Toegewijde
van Shaws
vertolking
„Candida"
Leefbaarheid
een koopje te
op
kunst
kadeiöoscoQp
Nobele terugkomst
van Lies Franken
JOCHUM SCHONK INNIGE
JOHANNES PASSION
Auteur Marnix Gijsen
gaat naar Canada
Klacht ingediend
door kunstveiling
Auto op de verkeerde
rijbaan: twee doden
Opgericht 1 maart 1860
Maandag 15 maart 1965
Vierde blad no. 31516
Haagsche Comedie in
(Bijzondere medewerking)
De vóór alles „verstandsmens" Shaw heeft zich nog niet de
plaats kunnen heroveren, waartoe de schrijvers uit de jaren '90 in
staat zijn gebleken. Het is duidelijk waarom, want bij die laatsten
treft ons nu het gespierd dramatische, dat men bij de „katheder-
socialist" uit Ierland niet moet zoeken. Hij was allereerst de ver
nuftige woordvirtuoos met de scherpe spot. Zijn aanvallen op de
door hypocrisie aangevreten Britse maatschappij dateren nu, al
thans bereiken de toeschouwer van vandaag, door Shaws ongerem-
1 redeneerlust niet altijd.
een jongensachtig enthousiasme, de
tweede als Morell met een geladen
heid. welke omdat zij al direct werd
gebruikt geen kans tot ontwikkeling
van zekerheid naar twijfel kreeg. La
ter is die gespannen houding meer
op haar plaats. De opvoering won
dan ook steeds meer in overtuigings
kracht hoewel Royaards en Dikkers
zo verschillend geaarde persoonlijk
heden zyn dat een gave relatie on
mogelijk tot stand kan komen. Het
ontbreken daarvan komt te duidelij
ker uit bij de wetenschap dat Morell
en Marchbanks als twee moment
fasen uit één ontwikkeling zijn te
beschouwen, onvolwassenheid in ver
schillende stadia. Als Candida com-
Candida
Dialoogflonkering
Met de vertoning van het 70 jaar
oude „Candida" door de Haagsche
Comedie zaterdagavond jl. in de Kon.
Schouwburg in Den Haag leek het
of Bob de Lange voor een stoffige
spiegel was gaan staan, die hij met
overgave oppoetste. Sommige plek
ken bleken verweerd, maar er waren
andere genoeg over, die een
glanzend beeld weerom gaven. „Can
dida" heeft een zekere renommée. De
van oudere toneelliefhebbers
naam. de dialoogflonkering, die
schitteren bij het noemen van die
bi) zo'n „play pleasant" ver
pacht,ontstak pas in het derde be-
Irijf, gedeeltelijk als gevolg van een
evenwicht dat de regie daar eerst
vond tussen Candida en de twee
nannen om haar heen. Het inner -
ijk conflict, waarbij de drie hoofd
figuren voornamelijk tegen zichzelf
ipreken, is om te beginnen in domi-
Morell en de dichter March-
janks getekend. Uiterlijk gebeurt er
s en dat maakt deze Shaw tot
stuk, dat kleine dingen groot ge
wicht geeft.
De schrijver heeft „Candida" een
nysterië genoemd. De karakterteke-
g is aanmerkelijk gecompliceerder
het aantal thema's - al of niet
litgewerkt is groter dan gewoon-
ijk. Reden genoeg om tot een spel
c laten worden met een reeks intri-
[erende vraagtekens.
Shaw's gehele toneelschry verschap
s praktisch bepaald door de vrou-
renemancipatie, waarin hij typisch
'erstandelijk idealiseerde en tegelijk
ipponeerde tegen het aardse, soms
:elfs vulgariserende van de vrouw.
De gevoelskant van de vrouw heeft
Shaw altijd verward en de meeste
zijn vrouwenfiguren zyn tame-
ijk kil en harteloos. Voor Candida
verhullen de karaktercomplicaties
Jat.
Nauwgezet
Jules Royaards en Pim Dikkers
ietten htm rollen met grote nauwge-
Ktheid op, de eerste als de dichter
jen sensitieve schichtigheid en
Gevechten in Rome
bij opvoering van
„Living Theatre"
Het „Living Theater van New
York" is gisteravond in Rome opge
treden met zjjn abstract toneelspel.
