J\4arijke Merck erts: Ik moet nog alles leren VISTESTER Hoe droef is miii welvaartstaat i 2 HOE WERKT HET Volgend seizoen de Haagse Comedi Zaterdag 13 maart 1965 Pagina 2 Wekelijks bijvoegsel Uw We yd I Natuurlijk kunnen deskundigen in een laboratorium die conditie wel bepalen, maar zo'n onderzoek is te kostbaar en tijd rovend voor op een veiling aangevoerde vis. meettong Jls J. Pen. Een harde Wereld. H. J. A. Hofland. Opmerkingen over de Chaos. Dr. mr. F. M. Havermans. Vijf duizend verdachten. Alle De Bezige Btf, Amsterdam. Deze drie bundels essays zou men drie onthullende, soms ont stellende antwoorden kunnen noe men op dezelfde naïeve vraag. Die naïeve vraag zou men dan als vólgt kunnen formuleren: Waarom is, nu wij de welvaartstaat bereikt hebben, niet iedereen goed en ge lukkigt Beantwoordt men deze vraag met een vraag, dan zou men men moeten zeggen: Had iemand dat dan verwachtf Ja, zeggen de onnozelen. Neen, zeggen de loco- nieken. De drie die met hun werk op deze vraag zeer uitvoerig zijn ingegaanzijn een hoogleraar, een essayist en een psychiater. En de resultaten waartoe hun verschil lende vormen van onderzoek lei den, zijn wel droef. WRANG De hooggeleerde Pen. theoreticus van de sociale verschijnselen, neemt als motto „het conflict houdt ons op gang" en biedt als medicijn „wrange toestanden vragen om verzachting". Hij behandelt het begrip van de vrije keuze wanneer de econoom zijn wereldbeeld opbouwt, d.ws. dat deze gevaar loopt beïnvloed te worden door eigenbelang. HIJ verklaart hoe de angst de mens, resp. een land, maakt tot de verkiezer van het mi nimum in een klein hoekje, waarbij hij, of dit, zoal niet onder de voet gelopen door de durvers dan toch verdrukt wordt. De gevaren van de machtsuitoefening blijken ook lang niet gering, een stelling die nog ver sterkt wordt in het opstel over het cesarisme. Het theoretisch beeld van de nieuwe steden en de woning bouw ziet Pen als op een verre toe komst gerichte projecten, met voor alsnog weinig reden tot op-de-borst klopperij. Dan volgt er nog een dia loog over de trustvorming, een de finitie van het begrip welvaartstaat en zijn grenzen, een beschouwing over de verspilling in de industrie aan de hand b.v. van de eindeloze variaties van auto-typen, over de universitaire verspilling door de velen die niet afstuderen, over de scheiding die is aangebracht tussen lering en vermaak. Na een aanval op de revolver journalistiek en op de pressiegroepen, eindigt hij met de verstandige raad aan alle burgers: „We moesten het niet nemen". CHAOS Na deze theorie Hoflands be schouwingen over de praktijk die hij ronduit de chaos noemt. Bij hem lezen we, dat de linkse intellectueel tot ondergang is gedoemd in een maatschappij, die wegens de wel vaart tot convervatisme is verval len. In zijn filosofie van het eind punt zet hij uiteen, dat de intelli- gentia geen schijn van kans meer heeft. Deze heeft geen invloed op de politiek. Deze heeft gekozen voor de dekolonialisatie, doch die is er zonder hen gekomen. De intelec- tueel heeft zich aangepast; zijn toe komst is via zijn baantje geregeld en zijn avontuur ligt in zijn drie weken vakantie. De minimax van Pen, kan men zeggen. Er zijn nog enkele rebellen-zonder-doel met als voorbeelden McCarthy en Soustelle, maar „hun politieke meesterwerk is de chaos". De mens weet geen raad met zijn vrijheid, daar de vooruit gang de mensen niet van hun af schuwelijke beperkingen heeft kun nen bevrijden. Boeken nuukt Waarom is „The Rise and Fall of the Third Reich" de dikste bestseller van 1960? Niet omdat li teratuur over nazi-Duitsland een opvoedende functie zou hebben, maar om de aantrekkingskracht van het abnormale, zegt Hofland. Voorts stelt hij de vraag of we nog in de democratie moeten geloven (De achterhoek