EDERLANDSE MEISJES OP AMERIKAANSE VLEUGELS het voor het zeggen had „ZE SLINGEREN JE ZO OP EEN WEEGSCHAAL „ROOK JE MEE, JA OF Leids Jeugdkamerorkest gaat jubileren 'A Zestien Nederlandse meisjes JE] ijn door de Pan American iirways uitgekozen voor de stewardessenopleiding van eze Amerikaanse, luchtvaart- iaatschappij. Zestien van de PI jim driehonderd die hadden n 01 esolliciteerd. Ai) Eens temeer is gebleken, dat dit 1 "fuchtige" beroep op vele meisjes magische aantrekkingskracht toefent, hoewel de eisen niet ge- a ng zijn. De gegadigden moesten 21 27 jaar, ongehuwd en 1.61 tot ■iï3 meter lang zijn, 50 tot 63 kg >n, middelbaar onderwijs geno- n hebben en vloeiend Engels en ut derlands kunnen spreken, terwijl '™t nnis van andere talen tot reling strekte. Een paar weken Itleden kwam een speciaal team 'kn de personeelsafdeling van de uit New York over om de ijes te testen. In een opmerke- tempo werd de reeks sollicitan- gedecimeerd tot een groepje zestien, dat binnenkort naar r een trainings jaar. (Volgens Norma Boogaard (byna uit Urecht was de selectie snel waarby de jarenlange an het Amerikaanse per- jieelsteam wel een rol zal hebben eld. „Je werd meteen op een ichaal geslingerd en ze pakten 1 centimeter 'om je maten len. Typisch Amerikaans, j KLM is in dat soort zaken ge- elijker en dat vind ik gezon- Het wordt op besliste toon „Charme is iets betrekke- Het uiteriyk is niet zo be- padat zij iin 1963 eindexamen had gedaan, heeft Norma 1 maanden op een advocaten- in Parijs gewerkt („daar ik vloeiend Frans leren spre- Jl") Daarna volgde zij aan het jtituut voor Volksgezondheid Bilt een cursus voor medisch Op het ogenblik werkt :en advocatenkantoor in Panam-directeur te krijgen en nog geen week later kreeg ik bericht dat ik was aangenomen." Willy heeft zich na het doorlopen van de HBS laten inschrijven als studente in de tandheelkunde. Maar daar ziet ze niet veel meer in. „Het is eigenlijk te zwaar hoor, voor een meisje." Vorig jaar is zij In Zwitserland geweest, waar zij om haar Frans te perfectioneren geruime tijd in de huishouding heeft gewerkt. Ja, zy weet dat het beroep van stewardess hard werken betekent. „Op de transatlantische vluchten ben je acht uur aan één stuk haastig bezig. Wat mij precies in dat beroep aantrekt, is moeiiyk te zeggen. Waarom wilde u tandarts worden, waarom wilt u stewardess worden? Dat vroegen ze in Am sterdam ook by de Panam. Ik kan dat eigeniyk niet onder woorden brengen." Ze kijkt ons vragend aan, alsof ze van ons het antwoord ver wacht. Willy Hoekstra houdt van con tact met vele en verschillende mensen. Dat heeft ze vanaf haar Jeugd al gehad. Zij werd geboren op de Antillen, waar zij de eerste vijftien jaar van haar leven heeft gewoond. Met de vakanties werd er veel gereisd, ook naar de Verenig de Staten. Misschien dat het reizen haar ook aantrekt in haar aan staande functie. Bang voor Duits '59 WILLY HOEKSTRA goed. Met Frans, denkt ze, zal ze het ook wel redden, maar voor het Duits is ze wel bang. „Daar heb ik zo'n moeite mee en dat vragen ze tegenwoordig toch op de grote lijnen." „Ik heb kennissen die zeggen: Dat je nou zoiets wilt, dat gesjouw en gedraaf." En zij kijkt weer alsof zy van ons een opinie verwacht. Ook dit jaar richt dr. Meinsma's actie tegen het roken zich in het bijzonder tot de jeugd, vooral tot de leerlingen van de lagere scho len, waarbij opnieuw het onder wijspersoneel en de ouders wor den opgewekt hun onmisbare en ook onschatbare steun te verlenen. Het belangrykste hulpmiddel bü de benadering van de jongeren in de leeftyden waarop als regel met roken wordt begonnen is een film „Rook je mee, ja of nee". Deze film is op instigatie van dr. L. Meinsma, hoofd van het bu reau kankerregistratie en voorlich ting en leider van de anti-roken acties, gemaakt door de