Onder het publiek ontstond een
vuistgevecht tussen degenen die het
wel mooi vonden en degenen die er
niets van moesten hebben. Het stuk
heette „Mysteries and smaller pie-
Er was byna geen dialoog, geen
décor en gedurende het grootste deel
ran de opvoering geen licht. De be
doeling was dat het publiek aan het
stuk zou deelnemen.
Dat gebeurde dan ook. Eerst was
er gemompel, daarna grof geschreeuw
dat tenslotte uitliep op vechtpartijen.
De toneelcritici hadden over het al
gemeen weinig waardering voor de
opvoering maar hadden ook geen
enkel goed woord voor het publiek,
dat zich, wè/t het ook over het stuk
mocht denken, niet had moeten mis
dragen.
Zaterdagavond probeert het „Li
ving Theatre" het nog eens.
Dr. G. A. Kohnstamm
voorzitter „Theater"
(Van onze correspondent)
Het bestuur van de toneelgroep
..Theater" krijgt een nieuwe voor
ster, n.l. dr. G. A. Kohnstamm, die
mr. R. Wesstra zal opvolgen.
Het is een traditie bij „Theater",
dat de vertegenwoordiger van de pro
vincie in het bestuur als voorzitter
fungeert. De heer Wesstra, die sinds
augustus 1963 deze functie bekleed-
te kennen af te treden. Het provin-
de. gaf reeds enige tijd geleden de wens
daal bestuur heeft dr. G. A. Kohn
stamm uit Roosendaal bereid gevon
den de opengevallen plaats te bezet
ten. Hij zal op een binnenkort te
houden vergadering van het alge
meen bestuur van Theater fonneel
tot voorzitter woi*den benoemd.
Desgewenst deelde de heer Wes
stra ons mede, dat „drukke werk
zaamheden" de aanleiding waren
voor zijn uittreden uit het bestuur
van de toneelgroep.
Mr. Wesstra is districtsdirecteur
van de Amsterdam-Rotterdam Bank.
Dr. Kohnstamm is verbonden aan de
Aku.
pleet de spil wordt van 't handelen
der 2 mannen bestaat een driehoek
van aannemelijke aard en kan het
dialoogvuurwerk knetteren.
Aan wiens zijde Shaw's sympathie
is laat zich gemakkelijk raden. Het-
nuftig schuiven met de motieven
houdt de objectiviteit in ere.
Geen 100 procent
Bob de Lange regisseerde een voor
stelling, die niet 100% over kwam
maar die veel te genieten gaf, o.m
door de terugkomst van Lies Fran
ken, die Candida met een superieu
re. nobele charme speelde. Bob de
Lange nam zelf Candida's vader voor
zijn rekening, 'n platvloerse opportu
nist met grappige Engelse trekjes.
Wim van Rooy was een jonge be
wonderaar van dominee Morell en
Ingeborg Elzevier bepaalde met pre
cisie een ongetrouwde secretaresse
zonder in gemakkelijke effecten te
vervallen.
Wim Vesseurs décor voldeed uit
stekend en Lisette van Meeteren ont
wierp tot de tijdssfeer bijdragende
kostuums.
Congres „Kerk en
Kunst" in Tilburg
Voor de derde maal
wordt in en rond de Stadsschouw
burg in Tilburg het congres „Kerk
en Kunst" gehouden (28 april t/m
1 mei). Het zijn in feite culturele
dagen voor studenten aan de Vlaam
se en Nederlandse theologica en phi-
losophica. Voor het eerst zal dit jaar
een aantal vrouwelijke religieuzen
aan het congres deelnemen. In to
taal rekent men op 250 tot 300 deel-
Uitgaande van het standpunt dat
bij de vorming van onze religieu
zen en priesters aan de kunst een
belangrijke plaats toekomt vindt
tijdens het congres een brede
confrontatie plaats met alle moge
lijke kunstvormen. In gespreksgroe
pen wordt een direct contact met een
verscheidenheid van kunstenaars be
reikt. Op 28 april zullen vier jonge
Nederlandse cineasten een aantal
films brengen en deze toelichten. De
toneelgroep „Studio" verzorgt de vol
gende dag een voorstelling van „De
bouwers van het Rijk of de
Schmurz". Voorts treden het Ned.
dans Theater en Fons Jansen (de
lachende kerk) op. Tijdens de ope
ningsbijeenkomst zullen o.a. spreken
de bisschop van 's Hertogenbosch
mgr W. M. Bekkers, de Belgische
ambassadeur in Nederland en Pierre
Jansen („Normen en vormen"). De
slotplechtigheid zal op 1 mei worden
verricht door mgr J. W. M. Bluys-
sen, hulpbisschop van 's Hertogen
bosch.
r59
Uitvoering in
Amsterdam
(Van
kunstredactie
Telkenjare keren in de lijdenstijd
de uitvoeringen van passiemuziek,
voornamelijk met composities van
Bach. Het is voornamelijk diens
Matthaeus-Passion die de voorkeur
geniet en men kiest de Johannes-
Passion in afwisseling daarvan.