van de Wereld). Om tot een conclusie te komen, zal ten eer ste de buitenlandse politiek grondig veranderd moeten worden en zal de fictie „de welvarende Westeuro- piaan is de maat van alle dingen" met wortel en tak uitgeroeid moe ten worden. De Nederlandse krant vindt geen genade in de ogen van de schrijver. De journalistieke taal is archaisch, de journalist houdt alleen rekening met de Onverdraagzaamste Abon- Ikei nee, verder aangeduid als dam Resultaten zijn oneerlijkheid Bn voorlichting, starheid en wat bi de lezer zelf „tevreden w vreemdheid" die de Nederij kenmerkt zogauw hij over dei zen komt. Binnenlands valt 8 tuurlijk niet op. Hofland I met de kreet: „Zeker in d«a k van euphemism en, grote omzB k heid in het taalgebruik en fata loof aan het gelijk van ve«*i zend doctorandussen heeft b| e verdienste, bepaalde zaken jLq verloren, onomwonden op teijjl ven." Het is plezierig te conT ren dat de auteur zo goed 4- woord is. AGREi De psychiater Havermans een geheel ander soort stee evenwel niet minder verontrl) Zowel de seksuele criminalilf de vermogensdelicten en de sie nemen een ongelooflijke fl aan. De oorzaak daarvan is, h de verzwakking van de politie! ten eerste de infantilisering 1 mens van deze tijd, die t Havermans veel erger is A onze voorouders. Hij vindt de daarvan oa. in het onderwijl der acht hij het hard nodig i gemakkelijk te verleidenen zichzelf in bescherming word nomen door beperking van b betalingssysteem, door beten trole door de directie van 1 ven, betere bewaking in wan zen. Hij waarschuwt spreken radio en tv onontwikkelde ro aars geen eenzijdige voorlicht geven (de kwestie van de huil staatsbezit), daar gezinsontevi heid een funeste invloed 1W de kinderen. Dr. Haverman schrijft talloze gevallen die I forensisch psychiater te bek len heeft gekregen en hij d« even openlijk als bescheidt een bijzonder goed evenwicht het de schuldvraag betreft. Wie deze drie zeer inters bundels opstellen met aa\ gelezen heeft, moet helaas sombere overtuiging komeu in de hedendaagse maatsc alles ontbreekt behalve brd spélen. CLARA EGGl kleine naar grote kj waar ze naast Wim Sonneveld mocht delen in diens triomfen. In middels zijn ze alweer „de provin cie ingegaan, zoals ze dat noemt. Maar veel verbetering brengt het niet, Het blijft reizen, reizen In het komende seizoen komt daar echter wat verandering in. Marijke Merckens heeft een contract getekend bij de Haagse Comedie. „Het reizen zal dan hoop ik - wat minder worden. Gelukkig, want af en toe ben ik doodmoe. Vooral in deze som bere maanden. Ik kan niet te gen dat grauwe weer. Pas als de zon schijnt, voel ik mij beter. Zoals vandaag Misschien is dat wel een over blijfsel van de twaalf Jaren, die Marijke in Indonesië heeft door gebracht. „Ik ben er wel geboren, maar ik heb geen druppel Indisch bloed in mijn aderen, al denken ze dat wel eens", voegt de dochter van een nu in Arnhem praktise rende arts eraan toe. Spectaculair Marijke Merckens (25) heeft lang van een toneelcarrière gedroomd, nadat ze het plan om arts te worden „net als pa" had opgegeven. Maar toen ze na twee Jaar van de toneelschool werd gestuurd („geen talent"), leek ook deze illusie voorgoed vervlogen. Het was Wim Sonneveld. die haar weer een zet in de goede richting gaf. Zo spectaculair was deze duw, dat de publiciteit er om heen haar carrière meteen een sneltreinvaart gaf. Zij was al twee Jaar scriptgirl bij de VARA „ik had gesolliciteerd als televisie-omroepster" toen Wim Sonneveld haar met iemand zag staan praten. „Hij maakte meteen een af spraakje voor een onderhoud. Ik dacht aan een officiële auditie. Aan liedjes zingen en dergelijke En ik had nog nooit gezongen. Ik was op van de zenuwen. Voor niets. Want Wim stond zijn waar aan te prijzen als een koopman. „Kom