Er naar raden? Griekse priesters mogen nog steeds niet chaufferen Beslissende ze Kom er ACHT- HET SAUNABAD Ook grootmeesters maken soms fouten H a I w I 1 4 4 1 i s i 4 i! i i 'i; a 5 a 4 Zaterdag 13 maart 1965 Pagina 4 Wekelijks bijvoegsel Uw Ws BRIDGE Bridgevraag van deze week: Noord gever, allen kwets baar, viertallenwedstrijd. Zuid heeft: 4 H B 9 8 5 CP B 2 O H 8 5 4. V42 Biedverloop: noord een har ten zuid een schoppen noord twee harten wat moet zuid doen? Antwoord elders op deze pagina. Een lezer zond my een spel waar hU en z^n partner niet uit waren gekomen. In feite was het pro bleem zéér eenvoudig en terug te brengen tot de volgende situatie. Zuid is terecht gekomen in een riskant contract van zes harten. Van troef heeft hy in de eigen 4 AHB987 terwijl hy op tafel geen enkele harten heeft. Hy mag één slag in troef verliezen, hoe moet hy spelen? Natuurlijk begon de zuidspeler met hartenaas en heer, waarvan hy weinig wijzer werd, want beide tegenstanders bekenden klein. Moest nu in slag 3 de hartenboer worden nagespeeld, in de hoop dat daaronder de tien zou vallen of moest een kleine harten worden getrokken, met de kans dat de hartenvrouw daarop zou vallen? Een antwoord op deze vraag ls er niet de „kans" bij één der twee tegenstanders tien derde te vinden, is natuuriyk precies even groot als de kans die tegenstander met vrouw derde aan te treffen. Tegen minder ervaren tegenstan ders zou men het grapje kunnen proberen in de eerste slag de harten negen voor te spelen: laat de vol gende speler met (eventueel) tien vierde zich verleiden direct de tien te nemen, dan heeft men zich het probleem van wat men later moet naspelen, bespaard. Toch is die speelwijze inferieur, daar men nu de kans mist de tien of de vrouw tweede aan te treffen, in welk geval het spelen van eerst aas en heer succes «ou hebben. Een tweede mogelijke slimmig heid is, éérst hartenaas te spelen en dèn de hartenboer na. Stel, dat de volgende man vrouw derde heeft hy zal wellicht de vrouw niet durven zetten, omdat het niet onmogelijk is dat zyn partner de heer tweede had. Bovendien houdt men by deze speelwyze nog de kans op tien tweede over, terwijl men het spel bovendien wint als de tien derde gezeten heeft. Die harten tien zal later immers in elk geval onder hartenheer vallen. Een soortgelijk geval kreeg ik eens jaren geleden in een robber- partytje. Wij waren op zes ruiten gekomen, als zuid had ik acht ruitens: <0> AV 10 98753 en mijn partner was zo onvriende- lyk er geen één te hebben. Theore tisch is de goede speelwyze te be ginnen met ruitenaas als er een homneur bij de tegenpartij valt, is men thuis. Valt er echter geen honneur, dan moet men maar raden wat verder te doen en een cent geluk is dan meer waard dan een tientje verstand. Zuid besloot echter in dit geval zyn tegenpartij te verlokken tot een mogelyk foutje: hy begon met ruiten tien voor te spelen. West had de heer derde van ruiten en had de slag natuurlijk moeten laten lopen, maar hij zette de heer en dat werd later door zijn partner niet als meesterspel erkend. Bij het later analyseren van de partij besefte ik my, dat zuids speelwyze volkomen foutief was geweest. De enige rechtvaardiging ervan was dat het plan succes had en wat wil men méér in bridge? Opvallend is het, hoe vaak een leider van het spel succes boekt in een volgende soort situatie: 0 4 3 2 N OV65 WO O H 7 Z O A B 10 9 8 Zuid is die leider en zyn spel is dus dicht. Zuid kan niet aan tafel (noord) komen om normaal twee maal in ruiten te snyden. Hij begint met ruitenaas en speelt