Stich ting Nederlandse Onderwijs Film «NOF>. Het scenario van de film is van Nico Graraa. het draaiboek en de regie zijn van Ad Krechting. De scholen kunnen de film aan vragen bij de genoemde stichting. Belangstellende organisaties, dis cussiegroepen enz, kunnen een aanvraag richten tot het bureau van dr. Meinsma (De Lairesse- straat 33 in Amsterdam). Overigens worden de lagere scho len meer hulpmiddelen ter beschik king gesteld als een filmstrip, les- folders. affiches. Deze affiches wor den voorts zo ruim mogelijk ver spreid. NORMA BOOGAARD Taalgevoel -kefrat ze graag doet is omgaan met nea lensen en ze ontvangen. Van- '-30^ftar dat ze ook een half Jaar in receptie van een Amsterdams bel heeft gewerkt. „Tk heb." rt ze, „een goed taalgevoel. Als één keer een woord in een r£e]| teemde taal heb gehoord en het eschreven heb gezien, vergeet ik nooit meer." Haar hobby voor bracht haar er ook toe Spaans t Hoewel zy natuuriyk blij is met haar nieuwe baan, blijft Norma de zaken nuchter bekijken. „Wat het salaris betreft, die 300 dollar in de maand (ruim f 1000), ïyken wel erg veel, maar Je moet eerst eens zien wat Je daarvan in Amerika kunt doen. Dat heb ik ook tegen de meisjes gezegd die een gat in de lucht sprongen. „Je moet ook nog afwachten hoe het werk is," meent zij. „Ze spie gelen het natuuriyk allemaal heel mooi voor. Tax-free perfume, ciga rettes, liquor. Maar over het werk praten ze niet. Dat zal wel poot- aan spelen zyn." Maar hard werken vindt Norma niet erg. „Zo lang je het maar met plezier doet. Het werk maakt zo'n groot deel van je leven uit." De 270ste Een van de andere uitverkorenen is Willy Hoekstra (21) uit De Büt. Een vriend maakte haar attent op de advertentie van de Panam. „Toen ik opbelde, zeiden ze: „U hebt geen kans meer. juffrouw, u bent al de 270ste." Maar ik wist toch nog een gesprek met de Het Leidse Jeugdkamerorkest gaat op 20 maart het eerste lustrum vie ren. Het orkest doet dit met een lustrumconcert in de Zuiderkerk. Het orkest bestaat nog niet zo lang, maar heeft toch al een ryke ge schiedenis. Het plan, om een jeugd kamerorkest te gaan beginnen, ont stond in oktober 1959. Jeugdige rei zigers hadden een bezoek gebracht aan Zwitserland, waar zy de gas ten waren geweest van de leden van het Jugendorchester Zürich. Tijdens de terugreis per bus werd besloten, het voorbeeld van de Zwitsers na te volgen. Henk Briër werd bereid gevonden de muzikale leiding op zich te nemen, er werd een bestuur gevormd, meer leden meldden zich aan en op 15 april 1961 werd in de aula van het Ste- delyk Gymnasium het eerste con cert gegeven. Daarna volgden al spoedig concerten in Zwitserland, Krefeld, Leiden, Katwyk en Den Haag. Op het ogenblik wordt druk gerepeteerd voor het lustrumcon cert, want dat moet alle andere overtreffen. Het orkest heeft nog wel wensen. Eén daarvan is, de beschikking te krygen over een eigen contrabas. Er is nu een comité gevormd, dat wil trachten geld byeen te krygen om deze wens tydens de viering van het eerste jubileum in vervul ling te doen gaan. In het comité hebben zitting genomen: Theo Olof W. J. La-man, A. J. van der Pompe, Rien de Reede, G. Steinbach, C. Zandbergen en mej. A. van Bok horst als secretaresse. Een bas kost ongeveer 1250 gulden. Wordt dit bedrag overschreden, dan zal de rest worden gebruikt voor een te stichten instrumentenfonds, zy, die het orkest een warm hart toe dragen, kunnen hun bijdrage stor ten op de rekening J. K. L. Lus- trum-Instrumentenfonds bij de Al gemene Bank Nederland N.V., kan toor Leiden, giro van deze bank no. 9013. Meer dan vorig jaar worden dit maal de leerlingen van scholen voor voortgezet onderwüs, kweekscholen e.d. in de aceie betrokken. Voor hen is een Engelse film (..Smoking and you") met in net Nederlands gesproken tekst beschikbaar