Rooster minder geschikt voor oudere kijkers" Minder kritisch dan gedacht" JEUGDPROGRAMMA'S JA OE JEUGDPROGRAMMA'S NEE? 01- '((HEK. VOOR DE JEUGD (III en slot) ;o „Rooster" (Eenmaal per vier weken) ^Tegenwoordig mag voor de televisie veel meer dan vroeger. komt omdat de mensen en de omstandigheden veranderd Kritiek op het Koninklijk Huis bijvoorbeeld was vroeger (esloten. Ik denk dat het programma „Zo is het" wel veel <r ft veranderd. Dat geldt ook voor jeugdprogramma's. Mis- vgg ien brengen we nog wel eens een jeugdprogramma op het erm, waarbij we van tevoren aankondigen: Minder geschikt oudere kijkers." nJbrit de Braber (35, getrouwd, >0$kinderen) lacht even. Wij et de samensteller van 91 AV R O-televisieprogramma 9*1 iter" in een vergaderzaaltje van de villa's naast de Ül Utudio. „Hier komen we al- met de redactieraad van zegt Gerrit. „Daar zit- vnü"^ mensen in uit Jjet J,e^e 1 r die suggesties doen en pro- tat jnaronderdelen bespreken. Ik loe aeriKjij er over lit zijn de laatste arti- i in de serie „Ether de jeugd", waarin één onze jeugdpagina-re deuren aandacht be- H—edde aan de Nederland radio- en televisie- 'gdprogramma's (de ige artikelen publiceer- ptJn wij in „Jouw Wereld" teiii n 27 februari en 6 ve" iart). Op deze pagina 3i$ tjt onze televisiecriticus to Scheepmaker zijn ming over de bestaande J j gdprogramma's, maar i luw Wereld" wil ook mg roeten hoe de jeugd zelf over denkt. Hoe ;ke4id je de tegenwoordige igdprogramma's, voor Pr Ike onderwerpen inte- ijseer jij je het meest, je dat er genoeg pro- Jgmma's zijn of zou je er lag meer willen heb- Welke programma's 3t|luister of bekijk je wel, u welke niet? Schrijf het b s vóór 20 maart. Het Redactie „Jouw reld", Leidsch Dagblad, tte Singel 1, Leiden. J heb dit nodig om contact met de jeugd te houden. Ik ben per slot van rekening zelf geen tiener „Rooster", een programma van een half uur, wordt in de studio gemaakt. Het wordt meestal recht streeks uitgezonden. Een enkele keer, als er bijvoorbeeld een zan geres 's avonds ergens moet optre den, wordt het op Ampex opge nomen. „Ik monteer nooit", zegt Gerrit. „Dat maakt de zaak na tuurlijker." „Rooster" is één van de oudste televisieprogramma's. Gerrit den Braber is er vijf jaar geleden mee begonnen. Daarvoor was Gerrit. die uit Rotterdam komt en daar tekstschrijver was. bij de AVRO- radio. Hij maakte hier deel uit van het „trio", dat Minjon en andere jeugduitzendingen verzorgt. Nu is „jeugduitzendingen-televisie" uit gegroeid tot een afdeling met zes mensen. Vier ervan zijn oud-Min- jonners en daar is Gerrit den Braber toch eigenlijk wel een beetje trots op. „Een programma als „Rooster" behoeven we nooit te stoppen", zegt Gerrit. „Er is geen vaste for mule. we gaan zo veel mogelijk met de tijd mee. Vroeger presenteer den Lonneke Hoogland en Wilco Meijer het, maar Lonneke heb ik in het begin van dit seizoen ver vangen omdat ze voor dit werk te oud werd. Er is nu een presentatie team van vijf jongeren." N oodzakclij k „Ik vind een jeugdprogramma absoluut noodzakelijk. De belang stellingsfeer van de jeugd is heel apart. Het is ook belangrijk de stem van de jeugd te laten horen. Het zou in principe zelfs mogelijk zijn een jeugdprogramma voor ouderen te maken." „De tiener is de laatste jaren enorm veranderd. Ze zijn nu veel harder en vinniger, kritischer ook. Ik geloof ook dat we met de on- Tekst BERT TIDDENS Foto's: W. DIJKMAN vindt wel dat „Rooster" de meeste tyd kost. Gerrit wilde geen mening geven over Jeugdprogramma's van andere omroepen, maar hy zei wel, zich over een bepaald radioprogramma niet te willen „uitlaten". GERRIT DEN BRABER tegenwoordig mag je veel meer derwerpen vrij hoog kunnen grij