kopen in Parijs Antiek Weg met die rommel Op avontuur in Saint Germain - des - Prés Behandel slagroom met zachtheid Pagina 3 Wekelijks bijvoegsel Uw Wereld niet bij de antiquair althans niet voor grote stukken, niet voor se rieuze antiquiteiten. Om te begin nen weet ze van de vaasjes in de antiekwinkel minder af dan van de koperen Ei ff el torentjes in de souve nirzaak. Dan is daar, behalve de be trouwbare antiquair, de handelaar wiens prijzen stijgen naarmate het accent van de klant dikker of zijn Franse woordenkeus geringer is. En vervolgens is daar de moeilijkheid om een wapenrusting in de koffer of een Louis XV stoel in het baga genet van de trein te krijgen. Maar goed ook, want die Louis XV stoel, die haar als een gegarandeerd stijl meubel zou zijn verkocht is mogelijk een spiksplinternieuw stuk, al dan niet met houtwormgaatjes van de hedenhaagse boor. Hetgeen hele maal niet betekent dat ze slacht offer zou zijn van bedriegerij (op de houtwormgaatjes na)een „meu- ble de style" is een stijlmeubel. Punt. Het kan evengoed gisteren als vijftig of negenennegentig jaar ge leden zijn vervaardigd. Een „meuble ancien" is een antiek meubel, dat wil zeggen dat het minstens hon derd jaar oud is. En zelfs een gega randeerd antieke Louis XV stoel is niet uit de vertrekken van de Lode- wijk in kwestie afkomstig: hij kan gerust een eeuw jonger zijn dan de zetels waarop de befaam de monarch placht te zitten. Pas een „meuble d'époque" geeft de garantie dat het da teert uit de aangeduide periode, en het is uiteraard even prijzig als authentiek. Een meubelstuk dat als „d'époque" wordt ver kocht gaat (op verzoek) verge zeld van een certificaat van wit geschilderd balkje. Direct licht dus op de spiegel en indirect licht in de gang. Door de tJ.-buis op deurhoogte te plaatsen en de maat van de spiegel zo te kiezen dat deze het gehele open vlak van hoek tot hoek vulde, ontstond een binding met de overige „lijnen" en werd een rommelig geheel vermeden. (W)ETENS WAARD Slagroom Is een melkprodukt net als yoghurt of kwark, maar van alle produkten die van melk zijn afgeleid moet de zuivelfabriek aan slagroom de meeste aandacht besteden om het goed af ta leveren. En als u de slagroom dan in huis hebt zijn er ook een paar dingen waar u zelf op moet letten: slagroom moet, als de meeste andere zuivelprodukten, koel en donker worden bewaard, d.tv.z. bij een te mperatuur van ca 5 graden C. Houdt de room zo lang mogelijk op deze temperatuur, indien name lijk de koeling gedurende langere tyd is onderbroken, heeft opnieuw koelen geen zin meer; slagroom moet zo mogelijk ta een koele ruimte en/of koude kom worden geklopt, het liefst in een vrij platte schaal daar hierdoor het In brengen van veel lucht wordt verge makkelijkt. Denk aan de volumever meerdering Aan de glans van de slagroom kunt U zien hoe lang U nog moet kloppen; zolang nog onvoldoende lucht is ingeslagen, heeft de room een glanzend uiterlijk; zodra de ge wenste structuur bereikt is wordt deze iets doffer; slagroom blijft langer stijf, In dien U voor het kloppen enkele druppels citroensap toevoegt; Om een stevige structuur te krijgen en minder kans op botervor ming, is het toevoegen van een beetje wit van een ei gewenst. De room wordt hierdoo. iets lichter (bij Vs 1 1 theelepel toevoegen). daar heel verse room dikwijls niet gemakkelijk opklopbaar is, ver dient het aanbeveling mits men over een goede bewaarruimte be schikt de slagroom daags voor het gebruik in huis te nemen. Er bestaan nogal wat misverstan den over slagroom. Het meest ver breide, doch volslagen verkeerde idee is, dat toevoeging van suiker van invloed is op het kloppen van de room. Niets is minder waar; pro beert U het maar. Het eindresultaat d.w.z. de op- klopbaarheid of de verkregen volu mevermeerdering is geheel onaf hankelijk van het instrument waar mee de room wordt opgeklopt (gar de, handmixer of elektrische mixer), aangenomen tenminste dat men goede instrumenten op de juiste wijze gebruikt. Door toepassing van de elektrische mixer wordt uiteraard wel een