toch bij mij. Het is zo leuk. Je kunt er zo veel van leren". En al die din gen meer. Voor mij had hij het niet behoeven te doen. Ik wilde dolgraag. Maar ik kreeg enorme publiciteit. Wat wilt u ,flij zag haar Zij was het Met één oogopslag de deur naar suc ces opengezet"Een heerlijke story voor damesbladen, niet?", zegt ze zelf wat spottend. Maar van het moment, dat ze (gretig) „ja" had gezegd, nam ze haar taak bitter serieus. Ze nam b.v. onmiddellijk zanglessen om j Tekit: KOOS POST Foto'* W. DIJKMAN i i Privé Marijke Merckens: Moet u op straat ook fotogra feren J" Aanbiedingen En al die publiciteit legde haar geen windeieren. Aanbiedingen kwamen van diverse kanten los, maar voorlopig sloeg ze alles af. Tot de VARA kwam met het idee van een showtje rond Rob de Nijs. Nogal luchtigjes, zonder veel pre tenties. Dat leek haar wel. „Want Ja, ik moest erg oppassen voor de televisie. Ik kon nog niet zoveel. Ik wist echt nog niet wat genre was. Ik heb inmiddels wel ontdekt, dat de sfeervolle liedjes mij het beste liggen. Met wat moeite zou men het cabaret kun nen noemen. Maar laten we het toch niet meteen precies in een vakje duwen. Zo'n liedje moet ech ter wel wat te zeggen hebben. Voor het echte tienergenre die yeah. yeah-liedjes ben ik niet ge schikt. Een aantal van de liedjes, die we in de show hebben gezon gen, kotnt binnenkort op de plaat. We maken een langspeelplaat met het hele groepje. Maar daarnaast krijg ik van Phonogram ook nog een E.P.-tje voor mijzelf. Ja, heel leuk. Wat er op komt. weet ik ech ter nog niet". Leerschool Deze zomer loopt de one-man- show van Wim Sonneveld af. Maar eerst worden er nog televisie-op namen van gemaakt. In twee ge deelten komt het optreden van Wim Sonneveld en Marijke Mer ckens op de beeldschermen. „Jammer, dat het dan voorbij is. Van hem heb ik veel geleerd", mijmert Marijke Merckens. „Neen, ik had mij geen betere leerschool kunnen wensen. Be ter dan de toneelschool, waar ik mij altijd geremd voelde. Jonge lui, die bij Wim Kan werken, staan met zijn allen voor de pauze op de planken. Kan komt, als zij klaar zijn. Maar ik sta de hele avond naast Wim. We héb ben dus veel nauwer contact. Ik zie hem steeds aan het werk. Ik kan hem voortdurend gade slaan". „Ach, natuurlijk ga je de ene avond wel eens minder geanimeerd naar het theater dan de andere. Maar toch, telkens is het weer leuk als je eenmaal op gang bent. En heus, het is geen publiciteitskreet, dat het publiek elke avond anders is. Iedere keer reageert het ver schillend. Nu eens aanvankelijk lauw, dan meteen enthousiast. Maar voor ons past zo'n show als een handschoen. Moet je dat ver gelijken met een televisieprogram ma. Dat doe je in één week. In feite volslagen idioot. Je vindt het ook in niet één land. Alleen hier" Naar toneel En nu gaat zij naar de Haagse Comedie. Een verbetering of een teruggang? Marijke Merckens weet het eigenlijk zelf nog niet. „Zo'n show als bij Wim Sonne veld, waar je zoveel zelf mag doen. dat krijg ik natuurlijk niet meer. Wel jammer. Misschien mag ik nu in wat stukken enkele zinne tjes zeggen. Maar ik weet het. ik- moet onderaan beginnen en nog alles leren. Binnenkort doe ik mee aan Maigret voor de televisie. Vier zinnetjes. Toch ben ik er dolgeluk kig mee. Een grote kloof tussen grote en kleine k Wat een waan zin. Die bestaat niet. In een musi cal heb ik het idee, dat ze een beetje bij elkaar komen. Daar hoop ik nog eens op. Het lijkt mi) heel gek. Niet zo gemakkelijk overigens, want je moet er wel een hele stem voor hebben. En die heb ik niet. Door internationaal speur werk is nu de INTELECTRON ontwikkeld, die in 1 seconde de toestand van een vis aan geeft zonder deze te bescha digen. De lntelectron.de 24 tronslstaren bevat, levert wisselstroom, meet gelijkstroombron de