaat, moge dan misschien niet bijzonder origineel zijn, het is in deze film in elk geval zeer spannend verwerkt. In Londen opereert een moordor- ganisatie op een zo geheimzinnige en ongrijpbare wijze, dat Scotland Yard de hulp inroept van de Austra lische top-speurder, inspecteur Con way. Na een lange reeks avonturen, die aanvankelijk niet steeds e doorzichtig zijn, maar tenslotte toch als een fraaie legpuzzel in elkaar passen, weet Conway het raadsel op te lossen. Het aardige van deze film is, de toeschouwer de sluiers steeds i der ziet vallen. Een belangrijke rol speelt de jonge en knappe weduwe van een verongelukte gokker, Ri chard Irvine. Is hij inderdaad i ongelukt of is hij vermoord? Of leeft hij misschien nog voort en heeft men bij het uitbranden van zijn auto een ander in zijn plaats gele Het ziet er in het begin voor weduwe Muriel Irvine zelfs somber uit, omdat zij ervan verdacht wordt de hand in het drama te hebben gehad. Merkwaardig is het gedrag van een vroegere boef uit de beruch te gevangenis in Dartmoor, die bij zonder veel belangstelling voor Mu riel toont. Dat mogen wij hier nu eens wél verklappen: het is inspec teur Conway, die hier in een van zijn vermommingen aan het werk is. Maar die vermommingen zijn toch niet zo geheimzinnig en onoplosb als die van de onvindbare leider de NV Moord", een NV, die overigens slechts uit één man blijkt te be staan. Maar die ene man is dan ook een uitzonderlijke kunstenaar, die op het pad van de misdaad is geraakt. Het bezwaar van een film als deze Is misschien, dat er in het draaiboek teveel gegevens van de oorspronke lijke roman zijn overgenomen, wa door men wel eens de indruk een volgestopte worst krijgt. Maar achteraf bezien behoort alles toch logisch bij elkaar en komt de oplos sing stukje bij beetje nader. En i spanning is er geen gebrek, schuilt in elke meter film. Advertentie Belangrijke besparing werd verkregen op bouwkosten (Van onze correspondent) In ijltempo is de fusie tussen de Ned. Handel Mij. en de Twent- sche Bank verwezenlijkt. De samenvoeging is zover gevorderd dat een splitsing niet meer mogelijk zou zijn. In het personeelsvlak is de fusie nu ook een voldongen feit nadat op 1 januari de salarissen en pensioenen der verschillende functionarissen zijn gladgestreken. De snelle verwezenlijking van het samengaan der beide instellingen in de Algemene Bank Nederland heeft er toe meegewerkt dat er praktisch geen verloop van personeel heeft plaatsgevonden. Weliswaar heeft het tot stand bren- >n van de fusie grote kosten teweeg gebracht, maar uit het jaarverslag blijkt duidelijk dat de directie is in genomen met de verkregen resultaten. Ten laste van de winst over 1964 wordt een bedrag van f 5 miljoen ge reserveerd voor de bestrijding van de fusiekosten, waarbij die van de om wisseling der aandelen de grootste post uitmaakt. GETROUWD C. N. M. van der Werf van Barneveld; S. Janse braken; J. Klootwijk en Oyen; B. Stijgei Veerdonk; L. Schippers Jacobs, 88 jr, n; N. van der Höner, 74 jr, Een van de belangrijkste voordelen in de fusie is de besparing op bouw kosten. De twee instellingen hadden afzonderlijk van elkaar bouwplan- in de orde van grootte van f 10 miljoen. Hierop kan nu flink worden bespaard. In verband met de bouw plannen wordt naast een afschrijving f 5,7 miljoen op gebouwen nog extra afschrijving toegepast tot bedrag van f 5,6 miljoen. Op de geconsolideerde balans blijft de post gebouwen na deze afschrijvingen ge handhaafd op f 7 miljoen. De werke lijke waarde ligt aanzienlijk hoger, r een schatting is moeilijk te ge- Gaat men uit van de afschrij ving op basis van f 11 miljoen per jaar dan zou de vervangingswaarde der gebouwen zijn