de boei- na. Minder ei-varen westspelers zullen nu de vrouw zetten en daarvan weinig plezier beleven. Steeds ple gen die wests zich te verdedigen met ,.Ik was bang dat zuid ruiten heer nog had en ik mijn vrouw niet meer zou maken." Het antwoord luidt, dat zuid met ruitenaas, heer enz. niet in slag 2 de boer, doch de heer zou naspelen, hopende dat de vrouw valt. H. W. FILARSKI. Antwoord op bridgevraag: Als men geen bijzondere kaar tver deling of goede troef steun voor de partner heeft, moet men over het algemeen (na een zwakke herbieding van de partner) slechts twee malen bieden met tenminste 11 punten. Het is met het gegeven zuid- spel wel verleidelijk te rede neren „als mijn partner nou eens dit of dat heeft, dan kunnen we een manche ma ken", maar meestal heeft de partner dat niet. Dit zuid- spel, zonder een enkel aas, met een kleur die de nartner niet steunde, is geen goed tweede bod. Passen is het beste twee Sans, twee schoppen of drie harten zijn alle acties, die het onderste uit de kan willen. De partner had 4>A(?H87643«C>V 2 4» A 9 5 3 niet eens zo'n gekke opening. Aan één tafel ging vier harten drie down aan de andere tafel ging twee Sansatout tenonder. Het ls een gróte kunst te passen in bridge! Dat Donner in de laatste ronde van het toernooi te Noordwyk in dertien zetten verloor van Van den Berg, kwam natuuriyk niet, doordat de laatste nu ineens enkele klassen sterker was dan de grootmeester. Maar deze had in de opening een onnauwkeurigheid begaan en zulks is, vooral tegenover een theoreticus als de LSG-voorkamper, meestal fataal. Het is voor de spelers uit de lagere regionen prettig, dat zij het niet alleen zijn die dergelyke fouten maken, maar dat dit ..in de beste families" evenzeer voorkomt. In een toernooi in Tsjecho-Slowa- kije in '63 duurde een der partyen door zo'n misgreep net 16 zetten. Wit: Iljagujew; zwart Vanner- strom 1. e2-e4, e7-e5; 2. Pgl-f3, Pb8-c6; 3. Lfl-b5 (mogelijk de meest bestudeerde opening, het Spaans) a7-a6; 4. Lb5-a4, Pg8-f6; 5. 0-0, Lf8-e7 (de z.g. gesloten ver dediging: nu de e-lijn gesloten is, dreigt zwart niet Pf6xe4 een pion te winnen. Wit kan deze dreiging op verschillende manieren tegengaan. Een hiervan is de z.g. Steenwyker- variant, welke wit hier toepast). 6. La4-c6, b7xc6? (en dit is niet juist; d7xc6 is het antwoord). 7. Pf3xe5!, Pf6xe4; 8. Tfl-el (ook Dg4 is heel goed); Pe4-c5; 9. d2-d4, Pc5-e6; 10. I2-f4! 0-0; 11. f4-f5Pe6-g5; 12 h2- h4 (de rossinant is over het bord gejaagd en kan niet meer ontko men). f7-f6; 13. Pe5-g6!, h7xg6; 14. f5xg6!d7-d5. Zwart heeft geen verdediging tegen de dreiging Dh5 en hxgö, 15. h4xg5, Lc8-f5; 16. Ddl- h5 en zwart gaf op. In een Poolse wedstryd bleek een onnauwkeurigheid in het degelijke Colle-systeem rechtstreeks tot zwarts nederlaag te leiden. Kom er ACHT-er 1. tak meer 2. voet waarzegster 3. das van quiz-master 4. letter veranderd op kastje 5. haar waarzegster 6. neus cameraman rechts 7. ceintuur man links 8. knoopje meer quiz-master SCHAKEN Wit: Bader; zwart: Zehrfeld. 1. d2-d4, d7-d5; 2. e2-e3, e7-e6; 3. Lfl- d3. c7-c5; 4. c2-c3, Pb8-c6; 5. Pgl-f3, Lf8-d6; 6. Pbl-d2, Pg8-f6; 7. 0-0, 0-0; 8. d4xc5, Ld6xc5; 9. e3-e4, d5- d4? (de juiste zet is Dc7). 10. Pb2- b3, Lc5-b6; 11. e4-e5, Pf6-e8 (nu kan wit pion d4 veroveren, maar hy ruikt groter wild). 