Het Concertgebouworkest geeft dit
jaar zowel de ene als de andere pas-
en zo beluisterden we in het
Concertgebouw in Amsterdam de
Johannes-Passion, onder leiding van
Eugen Jochum.
Jochum Is dit seizoen in bijzonder
goede vorm en naar deze gesteldheid
vertolkte hij Bachs Johannes-Pas
sion gaandeweg krachtiger naar alle
realiteit die daarbij behoort. In de
geschiedenis van Bachs passievertol
kingen, heeft men de Johannes-Pas
sion geringer dan de Matthaeus-
Passion willen schatten, mogelijk
omdat deze korter van uitvoerings
duur is, niet dubbelkorig en zonder
jongenskoor. Wij menen evenwel de
Johannes-Passion gelijkwaardig aan
de Matthaeus-Passion te moeten
stellen. Zo heeft Jochum de muzikale
vakkundigheid van de Johannes-
Passion ook benaderd en waarom
niet, nu we zoetjesaan afstand
nemen van de romantische visie der
19de eeuw, waarin Bach werd gezien
als een componist die permanent in
verheven inspiratie vertoefde. Onze
voorouders konden blijkbaar niet
accepteren dat de Johannes-Passion
was geschreven als een „proeve van
bekwaamheid", waarmede Bach de
positie van Thomascantor in Leipzig
hoopte te verwerven.
Eugen Jochum kon op dit „vak
werk" overigens door Bach met Denver.
hart en ziel geschreven! al zijn
muzikale intenties realiseren. Scher
pe tekening van de recitatieven,
milde lyriek in de aria's en klank
rijke koren schonken de afwisseling
in deze uitvoering van muzikale
allure. Er was een groot koor, n.l. dat
dat van Toonkunst-Amsterdamhet
was tienvoudig groter dan wat Bach
voorschreef. Er was ook een orkest
bezetting', veelvoudiger dan ook in
Bachs gedachte zou zijn opgekomen,
maar wat dirigent Jochum met deze
ensembles deed was goed en werd
steeds beter van expressie.
Dit gold ook voor de prestaties der
solisten. Elly Ameling bleek ook nu
de bevoorrechte Bach-zangeres met
haar prachtige open sopraamstem;
Aaf je Heynis won wederom met haar
diepe Baohtimbre de harten der toe
hoorders. Ernst Haefliger toonde zich
de ervaren evangelist-zanger en Her
man Sohey dwong alle respect af
voor zijn bewonderenswaardige ver
tolking der kleine partijen en aria's,
die Peter van der Bilt voor zijn reke
ning had genomen, aanmerkelijk ge
lukkiger dan John van Kesteren, die
in zijn tenoraria's weinig fraai van
klank was.
Maar deze kleine vooale teleurstel
lingen verhinderen niet om met een
Succes voor het
Residentie-Orkest
Een enthousiast gehoor van 2.000
muziekliefhebbers, o.w. vooraanstaan
de inwoners van de San Francisco
op zakelijk, cultureel en maatschap
pelijk gebied, heeft zaterdagavond
een uitvoering bijgewoond van het
Haagse Residentie-Orkest. De uitvoe
ring werd getypeerd als een van de
voortreffelijkste die in San Francisco
zijn gegeven.
Vandaag concerteert het orkest in
(Van onze correspondent)
De Belgische schrijver Marnix Gijsen (prof. dr. A. Goris) zal maar
korte tijd in zijn vaderland blijven nadat hij er eind oktober van het
vorige jaar is teruggekomen. Hij was hoofd van de Belgische infor
matiedienst in de V.S. een functie die hij tijdens de oorlog had ge
schapen nadat België door de Duitsers was bezet. Nu gaat hij weer
terug naar de overzijde van de Atlantische Oceaan. Ditmaal naar
Canada. Hij zal optreden als regeringscommissaris van de Belgische
deelneming aan de wereldtentoonstelling in Montreal. Gijsen heeft
zolang in den vreemde geleefd dat hem het leven in België met zijn
kleine partijpolitiek en zijn geharrewar van vaak onbeduidende let
terkundige klieken wellicht ook wat te benauwd zal zijn.