te berekenen op f 250 miljoen. Het balanstotaal is met 9,4% geste gen en de post debiteuren met 15%. De tegoeden van krediteuren in reke ning-courant zijn bijna, net zo groot als de deposito's op termijn en de spaargelden, een voor een bank bij zonder gunstige situatie. Over de be haalde resultaten in het afgelopen jaar mogen aandeelhouders meer dan tevreden zijn. De inkomsten waren 15.5% hoger. De onkosten, die voor ruim 70% bestaan uit salarissen, zijn gestegen van f 106 miljoen tot f 123 miljoen. Het winstsaldo voor reserve ringen bedraagt f 46 miljoen tegen f 39 miljoen. In Engeland werd een demon- I rookbommen lieten de parachu- d* I stcatie gegeven door de Britse tisten een grillig spoor in de K- I parachutistenqroep ..Rode dui- lucht achter. G. Surendonk, 75 jr, r i-, veis Door het ontsteken van 1 GEEN LOKALE POSTTARIEVEN De minister van Verkeer en "Wa terstaat, mr. J. van Aartsen, heeft niet het voornemen, nu nieuwe post- tarieven bij de PTT in voorberei ding zijn, de lokale tarieven wee doen herleven. De kosten van het interlokale ver voer maken slechts een zeer gering deel uit van de totale lasten, die dé behandelingen van poststukken verbonden zijn. Bovendien ligt voor lokale post stukken in de grote steden en de grote agglomeraties, waar het rendeel daarvan wordt aangetrof fen, het totaal van de kosten vervoer en van verwerking in de zelfde orde van grootte als gemid deld bij interlokale verzending het geval is. Blijkens vroegere ervaringen voorts, onder meer als gevolg de snel groeiende agglomeraties, het vaststellen van de grenzen, binnen welke de lokale porten zouden r ten gelden, grote moeilijkheden ge- eefl Vtc,We la pert®c* PUBLIKATIE van AKÜ, ARNHEM Wie is nu eigenlijk schuldig (Van onze Utrechtse correspondent) Bij het onderzoek, dat de surveil lancedienst van de Utrechtse politie instelt naar de onvoldoende verzor ging van de paarden, die maandag met het veetransport uit Polen in Utrecht zijn aangekomen, is komen vast te staan de expediteurs op de hoogte waren van de onverzorgde toestand van de dieren. Het gaat om een zending van 28 paarden, waarvan 20 sladhtpaarden en 8 werkpaarden, die zaterdagmid dag in Oldenzaal voor het laatst zijn gedrenkt. Gedurende het weekeinde hebben zij in Amersfoort in een wa gon gestaan. Maandag om half elf zijn zij in Utrecht gelost. Toen ven. Mede gelet op de huidige ont wikkeling. welke ook internationaal in de richting van steeds grotere ta- riefsgebieden gaat, is er geen aan leiding de wederinvoering van lokale pesttarieven in overweging te nemen, zo deelt de minister mede. werd een van de paarden dood ge vonden bovenop een gewond dier, dat gedurende al die tijd in deze toe stand gelegen moet hebben. Volgens de verklaring van de expediteurs was het niet mogelijk de dieren van wa ter te voorzien, omdat het lossen ge durende het weekeinde niet kon ge beuren in verband met een nieuwe maatregel van de Nederlandse Spoor wegen. Deze maatregel zouden de expediteurs niet bekend zijn geweest, volgens hun eigen zeggen althans. Een onofficiële verklaring van de N.S. luidt, dat de expediteurs dit wel geweten moeten hebben. Het gebeurt wel vaker, dat tijdens een transport een paard sterft. Vee artsen vinden dit niets bijzonders. Hoofdzaak is echter, dat de 28 paar den gedurende 42 uur geen voldoende onderhoud hebben gekregen. Dierenarts G. P. Frijlink. directeur van het instituut ..Buitenpraktijk" van de Rijksuniversiteit in Utrecht noemde het gedurende 24 uur niet drenken van paarden al ernstig. Laat staan 42 uur. Maar de politie weet nog niet tegen wie zij een aan klacht zal indienen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1965 | | pagina 7