pen. „Rooster" houdt rekening met de kritiek van de jeugd. Onlangs hebben wij een advertentie aan de kaak gesteld, waarin voor het leger werd geadverteerd. Daar kan ik op zichzelf geen bezwaar tegen maken, maar het werd allemaal zo geweldig mooi voorgesteld, dat in grijpen ons gerechtvaardigd leek. Ook op de woningnood voor jonge mensen hebben we de aandacht ge vestigd". Veel brieven „We krijgen veel brieven en daar ben ik erg blij mee. „Rooster" wordt druk bekeken. Uit een re cent onderzoek is gebleken, dat we een kijkdichtheid van zeventig procent hebben". Gerrit den Braber is geen voor stander van discussies voor de camera's. „Je kunt beter met fei tenmateriaal komen en de kijkers aan het denken zetten." „Rooster" wordt eenmaal per vier weken uitgezonden. „Persoonlijk vind ik dat te weinig", zegt Gerrit. „Maar dat is een kwestie van zend tijd. Ik vind dat er te weinig pro gramma's van het type „Rooster" zijn. Wel Is er voldoende tiener- muziek. We hebben onder meer ons eigen muziekprogramma „Combo", dat helemaal op tieners is afge stemd. „Rooster" biedt ontspan ning, maar is ook instructief. Ik doe graag iets positiefs. Tegen woordig worden we gekopieerd. Dat is niet zo prettig, maar aan de andere kant is het ook een zekere waardering." Door „Rooster" zijn al verschei dene jonge artiesten bekend ge worden. Gerrit den Braber ziet hierin een bewijs voor het recht van een jeugdprogramma, omdat deze mensen in een ander pro gramma nooit voor de camera's zouden zijn gekomen. Als voorbeel den noemt hij: Anneke Grönloh, Willeke Alberti, Rob de Nijs, Trea Dobbs, Bob Bouber (ZZ en de Maskers), Johnny Lion. Tv-jeugdavond Gerrit den Braber organiseert (misschien in navolging van de jeugddag van Minjon) tegenwoor dig elk jaar een televisiejeugd- avond. Dit festijn zal dit jaar in juni plaats hebben. De afdeling van Gerrit den Braber maakt nog een stuk of zes andere kinder- en jeugdprogramma's, maar Gerrit Halte wekelijks Dezer dagen bereikte ons het be richt, dat het NCRV-programma voor twintigers „Halte", met in gang van juni van dit jaar een we kelijks programma van twintig mi nuten wordt. De tijd van uitzending wordt dan: donderdags van 6.40 tot „Tienermagazine" NCRV (Eenmaal per vier weken) n.'Ik had gedacht dat het tienerforum meer kritiek zou hebben, dat valt erg mee. Waarschijnlijk heeft de jeugd niet zo veel als gedacht wordt. En ik vind het fout om het er zelf in te dit tienerforum bedoelt An- Roest (36, getrouwd) een jonge mensen, die hy laat sieren in zyn vierwekelykse sieprogramma „Tienermaga- (»We proberen de afkorting te krijgen"). De onder- larover wordt gesproken, i zij zelf bepalen. „Ze hebben keer gehad over de rassen- iinatie en over de woning- zegt Andries Roest. „En Ifün ook een keer bij de Am- journalist Henri Knap Jseweest. Hij had een stukje ver het exploiteren Weners. Hij vond het goed dat ®et het hele forum bij hem kwamen om daarover van to? te wisselen. Er is toen be- flijk fel gediscussieerd". forum bestaat uit jongeren geheel verschillende levens- ging. Er is geen gesprekslei- |Zjj moeten zelf de discipline pogen om niet door elkaar te Zonder dat er iemand tus senkomt krijgen ze ongeveer drie kwartier om hun mening naar vo ren te brengen. De meest interes sante uitspraken worden er dan uitgehaald en aan elkaar gemon teerd. Deze montage plaatst An dries Roest meestal aan het eind van zijn programma. Andries Roest is in oktober van het vorig jaar met „Tienermagazi ne" begonnen. Voor die tijd heeft hij negen jaar de NCRV-program- ma's omgeroepen. 