Senoritas Uitsluitend Special 10 stuks fl,80 Fa. H. Walenkamp Zonen „Hij, zij en de derde": boeiende stukken over huwelijks (011)trouw Fihns van deze week in Leiden Surinamers hebben kritiek op Statuut Vrolijke avond met Wim Sonneveld Opgericht 1 maart 1860 Vrijdag 26 maart 1965 Tweede blad no. 31326 w* L 11 L l L L s L k 1 f L STUDIO In de film „Alta Infedelta" (,flxj, zij en de derde") behandelen vier Italiaanse regisseurs ieder afzonderlijk een stukje ontrouw in het huwelijk en tevens de oorzaak ervanverveling, ja loezie, seksuele moeilijkheden e.d. Nu valt het met die ontrouw hier nogal mee; het komt in feite meestal niet zover. Wie dan ook mocht denken, dat deze film hem wel enkele pikante blikken in andermans slaapkamer zal bieden, komt beslist bedrogen uit. De Italianen hebben alles zeer decent en gevoelig in beelden vast gelegd. De Nederlandse titel doet wellicht denken aan een aantal driehoeksverhoudingen van het gewone, afgezaagde soort, maar ook daarvan is geen sprake. „Alta Infedelta" bestaat uit vier originele werkstukken, soms met zeer verrassende pointes. „Rendez-vous aan het strand' speelt zich af aan het strand var een badplaats waar een echtpaar, dat zijn meest uitbundige huwelijks jaren achter de rug heeft, van 'de zon geniet. Het is duidelijk dat het huwelijk aan een inzinking ten prooi is: het heeft de strijd tegen het all es - verslindende monster, dat sleur heet, al opgegeven. De man is in nog maar weinig dingen gein ter esseerd, heeft nauwelijks nog belangstelling voor zijn mooie vrouw, kortom zijn on dernemingslust is tot nul gedaald. Aan het strand is een jonge Adonis dagenlang in de nabijheid van het echtpaar te vinden. De man, die wel wat cynisch, maar niet ongevoelig is, registreert diens handelingen haar scherp. Hij is ervan overtuigd dat er Dédée de havenmeid Jeugdige Simone LUXORRegie Yves Allégret, in de hoofdrollen o.a. Simone Signoret en Bernard Blier, dat zijn vandaag de dag namen die het filmpubliek wel watz eggen. In „Dédée, de ha venmeid" is het echter een zeer jeug dige Simone Signoret, die als Kas magneet fungeeft in een tweederangs nachtlokaal in de havenbuurt van Antwerpen. De huidige bekendheid van regisseur en acteurs is geen ga rantie voor hun vroegere prestaties. „Dédée d' Anvers" is dan ook een middelmatige film, die zich alleen van de meeste produkten in dit gen re onderscheidt door een wat meer realistische benadering van het ros se leven. iets niet in orde is en dat de Adonis een poging doet zijn huwelijk te on dermijnen. Zijn registratie is goed, alleen zijn conclusie blijkt, tot zijn verbijstering, verkeerd te zijn. „Zonde in de namiddag" behan delt het probleem van de vrouw, die maar niet besluiten kan tot enig fy siek contact met haar echtgenoot. Op een dag ontmoet zij op het terras een man, die al een uur achter haar heeft aangelopen en tenslotte vertel len zij elkaar hun moeilijkheden. De vrouw wil haar echtgenoot bedrie gen, zoals zij zegt, en de man nodigt haar uit naar zijn villa te gaan. Er komen daar strubbelingen, waarop het tweetal een afschuwelijke kamer in een motel betrekt. De volgende dag komt de man thuis en ontmoet zijn vrouw „De klagende vrouw" ziet in elke stap, die haar man buiten de deur doet een poging tot ontrouw van zijn kant. Over dat onderwerp raakt zij niet uitgerateld en de man wordt op den duur doodmoe van. maakt een beetje de indruk alsof hij destijds verliefd is geworden op haar prachtige blonde haar en toen de blunder heeft begaan het hele meisje te trouwen. In „Moderne mensen" verliest een hardwerkende kaasfabrikant bij het gokken zijn gehele bezit aan een gevoelloze groothandelaar, die nau welijks nog in geld ls geinteresseerd. De laatste doet de nu doodarme kaashandelaar een merkwaardig voorstel: hij zal hem alle bezittingen teruggeven als hij een nacht bij diens mooie echtgenote zou mogen vertoeven („We zijn toch moderne mensen"). Na veel ruzie speelt de vrouw het spel mee, maar met de r I tabak iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiifiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii (Advertentie) SCHAKEL VAN 00Y IN voor die leuke fraai gekleurde LAKENS EN SLOPEN, JORZOLINO kwaliteit. 1- en 2-persoons maten Theedoeken Tafellakens - Baddoeken en badlakens, JORZOLINO of ELIAS kwaliteit. Het huls van vertrouwen dat vertrouwen geeft ADR. VAN 00Y jr. Breestraat 39, Leiden Afgelaste K. en O.-avonden Wegens ziekte van de spreker, dr. r. J. Smith, kan de filmlezing over Bosnië, Servië en Montenegro, welke as. maandag zou worden gegeven voor de leden van de Volksuniversi teit K. en O., niet doorgaan. Evenzo moet het concert van het Nederlands Kamerorkest, dat op woensdag 31 maart in de Pieters- i kerk zou plaats hebben voor de leden van K. en O. en van het Leids Aca demisch Kunstcentrum, vervallen, 1 omdat de dirigent, David Zinman, ziek is geworden en het bestuur van het Kamerorkest op zo korte termijn geen vervanger heeft kunnen vinden. Herv. wijkgemeente Vredeskerk Naam „Levendaal" verdwijnt Nu in de tweede helft van dit jaar de nieuwe herv. Vred|&skerk (met wijkcentrum aan de Burggravenlaan ingebruik zal-worden genomen en het wijkgebouw „Levendaal" een andere bestemming krijgt, o.a. voor de Her vormde Jeugdraad, heeft de wijkker- keraad van .Levendaal" besloten om de naam van deze wijkgemeente, zo dra de Vredeskerk is geopend, te veranderen in wijkgemeente „Vredes kerk". De centrale kerkeraad der Leidse hervormde gemeente is akkoord ge gaan met een verzoek van de wijk- kerkeraad van de Marewijk (ds. L. Kievit) om de naam van deze wijk gemeente te wijzigen in wijkgemeen te „Korüngskerk", als zijnde de kerk, waarin en waaromheen al de wijk- arbeid zich concentreert. Aangezien de Marekerk de wijkkerk van de Mo lenwijk (ds. J. M. D. v. d. Berg) is, is met deze naamsverandering een bron van vele vergissingen wegge nomen. Kostelijke satire in „Sex and the single girl" LIDO Natalie Wood en Tony Curtis vormen een sterke bezetting van de hoofdrollen in „Sex en het ongehuwde meisje", een speelse kleu renfilm van Amerikaanse makelij. Het hoofdmotief is duidelijk: Bob Weston, veelbelovend redacteur van een schandaalblad, moet een artikel schrijven over de liefdesavonturen van dr. Helen Brown, een jong psy chologe, die naam heeft gemaakt als schrijfster van „Sex and the single girl". Hoe dat afloopt behoeft niet verder aangeduid te worden. Maar deze film is toch iets meer dan een zoveelste variatie op het thema „hoe krijgen ze elkaar?" Dit werk van regisseur Richard Quine bevat amusante, maar toch rake persiflages van de redacties van schandaalbladen, van de routine-op vattingen in de psychologie, van de aandacht van de politie voor verkeers overtreders enz. Juist dit element van vriendelijke spot heeft deze film een luchtig, Frans accent, waardoor het werk niet in het conventionele genre is blijven steken. Er komen meer dan eens groteske taferelen in deze film voor: de ver gaderingen van de redactie van het schandaalblad, dat het vieste blad de geschiedenis der journalistiek moet