12. Ld3xh7t, Kg8-h8; 13. Pf3-g5, g7-g6; 14. Ddl- g4, Kh8-g715. Dg4-h4, Tg8-h8; 16. Pg5xe6t, f7xg617. Dh4-h6t, Kg7- f718. Dh6xg6 en zwart gaf op. LADDERWEDSTRIJD 1 k i 4 i 4 i w i 1 1 15 m m I 5 4 m Wit aan zet, wint 184 e a t 1 1 i I 1 - (Van onze correspondent Athene) ZIEHIER een tekenend on derscheid tussen rooms- katholieke en Grieks-ortho doxe priesters: katholieke mo gen niet trouwen maar wel achter het stuur zitten, Grieks- orthodoxe mogen wel trouwen (eenmaal) maar niet achter het stuur zitten. Sterker nog: zoals het een Griek- kappas" tot aanbeveling strekt als hy getrouwd is en een paar kinderen heeft, zo schynt het le ren chaufferen onder katholieke geestelyken te worden aangemoe digd ter betere bediening van hun parochie. Maar ook: zoals het ce libaat al op een flauwe helling schynt te zyn geraakt en hier en daar door katholieken openlyk wordt aangevochten, zo is er ook in Griekenland veel kritiek op het hernieuwde „auto-verbod" van de aartsbisschop van Athene en pri maat van de Griekse Kerk, Chry- •ostomoff. Deze zegt in zyn onlangs gepu bliceerde encycliek: „Dat een gees- teiyke een auto heeft voor eigen gebruik en hem zelf bestuurt, is te veroordelen, want het ls in tegen spraak met zyn zending als werker („litourgos") voor de kerk, terwyi zyn Christusgetrouwe kudde voor al ln Griekenland niet gaarne per sonen in kerkelyk gewaad in een auto ziet zitten met het stuur van het voertuig in de handen, waar bij dezen dikwyls ironische com mentaren horen van de kant van de christenen die nog niet rijp ge noeg zyn voor zulke verschynin- gen en die zulk een bedrijf, door geestelyken uitgeoefend, zien als modernistisch, werelds en afge dwaald". De encycliek van de 83-jarige aartsbisschop hinkt duidelyk op twee gedachten. Wat zou hy in zyn hart meer veroordelen: de priester-chauffeurs (tien tot nu toe in totaal) of degenen die nog te on- ryp zyn om dit verschynsel naar waarde te schatten? Hoe „rijp" is hyzelf in deze kwestie? Eigenlyk is het dilemma terug te voeren tot de voor buitenstaanders vooral zo verwarrende paradox die de posi tie van de Griekse priester in het algemeen aankleeft. Kunt U de acht afwijkingen in de beide bovenstaande tekening gbb vinden? De juiste oplossing vindt U elders in dit feyvoegsel, und In onze vorige rubrieken hebben we ondervonden, dat in klassieke standen waarin beide kleuren een randschyf hebben, de ruil 27-21 (voor zwart 24-30) de beste weg ls om kans op verlies na de door stoot 28-22 voor zwart 24-30 te ontgaan. Op een belangryk verschil mogen wy u nog even attent ma ken. Nemen wy de stand tussen Demesmaecker en Rostan uit onze vorige rubriek en plaatsen daar schyf 36 op veld 45. De volgende stand is dan ontstaan: denheid elke plechtigheid opluistert en de ironische kritiek die men in het dagelyks leven doorlopend op haar kan vernemen uit de mond van de gewone man, en zelfs ook wel uit die van de lage geestelijk heid. Ongebreideld is vooral de kri tiek op haar grote geldelijke be langstelling en vasthouden aan winstgevende privileges. De lage geesteiykheid daarentegen wordt, ook al heeft deze gezinnen te on derhouden, door de staat zeer be scheiden betaald en het kwam een jaar geleden zelfs tot beginnende stakingsbewegingen. De modernisten, die de orthodoxe Kerk willen hervormen, wezen dat dit, alsmede de „uit de tyd" zynde haar- en klederdracht, de belang stelling by jongeren voor het pries terambt steeds meer doet afnemen. Nu reeds is er een groot overschot aan afgestudeerde theologen, die echter geen priester willen worden. Zy prefereren het leraarschap in de theologie, een vak dat echter by de komende onderwyshervorming ook een beetje in het gedrang komt. In deze positie speelt zwart 1. 