'Hij maakte ook zelf programma's, o.m. „De Hang mat" (voor twintigers) en „Onder de hoogtezon", een ziekenprogram- ma. In januari 1964 kwam hij by de televisie, trachtte zo veel moge- lyk ervaring op te doen en volgde de NTS-cursus. De televisie-oplei ding in Nederland vindt hy on voldoende. In elke aflevering "an „Tiener magazine" worden een paar minu ten uitgetrokken voor een Neder landse combo. Het programma wordt op film opgenomen. „Dit Het T.M.-tienerforum. V.l.n.r. Ben Bierings TilburgRita Blaauw van Os Amsterdam Katinka van Huet (Amster dam), David Soetendorp (Am sterdam), Janus Derks (Hol- landsche Radingen Geuje Winters (Amsterdam) biedt mogelykheden en beperkin gen", vindt Andries. „Een filmca mera is gemakkelyker te verplaat sen, film is gemakkelyker te mon teren dan bijvoorbeeld Ampex, waar je helemaal niets mee kan doen. Maar overvloeiers, die by te levisie weinig problemen opleveren, zyn by ons veel moeilijker. Als v/e een combo opnemen dan is dit altyd play-back. Omdat we niet genoeg camera's hebben voor een aardige montage, moeten we het al tyd een keer of vier opnemen". hebben eens een programma ge had over ballet, over een meisje, dat van Australië naar Nederland was gelift. Een vast punt is de tie nermode. We gebruiken ook vaak een buitenlandse bijdrage van twee of drie minuten. Een liedje van de Brothers Four bijvoorbeeld hebben we gekocht van de Amerikaanse televisie. Deze zanggroep is ook in Nederland geweest, maar als we toen zelf opnamen gemaakt zou den hebben, dan zouden we aan auteursrechten en honoraria veel meer kwijt zyn geweest dan nu". Wy spraken Andries Roest in de kamer van de perschef van de NCRV, de heer Budding. Het ligt voor de hand, dat „Tienermaga zine" op het ogenblik wat minder kykers heeft, omdat het program ma via het tweede net wordt uit gezonden. „Dat vinden we niet zo erg", mengt de heer Budding zich in het gesprek. „Wij vinden beide netton even belangryk. Dat moeten we wel, want anders gaan de men sen zeggen: Zie je wel, ze hebben niet eens genoeg mensen om het tweede net te vullen". Presentatie „De rest van het programma heeft een reportagekarakter. We De presentatie van „Tienermaga zine" is in handen van Eefje de Vries en Han$ Kemna, een acteur van de toneelgroep Arena. Andries is niet de enige samensteller van het programma. Cameraregisseur Didier van Koekenberg heeft een belangrijke stem in het selecteren van de onderwerpen. „Steeds terugkerend", zegt An dries, „is een programmaatje over beroepskeuze, dat echter wegens de tydlimiet niet al te diep kan gra ven. Een andere „kapstok" is de hitparade van drie platen, die we monteren op foto's en tekeningen". Andries Roest heeft nog geen spyt gehad van zyn overstap naar de t.v. „Ik moest wel helemaal op nieuw beginnen", zegt hy. Als hy een interview heeft gemaakt, zorgt hy dat hy zelf buiten beeld blyft. Zyn stem is dan nog wel ie horen, maar „ze kunnen myn gezicht beter niet zien. Daar ben ik te oud voor". De eerste en belangrijkste vraag die men zich aangaande de zogenaamde jongerenprogramma's moet stellen is: zijn ze nodig, is er behoefte aan? Op het eerste gezicht is men geneigd te ant woorden: natuurlijk. Er zijn zoveel gerichte programma's, waarom dan niet voor een van de belangrijkste groepen in Nederland, de tieners en de twens? Daar zit iets in. Er is tenslotte ook een apart vrouwenprogramma, er zijn aparte sportprogramma's, opvoed kundige programma's, schooltelevisieprogramma's enzovoort. Hier loopt de redenering echter al stuk. Vrouwenprogramma's zijn voor een bepaalde groep kijkers (t.w. de vrouwen, ruim de helft van het aantal kijkers uitmakend), maar de sportprogram ma's zijn voor een veel onduidelijker groep ..sportliefhebbers", mensen dus die kunnen variëren in geslacht, leeftijd en intellec tueel niveau. En zo zijn er zoveel programma's