weerstand op een voorgeschre ven plaats van een bepaolde vis en Gelijkstroom kan een con densator niet passeren. vertolkt de meetwaarde als vers heidsgroad. Maar voor wisselstroom werkt hij alseen soort weerstand. ro4- De cellen van visweefsel werken enigszins als con densator. Als de cel wanden aange tast worden door bacteriën (bederf),enzymenfuit de vis zelf) of ijskristallen (na bevriezen), verandert de wisselstroom-weerstand. Schaalverdeling voor verschillende vissoorten en de plaatsen waarop de meettang bij elke soort moet worden aangesloten. De bovenste verdeling Is te Ijken voor andere vis- het el;~J',v haring Ik vond het een ontzaglijk compli ment, toen iemand verbaasd op merkte: „Hemeltje, wat heb ju een volume op het toneel". Ik vond het verrukkelijk om te horen, maar ik kan het nog niet zo best geloven". Niet volwassen „Bent u tevreden? Misschien niet. Maar ik heb ook nog niet zoveel te vertellen. Er zijn van die men sen jongelui ook hoor die hele stellingen kunnen neerzet ten. Die het doen voorkomen als of ze een diepgaande kijk op het leven hebben. Ik niet. Misschien ben ik er nog niet volwassen ge noeg voor. Mijn man vraagt mij steeds weer, wanneer ik nu eens volwassen word We geven Marijke Merckens een lift naar de kapster. Zelf heeft ze geen auto. „Ik durf niet me» Toen ik nog rijlessen had, fa|H eens volkomen buiten j ke schuld een plotseling ovj 10 kend kind aangereden. Versd n< kei ijk, dat kindje daar bewujvee te zien liggen. Gelukkig ls heLj doodgegaan. Maar ik heb er merries van gehad. En sindL ga ik niet meer achter het sfog Onderweg zegt ze ineensi^ ja, ik heb nog een nieuwtwj" juni mag ik meedoen aanP televisieschakelprogrammaï P sen zes landen. Nico Knat1,1 heeft de regie. Ik ben gastfl* we in de Nederlandse En ik mag er zelf een lieë** zingen. Meer weet ik nogp Maar het lijkt mij wel ergW Oh, kijk daar eens. De kron bloeien al. Heerlijk hè,1 wordt toch al lente Ij Wanneer wij op een zonnige middag dansschool Sandman aan de Amsterdamse Amstel- veenseweg binnenstappen, maakt zich meteen een slank donker donker figuurtje los uit een groepje jonge mensen, dat met kenneliik enthousiasme luidruchtig repeteert voor het volgende televisieshowtje van Rob de Nijs. ,ftfarijke Merckensf, stélt zij zich voor. Een wat ons betreft overbodige mededeling. We ken nen haar al als de assistente van Wim Sonneveld in zijn one- man-show, als medewerkster aan Rob de Nijs' maandelijkse t.v.-magazine en als gastvrouwe in enkele televisieprogrammaat jes o.a. rond Adamo. „Het spijt m« echt. maar we zijn nog niet klaar. Kunt u even wach ten? Als u wilt, kunt u intussen een kopje koffie nemen", voegt ze er haastig aan toe. Weg holt ze, weer naar de geestdriftig oefenen de Jongelui. „Ik vind het heerlijk werken met al die leeftijdgenoten. Wij zijn zo gewoon gezellig onder elkaar", merkt zij later op, als zij naast ons op een stoel is neergeploft. Het duurt even voor In het geroeze moes van vertrekkende en (te) uit bundig groetende personen het gesprek op gang komt. Over en weer vliegen kwinkslagen en te midden daarvan is het moeilijk de draad van het gesprek vast te houden. Verandering „Ik had u graag ln ons flatje aan de Monnikensteeg in Arnhem ontvangen, maar ik ben haast nooit thuis", verontschuldigt zij zich. Ze ls getrouwd met acteur Jacques Luyer van de toneelgroep „Thea ter", maar ten tijde van ons ge sprek maakten talrijke verbinte nissen in en om Amsterdam het noodzakelijk, dat ze op een kamer in de hoofdstad woonde. En als ze dan een dagje naar huis kwam, moest ze om vijf uur 's middags al weer ln de trein zitten om op tijd ln het Centraal Theater te zijn, Televisie-Marijke Merckens: .Zit Robs dasje zo goed i

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1965 | | pagina 10