en zal een aparte brochure worden sa mengesteld. Hun en ook de leer krachten van deze onderwysin- richtingen zal documentatie materiaal worden uitgereikt „opdat zü zich voldoende kunnen prepa- ieren op hun toekomstige houding t.a.v het roken als onderwyzer en als opvoeder". Voor adolescenten in het algemeen is een documentaire film in voorbereiding. Australische onderscheidii tg Cl voor Truusje De 20-jarige Geertruida (Truus je) van Drempt, wonende te Mur- willembah, New South Wales, Aus tralië, is gekozen als de winnares van de „First national youth coun cil of Australian citizenship award" Het is de eerste maal dat deze onderscheiding werd verleend. Ge durende de vyftiende Australische staatsburgerschap-conventie welke in Canberra is gehouden van 19—21 januari, werd deze onderscheiding uitgereikt. Truusje van Drempt emigreerde in 1950 met haar ouders naar Aus tralië. In Nederland woonde zy in Lochem in Gelderland. Haar ouders wonen met vier van hun kinderen in Gosford. New South Waies. De jaariykse ..Australian citi zenship award" zal steeds worden uitgereikt aan een emigrant bene den 25 jaar die zich als staatsbur ger van Australië heeft onderschei den door buitengewone prestaties op studiegebied, in de sport of in het verenigingsleven. Mejuffrouw Van Drempt geeft les in biologie, natuur- en land bouwkunde. zy was de eerste vrou- weiyke kwekelinge in de landbouw kunde. zy won een prys als „college dux", de Clarke-prys voor landbouwkunde en de Mary Jack- sonprys voor „Leadership". Samen met twee vriendinnen be woont Truusje van Drempt een flat in Murw ill umbah. zy maakt haar eigen kleren, maakt deel uit van een plaatseiyke toneelgroep, speelt „squash" en korfbalt. r Speciale editie van Fioriteiten, schoolkran t van het Fioretti - College in Lisse j Ken ■stavond was het. „Vrede aarde" schreeuwden alle rstballen en kitschsterren )r de ramen van volle huizen de lege straat in. Ik had die md zin om me te bedrinken. 1 verlangen was nog nooit der in me opgekomen. Maar moest weten of alcohol de :log in mijn binnenste kon ssen. Vrede op aarde! 3*» Iet daarom niet? De mensen, wie dat?, zeggen toch dat alcohol verkwikkend geestesvocht is. De ïsen, verdomme wat weten zy af toch wel?, zeggen toch, dat Je, ondanks al je narigheid, by slok steeds vrolyker gaat voe- De wereld zinkt hoelanger hoe weg. Zelf styg je bijkans het ilhalla binnen. Tenslotte proef je anders meer dan de volle teu- an het volmaakte geluk. Dat leuk vanavond jongen, vroor 13 graden. Maar ach, >1 warmt je op, zeggen ze. Zeg- 5 dat? Ja, dat zeggen ze. Ze 1 zoveel zeggen. Maar ze en ik is s stapte een kroeg binnen, waar- ik gehoord had, dat het een >unt moest zyn van artistieke, r vooral quasi-artistieke drinke- iers. Toen ik de deur opende chtte my echter meteen al een te rstelling. Maar goed, daar ben ik gewend. Ik dacht een leuk in- ite tent te vinden, met lekkere smakken verf tegen de muur aan. Aan de bar een blasé redenerende groep artistiekelingen. Nu zyt wel lekome. In plaats daarvoor walmde my een stinkende jeneverlucht te gemoet, zwevend in een ontklede, onsympathiek aandoende verlaten heid, meestal is gelyk eenzaamheid, nooit is gelijk vryheid. De halfduistere ruimte werd slechts bevolkt door een slecht ge schoren kastelein en een langharige, voor zich uitstarende oude man. „Kyk, je toekomst", zei iemand niet. Mijn eerste reactie was: Draai je om! Maar myn slappe wilskracht zette me naast de levenloze oude man neer. Levenloos! zou hy leven? Niet omdat hy denkt, dacht ik. Een sloom „goedenavond" viel per ongeluk uit myn mond. Verschrikt hield de man op met het bestuderen van zyn kelkje. Langzaam draaide hy zyn hoofd in mijn richting. Aan de manier waarop hij terug-groette merkte ik, dat hy niet aan zyn eer ste bezig was. Ik bestelde een