die weliswaar ge richt zijn, maar niet gericht op een groep, maar op een bepaalde belangstelling. De jongerenprogramma's nu richten zich niet op een „belang stelling", maar op een bepaalde leeftyds-) groep, en met reden mag men zich afvragen of daar behoef te aan is. Zulke programma's rich ten zich immers tot een zeer amor fe groep kijkers, en ik voel veel voor de reactie van de Leeuwar der Courant op een dergelijk pro gramma, „Van gewest tot gewest", bestemd voor de minstens zo amor fe groep inwoners van Nederland buiten de Randstand Holland. „Daar hebben we geen behoefte aan", zo redeneerde de Leeuwar der Courant in een redactioneel ar tikel, wat goed genoeg is voor heel Nederland is ook goed genoeg voor ons. en wat goed genoeg is voor ons behoort ook goed genoeg te zijn voor geheel Nederland. Wy wensen niet als provincialen in een soort apartheidspolitiek behandeld te worden". Zo kan men ook redeneren in zake de jongerenprogramma's, met byzonder veel reden zelfs, als men de dagelykse televisieprogramma's eens bekykt vanuit een jongeren- standpunt. Zo schaars als immers de specifieke jongerenprogramma's zyn (ik kom daar straks nog op terug), zo veelvuldig zyn die „al gemene" programma's, die voor de tieners en twenners evenveel of zelfs meer rechtsgeldigheid hebben dan voor de „volwassen" kykers. Neem zo'n programma als van vandaag, zaterdag 13 maart, Ne derland 1 en 2. By wyze van grote uitzondering is er op Nederland 2 een jongerenprogramma, „Combo", en daarnaast zyn er de universele Amerikaanse series op muzikaal of blyspeels gebied als de Eddie Cal vert Show, Bonanza, De Schone Heks, de Engelse serie Sir Lance lot, en de Nederlands-Engelse se rie Midavondserenade. Ik zal niet zeggen dat al deze series onverholen geapprecieerd dienen te worden door de jonge ren, zij hebben alleen evenveel recht en onrecht ze leuk of ver velend te vinden als de ouderen. Wat is er verder nog op deze za terdagavond? Het programma „Hoe maakt u het?", over de grammofoonplatenindustrie. Dat moet jongeren toch ook interes seren. Er is verder sport: Euro pese kampioenschappen judo en wereldkampioenschappen ijs hockey. Me dunkt, 's Middags wordt er bovendien voorlichting gegeven over de inrichting van de caravan, de tent en de week- eindboot, ook al geen specifieke onderwerpen voor ouden van dagen. Tenslotte is er Brandpunt. Niét iedere tiener zal zich interesse ren voor algemene en politieke ac tualiteiten. maar menige twen, neem ik aan. toch wel. Zo wemelt het in een maand televisie van programma's die niet voor jonge ren bestemd zyn, maar wel de- gelyk door hen geconsumeerd kun nen worden. Vrijwel alle series, leuk of spannend, vallen daaron der. Alle sportuitzendingen, alle shows. Het gros van de films en de toneelstukken, en ook de kunst programma's, zeker door die jon geren die via de school of ander zins in aanraking komen met mu seum, literatuur en schouwburg. Verder de filmvensters van Blok ker, Boost en Bertina, en veel politieke onderwerpen, zoals die in de actualiteitenrubrieken, maar ook in rubrieken als Contrast, Par lementaire Spiegel etcetera wor den behandeld. Waarom niet? Jongeren zyn geen analfabeten. En als zy al, net als zoveel ou deren. met een bord voor hun kop lopen, is de kans nog groot dat zy er kijkgaten in hebben ge boord. uit nieuwsgierigheid, om beter te kunnen zien. Ik serhaal daarom de vraag: is er behoef te aan speciale jongerenprogram ma's? De praktyk lykt uit te Waar de jongeren eventueel behoef te aan hebben op de televisie, naast wat ze toch al tegelijk met de ou deren mee krijgen opgeschept, is eens per week een tv-versie van Uitlaat. Laat elke omroeporgani satie op zyn manier ervoor