worden, de ruzies van buurman Broderick en zijn vrouw Sylvia, die verder nog een belangrijke rol in de film spelen, het bezoek van niet min der dan drie Sylvia's aan het bureau Helen en tenslotte de dolle rit de auto's naar het vliegveld, aller op z'n pootjes terecht komt. Al bij al: een ideale film voor onbezorgd avondje-uit. „Geheim commando": Uitblinker TRIANON „Geheim do" is een oorlogsfilm, die nu eens niet het valse brok romantiek dat het onderwerp doorgaans aankleeft, op de voorgrond zet. Regisseur Wal ter E. Grauman is er in geslaagd zijn hoofdpersonen op een heel men selijke en aannemelijke wijze van heldenmoed te voorzien. Voeg daar bij een aantal bijzonder enerveren de vlieg-scènes en een op waarheid berustend scenario, dan ontstaat een film van formaat. Vooral Cliff Robertson in zijn rol van de onverzettelijke, maar uiterst menselijk „wingcommander' levert een flinke prestatie. De film brengt treffend in beeld, hoe gehard de mentaliteit van de RAF-vliegers tegen het eind van de oorlog moest zijn. Keer op keer zien zij kameraden in brandende toestellen omlaagstor- ten of bij luchtaanvallen om het le ven komen, maar tegenover de bui tenwereld houden zij een stoere, nogal joviale schijn op die vooral haar uiting vindt in de feestjes op de basis, ergens in Engeland. Op die basis wordt een actie tegen een in Noorwegen gevestigde Duitse fabriek voor raketbrandstof voorbereid. Op vaak ontroerende wijze brengt de film verder in beeld hoe een jonge Noorse verzetsstrijder zijn leven of fert voor de goede zaak en hoe zijn beste vriend een Engelse vlieger hem tenslotte moet bombarderen in een gebouw van de Gestapo, waar de Noor gefolterd wordt, om te voorko men, dat iets van het plan uitlekt. Spanning van begin tot einde en verrassend natuurgetrouw gefilmde oorlogshandelingen maken deze film tot een uitblinker. iiiiiiiliiiiiiiiiiiiliiiiliiliiiiiiiiiiiliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiriininiiiinniiitiirnmrnininiiniiiiiiii Vierde week James Bond CAMERA James Bond, de ge heime agent, die zich zelfs in de ge vaarlijkste avonturen weet te hand' haven, handhaaft zich ook in het theater aan de Hogewoerd, waar zijn strijd met de Duits-Chinese kernge leerde dr. No voor de vierde week draait. Die belangstelling voor James Bond is begrijpelijk: zijn prestaties overtreffen alles en hij is in film zelfs letterlijk voor geen gat te vangen. En men mag die prestaties dan wat ironisch bekijken, maar doet aan de stille bewondering niets af. Deze schepping van Ian Fleming zal ook nog wel even de aandacht blijven trekken. „Vrouwenjagers" Detective-film REX Mickey Spillane speelt de rol van Mike Hammer in de film „Vrouwenjagers", naar de door hem zelf geschreven detective-roman. Hij doet dit niet onverdienstelijk en ls stellig de figuur, die de schrijver voor ogen heeft gehad (hoe kan het anders?). ADVERTENTIE RICHELIEU TAPIJT „Weekend" zeer mooie kwaliteit gefigu reerde moquette. 366 cm. breed 173, „Hilton" Engels bloemmotief in beige en goudkleur. 