15-20 en belet hiermee aan wit de ruil 34-30, 25x34, 39x30 wegens 20-25 met schijfwinst. Wit heeft hier dus geen andere mogelijkheid dan de ruil 27-21. Echter, hy kan alvorens hiertoe over te gaan eerst nog 45-40 spelen. En hierin schuilt een be langryk verschil! 2. 45-40, 3-8; 3. 27-21, 16x27; 4. 32-21, 23x32; 5. 38x 27, 17-22; (op 25-30, 34x23, 18x49 volgt 21-16, 49x21, 16x27 en zwart heeft niets bereikt); 6. 43-38, niet 34-29 wegens 22x31, 26x37, 19-23, 40-34, 22-28 en zwart wint. Op 21-16 volgt: 22x31, 26x37, 25-30, 34x23, 18x49 en zwart gaat dit eindspel 37-31 om door 31-27 de dam af te nemen komt te laatIJd zwart vervolgt dan met 24-|ar{ 24, 49x19. Dit kan omdat eer n is gespeeld. Speelt wit 16- r volgt: 12-17, 11x22 en 24-! rk winst. Speelt wit 37-32, 49x21 (Jgi dan volgt 27-18 met winst. 40-34 volgt 12-17-21 met w |n 22x31; 7. 26x37, 19-23; 8. 21- n 17; 9. 37-31, 8-12; 10. 31-2( 11. 26-21, 17x26; 12. 16-11, 22 tfit 11-6, 13-18; met een overn 1st eindspel voor zwart. 6-1 ga en! wegens 18-22 en 22-28. Keu j nu terug naar de diagramst n spelen na zwarts 1.-, 15-20; 2. 27-21, 16x27; 3. 32x21, 23 a 38x27, 17-22. Aan de dam eit zwart niets. Op 3-8 speelt wi gji met voordeel. 5. 21-26 (deze >t sterker dan 43-38 in de vorirttfe ant, maar daar konden wjr, niet doen)5. -, 22x316. 26 a nu 25-30 krijgen we het vol B 6. -, 25-30; 7. 34x23, 18x49 8. R dreigt met 31-27. Dat kondea fjC de vorige variant niet doen daar stond het stuk 45 op met alle narigheden vi Zwart kan al volgt nog wagen: 8. -, 24-30; 9. 35x24,^ 10. 24x13, 49-35. Wit gaat i remise af. 11. 13-9, 3x14; 12 12-17; 13. 11x22, 35-30; 14. 39 31-26 30x34; 22-17 wint 5 43-34, 17-11; 34-1, 11-6; 14-19, 19-24, 21-17; 24-30, 17-11; 11-7; 1x23, 45-40; 35x44, 6-1, 1-6, 44-50 en wint). 14. 30- 33-28, 24-19; 16. 31-26, 19x! 22-18 remise. Speelt zwart variant niet dan eemt wit n 9e zet de dam door 31-27 a remise als resultaat. Neemt by de 8e zet de damcombinat maar speelt 12-17 of 3-8 dar wit niet veel moeilijkhede remise te bereiken. Het spe achterwege laten van 45-40 deze positie dus wel erg bel» P. GO! Aan de ene kant is diens hele verschyning erop berekend respect in te boezemen. Het zwarte gewaad, de baard en de lange, vaak opge bonden haren, die net als het auto verbod door de modernistische Grie ken als anachronistisch worden ge voeld, worden door de synode ver dedigd en zelfs opgelegd als nood- zakelyk middel om de vertegen woordigers van de Kerk te onder scheiden van de kudde. De pappas heeft dan ook een belangrijke po sitie in elk dorp: de kinderen kus sen hem op straat de hand, vooral de vrouwen bejegenen hem met een eerbied en iedereen noemt hem „despotis" (een oude Byzantynse ti tel waarin niets van ons „despoot" zit) of zelfs „agios" (Heilige). In <io bussen en treinen wordt auto matisch voor iedere pappas opge staan als er geen plaats is. Aan de andere kant is de dorps pappas byna altijd een dorpeling onder-de-dorpelingen, meestal uit net dorp zelf afkomstig en uitver- ko'.en wegens zyn goede stem en zyn kennis van kerkelyke zaken. Hy is niet te lui om als boer te oogsten en te zaaien op eigen veld, Een priesterdelegatie vrolijk op bezoek bij de Griekse pre mier Papandreoe. in zyn werkplunje en met zyn baard wapperend in de wind. In het café bepraat hy met zyn me deboeren de prijs van het graan en de kwaliteit van de druivenoogst. Hij is een gewichtig man, maar toch altyd meer de vakman die, naast zyn boerenarbeid, de „litur gie" (werking) van de Kerk be heerst dan de man die moreel ge zag over zyn dorpsgenoten uitoe fent. Naast hem zitten de molenaar en de zadelmaker. En de Grieken ge bruiken voor hun