„Met Gijsens romans doet zich het
merkwaardige geval voor, dat een
ieder een andere voorkeur heeft. De
dichter Jan van Nylen bijv. vertelde
dat hij met alle bewondering voor
het geheel van Gijsens werk een bij
zonder zwak heeft voor „Telemachus
in het dorp". Anderen verkiezen
„Klaaglied om Agnes". De oplaagcij-
fers wijzen uit dat „De vleespotten
van Egypte" met graagte gelezen
wordt. „De kat in de boom" heeft
zijn getrouwen. Ikzelf ben gegrepen
door „Goed en kwaad". Hoewel „Er
gebeurt nooit iets" mij ook nauw aan
het hart ligt. Eén ding staat echter
als een paal boven water: Joachim
van Babyion" verenigt alle stemmen
op zich".
Aldus Jan Greshoff in zijn herin
neringen en beschouwingen gepu
bliceerd in 1958 en wel in het bij
zonder in het hoofdstuk gewijd aan
zijn vriend Marnix Gijsen. Gijsen is
20 oktober van het vorig jaar 65
geworden. Dat is voor een ambte
naar ook in België de „zogeheten"
pensioengerechtigde leeftijd en prof.
dr. Albert Goris tot dusverre hoofd
van de Belgische informatiedienst in
de V.S. is dan ook korte tijd geleden
naar zijn geboortplaats Antwerpen
teruggekeerd en in het genot van
pensioen gesteld.
Morgen zal hij voor de Nederlandse
televisie met Hans Gomperts van ge
dachten wisselen over zijn literatuur.
vitale muzikale indruk de Johannes-
Passion als een sterk levende com
positie in onze gedachten op te
Belgische acteurs
naar ons land
Twee acteurs uit België zullen ko
mend seizoen naar ons land komen.
Zij zijn Senne Fouffaer en Roger
Coorens, die zich beiden hebben ver
bonden aan het toneelgezelschap En
semble. De eerste speelt gastrollen.
De tweede wordt vast acteur. Hij zal
zich in ons land vestigen.
Tot Rouffaers belangrijkste rollen
worden gerekend: Hamlet, Don Car
los en Tartuffe (in Tilburg kort ge
leden vertoond). Hij is vast verbon
den aan de Kon. Vlaamse Schouw
burg in Brussel.
Roger Coorens, maakte jaren lang
deel uit van de Kon. Ned. Schouw
burg in Antwerpen. Hij speelde o.a.
Orlando in Shakespeares „Naar het
u lijkt", John Proctor in „De vuur
proef" van Arthur Miller, prof. Hig-
gens in Shaws „Pygmaleon" en laat
stelijk Raki tin in Toergenjews „Een
maand op het land".
Minister Bogaers:
„De Nederlander
zal inschikkelijker moeten worden
De leefbaarheid van ons land vraagt meer dan overheidsbe-
slissingen. Zij vraagt van iedere Nederlander een steeds groter
wordende inschikkelijkheid.
Aldus de demissionaire minister van Volkshuisvesting en Woningbouw,
drs. P. C. W. M. Bogaers, in een betoog over de leefbaarheid in ons land
dat hij zaterdag op het Overijsselse appèl van de K.V.P. heeft gehouden
Met deze inschikkelijkheid doelde drs. Bogaers ook op
over onze gronden. Hij voegde hieraan toe, dat we alleen
werkelijke solidariteit de problemen
beschikking
Minister Bogaers ondertreepte,
dat wij in deze tijd de taak hebben
de leefbaarheid mogelijk te maken
in ons land, dat naar zijn bevol
kingsdichtheid nu reeds vol lijkt,
maar dat volgens betrouwbare ra
mingen in 1980 14 tot 15 miljoen
inwoners zal tellen en aan het einde
van deze eeuw 20 miljoen en waarin
de bevolkingsdichtheid zal toenemen
van thans gemiddeld 360 mensen per
vierkante kilometer tot 600 mensen
per vierkante kilometer in het jaar
2.000. Al die mensen, aldus drs. Bo
gaers zullen zichzelf moeten kunnen
zijn. Het ruimtelijk probleem ligt
volgens de minister van Volkshuis
vesting en bouwnijverheid veel moei
lijker dan het probleem van de wo
ningnood, dat in perspectief ge
zien oplosbaar is.