366 cm. breed 181,— Vraagt vrij blijvend prijsopgaaf. Bulthuis Botermarkt 23 een titel, die de inhoud van de film niet best weer geeft. De privé-detective Mike Ham- lager wal geraakt doordat wie hij hield, wordt geacht dood te zijn. Maar van stervende FBI-man verneemt hij, dat dit niet het geval is. De man weet bovendien zoveel bijzonderheden te vertellen, dat Mike zijn oude vak opvat. Hij komt op het spoor De Draak", een misdadiger, die zijn sporen tracht uit te wissen door allen, die iets te veel weten, te ver- „Ex Animo" zingt Matthaeus Passion Op 12 en 13 april zal de Chr. Ora toriumvereniging in de Stadsgehoor zaal een uitvoering geven van Bachs' .Matthaeus Passion", onder directie /•an Herman de Wolff. Medewerkenden zijn Nelly Groen - velt (sopraan), Wilhelmine Matthès (alt), Chris van Woerkom (tenor Evangelist), RutJh Pos (tenor), Da vid Holiestelle (bas-Christ/uspartij Harry Blaokmon (bas)Hans Schouwman (klavecimbel), Annie Blankenstein (orgel) en het Rott. PhUIh. Orkest. moorden. Iedere keer komt Mike net te laat. Dank zij de hulp van bevrien- joumalisten loopt hij zijn achter stand in en de achtervolging culmi neert tenslotte in het traditionele slotduel, dat Mike, uiteraard, wint, „Vrouwenjagers" is een onderhou dende detective-film met diverse spannende momenten. De film draait slechts tot en met zondag. Daarna kan men in Rex kij- naar ,De grote uren", de verfilm de memoires van Churchill. Surinaamse avond van Leidse FJG .Deugt het Statuut voor het Koninkrijk?" vragen vele Surina mers zich op het ogenblik af. ,,Nee", zegt George Hewitt, die gis teravond op een bijeenkomst van de Federatie van Jongerengroe pen van de Partij van de Arbeid in Leiden nogal wat kritiek uitte tegen een aantal artikelen van het in 1954 opgestelde Statuut voor het Koninkrijk. Jeorge Hewitt hield een inleiding om stof te geven voor een „pittige discussie" zoals voorzitter Nico Roojj het uitdrukte en daar is h\j dan ook wel in geslaagd. Vooral over vitale punten zoals Surinames toekomstige onafhanke lijkheid en de houding van de Ne derlandse regering tegenover Su riname als ontwikkelingsland kwa men de tongen flink in beweging. Teruggang Op Patricks luchtmachtbasis in Houston (Texas) arriveerden gisteren mevr. Young (rechts op de voorgrond) en mevr. Grissom (op de vliegtuigtrap) en hun kinderen, waar zij voor het eerst na hun ruimtevlucht hun echtge noten weer ontmoetten. Na een korte Inleiding over de geschiedenis van Suriname vertelde Jeorge Hewitt iets over het „be ruchte" tien-jarenplan, dat in 1951 van start ging. Na die tien Jaar lus in 1961 zou, aldus het plan, Suriname een onafhankelijke econo- nie bezitten. „Maar dat bleek niet waar", zei George Hewitt. „Al in 1959 werd duidelijk, dat stopzet ting van de ontwikkelingshulp na afloop van het tien-jarenplan een aanzienlijke teruggang in de Suri naamse economie zou betekenen en ik vraag me af als men dan van te voren zag aankomen waarom er dan geen maatregelen zijn ge troffen om een dergelijk economi sche teruggang te voorkomen?" Als een van de oorzaken van de tekort- kommgen van tienjarenplan noem de George Hewitt het uitblijven van buitenlandse investeringen en het feit, dat niet alle gelden die in het plan werden uitgegeven direct daarna rendabel werden, zoals die door wegenbouw, gezondheidszorg, etc. Daarover werd hij later op de Smaller Een andere zaak waarover Geor ge Hewitt maar matig te spreken was: de Nederlandse bemoeienissen bij de verlening voor consessies tot ontginning van bauxiet, pijler van Surinames economie (80% van het nationale inkomen). Ook op de gang van zaken geld toen de Surinaamse minister van financiën bij Neder lands probeerde geld los to krijgen in de tijd van de bestedingsbeper king. „Nu ls dat project grotendeels door Amerikanen gefinancierd en daar mee is de toch al smalle basis van Surinames economie nog smaller ge worden" zei Hewitt, die vervolgens uitvoerig in details trad over de naar zijn mening verkeerde artikelen in het Statuut voor het Koninkrijk. IN