tijdsbesparing verkregen. Naast het wijd en zijd bekende gebruik van room ta opgeklopte vorm, is het nuttig op deze plaata ook nog eens te wijzen op de veel soortige toepassing van de zgn on geslagen room. Room zo-uit-het-flesje kunt U namelijk even goed gebruiken in de koffie of op een vruchtenslaatje. Daarnaast noemen we ook enkele specifieke verwerkingsmogelijkhe den van ongeslagen room in soepen, sausen, terwijl b.v. ook( getrancheer de) kip zich in een mengsel van o.a. room, bloem en krulden uitstekend laat gaar stoven. Probeert U ten slotte ook eens de combinatie van ongeslagen room in diverse dranken al dan niet met toevoeging van een scheutje likeur. JUTE JURK Tijdens een liefdadigheidsshow van kapsels in Londen is een nieuw type jurk aan de wereld getoond. De organisatoren van de show heb ben een aantal Jute zakken van het grote soort genomen voor de nieu we mode. De jutezakken werden gewassen, gestreken, uit elkaar gehaald en daarna tot een soort Jurk omgeto verd. Gaten voor het hoofd en de armen en om het nog aantrekke lijker te maken gaten in voor- en achterkant van vijftien bij tien centimeter. Lage halsuitsnijding en veel bloot. Zes aardige meisjes droe gen de zakken, of jurken en had den veel bekijks. De organisatoren zeiden dat de jute zakken ten doel hadden de aandacht op de kapsels te vestigen. Jute zakken worden gedragen met lange zwarte kousen. Wie heeft niet, nadat ze in Parijs plichtsgetrouw het Lou vre, de Eiffeltoren en de Notre Dame bekeken had, de platte schoenen aangetrokken om de bekende Marché aux Puces, de enorme vlooienmarkt, te gaan bezien. Wie heeft niet, na de Are de Triomphe, Montmartre en het Palais du Luxembourg, in de Rue Jacob, de Rue des Saints-Pères haar ogen uitge keken op de antiekwinkeltjes die een wandeling in het quar- tier van St-Germain-des-Près tot een avontuur maken. Zelfs al koop Je er niets de prijzen zijn gepeperd dan nog is het een genot tussen de messen, dolken en lansen een complete wa penrusting, tussen de vazen en pot jes een levensgrote, fakkeldragende gips-moriaan of tussen de cheru bijntjes en madonna's een authen tiek carrouselpaard te ontdekken. Of prentbriefkaarten die minnaar en minnares een halve eeuw terug gebruikten om elkaar van hun te dere gevoelens te vertellen. Of ijze ren sleutels waarmee lang geleden wie weet welke kasteelpoorten, ge heime deuren of gewone achter poortjes werden geopend. Of brok ken timpaan, houten beelden en gargouilles afkomstig van wie weet welke kerkHet ligt er allemaal maar voor het meenemen in ruil althans voor de nodige franken. Nu spendeert de gemiddelde toe- riste haar franken waarschijnlijk brand in de sentimentaliteit. De sentimentaliteit stinkt zeer onaan genaam. De buren verschijnen in de achterdeur en kijken verstoord, de rook drijft over he* dorp. Het auto dafé van het verleden trekt de aandacht, maar vervuld van een koude vastbeslotenheid por ik in de brandende rommel en kijk grijn zend de rookpluim na. Over veer tig Jaren zullen mijn erfgenamen me dankbaar zijn voor deze vorm van Grote Schoonmaak. THEA BECKMAN Ik besluit me van de rommel te ontdoen, het waardeloze ver leden in de kachel te stoppen (die dan prompt uitgaat), niet langer de tonnen papier waar niemand naar omkijkt door het leven mee te slepen, 't Is onhy giënisch, inefficiënt, en te zwaar. Bovendien: denk eens even aan hen, die te zijner tijd de nalatenschap moeten verde len echtheid dat alleen door erken de antiquairs kan worden ver schaft. De connaisseur weet dat bronzen sierselen op authentieke zeventiende en achttiende eeuwse Franse meu belen niet uit dezelfde tijd stam men: ze werden tijdens de Revolutie opgesmolten. Hij weet dat alleen de tegenwoordige meubelmaker schroe ven, spijkers en lijm kan gebruiken; de meubelmaker van lang geleden gebruikte niets van dat al. Het hout van antieke meubelen is met de hand gezaagd, meer mechanische gereedschappen en moderne hout bewerkingsmethoden produceren geen antiek meubel en zelfs geen natuurgetrouwe houtwormgaatjes. Steek een speld