Herrieschoppers op
Rotterdams concert
Concert onderbroken
Tüdens het Promenadeorkest van
het Rott. Philh. Orkest In Rotterdam
onder leiding van Franz Paul Decker
is het tot ongeregeldheden gekomen
in de Rivièrahal. Dit als gevolg van
het optreden van een aantal jeugdige
belhamels, die tijdens de vertolking
van PonchieUi's „Dans der uren" zo
schreeuwen en floten, dat de dirigent
moest aftikken en het orkest verzocht
het podium te verlaten. De politie
moest tussenbeide komen en verwij
derde een aantal jongens uit de zaal.
Nadat de directeur van het orkest
de heer Oosterlee een beroep op de
jongeren had gedaan, zich rustig te
bedragen, betrad het orkest opnieuw
het podium en bracht het publiek de
dirigent een ovatie, waaruit bleek hoe
afkeurenswaardig men het gedrag der
jongelui had gevonden.
Toen nog enkele jongens uit de
zaal verwijderd waren, kon het con
cert voortgang vinden. De veront
waardiging over hun houding was
bijzonder groot.
Zilverexpositie in
Utrecht
In het Ned. Goud- en Zilvermu
seum in Utrecht wordt t/m 19 april
de collectie Wijk-Renken tentoonge
steld. Deze verzameling omvat in
hoofdzaak 19e-eeuws zilver. De ex
positie maakt deel uit van een serie
particuliere verzamelingen, die het
museum in de loop van dit jaar zal
tentoonstellen.
Wegens „smaad en belediging
(Van onze correspondent)
Twee Limburgers, de Maastrichtse makelaar T. H. M. Hommes en
de collectionneur J. H. Heinrichs uit Waubach hebben bij de Maas
trichtse justitie een klacht wegens smaad en belediging ingediend
tegen twee journalisten en twee Amsterdamse kunsthandelaren.
Behalve de klacht hebben zij bij de Maastrichtse rechbank ook
aangifte gedaan van vermeende oneerlijke concurrentie ex art. 328
van het Wetboek van Strafrecht.
De makelaar en de collectionneur be
schuldigen de Amsterdamse zakenlie
den, de heer R. G. de Boer en de
heer Douwes, ervan onware geruch
ten over de door Hommes in Maas
tricht gehouden kunstveilingen te
hebben verspreid, waardoor aan het
succes van de veiling en aan de
goede naam van de makelaar schade
is toegebracht. De journalisten,
twee verslaggevers te Amsterdam en
een verslaggever te Heerlen, wordt
verweten dat zij door publikatie van
onwaarheden in de dagbladen van
16 februari j.L de veiling in Maas
tricht schade hebben toegebracht.
Bij de klacht heeft de heer Hommes
schriftelijke verklaringen van drie
getuigen gevoegd, waaruit blijkt, dat
de kunsthandelaar Douwes uit Am
sterdam zou hebben verteld, dat
Hommes in Maastricht een oplichter
was en dat op diens internationale
veilingen alleen „nep" aan de markt
werd gebracht. De collectionneur is
vast van plan zijn schilderijencollec
tie te verdedigen tegen elke twijfel
aan echtheid, die aan de doeken zou
zijn toegeschreven.
De collectie, die hij op 16 februari
j.l. door makelaar Hommes ter tafel
liet brengen op de veiling in de voor
malige Dominicanerkerk te Maas
tricht, omvatten volgens de catalo
gus werken van Metsu, Frans Post.
Vigne Lebrun, Salomon en Jacob
van Ruysdael, Terborgh en Breughel.
Bij dat van Salomon van Ruysdael
en het zelfportret van Vigne Lebrun
waren expertise-rapporten aanwezig
van de Duitse hoogleraar Hans Eiken
uit Krefeld-Urdingen, waarin deze als
zijn mening uitspreekt, dat de stuk
ken inderdaad aan die oude mees
ters moeten worden toegeschreven.