zor gen dat er eens per maand zo'n gemêleerd programma op de buis komt, zodat de jongeren elke week één keer hun eigen besognes krijgen behandeld. Hun eigen besognes, let wel, bekeken vanuit hun standpunt Dat is het enige waar ze behoefte aan hebben. Meer muziek is na tuurlijk fijn, en meegenomen, maar er is zo weinig verschil in appre ciatie tussen tieners, twintigers, der tigers en veertigers op muzikaal gebied, Rob de Nys is er even- Andries Roest geeft aanwijzingen aan cameraman Didier van Koekenberg. NICO SCHEEPMAKER wjjzen van niet. want er zyn bijzonder weinig van dergelijke programma's, althans op de te levisie. Ik heb het even nage gaan over de maand die liep van 13 februari tot 13 maart: precies vier weken door een of ander gelukkig toeval. De waarlyke jongerenprogram ma's (ik schuif nu even Sir Lan celot. Bonanga en dat soort non sens terzijde) bleken bijzonder dun gezaaid. In de eerste week Waauw, en zo men wil Hootenanny. In de tweede week Top of Flop, en zo men wil de Rob de Nys Show, plus Young people's con cert, van Leonard Bernstein. In de derde week In het TV-Lab, en zo men wil: Jazz in beeld, Vis a vis (Trio Louis van Dijk) en Let's sing out. In de vierde week weer een Young people's concert, en (einde- lykü) Tiener Magazine. Dat is alles, voor een hele maand. Zegge en schrijve dus één werkelijk jon gerenprogramma, en verder een paar tegen de jeugd aanleunende programma's voor kykers van 8 tot 80 jaar, allemaal op muzikaal gebied. Je moet op die manier wel tot de conclusie komen dat de Neder landse jeugd een byzonder zang lustig en muzikaal troepje is, dat verder weinig interesses heeft. Mu ziek, grammofoonplaten spelen ui teraard een grote rol in het leven van tiener en twen. maar toch geen hoofdrol neem ik aan. In Bussum denkt men er blykbaar anders over. Ten onrechte natuurlijk. En ik verdenk Bussum en omstreken ervan dat eekn zekere gemakzucht aan deze tendens niet vreemd is. Het is gemakkelijker een program ma als Waauw in elkaar te zetten, dan een televisieversie van Uitlaat te maken. goed voor de oudjes als voor de jonkies. Er is echter wel verschil in aanpak en standpunt op het punt van de „problemen" (ruwweg samengevat) Overal ter wereld (Nederland is de enige uitzondering» worden de re voluties en de omwentelingen be werkstelligd door de jeugd, de studenten vooral: Turkije, Span- ja, Hongarye. noem maar op. Progressiviteit, „fris geluid", „on bevangen kijk", al dat soort din gen maakt dat de jeugd verschilt van de volwassenen. Dit verschil moet in de televisieprogramma's voor de jongeren tot uitdrukking komen, en dat doet het nog al tyd niet, al mikt Tiener Maga zine er al aardig op en al is Rooster, sinds via Combo het al te neutrale, t-ot niets verplichten de muzikale gedeelte gedeeltelyk is afgestoten, een stuk beter te pruimen geworden. Er is behoefte aan een wekelyks strijdbaar (jeugd wil wel eens. deels uit verveling, strydbaar zyn» jon gerenprogramma, waarin niet al leen die die dingen te berde wor den gebracht waarin de jongeren verschillen met de ouderen (jeugd- herbergproblemen. hoe voelt de zit- tenblyver zich0, het huiswerkloze week-eind, ook klaar-overs voor de H.B.S.-ers, etcetera), maar waarin die dingen worden behandeld die zowel voor ouderen als jongeren belangrijk zyn, maar waarop de jongeren een andere kyk hebben dan de ouderen. Apartheidspolitiek. samen gaan AR en CHU. de geboor- tepil, lossere banden tussen P.v.d.A. en zijn satellieten het gemengde huwelijk enz. enz. Dat zijn de dingen die de wereld bewegen. De jongeren willen daar ook hun mening wel eens over zeggen, en ge zegd zien.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1965 | | pagina 7