in die laatste: blij ken ze even rechtlijnig als het pad van een boor, dan is er zeker geen kronkelkruipend houtwormkevertje door naar buiten gekomen. Porcelein heeft het fabrieks merk op de bodem. Alleen de specialist en de goede amateur weten daar weg in. De gemid delde toeriste kent de Franse porceleinmerken even weinig als die van haar eigen land: bij een bonafide antiquair kan ze echter altijd het merkenboek ter inzage vragen het ligt er ten behoeve van de klant. De toeriste die in Parijs naar goede antiquiteiten op jacht gaat is wellicht meer gebaat bij een bezoek aan de erkende antiquair dan met een haastige tocht naar de vlooien markt waar de rommel-op-de-grond afwisselt met stalletjes die als een luxe-winkeltje zijn. Ze zou op die markt iets goeds kunnen vinden, dat zelfs voordelig is omdat het ge repareerd, gerestaureerd moet wor den. Wat ze daarentegen bij de an tiquair vindt is perfect in orde en van goede origine. Antiek kopen ia zo gemakkelijk niet. vooral niet als je maar over zeven of veertien da gen beschikt en niet tot de laatste dag van de vakantie wilt wachten. En behalve het gebrek aan kennis van zaken en de taalmoeilijkheden, is daar bovendien nog de verleiding die elke toerist kent: de verleiding om iets te kopen wat dan ook Overigens beloert die verleiding niet alleen de toeriste. Vrouwen zijn vrouwen en winkelen (in de grote warenhuizen, in de uitverkoop, of by de antiquair in een vreemd land) la een verraderiyk spel: je gaat om een ceintuur, je komt thuis met een barometer, Je zoekt naar een souvenirtje voor de meisjes op kantoor en je komt terug in je hotel met een lege portemonnee en iets enorms voor je zelf. Net zo als de Frangaise op on ze fot&s, die op zoek was naar een echte oude vaas voor op de echte oude commode van haar antiek ingerichte appartement: „Een vaas. Nee, niet zo klein. Minstens zóóóó groot: hij moet in proportie zijn. Nee, geen kris tal, liever porcelein iets in Sèvres". Ze speurt de hele win del door, betast en bekijkt alles. En ze gaat wat je noemt ge slaagd en dolgelukkig de winkel weer uit. Met een koperen kran ten standaard. Precies wat ze gebruiken kan. J. V. Uw huis klaar voor de lente We geven u deze week nog een paar tips van de Stichting Goed Wonen. Boven en rechts: By de inrichting van deze woonkamer werd de eis gesteld, dat er minstens acht men sen zouden moeten kunnen eten. Op de tekening boven ziet U de in deling wanneer iedereen thuis is. Men voelde er echter niet voor deze indeling permanent aan te houden omdat dit zeer veel ruimte vroeg. Daarom werden in dit geval twee kleinere tafels aangeschaft en niet één grote. Deze twee kleinere tafels bieden de mogelykheid de opstel ling te veranderen wanneer er niet wordt gegeten, of wanneer een ge deelte van het gezin niet thuis eet. (zie tekening rechts). By deze laat ste opstelling kan b.v. één tafel ge bruikt worden om er huiswerk aan te maken, terwyi aan de tweede tafel wat anders kan worden ge daan. Omdat de kamer niet al te groot was, werd er een boekenber- ging aan de wand bevestigd en dus geen gebruik gemaakt van staande boekenkasten. Dit laat meer vloer ruimte vry, wat de ruimteiykheid ten goede komt. Links: In dit huis was een Inge bouwde garderobekast, compleet met hoedenberging en kledingroede. Sjaals kon men kwyt aan de bin nenkant van de garderobe kast deur, waar men een paar latten maakte waaroverheen de sjaals ge schoven kunnen worden. Maar de nieuwe bewoners wilden toch wel een spiegel hebben en een lade voor handschoenen evenals een aflegvlakje waarop een tas kan worden gezet. Daartoe bevestigde men een lade—element aan de muur. Een t.l.