Collectionneur Heinrich heeft inmid
dels aan het instituut voor grondige
en onafhankelijke expertise van
kunstwerken te Amsterdam verzocht
opnieuw zyn collectie aan een ex
pertise te onderwerpen. In opdracht
van die stichting zal prof. Jaffé nog
deze maand met het onderzoek be
ginnen.
Prinses Margaret In Oeganda Prin
ses Margaret van Engeland en haar
echtgenoot ird Snowdon zijn zaterdag
in Entebbe (Oeganda) aangekomen
vuor een bezoek van tien dagen.
land zullen kunnen oplossen.
Leren leven
Of we wonen of niet, we zullen
met een aantal zaken moeten leren
leven. Overigens vestigde de minister
er de aandacht op, dat dit leefbaar
maken van ons land als een stede
lijk land behalve grote inspanning
ook grote investeringen zal vergen.
„Ik ben er stellig van overtuigd,
dat wij onze kinderen een leefbaar
Nederland kunnen bezorgen. Maar
even stellig weet ik, dat er geen
leefbaarheid mogelijk is op een koop
je", aldus minister Bogaers. Hy wees
de klacht van de hand, dat er op
dit gebied weinig gebeurt in ons
land en stelde, dat Nederland zelfs
in menig opzicht voorop gaat ii
wereld door de wijze, waarop
hier de ruimtelijke problemen
pakt.
Slapet
oos
De regering voert een nationaal
ruimtelijk beleid. Een formeel na
tionaal plan hebben we weliswaar
niet en zal er ook nooit komen, maar
er zijn al 23 streekplannen opge
steld en 24 andere zijn in actieve
voorbereiding.
In een vraaggesprek, hem afge
nomen in het t.v.-programma
„Brandpunt" van de K.R.O., sug
gereerde de minister zaterdagavond
dat Nederland zich in de toekomst
(zijn gpdachten gingen uit naar de
jaren 19801985) opnieuw extra
ruimte zal moeten verschaffen door
drooglegging van een deel van de
Waddenzee.
„Niemand zal er mij van verden
ken, dat ik het probleem van de
woningbouw onderschat", zei hy
„Maar toch bezorgt de ruimtelijke
problematiek mij meer slapeloze
nachten."
Botsing op Afsluitdijk
Jonget je (3) door
tractor overreden
Twee personen kwamen zaterdag
middag om het leven by een ver
keersongeluk op de afsluitdijk on
der de gemeente Wonseradeel. Vijf
personen werden min of meer ern
stig gewond.
De slachtoffers zijn de 21-jarige
Amsterdammer en een 20-jarige
vrouw, eveneens uit de hoofdstad.
Door nog onopgehelderde oorzaak
kwam de door de Amsterdammer be
stuurde personenauto op de andere
rybaan, waar hy met een tegen
ligger in botsing kwam. Beide auto's
werden vernield. Kort na dit onge
luk kwamen op dezelfde plaats nog
drie auto's met elkaar in botsing.
Hierbij vielen drie gewonden.
Frontaal
stukje achteruitreed, omdat hij de
verkeerde weg was ingeslagen. De
vier inzittenden van de eerste wa
gen, de heer en mevrouw Rietman
uit Zwjjndrecht en twee kinderen,
werden hierbij vrij ernstig gewond.
Zij zijn opgenomen in het gemeente
ziekenhuis in Dordrecht.
Het ongeluk gebeurde bij de weg-
afsplltsing naar Alblasserdam. De
bejaarde automobilist bemerkte pas,
toen hij ongeveer 100 meter de rijks
weg was opgereden, dat hij verkeerd
ging en stopte. Daarna reed hij vol
gens de politie op de rijbaan achter
uit, omdat er ter plaats geen vlucht-
berm is. De auto van de familie Riet
man botste toen in volle vaart op
zijn wagen.
In Horst had
een frontale autobotsing plaats,
waarbij de 87-jarige mevrouw Slot
houwer uit Helmond zodanig werd
gewond, dat zij later overleed. Haar
42-jarige dochter werd ernstig ge
wond. Van de drie bij het ongeluk
betrokken auto's werden er twee to
taal vernield.
Meegesleurd
De 46-jarige mevrouw H. Stie-
nen-Schaeken uit Budel werd zater
dagavond het slachtoffer van een
gecompliceerd ongeluk in Weert. Zy
reed met haar bromfiets de 77-jari
ge heer M. Salmans uit Weert aan,
die naast zijn fiets liep te wande
len. Beiden kwamen op de weg te
vallen. Een achterop rijdende auto
kon de heer Salmans ontwijken,
maar greep mevrouw Stienen en
sleurde haar zo'n vijftien meter mee.