glas bier om mee te beginnen. De kaste lein reageerde traag. Even later kwam hy futloos aangesloft. Plof, daar stond myn glas. „Meteen afre kenen?" „Nee, ik blijf nog wel even" Vyf minuten van kille stilte Stilte kan heeriyk zyn. Vooral twee stiltes, die samen versmelten tot één. Maar door myn stilte rammel den roestige gedachten Toen ik myn glas naar myn lip pen bracht, begon de oude man plotseling te praten: „Gespuis is het. Iedereen, stuk voor stuk. De hele maatschappy, één stinkende rotte-hol. Een brok ruïne hebben ze van me overgelaten. Nee, als ik het voor het zeggen had". Hy stopte even. Schijnbaar om zyn spraakver mogens met de nodige hoeveelheid alcohol te activeren. Deze korte pauze had ik wel even nodig om me te herstellen van die plotselinge uit barsting. „Nee, als ik het voor het zeggen had", begon hy weer, „dan moesten ze nu meteen op die knop in Ame rika drukken, zodat alle atoombom men zouden uitvliegen om deze hele verrotte maatschappy te vernieti gen. Als ze vrede op aarde willen hebben, laten ze dan de boel plat gooien. Laten ze de oorlog, de haat. de eenzaamheid, uitmoorden. „De man gooide nu alle remmen los. In één teug sloeg hij zyn glas ach terover. Met stemverheffing ging hy door. „Als ik het voor het zeggen had, zou ik ze godverdomme allemaal in de verdoemenis storten! Ik zou ze hun verdiende loon geven". Hy schreeuwde het uit. „Als ik het voor het zeggen had, zou van de hele wereld binnen een half uur niks anders over zyn dan een brandende puinhoop. My heb ben ze kapot gemaakt. Ik hén! Als ik het Als ik.... Als...." De man barstte uit in een ongeremde huilbui. Wat moest ik ervan denken? Van deze oude man, die lag te huilen als een klein kind. Ik moest weg, weg uit deze rauwe werkelykheid. Buiten vroor het nu 31 graden. Ik had medelijden met de man. De man die het alleen maar voor het zeggen had in het café, waar een flauw gebaar voldoende was voor een volgend glas. Ik liep verder. daarginds stond iemand niet op me te wachten. Ha Ém. HET SCHOOLSPOOR Ken je het spook? Het spook van de school? Het sluipt in de nacht door de klassen! Het heeft kromme klauwen, nog zwarter dan kool. En ogen als vuur in zijn kassen! Het knoeit een inktvlek in een schrift, het breekt een scherpe potloodstift. Het scheurt een blad uit het meetkundeboek. Het maakt gekleurde krijtjes zoek. Het prutst en knoeit 's nachts, van twaalf tot een. Dan plotseling: hoeiiiiiü En vliegt het snel heen. En 's morgens zegt meneer dan spinnijdig: „Wats dat!" Zeg, knoeier, kijk daar in je schrift! Wat 'n klad!" En de knoeier kijkt sip en betreurd en bromt: ,Jleus meneer, ik weet niet hoe of dat is gebeurd." Dan is Leiden in last! Maar in een hoek van de kast daar grinnikt het schoolspook, die misselijke kwast! 't Is gek maar dit spook vindt het enkel maar fijn, in 1 klas waar veel slordige kinderen zijn. Joke Tekening van Eddy den Hollander EEN DAG OP SCHOOL Opstaan: Willem wordt wakker Met de trein naar school: I can't get started De klas in: über den Wolken ist Sonnenschein De les: Lass mein Herz nicht weinen Proefwerk: Glück gehort dazu Ontdekt met spieken: The night has a thousand eyes Proefwerk nakijken: Any hone who had a heart Uitslag proefwerk: Niemand zal mijn tranen zien Speeltijd: Pour moi la vie va commencer Weer les: Goodbye baby Einde van de morgen: The bells are ringing Overblijven: No Bier, no Wein, no Schnaps Begin van de middag: Wie schön dass du wieder da bist De weg naar het bord in de klas: Weit ist der Weg Einde van de schooldag: Jetzt ist alles vorüber Met de trein naar huisNachtexpress nach St. Tropez Huiswerk maken: Big girls do not cry 's Avonds uit: Ich hab' das Glück bestellt 's Avonds naar bed: Alles war schön. Plag. Pleegster.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1965 | | pagina 7