-buis zorgde voor de verlichting, maar omdat men niet graag in de buis wilde kyken plaatste men deze achter een Wanneer ik in een bijzonder ijverige bui kasten en laatjes opruim, valt mij op hoeveel rommel een mens zijn hele le ven achter zich aansleept, voor al papierrommel. ]e vindt leer boekjes die al tientallen jaren verouderd zijn, waar nooit ie mand naar omkijkt en die je toch het gevoel geven dat je ze moet bewaren. Je vindt tydschriften met onwaar- schyniyke data, zoals 13 mei 1946 en je vraagt je af: wat moet ik er mee? Er stond een artikel in dat je zo'n kleine twintig jaar geleden had getroffen en daarom heb je bet ding bewaard, ofschoon je in al die twintig jaren geen enkele nei ging hebt gevoeld het nóg eens te lezen, waarschynlyk zou je er nu niets meer in zien, want je bent niet meer dezelfde mens van twin tig jaar geleden. Je ontmoet kwitanties, ontelbare kwitantiesHoe oud moeten die zijn om in de vuilnisbak te mogen "eröwynen? Aanslagbiljetten, al tien jaar geleden voldaan, brieven van mensen van wie je nooit meer iets hoort, tekstboekjes van opera's overpeinzing J die je in je jonge jaren bezocht, een paar vreemde bankbiljetten die niet meer geldig zyn, vergeelde kasboekjes, die bewyzen hoe goed koop het vroeger allemaal was, ter- wyl je toen ook al zorgen had; adressen op strookjes papier ge krabbeld, maar waaróm is je een raadsel, telefoonboeken waarvan de nummers niet meer kloppen, kran teknipsels, prospectussen, reisgid sen, foto's uit de tyd toen je kind was en die je niets meer doen en al die rommel, heel de muf rie kende bende biyf je maar bewa ren, uit een verkeerd gevoel van piëteit voor het verleden, in de on zinnige hoop dat je het allemaal nog eens nodig zult hebben. Er is veel moed voor nodig, en een ge weldig formaat vuilnisemmer om er afstand van te doen. geld wegsmeten aan onoogiyke dwaasheden, zoals aan opera's met twintig doden en houten meubelen en gordynen voor veel te grote rui ten en aan brandstoffen met een te laag rendement en aan voertui gen die aan de weg gebonden wa ren (zolang het goed ging) en aan graszaad voor een belachehjk stukje aarde Ze zouden de wyze hoofden schudden en er niets van begrypen. Weg ermee. De oude rekenin gen, verouderde boeken en tyd- schriften, de knipsels en schrifte- lyke cursussen vliegen op een hoop: ter dood veroordeeld wat reeds gestorven was. Het hele ge zin staat er jammerend omheen. „Neen. dat niet, daar staat een berekening in, dieVader. Die tydschriften wil ik bewaren, er staan heel goeie verhalen in!" Adriaan. „Die cursus wil ik nog doorwerken". Henk, die studie haat en nooit een cursus zal inky ken. „Die platen geef my die platen Marian, die zelf al een kast vol rommel heeft opgehoopt in haar tienjarig leventje. „Neen!" Onverbiddeiyk. De bende gaat de deur uit, de kasten moeten leeg. De ruimte hebben we nodig voor werkelyk belangryke dingen, de dingen va nnu, van de naaste toe komst, de dingen waarmee we moe ten léven. Als de vuilnisemmer overloopt, prop ik papieren in een oude zinken teil, zet die op het (door de toekomstige geleerden uit gelachen) grasmatje en steek de Deze crèmekleurige zijden japon met ruches aan hals en armen komt uit Polen. Er wordt een breedgerande hoed van vilt bij gedragen in dezelfde kleur. Ik wil het kwyt, onbarmhartig en meedogenloos ga ik de rimram vernietigen. Als ik my realiseer wat een huis tegenwoordig kost per kubieke meter en dan bereken hoe veel die overbodige papierbende in beslag neemt, dan is er niets meer dat me kan tegenhouden de rente- verslindende keet op te ruimen. Wat; daar ligt te vergelen en ver stoffen neemt iets in beslag dat, naarmate we verder deze eeuw bin nentrekken, steeds schaarser en kostbaarder wordt: ruimte. Peper duur en vreselyk moeiiyk te ver overen. Dus zet ik de tanden op elkaar en ga de kasten leeghalen, vier kas ten met papier, waardeloos, lastig, schimmelig en overtollig papier. Een half mensenleven ga ik vernie tigen, kostbare documenten waar naar de geleerden over vijfduizend Jaren vergeefs zullen graven, waar voor ze schatten zouden neertellen ach, wat een onzin. Wat kun nen myn papieren de geleerden van de toekomst nog leren over het dageiyk3 leven in de twintigste eeuw? Ze zouden hoogstens tot de conclusie kunnen komen dat onze samenleving zeer primitief en in gewikkeld was, dat we tegen alles en nog wat verzekerd waren en

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1965 | | pagina 11