Korte tijd later overleed mevrouw
Stienen aan de verwondingen.
Uit de bocht
De 18-jarige J. Schruets uit
Herkenbosch kwam gistermiddag in
Roermond om het leven. Hij reed
mee in een personenauto, die door
te hoge snelheid uit de bocht vloog.
De jongeman was op slag dood. Twee
andere inzittenden werden zwaar ge
wond.
Misleid
Zaterdagavond is in Wyhe de 77-
jarige H. E. Gosselink in een berm-
sloot langs de IJsseldijk verdronken.
De heer Gosselink was op weg naar
zijn kosthuis.
Waarschijnlijk misleid door de
duisternis verloor hij zijn evenwicht
en viel langs de steile dijkhelling
naar beneden, waar hij in een berm-
sloot terecht kwam en verdronk. De
volgende ochtend vond zijn hospita
het lichaam.
Afgevallen
Het driejarige zoontje Gelyn van
de landbouwer A. Dieleman in Schud-
debeurs (gem. Hontenisse) is giste
ren om 't leven gekomen, toen 't met
zyn vader op het land was. Het kind
zat naast zijn vader op een trekker.
Bij het keren kwam de trekker
schuin te hangen. Het kind viel er af
en werd door de trekker overreden.
Met zware verwondingen werd het
naar het ziekenhuis in Hulst ge
bracht. Het jongetje bleek by aan
komst te zijn overleden.
Achteruit
Een kleine personenauto is gister
avond op de rijksweg tussen Rotter
dam en Dordrecht in botsing geko
men met de personenauto van een
71-jarige man uit Nijmegen, die een
Kerkelijk Leven
te Rockanje. Bedankt
d. 1 (vac. dr. J. H. Stel
Snoep te Middelburg
drecht J. Smit te Werkendam.
GEREF. KERKEN
Bedankt voor Buitenpost J.
Winkel te Vorden
Koekange (vac. J. A. Kwast) A. Vos te
Hoogkerk.
GEREF. KERKEN (VRIJGEMAAKT)
Beroepen te Emmeloord (NOP) G. v.
Keulen te Waardhuizen.
CHR. GEREF. KERKEN
Bedankt voor Zuldland-Spijkenlsse P»
v. Zonneveld te Bennekom.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Ridderkerk A. Elshout te
Paus over Vietnam en
rassenkwestie
Faus Paulus VI heeft gisteren ge
vraagd om gebeden voor een einde
aan de stryd in Zuid-Vietnam en
aan de rassenstrijd in de Verenigde
Staten.
De Paus vroeg dit toen hy als ge
bruikelijk op zondag voor het raam
van zyn appartement verscheen, om
de menigte op het Sint-Pietersplein
te zegenen.
De Paus heeft de landen niet met
name genoemd, maar het was duide
lijk wat hij bedoelde, toen hij vroeg
om: „gebeden tot de h. maag voor
een speciale intentie: voor de landen,
waar oorlog en guerrilla-stryd van
het leven een kwelling maken en
waar onenigheid ten gevolge van ras
en kleur leidt tot haat, slachtoffers
eist en onlusten schept".
Ds. Van der Wiel
weer op kansel
De kerkdienst vara zondagmiddag
in de hervormde <erk te Elburg,
waar ds. B. G. A. van der Wiel voor
het eerst na zyn schorsing in no
vember van het vorig jaar weer op
de kansel stond, onderscheidde zich
in geen enkel opzicht van een an
dere eredienst. Slechts kan gezegd
worden dat de belangstelling voor
deze dienst niet byzonder groot was.
Wel had de Rijkspolitie onopvallend
in en om het kerkgebouw voorzorgs
maatregelen genomen. Er vonden
echter geen incidenten plaats. De
kerkeraad was op één lid na voltallig
aanwezig. Ds. Van der Wiel hield
zijn predikatie over Johannes 18 vers
1 t/m 12, waarin de gevangenneming
van Jezus Christus in de hof van
Gethsemané beschreven wordt. Met
deze rentree van dominee Van der
Wiel is de rust in kerkelijk Elburg
naar men mag aannemen weerge
keerd.