bedryf hetzelfde woord „liturgie", dat betekent „in- functie-zyn", „het doen". De on- derwyzer, de enige vaak die niet uit het dorp zelf is en dus boven de partyen staat, heeft meestal meer invloed en is ook „geletter- der". Vaak zal hy ook meer weten van het familieleven van de dorpe lingen. De pappas is zelden biecht vader voor zyn dorpsgenoten: daarvoor kunnen zy terecht by ho gere geestelyken, archimandrieten en metropoliten, die in de stad resideren. Deze laatsten staan ook meer bo ven de situatie, of worden geacht daarboven te staan, omdat zij niet in het huwelijk mogen treden. Juist onlangs babbelde heel Griekenland over de metropoliet van de Noord- griekse stad Drama, die langdurig omgang zou hebben gehad met een als dienstmeisje gedoodverfde vrouw, die hy zelfs in het huwe lijk zou hebben laten treden met een hem goedgezinde priester om haar „onder zyn breik" te houden. Deze metropoliet is in eerste in stantie van zyn zetel ontheven ver klaard ,maar zal, ook als dit vonnis aocr een hogere kerkelyke recht bank wordt bevestigd, zyn pries tersambt en de gage van zyn me- tropolitaat behouden, hetgeen in de pers tot hevig sarcasme aanleiding hteft gegeven. Verwarrend voor de buitenstaan der is ook weer die combinatie van Byzantynse pracht waarmee de ho ge geestelijkheid tot ieders tevre- Nieuwste speelgoed van de filmberoemdheden In het stenen tijdperk van Hollywood's bestaan was het stands symbool een tennisbaan. Daarna werd het een zwembad. Hoe groter dat zwembad ,hoe voornamer de bezitter. Een ander aardigheidje was een telefoon in de auto. De -pionier hiervan was Frank Sinatra, een voortrekker op het terrein van standssymbolen (ei gen vliegtuig, een landings plaats voor een helikopter enz.). Het schijnt dat Sammy Davis jr destijds een toegewijd volgeling van Sinatra, ook een telefoon in zijn auto liet installeren en de wagen van Sinatra opbelde om het hem te vertellen. „Een ogenblik", zei Sinatra. Ik heb een gesprek op mijn andere toestel". Dit alles is slechts een inlei ding tot een praatje over het nieuioste speelgoed van de film beroemdheden: het saunabad. Sinatra heeft er een. Glenn Ford ook. Dean Martin denkt erover en vele andere acteurs en producers hebben saunaba den laten installeren of in be stelling. Sommige nieuwe hui zen in deftige buurten worden kant en klaar met saunabaden geleverd en ze zijn „een moet" voor luxueuze flatgebouwen in Hollywood. De kosten om het op zijn Hol- lywoods te kunnen uitzweten kunnen varieren van 2.200 dol lar voor een eenvoudige tot 10.000 voor een luxueuze inrich ting, zoals die van t.v.-producer William Dozier. Steeds hoger Eén van de meest populaire sauna's van Beverly Hills is die van Tony Owens, de ten. mentvolle echtgenoot van na Reed en de producer haar t.v.-programma's. 1 drie keer komt krijgt een doek met zijn naam erop duurd. Owens heeft een kt van zulke handdoeken rek voor de drukste beu en zelfs op dat rek heen standsbewustzijn. „Op een dag", vertelde C „kwam Eddie Fisher voo stoombad en hij keek nat rek. „Ik zing beter dan Martin" ,zei hij en hij h\% handdoek boven die van op het rek. Nu wil iederet venaan hangen". De producer spot met t wering, dat stoom zo goed af te vallen. „Drink een water en je hebt je vochi rug", merkte hij op. „Ik stoombaden, omdat ze nu prettig gevoel geven. Ik ht beetje reumatiek in mijn en daar is de hitte prachtig Stoombaden nemen is et woonte, net als roken. Ah eenmaal door bent aangeU het heel moeilijk, eraf tl men".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1965 | | pagina 12