LEIDSE SCHOUWBURG ..Ik wil alleen maar vrolijkheid brengen. Dat is iets anders dan wat op het grote toneel gebeurt: dat is met een grote k en met een traan. Maar daêr krijgt men dan ook subsidie Zo ongeveer luidde één van de tal loze grapjes van Wim Sonneveld, die gisteravond ln de Leidse Schouw burg („En over honderd jaajr staat er nóg geen nieuwe") zijn eerste (K. en O.) voorstelling gaf. Ook vanavond en morgenavond staat hij op de planken van dit eerbiedwaar dig gebouw. Venantius Wim Sonneveld bracht vrolijkheid. Tweeëneenhalf uur lang stond hij voor een zaal vol mensen, die glim lachten om zyn .smoesjes", schater den om zijn grollen, gniffelden om zijn rake creaties van typetjes en soms (zachtjes) meezongen met bijv. „Zeg maar ja tegen het leven". Ja, want de beroemde (voor sommi gen beruchte) frater Venantius was er ook. Nog dezelfde frater, die men in 1963 op de televisie in het „Grand gala du disque" heeft kunnen zien, die ook nu weer veel succes oogstte, r de bril behoefde dit keer niet te worden schoongepoetst. Nee, want de frater heeft allerlei nieuwe „wit- i een televisie-uitzending van Toon Hermans, na een eenmansshow Wim Sonneveld (en na een op treden van Wim Kan) vraag je je wel eens af: waarom toch die kleine k? Het is „kleinkunst", goed, maar what's a name"? !Het is minstens Kleinkunst met een grote KI Goede creaties Het is gewaagd deze drie arties ten met elkaar te vergelijken, maar wel verleidelijk. Van het illustere drietal is wellicht Wim Sonneveld het minst een persoonlijkheid, al thans hij laat dat niet zo blijken. Dat kan zijn voordelen hebben. Wim Kan en Toon Hei-mans blijven altijd zichzelf, al „vermomt" Toon zich bijv. als society-figuur: Toon blijft altijd Toon en Wim Kan dito. Wim Sonneveld niet. Als hij een oud ge bocheld kluchtig baasje neerzet, of frater, of boer Gerrit of nik kelen Nelis met een trommel op zijn rug, dan is hij hem ook. Daarom hebben wjj het meeste plezier gehad n zijn voortreffelijke creaties. Tijdens een avond met Wim Son neveld mist men de televisie niet dat is al een groot compliment. Zijn humor kan van alles inhouden: DAMES, SPAAR UW ROKKEN! Waarom Uw zadel omgedraaid als wij voor f 11,90 zo'n heerlijk zittend speciaal voor U gemaakt zadel hebben TELEFOON 23784 ZIE ONZE ETALAGES HAARLEMMERSTRAAT 1 EN TURFMARKT 5. een enkele keer scherp zonder ooit grof te (ver)worden, meestal gemoe delijk en vaak gewoon lekker zot. Wim Sonneveld presenteert in we zen een eenmansshow. Slechts af en toe treedt Marijke Merckens op, maar zij overheerst nimmer en blijft op het tweede plan, in de schaduw. De talrijke liedjes worden zeer rustig begeleid door Harry Bannink Jan Blok, Cees Rosbergen en Paul La- gaay. Vanavond davert de Schouwburg eer van het lachen. Wij zijn et dan helaas niet bij BURGERLIJKE STAND VAN LEIDEN i A. P. M. Zul- n J. H. Moenen _jrt Beelen Jeroen Klaas Theodoor, zn van J. K. Boeljlnga en J. M. C. Konijn; Anton, zn van R. Bosma en E. Middel; Davld Adrlanus Johannes, zn van J. C. van Mil en J. J. M. Westgeest. ONDERTROUWD G. Oppelaarj J. J. i L .C. M. Bameveld; S. Janse P. W. Ouwehand en L. de Haan; E. Plmentel en I. A. U. van Rooljen. GETROUWD L. F. Brakel en C. Papenhuljzen; M. Koome en H. Seller; A. Haarboech en A. A. M. Hettinga; G. Visser en J. Overduyn; G. Janssen en M. J T. Smits; H. J. Florls en H. M. Prins; W. J. Hogewoning en C. de Vlaming; A. H. A. van Ml den Akker, 70 84 Jr. Bavelaar, 67 Jr, A. de la Rle; N,

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1965 | | pagina 3